📽 سخنان سید ناصر هاشم زاده مدرس سینما در برنامه «شب سینما»
🔹نقد به معنای کنکاش است. کسی که در کار نقادی است نسبتی با #هنر دارد و بنابراین در #نقد به زیبایی های کار بیشتر توجه دارد و زیبایی ها را می کاود. البته #فیلم باید قابلیت نقد شدن را داشته باشد. برای نقد باید معیار داشت. آنچه که در نقادی جهان مرسوم است و نقادان مهم به آن می پردازند این است که، چون از یکسری نظریه ها پیروی می کنند و آنها را می دانند و به #زیبایی_شناسی کار آگاهند، وقتی نقدهایشان را می خوانیم حس می کنیم یکسری اطلاعات جدید راجع به یک اثر هنری به دست آورده ایم.
🔹در نقد مسئله این نیست که یک نقاد یک اثر را قبول دارد یا نه، بلکه مسئله در این است که اثر قابلیت نقادی را داشته باشد. و چون نقد کار عقل است، دیگر جای تعارف نیست. پس اهل هنر هم به نقادان توجه می کنند چون آنها را اهل نظر می دانند و این توجه زمینه ای برای جدی گرفتن و کمک به پیشرفت سینما ایجاد می کند. ما در نقد #سینمای_ایران روندی نداشته ایم که رشد یا عدم رشد ما را درست نشان دهد، اما مقاطع خوبی هم داشته ایم که نباید فراموش شود.
🔹نظریه پردازان زمینه ی رشد فیلسوفان را در سینما فراهم کردند
هاشم زاده در توضیحی از تاریخچه ی نقد در #غرب گفت: در غرب شما با یکسری آدم های اندیشمند روبرو هستید که صاحبان نظریه، اهل تفکر و #فلسفه هستند. اینها از زمان پیدایش سینما پا به پای آن با پرسش و شک و تردید و حتی انکار پیش آمدند. این نظریه پردازان زمینه ی رشد فیلسوفان را در سینما فراهم کردند و فیلم ها تحت تأثیر آن نظریات ساخته شدند.
🔹ما فاقد نظریه مستقل در هنر بوده ایم
وی ادامه داد: مشکلی که ما در دهه های گذشته داشتیم این بود که صاحبان اندیشه و فلسفه عنایتی به سینما نداشتند. ما این کمبود را در حوزه ی هنر بسیار داشته ایم. ما به سیر نظریات توجه نداشته ایم و نمی دانیم از نظریات غربی چگونه استفاده کنیم چون خودمان فاقد نظریه مستقل در هنر بوده ایم. ما نتوانسته ایم از نظریات و اندیشه های #بوعلی و #فارابی و دیگران در سیر هنر استفاده کنیم. ما به ترجمه ها تکیه کردیم و اشکال آن این بود که آثار مثلا دهه 30 قبل از آثار دهه 20 ترجمه شد و ما آنها را خواندیم بدون اینکه بدانیم سیر تحولشان چه بوده است.
🔹هاشم زاده در ادامه اظهار داشت: ما سینما را به وام گرفته ایم و می خواهیم از آن خود کنیم. ما در هیچ بخش سینما و رشد آن مثل غربی ها عمل نکرده ایم بنابراین سیر ما با آنها متفاوت است و نظریات آنها در سینمای ما کاربرد ندارند و بسیاری از نقادان ما بر اساس ذوق خود می نویسند.
🔹وی در انتها در حمایت از جامعه سینماگران و منتقدان گفت: سینما گران ما به نوعی مظلوم واقع شده اند. مگر شرایط چقدر برایشان مهیا بوده است که بتوانند از این نظریه ها و تئوری ها در ساخت یا #نقد_فیلم استفاده کنند؟
🔹«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها هر چهار شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
منبع:مشرق
📽🎥
#سینما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📽 نظرسنجی درباره حضور در سینما و تئاتر
🔹نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خصوص #سینما رفتن مردم ایران نشان میدهد: ۳۰.۲ درصد مردم ایران تاکنون به سینما نرفتهاند.
🔹بر اساس این نظرسنجی، ۲۲ درصد پاسخگویان اعلام کردهاند که آخرین باری که به سینما رفتهاند کمتر از یک سال پیش بوده است، ۱۰.۴ درصد اعلام کردهاند آخرین بار بین ۱ تا ۳ سال پیش بوده که به سینما رفتهاند. ۳۷.۵ درصد از پاسخگویان هم گفتهاند از آخرین باری که به سینما رفتهاند، حداقل بیش از ۳ سال میگذرد.
🔹این مرکز درباره #تئاتر رفتن مردم ایران هم نظرسنجی کرده است که بر اساس آن، ۸۸.۶ درصد مردم تا کنون به تئاتر نرفتهاند!
نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه ایسپا نشان میدهد: ۶.۳ درصد مردم هر چند سال یک بار به تئاتر میروند.
🔹در این میان ۳.۱ درصد پاسخگویان اعلام کردهاند سالی یک بار به تئاتر میروند، ۱.۳ درصد از پاسخگویان اعلام کردهاند هرچند ماه یک بار به تئاتر میروند. ۰.۵ درصد هم اعلام کردهاند هر ماه یک بار میروند و ۰.۲ درصد گفتهاند هر ماه چند بار به تئاتر میروند.
منبع: فارس
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔺 خباثت رسانه ای BBC فارسی
✖️حمله با چاقو و زخمی شدن دو سه نفر در مترو لندن توسط اتباع خارجی در نظر رسانه ملکه انگلیس «حمله تروریستی» است اما در نیوزیلند کشته ها و زخمی های مسلمان «تلفات قابل توجه» اند و مهاجم وحشی سفیدپوست «تروریست» نیست..
منبع:روشنگری
#رسانه_بی_طرف !!
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
امام جواد علیه السلام : عزّت مؤمن در بىنيازى و طمع نداشتن به مال و زندگى ديگران است.
🌸 ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام بر شیعیان مبارک باد 🌸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
Bulletin 1.pdf
11.57M
📝بولتن تحلیلی بازی های رایانه ای
در این شماره می خوانید:
🔹حماسه سازی از انسان در تقابل با خدا
🔹اشاعه #ایران_هراسی در بازی های رایانه ای
🔹پروژه تحریف #انقلاب_اسلامی در بازی
🔹ترویج انحرافات و بیماری های جنسی در #بازی_های_رایانه_ای
🔹دمیدن روح #صهیونیسم در بازی های رایانه ای
🔹کمک بازی های رایانه ای به #سلامت
و ...
تهیه شده در سازمان فضای مجازی #سراج
#سواد_رسانه
#بازی
#سواد_فضای_مجازی
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasane
🔶چگونه به فرزندانتان #سواد_رسانه_ای بیاموزید؟
دریافت فایل #اینفوگرافی با کیفیت اصلی:
https://gerdab.ir/files/fa/news/1395/5/25/33692_333.jpg
منبع:سایت گرداب
#رویکرد_انتقادی
#رژیم_مصرف
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فرم عضویت.docx
45.8K
🔷 عضویت در انجمن سواد رسانه طلاب:
🔷 علاقه مندان به فعالیت های رسانه ای برای #عضویت در انجمن سواد رسانه طلاب و اطلاع از برنامه های سواد رسانه همچون دوره ها و نشست های این انجمن، می توانند فرم عضویت را تکمیل نموده و به آیدی
@punezs
تحویل دهند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 نسبت دین، #رسانه و کارکرد #سرگرمی
🔸سخنرانی دکتر سید حسین شرف الدین در نشست علمی
🔸دین، اوقات فراغت و سینما
🔸انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
تماشای ویدیو در:
https://www.aparat.com/v/1XmwL
#دین
#اوقات_فراغت
#سینما
#تلویزیون
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب:
📝 لایک ممنوع
نویسنده: دکتر سید بشیر حسینی
ناشر: با همکاری کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه مسیر
موضوع تخصصی این کتاب «شایعه»، «زودباوری» و «چگونگی مواجهه با اخبار جعلی در فضای مجازی» است.
🔸 چهارده گامی که در این اثر وجود دارد، پیرامون مفهوم زودباوری در فضای مجازی و راهکارهای رهایی از آن بحث میکند.
🔹 در گام اول به مفهوم زودباوری پرداخته و در گام دوم چگونگی درگیر شدن مخاطبان در دام آن تشریح شده است. نویسنده گام سوم را به چگونگی تأثیر فنون اقناع بر باور و تصورات کاربران اختصاص داده و در خلال گامهای چهارم تا هفتم #شایعه به عنوان اصلیترین عامل زودباوری مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸 در گام هشتم، منابع اخبار مورد بحث قرار گرفته و گامهای نهم تا یازدهم راهکارهای شناخت دروغ در #فضای_مجازی را بیان میکند. در گام دوازدهم به عدم مدیریت زمان در فضای مجازی اشاره شده و گام سیزدهم به مقوله فریب در فضای مجازی میپردازد. گام چهاردهم نیز به چگونگی مواجه حقیقی با دنیای مجازی اختصاص یافته است.
🔹 عناوین برخی از این گامها عبارتند از: «بشنو و باور نکن»، «بیخیال معنی و مفهوم متن»، «باورم نیست ز بد عهدی ایام هنوز!»، «دوای درد بی درمان کجایی» و «انفجار مجازی!».
تهیه کتاب از:
https://bookroom.ir/book/71393
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔸السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا 🔸
اجرای تئاتر ویژه بانوان
به عنایت امام رئوف، ایام نوروزمان معطر به عطر بهشت....
صد و نهمین تا صد و سیزدهمین نمایش #جابر، میهمان #آستان_قدس_رضوی
5 و 6 و 7 فروردین میهمان رواق حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم❤️
#ویژه_بانوان
شماره همراه جهت رزرو پیامکی با ارسال نام و تعداد افراد:
09190506016
#کانون_فرهنگی_تبلیغی_نورالهدی
کانال در ایتا:
https://eitaa.com/noorolhodaa
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فرا رسیدن میلاد مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب و روز پدر مبارک باد.
🌟 برای زندگی امروز باید از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) درس بگیریم
✅ رهبر معظم انقلاب: ما امروز بعد از گذشت قرنهای متمادی، با این عید، با این پدیده، چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم علی را بردن، که کافی نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمیکند؛ ما که شخصیتهای بزرگ تاریخ و پیشوایان دینی و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهای تاریخی نمیشناسیم؛ اینها درسند؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگیاند. ما چه درسی از اینها میگیریم؟ این، مهم است.
🔹 امروز امت اسلامی از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبی اعظم اسلام (صلّیاللَّهعلیهوآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهی چه درسی را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگی باید عمل کند؟ این، مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد.
🔸 آنچه مسلم است، این است که اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین او بودند. «اشهد انّک جاهدت فی اللَّه حقّ جهاده و عملت بکتابه و اتّبعت سنن نبیه صلی اللَّه علیه و آله»؛ شهادت میدهیم که او جهادِ در راه خدا را به صورت شایسته انجام داد. این، چیزی است که ما در زیارت امیرالمؤمنین و بقیهی ائمه (علیهمالسّلام) میخوانیم.
🔹 این جهاد همیشه بر دوش ما هست. جهاد علمی، جهاد عملی، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونی، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اینها درس است. ۱۳۸۵/۰۵/۱۷
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
یا مقلب القلوب و الابصار
🌸سال ۱۳۹۸ 🌸
🚩سال #رونق_تولید بر همه مبارک باد.
#عید_نوروز
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh