eitaa logo
سیدالعلماء
1.8هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
736 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔹 با این‌که حضرت (علیه‌السلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیه‌السلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را می‌شناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!. اسلام هم همین‌گونه حضرت (علیه‌السلام) را در خم معرفی فرمود، و و را در حديث همین‌گونه معرفی نمودند. پس این‌ها را بايد از مقام و مجزا دانست و کاملاً جدا کرد. 🔹 مردانی که می‌شوند و تا آخر عمر و و تحمل زحمات می‌کنند و روزها، و شب‌ها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشم‌شان را در راه خدا فدا می‌کنند، همه‌ی این‌ها مقاماتی مربوط به انسان خوب است که عزم راسخ دارد، اما راسخی که مخصوص و است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی» تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیه‌السلام هم دومين نداشت؛ حضرت سلام الله عليها نيز دومين نداشت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اللهم صل علی علیٍّ امیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین عبدک و ولیک و اخی رسولک و حجتک علی خلقک و آیتک الکبری و النبأ العظیم @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
به مناسبت سال‌روز درگذشت شهریار رحمه‌الله ♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کرده‌اند: "همه دردها از تو و خود نبینی همه نسخه‌ها در تو و خود نخوانی" خوب اگر همه‌ی دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاری‌هایت از خودت سرچشمه می‌گیرد. خب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد. 🔹 پس معلوم می‌شود این خواست همه‌ی بشر است. چون بشر از دردها می‌نالد، از بدبختی‌ها می‌نالد، از گرفتاری‌ها می‌نالد. خب به او می‌گویند که گرفتاری‌هایت از خودت است. عجب! پس من چرا خودم را نشناختم، که گرفتاری‌های خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم. 🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا، از هر کس این سخن بیاید این حرف‌ها دنبالش هست که پس چرا قانون‌های بین‌المللی که در همه‌ی کشورها هست، از این‌جا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همه‌ی گرفتاری‌های خودش است و همه‌ی دواهای خودش هم در خودش است؟ 🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را می‌شناسی؟ من خودم را می‌شناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفته‌ا‌ند که از خود ماست و نسخه‌اش هم در خود ماست. می‌بینیم این‌طور نیست. همه غافلند. ⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر این‌طور است، اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرف‌ها را زده‌اند؟! پس همه‌ی این حرف‌ها را قبول دارند. اگر درست نبود که این‌طور نبود. همه‌ی این کتاب‌ها را قلم سرخ باید روی‌شان می‌کشیدند و می‌گفتند این‌ها حرف‌های چرتی و بی‌فکر و بی‌عقلی زده‌اند. 🔹 هیچ‌کس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دعایی است از پیامبر اسلام که در روز اول سال در مفاتیح نقل شده که حضرت دعا می‌کردند خدایا: اللّهُمَّ أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ‏ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، اول کلمه انبیاء و اولیاء این است که بشر تو یک میوه‌ای از یک باغستانی هستی که صاحب آن و باغبان آن، قدرتمندِ جهان‌آفرین است. این چرخه ماه و سال را داری می‌گردانی. 🔸 حالا اول سال است من از تو خواهش دارم که مرا به خود وا نگذاری که من سرگرم عواملی شوم که مرا از سعادت دور کند. 🔹 پس معلوم می‌شود که اول وظیفه خودشناسی از اینجا شروع می‌شود که انسان صاحب خودش را ملتفت می‌شود. صاحبی که نمی‌تواند بگوید ندارم. 🔺 من خودم صاحب خودم نیستم، در 10 سال پیش، 20 سال پیش، 50 سال پیش، 100 سال پیش اصلاً معلوم نبود آهکی ریگی سنگی معدنی آتشی گازی تو اینطوری هستی! تو هیچی نبودی. حالا آمدی به صورت یک انسان. چه کسی تو را اینطوری کرده؟ خب سروکارت را با او بنداز، با او حرف بزن، از او کمک بگیر، راه بیفت رو بسوی سعادت. 🔻 پس اول نقطه شد، شناخت انسان خودش را و وظیفه خودش را که از خودش در نسخه خودش ثبت شده. 🔹 اگر ما طوری بودیم که هیچ کجای وجود ما از طرف غیر نبود، خوب غافل می‌شدیم. اما حالا می‌بینیم تمام وجود ما، از ناخن ما گرفته تا موی سر ما، از خود ما نیست. 🔸 أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، وارد عمری شدیم جدید از تو کمک می‌خواهیم. تو باید دست ما را بگیری و به راه سعادت ما بکشانی و حرکت بدهی. ❗️ بالاخره این نوشته‌ها و این حرفها باید بوی عمل بدهد، باید وارد تحرک بشود و سرچشمه تحرک هم باید از همه جای کشور بالخصوص شورای انقلاب باشد، مجلس شورا باشد. دانشمندان و معلمین باشند، تمام این موضوع را بدانند که این شهریار مرحوم فرموده: همه دردها از تو و خود نبینی؛ چشم نداری ببینی. چشم عیب بینی از خود نداری. پس این یک قسم کوری است که بشر گرفتار آن شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💠 عبادت معصومین علیهم‌السلام 🔺 ائمه ما در کنار خانه خدا، در مساجد، در جاهای دیگر، این‌طور عبادات می‌کردند و غیرمستقیم به کسانی که مثل این بنده خدا اهل این مسائل بودند تعلیم می‌دادند. آن‌هایی که اصلاً کاری به این چیزها ندارند که نمی‌فهمند، ولی آن کسانی که اهل فهم و شعور و عبادت بودند، این‌ها تربیت می‌شدند، این‌ها به خود می‌آمدند. 🔹 مثل همان حالی که جد بزرگوارش در آن نیمه‌شب که از بالای دارالحکومه‌اش پایین می‌آمد، دست به دیوار می‌گرفت؛ ـ خواندیم ـ نزدیک بود بیفتد، نمی‌توانست خودش را حفظ بکند، از بس آیه شریفه در وجودش اثر کرده بود؛ «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آل عمران:۹۱) 🔸 می‌خواند و ناراحت بود و ـ به فارسی ماـ تِلو تِلو می‌خورد و نمی‌توانست تعادل خودش را حفظ بکند. بعد آن دو نفر گریه‌کنان گفتند این چه حالی است داری یا امیرالمؤمنین و ما چه کنیم؟! فرمود خدا بر من و تو حاضر است و این مصیبت را نمی‌شود تحمل کرد. ❌ بالاترین مصیبات بنده این است که در حضور خداست. اگر در این قدری تأمل کند مثل فولاد، مثل سرنیزه به جگرش فرو می‌رود و نمی‌تواند تحمل کند. حالاتی برایش ایجاد می‌کند و این‌طور می‌شود. 🔺 بنابراین اقرار به گناه، اقرار به معصیت، اقرار به تقصیر از زبان و وضعش می‌بارد که همان «یا مَن تَجلَّی بِقلوبِ اَولیائِه حتّی قامَ بینَ یَدیک مُتِمَلِّقین» این‌ها حال‌شان عوض می‌شود، از خود دیگر حرف نمی‌زنند، وجودشان حرف می‌زند، وجودشان اظهار عجز و ناراحتی می‌کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 بیاناتی بسیار ارزشمند از علما پیرامون ضرورت اتصال روحی با ائمه علیهم‌السلام از راه توسل 🔺 فرموده‌اند: علامت و این است که انسان مثل حال کسی باید باشد که گمشده‌ای دارد. چطور وقتی کسی در سفر مثلاً کیف پولش را گم می‌کند در همه‌ی احوال به گمشده‌اش است، حتی در حال غذا خوردن، خوابیدن و از خواب برخواستن. و بیدار نیز باید یک چنین حالی داشته باشد. برای این مطلب بزرگان اهل در بیان روحانیتِ اشعاری آورده‌اند: هست قرآن حال‌های انبیاء ماهیانٍ بحر پاک کبریا ور بخوانی ور نه این قرآن پذیر انبیاء و اولیاء را دیده گیر¹ (علیهم‌السلام) کسانی هستند که از طرف خدا مأموریت دارند تا و و های بشری را کنند. این‌ها کسانی هستند که با دریای و و خدا آشنا و در آن شناور هستند. با خدا هم‌نفس‌اند و با او هم‌سخن و هم‌مجلس‌اند که شرح حال آن‌ها در سوره‌های قرآن مثل ، ، و… آمده است و راه آشنائی با روحیات انبیاء (علیهم‌السلام) خواندن و شنیدن قرآن مثل قاریان قرآن نیست بلکه راه آن: چون تو در قرآنِ حق بگریختی با روان انبیاء آمیختی این است که انسان از خود فرار کند و به حالات انبیاء (علیهم‌السلام) متوجه بشود و بین خود و آن‌ها تناسب و آمادگی ایجاد کند. برای همین است که انسان به وسیله‌ی و آن، از یزیدی و ابن زیادی و عمرسعدی و شمری (لعنهم‌الله) فرار کند و به روح ابوالفضلی (علیه‌السلام) پناه ببرد و این ممکن نیست مگر این‌که انسان طعم دوری از روحانیت را درک کرده باشد. در احوال شیخ (علیه‌الرحمة) آمده است که در شبانه‌روز دو مرتبه زیارت عاشورا می‌خوانده است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که طلبگی با این‌گونه عباداتِ وقت‌گیر خیلی سازش ندارد. در جواب باید گفت که طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب می‌شوند. مرحوم حاج میرزا جواد آقا (علیه‌الرحمة) از شیخ (رحمه‌الله) نقل می‌کند که طلبه‌ای به ایشان عرض کرد که من به خاطر و نمی‌توانم بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان می‌کشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که دارد، مطالعه را با نماز شب معاوضه نمی‌‌کند، بلکه با کارهائی که برای انسان ضرر دارد جای‌گزین می‌کند، نه با کارهائی که نباید آن‌ها را حذف کرد. مرحوم آمیرزا عبدالعلی آقا (رحمه‌الله) پدر بزرگوار حاج آقا (رحمه‌الله) به من سفارش می‌کردند که در روز یک زیارت (علیه‌السلام) بخوان ولو نیم صفحه‌ای، یا یک صفحه‌ای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست. باید این برای انسان دل‌سوختگی بیاورد و خود را با اولیاء هم‌درد ببیند. طلبه‌ای که هم‌درد حضرت (علیه‌السلام) شد خوشا به حالش، هر و ای برود، در هر گوشه‌ی باشد، را بیدار و هوشیار می‌کند. ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد در وجود زنده‌ای پیوسته شد یعنی تا یک موجود زنده‌ای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، او در وجود انسان دمیده نمی‌شود. و حالا که ما دسترسی به این نداریم راهش همین به (علیهم‌السلام) می‌باشد ولو نیم ساعت در شب یا . حتی در قدم زدن بعد از صبح می‌شود انسان در تماس با ارواح انبیاء(علیهم‌‌‌السلام) قدم بزند. ۸۸٫۷٫۱۹ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ ] @seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله‌ی او به آن مسرور می‌شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می‌شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه‌ی او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی‌اش این است که بنده‌ی او باشد نه بنده‌ی خواسته‌های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می‌شود. 🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می‌گیرد. یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن‌وقت دل غمین می‌شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبت‌های مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می‌گیرد. 🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می‌گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می‌کند و می‌گوید: «الحمدلله علی عظیم رزیّتی». ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❌ اهمیت مقاله نویسی و نظر دادن در موضوعات اسلامی 🔺 وقتی صحبت اسلام و شیعه یا قرآن می‌شود، رساله‌هایی که نوشته می‌شود، آن‌ها باید جمع‌آوری شوند و با هم مقایسه شوند. مثلاً ازدواج در اسلام، کسی را می‌بینی که در ذهنش جا کرده که مثلاً دختری که به سن خاصی رسیده باشد، ازدواجش در اسلام منع شده است. از سر این فکر برداشته مقاله‌ای یا فصلی از یک کتاب را قرار داده [ و نوشته]، خواننده که بخواند فکر می‌کند که [چون] پشت کتاب نوشته ازدواج در اسلام، پس این مال اسلام است، در حالی‌که اسلام چیزی نیست که هر کس با [یک] مطالعه و تحقیق و [یک] روایتی که دیده به این مطلب در اسلام رسیده باشد؛ چون علماء و متخصصین خیلی از آن‌ها چند سال دیگر، پنج سال دیگر از [فلان] اجتهاد خودشان بر می‌گردند و فتوای‌شان را عوض می‌کنند. 🔸 حالا اگر ان‌شاءالله شما هم سال دیگر به درس کفایه رسیدید، یک‌وقت در درون‌تان این فکر پیدا نشود که من هم درباره‌ی فلان چیز در اسلام یک رساله‌ای بنویسم. فلان چیز در اسلام خیلی کار بزرگی است! باید افراد خاصی باشند با پنجاه سال زحمت، آن هم با یک استعداد خاص بسیار عالی مثل استعدادهای مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم امام و این‌طور افراد. تا اینکه ان‌شاءالله یک دوره‌ای از علم و یک دوره‌ای از تقوا و عمل و این‌ها را بگذراند، آن وقت امیدواریم که توفیق پیدا کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama