eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان الله تعالى رفيق يحب الرفق و يعطى على الرفق ما لا يعطى على العنف. خداوند به بندگان مدارا می‏كند و مداراكنندگان را دوست دارد، به عمل آميخته به رفق و مدارا پاداش می‏دهد كه به كار فاقد مدارا آن اجر را اعطا نمی‏نمايد.
در اسلام به موازات وضع قوانين عادلانه برا ى اداره‏ ى امور اجتماع، از معنويات و ايمان مردم نيز در حل مشكلات مستضعفين استفاده شده است. اوليا ى گرامی اسلام، مسلمانان را به رحمت واسعه‏ ى الهى اميدوار می‏ساختند و به گذشتهاى مالى نسبت به تهيدستان تشويق می‏نمودند. با گرفتن يا چشم‏پوشى از اصل طلب، خاطر پريشان مديون بينوا را آرام می‏ساختند. *امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزى رسول اكرم صل ى الله عليه و آله منبر رفت.خدا ى را حمد و ثنا گفت و بر پيمبران او درود فرستاد.سپس فرمود: ايها الناس! ليبلغ الشاهد منكم الغائب، حاضرين به غائبين ابلاغ كنند: الا و من انظر منكم معسرا كان له على الله فى كل يوم صدقه بمثل ماله حتى يستوفيه. آگاه باشيد هر كس ى بدهکاری را كه قدرت پرداخت بدهى خود را ندارد دهد، خداوند هر روز به مقدار طلبى كه دارد، به او اجر صدقه می‏دهد تا وقتى طلب خويش را دريافت نمايد.
در حديث ديگر آمده كه رسول اكرم (ص) دو نفر را ديد كه يكى ديگر ى را گرفته و رها نمی‏كند.حضرت نزديك آمد و از وضعشان سئوال نمود.يكى از آن دو گفت: از اين مرد طلب دارم، مطالبه می‏كنم.حضرت به آن ديگرى توجه فرمود كه چه می‏گويد. آن ديگر ى گفت: ا ى نبى خدا! او بر من حق دارد، اما من به خدا قسم چيز ى ندارم.حضرت فرمود: اگر كسى بخواهد خداوند در قيامت او را از حرارت شديد دوزخ در سايه‏ ى خود قرار دهد روزى كه جز سايه‏ ى او سايه‏ا ى نيست، بدهکاری را مهلت دهد يا از طلب خود بگذرد. در اين موقع طلبكار گفت: من يك سوم طلبم را به تو بخشيدم و يك سوم را تا يك سال مهلت می‏دهم و يك سوم را به من بپرداز. رسول اكرم (ص) فرمود: چه عمل خوبى را انجام داد!
طلبكارى كه به مقروض تهيدست خود فشار می‏آورد و از او مطالبه‏ ى طلب می‏كند، نفعى عايدش نمی‏شود، فقط می‏تواند با عمل نارواى خود او را در جامعه تحقير كند و آبرويش را ببرد. ولى اگر طبق دستور شرع مقدس طلب خود را به او ببخشد يا لااقل به و ى فشار نياورد، به موجب روايات، گناهان بخشنده يا مهلت دهنده در قيامت مشمول عفو الهى می‏شود و از عذاب خداوند رهايى می‏يابد. رسول اكرم (ص) فرمود: مردى قبل از شما مورد محاسبه‏ ى بار ى تعالى قرار گرفت.حسابرسان در كارهايش عمل خير ى نيافتند جز آنكه او شخص متمكنى بود و با مردم آميزش معاملاتى داشت، به تحصيلداران خود كه طلبهاى او را وصول می‏نمودند دستور داده بود كه اگر بين مديونهاى من كسى را يافتيد كه قدرت پرداخت ندارد، از او بگذريد و مطالبه‏ ى طلب ننماييد.خداوند در موقع رسيدگى به حساب وى فرمود: من از او به گذشت شايسته ‏ترم، از وى بگذريد.
حذيفه‏ ى يمانى از رسول اكرم (ص) شنیدم: چون روز قيامت فرا رسد، بنده‏ اى را به محكمه‏ ى عدل الهى می‏آورند. عرض می‏كند: اللهم انى لا اعلم فى حياتى عملا غير انك و هبتنى فى الدنيا مالا فكنت اعين به الفقراء.فاذا لم يكن عندهم ما يقضون به لم اعسر عليهم.فيقول الله تبارك و تعالى: بار الها! من از زندگى دنيا عمل خوبى برا ى خود نمی‏دانم جز آنكه تو به من مال اعطا فرمودى و من به افراد بى ‏بضاعت قرض می‏دادم و چون موقع پرداخت فرامی‏رسيد، اگر متوجه می‏شدم قدرت مالى ندارند و نمی‏توانند دين خويش را ادا كنند، به آنان فشار نمی‏آوردم. خداوند می‏فرمايد: انا اولى باعانتك، فانك ملهوف فتجاوزوا عن عبدى. من به كمك و ياريت اولى هستم، تو مال از دست داده و شايسته‏ ى حمايتى، از بنده‏ ى من بگذريد.
خداوند در دنيا به بندگان خود ارفاق نموده و داده است تا در پرتو سعى و عمل، موجباتى را فراهم آورند كه به سعادت ابدى و كمال واقعى نايل آيند. در تعاليم اخلاقى اسلام مداراى با مردم از صفات حميده شناخته شده است و اوليا ى گرامی دين ضمن روايات متعددى، اكيدا آن را به پيروان خود توصيه نموده‏اند. ولى درباره‏ ى مهلت دادن به مومنى كه مديون است و در سختی و همچنين راجع به بخشيدن دين او، در احاديث اهل‏بيت عليهم‏السلام تاكيد بسيار شده و اين عمل از نظر اولياى الهى آنقدر مهم است كه می‏تواند عامل خود را در عرصه‏ ى قيامت مشمول رحمت بار ى تعالى نمايد، به طور ى كه گناهانش بخشيده شود و از عذاب الهى رهايى يابد.شنوندگان محترم اين مهم را به خاطر بسپارند كه اگر مرد باايمان معسر ى مديون آنهاست، به وى مهلت بدهند، يا از طلب خود چشم بپوشند و بپرهيزند از اينكه در حضور مردم مورد اهانتش قرار دهند و موجبات ايذاء و تحقيرش را فراهم آورند و اين روايت را همواره به خاطر داشته باشند: هشام بن سالم می‏گويد: شنيدم كه حضرت صادق (علیه السلام) می‏گفت كه خداوند فرموده: لياذن بحرب منى من اذى عبدى المومن وليامن غضبى من اكرم عبدى المومن. به من اعلان جنگ نموده آن كس كه بنده‏ ى مومن مرا اذيت كند و البته از غضب من در ايمنى است كسى كه بنده‏ ى مومن مرا اكرام نمايد.
✳️ ايام حضرت بارى تعالى برا ى كسانى كه به او ايمان دارند بسيار مغتنم است و همه‏ ى آنان می‏توانند از اين مهلت گرانقدر به نفع انسانيت و تعالى معنو ى خويش استفاده نمايند. اما بهره‏ گيرى مردم به اعتبار تفاوت ايمان و چگونگى اعمالشان متفاوت است. بعضى برا ى جبران لغزشهاى گذشته‏ ى خويش متوجه پروردگار می‏شوند و با حال تضرع و زبان استغفار از پيشگاه او درخواست عفو و بخشش می‏نمايند. بعضى كه بالنسبه صحيح ‏العمل و درستكار بوده‏ اند، به پيروى از اولياى دين، هر روز مكرر استغفار می‏كنند، ولى قسمت اعظم اوقات مهلتشان در مباحات و اعمالى كه فاقد ارزش معنوى و روحانى است می‏گذرد. اما امام سجاد (علیه السلام) از پيشگاه خداوند درخواست می‏نمايد كه موجباتى را فراهم آورد تا اوقات مهلتش در طاعت ذات اقدس الهى مصروف گردد. و استعملنى بطاعتك فى ايام المهله. بار الها! در ايام عمر كه مهلت خودساز ى و نيل به كمال انسانى است، مرا به طاعت و فرمانبرى ذات اقدست وادار ساز. 🆔 @sahife2
های در کانال: ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️❗️ تشییع نمادین حضرت موسی بن جعفر عليه السلام صحن حرم مطهر کاظمین 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا