eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
إلهی، پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار است. فراز۷۵ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠، و تاكنون آن چه از قرائت سوره حمد و اَدَب حضور، وشهود قيام در محضر حق، نصيب نمازگزار شده، عظمت پروردگار را مشاهده كرده واز ژرفاى قلب مىگويد: اللّهُ أَكبَر (مرا توان ادراك كبريايى تونيست). در مقابل اين همه كبريايى با بىتابى سر تعظيم فرود آور؛ يعنى اَدَب خضوع، ♦️وبه قول حكيم سبزوارى(1) مستحبّ است به شعار مُحبّين وعُشّاق، گردن را بكِشند؛ يعنى اگر گردنم بزنند، سر از سوداى تو نپيچم(2). و ذكر ركوع را آن قدر تكرار كن تا فقط يك عظيم برايت تجلّى نمايد. ♦️ركوع اَ َدب است وسجود قُرب، ♦️ وكسى كه حُسن ادب ندارد، لايق مقام قرب نيست(3). وقتى آيه «فَسَبِحْ باسْمِ رَبِّكَ العظيم»(4)، بر رسول اللّه (صلّى الله عليه وآله وسلّم) نازل شد، فرمود: آن را در ركوع خود قرار دهيد؛ يعنى سبحان ربى العظيم وبحمده، وهنگامى كه آيه «سَبّح اسمَ ربّك الأعلى»(5) نازل شد، فرمود: آن را در سجودتان قرار دهيد؛ يعنى سبحان ربى الأعلى وبحمده(6). هر كس به اندازه معرفت وكمالش پروردگارش را تسبيح مىگويد: ♦️مُسبّح در سجودش، طالب نشئه خاكى خود است: «منها خلقناكم»(7)، پس پيشانى به خاك بگذار ودر قيام، طالب اصل خويش است: «وأنتم الأعلَون»(8)، «ونَفَخْتُ فيه مِنْ رُوحى»(9) وركوع برزخ متوسطى است بين قيام وسجود واين ركوعِ برزخى اشاره است به اين كه: تو او نشوى ولى اگر جهد كنى *** جايى برسى كز تو توئى برخيزد در علل الشرائع صدوق نقل مىكند: ♦️مردى از حضرت على (عليه السلام) مىپرسد: معناى كشيدن گردن در ركوع چيست؟ حضرت فرمود: «تاويلُهُ: آمنتُ بوحدانيتك ولوضُربَتْ عنقى» يعنى ايمان به يكتايى توآوردم، حتى اگر گردنم را بزنند. (1). اسرارالحكم، ص502. (2). وفى الفقيه عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): إنه سئل عن معنى مد العُنُق فى الركوع فقال: «تأويله آمنت بك ولوضربت عنقى» (محجة البيضاء، ج1، ص390). (3). مصباح الشريعه. (4). واقعه (56) آيه 96. (5). اعلى (87) آيه 1. (6). شرح توحيد صدوق، ص640؛ تفسير كشاف ذيل آيه؛ فتوحات، ج1، ص427؛ علل‏الشرائع، ص333. (7). طه (20) آيه 55. (8). آل عمران (3) آيه 139. (9). حجر (15) آيه 29. منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از گنجینه شاخه طوبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بند نعلین علی در و گوهر💚 بند نعلین علی دُر و گوهر بر دل شیعه خود کرده نظر مشعل نور رخش شمس و قمر 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بر "زلال‌اندیشه" 🟩غدیریه(۱) 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی (حفظه الله) : ✍ در محضر جناب رسول‌الله(ص)، _ارتقاء "یا ایّها المسلمون" به علوی‌مشربِ "یا ایّها الّذین آمنوا" ✍ بعد از انجام اعمال حَجّة‌ُالوداع و در راه بازگشت، در منطقه جُحفه، آن دستورالعمل سنگین را جناب رسول‌الله (ص) پیاده فرمودند؛ چه اینکه می‌دانستند بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)، بی‌شک یک نحوه عکس‌العمل تند کسانی را به دنبال دارد که به راحتی نمی‌توانند بیایند در درون این خانواده‌ای که خیلی سنگین و وزین است جا گیرند. نمونه آن این است که؛ وقتی جناب رسول الله(ص) در روز غدیر حضرت وصی امیرالمؤمنین علی(ع) را به عنوان جانشینی معرفی فرمودند، یک نفر از صحابه(حرث بن نعمان فهری) به جناب رسول الله(ص) عرضه داشت: 《یا رسول‌الله! شما به ما گفتید از بت‌ها دست بکش، ما دست کشیدیم؛ گفتید بیایید خداپرستی کنیم، ما آمدیم؛ گفتید من رسول خدایم، قبول کردیم؛ گفتید نماز بخوانید، روزه بگیرید، زکات بدهید، و الآن هم ما را به حج بردید و این همه ما را گرداندی، گفتیم چشم؛ امروز (روز غدیر) هم، شنیدم علی را به عنوان جانشین خودت معرفی کردی! این را تو گفتی یا خدا گفته است؟》 _ مشاجره این صحابه با خاتم انبیا(ص) را ببینید! اگر جناب رسول الله(ص) می‌خواستند در زمان احرام در حج، جانشینی را ابلاغ بفرمایند، همین مشاجرین در آنجا هم حضور داشتند و حال اینکه حج محل تشاجر نیست. آنجا در طی ۲۳ سال خانواده‌ی «یا أیّها الناس» آمدند؛ اما به چه خون دل خوردنی از سوی نبی(ص) و مجاهدات وصی(ع) حرکت کردند و تازه آمدند در دایره‌ی «یا أیّها المسلمون» قرار گرفتند. آنها نمی‌توانند در خانواده‌ی «یا أیّها الّذین آمنوا» قرار بگیرند. لذا نبی(ص) در جواب آن شخص معترض فرمودند: شهدالله، به آن خدایی که جانم در دست اوست، خودش به من امر فرمود در جحفه من این کار را انجام بدهم که آن آیه در شأن آن شخص نازل شد که «وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ‏ أَليمٍ : و[ياد كن‏] هنگامى را كه گفتند: «خدايا، اگر اين‏[كتاب‏] همان حقِّ از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگ‌هايى بباران يا عذابى دردناك بر سر ما بياور. (انفال/33) ‌صحابه معترض گفت: 《خدایا این شخص(منظور جناب رسول الله(ص)) اگر راست می‌گوید و از ناحیه تو اعلام شده است یا یک سنگی بالای سر من بیانداز مرا بکش یا یک عذاب الیمی بیاور. ببینید نمی تواند در این خانواده وارد بشود! 》 سبحان الله! آدم دهان باز می‌کند حرف بزند، گاهی حرف‌ها، عبارات و کلمات از خود شخص جنبه‌ی إنشایی پیدا می‌کند و همان در نظام هستی دفعتاً بإذن الله مسجّل می‌شود. در این واقعه درخواست صحابی معترض برای عذاب خودش از سوی خداوند هر دو نوع عذاب بر صحابه معترض وارد شد؛ که سنگ را در این دنیا بگیر و عذاب الیم را در آخرت. فوراً سنگ بر سر آن شخص آمد و کشته شد. تشکیل یک است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
از خاموشى گفتار زايد و از انديشه كردار لذا در ديوان راقم آمده است كه:   مهر دهن كليد دل آمد بگفت پير         حاشا گمان رود كه ترا اين مقاله چيست‏ 📗 نکته 623 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
Pooyanfar - Pedaram Heydar Madaram Zahra.mp3
2.8M
ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی تا دنیا دنیاست پرچم علی بالاست دم بزن فقط از حیدر این سفارش زهراست 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔴 ♦️سعه وجودی انسان در حضور 🔺هر قدر انسان در حضور قوی تر شود،تمام اجزاء نظام هستی،به مقدار سعه وجودیش در اختیار اویند. چنانکه دست جنابعالی شأنی از شؤون جان توست و هر گاه بخواهی به اراده خودت آن را بلند می کنی و حرکت می دهی. 🔺منتهی چنین انسانی،ادب به کار می آورد و حضورش به او اجازه نمی دهد که هرکار که میلش باشد انجام دهد. در بحث حضور "ادب مع الله" هم جایگاه مهمی دارد. هر چه کمتر دست به کار شوی،بیشتر می دهند. 🔺چنین شخصی تنها در صورتی که به او امر شود و اذن داشته باشد،از کمال خود استفاده کرده و بدان در نظام هستی تصرف می کند. #درس_چهل_و_پنجم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
_چشمی که در راه خدا بیدار مانده و درخوف او گریسته باشد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، ظاهر ما اگر عنوان باطن ما نباشد، در «یوَمَ تُبْلَی السَّرائر» چه کنیم؟ فراز۷۶ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق ♦️«إِنما المُؤمِنون الَّذين إِذا ذُكِرَاللّهُ وَجلَتْ قُلُوبُهم وإِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُه زادَتْهُم إِيماناً وعَلى رَبِّهم يَتَوَكَّلون الذين يُقيمون الصَّلوة وممّا رَزَقناهُم يُنفِقون * أولئك هُمُ المُؤمنون حَقاً لَهُم دَرَجاتٌ عِنْد رَبِّهم ومَغْفرةٌ ورِزْقٌ كريم»(13)؛ ♦️مؤمنين واقعى داراى پنج صفت كريمه هستند كه نفس را مستعدّ تقوى و فرمان‏بردارى خدا و رسولش مىكند: 🍃1 ـ هنگام ذكر خدا قلبشان فرو ريزد. 🍃2 ـ هنگام شنيدن آيات خدا ايمانشان فزون گردد. 🍃3 ـ كارها را به خدا افكنند وبه اوتوكل كنند. 🍃4 ـ نماز به پاى دارند. 🍃5 ـ واز رزقى كه خدايشان عنايت كرده به مستمندان انفاق كنند. ♦️تذكر: سه صفت اول از اعمال قلب است ودوصفت ديگر از اعمال جوارح. ♦️توضيح: نور ايمان در آغاز به قلب بتابد وتدريجاً قلب را روشن كند تا خَشيَت آورد، و از سير در آيات و معارف حق، ايمانشان فزون گردد، به حدى كه جز او نبينند و جز به او توكّل نكنند، و جز او را سزاوار خضوع خالصانه ندانند، پس قوامِ نمازشان به اوست و براى او از روزى خود، كريمانه به بندگان خدا بذل نمايند، مؤمنان حقيقى اينانند كه به قدر معرفت، اخلاص و عملشان، داراى درجات ايمانند از يك درجه تا بىنهايت: «يَرْفَعِ اللّهُ الّذينَ آمَنُوا مِنكم والّذينَ اُوتُوا الْعِلْمَ درجات»(14). (13). انفال (8) آيات 2 ـ 4. (14). مجادله (58) آيه 11. منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
بر "زلال‌اندیشه" غدیریه(۲) 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(حفظه‌الله): در 《مباهله》 و در 《غدير》، بيانگر دو برخورد متفاوت با جناب رسول‌الله(ص) ✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند: پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند: 1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند. 2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجه‌ی عرضه‌ی دوم این شد که دوستی‌ها تبدیل به دشمنی شد غدیر، تشکیل یک چنین خانواده‌ای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من می‌خواهم یک خانواده‌ای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم. من نمی‌دانم‌، آقایان، عزیزان اهل‌سنت و دیگران، چرا این بحث‌ها را طولانی می‌کنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است. جان برادر! ما با کسی دعوا نداریم؛ این برای خیر و سعادت شما و همه است؛ که یک خانواده‌ای را جناب رسول الله(ص) می‌خواهد تشکیل بدهد که رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانی‌اش را در پیش بگیرد و بالا برود؛ اگر نمی‌خواهید، به سلامت! خداوند شما را مختار آفریده است که «لا إکراه فی الدّین»، به هچ کس اجباری هم نکردند که حتما بیا. مگر جناب رسول الله(ص) کار بدی کردند که حضرت علی(ع) را معرفی کردند؟! اگر معرّفی نمی‌کردند بهتر بود یا حالا که شاخص خانواده ایمانی را معرفی نمودند بهتر شد؟ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
✏️ آن كه در معرفت نفس دقيق شود، می‌بيند كه او را دو قوه نظری و عملی است: قوه نظری را قوه علاّمه و نيروی بينش گويند، و عملی را قوه عمّاله و نيروی كنش گويند. اين دو قوه به منزلت دو بال نفس‌اند كه بدان‌ها به اوج حقایق طيران می‌کند تا به جنة اللقاء و جنت ذات «و ادخلي جنتي» می‌رسد. رئيس كمالات معتبر در قوه نظری معرفة اللّه است، و در قوّه عملی طاعة الله. و به حسب مراتب فعليت اين دو قوه، انسان را درجات است. «يرْفَع اللَّه الَّذِينَ آمنُوا مِنْكُم و الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْم دَرَجاتٍ» 🌿 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 ویژه 🎥 ۱. تمسک به ولایت امیرالمومنین(ع) ✏️ برشی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه ۲۳، کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 👆 این جلسات در ماه مبارک رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیه‌السلام مشهد برگزار شده است. 🖼 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a