✅قابل توجه #طلاب، #دانشجویان و #پژوهشگران رشتههای هنر، رسانه و فضای مجازی
🔹امکان ارائه وبیناری #رساله های حوزوی، #پایاننامه های دانشگاهی، طرحها و مقالات #پژوهشی با موضوع "هنر، رسانه و فضای مجازی" در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
📃همراه با ارائه #گواهی به پژوهشگران
🔸علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نظر را به نشانی honaroresaneh@eshragh.ir ایمیل نمایند.
📲جهت کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 31153195-025 تماس حاصل فرمایید و یا به آی دی @aam110 در ایتا پیام دهید.
#هنر
#رسانه
#فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ نشست بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی برگزار میشود.
🔹با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ نشست علمی «بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس میز سبک زندگی برگزار خواهد شد.
🔸آشنایی با سواد مصرف کالای فرهنگی و ارتقای آن در سبک زندگی ایرانی و اسلامی و همچنین بایسته های پژوهشی این مبحث جهت خط دهی به پژوهشهای خواهران طلبه از اهداف این نشست میباشد.
🔻نشست مزبور روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 از ساعت 10:30 در لینک live.whc.ir/qom بصورت برخط برگزار خواهد شد و حضور در این نشست مجازی برای تمامی طلاب علاقهمند امکان پذیر میباشد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال
🔹موضوعات:
- #انقلاب_اسلامی و #مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج #قاسم_سلیمانی)
- #خانواده و #سبک_زندگی
- اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری
- مسجد و مناسک دینی
- امید، تفریح و نشاط اجتماعی
- #سواد_رسانهای و زیست مجازی
- #حکمرانی و مدیریت فرهنگی
- خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی
- موضوع ویژه: #فضای_مجازی و مقابله با #کرونا
زمان جشنواره: از عید فطر تا عید غدیر
مهلت ارسال آثار: از عید فطر تا دهم تیر ماه ۱۴۰۰
صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرمافزارهای تلفن همراه، بازیهای رایانهای و محتواهای دیجیتال برای ثبت نام و ارسال آثار به نشانی www.platzaar.ir مراجعه فرمایید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅تاثیر مستقیم مصرف رسانه ای و محتوای آن بر سبک زندگی/ تبیین ۱۴ عرصه سبک زندگی
🔹 معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، نشست علمی «بایستههای پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» را به صورت برخط برگزار کردند.
💠 معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست با تبیین۱۴ عرصه #سبک_زندگی گفت: مصرف رسانهای به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی تأثیرگذار است و مصرف رسانه ای و محتوای آن، بر سبک زندگی ما تأثیر مستقیم دارد.
🔹وی در ادامه بیان کرد: اساسا در حوزه سبک زندگی از جمله #سواد_رسانهای و سواد مصرف کالای فرهنگی، نباید فقط یک نسخه داد، بلکه باید سناریوی های مختلفی به اقتضای هر فرد داد، به عنوان مثال، مصرف رسانهای یک استاد با یک نوجوان یکسان نیست و باید سناریوی مخصوص برای افراد جامعه داد.
🔸مشاهده متن کامل خبر:
http://dte.bz/Rmsef
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲#اشعه تلفن همراه خطر تومور مغزی را در کودکان افزایش می دهد.
1️⃣بافت مغزی #کودکان به خاطر داشتن رطوبت بیشتر یک رسانای عالی برای اشعه تلفن همراه بوده و به نسبت مغز افراد بزرگسال در مواجهه با این اشعه بسیار گرمتر میشود.
2️⃣نزدیک به 3 هزار کودک در سال در ایالات متحده با #تومور_مغزی مواجه هستند، این در حالیست که به طور معمول یک چهارم سرطانهای دوران کودکی را تومور مغزی تشکیل میدهد.
3️⃣در مطالعات مشخص شده است که اگر کودکان استفاده از #تلفن_همراه را از کودکی آغاز کرده باشند در اواسط سن نوجوانی کاندید تومور مغزی خواهند شد، این شرایط زمانی به اوج خطر نزدیک میشود که تلفن همراه به اتاق خواب راه یافته یا در بالین کودکان قرارگیرد.
4️⃣در کشور های انگلستان، مجارستان، اسپانیا، سوئد و استرالیا در ظرف مدت 10 سال استفاده از تلفن همراه در نوجوانان 100% افزایش یافته است و متاسفانه در ایران نیز خانواده ها این ابزار را به راحتی و حتی برای گذراندن زمان و #بازی در اختیار کودکشان قرار می دهند.
5️⃣علل حساسیت بیشتر در کودکان برای استفاده از موبایل:
مغز کوچک، رطوبت بیشتر در مغز کودکان، افزایش آسیب های بافت مغز به علت رطوبت بالا، عدم توجه کودکان در هنگام استفاده از این وسیله به علائمی مثل گرم شدن گوش، گرم شدن سر و نیز تأئیر بر کاهش اشتها و گاهی ایجاد تهوع به علت افزایش حرارت و خشکی درمغز، فشار دادن #گوشی به سر به ویژه به طور مداوم و نگه داشتن گوشی در یک طرف سر و تغییر ندادن آن از یک طرف سر به طرف دیگر که باعث جذب اشعه های خطرناک در #مغز میشود.
6️⃣علت اصلی خطر گوشی های همراه و دستگاههای بی سیم وقتی است که مغز در #میدان_الکترومغناطیسی این دستگاهها قرار می گیرد، همچنین از اثرات دیگر این دستگاهها و گوشی روی کودکان می توان به ناباروری ، اوتیسم، کاهش رطوبت مغز ، آلزایمر و اختلال عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد.
7️⃣عدم اطلاع #والدین از این موارد و ورود تلفن همراه به اتاق خواب کودکان شانس این اختلالات را به شدت بالا میبرد و تأثیر میدان الکترومغناطیس گوشی همراه بر مغز کودکان از طریق افزایش حرارت و ایجاد تغییر در پروتئینها و نهایتا ژنها عامل شروع #مرگ_مغزی آرام یا سرطان مغزی در جهان شناخته شده است.
🔰علی زینلی، محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب
کتاب «اخلاق مناظره و گفتوگو در قرآن کریم با تاکید بر رسانه ملی» به قلم آقایان غلامحسین عیوضی و دکتر عبدالله جلالی به رشته تحریر درآمده و به همت ادارهکل پژوهشهای اسلامی رسانه به چاپ رسیده است.
📖در چکیده این اثر میخوانیم:
◀️ از میان ارتباطات اجتماعی مناظره از بهترین اشکال انتقال مفاهیم است که منشأ رویش هایی در تاریخ زندگی بشر شده است.
◀️ در این سیر تاریخی شیطان همواره در تلاش بوده تا در این شکل ارتباطی اختلال ایجاد کند.
◀️ رشد فزاینده وسایل ارتباط جمعی دسترسی بشر به پیام حق را سختتر کرده است.
◀️ در کشور ما به خصوص رسانه ملی که پرمخاطب و تاثیرگذار است، نیاز به منشوری از بایستههای اخلاقیِ مناظرههای رسانهای، کاملاً محسوس است.
◀️فصول کتاب:
🔹در فصل اول كلياتی در معانی مختلف اخلاق و انواع مناظره و گفتگو بیان شده است. در فصل دوم نیز، به اختصار بایستههای اخلاقی مشترک بین مناظرهکنندگان، مجری، مخاطبان و برگزارکنندگان مناظرات رسانهای بیان شده و در فصل سوم بایستههای اخلاقیِ اختصاصی، مورد بررسی قرار گرفتهاست.
#انتخابات #مناظره #اخلاق
اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سلبریتی، فرصت یا تهدید فضای مجازی
🔸سلبریتی #عصر_رسانه، قدرتمندتر از سیاستمدار و موثرتر از معلم سخن میگوید. او میتواند شروعی برای یک جریان سیاسی اجتماعی، فرهنگی و یا پایانی بر یک رفتار باشد.
🔸سلبریتی محرک است. او می تواند به عنوان یک فرد محل رجوع دیگران حاضر میشود. رسانهها هم فریاد بهسوی سلبریتیها بشتابید سرمیدهند.
🔸این فرد مشهور و معروف میتواند حلقه ارتباطی حکومت و مردم به منظور تحکیم وحدت اجتماعی باشد.
🔸این فرد یا افراد اگر به حال خود رها شوند میتوانند حامل فرهنگی غلط شوند. آنگاه است که این فرهنگ غلط تزریق شده به اذهان عموم، با هیچ پادزهری قابل درمان نیست.
#سلبریتی #شبکه_اجتماعی #فضای_مجازی
#سواد_رسانه_ای
منبع: موسسه مسیر
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅مرکز هنر و رسانه مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، از برادران طلبه (طلاب قم) در رشتهی رسانههای مجازی دعوت به عمل میآورد.
گفتنی است: پذیرش سطح ۳در رشته تخصصی تبلیغ و رسانه با گرایش رسانههای مجازی می باشد و زمان ثبت نام ۲۸اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ لغایت ۲۱خردادماه ۱۴۰۰ خواهد بود.
شماره تلفن جهت کسب اطلاعات بیشتر ۰۲۵۳۲۹۱۴۹۷۱ _ ۰۲۵۳۲۹۴۰۶۵۹ و پایگاه اینترنتی مدیریت سنجش و پذیرش معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه به نشانی https://paziresh.ismc.ir در اختیار علاقه مندان است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جنگ شناختی و چیستی آن.
چند مدل جنگ وجود دارد؟
جنگ شناختی چه می کند؟
این جنگ چه تاثیری بر اعتقادات دینی مردم دارد؟
🔻مروری سریع بر آنچه در #جنگ_شناختی اتفاق میافتد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
⭕️ اولین ماراتن مناظره انتخابات ۱۴۰۰ از منظر بیگ دیتا
✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس و تحلیلگر رسانه
🔻انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ امروز با پخش نخستین مناظره میان ۷ کاندیدای احراز صلاحیت شده، وارد مرحله جدی خود شد. مناظرهای که رصد بیگدیتای متاثر از آن نشان میدهد افکار عمومی نسبت به «شعارزدگی»، «برخوردهای سیاسی» و «تهمت» واکنش منفی داشته و در عین حال به برنامه و رعایت اخلاق در مناظره رویکرد مثبتی نشان دادهاند و از این رو رویکردها نسبت به آقای رئیسی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی مثبت و نسبت به آقای همتی به جهت زدن استارت ورود مناظره به حاشیه، منفی بوده است.
📊 نتایج رصد دیتاک از حدود ۵۰۰ هزار محتوای تولید شده در تلگرام، توییتر و اینستاگرام درباره مناظره اول نشان میدهد میزان درگیری مخاطبان با محتوا، نسبت به قبل رشد داشته و ساعت ۱۹ پیک تولید محتوای کاربران در هر سه بستر بوده است و این یعنی مناظرات بر افزایش مشارکت و ایجاد اقناع در افکار عمومی برای ایجاد تحول و تغییر مثبت در کشور نقش خواهد داشت.
🔻توییتریها با ۱۰۲٫۲ هزار توییت، ۶۷٫۲ هزار ریتوییت و ۵۶٫۹ هزار لایک و ۱۱٫۱۰۴ هزار پست در ساعت به ارائه جملات کلیدی کاندیداها پرداختهاند که بیشترین محتوا مربوط به آقایان رئیسی، جلیلی، محسن رضایی و همتی بوده است.
🔻توییت «جلیلی: شما میگویید نمیشود! ما میگوییم میشود، شما نمیتوانید.» با ۹۵۴ بار ریتوییت در حین و ساعت بعد از مناظره، پربازنشرترین محتوای توییتر بوده است.
هشتگ #رئیسی نیز یک ساعت بعد از پایان مناظره به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شده است .
🔻فضای تلگرام معطوف به برنامههای ارائه شده از سوی کاندیداها و انعکاس آن در این بستر بوده است. کاربران تلگرام با ۶٫۵ هزار پست، ۲۴٫۶ میلیون بازدید و ۲۷۰ پست در ساعت به انعکاس بخشهای مختلف اظهارات کاندیداها پرداختند. اهالی تلگرام برای دریافت اخبار و اطلاعات درباره مناظرات و حواشی آن به صفحات «خبر فوری» و «آخرین خبر» بیش از سایر صفحات توجه نشان دادهاند. بر این اساس، خبر مربوط به اظهارات علیرضا زاکانی در بدو ورود به صداوسیما و اینکه با اژدهای هفتسر فساد رقابت میکند با ۲۱۵٫۸۶۸ هزار بازدید، پربازدیدترین مطلب تلگرام بوده است.
🔻کاربران اینستاگرام بهعنوان منبع اصلی افکار عمومی با ۲٫۸ هزار پست، ۱۱٫۹ هزار کامنت و ۱۰۹٫۲ هزار لایک به کنشگری پیرامون مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداختهاند. نظرسنجی تی وی پلاس درباره اینکه کدام یک از کاندیداها صحبتهای بهتری را در مناظره ارائه کردهاند با ۷۹۴۵ هزار لایک، موردتوجهترین محتوای اینستاگرام بوده است.
✅رصد و تحلیل گفتمان شبکههای اجتماعی ناظر بر این واقعیت است که از آنجا که مناظره اول درباره مهمترین موضوع جامعه یعنی «اقتصاد» بوده است، افکار عمومی به اظهارات درباره تولید، حمایت از اقشار کمدرآمد، بازار سرمایه و بهبود وضعیت معیشت توجه بیشتری داشته و نسبت به بازتکرار دعواهای جناحی و سیاسی برخی کاندیداها و استفاده از برخی واژگان پرتکرار به جای ارائه برنامه، واکنش داشتهاند. تامین کسری بودجه از جیب مردم توسط دولت، تورم و سقوط ارزش پول ملی بیشترین محتواهای مورد توجه افکار عمومی در مناظره امروز بوده است.
🔹رصد بیگدیتای تولید شده در فضای مجازی نشان میدهد که در این دوره از انتخابات افکار عمومی با دقت و حساسیت بیشتری به رصد اظهارات کاندیداها پرداخته و توجه آنها بیشتر معطوف به برنامه و منطق رفتار انتخاباتی خواهد بود تا متاثر از هیجانات کاذب درون مناظرات. بررسی امروز شبکههای اجتماعی و واکنشهای کاربران نشان داد کاندیداها باید بدانند این دوره، دوره نه به "فریب" و "شعار" و سلام بر "برنامه" و "کارنامه" است.
منبع: کانال عصر هوشمندی
#دیتاپولیتیک
#دیتاریپورت
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | ضرورت اخلاق در انتخابات
🔻گفتگوی ویدیویی KHAMENEI.IR با حجتالاسلام دکتر #پارسانیا
#اخلاق
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅13 #تکنیک_اقناع که در فضای انتخاباتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، را بشناسید:
1️⃣محیط صمیمی و گرم: این روش که در واقع شکل دیگری از روش تداعی معانی است، سعی می کند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم (خصوصاً از خانواده ، کودکان و ...)، راحتی، فراغت یا نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.
2️⃣تملّق: قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند، چون آنها را به هدفشان نزدیک تر می کند. این طور پیام ها به طور پنهان جملات تملّق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما. مثلاً افرادی را نشان می دهند که کارهای احمقانه انجام می دهند برای اینکه ما احساس کنیم که از آنها زرنگ تر و برتر هستیم.
3️⃣کلمات پر زرق و برق: برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریباً راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. اینگونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق و … معمولاً در بسیاری از پیام های رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند
4️⃣برچسب زدن: این فن برخلاف کلمات پر زرق و برق، یک شخص، یک موضوع یا یک ایده را به نام هایی با ویژگی های منفی (مثل دروغ گو، سخن چین، تروریست، خرابکار و … ) پیوند می زند.
5️⃣معادل سازی: این فن درواقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات نا خوشاند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.
6️⃣تازگی: این روش با استفاده از سرتیتر ها «تازه ترین اخبار»، «خبر فوری» و پخش زنده در بسیاری از بخش های خبریِ مطبوعات، تلویزیون و وبگاه ها قادر است نگاه ما را به خود جلب کند.
7️⃣نوستالژی: در این روش سازندگان پیام های رسانه ای با همراه کردن یک پیام با تصاویر، پویانمایی ها، فیلم ها، موسقی های و … خاطره انگیز قدیمی، از این احساس درونی ما برای تأثیر گذاری بیشتر استفاده می کنند.
8️⃣پرسش های معلوم الجواب: در این فن سوالاتی مطرح می شود که مخاطب صحت گفته سوال کننده را تأیید می کند. ذهن مخاطب آماده می شود تا او پیشنهاد خود را مطرح کند.
9️⃣شواهد علمی: در این روش از خروجی ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل نمودارها، آمارها، نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می شود.
🔟راه حل های ساده: آگهی دهندگان تجاری در بسیاری از مواقع از این استراتژی استفاده می کنند و مدعی می شوند استفاده از محصول تولیدی آنها یا انجام اقدام مورد نظرشان می تواند شما را زیبا یا موفق کند.
1️⃣1️⃣کاریزما: استفاده از حرف ها و گفته های بزرگان مانند امام خمینی(ره) و گاندی که دارای صفات و ویژگی های منحصر به فردی برای هستن و مورد ستایش مردم قرار دارند در پیام های رسانه ای می تواند علتی برای اقناع مخاطب شود.
2️⃣1️⃣دروغ بزرگ: دروغ بزرگ درواقع چیزی بیشتر از اغراق، بزرگ نمایی و مبالغه است که با آنچنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می شود که مخاطب، بدون تعقل آن را می پذیرد.
3️⃣1️⃣شیب لغزان: در این فن به جای پیش بینی یک آینده مثبت، یک برونداد منفی هشدار داده می شود.
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سواد انتخاباتی چیست؟
#سواد_انتخاباتی، نیاز این روزهای کشور است؛
این مهارت را یاد بگیریم و به دیگران هم یادآوری کنیم.
دکتر اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرصتها و تهدیدهای #فضای_مجازی در بیان
آیتالله میرباقری:
در مقابل یک ملت ایمانی، تمام #امپراطوری_خبری دشمن شکست می خورد.
ما چقدر توانستیم موازنه جریان #اطلاعات را به نفع اسلام تغییر بدهیم؟
و ...
(۲۴ خرداد ۱۴۰۰، برنامۀ جهانآرا)
منبع: کانال استاد #میرباقری
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰 سخن نگاشت | مردم؛ میداندار اصلی روز انتخابات
🔺 رهبر انقلاب: روز انتخابات روز ملت ایران است. امروزمیداندار و صحنهگردان اصلی مردمند. مردم هستند که با حضور در پای صندوقهای رأی و با دادن رأی در واقع تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای آینده معین میکنند. ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب
📚رسانهشناسی
مولف: دکتر مهدی محسنیان راد
ناشر: انتشارات سمت
سال نشر: 1400
🔹نخستین کتابی که اصطلاح «رسانهشناسی» یا «مدیالوژی» در روی جلد آن آمد اثری بود که در سال 2016 در 230 صفحه در نیویورک منتشر شد. اکنون اثر حاضر جامعترین کتابی است که از سوی یک دانشمند ایرانی به زبان فارسی درباره رسانهها تدوین شده است.
🔻کتاب حاضر، دانش #رسانه_شناسی را شاخهای از ارتباطشناسی و موظف به مطالعه ماهیت، جریان و فراگرد نظامهای معنایی مستقر در نئوکورتکس مغز انسان در حوزه #ارتباطات رسانهای و متمرکز بر کارکردها و کاربردهای آن در کلیتی متشکل از پیشینه، فنون و فناوریهای تولید محتوا و جابهجایی متن، در زمینه روابط متقابل منابع قدرت و مخاطبان و فرایند صید مفهوم ارتباطگیران از محتوا تا تأثیر میداند. همین تعریف، مبنای21 فصل کتاب شده است.
🔸کتاب ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن در قالب اصطلاحی جدید، به مروری برکارکرد و کاربرد رسانههای پیش از قدیم در #ایران میپردازد. سپس امکان شناخت عمیق و همهجانبه #چاپ، #کتاب، #مطبوعات، #سینما، #رادیو، #تلویزیون، #شبکههای_اجتماعی و #بازیهای_رایانهای را فراهم میکند. این اثر فرصتی است برای تفکر درباره موضوعاتی همچون محتوای رسانهها، مخاطبان، کارکردها و کاربردهای رسانهها، مالکیت و تجارت رسانهها، نظارت و کنترل رسانهها، هنجارهای حاکم بر رسانهها و مطالعات رسانهها (نظریهها). تفکربرانگیزترین مبحث کتاب را میتوان در فصل هجدهم با عنوان «تأثیر رسانهها بر رفتار مخاطبان» یافت. فصول 19 تا 21 به #سواد_رسانهای، وضع جهان رسانهها و آینده رسانهها اختصاص دارد. نه تنها سیاستگذاران، پژوهشگران و دانشجویان حوزه رسانهها، بلکه محققان دیگر رشتههای #علوم_انسانی و اجتماعی میتوانند با مطالعه این کتاب به منبعی غنی از دانش دست یابند و از آن بهره بسیار ببرند.
📝نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: «نمیدانم در روزگاری که ابزارهای ارتباطی انسانها را به کوتاهنویسی و کوتاهخوانی متمایل کرده، چقدر احتمال دارد دانشآموختگان ایرانی حوصله کنند وقت بگذارند و دل بدهند به مطالعه این کتاب حجیم اما اگر وقت بگذارند و بخوانند شاید روزگاری اوضاع نابسامان رسانههای ایرانی که ریشه ای ۱۸۰ ساله دارند بسامان شود.».
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
35.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بررسی چرخه انتشار خبر جعلی در #شبکههای_اجتماعی
🔻در ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۳، #آسوشیتد_پرس توئیتی در صفحهاش گذاشت. که نوشته شده بود: «خبر فوری: در دو انفجار در کاخ سفید باراک اوباما مجروح شده است.» این توئیت در کمتر از ۵ دقیقه ۴۰۰۰ بار #توئیت مجدد شد، و بعد از آن فراگیر شد و ...
🔹سخنرانی «Sinan Aral» استاد علم داده در Ted درباره اینکه چگونه در عصر اطلاعات جعلی می توانیم از #حقیقت محافظت کنیم؟
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅وقتی پیام یک #رسانه به خوبی منتقل می شود.
آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت محلی ایران، مجوز استفاده از دامنههای com. و net. اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی (IRTVU) را باطل کرد تا ۳۳ دامنه مورد استفاده رسانههای جبهه مقاومت و ۳ وب سایت متعلق به کتائب حزبالله عراق را توقیف کند.
🔻وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در توجیه این اقدام خود که نقض آشکار آزادی بیان محسوب میشود، بیانیهای را صادر و در آن مدعی شد: «اقدام آمریکا در توقیف وبسایتهای مختلف بر اساس قانون و به دلیل نقض تحریمهای آمریکا توسط آنها صورت پذیرفت»!
این تصمیم ناشی از تأثیرگذاری بالای رسانههای مقاومت در سطوح منطقهای و بینالمللی بوده است. طی سالهای اخیر، این رسانهها به ویژه در ایران، یمن و عراق عملکرد چشمگیری در انعکاس وقایع و رخدادهای منطقه داشتهاند.
🔹اسامی برخی از سایتهای مسدود شده بدین ترتیب است:
«العالم»، «پرس تی وی» و «الکوثر» (ایران)، «لؤلؤه» (معارضه بحرین)، «المسیره» (یمن)، «النباء» (معارضه عربستان سعودی)، «فلسطین الیوم» (فلسطین)، «الصراط (لبنان)
پایگاه های خبری اینترنتی عراقی نیز شامل «الفرات» (جریان حکمت ملی) ، «آسیا» (کنگره ملی عراق)، «النعیم» (دفتر آیت الله یعقوبی (حزب فضیلت اسلامی))، «کربلاء» (تولیت آستان عتبه حسینی، «آفاق» (حزب الدعوه اسلامی عراق)، «کاف» (کتائب حزب الله عراق) ، «مسار اول» (حزب الدعوه اسلامی تشکیلات داخل)، «الإشراق» (کنگره ملی کردهای فیلی (شیعه))، «الاباء» (کتائب حزب الله عراق)، «الانوار» (ویژه شعائر حسینی) و روزنامه «المراقب العراقی».
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
ویژهنامه رمزارزها (2).pdf
1.44M
🔰درباره پول مجازی، رمز ارزها و بیت کوین چه می دانید؟
🔸پول مجازی و چالش های فقهی پیش رو
🔹حکم خرید، فروش و استخراج پول رمز پایه دیجیتال
🔻مبانی فنی، مالی و فقهی پول رمزنگاری شده «بیت کوین»
◾️نگاهی به رمز ارزها از پنجره فقه اسلامی
و ... در ویژه نامه رمزارزهای افق حوزه
منبع: هفته نامه افق حوزه
#پول_مجازی #رمز_ارز
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش جالب مجری انگلیسی به توقیف رسانههای ایرانی:
آمریکایی ها مثل دزد دریایی، سایت های ایرانی را دزدیدند همانطور که طلای ونزوئلا و نفت سوریه را سرقت می کنند!
💢"ریچارد مدهرست" مجری انگلیسی شبکه راشاتودی و پرس تی وی در واکنش به انسداد دهها #سایت خبری توسط دولت آمریکا:
🔺"اگر دولت #آمریکا تلاش می کند شما را ساکت کند مطمئن باشید که کار درستی انجام می دهید"
#press_tv
#رسانه
#سانسور
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲شبکه های اجتماعی از کجا آمدند؟
🔹روز سیام ژوئن را روز جهانی شبکه های اجتماعی نام گذاری کرده اند.
ایده نام گذاری این روز برای اولین بار سال 2010 رقم خورد. شبکههای اجتماعی بدلیل انتشار لحظهای اطلاعات، تأثیر شگرفی در زندگی انسانها گذاشتهاند و این تأثیرگذاری روزبروز بیشتر میشود.
حضور این شبکهها با فرصت ها و تهدیدهایش در تمامی مسائل جامعه؛ اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است.
#فضای_مجازی
#شبکههای_اجتماعی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ع) برگزار میکند:
بیست و سومین جشنواره بینالمللی پژوهشی #شیخ_طوسی
🔷بخش ویژه با موضوع دین، دینداری و #فضای_مجازی
✳️محورهای همایش:
کلیات و مبانی
آموزههای دینی و فضای مجازی
تبلیغ، آموزشهای دینی و فضای مجازی
خانواده، تربیت دینی و فضای مجازی
جهان اسلام، انقلاب اسلامی و فضای مجازی
تعاملات ادیانی و فضای مجازی
نحوه ارسال چکیده و مقالات:
🌐سایت جشنواره:
http://hamayesh.miu.ac.ir/din/fa/
☎️ تماس:
02532133382
02532133363
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📝 به مناسبت روز قلم
آنچه که برای کشور ما و برای عناصر فرهنگی مهم است، گسترش کیفی فرهنگ است. یعنی تربیت شاعر، نویسنده، هنرمند و تربیت کسانی که بتوانند تولید هنری کنند و پایگاه هنری را پیش ببرند. اینها لازم است. با تشویق هنرمندان، با شناختن استعدادها، با بازکردن میدان کار برای آنان. مقام معظم رهبری
۱۳۷۵/۶/۲۸
📚 کتاب دغدغههای فرهنگی/ فصل سوم/ فرهنگ و هنر ایران و انقلاب / انتشارات صهبا
#روز_قلم #هنرمند #نویسنده #شاعر #دغدغه_های_فرهنگی #کتاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ایده تحولم آرزوست
شنبه با یکی از دوستان قدیمی پیام رد و بدل میکردیم. در اثنای بحث به مسائل تربیتی بچهها رسید. گفت: "چند روزی است تلویزیون، #سریال دودکش 2 رو داره پخش میکنه. بخشهائی از قسمت اولشو دیدم، مناسب بچه ها و حرمت خانواده نبود. مجبور شدم یه جوری سر بچهها رو گرم کنم و نذارم ببینند. "برام جالب بود، فصل اول و حتی بخش دومش که با نام پادری پخش شد، سریالی خوش دست و در چارچوب بود ولی حالا همان نویسنده، کارگردانی رو هم (بجای محمدحسین لطیفی در دو سریال قبلی) بعهده میگیره و بعد...
اگر نگیم از اول انقلاب، حداقل 27 ساله که #تلویزیون رو خودیها یا همانها که پای راستشان را در زمین انقلاب میدانیم اداره کردهاند، پس چه شده است که بعد از نزدیک به سه دهه، تلویزیون حتی از سالهای اولیه این سه دهه هم برای خانوادهها امن نیست و باید حتما در خانه ممیزی کنند و بعد بچه ها رو پای تلویزیون بنشانند.
تلویزیون بیشتر از اینکه در همه این سالها با یک ایده تحولی حرکت کند در دام روزمرگیها افتاده بطوری که سالهاست درگیر پرکردن آنتن به هر طریقی است. حداقل و فقط سالی هزار قسمت سریال باید توسط سیمافیلم برای شبکه ها آماده یا مجوز آمادهسازی اش صادر شود فلذا همچنان لنگ نان شب است.
ورودی نیروی انسانی تلویزیون با گزینش سفت و سخت، سعی میشود از باصطلاح خودیها جذب شود. لذا نیروی انسانی وارد شده در رسانه نیز مهر تائید نظام را خورده است؛ اما در کدام بخش؟ بجز معاونت سیاسی، در سایر بخشها غالبا دور از آنتن و با فاصله معنادار از گروههای برنامهساز و یا حداکثر مشارکت در ساخت برنامههای جیم و دال و...
شهریور سه سال پیش یکی از بزرگان نظام در دیدار با مدیران #رسانه میفرمودند (نقل به مضمون و با سانسور اسامی): پخش صحبتهای فلان اندیشمند برجسته اسلامی یا بهمان مفسر قرآن برای استفاده در آنتن تلویزیون خوب است ولی بدانیم اگر این صحبتها ترجمه به متنهای اقتباسی و نمایشی نشود، بیننده عام تلویزیون رغبت کمتری به دیدن آن میکند و تقریبا اینگونه صحبتها بسیار کم مورد توجه مخاطب توده قرار میگیرد...در این رده چقدر نیروی تراز و کارآمد تربیت شده است؟ اصلا این تربیت، کجای دستورکارهای رسانه است؟
رسانه در همه این سالها اداره شده است، شاید به نسبت بودجه و درگیریهای دیگرش هم بد اداره نشده باشد ولی این مسیری که می رویم شاید برای برخی نان داشته باشد (که دارد... مثل اینکه خوب هم دارد) اما برای #انقلاب، آبی بهمراه ندارد.
در حقیقت، درست است که اداره کلان رسانه و حتی جذب نیرو در قسمتهای سیاستگذاری و بدنه کارشناسی ستادی با فرمولهای غربالگری انقلابی سامان یافته است، اما همچنان #آنتن از طریق درپشتی بدون غربال و حساسیت لازم در حال تامین است؛ و چون همیشه لنگ آنتن هستیم لذا با غمض عین و فروکاستن شدید و غلیظ انتظارات، از آن گذشته و میگذریم.
#رسانه_ملی، در همه این سالها بدون کوچکترین نشانه از داشتن ایده تحولی فقط اداره شده است؛ یعنی نیروهای اصلی و صفی که با استاندادهای حرفهای رسانه هم منطبق باشند، کمتر در مجامع رسمی رسانه (مثل دانشگاه صدا و سیما) یا مجامع ضمنی تربیت نیرو (مثل گروههای برنامهساز) رشد پیدا کردهاند. نیروهای خوب انقلابی نیز یا از نظر عده، تعداد قلیلی هستند یا در فضای حرفهای رسانه و اتمسفر حاکم، شبیه بقیه شدهاند.
بعد از بیست و هفت سال (اگر نگوئیم چهل سال)، همچنان مشغول کارهای ضربتی و تند و سریع و "در برهه حساس کنونی" هستیم و هنوز به ایده تحولی و اجرای آن نرسیدهایم. حتی ایدههای فاخری مثل جوانگرائی دستخوش بازیهای مدیریتی و کش و واکشها و سهمخواهیها شده است و ذیل فکرهای سطحی دست و پا میزند تا شاید جوانمرگ نشود ......
📝 مصباح الهدی باقری کنی، استاد دانشگاه امام صادق(ع)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅لزوم انتشار تصاویر بدون روتوش نروژی ها در اینستاگرام:
🔹پنج روز پیش در نروژ قانونی وضع شد که ازین به بعد همه #سلبریتی ها، اینفلوئنسرها و واینرها یا به زبان خودمانی ترش همه کسانی که برای خودشان فالوئری در #اینستاگرام و اسنپ چت و #یوتیوب دست و پا کرده اند باید عکس های شان را بدون ادیت و روتوش و نچرال بارگذاری کنند یا اگر صورتی را با نرم افزار خوشگل میکنند، لبی را پروتز میکنند، کمری را باریک میکنند و پوستی را صاف تحویل مخاطب می دهند و در یک کلمه خودشان را زیبا می کنند باید #عکس بدون روتوش همان تصویر زیبا شده را به همراه همان عکس به مخاطب نشان دهند. در غیر اینصورت ابتدا باید جریمه نقدی بدهند و بعد بروند زندان! می دانید چرا؟
🔸به استناد همان مقاله در کشور آزاد #نروژ که مردمش دومین درامد سرانه بالا را در دنیا دریافت می کنند، انتشار این تصاویر موجب #اضطراب، #افسردگی و پایین آمدن #اعتماد_به_نفس مخاطبین می شود. می دانید چرا؟
🔻چون وقتی #مخاطب منفعل و بی دفاع (بزرگ و کوچک هم ندارد!) عکس های پرطمطراق و دلبرانه آقای خوشتیپ یا خانم جذابی را می بیند، باید کوهی از #اضطراب را تحمل کند تا به استانداردهای تحمیلی #زیبایی بیرون آمده از همین عکس ها برسد! حساب کنید چند میلیون پسر، دختر، مرد یا زن در سراسر دنیا چنین رنجی را برای رسیدن به این شاخصه های کاذب زیبایی تحمل میکنند تا سبد #فالوئر این افراد سنگین تر شود و پول بیشتری به جیب بزنند.
🔺ای کاش #مدیریت_فرهنگی ما هم می ایستاد جلوی کسانی که کاخ خوشبختی شان را رو روی اعتماد بنفس خورد شده فالوئرهای از همه جا بی خبر و روی مشکلات روحی و جسمی #دختران و #پسران نوجوان بنا کرده اند.
کاش جلوی #ذائقه_سازی کاذب رسانه ای گرفته شود......
📝 محمد امین حسام - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه
و مدرس سواد رسانه
#زنان
#سواد_رسانه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh