#صفحه_نخست_روزنامه_ها
🔺 گزارش فرهیختگان از درصد شاغلانی که در یک شغل می مانند:
آمار هشداردهنده #امنیت_شغلی شاغلان ایرانی
🔺 گزارش کیهان از سخنان امیدوار کننده #وزیرجهادکشاورزی:
کالاهای اساسی به اندازه کافی ذخیره شده است
🔻گزارش اعتماد از نماگرهای اقتصادی 6 ماه نخست 1400:
فرار 6 میلیارد دلار #سرمایه
🔻گزارش آفتاب یزد از جامعه شناسی جوانی که ماشین های لوکس را به آتش می کشید:
حسادت منشا بزه های جدید
مشاهده کامل روزنامه ها در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35749
🆔 @sedayehowzeh
پایگاه خبری صدای حوزه
🎥ببینید|به اسم مسائل مستحدثه عمر طلبه ها را صرف کنید که پیچ تلویزیون چطور باز می شود و ماهیت پول چیس
#صدای_طلاب
1️⃣ موسی زاده:
➖ اگر ایشان آیت الله نیست و مجتهد نیست در این موضوع حق استنباط برای مراجع و مجتهدین ندارد و اصلا صحبت هایش مورد بررسی نمیگردد وکنار گذاشته میشود.
اگرم مجتهد هست میشه جواب داد :برخي موضوعات استنباطي است و فقيه تعيين مي كند، طلوع فجر وقتي اختلافي است، فقيه بايد نظر بدهد كدام ملاك است و
گاهي موضوع را تعيين مي كند براي تسهيل، مردم چه ميدانند مد و رطل عراقي چيه تا زكات و فطره و كفاره بدهند پس بايد به زبان روز بيان شود.
2️⃣ افشار:
➖ از آغاز مسیر #فقاهت تا کنون، مجتهدین بزرگوار جامعه اسلامی، کف میدان اجتماع و سیاست و فرهنگ حضور جدی داشته و مسائل را بررسی می کردند و نظر می دادند.
حتی منتظر جامعه نمانده و خود بررسی می کردند.
وگرنه که فقه شیخ صدوق یا علمای فعلی فقط باید از نظر مبانی متفاوت می شد. تغییرات جزئی می کرد.
فقیه باید توانایی تطبیق و فهم مسائل جامعه را داشته باشد.
فقیهی که شناخت جدی از #فضای_مجازی نداشته باشد و با اندیشکده های مرتبط هماهنگ نباشد، چطور می تواند دغدغه های جدی و مهمی مثل بررسی تسلط کافر بر فضای مجازی مسلمانان، سود رسانی به کافر حربی در استفاده از فضای مجازی آنها، استفاده از فضای مجازی برای ضربه زدن به دشمن در خود زمین دشمن، روابط محرم و نامحرم در فجازی، ارتباطات تصویری زن و شوهر در فجازی، و بسیار از مسائل دقیق در عرصه تکنولوژی مانند #هوش_مصنوعی و... را جوابگو باشد و استنباط فقهی داشته باشد.
بله؛ درست می فرمایند که وظیفه فقیه، تطبیق مصداق نیست. اما اینها موضوع شناسی است نه مصداق شناسی...
3️⃣ عبدالعلی:
۱.جناب شاهرودی اگر معتقد به پیروی از علمای سلف و سیره آنان هستند، آنچه از مطالعه سیره و سبک برخورد بزرگان با موضوعاتی که لااقل از آنها مطلع نبودند بدست می آید آن است که آنان هیچ گاه دیگران را محکوم به جهل و خیانت و... نکرده اند و در پاره ای از موارد سکوت اختیار کرده اند.
این شیوه که فقط من میدانم و دیگران که به دنبال علم هستند در اصل به دنبال اتلاف عمر هستند، چطور از جانب ایشان قابل توجیه است. البته زمان ما متفاوت است، همانگونه که آن شیخ آیت الله نما کتاب علمی که حاصل تلاش یه دانشمند است را با صرف نظر از علمی بودن آن، میسوزاند این را هم باید به نحوی هضم کرد.
۲.با این تعریف و توضیح سخیف از مرجعیت شیعه که ایشان ارائه میدهند، چگونه میتوان پاسخگوی مسائل روز بشری بود؟ حتما ایشان درباره لقاح مصنوعی، #بورس، #رمزارز و... برائت جاری میکنند و یا همگان را به دلیل نبودن روایت، از آن نهی میکنند!
۳.آیت الله جوادی آملی میفرمودند کسیکه قمی فکر میکند و فکرش محدود به قم است، به درد حکوت مهدوی نمیخورد زیرا شناختی از محیط پیرامون خود ندارد.(نقل به مضمون)
۴.باید به این بزرگواران گفت: چون وا نمیکنی گرهی خود گره مباش!
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| انیمیشن برگزیده مردمی در پویش قهرمان سایت KHAMENEI.IR درباره انتقام قطعی از ترامپ، پمپئو و قاتلان شهید سلیمانی
🔹 پویانمایی «انتقام حتمی است» یکی از آثار برگزیده ارسالی در «پویش #قهرمان» است که به انتقام از قاتلان و آمران شهادت #شهید_سلیمانی میپردازد. این اثر براساس لوحی که سال گذشته با همین عنوان در پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR منتشر شده بود، ساخته شده است.
🔸 پویش «قهرمان» پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید #حاج_قاسم سلیمانی و شهدای همراه مبتنی بر بیانات #رهبر_انقلاب درباره شهید سلیمانی راهاندازی شده است. این پویش با هدف انتشار محتواهای مرتبط با رهبرانقلاب اسلامی و حاج قاسم جهت استفاده و تولید محتوای هنری و استفاده پژوهشگران و علاقهمندان از ۱۰ دیماه آغاز شد و تا ۲۷ دیماه، سالروز سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب در نمازجمعه سال۹۸ ادامه دارد.
🔹 رهبر انقلاب در دیدار اخیر با خانواده و ستاد سالگرد شهید سلیمانی مجدداً به موضوع تقاص از قاتلان ایشان اشاره کردند و فرمودند: «شهید سلیمانی ماندنی است، تا ابد زنده است؛ آنهایی که او را شهید کردند -ترامپ و امثال او- جایشان زبالهدان تاریخ است و جزو فراموششدگان تاریخ خواهند بود در زبالهدان، امّا او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد. البتّه انشاءالله بعد از آنکه تقاص دنیویشان را بدهند، گم و گور خواهند شد. البتّه انشاءالله بعد از آنکه تقاص دنیویشان را بدهند، گم و گور خواهند شد.»
📥 نسخه با کیفیت در آپارات #صدای_حوزه👇
https://aparat.com/v/udfRT
🆔 @sedayehowzeh
🔊 آیت الله سبحانی در ارتباط تصویری با دوازدهمین اجلاسیه #جامعه_مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛
🔺معنا ندارد که طلاب مادم العمر مشغول تحصیل باشند
🔺مسئولان باید فاصله خود را با مردم کمتر کنند
🔸 یک سلسله مسائل نو ایجاد میشود که به صورت فردی از سوی بزرگان پاسخ داده میشود که البته در جای خود قابل تقدیر است، باید اینها جمع شود و به صورت فکر جمعی پاسخ داده شود، حوزه علمیه باید برای مسائل نوپدید و نوظهور گروهی را تشکیل دهد. البته از خارج نیز چشم امید و نیاز به سمت ماست و باید برای رفع نیازهای آنها نیز برنامهریزی داشته باشیم.
🛎 باید به محتوای آیه شریفه نَفر عمل کنیم، معنا ندارد که مادم العمر افرادی مشغول تحصیل باشند، باید افرادی که شایستگی دارند مقدمات هجرتشان فراهم شود این مسئله به تقویت پایههای ایمانی جامعه و انقلاب کمک میکند.
🔹مسئولان باید فاصله خود را با مردم کمتر کنند، در دسترس باشند، تلاش کنند تا رضایت آنها را کسب کنند.
🔸مطلب آخر #معیشت_طلاب حوزه علمیه است چراکه این افراد در مضیقه هستند و حوزه علمیه باید حمایت و فکر کند و البته به گونهای نباشد که به استقلال حوزه لطمه وارد شود بلکه باید با حفظ استقلال حوزه به معیشت طلاب پرداخته شود.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35786
🆔 @sedayehowzeh
📣 اندر مصائب این روزهای دانش آموز، دانشجو و طلبه؛
ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!
🔹 این روزها خیلی ها درگیر #امتحانات ترم اول سال تحصیلی هستند، چه طلاب، چه دانشجویان و چه دانش آموزان و همچنان برخی امتحانات غیرحضوری برگزار می شود و برخی حضوری.
🔸 طبق اعلام قبلی، امتحانات طلاب برادر به لحاظ #حضوری یا #مجازی بودن اختیاری شد و اما امتحانات طلاب خواهر در حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا س با فرازونشیب های زیاد بالاخره در کنار برگزاری حضوری برای آنها که کلاس هایشان حضوری بوده، برای کلاس های غیرحضوری، غیرحضوری هم برگزار شد اما در این میان سخن بر سر اینست که اساسا این سبک آموزش منطبق با آموزه های تعلیم و تعلم دینی می باشد یا از بد حادثه به این سبک از آموزش پناه آورده ایم؟!
🔹 پیرامون نظام آموزشی حوزه، مصاحبه ها و تحلیل های مختلفی در #صدای_حوزه منتشر شده است که اینجا می توانید به برخی از آنها دسترسی داشته باشید.
✍️ در همین زمینه از قاسم یزدانی، بخوانید:
🔸 وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای (این معضل در سطح ۲ و ۳و ۴ حوزه تا حدودی مرتفع شده و طلاب همیشه حق انتخاب استاد داشته اند)، کتابها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای(به جز دروس خارج، سطوح حوزه هم درگیر این معضل می باشد)، یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد.
مشروح خبر:
v-o-h.ir/?p=35767
🆔 @sedayehowzeh
🔊 ریاست پژوهشگاه فقه نظام در نقد دیدگاه استاد احمدی شاهرودی پیرامون موضوع شناسی در فقه مطرح کرد؛
🔺در مباحث اجتهاد تمدنی، مجتهد بیش از همه نیازمند موضوع شناسی است
🔺علمای ما برای فهم موضوعات زمان خود، دانش لازم را نیز یاد میگرفتند
🎙 حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسمی:
🔹 مجتهد در مبحث #اجتهاد_تمدنی بیش از سایر اقسام اجتهاد، نیازمند موضوع شناسی است و ما اگر مناصب مجتهد را بررسی کنیم ۳ منصب دارد:
1️⃣ افتاء که بیان #فتوا به صورت کلی مستنبط از کتاب و سنت است.
2️⃣ قضاوت باید به عهده فقها و مجتهد باشد.
3️⃣ ولایت و رهبری و راهبری امت که هر ۳ منصب انبیا بوده لذا در هر سه جهت وارث انبیا هستند.
🔸اخیرا بعضی اساتید حوزه بحثی درباره موضوع شناسی مطرح کردند که نیازی به ورود فقیه در موضوعات نیست بلکه تنها بیان احکام شرعی با فقیه است و شناخت موضوع با مقلد است (اینجا بخوانید)
🔹علمای ما برای فهم موضوعات زمان خود دانش لازم را نیز یاد میگرفتند تا طبق آن موضوع را تشخیص دهند، به عنوان نمونه یکی از راه های تشخیص قبله #ستارهشناسی است که سیره علما بر فهم آن بود تا در مواقع نیاز مردم جهت صحیح قبله را نشان دهند.
🛎دو دلیل به عنوان دلایل ورود #مجتهد در موضوعات:
1️⃣ روایت معروف از امام رضا(ع): علینا القاء الاصول و علیکم التفریع
2️⃣ توقیع امام زمان(عج) است که فرمودند به روایت احادیث ما مراجعه کنید...، در مواردی که مردم به تحیر میافتند باید فقیه در موضوع وارد شود و اظهار نظر شرعی کند.
مشروح خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35777
🆔 @sedayehowzeh
🔊 استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
کنار گذاشتن نسخه های لیبرال و اعتماد به ظرفیت اقتصاد اسلامی؛ تنها راه حل بیماری اقتصاد ایران
🎙مسعود درخشان:
🔹 رئیس جمهور باید استفاده از نسخههای #لیبرالی اقتصاد را که از طریق دانشگاههایی مانند دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده حکمرانی آن برای کشور پیچیده میشود، کنار بگذارد و با اعتماد به ظرفیتهای #اقتصاد_اسلامی برای حل بیماریهای مزمن اقتصاد ایران، فرصت استفاده از نسخههای اقتصاد اسلامی در دستگاه اقتصادی کشور را ایجاد کند.
🔸 برای نوآوری و باز کردن گرههای علمی، مقالهمحوری جواب نمیدهد و نباید تصور کرد که همه نیازهای علمی کشور با سرمایهگذاری روی تولید انبوه مقاله پاسخ داده خواهد شد.
🔹مجمع عالی #علوم_انسانی_اسلامی باید نقش راهبر پژوهشی را در علوم انسانی اسلامی بازی کند و به اقتضائات سیستم نوآوری علمی که در کشورهای دیگر تجربه شده است، توجه بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، از مجمع توقع میرود که با برگزاری نشستهای درجه یک با حضور نخبگان علمی کشور، خود را از انحصار تولید مقاله خارج کرده و راههای تازه را برای نوآوری علمی نبندد.
🆔 @sedayehowzeh
✍️ یادداشتی از حجت الاسلام ابوطالبی در نقد مجتهدشبستری:
برچسب زنی به مراجع عظام به سبک یک سکولار در نسبت فقه و علوم انسانی
🔹 مجتهد شبستری با این بیان خود تلاش میکند که این نسبت را به مراجع بدهد که آنها معتقدند #علوم_انسانی_سکولار معاصر غرب حجیت و مرجعیت دارد و به جای اداره کشور بر اساس فقه و قواعد دینی باید این علوم مرجعیت داشته باشند.
🔸 او تلاش میکند که نشان دهد این جمله آیت الله جوادی آملی که فرمودند: “مدیریت و اقتصاد علم است و راه حلهای مشکلات کشور را از این علوم باید جست” و این کلام آیت الله شبیری زنجانی که فرمودند: “ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم”، همان حرف خود او و سایر روشنفکران (غربگرا) است که از ابتدای پیروزی #انقلاب_اسلامی مدعی بودند که با علم فقه نمیتوان کشور را اداره کرد و فقیه سالاری مشکلات خواهد آفرید. پس از این هم راه حل اساسی تفکیک نهاد دیانت از نهاد سیاست و مدیریت است.
🔹 جناب شبستری همان گونه که خودش در این متن و سایر آثارش به صراحت نوشته است نه تنها با #ولایت_فقیه مخالف است، بلکه بالاتر در مسائل سیاست، حتی فعل و قول معصوم را هم حجت نمیداند.
🛎 به طور خاص جریانی به دنبال این است که با سوء استفاده از #مشکلات_اقتصادی موجود جامعه که اتفاقا محصول حاکمیت نگاه غربی اقتصاد بر فرایند تصمیمگیری اقتصاد کشور در بانک مرکزی و... و حاکمیت نگاه سیاست غربی و #سکولار در عرصه دیپلماسی کشور در سالهای اخیر است، اصل حاکمیت دینی و نظام اسلامی را مورد هجمه قرار دهد.
متن کامل یادداشت در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35813
🆔 @sedayehowzeh
🎥ببینید| یابن الحسن عج... با دست خویش آبروی خویش برده ام...
🔹 امروز؛ دیدار #حاج_منصور با آیت الله ناصری و روضه خوانی باصفا و خودمانی
🆔 @sedayehowzeh
✍️ نقد و بررسی رستاخیز ماتریکس با عقب گردهایی عجیب:
نهیلیستی و مبتلا به فقر معنا بهمراه تخریب نوستالژی ها و شخصیت های ماندگار
🔹 پیش از آن که وارد بحث #ماتریکس بشویم، ذکر یک نکته شایان توجه است. نگاهی سرسری به فهرست «بلاکباستر» های سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که بالای ۸۰ درصد فیلمهای پرفروش سال ۲۰۲۱ یا بر اساس فرانچایز، یا اسپینآف و یا اصولا بازسازی هستند.
🔸 «اسپایدرمن: راه برگشتی نیست» و... و همین «رستاخیزهای ماتریکس»، همه بر اساس شخصیتها و منظومههای داستانی پیشتر خلق شده هستند که عمر برخی به چند دهه پیش بازمی گردد.
🔹 آیا #هالیوود در حال خرج کردن آخرین سکههای ته کیسه است؟ یا دستگاه سرمایهداری، که هالیوود مظهر آن است، برای کسب سود حریصتر شده است، به این معنی که می خواهد تا آخرین سِنت هر چیزی را که زمانی، به هر دلیلی، محبوبیتی کسب کرده، استحصال کند؟
🔹 «رستاخیزهای ماتریکس» می تواند یک «فاجعه» باشد؛ فاجعهای که می تواند همه خاطرات خوب و نوستالژیکی که سه گانه قبلی برایشان ساخته بود، در نوردد و ویرانهای به جای بگذارد.
🔸 این فیلم هم در نگاه اول، ماتریکس «تین ایجریزه» شده است. تقریبا همه چیزهایی که در منظومه ماتریکس می شناسیم، در قسمت چهارم بر حسب سلیقه نسل نوخاسته تعدیل شده است تا احتمالا هم کمپانی برادران وارنر و هم خواهران واچوفسکی، آخرین دلارها را هم از نوستالژی دورانساز خود، استخراج کنند.
🔹سهگانه ماتریکس به لحاظ سینمایی، یک مجموعه کامل و دیگر، به هیچ عنوان، جای بیرون کشیدن مردگان از گور نداشت.
مشروح نقد در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35747
🆔 @sedayehowzeh
#صدای_طلاب
⏹ خ ا
➖ الان دارن میگن "طلبه ها برن کار کنن، طلبه که همیشه نباید درس بخونه."
باشه قبول؛ شما بفرمایید من الان به عنوان #روحانی_مستقر یه محله ای، گفتمان دینی تو مدارس دارم، تو مسجد دارم، جلسات متعدد بین اهالی مسجد و مشکلات محله رو حل میکنم، حلقات صالحین رو اداره میکنم، جلسه قرآن و احکام و.. دارم، جلسه پاسخ به شبهات روز بین جوانان محله دارم، نوجوانان رو سالن میبرم، جلسات بین اولیاء نوجوانان دارم و۰۰۰شب هم از ساعت ۱۱ شب مجبورم بخاطر خانواده برم تا صبح بارکشی کنم.
➖من وقتی صبح تا شب بخاطر #کمبود_مالی دارم کار میکنم، باید وقتی اومدم خونه، حداقل ۸ ساعت بخوابم.
➖شما بفرمایید آیا به موارد بالایی که شمردم میتوان رسید؟؟
ببینید نوع کار هرکسی فرق میکنه. یکی کارگره خب از دستش اون بر میاد یکی معلمه، یکی دکتره و۰۰۰
خب رسالت منم همین چیزهاست دیگه، چرا به هرکسی نمیگن تو برو یه کار دیگه انجام بده، بما که میرسن میگن باید یه شغل دیگه داشته باشی.
امیدوارم نوع نگاه تغییر کند و به داد برسند بخدا داریم نابود میشیم.
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️شنیده ایم مدتی است، دقت های سابق در حوزه اجرای امینانه نیات واقفین انجام نمی شود و درآمد #موقوفات بدون توجه به نیات مقید، در یک حساب متمرکز جمع شده و هزینه می شود...
🎥 پاسخ حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی،اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به این سوال را در گفتگوی اختصاصی ایشان با #صدای_حوزه ببینید.
#وضعیت_معیشتی_طلاب
احیای #موقوفات_حوزوی
🆔 @sedayehowzeh
#پربازدیدترین_های_هفته
1️⃣ گفتگوی اختصاصی #صدای_حوزه با معاون فرهنگی،اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور
🌐 اینجا
2️⃣ اینچنین براندازانیام آرزوست!!!
🌐 اینجا
3️⃣ وجه سیاسی متافیزیک و فلسفه در واکنش های آیت الله مصباح بروز می یافت
🌐 اینجا
4️⃣ کارکرد طلاب مستعد، جابجایی مسافر در اسنپ یا جابجایی مرزهای علم؟!
🌐 اینجا
5️⃣ سوال و گلایه طلاب دزفولی از «پروژه مسکن ممتازین» مرکز خدمات
🌐 اینجا
6️⃣ اوقاف، انگیزه چندانی برای احیای #موقوفات_حوزوی ندارد؛ حوزه خودش باید اقدام کند!
🌐 اینجا
7️⃣ روایت عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ره از جلسه اقتصاددان های اسلامی با #وزیر_اقتصاد
🌐 اینجا
8️⃣ ریاست پژوهشگاه فقه نظام در نقد دیدگاه استاد احمدی شاهرودی پیرامون #موضوع_شناسی در فقه مطرح کرد؛
🌐 اینجا
🆔 @sedayehowzeh
📣 حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه قرار است در گفتگوی صمیمانه تلویزیون اینترنتی پاسخ حضور داشته و به شبهات و سوالات بدون تعارف مبلغین و فعالین حوزه تبلیغ پاسخ دهند.
🔹 از شما طلاب مبلغ دعوت مینماییم سوالات خود را در این زمینه بصورت ویدئویی (افقی) و یا صوتی، با کیفیت مناسب به آیدی [ایتا] @p_goftegoo ارسال نمایید.
⏳ حداکثر مهلت ارسال سوال؛ پایان روز شنبه ۲۵ دیماه، ساعت ۲۴
🕰 زمان پخش:
ـ چهارشنبه ها، ساعت ۱۹
🎞 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.pasokh.org/fa/News/View/92598/
🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| فرمایشات حضرت آیت الله سبحانی در مورد #انصراف_طلاب به دلیل #مشکلات_معیشتی که البته در رسانههای داخلی انقلابی، سانسور شد، قابل توجه بود و ورود بی پرده و جسورانه و درست ایشان به مساله معیشت، جای تقدیر و تامل داشت.
🔹اساسا مساله معیشت یک شعار مارکسیستی و غریبه نبوده و درصدد تضعیف حوزههای علمیه هم نیست و اگر برخورد درستی با این موضوع صورت بگیرد، ظرفیت پژوهشی و تبلیغی و فرهنگی نهاد روحانیت در بهترین فرم و صورت، در خدمت #دینداری جامعه قرار خواهد گرفت.
🔸باید اعتراف نمود که معیشت طلاب، به عنوان یک مساله اگر مورد توجه حوزههای علمیه قرار نگرفته و مواجهه حرفه ای و راهبردی با آن صورت نگیرد، عده ای مواجب بگیر جریان #سکولار که اخیرا هم چند مورد را شاهد بودیم، این مساله را به چالش تبدیل کرده و ذیل گفتمان جدایی دین از سیاست، معنا و مفهوم متفاوتی به آن خواهند بخشید.
🔹اینکه حوزه نمیتواند اقتصاد طلاب را با یک ساز و کار مشخصی، سر و سامان ببخشد، یک لایه از معنای سکولاریسم را تایید خواهد نمود.
توان حوزههای علمیه برای تئوری پردازی در قامت #حکومتداری قابل اغماض نیست، ولی معیشت طلاب که صدای مرجعیت معزز را هم درآورده، ظرفیت پاشنهآشیل شدن برای سنجش توان حوزه را دارد!
🆔 @sedayehowzeh
#صفحه_نخست_روزنامه_ها
🔺 گزارش وطن امروز از آغاز #توافق25ساله با چین قبل از اتمام #مذاکرات_وین:
پکن زودتر از وین
🔺گزارش کیهان از بی اثر شدن تحریم ها:
افتتاح پالایشگاه و رشد 40 درصدی صادرات بی اعتنا به #تحریم ها
🔻گزارش اعتماد از افاقه نکردن دستور:
ادامه #انتصاب های مسئله دار
🔻 گزارش شرق از نشست #رئیسی با وزرای خارجه سابق:
جای خالی #ظریف
مشاهده کامل روزنامه ها در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=35846
🆔 @sedayehowzeh
#پلان_تفکر
#مدارک_حوزوی
#مسائل_مستحدثه
🔹 من به عنوان کسی که بیش از سی سال عمرم را در عرصه ی حوزه گذراندهام نسبت به برخی از فضاهای جدید کارشناس نمیشناسم. مثلا در زمینه اقتصاد مجازی، #ارز_دیجیتال و بسیاری از مسئله های جدید و به روز حتی به تعداد انگشتان دست کارشناس نداریم، اما حوزه علمیه با همه نقاط قوتی که دارد، نسبت به مسائل مستحدثه باید فکر جدیتری کند.
🔸یکی از مشکلات جدی حوزه این است که در حوزه ی فقه رسانه، صاحب نظر کم داریم. چرا ما فقیه زیاد داریم اما فقیهی که رسانه را بشناسد نداریم؟ هیچ کدام از عزیزان ما که فقه می دانند روزنامه نگار نبودهاند، مدیر مسئول و سردبیر نبودهاند، مدیر تحریریه نبودهاند؛ آن وقت چگونه میخواهند #فقه_رسانه را مطرح کنند؟
🔹دوری از پژوهش در حوزه باعث می شود که وقتی طلبه میخواهد مقاله و پایان نامه بنویسد، آنجا میفهمد که مهارت های آن را ندارد، چون نظام آموزشی حوزه، روش تحقیق، روش پژوهش، روش نگارش مقالات آموزشی، روش نگارش کتاب و مانند اینها را به طلبهها نیاموخته است.
🔸من سطح مشخصی برای ورود طلاب به حوزه علمیه پیشنهاد نمی کنم، ولی معتقدم که این سطوح باید از هم جدا شود؛ البته بنده با پذیرش طلبه در مقطع سیکل مخالف هستم، چون کسی که در آن سن و سال است، هنوز به مرحله انتخاب صحیح نرسیده است.
🎙 حجت الاسلام محمدعلی لیالی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و کارشناس مباحث تاریخی و سیاس در گفتگو با #صدای_حوزه / 30 آبان 1400
🌐 v-o-h.ir/?p=31807
📎 در همین زمینه بخوانید: مصوبه ۳۶۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مدارک حوزوی
🆔 @sedayehowzeh
🔊 در گفتوگوی اختصاصی #صدای_حوزه با طلبه فعال رسانهای مطرح شد؛
از اعزام به امارات برای فعالیت های تبلیغی تا کار فرهنگی کنار ساحل
🎙 حجتالاسلام حامد امامینژاد:
🔸 دیدگاه بنده برخلاف بسیاری از طلبههایی است که سوالشان این است، چرا حوزه علمیه به داد طلبهها نمیرسد؟
بنده عرض میکنم طلبه باید دست حوزه علمیه را بگیرد.
🔹دو سال پس از وارد شدن به حوزه علمیه، وارد فضای تبلیغی شدم و مدارس را به عنوان اولین تجربهی تبلیغی خودم انتخاب کردم و علت این انتخاب هم این بود که مخاطبان ۱۰ سال آینده خود را بشناسم و با ذائقهی نسل جدید آشنا شوم.
🔹قبل از شیوع کرونا از سوی امور بینالملل دفتر مقام معظم رهبری برای انجام فعالیتهای تبلیغی، به کشور #امارات رفتم و مدتی در مسجد امام حسین(ع) دبی، برای فارسی زبانهای این شهر برنامههای فرهنگی و تبلیغی داشتم.
🔸 بنده از ۲۰ سالگی و از پایه دوم منبر رفتم و فعالیت های تبلیغی داشتم؛ و معتقدم یکی از دلایل عدم موفقیت بسیاری از طلاب در این عرصه، نداشتن اعتماد به نفس است.
🔹بنده و دوستانم بارها از تریبون های مختلف در رابطه با مشکلات #ساحل، از مسئولین شهری جملاتی میشنیدیم مبنی بر اینکه اگر افرادی که در کنار ساحل هستند از این وضعیت خارج نشوند ما کفن میپوشیم و …اما نگاه ما نسبت به کار فرهنگی این نبود و همیشه تمایل داشتیم، روزی برسد که بتوانیم به فرمودهی مقام معظم رهبری یک کار تمیز فرهنگی انجام دهیم.
مشروح گفتوگو:
v-o-h.ir/?p=35868
🆔 @sedayehowzeh
🔊 نخبه حوزوی و استاد سطوح عالی حوزه علمیه در گفتوگو با #صدای_حوزه مطرح کرد؛
🔺 در حوزه علمیه با یک بیعدالتی در تدریس و انتخاب اساتید مواجه هستیم
🔺در اسلامی سازی علوم تربیتی دچار التقاط شده ایم
🎙حجتالاسلام مهدی گرامیپور:
🔹متولد ۱۳۶۰ در تهران و ۲۲ سال است که وارد حوزه علمیه شدم و از سال دوم طلبگی بهصورت رسمی در حوزه علمیه تدریس کرده و حدود ۲۱ سال سابقه تدریس دارم.
🔸به بحث حقوق و قضا بهعنوان تربیت قاضی نگاه میشود و حوزه علمیه در این سال ها افرادی که تربیت کرده و فارغالتحصیلان موفقی داشته و در بحث #نظام_سازی حقوقی مانند سایر نظامسازیها فعالیت و کار کافی و قابل قبول انجام نشده است.
🔹 #علوم_انسانی از طرف غرب وارد شده و و با یک هیمنهای جامعه و جهان اسلام را دربرگرفته و اداره میکند و علوم انسانی رقیب فقه بوده و فقه میگوید:«من تکلیف فعلی مکلف را مشخص میکنم و این فعل مکلف در هر زمینه میتواند مطلق باشد» و انسانی هم میگوید:«برای تک تک لحظه های زندگی بشر دستورات و توصیه دارم».
🔸در زمینه تعامل حوزه علمیه با اساتید حوزه، نحوه مدیریت و جذب آنها مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها به دنبال راه چاره بود و حوزه علمیه حمایت مادی و معنوی جدی از اساتید نمیکند و استاد هیچ پشتیبانی ندارد و یکی از عوامل این مسئله جذب بدون حساب و کتاب اساتید بوده در واقع عرضه و تقاضای حوزه تناسب ندارد و هرساله مرکز مدیریت بدون توجه به تعداد طلبه و مدرسین، اعلام جذب استاد میکند که توازن را برهم میزند.
مشروح گفتوگو:
v-o-h.ir/?p=35837
🆔 @sedayehowzeh