#همگام_با_تقویم_اسلام
#ماه_شعبان
#اعمال_شب_نیمه_ماه
🔸شب بسيار مباركى است. از امام باقر عليه السلام سؤال شد از فضل شب نيمه شعبان. فرمود: آن شب افضل شبها است بعد از ليلة القدر. در آن شب خداوند عطا مى فرمايد به بندگان، فضل خود را و مى آمرزد ايشان را به منّ و كرم خويش، پس سعى و كوشش كنيد در تقرب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب. بدرستى كه آن شبى است كه خدا قسم ياد فرموده به ذات مقدس خود كه دست خالى برنگرداند سائلى را از درگاه خود مادامى كه درخواست معصيت نکند. و آن شبى است كه قرار داده حق تعالى آن را از براى ما، در مقابل آنچه قرار داده شب قدر را براى پيغمبر ما صلى الله عليه و آله پس كوشش كنيد در دعا و ثنا بر خداى تعالى.
🔹اعمال مستحب این شب عبارتند از:
👈1. غسل💦 كه باعث تخفيف گناهان مى شود.
👈2. احياء اين شب است به نماز و دعا 🙌و استغفار و در روايت است كه هر كه احيا دارد اين شب را نميرد دل او در روزى كه دلها بميرند
👈3. زيارت امام حسين عليه السلام است كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است. هر كه خواهد روح صد و بيست و چهار هزار پيغمبر با او مصافحه كند، زيارت كند آن جناب را در اين شب و اقل زيارت آن حضرت آن است كه به بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان كند پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات:
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به اين كيفيت زيارت كند اميد است كه ثواب حج و عمره براى او نوشته شود.
👈4. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا... که به منزله زيارت امام زمان صلوات الله عليه است.
👈5. خواندن دعاى: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ...
👈6.خواندن دعای: اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ... که پیامبر صلی الله علیه و آله در این شب می خواندند.
👈7. خواندن صلوات هر روز شعبان.
👈8. خواندن دعاى كميل.
👈9. صد مرتبه هر يك از تسبيحات اربعه را بگويد تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بيامرزد و برآورد حاجتهاى دنيا و آخرت او را.
👈10. خواندن دعای إِلَهِي تَعَرَّضَ لَكَ فِي هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ...و اين دعايى است كه در سحرها بعد از نماز شفع خوانده مى شود.
👈11. بجا آورد سجدهها و دعاهايى را كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده.
👈12. خواندن نماز جعفر طیار.
🔵 جهت اطلاع از دعاها ونمازهای وارده در این شب به کتاب 📗 شریف مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان رجوع کنید.
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#ماه_شعبان
#_15شعبان
🌸صبحدم پیک مسیحا دم جانان آمد
🌸گفت برخیز که آرام دل و جان آمد
🌺سحر از پرده نشینان حریم خلوت
🌺نغمه برخاست که شاهنشه خوبان آمد!
🌹🎉ولادت باسعادت منجی عالم بشریت، مهدی موعود، حضرت صاحب العصر والزمان، حجت ابن الحسن العسکری بر تمام آرزومندان حضرتش مبارک🌹🎉
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 58
#توحید 8⃣
#توحید_صفاتی 1⃣
🔸منظور از توحيد صفاتي در اصطلاح فيلسوفان و متكلمان، آن است كه صفاتي مانند علم، حيات و قدرت كه به خداي متعال نسبت مي دهيم، درواقع چيزي غير از ذات خدا نيستند؛ همه آنها عين ذات و عين يكديگرند. اختلافشان با ذات و با يكديگر، تنها در مفهوم است.
🔹در موجودات ديگر، نوعاً چنين است كه ابتدا ذات بدون صفت است؛ سپس صفتي به آن اضافه ميشود؛ مثلاً انسان👨 جاهل، علم ندارد و با اضافه شدن علم به وي، عالم ميشود؛ يعني صفتي به نام علم 📚كه خارج و زايد بر ذات اوست، به او افزوده ميشود. همچنين، كسي كه ارادة كاري را ندارد، بايد اراده به او افزوده شود و در او پديد آيد تا مُريد ناميده شود. در اين موارد، ذاتي هست كه اين ويژگي را ندارد، بعد داراي آن ميشود؛ ولي صفات خداوند اينگونه نيست. اتصاف خداوند به اين صفات از اين جهت است كه ذات او، چنان است كه همه اين كمالات را دارد.
🔸بيشتر فيلسوفان و متكلمان شيعه معتقدند كه صفات خدا چيزي جز ذات خدا نيست؛ ازنظر ايشان، ذات خدا، ذاتي بسيط است كه عقل انسان وقتي از جهات و حيثيتهاي مختلف بدان نظر و توجه ميكند، مفاهيم متفاوتي مانند علم، قدرت و حيات را از آن انتزاع مينمايد؛ بنابراين، منشأ همه اين مفاهيم، خود ذات است.
درمقابل، اشاعره بر اين باورند كه صفات خدا غير از ذات اوست. خدا خود حقيقتي است و هفت صفت دارد كه قائم به ذات و قديماند؛ اما عين ذات نيستند. ازاينرو گفته ميشود كه اشاعره به قدماي ثمانيه (ذات و هفت صفت حيات، علم، قدرت، اراده، سمع، بصر و تكلم) اعتقاد دارند.
(📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 272-269)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#معرفی_پایان_نامه_های_دفاع_شده_در_مرکز_تخصصی_شیعه_شناسی1⃣
🔸 عنوان: نقد آراء و نظریات ابن حزم اندلسی در مورد شیعه
🔹استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین رضانژاد
🔸 استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین لطفی
▫ محقق: ابراهیم احمدی
📅 تاریخ دفاع: 1393
🔻 چکیده:
▫در این رساله با استعانت از خداوند باری تعالی به موضعگیری های ابن حزم اُندلسی نسبت به مذهب شیعه پرداخته و تا آنجا که توانستیم به نقد و بررسی آنها پرداخته ایم.
▫موضوع پیدایش شیعه، ادله شیعه بر امامت علی علیه السلام، مقام و منزلت امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام، مسأله مهدویت و کاستن از مقام و منزلت بزرگان شیعه، از عمده ترین مباحثی اند که ابن حزم به آنها پرداخته است.
ما ثابت می کنیم که موضع ابن حزم به شیعه و خصوص امیرالمؤمنین کاملاً مغرضانه می باشد.
▫این نویسنده تمام سعی خود را کرده است تا از مقام و منزلت امیرالمؤمنین علیه السلام کاسته و در مقابل، آن فضائل را برای ابوبکر و بعد از او، عمر ثابت کند.
ایشان برای اینکه شیعه را فرقه ای نو ظهور معرفی کند، به برخی از شواهد ضعیف تاریخی تمسک می کند و طبق همان ها حکم می کند.
ابن حزم نه تنها ادله ی شیعه را بر امامت رد می کند، بلکه در مقابل از قرآن و روایات دلیل بر امامت ابوبکر ذکر می کند.
▫ابن حزم نسبت به ائمه و بزرگان شیعه، نیز نظریاتی غیر عادلانه دارد. و آنها را از زیر تیغ برّان قلمش می گذراند، و شیعه را در این اعتقادش مورد تمسخر و اهانت قرار می دهد.
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 23
#کیسانیه 2⃣
#عقاید
🔸درباره عقاید ایشان سخنان ضد نقیض بسیاری گفته شده ولی می توان به سه اصل کلی در اعتقادات ایشان اشاره کرد:
1⃣. امامت محمد بن حنفیه.
در نحوه تعیین محمد بن حنفیه به امامت دو قول است:
👈اول اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام در جنگ جمل🐪با دادن پرچم سپاهش به وی او را به عنوان امام بعد از خود معرفی کرده.
👈دوم اینکه امامت بعد از امیرالمؤمنین علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام و بعد از ایشان به امام حسین علیه السلام رسیده و ایشان هم هنگامیکه از مدینه به مکه رفتند، به محمد حنفیه وصیت کرده ✍و او را امام بعد از خود معرفی کردند.[1]
2⃣. قول به بداء
▫️مختار با بهره گیری از این مسأله پیش بینی هایی را برای مردم و لشکریانش بیان می کرد که اگر به وقوع می پیوست آن را دلیلی بر حقانیتش تلقی می نمود و در صورت عدم تحقق آن، چنین مدعی می شد که در کار پروردگار بداء صورت گرفته است.
▫️برای نمونه مختار برای امیدواری سپاهیانش اعلام کرد به واسطه رسیدن وحی، پیروزی نبرد با مصعب بن زبیر حتمی خواهد شد. بر خلاف ادعای مختار، سپاهیان وی در این نبرد ضمن شکست، تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند. زمانی که بازماندگان جنگ⚔ از او در این خصوص توضیح خواستند مختار پاسخ داد که خداوند وعده ی پیروزی شما را به من داده بود، اما در کار او بداء حاصل شد.
3⃣. اعتقاد به مهدویت محمد بن حنفیه
▫️برخی از کیسانیه معتقدند که محمد حنفیه همان مهدی موعود است که نمرده و در کوه ⛰رضوی زندگی می کند و تنها از دیدگان پنهان گشته است و روزی ظهور خواهد کرد.
(📄برگرفته از مقاله کیسانیه اولین انشعاب در تاریخ تشیع، حسین ایزدی، دوفصل نامه علمی-پژوهشی تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، سال دوم، شماره چهارم، بهار و تابستان 91)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خانواده_شیعی 5⃣
#صدا_زدن 5⃣
🔸فرزندان نیز در نحوه خطاب قرار دادن والدین خویش باید اموری را رعایت کنند که بسیار در بهبود روابط خانواده مؤثر است و وظیفه والدین است که کودکان خود را به نحو صحیح تربیت کنند.
🔹گاهی اوقات کودکان والدین شان را با اسم کوچک آنها صدا می زنند. حتی اگر پدر و مادر به او بگویند: بگو بابا و مامان، کودک باز به کار خودش ادامه می دهد و آنها را با اسم کوچکشان صدا می زند.
🔸عده ای از والدین نه تنها از این مسئله ناراحت نمی شوند حتی این نوع صدا زدن کودک 👶برای آنها جذاب بوده و او را از این کار نهی نمی کنند.
🔹 اگر این نحو صدا زدن کودک اصلاح نشود و به عادت او تبدیل گردد، در بزرگسالی نیز این فرزند، پدر و مادر خود را به اسم کوچک صدا می زند 🗣که بسیار اشتباه است و آسیب های دراز مدتی را در پی خواهد داشت.
🔸کودک با هر بار صدا کردنِ «پدر،بابا، مادر، مامان» در درونش حس داشتن والدین را تجربه می کند و همچنین با هر بار صدا کردن به والدین یادآوری می شود که نقش مهم پدر و مادر بودن را دارند و در دل آنها بیشتر اثر می کند.
🔹از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده وقتی آیه مبارکه «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا؛ پیامبر را به صورتی که همدیگر را می خوانید، مورد خطاب قرار ندهید.» نازل شد من هم به جای "پدر جان" ایشان را "یا رسول الله " خطاب کردم . پیامبر صلی الله علیه و آله به من فرمودند: تو مرا «پدر» صدا بزن که این کلمه دل را زنده تر و پروردگار را خشنودتر می سازد.[1]
▫️این کلام پیامبر صلی الله علیه و آله به نوعی اشاره به تأثیر ویژه نحوه صدا زدن فرزندان بر قلب والدین دارد.
👈به هیچ عنوان اجازه ندهید شما را با نام کوچک صدا کنند، شما دوست و رفیق آنها نیستید و اسم کوچک صدا کردن، نشانه و نماد صمیمیت نیست، شما پدر و مادر او هستید و با این گونه رفتارهای اشتباه، نقش خود را مخدوش ننمایید.
وقتی فرزند، والدینش را با نام کوچک صدا کرد از سطح ارزشی و کمالی پدر و مادر کاسته شده و او را هم سطح دیگر افراد جامعه می کند و احترام ها از بین می رود و باعث مشکلات بعدی از قبیل جواب نه گفتن به پدر و مادر میشود.
🔸وقتی فرزندی نام والدین را مانند یک دوست، خطاب میکند، احتمال بروز رفتارهایی چون قهر، بی احترامی و... که در برخورد با دوستان از خود نشان میدهد، در برخورد با والدین بیشتر وجود دارد.
🔹صدا زدن والدین به اسم ، در روایات اهل بیت علیهم السلام هم از آن نهی شده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ به سؤال از حقّ پدر بر فرزندش ـ فرمودند : او را به اسم صدا نزند.[2]
و این نشان از اهمیت این موضوع دارد.
[1] 📗برگرفته از تفسیر البرهان فى تفسير القرآن،بحرانی، ج4، ص: 104
[2] 📙الكافي،کلینی، ج2، ص: 159
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 11
#کیفیت_ولادت 1⃣
🔸کیفیت ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام:
🔹امام حسن عسكرى عليه السّلام مرا به نزد خود فراخواند و فرمود: اى عمّه! امشب افطار نزد ما باش كه شب نيمه شعبان است و خداى تعالى امشب حجّت خود را كه حجّت او در روى زمين 🌍است ظاهر سازد.
▫️گفتم: مادر او كيست؟ فرمود: نرجس، گفتم: فداى شما شوم اثرى در او نيست، فرمود: همين است كه به تو مىگويم.
من آمدم و چون سلام كردم و نشستم نرجس آمد كفش مرا بردارد و گفت: اى بانوى من و بانوى خاندانم حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوى من و بانوى خاندان من هستى. نرجس از كلام من ناخرسند شد و گفت: اى عمّه جان! اين چه فرمايشى است؟
به او گفتم: اى دختر جان! خداى تعالى امشب 🌙به تو فرزندى عطا فرمايد كه در دنيا و آخرت آقا است، نرجس خجالت كشيد و حيا کرد.
▫️چون از نماز عشا فارغ شدم، افطار كردم و در بستر خود قرار گرفته و خوابيدم و در دل شب براى اداى نماز برخاستم و آن را به جاى آوردم در حالى كه نرجس خوابيده بود و رخدادى براى وى نبود، سپس براى تعقيبات نشستم و پس از آن نيز دراز كشيدم و هراسان بيدار شدم و او همچنان خواب بود سپس برخاست و نماز گزارد و خوابيد.
▫️بيرون آمدم و در جستجوى فجر به آسمان نگريستم و ديدم فجر اوّل دميده است و او در خواب است و شك بر دلم عارض گرديد، ناگهان امام عسکری عليه السّلام از محلّ خود فرياد زد اى عمّه! شتاب مكن! كه اينجا كار نزديك شده است....
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 424)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اطلاعیه
🔸برگزاری نشست های تخصصی
🔹کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی
زمان: پنچ شنبه 97/2/20
مکان: میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 54
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 18
#نظریه_کلبرگ 6⃣
#نقد 5⃣
🔸درباره کتابهایی 📗مانند المحاسن و بصائر، به این نکته مهم باید توجه نمود که مطالعه اجمالی عناوین ابواب و فصول مباحث نشان میدهد که مباحثی از کتاب که به ائمه مربوط است، شامل صفات و ویژگیهای عمومی آنها است نه احوال یکایک آنها و به اصطلاح در مقام بیان تعداد و نام ائمه نیست، لذا داعیه برگرد آوری احادیث مربوط به این موضوع وجود نداشته است برخلاف کتاب های📚 دوره بعد که مشخصاً به این منظور گردآوری و تألیف میشد.
🔹نکته دیگر اینکه عدم ذکر نام، دلیل بر قطعی و مشخص نبودن آن نیست و چه بسیار ادله و زمینههایی که موجب بیان نکردن و آشکار نساختن یک امر معلوم و مشخص است و به ویژه درباره مهدی که قطعاً چنین ملاحظاتی درباره وی وجود داشته است.
🔸نکته آخر اینکه از نظر متکلمان شیعی اثنی عشری، بیان نام امامان و مشخصات آنها، منحصر به معرفی یک جای آنها از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه نخستین نیست، بلکه کافی است که هر امامی، امام پس از خود را با ذکر نام و دیگر مشخصات معرفی کند و بر همین اساس بر فرض عدم ذکر دقیق و کامل نام امامان به طور یکجا در متون اولیه به عقیده ی امامیه لطمه ای وارد نمی آید.
(📄برگرفته از مقاله نقد نظریه ای در پیدایش شیعه اثنی عشری، محسن الویری، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال اول، شماره 2، زمستان 1374، ص: 86-51)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 59
#توحید 9⃣
#توحید_صفاتی 2⃣
🔸در بیان وحدت ذات و صفات الهی باید گفت:
عقل ما هريك از مفاهيم و صفاتی را که برای خدا در نظر می گیرد را قبلاً از جاي ديگري گرفته است، اما چون مفاهيم كمالي اند و بر نوعي كمال دلالت دارند، عقل از آن جهت كه مي بيند خدا فاقد هيچ كمالي نيست، مي گويد: خداوند اين كمال را هم دارد؛ اما اين كمال چيزي غير از ذات و زايد بر ذات او نيست.
🔹براي نمونه، ما ابتدا حقيقت علم را در خودمان از راه علم حضوريِ نفس به خود🗣، حالات و قواي نفساني، و صورت ها و مفاهيم ذهني مي يابيم؛ سپس عقل ما از اين يافته ها، مفهومي انتزاع مي كند و آن مفهوم را پس از پيراستن از جهات نقص، به خداوند نسبت مي دهد. عقل وقتي ذات خدا را درنظر مي گيرد، درمي يابد كه خداوندي كه فاقد هيچ كمالي نيست، محال است فاقد كمال علم و آگاهي باشد. همچنين، ما مفهوم قدرت و اراده را در درون خود به خوبي مي شناسيم؛ زيرا توانمندي نفسمان را در انجام يا واگذاشتن كاري و نيز اِعمال ارادة خود را براي انجام كاري مشخص، بارها در خود تجربه كرده ايم. عقل ما پس از انتزاع مفهوم عقلي قدرت💪 و اراده، آنها را با حذف جهات نقص، به ذات خداوند نسبت مي دهد؛ چون اينها كمالاتي اند كه ذات الهي بالاترين مرتبه آنها را داراست.
👈پس منشأ انتزاع اين مفاهيم، جز ذات مقدس الهي چيز ديگري نيست.
▫️احاديث فراواني در توحيد صدوق و اصول كافي نيز بر وحدت ذات و صفات [ذاتي] الهي دلالت دارد؛ ازجمله، امام صادق عليه السلام در روايتي ميفرمايد: لَمْ يَزَلِ اللَّهُ عَزَّ وَجَل رَبَّنَا وَالْعِلْمُ ذَاتُهُ وَلَا مَعْلُومَ... وَالْقُدْرَةُ ذَاتُهُ وَلَا مَقْدُور؛ يعني «ذات خداوند از ازل عين علم... و قدرت بوده است؛ درحاليكه متعلق علم و قدرت (مخلوقات الهي) وجود خارجي نداشته است».
و شايد سخن امیرالمؤمنین علی علیه السلام عليه السلام كه فرمود: وَكمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ؛ «و كمال اخلاص براي او، نفي صفات از اوست»، اشاره به همين حقيقت باشد.
(📗برگرفته از کتاب خداشناسی، آیت الله مصباح یزدی، صص 271-270)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 12
#کیفیت_ولادت 2⃣
🔻ادامه ماجرای ولادت با سعادت امام زمان علیه السلام از زبان حكيمه دختر امام جواد عليه السّلام:
🔸حکیمه می گوید: نشستم و به قرائت سوره الم سجده و سوره يس پرداختم و در اين اثنا نرجس هراسان بيدار شد و من به نزد او پريدم و بدو گفتم: اسم اللَّه بر تو باد آيا چيزى را احساس مى كنى؟ گفت: آرى اى عمّه!
گفتم: خودت را جمع كن و دلت را استوار دار كه همان است كه با تو گفتم.
🔹سپس مرا و نرجس را ضعفى فرا گرفت و با صدای سرورم به خود آمدم و جامه را از روى او برداشتم و ناگهان سرور خود را ديدم كه در حال سجده است و مواضع سجودش بر زمين است. او را در آغوش گرفتم، ديدم پاك و نظيف است.
🔸ابو محمّد(امام عسکری) عليه السّلام فرياد برآورد كه اى عمّه! فرزندم را به نزد من آور! او را نزد وى بردم و او دو كف دستش را گشود و فرزند را در ميان آن قرار داد و دو پاى او را بر سينه خود نهاد سپس زبانش را در دهان او گذاشت و دستش را بر چشمان و گوش و مفاصل وى كشيد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن بگو،
🔹 گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه وحده لا شريك له و أشهد أنّ محمّدا رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم
سپس درود بر امير المؤمنين و ائمّه فرستاد تا آنكه بر پدرش رسيد و ساکت شد.
🔸سپس ابو محمّد عليه السّلام فرمود: اى عمّه! او را به نزد مادرش ببر تا بر او سلام كند آنگاه به نزد من آور، پس او را بردم و بر مادر سلام كرد و او را بازگردانيده و در مجلس نهادم.
سپس فرمود: اى عمّه! چون روز هفتم فرا رسيد نزد ما بيا. حكيمه گويد: چون صبح شد آمدم تا بر ابو محمّد سلام كنم و پرده را كنار زدم تا از سرورم تفقّدى كنم و او را نديدم، گفتم: فداى شما شوم، سرورم چه مىكند؟
فرمود: اى عمّه! او را به آن كسى سپردم كه مادر موسى، موسى را به وى سپرد.
🔹حكيمه گويد: چون روز هفتم فرا رسيد آمدم و سلام كردم و نشستم، فرمود: فرزندم را به نزد من آور! و من سرورم را آوردم و او در خرقهاى بود و با او همان كرد كه اوّل بار كرده بود، سپس زبانش را در دهان او گذاشت و گويا شير و عسل به وى مىداد، سپس فرمود: اى فرزندم! سخن گوى!
و او گفت: أشهد أن لا إله إلّا اللَّه و درود بر محمّد و امير المؤمنين و ائمّه طاهرين فرستاد و تا آنكه بر پدرش رسيد، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم و ما اراده مىكنيم كه بر مستضعفان زمين🌍 منّت نهاده و آنان را ائمّه و وارثين قرار دهيم و آنان را متمكّن در زمين ساخته و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه كه از آن برحذر بودند بنمايانيم.
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص: 425)
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 26
🔸پرسش
حکم روزه شخصی که مریضی او، یک سال به طول انجامد چیست؟
🔹پاسخ
همه مراجع: اگر به واسطه مرضی، روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد که تقریباً ده سیر است، طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد.
📚توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سیزده نفر از مراجع معظم تقلید – جلد 1، مسأله 1703
خامنه ای ، سایت معظم له 🌐
✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee