📌 #معرفی_کتاب:
ما و مسائل #فضای_مجازی
مؤلف: #فرشاد_مهدی_پور
ناشر: انتشارات #سروش
🔹زیستن در فضای مجازی، تجربه انسانِ عصر جدید است، تجربهای دوراز ذهنتر از آنچه از رواج #فناوری به تصور میآمد. فناوریِ مستقلشده، کار را به جایی رسانده که زندگی بدون آن، تقریباً در همۀ ساحتهای کلی و جزئی امکانناپذیر است و این بیامکانی، از روی ناچاری و ناتوانی است، نه الزاماً انتخاب.
🔹«ما» جدای از این جامعه مجازیشده زندگی نمیکنیم و دراصل چنین انتخابی نیز وجود ندارد و از آنجا که خیلی معلوم نیست که هر که «مطلع»تر است، گرفتاریها و مشکلات کمتری دارد، بهناگزیر باید درباب نسبتِ فضای مجازی با #فرهنگ، #سیاست و اقتصادِ ایران نیز اندیشید.
🔹کتاب مورد نظر مسئله شناسی روابط در فضای مجازی را با تکیه بر آنچه کاربر ایرانی معمولاً با آن سروکار دارد در دستور کار قرار دارد. در این زمینه نویسنده تلاش کرده راه حل یابی و شناخت مسیرهای طی شده و ناشده را در نظر داشته باشد. به این ترتیب در این کتاب تا جایی که سعی شده تا جایی که ممکن بوده از مرزهای واقعیات فاصله گرفته نشود اما این میان، نوعی ناخرسندی و بدبینی از مجازیگرایی به چشم می آید که گویی نمیتوان از آن دوری کرد.
🔹«ما و مسائل فضای مجازی» در ۳ فصل تدوین شده که عبارت اند از: «فرهنگ»، «جامعه» و «سیاست – اقتصاد». نویسنده در این فصل ها توصیفِ نسبتاً دقیقی از ۴ خردهنظام زیستی، اقتصادی، شخصیتی، و فرهنگی ارائه کرده است.
خرید بصورت دیجیتالی در:
http://yon.ir/d3civ
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
سواد رسانهای و عدالت اجتماعی
دکتر یونس شکرخواه
🔹در گام اول باید گفت سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است. من بر این باورم که هدف اصلی #سواد_رسانهای بهخصوص وقتی دربارهی رسانههای جمعی حرف میزنیم، میتواند سنجش نسبت هر محتوا با "#عدالت_اجتماعی" باشد.
🔹بنابراین هدف اصلی سواد رسانهای میتواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطهای وجود دارد یا خیر. به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنوندهی یک مضمون رسانهای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه از عدالت را مورد توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطهی یکسویه و انفعالی، رابطهای فعالتر و تعاملیتر داشته باشد.
🔹باید به این گفته افزود که هر نظام رسانهای دارای یک سلسله مراتب است که اجزای آن قابل تجزیه و تحلیل و شناسایی است؛ همچنین همین سلسله مراتب است که محصول نهایی رسانه یا همان محتوای رسانه را میسازد. رفتار و بافت این سلسلهمراتب، شبیه یک کارخانه است. در کارخانه هم تمام اجزا- اعم از زیرساختها، نرمافزارها، نیروی انسانی و...- دست به دست هم میدهند تا محصول نهایی خود را با توجه به اهداف از پیش تعریف شده، تحویل مصرفکننده بدهند.
🔹شاید یک تفاوت مهم در مقایسهی رسانهها و کارخانهها این باشد که در رسانهها کار بهگونهای صورت میگیرد که مصرفکننده گمان کند یک حقیقت محض را دریافت کرده که عاری از پیشداوری یا القاءگری است. البته شاید بعضی از کارخانهها هم مُهر استاندارد را به همین منظور بر کالای نامرغوب بزنند تا مصرفکننده گمان کند یک جنس مرغوب دریافت کرده است.
🔹به این ترتیب میتوان گفت محصول نهایی یک #رسانه الزاماً آینهی دنیایی که آن را پوشش میدهد نیست؛ محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شدهای از آن باشد و یا حداقل در بازتاب دادن جهان ناموفق مانده باشد. محتوای رسانه میتواند در خدمت تثبیت یک جریان، گروه یا طبقه و یا در خدمت قدرت حاکمه باشد و آن طبقه و قدرت الزاماً عدالتجو، رهاییبخش و آزادیگرا نباشد.
🔹چنین محصول رسانهایی نمیتواند در خدمت عدالت اجتماعی عمل کند، بلکه در خدمت نیروهایی است که درصدد عدم تأمین عدالت و یا سلب عدالت اجتماعی هستند. بنابراین میتوان این نکته را در نظر داشت که آگاهی و اطلاعاتی که از رسانهها به دست میآید، ممکن است لزوماً به صلاح اجتماع و یا عامهی مردم نباشد. به عنوا مثال در نظر بگیرید بازتاب تهاجم اسرائیل به #غزه را در رسانههای گوناگون جهان که هر کدام از زاویهای به بازتاب آن پرداختند...
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
سواد رسانه ای، درک متکی بر مهارت :
دکتر یونس شکرخواه
🔹سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر #مهارت است و اگر قرار است از سفرهی رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم، آنگاه میتوانیم بر نقش و جایگاه چنین مهارتهایی بهطور خاص تأکید کنیم.
🔹سینما و هواپیما؛ دو مثال تبیین نقش مهارتها
مثال اول: اگر در یک فیلم پسرکی دهساله در حال دویدن باشد و در همان هنگام دویدن تبدیل به یک مرد چهلساله شود، برای کسی که #فیلم زیاد دیده است، اتفاق عجیبی نیست. تماشاگر حرفهای سینما میداند که رجوع به آینده- در این مثال 40 ساله شدن فرد مورد بحث- یا بازگشت به گذشته یک فرد یا یک موضوع، احتیاج به چهل سال انتظار ندارد. این امری بدیهی در سینماست که میتواند در یک پلان رخ دهد (فلاش فوروارد و فلاشبک).
🔹اما دیدن چنین صحنهای برای کسی که برای اولینبار است که فیلم میبیند، ممکن است ایجاد سردرگمی کند و لذا از خودش بپرسد آن پسرک چه شد؟ و این مرد چهلساله کیست؟ اما تماشاگر حرفهای سینما بهتدریج به دانش و مهارتهایی مسلط شده که لازمهی درک فیلم است و بر اثر آن، نمادهای و نشانههای دیداری در #سینما را بهخوبی میشناسد.
🔹مثال دوم: اگر بخواهیم در کابین خلبان یک هواپیما بنشینیم و آن را به پرواز درآوریم نیاز به مجموعهای از مهارتها داریم تا بتوانیم هواپیما را به حرکت درآورده، به پرواز کشانده، کنترل کرده و به مقصد برسانیم. مگر غیر از این است؟
مسلط شدن به #سواد_رسانهای هم مستلزم کسب آمیزهای از مهارتهاست. با این تفاوت که در دو مثال مربوط به سینما و هواپیما، زودتر به نقش مهارتهای خاص پی میبریم. نداشتن مهارتهای مربوط به زبان سینما به عدم درک فیلم میانجامد و نداشتن مهارتهای مربوط به پرواز، به سقوط و مرگ منجر خواهد شد.
🔹ممکن است بر این گمان باشیم که در استفاده از رسانهها از مهارتهای کافی برخوردار هستیم، در حالیکه اینجا، موضوع سواد رسانهای میتواند به مهارتهای یک ملوان تازهکار و یا یک ملوان ماهر شبیه باشد. ملوان تازهکار هم به دریا میرود اما ممکن است دیگر رنگ ساحل را نبیند. برخلاف ملوان تازهکار، ملوان ماهر ممکن است حتی در شرایطی که دریا توفانی است اصلاً عزم آب نکند و اگر هم برود، بهخوبی میداند تا چه عمقی باید پیش رفت و چگونه با امواج مقابله و از آنها عبور کرد و به ساحل بازگشت.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
ضرورت سواد رسانهای
دکتر یونس شکرخواه
🔹تا اینجا باید تا حدودی مشخص شده باشد که چرا به سواد رسانهای نیاز داریم. امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از #اطلاعات است. به عنوان مثال وقتی #تلفن_همراه یکنفر به صدا درمیآید، این اطلاعات موجود در فضا است که پل ارتباط او با تماسگیرنده شده؛ یا زمانیکه یک #مودِم میتواند افراد را به جهان بیانتهای اینترنت بکشاند، نشانهای دیگر است از همین شرایط حاکمیت اشباع رسانهای بر جهان؛ و یا حالا که میلیونها #روزنامه و #مجله و #کتاب و #خبرگزاری و شبکهی تلویزیونی بر زمین و زمان میبارد، همه نیاز دارند به اینکه در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند.
🔹 همه نیاز دارند به اینکه در انتخابهایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیهی خودشان عمل میکنند. چون مردم اکنون باسوادتر شدهاند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف میکنند چقدر #کلسترول، #ویتامین و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانهای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض #رسانه های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آنها برداشت.
🔹 زمانی که در بزرگراههای اطلاعاتی حرکت میکنید، #سواد_رسانهای میتواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه #سایت هایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در #چتروم ها بگذرانید. بنابراین میتوان گفت که هدف سواد رسانهای در نخستین گامهای خود، تنظیم یک رابطهی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانهها است.
🔹 به این معنا که در برابر رسانهها چه چیزهایی را از دست میدهیم و چه چیزهایی را به دست میآوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینهای که صرف میکنیم، در نهایت چه منافعی به دست میآوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای این است که استفاده مبتنی بر #آگاهی و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
آشنایی با نوه دیجیتال (اینترنت)
دکتر یونس شکرخواه
🔹به نظر میرسد که موضوع سواد رسانهای- به عنوان دافعهی فضای اشباع رسانهای و در ستیز با گفتمان غالب رسانههای بزرگ در همین شرایط اشباع رسانهای- در #اینترنت نسبت به سایر رسانهها بیشتر و سریعتر رشد کرده و به نوعی میتوان آن را نوهی دیجیتال نقدهای رسانهای کلاسیک بهحساب آورد.
بد نیست یادآوری شود که تسلط به یک #زبان_خارجی، مهارت استفاده از #رایانه و مهارتهای استفاده از #فضای_سایبر هم که خودشان جزو مهارتهای سواد رسانهای به شمار میآیند، میتوانند به بهرهوری مناسبتر از مباحث سواد رسانهای موجود در سایتهای مختص این مبحث در اینترنت کمک کنند.
بیسوادها طعمه میشوند!
🔹اما از آنجایی که بدون #سواد_رسانهای، نمیتوان گزینشهای صحیح از پیامهای رسانهای داشت، به گمان من نهادهای آموزشی، مدنی و رسانهای در ایران باید به این امر کمک کنند. نهادهای آموزشی مثل مدارس، دانشکدهها، دانشگاهها و آموزشگاههای مختلف میتوانند مفهوم سواد رسانهای را در کتب درسی ارائه کنند. نهادهای مدنی و صنفی که هر یک جمعی تخصصی را نمایندگی میکنند نیز میتوانند اعضای خود را تحت آموزش مستمر در زمینهی سواد رسانهای قرار دهند؛ و بالاخره نهادهای رسانهای و انتشاراتی هم میتوانند مفاهیم سادهشدهای از این بحث را در دستور کار خود قرار دهند.
🔹اگر نهادهای پیشگفته در این عرصه فعالتر شوند، بضاعتی که از طریق سواد رسانهای در اختیار گذاشته میشود، باعث میشود تا مخاطبان درک عمیقتری از آنچه میبینند، میشنوند و میخوانند داشته باشند. در حالیکه میتوان فاقدان سواد رسانهای را طعمههای اصلی در فضاهای رسانهای بهشمار آورد، افراد دارای سواد رسانهای نه تنها اسیر محصولات رسانهای نمیشوند، بلکه قضاوتهای صحیحتری از محیط پیرامون خود دارند.
شما اضافهبار دارید!
🔹یکی دیگر از اهداف سواد رسانهای نشان دادن اضافهبار اطلاعاتی است. در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، مارکها و علائم تجاری بینالمللی را بهخوبی میشناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به کار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهیهای پیاپی قرار دارند، در این زمینه #اطلاعات دارند. پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار میگذارد.
نیاز به تولید ادبیات
🔹باید برای مبحث سواد رسانهای تولید #ادبیات کنیم. متأسفانه منبع در این زمینه بهخصوص به #زبان_فارسی، اندک است اما پر کردن این خلأ با تألیف و ترجمه امکانپذیر است. این فقر ادبیات را نهادهای آموزشی، مدنی و رسانهای در ایران میتوانند پر کنند. در مباحث بینالمللی مربوط به سواد رسانه ای 18 اصل وجود دارد که مورد توجه است. در این زمینه، مطالعه آرای لنمسترمن میتواند مفید باشد. او که از برجسته ترین متفکران حوزهی بین المللی آموزش های رسانه ای است، پیش از این کتابی منتشر کرده بود که بهسرعت به کتابی درسی در عرصهی آموزش رسانه ای تبدیل شد. این #کتاب که "Teaching the Media" نام داشت، در سال 1985 به علاقه مندان مباحث مربوط به آموزش رسانه ای عرضه شد. او کتاب دیگری هم دارد که انتشارات شورای اروپا آن را منتشر کرده است. نام این اثر، آموزش رسانه ای در اروپای دههی 1990 (Media Education in 1990's Europe) است. نویسندهی مورد بحث از جمله کسانی است که ترجیح میدهد از "آموزش رسانه ای" (Media Education) به جای اصطلاح سواد رسانه ای استفاده کند.
🔹تکرار میکنم میتوان در عرصهی آموزش رسانهای و سواد رسانهای تولید ادبیات کرد تا در گام اول مشخص شود دامنه و چارچوب بحث سواد رسانهای چیست. باید ترجمه کرد و همزمان تألیف تا بتوان زمینهی یک مطالعهی تطبیقی را فراهم ساخت و به معیارهایی برای تعقیب اهداف سواد رسانهای دست یافت. وضعیت سواد رسانهای در #غرب به دلیل آنکه #تکنولوژی های مدرن تمرکز و غلظت بیشتری دارند، باعث شده تا نظریهپردازان و مخاطبان، زودتر خطر مسلح نبودن به سواد رسانهای را درک کنند؛ بنابراین مطالعات و تجربههای بسیار خوبی هم در این زمینه دارند که میشود از آنها استفاده کرد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ پايان فعاليت #هاتگرام و #طلاگرام در #ايران
🔸یکی از مدیران تلگرام طلایی و هاتگرام گفت، به احترام فضای قانونی کشور سرورهای این دو کلاینت #تلگرام (هاتگرام-تلگرام طلایی) خاموش میشود.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹آغاز دوره های تابستانی #سواد_رسانه
🔸در هفته اول و در روز چهارشنبه عصر اولین جلسه کلاس #تولید_محتوا در #فضای_مجازی باحضور آقای موسوی برگزار شد.
🔸همچنین در روز پنجشنبه عصر اولین جلسه کارگاه #نقد و #تحلیل #فیلم با حضور استاد سعید مستغاثی و استقبال #طلاب شرکت کننده در دوره برگزار گردید.
🔸خاطر نشان می شود هفته دوم کلاسها در این هفته، با حضور اساتید ذکر شده و دیگر اساتید دوره ها آقایان دکتر فرشاد مهدی پور و استاد روح الله رفیعی ادامه میابد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 #اطلاع_رسانی:
پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه در دانشگاه باقرالعلوم(ع)
حوزه/ مدیر گروه مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم(ع) از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته #مدیریت_رسانه این دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین هاشمیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،در همین خصوص اظهار داشت: پذیرش از طلاب سطح 2 یا کسانی که دارای مدرک کارشناسی باشند و در کنکور سراسری مقطع کارشناسی ارشد در زیرگروه #علوم_ارتباطات_اجتماعی شرکت کرده باشند، به عمل می آید.
وی افزود: از آن جا که امسال سازمان سنجش در خصوص پذیرش دانشجو در این رشته، دیر به ما اطلاع داد، لذا آزمون اختصاصی در این باره نداریم اما علاوه بر کنکور سراسری، مصاحبه برگزار می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان این که اولویت پذیرش در این رشته در این دانشگاه با #طلاب است، گفت: ما برای مهرماه سال جاری می توانیم 15 نفر خواهر و 15 برادر را در رشته مدیریت رسانه پذیرش کنیم و یکی از محاسن این رشته نیز کاربردی بودن آن به خصوص در عصر ارتباطات و #رسانه است.
وی بیان داشت: به هر حال ، حوزه مدیریت رسانه در عصر #ارتباطات جایگاه ویژه ای دارد، چه آن که تمام مناسبات اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در قالب رسانه ها هدایت و سازمان دهی می شود.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان همچنین افزود: به امید خدا قصد داریم که برای سال تحصیلی 99 ، پذیرش دانشجوی مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه نیز داشته باشیم.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹مهمترین رسالت #رسانه ها از منظر #امام_خمینی (ره):
🔸 «آنکه از همه خدمت ها بالاتر است، این است که نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده #مطبوعات است، مجله هاست، #رادیو ـ #تلویزیون است، #سینما هاست، #تئاتر هاست. اینها می توانند نیروی انسانی ما را تقویت کنند و تربیت صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد و میتوانند مثل رژیم سابق باشند که همه چیز به هم ریخته بود و همه چیز در خدمت #استعمار بود.
🔸 آنها خودشان هم نمی دانستند. خیلی ها خودشان نمیدانستند، نمیدانست که این عکسی که از این #زن لخت میاندازد، چند تا جوان را آشفته میکند، از بین میبرد. در هر هفته ای که مثلاً یک مجله ای در میآید که در آن ده تا عکس کذاست، این چند نفر از جوان های ما را از دست ما می گیرد. یا خودشان هم متوجه نبودند یا خودشان هم از آنها بودند، ما چه میدانیم.
🔸 اگر خودتان را متحول کردید، کشورتان را هم می توانید نجات دهید. اگر به همان حال باشید و اسمتان را عوض کردید، با اسم نمی تواند یک کشوری اداره بشود. با لفظ، با لفظ جمهوری اسلام، با رأی به جمهوری اسلام، نمیتواند یک مملکتی اسلامی بشود. مملکت اسلامی محتوایش باید اسلامی باشد. شما هم که #مجله می نویسید، میتوانید خدمت کنید، جوانها را برومند کنید با مقالاتتان، #مقالات صحیحتان. دنبال این باشید که از #نویسنده های متعهد اسلامیِ انسانی نیرو بگیرید، مقالات صحیح بنویسید، درد و دوایش را بنویسید، همه چیز را انتقاد کنید»
صحیفه امام، جلد ج 8، ص498
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 جلسه همکاری بین مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و شبکه النعیم عراق
در این جلسه که با حضور دکتر اسماعیلی و دکتر فرج نژاد از انجمن سواد رسانه و جناب آقای مازن رئیس شبکه النعیم عراق برگزار شد، درباره شیوه های همکاری، آموزش سواد رسانه و تهیه برنامه هایی ویژه شبکه النعیم گفتگو شد و تفاهمات اولیه صورت گرفت.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
وسایل ارتباط جمعی و از خود بیگانگی در تمدن امروز
آیت الله #شهید_مطهری
🔹یكی از مواهب برای انسان این است كه شرایط برایش فراهم باشد ولی هیچ چیز برای او تحمیلی نباشد. گاهی فكر هم برای انسان تحمیلی است، ذوق هم تحمیلی است، عاطفه هم تحمیلی است و این مصیبت #تمدن جدید است.
🔹شما ببینید امروز این #وسایل_ارتباط_جمعی- و به قول اینها #رسانه_های_عمومی - دارد انسانها را مسخ می كند، یعنی انسانها را آن طور می سازند كه دل خودشان بخواهد نه آن طور كه مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه كه انسانها خودشان برای خودشان انتخاب كرده اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می خوانند، جلو چشم او می آورند، آنقدر می آورند كه اصلاً روح انسان را مسخ می كنند و انسان نمی تواند غیر از آن فكر كند.
🔹این مسئله ی مسخ انسان كه در تمدن امروز وجود دارد هیچ زمانی مشابهش وجود نداشته. الآن به شكلی است كه هیچ كس در انتخاب هیچ چیزی نمی تواند #آزادی داشته باشد، با اینكه انسان امروز در یك حد بالاتری از #دانش و #معرفت قرار دارد. مثلاً انسان می خواهد یك لباس انتخاب كند، هزار و یك لِم و كلك و فن است كه آن لباسی را كه فلان كارخانه تولید كرده به تن او بپوشانند.
🔹آنقدر #تبلیغات می كنند، آنقدر #تلویزیون نشان می دهد كه وقتی شخص از كنار خیابان رد می شود و یك #مانكن با هزاران طنّازی در یك فروشگاه است، این بدبخت بی جهت به آنجا كشیده می شود. نمی خواهد آن لباس را بخرد ولی روی این جهت اغفال می شود. می رود به خیال خودش دو سه كلمه با او حرف بزند، ده دقیقه حرف می زند. یك وقت به خود می آید می بیند كه چند تكه لباس هم زیر بغلش است و دارد خارج می شود. مجبور است آن را بپوشد. این امر به او تحمیل می شود. تازه اینها تحمیل های خیلی ساده است والاّ همه جور #فكر و ذوق و سلیقه و عاطفه و همه چیز به مردم به زور تحمیل می شود.
🔹این چه كمالی است برای انسان؟ ! همان چیزی است كه خودشان آن را «از خود بیگانگی» نامیده اند. نهایت از خود بیگانگی در تمدن امروز وجود دارد؛ یعنی در عین اینكه انسان به طور كلی از اسارت #طبیعت آزاد شده است ولی همین امر سبب اسارت انسان برای انسان شده به شكل دیگری و به نوعی #بردگی منجر شده است به شكل دیگری.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج15، ص 222-223
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 کتاب «فضای مجازی؛ دامها و دانهها» از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «فضای مجازی؛ دامها و دانهها» نوشته محمد کهوند (عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب) و مهدی سلیمانی آشتیانی از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه چاپ و روانه بازار نشر شد.
این کتاب در مرکز مدیریت مطالعات و پژوهشهای تبلیغی تهیه شده و دربردارنده مطالبی چون آمارهای مربوط به فضای مجازی، حاکمان فضای مجازی و اهداف آنان، طراحی شبکههای ارتباطی اینترنتی، جذب افراد و روشهای آن، نفوذ؛ راهبردها و روشها، روشهای تأثیرگذاری بر مخاطب، راهکارهای رفع آسیبهای فضای مجازی و احکام فضای مجازی است.
علاقه مندان به تهیه این کتاب میتوانند به نشانی قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، مدیریت هنر و رسانه مراجعه و یا با شمارههای 02537255890 داخلی 454 و 09126512675 تماس بگیرند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 راهنمای عضویت در کتابخانه ادبی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ویژه اعضای انجمن سواد رسانه طلاب و عموم طلاب علاقه مند به کتابخوانی در حوزه های مختلف ادبی، هنری و رسانه ای
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر و هچنین آغاز دهه کرامت مبارک باد.
🔺 رهبرانقلاب: توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف حتمی و مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. شما هستید که فرزندان صالح میپرورید و همسران خود را برای ورود به میدانهای مثبت، تشجیع میکنید. بسیاری از زنان، شوهرانِ خودشان را بهشتی میکنند و آنها را از مشکلات دنیا و آخرت نجات میدهند. کار و تلاش زن و آگاهی و موضع گیری او، چنین ارزشی دارد.» ۷۵/۶/۲۸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎬 تلاش پیگیرانه هالیوود برای خروج دین از صحنه زندگی بشر
دکتر محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای طلاب در گفتگو باحوزه؛🔻
➖ ترویج معناگرایی منهای دین، از اهداف مهم سردمداران یهودی هالیوود است.
▫️وقتی به تاریخ شکل گیری رژیم اسراییل نگاهی میاندازیم متوجه میشویم در سالهای دهه 1940 میلادی که به نوعی نیز سالهای طلایی هالیوود است.
▫️برای شناخت درست سینما میبایست هنر جدید و مدرنیته و فرهنگ غربی را بشناسیم چون سینما در فرهنگ غرب متولد شده است.
🔹اومانیسم(انسان محوری) و سکولاریسم در سینمای هالیوود تاثیر فوقالعاده دارد
🔹جالب این که بدانیم حتی فیلمهای دینی هالیوود را با نگاه اومانیستی میسازند. این فیلمهای به ظاهر دینی از درون پیام سکولار دارند.
🔰 شاخصههای سینمای غرب و هالیوود
➖ حاکمیت مکاتب مادی به جای ادیان وحیانی
➖ تلاش برای خارج کردن دین از صحنه زندگی بشری و جایگزینی آنها با اساطیر مادی
➖ رواج پلورالیسم و تسامح و تساهل برای خارج کردن قدرت دین از صحنههای زندگی
➖ علم گرایی منهای وحی
➖ کنار نهادن خدای شارع و رب و حاکمیت احکام انسانی به جای دین
➖ تاکید بر اهمیت سرمایه داری و ثروت سالاری فردی و حزبی
➖ ترویج معناگرایی منهای دین یا فرادینی و شیوع ادیان جدید، فرقه ها و عرفانهای اسراسر آمیز و باستانی برای پرکردن خلأ معنوی
➖ تاکید بر فرضیه داروین و تلقی به قبول کردن اخلاق و فلسفه داروینیستی و ماکیاولی
➖ پذیرش فمینیسم به عنوان تنها راه دفاع از حقوق زن
🔹نئومارکسیستها و لیبرالهای یهودی در هالیوود قدرت زیادی دارند که نتیجه تلاش نئومارکسیست ها، تولید سه گانه فیلم #ماتریکس و تلاش لیبرال ها نیز تولید و اکران فیلم #2012 در سالهای گذشته بوده است.
🔹سینمای هالیوود به دنبال آن است که به #معناگرایی جهت بدهد تا ذهن بشر متوجه معناگرایی اصیل اسلامی و شیعی نشود، به همین خاطر است که میبینیم در برخی فیلمهای هالیوودی، عرفانهای انحرافی از منظر اسلام و نیز صوفیهگرایی و حتی بهائیت ترویج میشود و از آن سو، اسلام انقلابی و ناب به نوعی مورد هجو و تمسخر قرار میگیرد.
🔹تاکنون بیش از هزار فیلم آخرالزمانی در هالیوود ساخته شده است.
متنکامل:🔻
http://hawzahnews.com/detail/News/497022
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب:
🔹تولید و پخش سریال هایی همچون "گاندو" باید تداوم پیدا کند
حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که فیلم ها و سریال ها در عین غنای محتوایی با #داستان پردازی و شخصیت پردازی مناسب باید بتوانند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کنند، اظهار داشت: در زمانه ای که بحث سواد رسانه ای تا حدود زیادی توسعه یافته ، مخاطب به این می اندیشد که فلان #فیلم و سریال جدای از هیجانات و #سرگرمی که داشته چقدر با جامعه و هویت و زندگی ام مرتبط بوده و منافع من را مورد توجه قرار داده به طوری که اگر آن را هم نبینم ، آیا واقعاً چیزی را از دست داده ام یا خیر.
وی افزود: اساساً اصل گزینشگری در #سواد_رسانه_ای یعنی این که منافع و مضرات افراد در مواجهه با #رسانه چیست و این موضوع بارها مورد ارزیابی قرار گرفته و سبک و سنگین می شود و لذا یکی از دلایلی که سریال گاندو را در این ایام برای مخاطبان انبوه تلویزیون جذاب کرده ، این است که مردم ما پس از مقاومتی چهل ساله در برابر قدرت های مستکبر در چه وضعیتی قرار دارند.
این منتقد و تحلیلگر #سینما و تلویزیون همچنین گفت: در روزهای اخیر اسقاط پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی، موجی از غرور ملی را در کشور ما فراهم آورد و این مساله به وضوح نشان داد که در برابر کدخدای زورگوی دهکده جهانی باید مقاومت کرد و پاسخ تجاوز او را قاطعانه داد، نه این که فکر کنیم با مذاکره و تسلیم شدن، راه به جایی می بریم.
وی بیان داشت: در این وضعیت سریالی ساخته شده که برخی جریانات نفوذ دشمن در داخل را نشان می دهد و استقبال مردمی از آن نیز حاکی از این است که گفتمان انقلابی باید مطرح باشد و اگر مسئولانی دچار خیانت و اشتباه شدند نباید دارای مصونیت باشند بلکه منافع و مصالح ملی از همه چیز مهم تر و ارجح تر است.
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب افزود: اتفاقاً در روزهای اخیر، بحث هایی مبنی بر دخالت و فشار برخی جریانات برای #سانسور قسمت هایی از این سریال باعث علاقه مندی بیشتر مردم شده که بدانند حرف حساب سریال چیست و چه چیزی را می خواهد نشان دهد، به ویژه این که در #ژانر فیلم های ضدجاسوسی و پلیسی ما کمتر شاهد #فیلم هایی از این دست بوده ایم که بتواند با مخاطب عام ارتباط لازم را برقرار سازد.
وی همچنین گفت: البته اگر #سریال #گاندو از حیث داستانی قوی تر می بود و کشمکش میان شخصیت ها، افزایش می یافت کار به مراتب بهتری می شد، هر چند که الان هم واقعاً سریالی ارزشمند و جذاب از کار درآمده است.
حجت الاسلام قهرمانی ابراز داشت: نقطه ضعف دیگر ناظر به ریتم کند برخی قسمت هاست که البته در #تدوین می شد تا حدی این مشکل را مرتفع کرد و ما اگر نگاهی به سریال های مطرح جهان در این ژانر همچون سریال معروف 24 بیندازیم متوجه این نقیصه می شویم.
وی افزود: با این حال سریال گاندو توانسته یک موضوع اجتماعی و سیاسی را دستمایه قرار دهد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و یکی ازدلایلی که برخی سریالها و فیلم ها نمی گیرد به خاط ضعف در سوژه و ایده است و حال آن که اینجا به لطف واقعیتی که وجود داشته ،سوژه و ایده جذابیت لازم را برخوردار بوده و کار مخاطب پسندی تولید شده است و به نظر می رسد که #تلویزیون باید به تولید و نمایش این گونه سریال ها ادامه دهد.
وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که طبعاً ذائقه مخاطب بعد از دیدن چنین اثری تغییر یافته و از این به بعد او مطالبه گر می شود و امید است که همچون سریال گاندو، آثاری ساخته شود که در عین حفظ خط قرمزها و مسایل اخلاقی، اثری جذاب باشد.
http://hawzahnews.com/detail/News/497347
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#اطلاع_رسانی
دانشگاه صدا و سیما در رشته های همچون روزنامه نگاری، علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه دانشجوی جدید می پذیرد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹دبیر #شورای_عالی_فضای_مجازی در واکنش به گزارش وزارت ارتباطات:
آمارهایی عجیب از پیشرفت شبکه ملی اطلاعاتمیدهند
➖«در پیادهسازی #شبکه_ملی_اطلاعات، دوستان در #وزارت_ارتباطات به صورت شکلی زحمات بسیار خوبی کشیدهاند از جمله ضریب نفوذ، قیمت و کیفیت مناسب را در چارچوب سرزمینی ایران پیاده کردهاند و به همین دلیل آمارهای عجیب و غریبی از پیشرفتهای خودشان میدهند ولی وقتی آنچه روی کاغذ است را پیاده میکنیم، میبینیم که مردم در عمل به چه چیزی نیاز دارند؟ مردم باید نامه بدهند یا جستوجو کنند این در کدام شبکه انجام میشود؟ در چه مسیری بسته میشود؟ آیا الزامات ما از جمله #استقلال، #حاکمیت، #امنیت و صیانت در آن رعایت شده است؟ ما که میبینیم تا رعایت این الزامات خیلی راه مانده است. 20 درصد نمانده و خیلی بیشتر از این مانده است. اختلاف ما با دوستان وزارت ارتباطات روی «استقلال» شبکه ملی اطلاعات است. با این شرایط کشور در حوزه #فضای_مجازی استقلال ندارد، ما قدرت اعمال حاکمیت در این فضا را نداریم. روی کاغذ ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم اما در عمل نه بودجه داریم و نه ساختار. دوستان برداشت خودشان را از این شبکه دارند، آنها بیشتر تمایل دارند شبکه را به صورت کلاسیک توسعه دهند.»این اظهاراتی است که ابوالحسن #فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی به تازگی با یکی از رسانهها مطرح کرده است؛ حرفهایی که در واکنش به گزارش دولت درباره پیشرفت 80درصدی این شبکه زده شده است.
➖چندی قبل وزیر ارتباطات با انتشار گزارشی که قبلاً هم به نمایندگان مجلس ارائه داده بود، اعلام کرده که ۸۰ درصد اهداف این سند را محقق و این گزارش را برای ارزیابی نهایی به #مرکز_ملی_فضای_مجازی بهعنوان ناظر اجرای سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، ارسال کرده است و هر چند عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در 23 خرداد درباره این گزارش گفته بود: «گزارشی که از وزارت ارتباطات به دست ما رسیده یک پاورپوینت و فایل ارائه است و یک گزارش رسمی فنی و دارای ابعاد پروژهای نیست، ما این موضوع را به وزیر اعلام کردیم و وی عنوان کرد که تشخیص ما این بود که گزارش مربوط به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در همین حد کافی است؛ اما پس از این جلسه، وزیر ارتباطات موضوع را پذیرفت و مقرر شد گزارش تکمیلی مربوط به شبکه ملی اطلاعات را ارائه دهند.
➖بررسی این ادعا که ۸۰ درصد سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات انجام شده، کار سادهای نبوده و زمانبر است اما ما امیدواریم که واقعاً انجام شده باشد. متأسفانه در گزارش اولیهای که وزارت ارتباطات ارائه کرده است، گاهی دیده میشود که اقدامات مربوط به بحث دولت الکترونیک نیز در این گزارش وجود دارد و راجع به آن نیز بحث شده است. احتمال میدهیم اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته که باید اصلاح شود. این باید روشن شود که شبکه ملی اطلاعات شامل خدمات محتوایی، خدمات #دولت_الکترونیک، خدمات سلامت الکترونیک، خدمات تجارت الکترونیک و امثالهم نیست بلکه این خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه میشوند.
➖نصرالله #پژمانفر، رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی #مجلس_شورای_اسلامی پیش از این در 10 اردیبهشت امسال به تسنیم گفته بود: وزیر ارتباطات اصلیترین مخالف شبکه ملی اطلاعات است.
منبع: صبح نو
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹 لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی در بیانات #رهبر_انقلاب
🔹حضرت #آیتالله_خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سهشنبه در دیدار ائمهی جمعهی سراسر کشور، «تقوا در فضای مجازی» را از نیازهای جامعه دانستند و افزودند:
🔹 "یکی از گرفتاریهای امروز ما، رواج #دروغ، تهمت، #شایعه و مسائلی از این قبیل در #فضای_مجازی است که باید در خطبههای #نماز_جمعه، لزوم رعایت #تقوا در فضای مجازی تبیین شود." ۹۸/۴/۲۵
منبع:
KHAMENEI.IR
#دیدار_ائمه_جمعه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎥 کارگاه #نقد مستند اشراق
مرکز فرهنگی هنری #دفتر_تبلیغات_اسلامی #حوزه_علمیه_قم برگزار می کند:
📽 اکران #مستند آن زمستان
فصلی از زندگی آیت الله #مصباح_یزدی
یکشنبه 30 تیر - ساعت 10:30
نیروگاه - بلوار آیت الله کاشانی - سینما آوینه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅کوچ آهسته از تلگرام به واتساپ
رُکود در #پیام_رسان_های_داخلی
#ایتا در آمار نیست!
➖ براساس نتایج #نظرسنجی ملی مرکز #افکارسنجی #دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه جاری به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۷۰ درصد مردم ایران حداقل از یکی از #شبکه_های_اجتماعی مجازی استفاده می کنند.
➖ در این نظرسنجی از پاسخ گویان پرسیده شده «شما اکنون از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کنید؟» که 42.8 درصد پاسخ داده اند واتساپ، 42.4 درصد تلگرام و 39.5 درصد نیز اینستاگرام را اعلام کرده اند. پس از این سه شبکه اجتماعی، #سروش با 2.8 درصد، #فیس_بوک با 2.3 درصد، #توئیتر با 1.9 درصد، #لاین با هشت دهم درصد، #بله با هفت دهم درصد، #آی_گپ با شش دهم درصد، #گپ با نیم درصد، بیسفون با دو دهم درصد و ساینا با یک دهم درصد قرار دارد. 30.4 درصد نیز اعلام کرده اند که از هیچ شبکه اجتماعی مجازی استفاده نمی کنند. البته پاسخ گو می توانسته چند گزینه را برای پاسخ انتخاب کند.
➖ مقایسه نظرسنجی تیرماه جاری #ایسپا با نظرسنجی اسفندماه این مجموعه نشان دهنده کاهش استفاده از #تلگرام و افزایش استفاده از #واتساپ و #اینستاگرام است. بر اساس نظرسنجی اسفند ماه 97 ایسپا با جامعه آماری شهروندان کل کشور، استفاده از تلگرام 55.9 درصد بوده که در تیرماه جاری با 13.5 درصد کاهش به 42.4 درصد رسیده است. همچنین واتساپ با 17.7 درصد افزایش از 25.1 به 42.8 درصد و استفاده از اینستاگرام هم با 13.6 درصد افزایش از 25.9 درصد به 39.5 درصد رسیده است.
منبع: خراسان
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مختاری، مؤلف کتابی که حضرت آیتالله خامنهای در درس خارج فقه در موضوع غناء از آن استفاده کردند.
🔺 روایات معصومین و اقوال فقها؛ دو محور درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای در موضوع غناء
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
💻 @Khamenei_ir
🔷 به همت انجمن سواد رسانه طلاب معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
دوره های تابستانه #سواد_رسانه در 4 رشته در حال برگزاری است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh