🔹شبکه های اجتماعی و کودکان:
🔻خطرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توانند خطراتی را داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:
*مورد خطاب گرفتن کامنت های تهدید کننده، خشن و جنسی
*نمایش تصاویر مستهجن و غیراخلاقی
*انتشار تصویر و یا فیلم غیراخلاقی از #کودک و یا #نوجوان از سوی دیگران و یا حتی خودش
*به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با افراد غریبه همانند شماره تلفن، تاریخ تولد و محل سکونت
*آزار و اذیت سایبری
*در معرض استفاده تبلیغاتی قرار گرفتن
*هک شدن حساب کاربری فرزند شما و سواستفاده از اطلاعات شخصی او
📣 صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی:
صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده از آن بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه خطر برای #فرزند شماست و این فرصت را به شما می دهد تا در زمینه های زیر به وی کمک کنید:
*چگونه در شبکه های اجتماعی صحبت کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند
*متوجه شود که برخی از رفتارها در شبکه های اجتماعی چقدر خطرناک هستند
*متوجه این موضوع شود که چقدر انتشار اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خطرناک است
*هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارد
*یاد بگیرد در برابر افرادی که اطلاعات شخصی او را می خواهد چگونه رفتار کند
👥 با فرزند خود همراهی کنید:
در رابطه با شبکه های اجتماعی و استفاده فرزند شما از آن می توانید رفتارهای دیگری از خود نشان بدهید. مثلا فرزند خود را مورد سوال قرار بدهید و از او بپرسید بیشتر در چه زمینه هایی علاقه مند است تا در شبکه های اجتماعی مطلب و عکس ببیند. او را مورد سوال قرار بدهید که بیشتر با کدام شبکه اجتماعی راحت تر است. باید مشخص شود که آیا شبکه اجتماعی که کودک یا نوجوان استفاده می کند مناسب سن او هست یا خیر.
🗓 راهنمای استفاده از #شبکه_های_اجتماعی:
راهنمای استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به فرزند شما می آموزد چگونه از آنها استفاده کند. «راهنما» می تواند شامل موارد زیر باشد:
*زمان مناسب برای استفاده از شبکه های اجتماعی
*ارزیابی این موضوع که آیا استفاده از آن در زمان انجام تکالیف یا صرف غذا منطقی هست یا خیر
*مکان مناسب استفاده
✅ نکاتی درباره ارسال کامنت و #محتوا
کودکان و نوجوانان به این نکات نیز باید بسیار توجه داشته باشند:
*هرگز عکس و فیلم خود و دیگران را در شبکه های اجتماعی بارگذاری نکنند
*درباره اطلاعات شخصی شان کاملا محتاط باشند
*هرگز با کامنت هایی که درخواست ملاقات حضوری دارند موافقت نکنند
*هرگز رمز ورود و نام کاربری خود را به دیگران ندهند
*وقتی در مکان های عمومی و از کامپیوترهای عمومی برای وارد شدن به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، حتما پس از پایان کارشان از حساب کاربری خارج شوند
*افرادی را که نمی شناسد به سرعت بلاک کند
*در صورت مواجه شدن با تهدید و توهین به سرعت #والدین خود را در جریان بگذارد
*درخواست دوستی کسانی را بپذیرند که آنها را می شناسند
منبع:جام جم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📻 رادیو چیست؟ مزایا و معایب #رادیو:
🔹(به مناسبت روز رادیو در ایران)
🔸گفتار اول: ويژگيها و مزاياي راديو
بطور کلي ويژگيها و خصوصيات اين #رسانه عبارت است از:
1- سيستم ارتباط راديو از طريق امواج ميباشد.
2- پوشش وسيع و گستردگي حوزه انتشاراتي بينظير است.
3- قابليت تحرک فرستندههاي راديويي بسيار بالاست.
4- سرعت در مداومت انتشار آن تا حدي است که خبر را به خود واقعه پيوند ميدهد.
5- اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم با شنوندگان است.
6- ويژگي و اصالت کار راديو از طرز دريافت پيامها ناشي ميشود. بطوري که ميتوان گفت اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم شنوندگان با وقايع و حوادث در همان زمان وقوع نهفته است.
7- بطور کلي فنون صوتي کاربردي ساده و بسيار کم خرج دارند.
8- راديو سادهترين رسانه همگاني و درنتيجه ارزانترين و نرمش پذيرترين آنهاست.
9- ميزان سودآوري آن به دليل هزينه کمتر، بالا ميباشد.
10- استفاده از آن مانع بسياري از فعاليتهاي ديگر انسان نميشود.
11- وابستگي زماني و مکاني براي پخش برنامهها وجود دارد.
12- در رسانه راديو درخواست خاصي از گيرنده (مانند قابليت خواندن) مطرح نميشود لذا گسترش آن بيشتر از مطبوعات است.
13- ترتيب و تنظيم برنامههاي راديويي بطورکلي محدودتر از صفحهپردازي و تنظيم مطلب يک روزنامه است در حالي که يک برنامه راديويي را به مراتب سريعتر و آسانتر از چاپ يک روزنامه روزانه ميتوان پخش کرد.
14- راديو نيازهاي فوري مخاطب را تامين مينمايد.
15- متنوع ترين رسانه همگاني به حساب ميآيد.
16- در راديو امکان ارائه چند برنامه بطور همزمان بويژه به زبانهاي بيگانه وجود دارد.
17- پيام آفرين راديو گروه ميباشد (البته امروزه رو به انفرادي شدن ميگذارد).
18- گيرنده راديو در مقايسه با تلويزيون داراي حجم، وزن و قيمت کمتري است.
19- راديو در زمان بحرانهاي داخلي نقش بسيار فزايندهاي دارد.
20- ويژگي روشنفکرانهتر بودن صداي بدون تصوير در آن مشاهده ميشود.
21- راديو قابليت محلي بودن را داراست اين رسانه ميتواند بصورت راديو محلي، مورد استفاده گروه کوچکي از شنوندگان محلي قرار گيرد.
22- راديو وسيلهاي است که هم از نظر مالکيت و توليد برنامه کمتر از همه رسانهاي جنبه فراملي پيدا کرده است.
23- راديو ميتواند سرچشمه نوآوريها يا اعتراضاتي باشد که آسانتر از وسايل ديگر در دسترس غيرحرفهاي ها قرار گيرد.
24- راديو ارتباطات را هرچند ناکامل ولي بهتر برقرار ميکند.
25- راديو اولين وسيله تبليغاتي است که صنعت و تکنولوژي قرن 20 به جهانيان اهداء کرده است.
26- راديو به عنوان يک وسيله صوتي، بهترين راه براي فراگرفتن گوش دادن و شکست دادن بيسوادي شنيداري هست.
27- تخيل آفرين است.
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
🔻گفتار دوم: معايب و محدوديتهاي راديو
1- ادارک برنامههاي راديويي کامل نيست چراکه يکي از حواس يعني حس شنوايي تنها مورد استفاده قرار ميگيرد.
2- برنامههاي راديويي اغلب در شرايط ناقص و نامساعد شنيده ميشوند.
3- بهرهگيري از حس شنوايي نياز به تمرکز کامل دارد فلذا کوچکترين صدا آن را برهم ميزند.
4- فرار بودن پيام راديويي.
5- امکان تحريف و دگرگون شدن پيامهاي راديويي (بوسيله مخاطب).
6- ادارک ناقص پيامها و ثابت نبودن آنها، معمولاً براي بيان راديويي جنبه تجسمي و تخيلي ايجاد ميکند.
7- خبرهاي شنيدني اگرچه به خوبي احساسات را برميانگيزند ولي قادر نيستند انسان را از تأمل و تفکر و تجزيه و تحليل و استدلال منطقي باز دارند بلکه برعکس احتياج به کسب دلايل قانع کننده و ايجاد اطمينان و يقين را در افراد افزايش ميدهند و بطور غيرمستقيم آنان را ترغيب ميکنند که در مورد آنچه ديده يا شنيده اند به تحقيق و مطالعه بپردازند.
8- چون قدرت تفسيرگري ندارد. تفسير مخاطب از آنچه پخش ميشود برمعناي آن تحميل ميشود.
📣 دکتر حسن خجسته
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷بازدید معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از خبرگزاری حوزه
➖➖
🔻حجتالاسلاموالمسلمین شیخالاسلامی، معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🔳 همافزایی مراکز و نهادهای فعال در عرصه فضای مجازی در حوزه ضروری است
hawzahnews.com/xb7Vt
🔻حجتالاسلاموالمسلمین برته، مدیر مسئول خبرگزاری حوزه:
◻️حوزه علمیه امروز ریشه در اصالتها، تاریخ کهن و سنتهای خود دارد
◻️ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه به دنبال تسهیل گری است
hawzahnews.com/xb7Xk
📸 گزارش تصویری:
hawzahnews.com/xb7Wp
منبع: خبرگزاری حوزه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷حجم تبادل اطلاعات در رسانههای اجتماعی چقدر است؟
🔸آیا میدانید روزانه چه حجمی از #اطلاعات در رسانههای اجتماعی مبادله میشود؟
🔸#رسانههای_اجتماعی خودشان را به زندگی اجتماعی تحمیل کردهاند و سبک زندگی افراد را تغییر دادهاند. روزانه بیش از 294 میلیارد #ایمیل فرستاده میشود، روزنامه دو میلیون پست وبلاگ نوشته میشود، جمعیت حاضر در یکی از شبکههای دوستیابی معادل سومین کشور بزرگ دنیاست، هر ثانیه دو کاربر جدید وارد یکی از شبکههای تخصصی میشود، هر روز بیش از دو میلیارد #لایک فقط در یکی از شبکهها زده میشود روزانه بیش از 340 میلیون پیام کوتاه فقط در #توئیتر منتشر میشود.
🔸حدود یکسوم مردم دنیا، برندها را از طریق رسانههای اجتماعی دنبال میکنند. کاربران یکی از شبکههای دوستیابی هرروز معادل 20هزار سال در آن #شبکه وقت صرف میکنند. این آمارها به ما میگویند باید بیشتر فکر کنیم و بهتر تصمیم بگیریم. انتخاب با ماست، جابجایی اخبار گاهاً نهچندان معتبر یا سهیم بودن در بخش اقتصادی و فرهنگی؟ رسانههای اجتماعی یک ابزار هستند. این ما هستیم که به آنها معنی میدهیم.
منبع: مجازیست
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مغفول ماندن مباحث فقه رسانه در حوزه های علمیه
🔹حجت الاسلام والمسلمین رفعتی استاد درس خارج فقه رسانه:
#حوزههای_علمیه مکلف به پاسخگویی نیاز های اصحاب رسانه هستند.
#فقه_رسانه یک مسأله مستحدثه نیست، بلکه یک کتاب فقهی مستقل است.
درس خارج فقه رسانه، ۱۳۹۸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅نقش تبلیغات در علمیات روانی جبهه باطل:
🔺تبلیغات، مسموم ترین و خطرناك ترین ابزارهایی بوده که در طـول تاریخ، باطل از او استفاده کرده.
🔸برای خاطر اینکه #تبلیغ اگر بخواهد به طـور کامل ذهن ها را بپوشاند، احتیاج دارد به #بازیگری، احتیاج دارد به #دروغ و فریب. جریان حق اهل دروغ و #فریب نیست. آن جریان باطل است که برایش هیچ چیز مهم نیست. مهم این است که یک حقیقتی به شکل دیگری در چشم مردم وانمود بشود. از تمام ابزارها استفاده می کنند و کردند.
🔹اینی که شما شنیدید از زبان گوناگون که وقتی امیرالمؤمنین(ع) در محراب به شهادت رسید، مردم شام تعجب کردند که علی محراب چه کار می کرده؟ محراب که مال نمازخوان هاست! بعضی باور نمی کنند این را، این واقعیت دارد. در طـول چندین سال حکومت معاویه و قبل از معاویه، برادرش برادر بزرگترش، یزید بن ابن سفیان آنچنان #تبلیغات را در شام مُظلم (تاریک و سیاه) کرده بودند و غبارآلوده کرده بودند فضای ذهنی را، که کسی غیر از این نمی توانست اصلاً چیزی بفهمد، این همین است.
🔻تبلیغ به نفع خاندان بنی امیه و معاویه و علیه خاندان پیغمبر(ص). این واقعیتی است که در جهان اسلام تا حدود صد سال، بعد از هجرت یعنی شاید حدود چهل، پنجاه سال بعد از دوران خود #امیرالمؤمنین، امیرالمؤمنین(ع) را بر روی منبرها لعنت می کردند اینکه گفتم لعنت در دنیای اسلام کار معاویه است و کار اخلاق معاویه، این همین است.
مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله، ص 153
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅قابل توجه #طلاب، #دانشجویان و #پژوهشگران رشتههای هنر، رسانه و فضای مجازی
🔹امکان ارائه وبیناری #رساله های حوزوی، #پایاننامه های دانشگاهی، طرحها و مقالات #پژوهشی با موضوع "هنر، رسانه و فضای مجازی" در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
📃همراه با ارائه #گواهی به پژوهشگران
🔸علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نظر را به نشانی honaroresaneh@eshragh.ir ایمیل نمایند.
📲جهت کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 31153195-025 تماس حاصل فرمایید و یا به آی دی @aam110 در ایتا پیام دهید.
#هنر
#رسانه
#فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ نشست بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی برگزار میشود.
🔹با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ نشست علمی «بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس میز سبک زندگی برگزار خواهد شد.
🔸آشنایی با سواد مصرف کالای فرهنگی و ارتقای آن در سبک زندگی ایرانی و اسلامی و همچنین بایسته های پژوهشی این مبحث جهت خط دهی به پژوهشهای خواهران طلبه از اهداف این نشست میباشد.
🔻نشست مزبور روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 از ساعت 10:30 در لینک live.whc.ir/qom بصورت برخط برگزار خواهد شد و حضور در این نشست مجازی برای تمامی طلاب علاقهمند امکان پذیر میباشد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال
🔹موضوعات:
- #انقلاب_اسلامی و #مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج #قاسم_سلیمانی)
- #خانواده و #سبک_زندگی
- اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری
- مسجد و مناسک دینی
- امید، تفریح و نشاط اجتماعی
- #سواد_رسانهای و زیست مجازی
- #حکمرانی و مدیریت فرهنگی
- خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی
- موضوع ویژه: #فضای_مجازی و مقابله با #کرونا
زمان جشنواره: از عید فطر تا عید غدیر
مهلت ارسال آثار: از عید فطر تا دهم تیر ماه ۱۴۰۰
صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرمافزارهای تلفن همراه، بازیهای رایانهای و محتواهای دیجیتال برای ثبت نام و ارسال آثار به نشانی www.platzaar.ir مراجعه فرمایید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅تاثیر مستقیم مصرف رسانه ای و محتوای آن بر سبک زندگی/ تبیین ۱۴ عرصه سبک زندگی
🔹 معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، نشست علمی «بایستههای پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» را به صورت برخط برگزار کردند.
💠 معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست با تبیین۱۴ عرصه #سبک_زندگی گفت: مصرف رسانهای به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی تأثیرگذار است و مصرف رسانه ای و محتوای آن، بر سبک زندگی ما تأثیر مستقیم دارد.
🔹وی در ادامه بیان کرد: اساسا در حوزه سبک زندگی از جمله #سواد_رسانهای و سواد مصرف کالای فرهنگی، نباید فقط یک نسخه داد، بلکه باید سناریوی های مختلفی به اقتضای هر فرد داد، به عنوان مثال، مصرف رسانهای یک استاد با یک نوجوان یکسان نیست و باید سناریوی مخصوص برای افراد جامعه داد.
🔸مشاهده متن کامل خبر:
http://dte.bz/Rmsef
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲#اشعه تلفن همراه خطر تومور مغزی را در کودکان افزایش می دهد.
1️⃣بافت مغزی #کودکان به خاطر داشتن رطوبت بیشتر یک رسانای عالی برای اشعه تلفن همراه بوده و به نسبت مغز افراد بزرگسال در مواجهه با این اشعه بسیار گرمتر میشود.
2️⃣نزدیک به 3 هزار کودک در سال در ایالات متحده با #تومور_مغزی مواجه هستند، این در حالیست که به طور معمول یک چهارم سرطانهای دوران کودکی را تومور مغزی تشکیل میدهد.
3️⃣در مطالعات مشخص شده است که اگر کودکان استفاده از #تلفن_همراه را از کودکی آغاز کرده باشند در اواسط سن نوجوانی کاندید تومور مغزی خواهند شد، این شرایط زمانی به اوج خطر نزدیک میشود که تلفن همراه به اتاق خواب راه یافته یا در بالین کودکان قرارگیرد.
4️⃣در کشور های انگلستان، مجارستان، اسپانیا، سوئد و استرالیا در ظرف مدت 10 سال استفاده از تلفن همراه در نوجوانان 100% افزایش یافته است و متاسفانه در ایران نیز خانواده ها این ابزار را به راحتی و حتی برای گذراندن زمان و #بازی در اختیار کودکشان قرار می دهند.
5️⃣علل حساسیت بیشتر در کودکان برای استفاده از موبایل:
مغز کوچک، رطوبت بیشتر در مغز کودکان، افزایش آسیب های بافت مغز به علت رطوبت بالا، عدم توجه کودکان در هنگام استفاده از این وسیله به علائمی مثل گرم شدن گوش، گرم شدن سر و نیز تأئیر بر کاهش اشتها و گاهی ایجاد تهوع به علت افزایش حرارت و خشکی درمغز، فشار دادن #گوشی به سر به ویژه به طور مداوم و نگه داشتن گوشی در یک طرف سر و تغییر ندادن آن از یک طرف سر به طرف دیگر که باعث جذب اشعه های خطرناک در #مغز میشود.
6️⃣علت اصلی خطر گوشی های همراه و دستگاههای بی سیم وقتی است که مغز در #میدان_الکترومغناطیسی این دستگاهها قرار می گیرد، همچنین از اثرات دیگر این دستگاهها و گوشی روی کودکان می توان به ناباروری ، اوتیسم، کاهش رطوبت مغز ، آلزایمر و اختلال عملکرد سیستم ایمنی اشاره کرد.
7️⃣عدم اطلاع #والدین از این موارد و ورود تلفن همراه به اتاق خواب کودکان شانس این اختلالات را به شدت بالا میبرد و تأثیر میدان الکترومغناطیس گوشی همراه بر مغز کودکان از طریق افزایش حرارت و ایجاد تغییر در پروتئینها و نهایتا ژنها عامل شروع #مرگ_مغزی آرام یا سرطان مغزی در جهان شناخته شده است.
🔰علی زینلی، محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب
کتاب «اخلاق مناظره و گفتوگو در قرآن کریم با تاکید بر رسانه ملی» به قلم آقایان غلامحسین عیوضی و دکتر عبدالله جلالی به رشته تحریر درآمده و به همت ادارهکل پژوهشهای اسلامی رسانه به چاپ رسیده است.
📖در چکیده این اثر میخوانیم:
◀️ از میان ارتباطات اجتماعی مناظره از بهترین اشکال انتقال مفاهیم است که منشأ رویش هایی در تاریخ زندگی بشر شده است.
◀️ در این سیر تاریخی شیطان همواره در تلاش بوده تا در این شکل ارتباطی اختلال ایجاد کند.
◀️ رشد فزاینده وسایل ارتباط جمعی دسترسی بشر به پیام حق را سختتر کرده است.
◀️ در کشور ما به خصوص رسانه ملی که پرمخاطب و تاثیرگذار است، نیاز به منشوری از بایستههای اخلاقیِ مناظرههای رسانهای، کاملاً محسوس است.
◀️فصول کتاب:
🔹در فصل اول كلياتی در معانی مختلف اخلاق و انواع مناظره و گفتگو بیان شده است. در فصل دوم نیز، به اختصار بایستههای اخلاقی مشترک بین مناظرهکنندگان، مجری، مخاطبان و برگزارکنندگان مناظرات رسانهای بیان شده و در فصل سوم بایستههای اخلاقیِ اختصاصی، مورد بررسی قرار گرفتهاست.
#انتخابات #مناظره #اخلاق
اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سلبریتی، فرصت یا تهدید فضای مجازی
🔸سلبریتی #عصر_رسانه، قدرتمندتر از سیاستمدار و موثرتر از معلم سخن میگوید. او میتواند شروعی برای یک جریان سیاسی اجتماعی، فرهنگی و یا پایانی بر یک رفتار باشد.
🔸سلبریتی محرک است. او می تواند به عنوان یک فرد محل رجوع دیگران حاضر میشود. رسانهها هم فریاد بهسوی سلبریتیها بشتابید سرمیدهند.
🔸این فرد مشهور و معروف میتواند حلقه ارتباطی حکومت و مردم به منظور تحکیم وحدت اجتماعی باشد.
🔸این فرد یا افراد اگر به حال خود رها شوند میتوانند حامل فرهنگی غلط شوند. آنگاه است که این فرهنگ غلط تزریق شده به اذهان عموم، با هیچ پادزهری قابل درمان نیست.
#سلبریتی #شبکه_اجتماعی #فضای_مجازی
#سواد_رسانه_ای
منبع: موسسه مسیر
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅مرکز هنر و رسانه مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، از برادران طلبه (طلاب قم) در رشتهی رسانههای مجازی دعوت به عمل میآورد.
گفتنی است: پذیرش سطح ۳در رشته تخصصی تبلیغ و رسانه با گرایش رسانههای مجازی می باشد و زمان ثبت نام ۲۸اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ لغایت ۲۱خردادماه ۱۴۰۰ خواهد بود.
شماره تلفن جهت کسب اطلاعات بیشتر ۰۲۵۳۲۹۱۴۹۷۱ _ ۰۲۵۳۲۹۴۰۶۵۹ و پایگاه اینترنتی مدیریت سنجش و پذیرش معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیه به نشانی https://paziresh.ismc.ir در اختیار علاقه مندان است.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جنگ شناختی و چیستی آن.
چند مدل جنگ وجود دارد؟
جنگ شناختی چه می کند؟
این جنگ چه تاثیری بر اعتقادات دینی مردم دارد؟
🔻مروری سریع بر آنچه در #جنگ_شناختی اتفاق میافتد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
⭕️ اولین ماراتن مناظره انتخابات ۱۴۰۰ از منظر بیگ دیتا
✍🏻معصومه نصیری؛ کارشناس و تحلیلگر رسانه
🔻انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ امروز با پخش نخستین مناظره میان ۷ کاندیدای احراز صلاحیت شده، وارد مرحله جدی خود شد. مناظرهای که رصد بیگدیتای متاثر از آن نشان میدهد افکار عمومی نسبت به «شعارزدگی»، «برخوردهای سیاسی» و «تهمت» واکنش منفی داشته و در عین حال به برنامه و رعایت اخلاق در مناظره رویکرد مثبتی نشان دادهاند و از این رو رویکردها نسبت به آقای رئیسی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی مثبت و نسبت به آقای همتی به جهت زدن استارت ورود مناظره به حاشیه، منفی بوده است.
📊 نتایج رصد دیتاک از حدود ۵۰۰ هزار محتوای تولید شده در تلگرام، توییتر و اینستاگرام درباره مناظره اول نشان میدهد میزان درگیری مخاطبان با محتوا، نسبت به قبل رشد داشته و ساعت ۱۹ پیک تولید محتوای کاربران در هر سه بستر بوده است و این یعنی مناظرات بر افزایش مشارکت و ایجاد اقناع در افکار عمومی برای ایجاد تحول و تغییر مثبت در کشور نقش خواهد داشت.
🔻توییتریها با ۱۰۲٫۲ هزار توییت، ۶۷٫۲ هزار ریتوییت و ۵۶٫۹ هزار لایک و ۱۱٫۱۰۴ هزار پست در ساعت به ارائه جملات کلیدی کاندیداها پرداختهاند که بیشترین محتوا مربوط به آقایان رئیسی، جلیلی، محسن رضایی و همتی بوده است.
🔻توییت «جلیلی: شما میگویید نمیشود! ما میگوییم میشود، شما نمیتوانید.» با ۹۵۴ بار ریتوییت در حین و ساعت بعد از مناظره، پربازنشرترین محتوای توییتر بوده است.
هشتگ #رئیسی نیز یک ساعت بعد از پایان مناظره به ترند اول توییتر فارسی تبدیل شده است .
🔻فضای تلگرام معطوف به برنامههای ارائه شده از سوی کاندیداها و انعکاس آن در این بستر بوده است. کاربران تلگرام با ۶٫۵ هزار پست، ۲۴٫۶ میلیون بازدید و ۲۷۰ پست در ساعت به انعکاس بخشهای مختلف اظهارات کاندیداها پرداختند. اهالی تلگرام برای دریافت اخبار و اطلاعات درباره مناظرات و حواشی آن به صفحات «خبر فوری» و «آخرین خبر» بیش از سایر صفحات توجه نشان دادهاند. بر این اساس، خبر مربوط به اظهارات علیرضا زاکانی در بدو ورود به صداوسیما و اینکه با اژدهای هفتسر فساد رقابت میکند با ۲۱۵٫۸۶۸ هزار بازدید، پربازدیدترین مطلب تلگرام بوده است.
🔻کاربران اینستاگرام بهعنوان منبع اصلی افکار عمومی با ۲٫۸ هزار پست، ۱۱٫۹ هزار کامنت و ۱۰۹٫۲ هزار لایک به کنشگری پیرامون مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداختهاند. نظرسنجی تی وی پلاس درباره اینکه کدام یک از کاندیداها صحبتهای بهتری را در مناظره ارائه کردهاند با ۷۹۴۵ هزار لایک، موردتوجهترین محتوای اینستاگرام بوده است.
✅رصد و تحلیل گفتمان شبکههای اجتماعی ناظر بر این واقعیت است که از آنجا که مناظره اول درباره مهمترین موضوع جامعه یعنی «اقتصاد» بوده است، افکار عمومی به اظهارات درباره تولید، حمایت از اقشار کمدرآمد، بازار سرمایه و بهبود وضعیت معیشت توجه بیشتری داشته و نسبت به بازتکرار دعواهای جناحی و سیاسی برخی کاندیداها و استفاده از برخی واژگان پرتکرار به جای ارائه برنامه، واکنش داشتهاند. تامین کسری بودجه از جیب مردم توسط دولت، تورم و سقوط ارزش پول ملی بیشترین محتواهای مورد توجه افکار عمومی در مناظره امروز بوده است.
🔹رصد بیگدیتای تولید شده در فضای مجازی نشان میدهد که در این دوره از انتخابات افکار عمومی با دقت و حساسیت بیشتری به رصد اظهارات کاندیداها پرداخته و توجه آنها بیشتر معطوف به برنامه و منطق رفتار انتخاباتی خواهد بود تا متاثر از هیجانات کاذب درون مناظرات. بررسی امروز شبکههای اجتماعی و واکنشهای کاربران نشان داد کاندیداها باید بدانند این دوره، دوره نه به "فریب" و "شعار" و سلام بر "برنامه" و "کارنامه" است.
منبع: کانال عصر هوشمندی
#دیتاپولیتیک
#دیتاریپورت
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | ضرورت اخلاق در انتخابات
🔻گفتگوی ویدیویی KHAMENEI.IR با حجتالاسلام دکتر #پارسانیا
#اخلاق
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅13 #تکنیک_اقناع که در فضای انتخاباتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، را بشناسید:
1️⃣محیط صمیمی و گرم: این روش که در واقع شکل دیگری از روش تداعی معانی است، سعی می کند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم (خصوصاً از خانواده ، کودکان و ...)، راحتی، فراغت یا نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.
2️⃣تملّق: قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند، چون آنها را به هدفشان نزدیک تر می کند. این طور پیام ها به طور پنهان جملات تملّق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما. مثلاً افرادی را نشان می دهند که کارهای احمقانه انجام می دهند برای اینکه ما احساس کنیم که از آنها زرنگ تر و برتر هستیم.
3️⃣کلمات پر زرق و برق: برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریباً راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. اینگونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق و … معمولاً در بسیاری از پیام های رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند
4️⃣برچسب زدن: این فن برخلاف کلمات پر زرق و برق، یک شخص، یک موضوع یا یک ایده را به نام هایی با ویژگی های منفی (مثل دروغ گو، سخن چین، تروریست، خرابکار و … ) پیوند می زند.
5️⃣معادل سازی: این فن درواقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات نا خوشاند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.
6️⃣تازگی: این روش با استفاده از سرتیتر ها «تازه ترین اخبار»، «خبر فوری» و پخش زنده در بسیاری از بخش های خبریِ مطبوعات، تلویزیون و وبگاه ها قادر است نگاه ما را به خود جلب کند.
7️⃣نوستالژی: در این روش سازندگان پیام های رسانه ای با همراه کردن یک پیام با تصاویر، پویانمایی ها، فیلم ها، موسقی های و … خاطره انگیز قدیمی، از این احساس درونی ما برای تأثیر گذاری بیشتر استفاده می کنند.
8️⃣پرسش های معلوم الجواب: در این فن سوالاتی مطرح می شود که مخاطب صحت گفته سوال کننده را تأیید می کند. ذهن مخاطب آماده می شود تا او پیشنهاد خود را مطرح کند.
9️⃣شواهد علمی: در این روش از خروجی ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل نمودارها، آمارها، نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می شود.
🔟راه حل های ساده: آگهی دهندگان تجاری در بسیاری از مواقع از این استراتژی استفاده می کنند و مدعی می شوند استفاده از محصول تولیدی آنها یا انجام اقدام مورد نظرشان می تواند شما را زیبا یا موفق کند.
1️⃣1️⃣کاریزما: استفاده از حرف ها و گفته های بزرگان مانند امام خمینی(ره) و گاندی که دارای صفات و ویژگی های منحصر به فردی برای هستن و مورد ستایش مردم قرار دارند در پیام های رسانه ای می تواند علتی برای اقناع مخاطب شود.
2️⃣1️⃣دروغ بزرگ: دروغ بزرگ درواقع چیزی بیشتر از اغراق، بزرگ نمایی و مبالغه است که با آنچنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می شود که مخاطب، بدون تعقل آن را می پذیرد.
3️⃣1️⃣شیب لغزان: در این فن به جای پیش بینی یک آینده مثبت، یک برونداد منفی هشدار داده می شود.
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سواد انتخاباتی چیست؟
#سواد_انتخاباتی، نیاز این روزهای کشور است؛
این مهارت را یاد بگیریم و به دیگران هم یادآوری کنیم.
دکتر اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرصتها و تهدیدهای #فضای_مجازی در بیان
آیتالله میرباقری:
در مقابل یک ملت ایمانی، تمام #امپراطوری_خبری دشمن شکست می خورد.
ما چقدر توانستیم موازنه جریان #اطلاعات را به نفع اسلام تغییر بدهیم؟
و ...
(۲۴ خرداد ۱۴۰۰، برنامۀ جهانآرا)
منبع: کانال استاد #میرباقری
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰 سخن نگاشت | مردم؛ میداندار اصلی روز انتخابات
🔺 رهبر انقلاب: روز انتخابات روز ملت ایران است. امروزمیداندار و صحنهگردان اصلی مردمند. مردم هستند که با حضور در پای صندوقهای رأی و با دادن رأی در واقع تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای آینده معین میکنند. ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#معرفی_کتاب
📚رسانهشناسی
مولف: دکتر مهدی محسنیان راد
ناشر: انتشارات سمت
سال نشر: 1400
🔹نخستین کتابی که اصطلاح «رسانهشناسی» یا «مدیالوژی» در روی جلد آن آمد اثری بود که در سال 2016 در 230 صفحه در نیویورک منتشر شد. اکنون اثر حاضر جامعترین کتابی است که از سوی یک دانشمند ایرانی به زبان فارسی درباره رسانهها تدوین شده است.
🔻کتاب حاضر، دانش #رسانه_شناسی را شاخهای از ارتباطشناسی و موظف به مطالعه ماهیت، جریان و فراگرد نظامهای معنایی مستقر در نئوکورتکس مغز انسان در حوزه #ارتباطات رسانهای و متمرکز بر کارکردها و کاربردهای آن در کلیتی متشکل از پیشینه، فنون و فناوریهای تولید محتوا و جابهجایی متن، در زمینه روابط متقابل منابع قدرت و مخاطبان و فرایند صید مفهوم ارتباطگیران از محتوا تا تأثیر میداند. همین تعریف، مبنای21 فصل کتاب شده است.
🔸کتاب ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن در قالب اصطلاحی جدید، به مروری برکارکرد و کاربرد رسانههای پیش از قدیم در #ایران میپردازد. سپس امکان شناخت عمیق و همهجانبه #چاپ، #کتاب، #مطبوعات، #سینما، #رادیو، #تلویزیون، #شبکههای_اجتماعی و #بازیهای_رایانهای را فراهم میکند. این اثر فرصتی است برای تفکر درباره موضوعاتی همچون محتوای رسانهها، مخاطبان، کارکردها و کاربردهای رسانهها، مالکیت و تجارت رسانهها، نظارت و کنترل رسانهها، هنجارهای حاکم بر رسانهها و مطالعات رسانهها (نظریهها). تفکربرانگیزترین مبحث کتاب را میتوان در فصل هجدهم با عنوان «تأثیر رسانهها بر رفتار مخاطبان» یافت. فصول 19 تا 21 به #سواد_رسانهای، وضع جهان رسانهها و آینده رسانهها اختصاص دارد. نه تنها سیاستگذاران، پژوهشگران و دانشجویان حوزه رسانهها، بلکه محققان دیگر رشتههای #علوم_انسانی و اجتماعی میتوانند با مطالعه این کتاب به منبعی غنی از دانش دست یابند و از آن بهره بسیار ببرند.
📝نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: «نمیدانم در روزگاری که ابزارهای ارتباطی انسانها را به کوتاهنویسی و کوتاهخوانی متمایل کرده، چقدر احتمال دارد دانشآموختگان ایرانی حوصله کنند وقت بگذارند و دل بدهند به مطالعه این کتاب حجیم اما اگر وقت بگذارند و بخوانند شاید روزگاری اوضاع نابسامان رسانههای ایرانی که ریشه ای ۱۸۰ ساله دارند بسامان شود.».
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh