#اندیشه_سیاسی_شیعه 13
#رابطه_دین_و_سیاست 7⃣
#سكولاريزم 5⃣
#ظهور_سكولاريزم 4⃣
🔸به اين صورت بود كه حساب دين را از مسايل جدّى زندگى جدا كردند و گفتند مسائل زندگى را بايد دنيايى و در زمين 🌍حلّ كرد نه آن كه به سراغ خدا در ملكوت آسمان برويم.
🔹اين گرايش بنام سكولاريسم، يعنى اين جهانى و دنيايى، معروف شد و براساس چنين تفكّرى بود كه گفته شد اگر خدايى و دينى هست و كسى به آن معتقد است خودش مىداند و خداى خود؛ به كارهاى اجتماع نبايد ربطى پيدا كند. جاى دين در كليسا ⛪️و معبد است؛ آن جا هرچه مىخواهيد گريه و نيايش و توبه كنيد امّا وقتى از در كليسا بيرون آمديد و قدم به صحنه اجتماع و مسائل جدّى زندگى گذاشتيد ديگر جاى دين نيست. دين يك حوزه خاص دارد و سياست حوزه ديگرى؛ سياست تدبير امور جامعه است و دين يك رابطه شخصى بين انسان و خداست.
🔸بدين ترتيب بود كه در اروپا و مسيحيت رابطه بين دين و سياست از هم بريده ✂️شد و ميان آنها مرزى ايجاد كردند و در يك طرف مسائل شخصى و در طرف ديگر مسائل اجتماعى را قرار دادند.
(📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، صص 27-26)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
🔻توصیه آیت الله العظمی مکارم به زوار #اربعین:
◽️اربعین سرمایه عظیم معنوی است که به صورت #خودجوش به وجود آمده است و تبلیغات خاصی نداشته است؛ بلکه عشق و ارادت #مردم به سیدالشهدا(ع) باعث این همه #شورحسینی شده است.
◽️لازم است که از این ایام مهم در جهت انجام #کارهایفرهنگی و بیان #احکام و مباحث #اخلاقی استفاده کرد و مبلغین اعزامی به موکبهای اربعین از این جهت وظیفه سنگینی دارند.
◽️امروزه متاسفانه وسایل بدآموز همه جا را گرفته است و سیل #شبهات، بنیاد عقاید را متزلزل کرده است، لذا از این ایام می توان در جهت بالابردن فهم دینی و اخلاقی مردم و زوار اربعین استفاده کرد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 3⃣
#مادر_گرامی 2⃣
🔸آن حضرت نامه اى به خط و زبان رومى 📜نوشت و بست و به آن مهر زد و كيسه زردى كه يك صد و هشت اشرفى در آن بود آورد و به من داد. فرمود اينها را بگير و برو بغداد و ظهر فلان روز در معبر نهر فرات حاضر شو، در اطراف تو زورقهاى اسيران مي رسند و خريداران و وكلاء افسران بنى عباس دور آنها را مي گيرند و جمعى از جوانان بغداد هم مى آيند، چون چنين ديدى دورا دور بنده فروشى به نام عمر بن يزيد نخاس تا آخر روز پاس بده.
🔹 چون كنيزى را كه صفات چنين و چنان دارد و دو پارچه حرير نازك پوشيده است براى فروش بيرون آورد، از گشودن رو و لمس خريدار و اطاعت آنان سرباز زند و از پشت رو بند نازكى كه دارد به طالب خود بنگرد و در او تامل كند. بنده فروش او را بزند👋 و او به زبان رومى ناله و زارى كند. و بدان كه مي گويد: واى از هتك ستر من.
🔸برخى از خريداران گويد: من او را به سيصد دينار مي خرم زيرا عفت او باعث مزيد رغبت من شده، در جوابش به زبان عربى گويد: اگر در لباس سليمان و كرسى سلطنت 👑 او جلوه كنى من به تو رغبتى ندارم، ملاحظه مال خود را داشته باش.
🔹بنده فروش گويد: چاره چيست؟ بايد تو را فروخت. آن جاريه گويد: چه شتابى دارى بايد در انتظار يك خريدارى باشى كه دل من به امانت او اطمينان يابد.
🔸در اين وقت تو نزد عمر بن يزيد نخاس برو و به او بگو: من نامه سر بسته اى از يكى از اشراف دارم كه در آن به زبان و خط رومى، كرم، وفا، بزرگوارى و سخاوت خود را نوشته. اين نامه را به او بده تا در اخلاق نويسنده آن انديشه كند، اگر او را پسنديد و راضى شد من وكيلم و او را مي خرم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 419)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 22
#فرضیات_پیدایش_تشیع 17
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 1⃣
🔸فرض دیگری که مستشرقان براي پیدایش مذهب شیعه در جامعۀ اسلامی جعل کرده اند، این است که از روي عمد یا جهالت، آن را پدیده اي نوظهور می دانند. این دیدگاه خطا ❌باعث پیدایش این نظریه شده است که می گوید: « مذهب تشیع، اصل یا رنگ ایرانی دارد »
این تردید، ناشی از دو دیدگاه متفاوت صاحبان این نظریه است که عبارت اند از:
1⃣. تشیع از ساخته هاي ایرانیان است که آن را به منظور هدفهاي سیاسی پدید آوردند و هیچ یک از اعراب، پیش از ایرانیها به استقبال آن نرفتند. ولی ایرانیان پس از آنکه اسلام را پذیرفتند، به منظور هدفهاي خاصی آن را پدید آوردند.
2⃣. تشیع، اصل عربی دارد و گروهی از اعراب، پیش از اسلام ایرانیان به آن روي آوردند. وقتی ایرانیها اسلام آوردند، به تشیع تمایل نشان دادند و به آن رنگ ایرانی بخشیدند که سابقه نداشت.
در ادامه به بررسی تفصیلی این دو نظریه می پردازیم.
(📙برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ آیت الله سبحانی، ص 93)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 26
#برهان_نظم 9⃣
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 3⃣
#اشکال_دوم
🔸شاید بتوان پذیرفت که از طریق برهان نظم می توان مدبری الهی برای جهان اثبات کرد، ولی هرگز نخواهیم توانست از این طریق وجود آفریدگاری را ثابت کنیم که در ادیان آسمانی معرفی شده است، یعنی خداوندی که از نظر صفات جمال و جلال هیچ گونه نقصی ندارد.
👈از یک معلول خاص تنها می توانیم علتی را که قادر به ایجاد آن معلول است، استنتاج کنیم. بنابراین از یک جهان محدود🌏 و متناهی هرگز نمی توانیم به یک خالقی نامحدود ✨و نامتناهی راه یابیم.
#جواب
🔹هر برهانی رسالت ویژه ای دارد، رسالت برهان نظم بیش از این نیست که دیدگاه ماتریالیست ها را ابطال نموده و ثابت کند جهان طبیعت، معلول و مخلوق است و بر اساس طرح و تدبیر آگاهانه و حکیمانه پدید آمده است.
اما این که آفریدگار جهان از نظر کمالات وجودی متناهی است یا غیر متناهی، بسیط است یا مرکب و مانند آن، از برهان نظم به دست نمی آید.
(📕برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 51)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 7⃣
🌸#دعاى_چهارم از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 1⃣ 🌸
🔸(1) اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ ... (2) فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ قَادَةِ أَهْلِ التُّقَى، عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ، فَاذْكُرْهُمْ مِنْكَ بِمَغْفِرَةٍ وَ رِضْوَانٍ.🔸
🔹(1)بار خدايا و پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان از اهل زمين 🌍...(2) در هر روزگار و زمانيكه در آن پيغمبرى فرستادى و براى اهل آن دليل و راهنمائى گماشتى از زمان آدم تا محمّد صلّى اللّه عليه و آله از پيشوايان هدايت و رستگارى و جلوداران اهل تقوى و پرهيزكارى كه بر همه آنها سلام و درود باد، آنان را از خود به آمرزش و خوشنودى ياد فرما 🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، صص 59-58)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 1⃣
#آیات_ولایت 1⃣
#آیه_تطهیر 1⃣
🔸إنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً🔸
🔹خداوند مىخواهد پليدى و گناه را، فقط از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد «سوره احزاب، آيه 33»🔹
▫️آيه تطهير يكى از آيات مربوط به ولايت امير المؤمنين عليه السلام و ديگر ائمّه معصومين عليهم السلام مىباشد که بر عصمت ائمّه اطهار عليهم السلام نيز دلالت دارد.
از آنجا که این آیه در بین آیات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه وآله واقع شده، اهل سنت با تصرف در معنای آیه و انصراف آن از معنایی که شیعه به آن تمسک کرده، سعی در ابطال دلالت آیه بر عصمت و ولایت مد نظر شیعه دارد.
👈از این رو، آیه تطهیر در بحث ولایت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از پربحث ترین آیات در بین شیعه و اهل تسنن می باشد که هر کدام به طریقی به عقیده خود استدلال کرده و به نقد ادله طرف مقابل پرداخته اند.
در ادامه به بررسی تفسیر آیه و ادله شیعه بر ولایت و عصمت اهل بیت علیهم السلام و نقد ادله طرف مقابل می پردازیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 4⃣
#مادر_گرامی 3⃣
🔸بشر بن سليمان گويد همه دستورات مولاى خود را در باره خريد آن كنيز انجام دادم و چون نامه 📜به دست او رسيد و خواند به سختى گريست و به عمر بن يزيد گفت مرا به صاحب اين نامه بفروش و سوگندهاى شديد خورد كه اگر او را به صاحب نامه نفروشد خود را مي كشد.
🔹در بهاى او گفتگو كردم تا آنكه بر همان مقدارى كه مولايم در دستمال زرد رنگ همراهم كرده بود توافق كرديم.آن ها را از من دريافت كرد و من هم كنيز را كه روى شاد و خندانى داشت از او گرفتم و او را به حجره اى كه در بغداد منزلم بود بردم. به محض آن كه در آن حجره وارد شد نامه مولايم را از جيب خود در آورد و بوسيد و به گونه ها و چشمان خود كشيد و به بدن خود ماليد.
من از روى تعجب به او گفتم: تو نامه كسي را مي بوسى كه او را نمي شناسى؟
🔸 گفت: اى درمانده و سست معرفة به مقام پيغمبرزادگان به من گوش 👂كن و دل به سوى من دار، من مليكه دختر "يوشعا" فرزند قيصر روم و مادرم از نژاد حواريين مسيح، "شمعون" است من براى تو داستان بسيار عجيبى نقل می كنم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 420)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 23
#فرضیات_پیدایش_تشیع 18
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 2⃣
#نظریه_اول 1⃣
🔸این نظریه از ساخته هاي مستشرقان است که می گویند: مذهب شیعه، ریشۀ ایرانی دارد؛ زیرا عرب به آزادي گرایش داشت، درحالیکه ایرانیها به پادشاهی و وراثت گرایش داشتند و معناي انتخاب را نمی دانستند. پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله ، چون ایشان از خود پسري باقی نگذاشت، ایرانیها گفتند که علی علیه السلام از همه به خلافت وي سزاوارتر است.
🔹حاصل این نظریه آن است که انسجام فکري میان ایرانیان و شیعه که به معناي موروثی بودن خلافت است، دلیل بر این است که تشیع، مولود ایرانیان است.
🔺این تصور به دلیل وجود خطاهاي بدیهی و فراوان، مردود است که در ادامه به آنها اشاره می شود.
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ آیت الله سبحانی، ص 94)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 27
#برهان_نظم 🔟
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 4⃣
#اشکال_سوم
🔸از نظم و اتقان جهان طبیعت نمی توان به کمال علم و حکمت آفریدگار آن پی برد، زیرا احتمال دارد نظم کنونی پس از آزمون و خطاهای بسیار آفریدگار آن و پس از روزگاری طولانی پدید آمده باشد.
👈ما اگر یک کشتی 🚢را ببینیم، در آغاز به هوشمندی و برجستگی سازنده آن حکم می کنیم، اما پس از آن که دانستیم او طرح خود را از دیگران اقتباس کرده است و آن طرح نیز پس از گذشت قرنها آزمون و خطا به دست آمده است، اعجاب ما را نسبت به سازنده کشتی فرو خواهد کاست.
#جواب
🔹اشکال یاد شده (همچون اشکال پیشین) ناشی از درک نادرست رسالت برهان نظم است. هرگاه بپذیریم که برهان نظم بر وابستگی جهان طبیعت 🌍به جهان ماوراءطبیعت ✨دلالت می کند و بر دخالت علم و اختیار در پیدایش نظم طبیعی گواهی می دهد، بر درستی برهان نظم مهر تأیید نهاده ایم.
👈این که آفریدگار جهان آیا کمالات خود را کسب کرده است یا بالذات آن ها را دارد، در قلمرو رسالت برهان نظم نیست و باید از راههای دیگری بررسی شود.
(📗کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 52)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر
🔹بیانات رهبر انقلاب درباره پیادهروی #اربعین
🔸جلسه درس خارجفقه. ۱۵ آبان ۹۶
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔻بیانیه حضرت آيتالله العظمی مكارم شيرازى(مد ظله) در پی وقوع زلزله در غرب کشور :
بسم الله الرحمن الرحيم
زمينلرزهاى كه در غرب كشور رخ داد و جمعى از هموطنان عزيز ما را به كام مرگ فرو برد و يا مجروح ساخت و خانههاى زيادى را ويران كرد موجب تأسف شديد گرديد.
اميدواريم دولت و همه مسئولين هر چه زودتر به ترميم خرابىها ونگهدارى آسيبديدگان و نجات مجروحان اقدام نمايند و خيّرين و نيكوكاران نيز در اين راه كمك شايسته كنند تا از اين طريق مرهمى بر دلهاى مجروح اين عزيزان گذارده شود.
در ضمن مؤمنين مجاز هستند از يك سوم سهم مبارك امام(علیه السلام) براى اين كار خداپسندانه استفاده نمايند و إنشاءالله از بركات معنوى و الهى آن برخوردار شوند. و نسبت به خسارات جانى و مالى كشورهاى همسايه نيز بسيار متأسفيم، اميدواريم مسئولين محترم آن كشورها نيز حداكثر تلاش خود را براى جبران خسارتها و نجات مصدومين داشته باشند.
خداوندا! همه ما را از بلاهاى زمينى و آسمانى محفوظ دار.
1396/8/22
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 11
#غلات 8⃣
#مغیریه 1⃣
🔸مغیریه یکی از گروه های غالیان و معاصر بیانیه است. این نام را بر پیروان "مغیره بن سعید عجلی" و گاه "بجلی" نهاده اند.
وی در ابتدا موالات امامیه را اظهار می کرد و گمان میکرد که امامت بعد از علی و حسن و حسین علیهم السلام به محمد معروف به "نفس زکیه" رسیده است و گمان می کرد که نفس زکیه، مهدی منتظر است.[1]
🔹از کلام نوبختی این طور به دست می آید که مغیره به امامت ائمه تا امام باقر علیه السلام قائل بوده. وی بعد از شهادت امام باقر علیه السلام قائل به امامت و مهدویت محمد نفس زکیه شد.
پیروانش ادعا کردند که امام باقر علیه السلام او را وصی ✍خود قرار داده و تا خروج محمد، امامت با وی است.
🔸بعد از این که مغیره ادعاهای فاسد خود را آشکار کرد، اصحاب امام صادق علیه السلام از او برائت جستند و او را طرد کردند و او گمان کرد که آنها رافضه هستند و او اولین کسی است که آنها را به این اسم نامیده.[2]
مغیره بن سعید حرکت خود را در کوفه پایه گذاشت و در آنجا طرفدارانی به دست آورد. رهبری این طرفداران با شماری از یاران برگزیده او بود که"وصفاء" خوانده می شدند.[3]
[1] 📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل،آیت الله سبحانی، ج7، ص 15
[2] 📙برگرفته از کتاب فرق الشيعة، نوبختی، ص 63
[3] 📘تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 285
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔻ارائه #گزارش از روند نگارش کتاب "آشنایی با مکتب شیعه"🔻
🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر صمیمی (معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان (مجری پروژه) و حجت الاسلام و المسلمین امیرخانی (معاون پژوهش کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری)؛ جلسه ای به منظور بررسی روند پیشرفت پروژه تدوین کتاب آشنایی با مکتب شیعه و شناخت آسیب ها و راهکارهای پیشرفت پروژه مورد نظر در تاریخ 1396/8/20 در سالن جلسات مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید.
🔹در این جلسه مجری پروژه گزارشی از نگارش بخش های مختلف اثر مذکور و ارزیابی های اولیه آن را ارائه دادند و پس از آن مشکلات و موانع و راه های رفع آن بررسی شد و بر اتمام اولیه این فعالیت تا پایان بهمن ماه سال جاری تاکید گردید.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 5⃣
#مادر_گرامی 4⃣
🔸جدم قيصر روم مي خواست مرا در سن سيزده سالگى به برادرزاده اش تزويج كند، در كاخش انجمنى بدين صورت تشكيل داد:
👈 از اولاد حواريين و كشيشان و رهبانان 300 تن
👈 از رجال و بزرگان كشور روم 700
👈 از دانشمندان و افسران قشون و سرهنگان لشكرى و سران عشائر 4000
👈 تخت زيبائى كه از انواع جواهر 💎و دانه هاى قيمتى ساخته شده بود در صحن كاخ بالاى چهل پله قرار داد و برادرزاده خود را بر آن نشانيد.
🔹 چون برادرزاده اش را بالاى تخت نشانيد و صليب ها✝ اطرافش افراشته شدند و كشيشها به دعا ايستادند و انجيلها را گشودند يكباره همه صليبها سرنگون شدند و به زمين افتادند و ستونها از جا در رفتند و سرنگون گرديدند و آنكه بر تخت بود به زمين خورد و بيهوش شد، رنگ از روى كشيشها پريد و به لرزه افتادند.
🔸 بزرگ آن ها به جدم گفت: ما را از ملاقات اين نحسيها كه دلالت بر زوال دين مسيحى و مذهب ملكانى دارد معاف دار.
جدم از اين پيشامد فال بد زد و به كشيشها گفت: بار ديگر اين ستون ها را بر پا داريد و صليبها ✝را برافرازيد و برادر اين بخت برگشته و طالع سوخته را بياوريد تا اين دختر را به او تزويج كنم و نحس او را به سعد آن ديگرى دفع كنم.
چون دوباره مجلس جشن🎉 فراهم كردند همان پيشامد براى دومین بار تكرار شد و مردم پراكنده شدند و جدم قيصر اندوهناك شد و درون كاخ خود رفت و پرده ها را انداخت...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 420)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee