فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| خاطرهای شنیدنی، از پیادهروی اربعین آیتالله مکارمشیرازی(مدظله العالی)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
Khoda.shenasi.apk
4.38M
📱#نرم_افزار کودکان
🔸موضوع: خداشناسی
🔹تولید: با حمایت مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 11
#رابطه_دین_و_سیاست 5⃣
#سكولاريزم 3⃣
#ظهور_سكولاريزم 2⃣
🔸كليسا و مسيحيت آن زمان مايه علمى و دينى قويّى نداشت و مطالب خود را عمدتاً از دانشمندان علوم تجربى🔬 و فلاسفه به عاريت گرفته بود و خود از درون مايه اصيل و محكمى برخوردار نبود. طبعاً در اين دستگاه عريض و طويل با آن وسعتى كه پيدا كرده بود و از آن طرف هم ضعف و فقر بنيان علمى و مبانى تئوريك، به تدريج فسادهايى پيدا شد و موجب حركتهايى عليه دستگاه پاپ و كليساى⛪️ كاتوليك گرديد.
🔹افرادى نظير مارتين لوتر (بنيان گذار فرقه پروتستان در مسيحيت) از درون تشكيلات خود كليسا در پى ايجاد اصلاحاتى در تعاليم مسيحيت بر آمدند و در كنار حركتهاى سياسى و فرهنگى اصلاح طلب ديگر شروع به فعاليت كردند. مجموع اين حركتها منجر به شكلگيرى نهضت بزرگى بر عليه پاپ گرديد و سرانجام به #رنسانس منتهى شد.
(📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، صص 26-25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 15
🔸اگر كسى سوره اى كه سجده واجب دارد را بلند بخواند🗣 و من نيز همراه ايشان آن سوره را بخوانم چند بار بايد سجده واجب بجا آورم ؟
🔹مکارم: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، یک سجده کافی است.(📘توضیح المسائل، مسأله 980)
🔹سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. (📙توضیح المسائل، مسأله 1290و 1291)
🔹صافی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، بنابر احتیاط واجب باید دوبار سجده کند.(📒 توضیح المسائل، مسأله 1103)
🔹بهجت(ره): اگر انسان موقعی که آیه سجده را میخواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورد، یک سجده کافی است، اگرچه احتیاط در دو سجده است(📕توضیح المسائل، مسأله 899)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 4⃣
🌺 #خطبه_اول 4⃣
🔸ثمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَا فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ مَلَائِكَتِهِ مِنْهُمْ سُجُودٌ لَا يَرْكَعُونَ وَ رُكُوعٌ لَا يَنْتَصِبُونَ وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُون🔸
🔹آنگاه ميان آسمانهاى بلند را باز نمود، و به انواع مختلف از فرشتگان خود پر كرد، بعضى از ايشان در حال سجودند، ركوع نمىكنند، و برخى در ركوعند، بر پا نمى ايستند، و گروهى در صفّ ايستاده اند، از جاى خود بيرون نمى روند، و بعضى تسبيح گوينده اند كه خسته نمى شوند.🔹
(📙ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 28)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 21
#فرضیات_پیدایش_تشیع 16
#آل_بویه
🔸پنجمین فرضیه در پیدایش شیعه نسبت دادن آن به سلسله آل بویه می باشد.
آل بویه از سال ۳۲۰ تا ۴۴۷ ه.ق حکومت و قدرت را در دست داشتند و در عراق و برخی مناطق ایران حکمرانی می کردند تا آنکه غزنوی ها در سال ۴۲۰ ق به آنها حمله 🗡کردند.
🔹ابن اثیر درضمن حوادث سال ۳۷۲ درباره ی یکی از پادشاهان 👑آل بویه (عضدالدوله) می نویسد:" او مرد خردمند، فاضل، با سیاست، درستکار،... و اهل فضل بود.
تا آنجا که میگوید: دوستدار دانش و دانشمندان بود. با آنان نیکی میکرد، در مجلس آنان می نشست و در مسائل با آنان به مناقشه میپرداخت. در نتیجه دانشمندان از شهرهای گوناگون به او روی آوردند و به تالیف کتاب 📚در خدمت وی پرداختند."
🔸این سخن شاهدی است بر اینکه آنان دوستدار دانش و مروج آن بوده اند و در انتشار دانش و پشتیبانی دانشمندان تلاش های در خور ستایش کرده اند.با آنکه در روزگار آل بویه بیشتر سرزمینهای ایران مذهب تسنن داشتند، اما آنان برخلاف پادشاهان غیر شیعی که موضع خصمانه علیه شیعه میگرفتند و با آنان می جنگیدند هیچگاه برابر اهل تسنن چنین موضعی نگرفتند.
#نقد_فرضیه
🔹آری مذهب شیعه در دوران آل بویه رواج یافت و شیعیان نسیم آزادی را استشمام کردند. در حالی که پیش از آن یعنی در دوران بنی عباس و به ویژه روزگار #متوکل و پس از آن شیعه، ستم ها و سختی های بسیاری را تحمل کرده بود. اما شکل گرفتن مذهب شیعه در دوران آل بویه با پشتیبانی و ترویج این مذهب از طرف آنها دو مطلب متفاوت از یکدیگر است که فرق نگذاشتن میان آنها از ساده لوحی است .
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 119_117)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 12
#رابطه_دین_و_سیاست 6⃣
#سكولاريزم 4⃣
#ظهور_سكولاريزم 3⃣
🔸يكى از نتايج مهمّ رنسانس، كه توسّط برخى از رجال دينى و روحانى مسيحيت هم مورد تأكيد قرار گرفته بود، تقبيح رفتار كليساى⛪️ كاتوليك و دخالت آن در امور مربوط به جامعه و از جمله امور سياسى بود. گفته شد آنچه كليساى كاتوليك تا آن زمان ترويج و عمل كرده انحراف از تعاليم مسيحيت ✝بوده و مسيحيت اصيل، دينى است كه در آن حكومت نباشد و به كار سياست نپردازد و به تقويت و تحكيم رابطه انسان با خداى خودش در داخل كليسا محدود شود.
🔹نتيجه گرفته شد تمام مصيبتها و محروميتها و عقب افتادگىهاى اروپا در طّى اين چند صد سال ريشه در كليسا و تعاليم آن دارد؛ پس بايد آنها را از صحنه بيرون كرد. محورهاى عمده تعاليم كليسا عبارت از خدا و آسمان و ملكوت بودند.
🔸تصميم گرفتند بجاى اين تعاليم كه عوامل مصيبت زا و ترمز دهنده جامعه بودند تعاليم و شعارهاى ديگرى را مطرح كنند؛ بدين ترتيب كه بجاى خدا مىگوييم انسان👤؛ بجاى آسمان مىگوييم زمين🌏 و بجاى ملكوت هم زندگى را قرار مىدهيم.
(📗کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، ص 26)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 25
#برهان_نظم 8⃣
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 2⃣
#اشکال_اول
🔸برهان نظم از شرایط برهان تجربی بی بهره است زیرا این برهان در غیر این عالم تجربه نشده تا در مورد این عالم هم بتوان بر طبق آن حکم کرد.
به عبارت دیگر در مصنوعات بشری ما این تجربه را داریم که آنها بدون سازنده عاقل بوجود نمی آیند چنانچه در خانه🏠،کشتی🚢 و ... آن را تجربه کرده ایم.
اما این قضیه را در اصل وجود این عالم تجربه نکرده ایم . یعنی ما عوالم دیگری که شبیه این عالم ما باشد را مشاهده نکرده ایم تا ببینیم در آنها یک سازنده عاقل و حکیم نقش داشته تا آن را در مودر این عالم هم جاری کنیم و بگوییم این عالم هم نیاز به یک سازنده حکیم و عاقل دارد .
👈پس برای این عالم نمی توان بر اساس مصنوعات بشری، حکم به سازنده عاقل و حکیم نمود.
#جواب
🔹برهان نظم برهان تجربی نیست تا ملاک در آن بر اساس مشابهت کامل بین اشیاء باشد و از اشیاء تجربه شده حکم اشیاء تجربه نشده را کشف کرد. بلکه آن یک برهان عقلی است که عقل بعد از مشاهده نظم حاکم بر عالم ماده و تفکر در آن پی می برد که این عالم مخلوق یک موجود عالم قادر مختار است.
💢نکته ای که در اینجا مطرح است این که، حسی بودن یکی از مقدمات برهان نظم ضرری به عقلی بودن آن نمی زند، زیرا حس در این میان تنها برای اثبات موضوع که وجود نظم در عالم است به کار می رد اما حکم و نتیجه گیری به عقل و محاسبات عقل برمی گردد. مانند این که با حس ثابت شود که یک مربعی در جایی وجود دارد، پس عقل به سرعت حکم می کند که تمام اضلاع آن باید به یک اندازه باشد.
(📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی ،صص 26-25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 2⃣
#مادر_گرامی 1⃣
🔸داستان چگونگی ازدواج این بانوی مکرمه با امام حسن عسکری علیه السلام از وقایع جالب و از کرامات ائمه علیهم السلام است که در ضمن روایتی طولانی در کتاب 📗کمال الدین شیخ صدوق نقل شده.
🔹بشر بن سليمان نخاس از نسل ابو ايوب انصاري، يكى از دوستان امامین عسکریین علیهما السلام که در سامرا همسايه ایشان بود می گوید: مولايم ابو الحسن على بن محمد علیهما السلام مسائل بنده فروشى را به من آموخت و جز با اجازه او خريد و فروش نمي كردم و از موارد شبهه كناره گير بودم تا معرفت من در باره آن كامل شد و فرق ميان حلال✅ و حرام ❌را نيكو دانستم.
🔹يك شب در خانه خود بودم و پاسى از شب گذشته بود كه كسى درب منزل را زد. شتابان پشت در دويدم، "كافور"، خادم و فرستاده مولايم ابو الحسن علیه السلام را ديدم كه مرا خدمت آن حضرت دعوت كرد؛ من جامه پوشيدم و خدمت او رسيدم و ديدم در پشت پرده با پسرش ابو محمد علیه السلام و خواهرش حكيمة گفتگو دارد.
🔹چون نشستم فرمود: اى بشر تو از سران انصارى و ولايت ائمه هميشه پشت در پشت در ميان شما بوده و شما مورد اعتماد ما اهل بیت هستید و من ميخواهم شرف يكى از اسرار امامت را بهره تو گردانم و تو را براى خريدن كنيزى گسيل دارم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، صص 419-417)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 13
#سلمان_فارسی 3⃣
🔸سلمان گفت من خود را نگاه داشتم تا آنكه شب گذشت و پدر و مادرم خوابيدند، برخاستم و كتاب📗را برداشتم و ناگهان ديدم كه در آن نوشته است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اين عهدى است از خداى تعالى براى آدم، او از صلب آدم پيامبرى مى آفريند كه به او محمّد(صلی الله علیه و آله) مى گويند، به مكارم اخلاق فرمان می دهد و از پرستش بتها🗿 نهی می کند. اى روزبه! به نزد وصىّ عيسى برو و به او ايمان بياور و آئين گبران را رها کن.
🔹من فريادى كشيدم و شدّتم افزون شد و پدر و مادرم مطلب را دانستند و مرا گرفته و در چاه عميقى🕳 زندانى كردند و گفتند: اگر از اين راه برگشتى كه هيچ و الّا تو را خواهيم كشت.
من به آنها گفتم: هر چه مى خواهيد بكنيد كه دوستى محمّد(صلی الله علیه و آله) از دلم بيرون نخواهد شد.
🔸پيش از خواندن آن نامه، عربى نمى دانستم، آن روز خداى تعالى به من عربى را تفهيم كرد.
(📕برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 162)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 16
🌺 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَة.🌺
🌸امیرالمؤمنین علی علیه السلام: پاداش مجاهد شهید 🌹در راه خدا بیشتر از پاداش عفيف پاکدامني نيست که قدرت بر گناه دارد، ولي آلوده نميگردد. هر آينه عفيف پاکدامن نزديک است که فرشته اي آسماني گردد.🌸
(📗نهج البلاغه ، حکمت 474)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 13
#رابطه_دین_و_سیاست 7⃣
#سكولاريزم 5⃣
#ظهور_سكولاريزم 4⃣
🔸به اين صورت بود كه حساب دين را از مسايل جدّى زندگى جدا كردند و گفتند مسائل زندگى را بايد دنيايى و در زمين 🌍حلّ كرد نه آن كه به سراغ خدا در ملكوت آسمان برويم.
🔹اين گرايش بنام سكولاريسم، يعنى اين جهانى و دنيايى، معروف شد و براساس چنين تفكّرى بود كه گفته شد اگر خدايى و دينى هست و كسى به آن معتقد است خودش مىداند و خداى خود؛ به كارهاى اجتماع نبايد ربطى پيدا كند. جاى دين در كليسا ⛪️و معبد است؛ آن جا هرچه مىخواهيد گريه و نيايش و توبه كنيد امّا وقتى از در كليسا بيرون آمديد و قدم به صحنه اجتماع و مسائل جدّى زندگى گذاشتيد ديگر جاى دين نيست. دين يك حوزه خاص دارد و سياست حوزه ديگرى؛ سياست تدبير امور جامعه است و دين يك رابطه شخصى بين انسان و خداست.
🔸بدين ترتيب بود كه در اروپا و مسيحيت رابطه بين دين و سياست از هم بريده ✂️شد و ميان آنها مرزى ايجاد كردند و در يك طرف مسائل شخصى و در طرف ديگر مسائل اجتماعى را قرار دادند.
(📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، صص 27-26)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
🔻توصیه آیت الله العظمی مکارم به زوار #اربعین:
◽️اربعین سرمایه عظیم معنوی است که به صورت #خودجوش به وجود آمده است و تبلیغات خاصی نداشته است؛ بلکه عشق و ارادت #مردم به سیدالشهدا(ع) باعث این همه #شورحسینی شده است.
◽️لازم است که از این ایام مهم در جهت انجام #کارهایفرهنگی و بیان #احکام و مباحث #اخلاقی استفاده کرد و مبلغین اعزامی به موکبهای اربعین از این جهت وظیفه سنگینی دارند.
◽️امروزه متاسفانه وسایل بدآموز همه جا را گرفته است و سیل #شبهات، بنیاد عقاید را متزلزل کرده است، لذا از این ایام می توان در جهت بالابردن فهم دینی و اخلاقی مردم و زوار اربعین استفاده کرد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 3⃣
#مادر_گرامی 2⃣
🔸آن حضرت نامه اى به خط و زبان رومى 📜نوشت و بست و به آن مهر زد و كيسه زردى كه يك صد و هشت اشرفى در آن بود آورد و به من داد. فرمود اينها را بگير و برو بغداد و ظهر فلان روز در معبر نهر فرات حاضر شو، در اطراف تو زورقهاى اسيران مي رسند و خريداران و وكلاء افسران بنى عباس دور آنها را مي گيرند و جمعى از جوانان بغداد هم مى آيند، چون چنين ديدى دورا دور بنده فروشى به نام عمر بن يزيد نخاس تا آخر روز پاس بده.
🔹 چون كنيزى را كه صفات چنين و چنان دارد و دو پارچه حرير نازك پوشيده است براى فروش بيرون آورد، از گشودن رو و لمس خريدار و اطاعت آنان سرباز زند و از پشت رو بند نازكى كه دارد به طالب خود بنگرد و در او تامل كند. بنده فروش او را بزند👋 و او به زبان رومى ناله و زارى كند. و بدان كه مي گويد: واى از هتك ستر من.
🔸برخى از خريداران گويد: من او را به سيصد دينار مي خرم زيرا عفت او باعث مزيد رغبت من شده، در جوابش به زبان عربى گويد: اگر در لباس سليمان و كرسى سلطنت 👑 او جلوه كنى من به تو رغبتى ندارم، ملاحظه مال خود را داشته باش.
🔹بنده فروش گويد: چاره چيست؟ بايد تو را فروخت. آن جاريه گويد: چه شتابى دارى بايد در انتظار يك خريدارى باشى كه دل من به امانت او اطمينان يابد.
🔸در اين وقت تو نزد عمر بن يزيد نخاس برو و به او بگو: من نامه سر بسته اى از يكى از اشراف دارم كه در آن به زبان و خط رومى، كرم، وفا، بزرگوارى و سخاوت خود را نوشته. اين نامه را به او بده تا در اخلاق نويسنده آن انديشه كند، اگر او را پسنديد و راضى شد من وكيلم و او را مي خرم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 419)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 22
#فرضیات_پیدایش_تشیع 17
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 1⃣
🔸فرض دیگری که مستشرقان براي پیدایش مذهب شیعه در جامعۀ اسلامی جعل کرده اند، این است که از روي عمد یا جهالت، آن را پدیده اي نوظهور می دانند. این دیدگاه خطا ❌باعث پیدایش این نظریه شده است که می گوید: « مذهب تشیع، اصل یا رنگ ایرانی دارد »
این تردید، ناشی از دو دیدگاه متفاوت صاحبان این نظریه است که عبارت اند از:
1⃣. تشیع از ساخته هاي ایرانیان است که آن را به منظور هدفهاي سیاسی پدید آوردند و هیچ یک از اعراب، پیش از ایرانیها به استقبال آن نرفتند. ولی ایرانیان پس از آنکه اسلام را پذیرفتند، به منظور هدفهاي خاصی آن را پدید آوردند.
2⃣. تشیع، اصل عربی دارد و گروهی از اعراب، پیش از اسلام ایرانیان به آن روي آوردند. وقتی ایرانیها اسلام آوردند، به تشیع تمایل نشان دادند و به آن رنگ ایرانی بخشیدند که سابقه نداشت.
در ادامه به بررسی تفصیلی این دو نظریه می پردازیم.
(📙برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ آیت الله سبحانی، ص 93)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 26
#برهان_نظم 9⃣
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 3⃣
#اشکال_دوم
🔸شاید بتوان پذیرفت که از طریق برهان نظم می توان مدبری الهی برای جهان اثبات کرد، ولی هرگز نخواهیم توانست از این طریق وجود آفریدگاری را ثابت کنیم که در ادیان آسمانی معرفی شده است، یعنی خداوندی که از نظر صفات جمال و جلال هیچ گونه نقصی ندارد.
👈از یک معلول خاص تنها می توانیم علتی را که قادر به ایجاد آن معلول است، استنتاج کنیم. بنابراین از یک جهان محدود🌏 و متناهی هرگز نمی توانیم به یک خالقی نامحدود ✨و نامتناهی راه یابیم.
#جواب
🔹هر برهانی رسالت ویژه ای دارد، رسالت برهان نظم بیش از این نیست که دیدگاه ماتریالیست ها را ابطال نموده و ثابت کند جهان طبیعت، معلول و مخلوق است و بر اساس طرح و تدبیر آگاهانه و حکیمانه پدید آمده است.
اما این که آفریدگار جهان از نظر کمالات وجودی متناهی است یا غیر متناهی، بسیط است یا مرکب و مانند آن، از برهان نظم به دست نمی آید.
(📕برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 51)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 7⃣
🌸#دعاى_چهارم از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 1⃣ 🌸
🔸(1) اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ ... (2) فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ قَادَةِ أَهْلِ التُّقَى، عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ، فَاذْكُرْهُمْ مِنْكَ بِمَغْفِرَةٍ وَ رِضْوَانٍ.🔸
🔹(1)بار خدايا و پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان از اهل زمين 🌍...(2) در هر روزگار و زمانيكه در آن پيغمبرى فرستادى و براى اهل آن دليل و راهنمائى گماشتى از زمان آدم تا محمّد صلّى اللّه عليه و آله از پيشوايان هدايت و رستگارى و جلوداران اهل تقوى و پرهيزكارى كه بر همه آنها سلام و درود باد، آنان را از خود به آمرزش و خوشنودى ياد فرما 🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، صص 59-58)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 1⃣
#آیات_ولایت 1⃣
#آیه_تطهیر 1⃣
🔸إنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً🔸
🔹خداوند مىخواهد پليدى و گناه را، فقط از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد «سوره احزاب، آيه 33»🔹
▫️آيه تطهير يكى از آيات مربوط به ولايت امير المؤمنين عليه السلام و ديگر ائمّه معصومين عليهم السلام مىباشد که بر عصمت ائمّه اطهار عليهم السلام نيز دلالت دارد.
از آنجا که این آیه در بین آیات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه وآله واقع شده، اهل سنت با تصرف در معنای آیه و انصراف آن از معنایی که شیعه به آن تمسک کرده، سعی در ابطال دلالت آیه بر عصمت و ولایت مد نظر شیعه دارد.
👈از این رو، آیه تطهیر در بحث ولایت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از پربحث ترین آیات در بین شیعه و اهل تسنن می باشد که هر کدام به طریقی به عقیده خود استدلال کرده و به نقد ادله طرف مقابل پرداخته اند.
در ادامه به بررسی تفسیر آیه و ادله شیعه بر ولایت و عصمت اهل بیت علیهم السلام و نقد ادله طرف مقابل می پردازیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 4⃣
#مادر_گرامی 3⃣
🔸بشر بن سليمان گويد همه دستورات مولاى خود را در باره خريد آن كنيز انجام دادم و چون نامه 📜به دست او رسيد و خواند به سختى گريست و به عمر بن يزيد گفت مرا به صاحب اين نامه بفروش و سوگندهاى شديد خورد كه اگر او را به صاحب نامه نفروشد خود را مي كشد.
🔹در بهاى او گفتگو كردم تا آنكه بر همان مقدارى كه مولايم در دستمال زرد رنگ همراهم كرده بود توافق كرديم.آن ها را از من دريافت كرد و من هم كنيز را كه روى شاد و خندانى داشت از او گرفتم و او را به حجره اى كه در بغداد منزلم بود بردم. به محض آن كه در آن حجره وارد شد نامه مولايم را از جيب خود در آورد و بوسيد و به گونه ها و چشمان خود كشيد و به بدن خود ماليد.
من از روى تعجب به او گفتم: تو نامه كسي را مي بوسى كه او را نمي شناسى؟
🔸 گفت: اى درمانده و سست معرفة به مقام پيغمبرزادگان به من گوش 👂كن و دل به سوى من دار، من مليكه دختر "يوشعا" فرزند قيصر روم و مادرم از نژاد حواريين مسيح، "شمعون" است من براى تو داستان بسيار عجيبى نقل می كنم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 420)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee