#کلام_شیعه 18
🔸بعد از بیان مقدماتی که گذشت اکنون به اولین مسأله در علم کلام می پردازیم و آن مسأله اثبات مبدأ متعالی است.
براهین و ادله ای که دلالت بر وجود خالقی برای این عالم می کند بسیار است و ما به سه برهان که مهمترین آنها می باشد اکتفا می کنیم و آن سه عبارتند از:
1 . برهان نظم؛
2 . برهان حدوث؛
3 . برهان امکان و وجوب.
#برهان_نظم 1⃣
🔸یکی از راههای عقلی و در عین حال ساده و عمومی خداشناسی، راه تفکر در نظام آفرینش 🌏است. انسان می تواند از طریق مشاهده 👁نظم دقیقی که در عالم حاکم است و تفکر در آن به وجود خداوند تبارک وتعالی پی ببرد. این راه در قرآن کریم و احادیث اسلامی مورد اهتمام واقع شده است، چنان که پیوسته مورد توجه متکلمان نیز بوده است و در دوره معاصر، اهمیت بیشتری یافته است.
(برگرفته از کتاب 📗محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 21)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
📸گردهمایی مراکز تحت اشراف مرجعیت معظم؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
🔸در ادامه برنامه و پس از اهدای جوایز به نفرات ممتاز هر مجموعه، مرجعیت معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ها و زحمات انجام گرفته در این چند مجموعه، انتشار فعالیت های انجام گرفته را در مجموعه ای جامع لازم و ضروری دانستند تا هم سایر مجموعه ها و دانش پژوهان ترغیب بیشتری شوند و هم جامعه و بشریت که در بیرون از متن این مراکز هستند آگاهی و آشنایی لازم نسبت به این فعالیت ها را پیدا نمایند.
🔹سپس معظم له به دو بحث اساسی اشاره داشتند. بحث از فضیلت عالم و دیگری بحث از آسیب های علم و عالم. راجع به مطلب اول روایاتی از معصومین (علیهم السلام) است که فضیلت های عالم را تشریح می نماید. از جمله اینکه در چهار روایت حضرت رسول اکرم و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می فرمایند:
👈 برتری عالم بر عابد، مثل برتری ماه بر سایر ستارگان است در شب بدر (شب چهاردهم ماه)؛
👈 عالمی که به وسیله علم او مردم منفعت می برند، از هفتاد هزار عابد برتر است؛
👈 دو رکعت نماز عالم برتر از هزار رکعت نماز عابد است؛
👈 یک ساعت که عالم در وقت استراحت مشغول به فعالیت علمی است از هفتاد سال عبادت عابد برتر و بالاتر است.
همچنین از وجود مقدس امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که آن حضرت می فرمایند:
"در قیامت به عابد می گویند کار خوب انجام دادی و وارد بهشت شو، ولی به عالم می گویند بایست و شفاعت دیگران را انجام بده و سپس داخل بهشت برو".
اما راجع به مطلب دوم (آسیب های علم و عالم)، اینکه باید توجه داشت با بالاتر رفتن علم و ارتقا درجه علمی، آسیب های بیشتری پیش می آید. توجه به دنیا، علم بدون عمل و غرور از آسیب های علم است که باید مواظبت داشت و مراقب بود.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 7⃣
#غلات 4⃣
#سبئیه
🔸یکی از فرقه های مشهور غالیان فرقه ای است که به فردی به نام #عبدالله_بن_سبأ نسبت داده می شود. در اینکه آیا عبدالله بن سبأ یک افسانه است یا یک واقعیت، اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که در پاره ای از منابع تاریخی و نیز منابع روایی و ملل ونحل از عبدالله بن سبأ واندیشه های او سخن به میان می آید برخی نیز او را انکار می کنند و وجود او را یک افسانه می دانند.[1]
🔹از این نزاع که بگذریم در عقاید این فرقه گفته شده که آنها گمان می کردند که امیرالمؤمنین علی علیه السلام زنده است و منکر شهادت ایشان شدند .[2]
از دیگر عقایدی که به عبدالله بن سبأ نسبت داده شده این است که وی ، ادعای نبوت می کرد و امیرالمؤمنین علیه السلام را خدا می خواند و به حلول روح الهی در آن حضرت عقیده داشت و می گفت : او در آسمانها و در ابرهاست☁️، رعد⚡️ صدای او و برق تبسم اوست و قبل از روز قیامت به این دنیا بازگشته و زمین را پر از عدل می کند چنانچه پر از ظلم و جور شده است.[3]
🔸یکی از اشکالات اساسی که بر وجود این فرقه خدشه وارد می کند تعارض در سرانجام عبدالله بن سبأ است. همانطور که گفته شد یکی از عقایدی که به وی نسبت داده می شود مربوط به بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است و اینکه ادعای زنده بودن آن حضرت را کرد اما در مقابل روایات فراوانی وجود دارد که وی و پیروانش در زمان حیات حضرت علی علیه السلام، بعد از بیان ادعاهای باطل خود و کافر شدن و عدم توبه و برگشت از عقاید باطل، به دست امیرالمؤمنین علیه السلام کشته شدند [4] و این دو جریان با یکدیگر قابل جمع نیستند.
[1] جهت اطلاع بیشتر در این مورد به نمایه #عبدالله_بن_سباء رجوع کنید.
[2] 📒مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين، ابو الحسن اشعرى، ص 15
[3] 📕الملل و النحل،شهرستانی، ج1، ص 204
[4] 📗رجال الكشي ، ص 106
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر
سیدحسن نصرالله: به ولی عهد عربستان میگویم خروج #حضرت_مهدی عج از مکه قطعی است.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 7⃣
#رابطه_دین_و_سیاست 1⃣
🔸در تعریفی که از دین ارائه شده، #دین را می توان به مجموعه به هم پیوسته ای از باورها و اندیشه های برگرفته از وحی الهی در رابطه با جهان🌏، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعریف کرد که هدف آن، هدایت انسان به سوی روش بهتر زیستن و کاملتر شدن است.
🔹بی شک، بخشی از انسان، زندگی جمعی 👨👨👦👦اوست و بخشی از جامعه نیز #سیاست و حکومت است. دین با چنین تعریف و شاخص و هدفی چگونه می تواند از این بخش مهم از زندگی انسان غافل باشد و مدعی هدایت وی به سرنوشتی بهتر در دنیا و آخرت باشد؟ همه کسانی که به نحوی به تعریف دین پرداخته اند، به این حقیقت اذعان نموده اند که هدف دین، سامان بخشیدن به زندگی انسان است.
🔸اما از آنجا که دخالت دین در تمام شئون زندگی انسان به خصوص جنبه های اجتماعی به مذاق عده ای خوش نیامده، عده زیادی از صاحب نظران غربی و برخی از روشنفکران و متهجرین مسلمان به سمت مخالفت با این بعد دین رفته و دلایلی نیز در تأیید گفته خود آورده اند.
🔹در یکی دو قرن اخیر رابطه «دین» و «سیاست» و شأن «دین» در امور «اجتماعی و سیاسی» به یکی از مسائل مهم و مورد توجه اندیشمندان اسلامی و مصلحان اجتماعی تبدیل شده است.
🔸در زمينه رابطه دين با سياست در كشورهاى اسلامى و همچنين كشورهاى غربى نظريات بسيار متفاوتى ارائه گرديده است. اگر اين نظرات را روى يك طيف در نظر بگيريم در يك قطب ⬅️آن نظريه «جدايى دين از سياست» و در قطب مخالف➡️ آن نظريه «ديانت عين سياست و سياست عين ديانت» قرار مى گيرد.[1]
در ادامه به بررسی دو دیدگاه و ادله هر کدام می پردازیم.
[1] 📙پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آيت الله مصباح يزدي، ص 15
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 9⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 9⃣
#وصيت_سليم_و_تحويل_كتاب_به_ابان
🔸سليم پس از فرار از شرّ حجاج و ورود به شهر نوبندجان بيش از يك سال دوام نياورد و بيمار شد. همين كه آثار مرگ را در خود ديد مخفيانه مسأله كتابش را با ابان در ميان گذاشت و سرگذشت خود را در تأليف كتاب براى او تشريح كرد و او را متوجه اين نكته نمود كه مطالب اين كتاب براى جامعه اى كه با سيره ابو بكر و عمر و عثمان و معاويه پرورش يافته اند قابل تحمل نخواهد بود و نبايد در دسترس هر نااهلى قرار بگيرد.
🔹بعد از آن، طى برنامه اى دقيق كتاب خود را رسما به او تحويل داد كه مراحل آن چنين بود:
👈اولا: ابان را از نظر اعتقادى و امانتدارى مورد آزمايش قرار داد و از هر دو جهت مطمئن شد.
👈ثانيا: سه شرط اساسى با ابان قرار داد و در مورد آنها عهد و پيمان الهى از او گرفت، كه آنها از اين قرارند:
1⃣. تا سليم زنده است از كتاب و مطالب آن به كسى خبر ندهد.
2⃣. پس از رحلت او نيز كتاب و مطالبش را جز به موثّقين از شيعه خبر ندهد.
3⃣. هنگام مرگ كتاب را به شخصى موثق و ديندار از شيعه بسپارد.
👈ثالثا: تمام كتاب را براى ابان قرائت كرد و او به دقت گوش فرا داد تا در مطالب آن جاى ابهامى نماند.
👈رابعا: با دست✋ مباركش كتاب را بطور رسمى بدست ابان داد و بعبارت ديگر آن را به او تحويل داد تا در اداى امانت وظيفه خويش را بطور كامل به انجام رسانده باشد.
(📙 برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 29-28)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_صادق_علیه_السلام 2⃣
#ولادت
🔸تاریخ نویسان در سالی که امام صادق علیه السلام در آن به دنیا آمده، اختلاف کرده اند. آنچه که بین اهل حدیث و تاریخ معروف است ولادت ایشان در روز 17 ربیع الاول سال 80 یا 83 هجری می باشد.[1]
🔹هنگاميكه امام صادق علیه السلام به دنیا آمد🌹، زن قابله براى دادن بشارت به پدرش امام باقر عليه السلام به سرعت وارد اتاق شد; امّا ديد جدّش #امام_زين_العابدين علیه السلام در اتاق نشسته است. قابله ولادت مولود جديد را به امام سجّاد عليه السلام تبريك گفت. امام سجاد علیه السلام از سلامت طفل از قابله سؤال کرد اما از آنجا که طفل از نظر جسمی ضعیف به نظر می رسید قابله در جواب گفت که اين نوزاد چشمانى آبى و زيبا دارد. امام سجّاد عليه السلام فرمود:" اين چشم ها شبيه چشمان مادر من است ."[2]
[1] 📙الإمام الصادق(ع)، المظفر، ج2، ص 101
[2] 📗الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، نورالدین آل علی، ص 71
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 16
#فرضیات_پیدایش_تشیع 11
#عبدالله_بن_سباء 🔟
🔸در آخرین مطلب نسبت به فرضیه عبدالله بن سبأ به قول طه حسین متفکر مصری اهل سنت اشاره می کنیم:
مواردی که از آنها نتیجه گرفته می شود که ابن سبأ شخصیتی وهمی بوده که دشمنان شیعه آن را ساخته و پرداخته اند به امور زیر برمی گردد:
1⃣: مورخین مورد اعتماد مانند طبقات ابن سعد و بلاذری در فتوحاتش به قصه عبدالله بن سبأ اشاره ای نکرده اند.
2⃣: تنها مصدری که این قصه را نقل کرده سیف بن عمر می باشد که شخصی کذاب است و رجالیون اهل سنت آن را وضّاع و جاعل حدیث می دانند.
3⃣: اموری که به عبدالله بن سبأ نسبت داده می شود مستلزم معجزات خارق العاده ای است که از توان 💪بشر خارج است، همچنان که مستلزم این است که کسانیکه از او پیروی کردند را افرادی در نهایت بلاهت و سفاهت در نظر گرفت.
4⃣: عدم وجود توجیه قانع کننده ای در باره سکوت #عثمان و کارگزارانش نسبت به عبدالله بن سبأ در حالیکه با مخالفین دیگری مانند محمد بن ابی حذیفه و محمد بن ابی بکر و دیگران برخوردهای تندی شده.
5⃣: هیچ اثری از داستان سوزاندن عبدالله بن سبأ به دست امیرالمؤمنین علیه السلام و تاریخ این واقعه در کتب صحیح تاریخی به چشم نمی خورد.
6⃣: عدم وجود اثری از ابن سبأ و پیروانش در واقعه ⚔#صفین و #نهروان.[1]
تا اینجا تحلیل نظریه دوم در پیدایش تشیع به پایان رسید.
[1]📙 برگرفته از کتاب هویه التشیع، احمد الوائلی،ص 137
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 19
#برهان_نظم 2⃣
#تعریف_نظم
🔸مفهوم نظم از مفاهیم روشن در نزد اذهان و عقول انسان ها است؛ و عبارت است از نوعی رابطه میان دو یا چند چیز.
#اقسام_نظم
برای نظم می توان سه قسم بیان کرد:
1⃣. نظم علّی و معلولی(علت فاعلی): در نظم ارتباط و وابستگی میان اجزای یک پدیده یا افراد یک ماهیت برقرار است. بدین جهت نظم با اصل علیت ملازمه دارد یعنی هر جا نظم برقرار است، رابطه علیت نیز حاکم است.
حال هرگاه رابطه علیت که در نظم وجود دارد از جنبه فاعلی مورد توجه واقع شود به آن «#نظم_علی_و_معلولی» گفته می شود. رابطه ابر☁️ و باد و باران💦 و لطافت هوا و نظم موجود میان آنها از این قسم است.
2⃣. نظم غایی(علت غایی): هرگاه این رابطه علیت از جنبه غایی مورد توجه واقع شود به آن «#نظم_غایی» گفته می شود. رابطه میان قرنیّه، شبکیّه، عنبیّه و دیگر اجزای تشکیل دهنده دستگاه بینایی 👁که در شرایط خاص عمل دیدن را به دنبال دارد و به عبارتی دیدن غایت این ارتباط است، از قسم نظم غایی است.
3⃣. #نظم_استحسانی (نظم صوری یا ساختاری): نظمی که ناشی از ترکیب ویژه اجزای یک پدیده یا یک مجموعه است و حس زیباپسندی 🌸انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و تصویر دل انگیزی را بر انسان عرضه می دارد.
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 43)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 4⃣
🌸#دعاى_سوم از دعاهاى امام عليه السّلام در درود بر نگهداران عرش و هر فرشته مقرب1⃣ 🌸
🔸(1)اللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِكَ الَّذِين ... (2)وَ إِسْرَافِيلُ صَاحِبُ الصُّورِ، الشَّاخِصُ الَّذِي يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْإِذْنَ، وَ حُلُولَ الْأَمْرِ، فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ صَرْعَى رَهَائِنِ الْقُبُور... (6)فَصَلِّ عَلَيْهِم🔸
🔹(1)بار خدايا و نگهداران عرشت... (2) و اسرافيل، صاحب صور كه چشم گشوده و برهم نمي نهد منتظر دستور و فرمان تو است تا به دميدن (در صور) افتادگان گرو گورها را آگاه گرداند (مردگان را زنده نمايد)... (6)بر آنها درود فرست.🔹
(📗الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 51)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
#آیت_الله_مکارم_شیرازی:
🔸ایران اجازه نمیدهدکه در کنار مرزهایش باتجزیه عراق پایگاهی برای رژیم صهیونیستی درست شود.
🔹جدا شدن اقلیم کردستان ازعراق خوابی است که هرگزتعبیر نمی شود.
✅ @shiashenasee
#خبر
🔻#آیت_الله_العظمی_سبحانی:
✅ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت امام زمان(عج) است.
🔸 قریب از ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی ایران می گذرد و دوستان کمی داریم؛ چراکه ما به دنبال اسلام واقعی و حقیقی بودیم؛ دشمنان دشمنی خود را داشته و در ماهواره ها علیه ما سخن می گویند؛ اما بحمدالله نظام ما برپاست؛ چراکه امام زمان(عج) بر شیعیان نظر دارند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 13
🔸قال النَّبِيّ صلی الله علیه و آله: " مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ."
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: "هر کس به آنچه می داند عمل کند خداوند دانش آنچه نمی داند را به او می دهد."
(📙مرآة العقول، علامه مجلسی، ج۳، ص۲۸۶)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 12
🔸بازی با آلات #قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر 💻چه حکمی دارد؟
🔹خامنه ای : اگر بازی بین دو نفر 👥باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.( 📗اجوبه الاستفتائات، سؤال 1125)
🔹مکارم: در صورتیکه با شخص دیگری بازی صورت نمی گیرد که حکم مفسده و یا قمار داشته باشد اشکالی ندارد.(برگرفته از سایت 🌐معظم له)
🔹سیستانی: اگر در عرف محل شما این آلت یک بازی قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب بازی کردن با آن هرچند با کامپیوتر باشد جایز نیست.(سایت🌐 معظم له)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_کاظم_علیه_السلام 2⃣
#مادر_گرامی 1⃣
🔸در روایتی نقل شده عکاشه از #امام_باقر_علیه_السلام سؤال کرد چرا برای #امام_صادق_علیه_السلام همسری اختیار نمی کنید؟ او که به سن ازدواج رسیده است؟
امام باقر علیه السلام که در برابرش کیسه ای پول سربسته بود، فرمود: به زودی برده فروشی از اهل بربر🐫 می آید، با این کیسه پول، همسری برایش انتخاب می کنم. عکاشه می گوید مدتی گذشت تا آنکه ما روزی خدمت امام باقر علیه السلام رسیدیم. فرمود: می خواهید شما را از آمدن برده فروشی👳♀️ که گفته بودم، آگاه سازم؟ بروید و با این کیسه پول از او کنیزی انتخاب کنید. ما نزد برده فروش آمدیم.گفت: هر چه داشتم فروختم مگر دو دخترک بیمار که یکی از دیگری بهتر است. گفتیم: آنها را بیاورید تا ببینیم، وقتی آورد یکی را انتخاب کردیم و قیمتش راپرسیدیم. گفت: به هفتاد اشرفی. گفتیم: او را به همین کیسه پول می خریم هر چه بود، ما نمی دانیم در آن چقدر است. برده فروش گفت: بازکنید ولی اگر از 70 اشرفی دو جو هم کمتر باشد، نمی فروشم. مهر کیسه را باز کردیم واشرفی ها را شمردیم بی کم و زیاد، 70 اشرفی بود.به این ترتیب نزد امام باقر علیه السلام آمدیم.
🔹امام باقر عليه السلام سرگذشت ما را به خود ما خبرداد، سپس خدا راستایش کرد و به دختر فرمود: نامت چیست؟ گفت: حمیده، فرمود: حمیده باشی در دنیا و محموده باشی در آخرت. آیا دوشیزه هستی؟ گفت: آری. برده فروش گاه نزد من می آمد، ولی خدا مردی را که سر و ریش سفیدی 👳داشت، بر اومسلط می کرد. او چنان سیلی بر برده فروش می زد که از نزد من برمی خاست; چند بارنزد من نشست و پیرمرد هم چند بار به او سیلی👋 زد. امام رو به فرزندش کرد و فرمود: ای جعفر این دختر را نزد خود ببر و به این طریق بهترین شخص روی زمین یعنی موسی بن جعفر علیه السلام از او متولد شد.
(📗الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی، ج1، ص 476. با تلخیص)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 17
#فرضیات_پیدایش_تشیع 12
#جنگ_جمل 1⃣
🔸سومین فرضیه در پیدایش تشیع، نسبت دادن آن به جنگ⚔ جمل است. ابن ندیم در فهرست خود می گوید:" همانا علی علیه السلام قصد جنگ با #طلحه و #زبیر را داشت تا اینکه آنها به امر خداوند باز گردند و کسانی را که از علی علیه السلام در این امر پیروی کردند شیعه نامیده شدند و علی علیه السلام آنها را اصفیاء، اولیاء، شرطه الخمیس و اصحاب نامگذاری کرد" .[1]
🔹و بنا بر همین سخن، مستشرق آلمانى به نام «ولهاوزن» در كتاب «الخوارج و الشيعة»، شيعه را ساخته و پرداخته روز جمل پس از قتل #عثمان دانسته و مى گويد:" با قتل عثمان، مسلمانان به دو گروه به نام حزب على و حزب معاويه تقسيم شدند. شيعه على در مقابل شيعه معاويه قرار گرفت، آنگاه كه #معاويه حكومت را قبضه كرد، واژه شيعه فقط در اتباع على به كار مى رفت. [2]
[1]📙 برگرفته از کتاب الأضواء على عقائد الشيعة الإمامية، آیت الله سبحانی، ص 92
[2]📒 کتاب راهنماى حقيقت، آیت الله سبحانی، ص 50
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
📸 جلسه بررسی روند تدوین کتاب "آشنایی با مکتب شیعه"
🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد فرمانیان و جمعی از طلاب و محققین جلسه ای در تاریخ 1396/4/12 جهت بررسی روند تدوین و نگارش کتاب "آشنایی با مکتب شیعه" در سالن کارگاه های مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🔻ارائه گزارشی از مراحل نگارش کتاب" آشنایی با مکتب شیعه" 🔻
🔹به منظور بررسی روند پیشرفت پروژه تدوین کتاب "آشنایی با مکتب شیعه"، جلسه هم اندیشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی داعی نژاد (مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید رشید صمیمی (معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز) و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان (مجری پروژه) در تاریخ 1396/4/12 در دفتر معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید.
🔸در این جلسه مجری پروژه گزارشی از پیشرفت کار ارائه دادند و پس از آن راه های تسریع و تقویت و نیز موانع انجام این طرح بررسی و بر ضرورت مانع زدایی و تقویت همه جانبه این پروژه تاکید شد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
♨️برگزاری جلسه #دفاعیه پایان نامه سطح 3⃣
📒 عنوان پايان نامه: نقد و بررسی مبانی کلامی عرفی شدن تشیع
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین داعی نژاد
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین قدردان قراملکی
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین موسوی
✍نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین سروی
🗓19 مهرماه 1396
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
🔹محقق اسلامی مصری خواستار توقف ترجمه انگلیسی قرآنکریم توسط الازهر شد
🔻دکتر محمد حسانین محقق اسلامی مصری:
برخی ترجمه های انگلیسی قرآن کریم که مهر تایید الازهر را نیز با خود دارد، اشتباهاتی فاجعه بار در آن رخ داده که از سوی مؤسسه ای مانند الازهر به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
🔹وی افزود: الازهر باید چاپ و انتشارهای قرآن های انگلیسی را کاملا متوقف کند و پس از آن ملاک ها و قوانین ترجمه خود را مورد بازنگری قرار دهد و ترجمه ای یکپارچه و کارشناسی شده به بازار ارائه کند.
🔸این محقق اسلامی با اشاره به وجود خطاهای فاحش در ترجمه انگلیسی قرآن کریم گفت: این ترجمه ها موجب تحریف معنای برخی آیات شده است.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_25_محرم
▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت
▪️آخری نیست بر این گریه ی بی پایانت
▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان
▪️بیشتر می شود انگار غم پنهانت
▪️زهر هرچند که یک روز به دادت آمد
▪️تو چهل سال به لب آمده هر شب جانت
🏴شهادت جانسوز سید الساجدین زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 20
#برهان_نظم 3⃣
🔸تفاوت گونه های یاد شده نظم در این است که:
👈 آنچه در #نظم_علی_و_معلولی مورد نظر است این است که هر معلول یا حادثه ای وابسته به علتی است که بر آن تقدم وجودی داشته و سبب پیدایش آن گردیده است، اما این که آن علت و سبب دارای آگاهی و اختیار بوده است یا خیر، در چنین نظمی موضوعیت ندارد.
👈 ولی در #نظم_غایی تنها وجود سبب و علت پیدایش پدیده، مورد نظر نیست، بلکه عنصر آگاهی و اختیار نیز در آن دخالت دارد، زیرا از میان صدها یا هزاران ارتباط احتمالی میان اجزای یک پدیده، تنها یکی از آنها می تواند به تحقق هدف و غایت ویژه ای که بر آن پدیده مترتب است بیانجامد. بنابراین سبب فاعلی چنین نظمی باید آگاه و انتخابگر باشد.
👈اما در #نظم_استحسانی تنها چیزی که مورد نظر است زیبایی ساختاری 🌸و صوری پدیده است، ولی اینکه این نظم موجود اصولا فاعل و سببی دارد یا خیر و اگر دارد آگاه و هدفدار بوده است یا نه مورد توجه نیست.
(📕برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 44)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
♨️راه اندازی #حلقه_های_معرفتی_شیعه_شناسی در مسجد مقدس جمکران♨️
🔹در راستای تحقق اهداف مرکز تخصصی شیعه شناسی و استفاده از توانایی اساتید این مرکز جهت تبیین معارف ناب شیعی و پاسخ به شبهات اعتقادی و نیز با توجه به ظرفیت گسترده مسجد مقدس #جمکران به عنوان پایگاه عبادی و معرفتی، برنامه ای تحت عنوان «حلقه های معرفتی شیعه شناسی» از تیرماه امسال راه اندازی گردیده و به طور مستمر در حال اجرا می باشد.
🔸از این به بعد گزارشات تصویری 📸این برنامه به صورت متناوب ارائه خواهد شد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 3⃣
🌺 #خطبه_اول 3⃣
🔸كائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ، مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ ، مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايلَةٍ 🔸
🔹خداوند متعال هميشه بوده است نه آنكه حادث و نو پيدا شده باشد (نفى #حدوث_زمانى)، موجود و هستى است كه مسبوق بعدم و نيستى نيست (نفى #حدوث_ذاتى)، با هر چيزى است نه بطوريكه قرین آن باشد (هر چيزى به او قائم و بر پا است) و غير از هر چيزى است نه بطوريكه از آن كناره گيرد (زيرا اگر از چيزى كناره گيرد آن چيز چيزى نخواهد بود، براى آنكه اوست نگاه دارنده هر چيزى) 🔹
(📒برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
💢مشاوره علمی💢
❇️ ارائه مشاوره در أمر تدوین مقالات، تحقيقات و... در نيمسال اول سال 97-96❇️
✅ استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمين حائری پور
🕰 زمان: روزهای دوشنبه، ساعت 16-14
📌 مکان: اتاق مشاوره (طبقه اول- اتاق 10)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 8⃣
#غلات 5⃣
#بيانية 1⃣
🔸بیانیه نامی است که بر پیروان "بیان بن سمعان نهدی تمیمی" نهاده اند. بیان که گاه از او با نام بنان نیز یاد شده از غالیانی است که مورد لعن و نفرین #امام_صادق علیه السلام قرار گرفت. او در دوران حیات خود رهبری یکی از جناح های انشعابی 🔀پس از مرگ ابو هاشم را برعهده گرفت.
🔹شیبی مینویسد:" درگذشت ابوهاشم انشعابی بزرگ را در تشیع پدید آورد: از سویی محمد بن علی بن عبدالله عباس ادعا کرد امام است، از سویی عبدالله بن حارث که از مردمان مدائن بود مدعی شد امامت به عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر منتقل شده است و از سویی دیگر نیز بیان بن سمعان آن هر دو دعوی را انکار کرد و مدعی شد ابوهاشم مانند پدر خود مهدی امت است و هیچ کس را وصی خویش قرار نداده است".
🔸وی بدین سان همچنان بر امامت ابوهاشم ماند و سپس با استناد به آیه"هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً" مدعی شد او وصی ابوهاشم است. بیان به امامت امامان معاصر خود _از امامان اثنی عشریه_ عقیده نداشت و حتی نامه ای به #امام_باقر علیه السلام نوشت و از آن حضرت خواست به او بپیوندد.
(📗برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 282-281)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee