eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
41 5⃣ 4⃣ 3⃣ 5⃣. مقصود از فرقه که می گوید، شیعه پس از شهادت امام حسین علیه السلام همچون یک فرقه شکل گرفت، چیست؟ آیا مقصود، فرقۀ کلامی است که مبتنی بر آراي اعتقادي مخالف با دیگر فرقه هاست؟ ! 👈 چنین چیزي تا نیمه هاي دهۀ سوم هجري هرگز نبوده است. در آن روزگار هیچ مسئله اي کلامی وجود نداشت که شیعه یک موضع و دیگران موضع دیگري نسبت به آن بگیرند. بلکه مسلمانان طبق آنچه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به آنها رسیده بود، با یکدیگر در صلح و صفا زندگی می کردند. در آن روز هیچ اختلاف اعتقادي وجود نداشت، مگر در مسئلۀ رهبري. بنابراین، فرقه به این معنا میان مسلمانان وجود نداشت. 🔹اگر مقصود از فرقه، قبول ولایت معنوي و سیاسی علی علیه السلام باشد و اینکه او طبق همۀ موازین به رهبري سزاوارتر است، چنین فرقه اي در روز سقیفه و پس از آن وجود داشته است و مستند این فرقه هم، احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله بوده . (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 126) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| خاطره‌ای جالب از دوران تحصیل آیت‌الله‌العظمی مکارم و مباحثات ایشان با آیات عظام، موسی‌صدر، شهیدبهشتی و شبیری‌زنجانی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #جلسه کارگاهی جمکران شناسی در سالن کارگاه آموزشی مسجد مقدس جمکران 👈با حضور اساتید کارشناس مرکز تخصصی شیعه شناسی 🗓 15 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
💠آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از پاسداران : 🔸اسلام در آغاز، پیشرفت سریعی کرد، یک قرن نگذشته که، شرق و غرب عالم را فرا گرفت. ایشان با اشاره به عوامل سرعت پیشرفت اسلام افزودند: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند« عامل پیشرفت، یقین و داشتن زندگی ساده و زهد بود». زهد به معنای این است که زندگی و مراسم عقد آبرومند و خالی از تشریفات باشد. 🔹معظم له با بیان اینکه در تاریخ اسلام سربازان اسلام با تکیه بر همین ایمان و یقین بر ساسانیان غلبه کردند با اینکه ساسانیان دارای عده و تجهیزات قوی بودند، اظهار داشتند: امروز باید این دو عامل را حفظ کرد. اگر این موارد حفظ شود بر دشمن غلبه پیدا می کنیم؛ اما اگر وارد فضای کثیف مجازی شدیم، ایمان و یقین ضعیف و زندگی تشریفاتی شد، دیگر پیشرفتی برای اسلام نخواهد بود. 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند : اگر غرق در زندگی مادی شدیم و ایمان ما سست شد، آن وقت همه چیزمان را از دست خواهیم داد. 🔹معظم له با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی بیان داشتند: وارد 40 سالگی انقلاب شده و روز به روزقوی می شویم و دشمن نمی تواند از گزینه نظامی استفاده کند، بلکه رو به فضای مجازی و اغتشاش می آورد. 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: اگر قصد دارید سالیان دراز، نظام اسلامی باقی بماند،باید وصیت پیامبر(ص) را که فرمودند« پیشرفت اسلام به ایمان و زندگی زاهدانه است» را فراموش نکنیم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
46 3⃣ 2⃣ 🔸پرسش: به چه دلیل احساس و عشق به کمال مطلق مستلزم واقعیت داشتن آن است؟ آیا احتمال ندارد که این احساس خطا و بی اساس باشد؟ 🔹پاسخ: دلالت عشق به کمال مطلق را بر واقعی بودن آن از دو راه می توان بیان نمود: 👈 راه اول این که تمایلات غریزی و فطری بدون آنکه هیچ واقعیتی در عالم خارج موجود باشد با نظم حاکم بر جهان سازگار نیست؛ زیرا مطالعه در غرایز موجود در انسان 👨و حیوان 🐪نشان می‌دهد که آنها به اموری واقعیت دار توجه و تعلق دارند، و اگر خطایی رخ می دهد، در تشخیص مصداق است، نه در اصل واقعیت. 👈راه دوم اینکه تحقق اموری که واقعیت آنها متعلق به غیر است، بدون تحقق مضاف الیه و متعلق آنها محال است،مثلا علم و آگاهی متعلق میخواهد، فرض علم بدون متعلق امری ناممکن است بنابراین حب، محبوب می‌خواهد، عشق معشوق می خواهد و… 🔸 اگر امور یاد شده به صورت بالقوه موجود باشند متعلق آنها نیز بالقوه خواهد بود و اگر به صورت بالفعل موجود باشند متعلق آنها نیز بالفعل می باشد و چون فرض ما این است که تمایل به کمال مطلق به صورت بالفعل موجود است بنابراین کمال مطلق نیز بالفعل موجود خواهد بود. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 36-35) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 1⃣ 🔸بوجود آمدن یک رابطه صمیمی در میان زن و شوهر، مهمترین عامل سازگاری و پایداری یک زندگی زناشویی است. یکی از راهکارها و مهارت‌هایی که موجب بوجود آمدن یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر 💑می‌شود، صدا زدن 🗣همدیگر به اسم و نام‌هایی است که باعث خوشحالی دیگری می‌شود. 🔹پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه ‌وآله درباره صدا زدن به نام موردعلاقه فرموده است: «ثَلَاثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لِأَخِیهِ الْمُسْلِمِ یَلْقَاهُ بِالْبِشْرِ إِذَا لَقِیَهُ وَ یُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ وَ یَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الْأَسْمَاءِ إِلَیْه؛ سه چیز است كه دوستى مسلمان را با مسلمان دیگر، صاف و خالص می کند: 👈هنگامى كه او را ملاقات مى‌كند، با خوشرویى با او برخورد نماید، 👈زمانى كه خواست كنار او بنشیند برایش جا باز كند، 👈با بهترین نامى كه دوست دارد، او را صدا زند.» *⃣ ♦️هر يك از زن و شوهر بايد همسر خود را به نامى صدا كند كه او بيشتر دوست دارد و خوشترش مى آيد، چه اسم كوچك باشد و يا نام خانوادگى ، يا القاب مذهبى و عناوين اجتماعى . *⃣ الكافي، کلینی (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 643 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 🔹پرسش: اگر بدانيم كه فرزندي در رحم مادر معلول يا ناقص به دنيا مي آيد و در زندگي اش رنج مي كشد مي توان سقط جنين انجام داد؟ 🔸پاسخ: 👈 خامنه ای: ناقص الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج(دمیده شدن) روح در آن محسوب نمی شود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.(📗 اجوبه الاستفتائات، سؤال 1262) 👈 مکارم: هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد، و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقى ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد. و احتیاطا باید دیه را بدهند.(📙 استفتاءات جدید، ج 1، ص452، سؤال 1487) 👈 سیستانی: تنها بدین جهت که جنین ناقص الخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوز سقط جنین نمی شود پس مادر نمی تواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمی توانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنان کاری دست زده است.(🌐 سایت معظم له، پرسش و پاسخ، سقط جنین، سؤال 2) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
8⃣ 8⃣ 8⃣ 4⃣ 🔸 دومين دليل بر بطلان اختصاص آیه به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله اين است كه با توجّه به شرح و تفسير آيه تطهير(که بعد خواهد آمد) اهل البيت بايد داراى ويژگى عصمت مطلقه باشند، كدام يك از دانشمندان 👳و مفسّران شيعه يا سنّى، براى همسران پيامبر عصمت قائل شده است؟ همسران پيامبر هر چند غالباً انسانهاى خوبى بودند، ولى نسبت به بعضى از آنها نه تنها نمىتوان ادّعاى عصمت كرد، بلكه مىتوان ارتكاب گناهان بزرگى را با ادلّه و شواهد روشن به اثبات رساند، به يك نمونه آن توجّه كنيد: 🔹علىّ بن أبي طالب عليه السلام تنها خليفه اى بود كه هم امتياز نصب از سوى پروردگار را داشت و هم امتياز انتخاب از سوى مردم و مسلمانان! امّا يكى از زنان پيامبر را مىبينيم كه با خليفه بر حق پيامبر، به مخالفت بر مىخيزد و بيعت خويش را مىشكند و بر خلاف دستور پيامبر صلى الله عليه و آله كه به زنان خويش سفارش كرده بود كه پس از مرگ وى از خانه هايشان خارج نشوند، از مدينه خارج مى شود و سوار بر شتر🐪به سمت بصره حركت مىكند؛ 👈آيا چنين زنى كه با سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و خليفه او مخالفت كرده و به جنگ 🗡خليفه پيامبر پرداخته و عامل ريختن خون بيش از هفده هزار تن از مسلمانان شده، معصوم است و رجس و پليدى از او بدور است؟ ♦️نتيجه اين كه یقینا کسانی که فاقد عصمت هستند نمی توانند مشمول آیه تطهیر باشند و این آیه اختصاص به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ندارد. (📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، صص 165-163) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 🔸این بانوی بزرگوار آن چنان به پیامبر صلی الله علیه و آله عشق می ورزید و با محبت ❤️مادرانه ایشان را بزرگ کرد که باعث شد پیامبر صلی الله علیه و آله به این بانوی بزرگوار عنایت ویژه ای داشته باشد به طوری که وقتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله را از فوت مادر خویش خبر دار کردند پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به خدا او مادر من بود و شروع به گریه کردند و گفتند: وَا أُمَّاه. سپس فرمودند این عمامه و لباس من را بگیر و با آنها او را کفن کن.[1] 🔹سپس مراسم تشییع و تدفینی برای این بانو به جا آوردند که برای هیچ کسی نه قبل و نه بعد از آن انجام ندادند. ایشان با پای برهنه به تشییع جنازه رفتند و هر قدمی را که برمی داشتند، قدم دیگر را با تأخیر بلند می کردند. وقتی فاطمه بنت اسد را آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله بر او نمازی خواند که نه بعد و نه قبل از او بر هیچ کسی چنین نمازی نخواند. سپس داخل قبر او شد و او را صدا زد و فاطمه در پاسخ گفت: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ. بعد حضرت به او فرمودند: اگر نکیر و منکر آمدند و از تو سؤال پرسیدند خدای تو کیست، بگو: الله رب من و محمد نبی من و اسلام دینم و قرآن کتابم و پسرم امام و ولی من است. 🔸بعد از انجام مراسم از پیامبر صلی الله علیه و آله علت این رفتارشان را پرسیدند حضرت در جواب فرمودند: اینکه قدم هایم را آهسته بر می داشتم به خاطر ازدحام ملائکه ✨بود، این که هفت تکبیر در نماز گفتم برای این بود که هفتاد صف از ملائکه بر او نماز خواندند، اینکه در قبر او خوابیدم برای این بود که روزی از فشار قبر برای او گفتم و او وحشت کرد و در قبر خوابیدم تا فشار قبر از او برداشته شود و اینکه با لباس خود او را کفن کردم برای این بود که روزی به او گفتم مردم در قیامت به صورت عریان از قبرها خارج می شوند و او بسیار ناراحت شد پس او را با لباس خود کفن کردم تا پوشیده محشور گردد.[2] [1] 📗 برگرفته از بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم،صفار قمی، ج1، ص: 287 [2] 📙 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج6، ص: 241 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💠#جلسه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز(حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صمیمی) با شیعه پژوهان سطح سه پیرامون زمینه های فعالیت پژوهشی فرهنگی شیعه پژوهان 🗓17 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#جلسه اعضاء #حلقه_معرفتی_شیعه_شناسی در حرم مطهر پیرامون بررسی سرفصل های مباحث مربوطه(1) 🗓 18 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🌹تقدیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن امسال گفتند: 🔹دشمنان اسلام و انقلاب از مدت ها قبل به مردم می گفتند که نروید و شرکت نکنید اما مردم ایران برعکس بیش از سالهای گذشته در این راهپیمایی شرکت کردند لذا باید از مردم ایران کرد و حتی مردم نیز از خودشان تشکر کنند بابت این حضور باشکوه و دشمن شکن. 🔸 این مرجع تقلید با اشاره به شدید این حرکت عظیم مردمی از سوی رسانه‌های معاند تاکید کردند: گرچه دشمنان نمی‌گذارند اخبار این راهپیمایی عظیم در دنیا منتشر شود؛ اما حداقل سفرا و وابستگان آنان در ایران این حرکت مردمی را می بینند و به آنها اطلاع خواهند داد. 🔹از خدای متعال می‌خواهیم که شر اشرار را از سر همه مسلمانان عالم و به ویژه مردم کشور ایران کوتاه بفرماید. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#سلسله_نشست_های_شیعه_پژوهی 🔸موضوع : معیارهای تدوین پایان نامه و رساله 🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد(زید عزه) 🗓زمان: سه شنبه 1396/11/24 🕰ساعت 15:45 📌مکان: جمکران ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دار الولایه، مرکز تخصصی شیعه شناسی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
42 6⃣ 1⃣ 🔸مدرسی طباطبایی در کتاب خود به نام "مکتب در فرایند تکامل" سعی در القاء روند تکاملی در اعتقادات شیعه دارد. وی صفات مافوق بشری ✨که شیعیان برای امام قائل هستند(مانند علم غیب، عصمت و...) را ساخته شیعیان در طول تاریخ می داند و سعی در القاء این مطلب دارد که ائمه علیهم السلام خود را انسانهایی عادی می دانستند و چنین صفاتی برای خود قائل نبودند. 🔹از آنجا که نقد کامل کتاب 📗مذکور نیاز به مجالی طولانی دارد ما در اینجا فقط به برخی از ادعاهای نویسنده که بیشتر مورد توجه است پاسخ می دهیم. 1⃣ 🔸به باور ایشان، جایگاه امامت در مذهب شیعه به ترتیب از جنبه سیاسی به اجتماعی و سپس علمی و سرانجام به مقام معنوی تحول یافت. از نظر وی در عصر امام صادق علیه السلام "نظریه عصمت ائمه علیهم السلام که در همین دوره به وسیله هشام بن حکم- متکلم بزرگ شیعه در این عصر – پیشنهاد گردید، مساهمت و مدد شایانی به پذیرفته شدن و جا افتادن هرچه بیشتر ذهنیت جدید کرد." 👈چنانچه روشن است از کلام وی بدست می آید که نظریه عصمت ساخته و پرداخته هشام است و اصالتی ندارد. ♦️نقد این گفتار در ادامه می آید. (📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
47 4⃣ 1⃣ 🔸دومین راه اثبات گرایش فطری انسان به خداوند در لحظه های بحرانی زندگی ظهور پیدا می کند. انسان در لحظه های خطرناک😱 و بحران های زندگی که از همه اسباب و علل طبیعی قطع امید می کند در نهاد خویش احساس می‌کند که قدرتی فراتر از قدرت‌های مادی وجود دارد و اگر اراده کند می تواند او را نجات دهد، بدین جهت امید به حیات در او قوت می‌گیرد و همچنان برای نجات خود می‌کوشد و این خود گواه بر فطری بودن خداگرایی در انسان است لیکن سرگرمی های زندگی مادی 🎉موجب می شود که در شرایط معمولی از وجود آن قدرت برتر غفلت ورزد. در حقیقت سرگرمی های زندگی به منزله گرد و غبارهایی است که بر آیینه فطرت می‌نشیند و انسان نمی‌تواند چهره حقیقت را در آن بنگرد و بحرانهای زندگی آن گرد و غبار ها را می زداید و آیینه فطرت را شفاف می سازد. 🔹قرآن کریم نیز در آیات متعددی این حقیقت که انسان در لحظه های خطرناک و بحرانی به خدای یکتا پناه می‌برد را بیان نموده است. از آن جمله می توان به آیه زیر اشاره نمود: 👈"فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ، هنگامى كه سوار بر كشتى شوند، خدا را با اخلاص مى خوانند (و غير او را فراموش مى كنند)؛ امّا هنگامى كه خدا آنان را به خشكى رساند و نجات داد، باز مشرك مى شوند!"( سوره عنکبوت ، آیه 65) (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 37-36) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #نشست_علمی "معیارهای تدوین پایان نامه و رساله" 🗓 24 بهمن ماه 96 🔸 استاد رضانژاد 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
14 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 3⃣ 🌸 🔸(7) اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ. (8) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كِدْ لَنَا وَ لَا تَكِدْ عَلَيْنَا، وَ امْكُرْ لَنَا وَ لَا تَمْكُرْ بِنَا، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا.🔸 🔹(7) بار خدايا به بخشش خود ما را از بخشش بخشندگان بى نياز گردان (هبة به معنى بخشش 🎁بى عوض است و معنى حقيقى آن جز در باره خداى تعالى يافت نمىشود، زيرا او است كه نياز هر نيازمندى را بدون عوض و غرضى مي بخشد) و با صله و پيوستن (احسان و بخشش) خود ما را از ترس 😱كسانيكه با ما قطع كرده اند، نگهدار تا با بخشش تو به ديگرى رو نياندازيم، و با احسان تو از (دورى گزيدن) ديگرى نترسيم. (8) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و به سود ما تدبير فرما و به زيان ما كيد منما (كيد اراده زيان رساندن به ديگرى است از روى پنهانى و آن از خلق حيله و فريب است و از خداى تعالى تدبير به حقّ و مجازات اعمال خلق است) و براى (دشمنان) ما مكر كن و با ما مكر مكن (مكر خدا بلا و گرفتارى از جانب او است به دشمنانش) و ما را (بر دشمنان دين) پيروز گردان و (آنها را) بر ما پيروز مگردان.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 65) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 17 15 1⃣ 🔸یکی دیگر از ادله سکولارها استناد به برخی آیات قرآن است. آنها با استدلال به آیاتی از قرآن کریم می گویند: مسؤولیت اصلی پیامبران "نبوت" است و در آن هیچ معنایی از سیاست و حکومت نهفته نیست؛ چرا که مقوله "نبوت" با مقوله "حکومت" و "سیاست" متغایر است. 🔹برخی از آیات مورد استدلال آنها عبارت است از: 👈"ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغ، پيامبر وظيفه اى جز رسانيدن پيام (الهى) ندارد؛ (و مسئول اعمال شما نيست) سوره مائده، آیه 99 👈"فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبين، آيا پيامبران وظيفه اى جز ابلاغ آشكار دارند؟ سوره نحل، آیه 35 و آیات مشابه دیگری که اشاره به وظیفه تبلیغی پیامبر دارد. 🔸این استدلال بیانگر دیدگاه سطحی نسبت به آیات قرآن است چرا که بر اهل علم پوشده نیست که این آیات ناظر به شأن رسالت و ابلاغ وحی است و نافی شؤون دیگر پیامبر نیست چنانچه در آیات فراوان دیگری به وظایف دیگر پیامبر اشاره شده که همگی بیانگر جایگاه سیاسی و حکومتی ایشان است. در ادامه به برخی از اشاره می شود. 1⃣ 🔹برخی از آیات به صورت کلی یکی از اهداف بعثت پیامبران را ابلاغ مجموعه مقررات اجتماعی و دنیایی ذکر کرده. 👈 به عنوان مثال :" لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ... ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب 📗(آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند..." سوره حدید، آیه 25 🔸این آیه دست کم به این نکته اذعان می کند که فرستادن برخی قوانین و اصول ناظر به امور دنیایی مردم از سوی خداوند در کارنامه پیامبران قرار داشته و پیامبران صرفا برای موعظه و نصیحت برانگیخته نشده اند. ❓حال این سؤال مطرح است که آیا می توان بدون اصلاح جامعه و در دست گرفتن تشکیلات حکومتی عدالت را تحقق بخشید؟ (📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 169-165) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
25 کاری که برایش کف می زند 🔴 ✅ از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شده است: «اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فی‌البَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی!» 💔زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره می‌کند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک مشغول کف زدن 👏و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال😈 کرده است. (📚لئالی‌الأخبار، ج ۲، ص ۲۱۷) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 :جَنگ دیروز، جَنگ امروز 💢 تاثیرگذار با موضوع تهاجم فرهنگی همراه با رهبر انقلاب و صابر خراسانی.... 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #کارگاه روش مقاله نویسی 🗓 25 بهمن ماه 96 🔸 استاد محقق فر 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢 برگزاری #کارگاه معرفتی شیعه شناسی 👈 با محوریت تاریخ تشیع 🔸 استاد: حجت الاسلام و المسلمین منصوری حوزه علمیه امراللهی قم 🗓 25 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 🔸در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: هنگامى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با خديجه ازدواج كرد، زنان مكه از خديجه كناره گيرى نمودند و نزد وى نمى رفتند، به او سلام نمى كردند، و به هيچ زنى اجازه نمى دادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. اين برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خديجه شد، البته غم و اندوه وى بيشتر براى پيامبر اسلام بود كه مبادا آسيبى متوجّه وى گردد. 🔹وقتى خديجه به حضرت فاطمه 🌹حامله شد، فاطمه در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مى گفت، و وى را به صبر توصيه مى نمود، خديجه اين موضوع را از رسول خدا صلی الله علیه وآله مخفى مى داشت تا اينكه يك روز پيامبر صلی الله علیه وآله نزد خديجه آمد و شنيد كه او با كسى سخن مى گويد، پس به او گفت: اى خديجه! با چه كسى سخن مى گويى؟ خديجه گفت: با اين بچه اى كه در رحم دارم، او با من سخن مى گويد و مونس ساعات تنهايى من است. 🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اى خديجه! جبرئيل ✨مرا بشارت داده كه او دختر است، و گفته كه او منشأ نسلى پاك و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى مقدّر نموده كه نسل من از طريق او برقرار و پايدار بماند، و مقرّر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خليفه خدا در زمين باشند. خديجه دائما در همين حال بود تا اينكه هنگام وضع حمل وى فرا رسيد. (📗 برگرفته از کتاب الأمالي، شیخ صدوق، ص: 593) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee