🔺 مسئلهی بسیار مهم امامت
🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت میشود به او گفت. #پیشوایی در #دین با وجودی که هیچگاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است.
امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب #خضر علیهالسلام - مورد نیاز نبوت میشود و #نبی باید با امامت همراه باشد تا چیزی که میفرماید، انجام آن #شک و #شبهه نداشته باشد.
#علما نظرات مختلف دارند، ولی #ائمه معصومین (علیهمالسلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از #پیامبر (صلی الله علیه وآله) و از #وحی دستور میگیرند و اجرا میکنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آنوقت #تقیه میکنند و دستور میدهند که #مردم هم تقیه کنند.
امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت #صادق علیهالسلام هست. زیر نظر حضرت #ولی_امر علیهالسلام است. باید با #توسل به آنها از پیشآمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آنها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان میدانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا اینکه اگر چند نفر ادعا کردند که ما #امام هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است.
نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع میشود. معمولاً در #دبستانها این مطالب هست؛ در کتب #دبیرستانها هست، اما گاهی شده که خود #مدرس نیاز به #تعلیم داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید #تربیت_دینی اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد #محبت و #معرفت نسبت به ولی امر.
در یکی از جنگها بعضیها برای کسب افتخار، پرچم #اسلام را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه #شهید شدند و نه کسی را به #جهنم فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی میدهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.
معلوم میشود محبت در دلها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، #عشق به امور #مذهبی و دینی در #دل ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت #قلبی برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطهی محبت به خدا و پیامبر، #احکام دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست میدارند، فردا من پرچم را به او میدهم. بعضیها #فکر کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت #علی (علیهالسلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به #جنگ میرود، یا جسدش را از راه شهادت نشان میدهد یا از بین بردن #دشمن را. هیچوقت خسته نمیشود، هیچوقت از شهادت نمیترسد؛ فلذا #نفاق یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صفها خارج!، #حضور ندارد؛ حضور #عبادی و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند.
خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیهالسلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو #امام_زمان خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از #سلام و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما.
و صلی الله علی محمد وآل محمد
۹۵.۹.۱۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵
▶️قسمت اول:
🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فرمودند: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ»،
عرض شد که آیات مربوط به مسائل نفاق و منافقین در اسلام که وضع ابتدای اسلام را روشن بکند و بیان شود [تا] برنامه ای شود برای مومنین درباره شناخت آنها و رفتار با آنها در تمام دوره های عمر پر برکت امت اسلامی، دقت می خواهد، باید بررسی کامل شود که هم فرد [و] هم اجتماع وظیفه خود را درباره تحصیل ایمان و دوری از صفات بسیار زشت نفاق بفهمند و جزو برنامه زندگی شان قرار دهند و خود را بسازند.
◀️مساله نفاق مساله ای عمومی است و خیلی رویش کار و فکر و مطالعه می خواهد.
از این خطبه سوم خطبه شقشقیه استفاده هایی به قدر قابلیت بشود. اینکه فرمود: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ» چه از آن استفاده می شود؟
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فر
قسمت دوم:
🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دارند.
معنی اینکه پیامبرشان خاتم انبیاست و امت اسلامی آخرین امت هاست و بالاخره نتیجه کارشان به آنجا می رسد که وارث زمین می شوند و اهل برپایی نماز می شوند و دنیا را اصلاح می کنند، اینها همه در زیر پرچم یک خلیفة اللهی انجام می گیرد که این از چند جهت بررسی می خواهد.
اولا انسان حد محدودی ندارد و توان و قدرت استعداد اینکه خلیفة الله شود را دارد، نه اینکه انسان خلیفة الله باشد. بلکه در استعدادش این هست. آنوقت عظمت مقام انسانیت را از این جمله می فهمیم. وقتی که فرشتگان به خداوند عرض کنند که موجودی که گناه از او صادر می شود خیلی لزومی ندارد و ما اهل تقدس و پاکی و تنزّه هستیم و کافی هستیم! خدا بفرماید: «اِنّی اَعلمُ ما لا تعلمون». شاید یکی از اشاراتش این باشد که ما یک موجوداتی می خواهیم بیافرینیم که اصلا شرح و بیان نمی شود درباره شان کرد. همانطور که صفات ما که خدای جهانیم حد وحصر و کمال و اندازه و انتها ندارد، او هم نماینده ما باشد. این در شما فرشتگان پیدا نمی شود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دار
قسمت سوم:
▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛
✳️ معنایش را که مفسرین نهج البلاغه [بیان] کردند، یک عالم سنی- به نام شیخ محمد عَبدُه هست- می گوید که:
«... تمثیلٌ بِسُمُوِّ قَدرِه کرَّم اللهُ وجهَه» این عبارت ینحدر عنی السیل جمله ای است مثالی و تمثیلی. چون [ حضرت] خودش را مثال زده به یک جبال و کوه های بسیار بلندی که نسبت به دیگران سیل راه می اندازند و دیگران ریزه خور ماء معین علم و کمالات او هستند. «تمثیلٌ بسموّ» یعنی «علوّ قدرِه کرّم الله وجهه»- ما شیعه میگوییم علیه السلام اینها می گویند کرم الله وجهه- . و قُربِه مِن مَهبَطِ الوحیِ.
❎ ایشان اینطور خودش را مثال می زند. یک مثال عادی نیست که برای بشر بتوان زد. بلکه به خاطر این است که با مهبط وحی نزدیکی و قرب دارد.- این هم تا حدی انصاف به خرج داده و تا آنجا که مذهبش اجازه می داده، جلو آمده-
«و اَنَّ ما یَصلُ الی غیرِه مِن فیضِ الفضل فانّما یَتدفَّقُ مِن حَوضِه.
✅ آنی که از فضل و کمال به غیر می رسد، از این حوض و معدن و چشمه است.
ثم ینحدر عن مقامه العالی. مقامش به قدری در قرب الهی بلند است که افاضه به دیگران را باید مانند سیل مثال زد. چون سیل خاصیت علوّ و پایین و بالا دارد. اگر همه یک سطح باشند که سیل راه نمی افتد. باید از یک مقام عالی به سوی مقام دانی جریان پیدا بکند. «فیصیبُ منه مَن شاء الله» . هر که قسمتش باشد که از این رودخانه فضل و کمال سهمی ببرد، به او می رسد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش
قسمت چهارم:
🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین طور مثالی است. بلکه این ابلغ از اولی است «فی الدلالة علی الرفعة»
🔸 این مثال دوم بلیغ تر است و بیشتر ارتفاع درجه اش را می رساند. چون می فرماید ینحدر عنی السیل، خوب سیل از هر کوهی که قدری عالی باشد جریان پیدا می کند اگر بارش زیاد باشد. اما همه کوه ها اینطور نیستند که طیر ( پرنده) هم نتواند به آنها پرواز کند. بلکه بیشتر طیرها جایشان در همان کوه هاست یا مبلغ زیادی از طیور که خیلی عالی پرواز هستند، خوب خیلی بالا می روند. اما می فرماید لا یرقی الیَّ الطیر، اصلا طیران به سوی قله من نمی شود. این خیلی بلیغ است برای اینکه مقام خود را بیان کند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین ط
قسمت پنجم:
🔻بعد چند جمله می فرماید.
«اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسبت به مقام من در حالی قرار گرفتم که استخوان مصیبت در گلویم قرار می گیرد و چشم [من] محل خار قرار [گرفته] باشد؛ از بس به من فشار بیاید.
🔹چرا؟ چون اری تراثی نهبا، می بینم که آن ارثی که باید از دست من به دیگران برسد و مرکزش و مستحق اصلی من هستم، غارت می شود.
❌این چه طور ارثی است که این مقام، مقام مهمی است و باید از ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر، این مقام سرازیر شود و [تا اینکه] به دیگران برسد؛ اینجا جلوگیری شده! چون غارت این مقام که ممکن نیست که این مقام دست دیگری بیفتد بلکه آنها می آیند مانع می شوند.
🔸وقتی آمدند سلطنت و حکومت اسلامی را چپاول کردند و من خانه نشین شوم و به کارگری بپردازم، نتیجه چه می شود؟ نتیجه این می شود که آن ارث من که وراثت علم و کمال و تربیت انبیاست و بدست من رسیده و باید به دیگران برسد، منع می شود و این برایم خیلی مصیبت است و استخوانی است در گلویم.
🔺 پس اینجا «اری تراثی نهبا» اشاره به این معنا دارد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
قسمت پنجم: 🔻بعد چند جمله می فرماید. «اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسب
❌قسمت ششم:
✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُریتُه، از آن وقتی که حق به وسیله پیامبر اسلام و پسر عم من به من نمایش داده شد، دیگر راه شک و تردید من قطع شد و هیچ وقت من بیماری شک را ندیدم،
✳️لم یُوجِس موسی علیه السلام خیفةً علی نفسِه.
می فرماید حالا که من اینجا کنار آمدم، کسی فکر نکند از جانم ترسیدم. نه! موسی علیه السلام هم به همین وضع من دچار شد؛ آنجا که اشفق من غلبة الجهال و دُوَل الضلال، ترس داشت که با این پیشامد سحر ساحران، طوری شود که جُهال روی کار بیایند و فریفته شوند و جهال از هدایت منع شوند.
❇️ و این مطلب راجع به حضرت موسی و حضرت علی برای خود این را مثال زدند.
✳️ مرحوم محمد عبده–عالم سنی– می گوید که «یتأسی بموسی علیه السلام» حضرت علی در این مساله از جناب موسی پیروی کرده.
❎ «اذ رَمَوهُ بالخیفة و یُفرِّق بین الواقع و بین ما یزعمون» حضرت علی علیه السلام در این عبارت، این گمان نسبت به پیامبری را جلوگیری می کند.
♻️«فانه لایخاف علی حیاته لکنه یخاف من غلبة الباطل کما کان من نبی الله الموسی» خود حضرت خود را تبرئه می کند و مثال می زند به حضرت موسی که ایشان هم دچار عقب نشینی از روی ترس هرگز نشد.
✅ این نظر محمد عبده است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
❌قسمت ششم: ✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُری
قسمت هفتم:
✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی
*فاوجس فی نفسه خیفة موسی*
این آیه شریفه که دلالت دارد بر اینکه جناب موسی در درون خودش یک بیم و هراسی یافت، این تفسیرش ممکن است طوری بیان شود که نسبت ضعف به ایشان داده شود. ولی این تفسیر احسن تفسیر است که درست است که حضرت ناراحت شد و بیم پیدا کرد؛ اما نه بیم بر جانش! بلکه بر جهّال و این که آنها از دست بروند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
قسمت هفتم: ✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی *فاوجس فی نفسه خیفة موسی* این آیه شریفه که دلالت دارد بر
قسمت آخر:
▶️ «و افضلُ تبرئةٍ لنبی الله من الشک فی اَمرِه»
یک پیامبر اگر یک دلیلی بیاید او را درباره شک و تردید در امرش تضعیف کند، [ آنگاه] یک مفسری بیاید آیه را طوری بیان کند که این پیامبر تبرئه شود، این خدمت بزرگی است. «افضل تبرئة لنبی الله من الشک فی امره»
⏹خوب اقرار کرده که آیات قرآن نیاز به مفسر دارد و هر مفسری هم نمی تواند که حقش را ادا کند. مثلا درباره صفات حق تعالی یکی از معجزات خاندان رسالت همین است. یکی از کرامات عالیه شان این است که کسی پیدا نشده که حق مطالب را درباره خداشناسی و پیامبرشناسی بیان کند. یکی همین جاست. ایشان می گوید: بهترین تفسیری که برای این آیه شده.
🔼"فاوجس فی نفسه خیفة موسی" این تفسیری است که حضرت علی اینجا کرده. یعنی به مناسبت خودش مثال آورده از حضرت موسی که ایشان هم یک بیم و هراسی در دل داشت ولی این بخاطر نجات خودش نبود بلکه بخاطر نجات بشریت بود و این تبرئه می شود [ برای] پیامبری از آنچه که ناشایسته است از یک حال نفسانی که نباید پیامبر را به او نسبت داد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
❎اعجازهای غیر علمی زود گذر است و زمان دارد و الآن ما نمی دانیم که مثلا حضرت امام مجتبی یا حضرت موسی بن جعفر چه کرامات هایی را انجام دادند مگر اینکه با ادله محکمی برای ما گفته شود که از هزار سال بعدشان اطلاعی پیدا کنیم.
✅اما معجزه علمی مثل قرآن کریم که اعجازش الآن بر بشر حاکم است، اعجاز خاندان رسالت هم در مسایل علمی اینطوری است.
الآن بیایند این آقای منصف محمد عبده را حاکم قرار دهند که شما که فرد عالم و تحصیل کرده ای هستی و در زمان خودت ریاست دانشگاه الازهر را داشتی و مُفتی مصر و مفتی اسلام بودی، شما قاضی باش و ببین در اسلام چه بیاناتی تنزیهِ عالی از خداوند کرده و تسبیحِ عالی نموده، و از انبیاء دفاع کرده؟
✳️خود به خود معلوم می شود که چه کسی خلیفه پیامبر است و انا مدینة العلم و علیٌ بابُها را که آن حضرت با لسان مبارکش در 1400 سال پیش فرموده باشد، الآن این زبان باز است. الآن این صوت طنین انداز است. الان برای امت این ندا به گوش می رسد. چون با این شهادت علما می شود فهمید که خلیفه آن حضرت، نجات بخش امت، فریاد رس بشر، بعد پیامبر اسلامی که دیگر پیامبری بعدش نمی آید، که خواهد بود!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حضرت عسکری علیهالسلام-@seyedololama.mp3
712.2K
السلام علیک یا صاحب الزمان آجرک الله فی مصیبة ابیک المسموم صلوات الله علیه
🔹 از وصایایی که امام حسن #عسکری علیهالسلام به شیعهی خودش کرده این است که میفرماید: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِی دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ برٍّ أَوْ فَاجِرٍ»؛ هر کسی به شما #امانت داد، #وصیت من به شما این است که به او #خیانت نکنید، خواه شخصی #مؤمن باشد یا غیرمؤمن. من به شما وصیت میکنم در مراعات با #تقوای الهی و جدّ و #اجتهاد داشتن و طول #سجود؛ آن ساعتی که مثلاً #انسان به درِ خانهی خدا میرود، بهتر این است که در سجده باشد و سجدهاش هم طولانی باشد. یکی از شاگردهای مرحوم حاج میز جواد آقا #ملکی_تبریزی بود -البته #بازاری بود- مقابل منزلشان، #مسجد محله بود. همیشه قبل از #اذان مثلاً نیم ساعت، یک ساعت در را باز میکرد، میآمد به این مسجد، میرفت تا وقتی که اذان میشد و #نماز صبح، که گویا ایشان در سجده بود.
بعد میفرماید که با #مردم اینطور باشید که در #تشییع جنازههایشان آنها را مشایعت کنید، #مریض هایشان را #عیادت کنید، برای اینکه وقتی شما اهل اینطور فضائل باشید، #راستگو باشید، امانت را پس بدهید و خیانت نکنید، با مردم خوشرفتار باشید، میگویند این #شیعه است؛ آنوقت من خوشحال میشوم.
بنابراین، «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْنا، جَرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ»؛ برای ما #دوستان درست کنید.
«وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ»؛ برای ما آبروریز نباشید تا به ما بدی نسبت داده نشود.
«فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ. لَنَا حَقٌّ فِی كِتَابِ اللَّهِ»؛ خداوند در کتابش برای ما یک حقی قرار داده.
«وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ»؛ مقام #طهارت خدایی یکی از امتیازات ماست، «لَا يَدَّعِيهِ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ»؛ هر کسیکه این ادعا را کرد که من به مقام طهارت رسیدهام، بدانید #دروغ میگوید!.
«أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ»؛ تا میتوانید #یاد خدا از ضمیرتان دور نشود. بهترین سازندهی انسان در #دنیا و تقوابخش به انسان، نگهدار انسان از هر ناشایستی، این دو مسئله است که میفرماید: «أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ»؛ #مرگ چون خبر نمیکند، ما باید خبر آن را داشته باشیم و به یاد او باشیم. او یاد ما نمیکند مگر وقتی که بر ما وارد میشود. ما باید یاد او باشیم که یکمرتبه که آمد، وضع ما مناسب باشد.
«وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیّ صلی الله علیه وآله.»*
۸۵٫۶٫۱۳
___
* [ #ائمتنا سیرة الائمة الاثنی عشر مجلد ۲ ص ۲۸۳ تألیف: علی محمد علی دخیل]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
May 11
🔺 نکاتی پیرامون اهمیت #تولی و #تبری
🔹 ما #فرهنگ قرآنی داریم و #قرآن تولی و تبری را از ارکان #ایمان قرار داده.
🔸 همراه #دعا باید تبری باشد تا انشاءالله این کبوتر دعا را به منزل اجابت برساند.
خدایا توفیق #عبادت، #نماز خالصانه، و انجام #وظایف در مقابل #ولایت؛ تولی و تبری به ما و #خانواده ما مرحمت بفرما.
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
❌ مسائل مهم اعتقادي و واجبات و محرمات دینی بايد هميشه همراه انسان باشد، و در اتوبوس يا در قطار يا در تاکسي که فرصت داريم آنها را مطالعه کنيم و يا گاهي شده که در تاکسي هستيم يا در صف هايي براي خريد ايستاده ايم و همچنین برخي افراد اشتباهاً يا عمداً حرف هاي ناشايستي مطرح ميکنند و ما بايد بدانيم که چگونه حرف هايشان را اصلاح کنيم.
واجبات و محرمات نيز چنين هستند و هر انساني بايد آنها را خوب تحصيل کند به طوري که حفظ شود و خوب بتواند تبیین کند.
✳️ اگر اين مرحله ابتدايی که علم به واجبات و محرمات و عمل به آنهاست، طي نشود و انسان به آنها مقيد نباشد، نوبت به اراده دومين که اراده به لقاء الله و مسائل معنوی و سلوکی است و همچنین خارج شدن از جهان طبيعت به سوی جهان ملکوت، نمی رسد.
و اگر همچین حالات معنوی برایش پيش آمد حتما نمی تواند صحيح باشد و احیانا شيطاني است و مي خواهد انسان را گمراه کند.
✅ پس بايد هر چه انسان ميتواند در اين مورد سعي داشته باشد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
⛔️ یک دزدانی ما داریم که در فکر ما می خواهند ایجاد رخنه کنند و ما را به فساد فکری بکشند تا هیچ کدام ما– نه خودمان نه خانواده مان و نه هیچ کس دیگری– به سعادت نرسیم.
❌ آنها در اصطلاح قرآن و حدیث، شیاطین نام دارند و تقسیم می شوند به شیاطین جنی و شیاطین انسی.
و به همین خاطر است که امام ( ره) فرمودند: هر کس به تو گفت که دست از این رشته ها بکش و به زندگی مادی خودت برس، این یک شیطان است.
( چهل حدیث ج۲۶)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
🔼 یکی از بزرگان ما مرحوم مجلسی (اعلی الله مقامه الشریف) در صفحه 100 بحار جلد اول می فرماید که:
«فاكثر الناس علمهم بالمبدا و المعاد و سائر اركان ايمان علم تصوري يسمّونه تصديقا»
⏹ –اينها كلماتی است که باید با آب طلا آن را نوشت، كه در جلد اول بحار آمده–
▶️ مي فرمايد: اكثريت مردم، دانش آنها درباره پيدايش خودشان، مبدا خودشان،عاقبت خودشان، معاد خودشان، اصلا علم نيست، تصوير شنيده، آن را در قلبش شنيده، در قلبش موجود شده مثل تخت سياه كه [ روی آن] ایمان را بنويسي، ايمان به قيامت، اينها؛ اما درون تخته كه فرو نمي رود و لذا با يك پاك كن هم فوري همه اش پاك می شود. يك كلمه اش هم باقي نمي ماند.
#⃣ مي فرمايد: اكثر مردم اين طوري اند. پس ما هم جزء اكثر هستيم، پدر و مادر ما، تربيت گاه هاي ما،معلم هاي ما، فرهنگ ما كه ما را به اينجا رسانده، جزء اكثريت بوده نه جزء اقليت.
◀️ « فاكثر الناس علمهم بالمبدا و المعاد و سائر اركان ايمان » ايمان چند ركن دارد. اينها تشكيلاتش تصوري است نه تصديقي. باوري نيست، نوشتني است. در ذهن آمده، در فكر آمده، به آن محل باور انسان ورود [ پیدا] نكرده. راهش ندادند، در بسته بوده، موانع بوده،
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔼 یکی از بزرگان ما مرحوم مجلسی (اعلی الله مقامه الشریف) در صفحه 100 بحار جلد اول می فرماید که: «فاكث
⛔️ « قد افلح من زکّها »
يعني اين دود و زنگ و جرم هايي كه در كودكي جمع شده و دل انسان را فرو گرفته، مسائل ايماني را راه نمي دهد. آدم مي شنود، دنبالش هم يک اعمالي مسلمانه انجام مي دهد.
🛑 « علمٌ تصوریٌّ يسمونه تصديقا و في بعضهم تصديق ظني »
اين عقيده اي كه دارد به تصديق رسيده اما تصديق ظني، نه تصديق برهاني عقلي.
❌ « وفي بعضهم تصديقٌ اضطراري »
مثل وقتي که آدم اضطرار پيدا مي كند، ناچار مي شود و مي گوید خدا خدا خدا به دادم برس!... خب يک قدري واقعيت پيدا مي كند. بيماري، گرفتاري، هواپيماي– خداي نخواسته– خطرناك، ماشين ترمز در رفته و... آدم در مواقع اضطرار نام خدا را از دل [ بروز] مي دهد. اما اينها اضطراري است. اگر فوري ماشين ايستاد و خطر رفع شد، يك ساعت ديگر باز همان است كه بود...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
یزید لعنه الله-@seyedololama.mp3
773.8K
🌹سالروز هلاکت يزيد لعنه الله (۱۴ #ربیع_الاول ۶۴ ه ق)
🔸طریق صحیح استفاده از #قرآن برای رفع #ظلمات
✖️جنگ سرد #پیامبر با #منافقین!
🔥استفاده از لقب #امیرالمؤمنین برای یزید توسط #آل_سعود! 🇸🇦
🔹 وقتی #عبدالله_بن_عمر ، که یکی از افرادی است که درک تاریکی درونی خویش را نکرده بود، خدمت حضرت #سیدالشهداء (علیهالسلام) میرسد، و او را دعوت به بیعت با #یزید (لعنهالله) میکند؛ حضرت چنین میفرمایند که: #دنیا چه ارزشی دارد؟! تمام دنیایی که یزید #امام شان است چه ارزشی دارد؟! مگر نمیدانی #پیامبری را (حضرت #یحیی_بن_زکریا سلام الله علیهما) به خاطر یک زناکار سر از بدنش جدا کردند!.
۸۸/۸/۲۴
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama