آواتار.mp3
31.43M
#دکوپاژ | #صوت
💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی آواتار(Avatar The Way of Water )
با حضور:
▫️دکتر سعید ارجمند فر
◾️سید محمدمهدی موسوی
🔗لینک کامل گفتگو
https://aparat.com/v/OAuRX
♨️ و با تشکر از:
@fekrat_net
@jahannama_life
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
روایتگری که از معرکه گریخت.mp3
6.38M
#داستان
💢روایتگری که از معرکه گریخت
✍️مصطفی گودرزی، الیاس فلاحتی
🎙 الیاس فلاحتی، مهشید حسنی، آتنا عبدالوند، محسن حاج مقدس، وحید آزادی، مصطفی گودرزی
💻 تهیه و تدوین گروه تولید چند رسانه فکرت، رادیو فکرت
@fekrat_net
@radiofekrat
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ ردی بر اتهام سنگین
حجتالاسلام دکتر فتحالله نجارزادگان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
▪️قرآن در سورهی یاسین و مریم میگوید: مشرکین بتها را میپرستیدند تا به آنها عزت و نصرت دهند. آنها بت را الله خود قرار داده بودند؛ اما بدون خدا و غیر خدا؛ یعنی آنها از بت مستقل از خداوند نصرت میخواستند؛ ولی ذهنیت ما این نیست؛ بلکه دقیقاً عکس این است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#بازنشر | #مصاحبه
🔘سینمای فطرت بهترین شکل "سینمای دینی" است
🎙دکتر رفیع الدین اسماعیلی
▫️وقتی از سینمای دینی صحبت میکنیم منظورمان دقیقاً از دین چیست آیا فضای فطری، عرفانی و معنوی را هم شامل میشود یا قلمرو آن در محدوده شریعت و مذهب قرار میگیرد؟
◼️باید در مقدمه بگویم که در مورد سینمای دینی مباحث و ادبیات زیادی مطرح شده و شکل گرفته است. هم در بحث نظری و علمی آن و هم در بعد رسانهای آن، که میتوان گفت در نتیجه تعاریف مختلف و متنوعی از سینمای دینی تولید شده است.
▫️اینکه آیا سینمای دینی، عرفانی و یا مذهبی است، فکر میکنم به همین اختلاف تعاریف بر میگردد که افراد مختلف با نگاه مختلف آن را مورد بررسی قرار دادهاند و تعاریف گوناگونی از آن ارائه دادهاند. ما در تاریخ سینمای ایران درباره سینمای دینی، فراز و فرودهای زیادی داشتیم. در بعضی از دههها فضای عرفانی را سینمای دینی میدانستند و در دیگر دههها نشان دادن نمادها و مباحث مذهبی را.
◾️در این مورد باید گفت که شاید اختلاف نظرهایی بین اندیشمندان بوده یا آنان فهم متفاوتی از سینمای دینی داشتند که این موضوع هم قابل توضیح است که در نتیجه آن در این دههها چه اتفاقی در حوزه سینمای دینی افتاده است. به عنوان مثال شاید در دهه 60 سینمای معناگرا و داستان یک عابد، زاهد و انسان مذهبی را سینما میبردند و نشان میدادند. اما در دهه 1370 و1380 این دیدگاه تغییر کرد. چه بسا نشان دادن زندگی یک روحانی و کسی که منتصب به دین است تبدیل به سینمای دینی شد.
🔗لینک کامل گفتگو
https://tn.ai/2701650
#سینمای_دینی #سینمای_فطری
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از 🇵🇸 شهاب گرافی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو میان طشت جاخوش کردهای بابا ولی
من برای دیدنت بالا و پایین میپرم
من تقلا کردنام بی فایدهست پاشو ببین
حال، دیگر گشتهام مانند زهرا مادرم
#امام_حسین #محرم
#حضرت_رقیه
© شهابگرافی کپیرایت ندارد...🔻
💯📮@SHAHAB_GRAPHY
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
داستان جذبه عشق.mp3
9.98M
#داستان
💢جذبه عشق
✍️مصطفی گودرزی، الیاس فلاحتی
🎙 الیاس فلاحتی، شهناز خواجهوند، مهشید حسنی، آتنا عبدالوند، محسن حاج مقدس، مصطفی گودرزی
💻 تهیه و تدوین گروه تولید چند رسانه فکرت، رادیو فکرت
@fekrat_net
@radiofekrat
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
💢باید به دنبال سینمای دینی باشیم یا سینمای عمیق؟
🎙 علیرضا پناهیان
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از استاد فاطمینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صاحب مجلس عزای امام حسین ، حضرت زهراست
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@fateminiya_ir
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ پاسخ به شبهه صلح و جنگ
دکتر سعید طاووسی مسرور, عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی تهران
▪️این تصور که امام حسین (ع) با صلح برادرش مخالف بود از کجا ناشی شده است؟در کتاب «طبقات الکبری» ابن سعد گزارشی آمده است و مضمون آن این است که امام حسین(ع) صلح را ناخوش میداشت؛ یعنی نسبت به صلح اکراه داشت.
▪️این عبارت باعث شده است که برخی تصور کنند که امام حسین(ع) با صلح امام حسن(ع) مخالف بود. درصورتیکه اگر ما این عبارت را درست فهم کنیم متوجه خواهیم شد که اختلافی نیست؛ زیرا امام حسن(ع) هم صلح را ناخوش میداشت و از آن اکراه داشت و با معاویه صلح را به ناچار پذیرفته بود؛ زیرا چارهی دیگری نداشت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
انجمن سواد رسانه طلاب
در میان میدان تبلیغ الگویی مثال زدنی بود... استاد محمدحسین فرجنژاد از جمله اساتید و پژوهشگرانی بو
#اختصاصی | #یاداشت
💢به مناسبت 29 تیرماه، سالروز در گذشت استاد فرجنژاد
✍️مصطفی گودرزی
▫️آنروز حالمان خوب نبود.
روز بعدش هم حالمان خوب نبود.
و همچنان این خوب نبودن ادامه داشت.
◾️به هرکدام از بچهها که نگاه میکردی غصهدار بودند و نایی برای حرف زدن نداشتند.
▫️گاهی در گوشهای گریه میکردند و گاهی به دور دست خیره بودند.
◾️انگار افقی را در پیش رویمان متصور نبودیم
▫️نا امیدی و نگرانی
◾️آخر علم این راه بر روی دوش استاد بود و حالا علمداری دیده نمیشد.
▫️در همین حال روزگار میگذراندیم که شاید عنایتی شد و حس کردیم روح استاد در وجود شاگردانش جریان یافته.
◾️حس تازگی آمده بود و همه جا حرف این بود که اگر حسین فرج نژاد امروز نیست اما راهی که او معبر گشایی کرده که باقیست.
▫️حالا همه علم به دوش شدند و رفتن او رویشی جدید را رقم زد.
◾️بودنش موجب تربیت بود و رفتنش باعث حرکت.
#محمد_حسین_فرج_نژاد
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
🏴 امروز دومین سالگرد درگذشت دکتر محمدحسین فرجنژاد، عضو هیئتمدیرهٔ انجمن مطالعات فضای مجازی حوزهٔ علمیه قم و از اساتید سواد رسانه و جریانشناسی سینما و فعال عرصهٔ صهیونیسمپژوهی است. برای شادی روح این عزیز، حمد و سورهای قرائت کنید.
✍️ برخی از نوشتههای ایشان که در سایت اندیشکدهٔ مطالعات یهود منتشر شده است:
1️⃣ روند پیشرفت «اسطورههای یهودی»
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-myth/5803
2️⃣ هالیوود یهودی صهیونیستی
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5886
3️⃣ مسیحیت صهیونیستی در عرصهٔ رسانه
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/christian-zionism/5909
4️⃣ اسطورهٔ «ارض موعود» و «شهر زایان»
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5918
5️⃣ اسطورهٔ «مادر» و قبیلهگرایی متعصبانه
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/7222
6️⃣ اسطورهٔ «قوم برگزیده» و «نژاد برتر»
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/7421
7⃣ اسطورهٔ «ملتواحد» و «دولتالهی»
👉 https://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/14600
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
🎥در این نبرد بیامان، کجا ایستادهایم؟
📍کلیپی که جا دارد در تمام هیئتها پخش شود و تمام هیئتیها ببینند...
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از دکتر رفیع الدین اسماعیلی
223_0032_01.mp3
13.22M
🎙 #بشنوید| سخنان دکتر رفیعالدین اسماعیلی در نخستین همایش بینالمللی دشمنشناسی
#همایش_دشمن_شناسی
#سالگرد_ارتحال_استاد_فرج_نژاد
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
داستان آزاد شده در راه عشق.mp3
11.52M
#داستان
💢آزاد شده در راه عشق
✍️مصطفی گودرزی، الیاس فلاحتی
🎙 الیاس فلاحتی، مهشید حسنی، آتنا عبدالوند، محسن حاج مقدس، مهدی شهیدی، مصطفی گودرزی
💻 تهیه و تدوین گروه تولید چند رسانه فکرت، رادیو فکرت
@fekrat_net
@radiofekrat
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
💢پیدایش و تولد هالیوود
🎙 استاد محمد حسین فرج نژاد
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وزیک ویدئوی جدید محسن چاوشی به مناسبت محرم با نام «آواز خون»
🔻چاوشی با انتشار این موزیک ویدیو نوشت: «آواز خون» نذر محرم است و ادای دین شخصی من و دوستان همدل به اهل کربلا»
✅ نذرت قبول
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#رونمایی
#دیدهبان_49
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
✅ همراه با آثاری از
🔺عبدالحسین خسروپناه
🔻سید حسین شرفالدین
🔺محسن رنانی
🔻مقصود فراستخواه
🔺حسین کچوئیان
🔻شهریار زرشناس
➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره)
➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت»
#انتشار_الکترونیکی_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
⛔توجه توجه⛔
این جا بیان نظرات آزاد است . صندلی باز برنامه ای برای همه❗
اگه دنبال یه کانال می گردی که مسائل مهم روز رو برات تحلیل کنه پس تا دیر نشده بزن روی لینک زیر 👇
https://eitaa.com/joinchat/4067426400C32d11f89d1
هدایت شده از رادیو فکرت
بنی اسرائیل و انبلیا.mp3
1.99M
#صوت | #باز_نشر
🎧بنیاسرائیل و انبیاء
👤استاد محمدحسین فرج نژاد
💠یهود چون انبیاء الهی را مانع رسیدن به اهداف خود میدید، با آنها به جنگ برمیخاست و تا کشتن ایشان پیش میرفت تا اینکه زمان تولد موعود دومی که در تورات وعده داده شده بود، فرا رسید.
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام
32.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحلیل | #برداشت_آزاد
🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما
▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مهلا» در محرم سالهای گذشته، فصل چهارم این برنامه امسال با اجرای محمدحسین پویانفر از پلتفرم روبيكا پخش مىشود.
▫️تحلیل شما با دیدن این برنامه چیست؟
◾️نظر خود را برای ما بنویسید تا برای عموم منتشر کنیم.
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#تحلیل | #برداشت_آزاد 🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما ▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مه
#تحلیل | #یادداشت
🔘اگر امام حسین را خواستی، همهاش را بگیر
✍️ حسن مرادپور
◾️امام حسین متعلق به همه است، در این شکی نیست؛ اما اگر امام حسین را پذیرفتیم بقیهی دین و مکتب را نباید پذیرفت؟
▫️برنامه اینترنتی «مهلا» امسال نیز با همه نقاط قوت و ضعفش در محرم با اجرای محمدحسین پویانفر در حال پخش است. افراد متعدد بسیاری از جمله مهران غفوریان، جواد خیابانی و حسین راغب در این برنامه آمدهاند. سخن گفتن از امام حسین عالی است، باید بیشتر هم بشود. در لابهلای صحبتهای این برنامه، یک نکته بیش از اندازه بزرگنمایی شد که امام حسین متعلق به این چهل سال پس از انقلاب اسلامی نیست و برای همه مردم است، چه گنهکار باشد چه مؤمن.
◾️این حرف، درست است ولی تمام حقیقت نیست. حضرت اباعبدالله(ع) برای همه است، کسی ایشان را به انحصار در نیاورده است؛ اما دوستداشتن امام حسین نیازمند عمل به اعمال و تحفّظ به قیوداتی است. نمیشود کسی را دوست داشت، برای وی عزاداری کرد و اشک ریخت ولی به خواست او نظر او اهمیتی نداد!
▫️گفتن بخشی از واقعیت نه همهی آن، منجر به رشد کاریکاتوری دین در ما میشود.
◾️از همه مهمتر اگر کسانی عیب و نقضی در اجرای دین دارد چه در ظاهر و چه در باطن، دلیل بر مخالفت ورود آنها به دستگاه اباعبدالله نیست ولی باید در جهت اصلاح ایشان گام برداشته شود.
▫️چه شاهرخ ضرغامها و طیب حاجرضاییها در طول تاریخ بودهاند که تخطی از دین داشتند(خلافکار بودند) ولی با احترام گذاشتن به دستگاه امام حسین اصلاح شدند. هیچکس و هیچچیزی برای ورود بدحجاب و حتی بیحجاب مانع نیست – البته درصورتیکه ورودش سازمانیافته نباشد – اما با این قید که منجر به اصلاح شود، نه آن که بعد هیات «روز از نو روزی از نو».
◾️ در پایان هم باید گفت که بخشی از اصلاح عزادار امام حسین(ع) نیز به عهده سخنران، مداح و عوامل هیئات است.
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#تحلیل | #برداشت_آزاد 🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما ▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مه
#تحلیل | #یادداشت
🔘اساس ساخت برنامه مهلا چیست؟
✍️حسن هربان
◾️پیش از آنکه به نقد یا تایید محتوای گفتگوهای برنامه پرداخته شود، باید به اساس ساخت این برنامه توجه کرد.
▫️چرا برای دیده شدن برنامه باید از افراد سرشناس دعوت شود؟
◾️گاهی اوقات افراد عادی جامعه که شناخته شده نیستند، میزان معرفت نظری و عملی بیشتری نسبت به حقیقت از جمله معرفت حسینی دارند و پخته تر از افراد سرشناس به آن دست مباحث توجه میکنند.
▫️باید پرسید که:
هدف و اولویت برنامه چیه؟
دیده شدن در مقیاس زیاد؟ یا بیان حقیقت؟
◾️دعوت از افرادی که میزان معرفت کافی برای معرفی و تبلیغ شخصیتی مثل امام حسین رو ندارند بزرگترین ضعف برنامه است.
▫️البته احساس میشود برنامههایی به این سبک اولویت ترویج و تبلیغ مبتنی بر برانگیختگی احساسات داشته باشند تا ایجاد معرفت و شناخت.
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#تحلیل | #برداشت_آزاد 🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما ▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مه
#تحلیل | #یادداشت
🔘صلَّى اللَّهُ عَلَى الْبَاكِينَ عَلَى الْحُسَيْنِ
✍️سید ابوالفضل موسوی
◾️صدا و سیما را اگر در دوران گذار برای تغییر در عناصر ثابت به عناصر جدید در نظر بگیریم، برنامه های مثل مهلا می توانند ثابت کنند که همگی اقشار و طیف های مختلف جامعه در این نقش و طرح جدید سهیم هستند و می توانند تاثیر گذار باشند _ بدین شیوه که البته در ابتدای راه می باشد _ به مرور می توان در خطوط اصلی اشتراکات و تفاهمات را بالا برده و در سایر مسائل با تضارب آراء بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی را از بین برد.
▫️«شاید» بی اغراق تنها کشور در حال توسعه که فاقد ساختارهای حزبی در دنیا به شکل مدون برای شهروندان خود می باشد، کشور ایران می باشد؛ ولی علت اینکه چرا انباشت دغدغه ها و چالش های اجتماعی تا کنون به انفجار جامعه منجر نشده را باید در سازوکار و ساختارهای متفاوت جامعه ایرانی اسلامی جستجو کرد؛ حضور تشکل های مانند مسجد، هیئت و پیوند های قومی و فامیلی جای خالی تشکل های اجتماعی مانند احزاب را در کشور پر کرده و چه بسا با ظرفیت غنی و تاریخی خود کارکردهای به مراتب بهتری نسبت به احزاب را در خود دارند.
◾️ولی باید با نگاه دقیق و بدون جانب داری قبول کنیم که به علل مختلف این تشکل ها در بعضی از برهه های زمانی مختلف بعضی از طیف های فکری و سلیقه ای را از خود رانده و جذب مجدد آنها نیاز به زمان و تغییر بعضی رویکرد هاست، چون تاریخ نشان داده این تشکل ها ظرفیت پذیرش و هضم تمامی سلایق و علایق را داشته چه بسا با بها دادن به آنها ارزش افزوده فرهنگی و اجتماعی از آنها استخراج نموده اند، لذا بر نهادها و ارگان های فرهنگی و اجتماعی و در صدر صدا و سیما به عنوان رسانه فراگیر باید با نشان دادن درهای گشوده به سوی تمامی طیف های مختلف جامعه، سعی در ترمیم شکاف های بوجود آمده را فراهم و در ادامه سایر اجزای پیکره فرهنگی کشور نیز به این سمت سوق و ادامه مسیر بدهند.
▫️مسلما هدف از #جذب_حداکثری در این نقشه راه، رد شدن از خطوط قرمز و نادیده انگاشتن آنها و یا حرکت در مسیر خلاف آنها نیست، هدف انجام رسالت تام و تمام فرهنگ ، آن هم فرهنگ ایرانی _ اسلامی و استفاده بهینه آن برای جامعه است تا جامعه از مخاطرات تهاجمات دشمن مصون و از این نعمات خدادادی و در دسترس بی بهره نماند.
◾️مصادیق استفاده از ظرفیت های فرهنگی بسیار، و تحلیل و تبیین آن مجالی مفصل و کارشناسانه را می طلبد ولی سیره اولیای الهی و توفیقات انقلاب اسلامی در عمل به آن سیره خود موید این مطلب است.
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#تحلیل | #برداشت_آزاد 🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما ▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مه
#تحلیل | #یادداشت
🔘گفتم: من تورا دوست دارم
پرسید: آیا همین دوست داشتن کافیست؟
✍️مصطفی گودرزی
◾️شاید دوست داشتن و محبت را برای خودمان درست معنا نکرده باشیم که امروز فکر میکنیم محبت یعنی همین ابراز علاقهای که به شخصی یا مکتبی یا چیزی داریم.
▫️این ابتدای مسیر است و حتی قدم اول هم نیست و شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
◾️مجنون مصداق خوبی برای عاشقانه زیستن است و عاشقانه زیستن یعنی فراموشی خود و غرق در محبوب شدن.
▫️غریق در عشق خود را نمیبیند و راه نجات را فقط معشوق میداند؛ تمام ساحتهای نفس خود را بر اساس مبانی مورد نظر معشوق چیدمان میکند و حرکتی همه جانبه به سمت معشوق دارد.
◾️از لوازم عشق و حب سعی در مشاکلت بیشتر به محبوب و معشوق است و اگر خود را عاشق کسی میدانیم اما سعی در همسنخی با او نمیکنیم این نو احساسات را نمیتوان عشق نام گذاری کرد.
▫️از لوازم دیگر عشق، مطیع بودن در مواجهه با امر محبوب است؛
او چه میخواهد تا عاشق برای جلب رضایتش همان کند
در کجاست تا عاشق هم همان جا باشد
کدام سمت وسو را دارد تا عاشقم هم به همان سمت روانه شود
◾️حال باید از خود بپرسیم چقدر مشاکلت با حضرت سید الشهدا در وجودمان حاصل کردیم که خود را محب و عاشق او بدانیم تا بعد بتوانیم ادعا کنیم این حب موجب نجاتمان است نه کیدی از کیدهای شیطان برای فرار از حقیقت؟
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#تحلیل | #برداشت_آزاد 🔘 این 9 دقیقه را ببینید، برداشت با شما ▪️پس از استقبال گسترده از برنامه «مه
#تحلیل | #یادداشت
🔘آفت فردگرایی در هیاتهای حسینی
(تذکر: فقط بچه هیأتی ها بخوانند.)
✍️حسین مطیع
◾️به این جملات دقت کنید:
- می روم هیات تا حال کنم.
- صدای این مداح با حالتر است.
- از این سخنران خوشم نمی آید چون حال نمی دهد!
(مصاحبه بعداز بیرون آمدن از هیات): چرا به روضه آمدهای: چون یک حالت خوشی و لذتی به من دست می دهد. (نه چون مستحب است، خدا و پیامبر(ص) دوست دارند و باعث قرب الی الله می شود)
- منو یکم ببین، سینه زنی مو هم ببین، ببین که خیس شدم، عرق نوکریمِ این.
- جلو آیینه خودمو می بینم، حواست هست؟ به موهای سپیده سرم، چقدر امسال از گذشته شکسته ترم ....
- افزایش خانمهایی که به تنهایی به پیادهروی اربعین میروند و وظیفه خود را در مقابله خانواده رها می کنند.(غافل از اینکه خود سیدالشهدا(ع) با خانواده به کربلا رفتند!)
دستگاه بی نظیر حضرت سیدالشهدا(ع) بزرگترین کارخانه انسان سازی است. اما گهگاهی تحریفاتی ،گرد و غبار به روی آن مینشاند که قابل بررسی است.
▫️همه آن مثالها که جدیداً در متن و حاشیه هیاتها و جلسات شنیده می شود حکایت از یک اتفاق جدید و مدرن – بلکه پسامدرن- در نگاه به جلسات مذهبی و شلوغترین و مهمترین آنها یعنی هیاتهای محرم دارد. به عبارت دیگر بعضی هیاتهای عزاداری به سمتی می روند که برخی افراد، بیشتر احساس شخصی و لذت معنوی خودشان را ملاک قرار میدهند.
◾️این یک تغییر الگوواره ذهنی(شیفت پارادایمی) است که نشان می دهد کارکرد مذهبی افراد هیاتی هم تاحدودی «فردگرا» شده است.
▫️یعنی بعضی افراد مذهبی نیز به خاطر استحباب یا به خاطر خدا، یا قرب الی الله یا رضایت پروردگار و امتثال از اهل بیت(ع) به هیات نمی آیند؛بلکه به خاطر لذت شخصی خودشان به هیات می آیند و دنبال فردگرایی خودشان هستتند. هر چند از نوع عالی آن!
◾️این یک نوع فردگرایی(individualism) رقیق است که پهلو به خودگروی (egoism)میزند.
چرا میزان جمعیتی که پای منبر سخنرانان می نشیند بسیارکمتر از مستمعان منبر مداحان است؟ یک دلیل آن، قول ظریفی است که می گفت:
▫️چون سخنرانِ روحانی حال شما را می گیرد و مداح به شما حال می دهد!
◾️سخنران از حلال و حرام یا باید و نباید سخن میگوید اما مداح از امور لذتبخشی مثل: بازآی! هر آنکه هستی باز آی. هیچ آدابی و ترتیبی مجوی و....
▫️در جامعه شبه مدرن انسانهای فردگرا دینی را می خواهند که حال به آنها بدهد. حتی در اشعار، مراثی و مدایح نیز این خودبینی و عطف توجه به خود زیاد شده که نمونه اشعار آن گذشت و اینچنین خودبینی در اشعار قدیم وجود نداشت.
◾️شاعران و ذاکران قدیم موقع شعرخوانی اصلا به خود نگاه نمیکردند. فقط به سلطان عشق، امام حسین(ع) و اصحاب و خاندان باوفایشان مینگریسند. این عطف توجه به خود، جدید است.
▫️در جهان پست مدرن با یک انسان فردی سودمحور مواجه هستیم که دنبال لذت در لحظه است و اگر این لذت را در هیات، اعتکاف، پیاده روی اربعین و... بییند نیز ابایی از چشیدن آن ندارد.
◾️دم غنیمت شماری و حال بردن از لحظه، یک آفت مسری است که ممکن است به جلسات مقدس حضرت امام حسین(ع) هم کشیده شود!
▫️مواظب این آفت باشیم چون فردگرایی باعث تغییر هویت انسان از خود می شود وتبعات جبران ناپذیری دارد.
◾️یادآوری:
هرچند معتقدم دستگاه امام حسین(ع) آنچنان اصلاحگر است که نه تنها کافر، فاسق و منافق را میتواند در خود استحاله و تبدیل به احسن کند که انسان فردگرا را نیز به توبه واقعی و عبور از خود و نفسانیت(سوپژکتیویته) برساند. به فرموده خود حضرت سیدالشهدا (ع) در دعای عرفه:
«یا من استنقذ السحره من بعد طول الجحود و قد غدوا فی نعمته یاکلون»
خدایی که در چند دقیقه ساحر را ساجد می کند، می تواند نفس پلید و خودخواه ما را نیز تطهیر و تلطیف کند!
آنان که خاک را به نظرکیمیا کنند
آیا شود که ...
#مهلا
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh