eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ 🔹خدايا در اين ماه از گناهانم شست وشويم ده، و از عيب ها پاكم كن، و دلم را به پرهيزكارى دلها بيازماى، اى ناديده گيرنده لغزشهاى اهل گناه. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
27 🔸 پرسش هنگامى كه روزه مى گيرم به شدت بدنم سست مى شود و نمى توانم كارهايى مثل درس خواندن را انجام دهم وظيفه من چيست؟ 🔹 پاسخ همه مراجع: اين گونه ضعف و سستى ها تا حدودى لازمه روزه است و براى نوع افراد پيش مى آيد و به جهت آن نمى توان روزه را خورد ولى اگر ضعف به قدرى باشد كه معمولاً نمى شود آن را تحمل كرد، خوردن روزه اشكال ندارد.[1] ♦️ تبصره. البته انسان مى تواند در اين شرايط به مسافرت برود (حداقل 22/5 كيلومتر) و روزه خود را بخورد و به وطن برگردد. در اين صورت لازم نيست تا مغرب از خوردن و آشاميدن خوددارى كند و بعد از ماه رمضان، قضاى آن را به جا آورد و كفاره هم ندارد. [1]📗 برگرفته از توضيح المسائل مراجع، مسأله 1583 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين. 🔹خدايا از تو مي خواهم در آن، آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بيازارد واز تو خواهم توفيق در آن براى اينكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمايم اى بخشنده سائلان. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 7⃣ 🔸 (17)أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا 🔸 (18)وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ 🔸 (19) قَالُوا وَ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ كِتَاباً قِيلَ إِنَّ فِيهِ مَسَائِلَ كَانَ يُرِيدُ الْإِجَابَةَ عَنْهَا فَأَقْبَلَ يَنْظُرُ فِيهِ 🔸 (20) [فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ] قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا] يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَوِ اطَّرَدَتْ [مَقَالَتُكَ] خُطْبَتُكَ مِنْ حَيْثُ أَفْضَيْتَ 🔸 (21)فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْكَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْ 🔸 (22) قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا أَسَفْتُ عَلَى كَلَامٍ قَطُّ كَأَسَفِي عَلَى هَذَا الْكَلَامِ أَلَّا يَكُونَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بَلَغَ مِنْهُ حَيْثُ أَرَادَ 🔹 (17) آگاه باشيد سوگند به خدائى كه ميان دانه حبّه را شكافت🌱 و انسان را خلق نمود اگر حاضر نمى شدند آن جمعيّت بسيار (براى بيعت با من) و يارى نمى دادند كه حجّت تمام شود و نبود عهدى كه خداى تعالى از علماء و دانايان گرفته تا راضى نشوند بر سيرى ظالم (از ظلم) و گرسنه ماندن مظلوم (از ستم او)، هر آينه ريسمان و مهار شتر خلافت را بر كوهان آن مى انداختم (تا ناقه خلافت به هر جا كه خواهد برود و در هر خارزارى كه خواهد بچرد و متحمّل بار ضلالت و گمراهى هر ظالم و فاسقى بشود) و آب مى دادم آخر خلافت را به كاسه اوّل آن 🔹 (18) و (چنانكه پيش از اين بر اين كار اقدام ننمودم، اكنون هم كنار مى رفتم و امر خلافت را رها كرده، مردم را به ضلالت و گمراهى وا مى گذاشتم، زيرا) فهميده ايد كه اين دنياى شما نزد من خوارتر است از عطسه بز 🐐ماده. 🔹 (19)گفته اند: در موقعى كه حضرت اين بيان را مى فرمود، مردى از اهل دهات عراق برخاست و نامه اى به آن جناب داد كه آن بزرگوار به مطالعه آن مشغول شد، 🔹 (20) چون از خواندن فارغ گرديد، ابن عبّاس گفت: يا امير المؤمنين كاش از آنجائى كه سخن كوتاه كردى گفتار خود را ادامه مى دادى، 🔹 (21) فرمود: اى ابن عبّاس هيهات (از اينكه مانند آن سخنان ديگر گفته شود، گويا) شقشقه شترى 🐪 بود كه صدا كرد و باز در جاى خود قرار گرفت، 🔹 (22) ابن عبّاس گفت: سوگند بخدا از قطع هيچ سخنى آنقدر اندوهگين نشدم كه از قطع كلام آن حضرت كه نشد به آنجائى كه اراده كرده بود برسد اندوهگين شدم.[1] ♦️شقشقه در لغت مانند شش گوسفند است كه شتر در وقت هيجان و نفس زدن آنرا از دهان بيرون مى آورد و در زير گلو صدا مي كند و در اوّلين مرتبه بيننده آنرا با زبان اشتباه مى نمايد، امير المؤمنين علیه السلام در جواب ابن عبّاس فرمود: شكايت كردن از سه خليفه در اينجا كه از روى ظلم و ستم بر من تقدّم جستند از جهت هيجان و به شوق هدايت خلق بود كه گفته شد، گويا شقشقه شتر صدا كرد و در جاى خود باز ايستاد يعنى هر وقت و هميشه از اين قبيل سخنان گفته نمى شود. [2]نامگذاری این خطبه به شقشقیه نیز از همین باب است. [1] 📗ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 54-53 [2] 📗 همان، ص 47 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مُحِبّاً لِأَوْلِيَائِكَ وَ مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ يَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ  🔹 اى خدا مرا در اين روز محب دوستانت و عدو دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طريقه و سنت خاتم پيغمبرانت بدار اى نگاهدارنده دلهاى پيغمبران. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 8⃣ 🔸 حلیمه می گوید مرکب ما مانند تندبادی حرکت می کرد. در حین حرکت به چهل راهب از نصارای نجران رسیدیم که یکی از آنها در حال توصیف پیامبر صلی الله علیه و آله بود و می گفت: در این زمان مولودی در مکه ظاهر می شود که صفاتش چنین و چنان است و دیار شما را خراب می کند و آثار شما را از بین می برد. در این هنگام ابلیس به صورت انسانی برای آنها ظاهر شد و گفت: آن کسی که شما درباره او صحبت می کنید همراه این زن است که از اینجا عبور می کند. 🔹 حلیمه می گوید: آنها بلند شدند و به سمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و نوری✨ را دیدند که از صورت ایشان می درخشید. 🔸 سپس شیطان فریادی بر آنها زد که او را بکشید پس آنها شمشیرهایشان 🗡 را کشیدند و به سمت من آمدند. در این هنگام فرزندم محمد صلی الله علیه وآله سر خود را به سمت آسمان بلند کرد که ناگهان به بلای عظیمی مانند رعدی که بر زمین می خورد دچار شدند و درهای آسمان باز شد و آتشی از آن فرود آمد و هاتفی در این هنگام گفت: تلاش کاهنان بی ثمر ماند. 🔹 حلیمه می گوید: آتشی را دیدم که نازل می شود پس بر فرزندم از آن آتش 🔥ترسیدم و آن آتش بر سرزمین آن کاهنان فرود آمد و تمام آنها را سوزاند و من ترسیدم و نزدیک بود که از مرکب پایین بیافتم و این اولین چیزی بود که از فضایل ایشان ظاهر شد پس ایشان را به قبیله خود رساندم در حالیکه بسیار ترسیده بودم و با خود گفتم این طفل حتما پروردگار بزرگی دارد. 🔸 اولین شبی که پیامبر صلی الله علیه و آله به قبیله بنی سعد رسید، سرزمین ایشان سرسبز شد و درختانشان ثمر داد در حالیکه آنها در قحطی شدیدی بودند و به همین خاطر آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله علاقه مند شدند و هرگاه یکی از آنها مریض می شد او را به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله می بردند و شفا می گرفت و معجزات ایشان بسیار شد. 🔹 بنی سعد به حلیمه می گفتند: ای حلیمه خداوند به برکت فرزند تو ما را سعادت بخشیده. حلیمه می گوید: به خدا سوگند هیچ گاه لباسی از پیامبر صلی الله علیه و آله نجس نشد تا آن را به خاطر نجاست بشویم. 📗( بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج15، صص: 375-376) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ 🔹 اى خدا در اين روز سعيم را (در راه طاعتت) بپذير و گناهانم را در اين روز ببخش و عملم را مقبول و عيبم را مستور گردان اى بهترين شنواى دعاى خلق. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رئُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ. 🔹 خدایا! در این ماه فضیلت شب قدر را روزى ام ساز، و کارهایم را از سختى به آیانى برگردان، و پوزش هایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ 🔹 خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است به هنگام بامداد و شب 3⃣ 🌸 🔸 (8) اللَّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا فَلَقْتَ لَنَا مِنَ الْإِصْبَاحِ، وَ مَتَّعْتَنَا بِهِ مِنْ ضَوْءِ النَّهَارِ، وَ بَصَّرْتَنَا مِنْ مَطَالِبِ الْأَقْوَاتِ، وَ وَقَيْتَنَا فِيهِ مِنْ طَوَارِقِ الْآفَاتِ. 🔸 (9) أَصْبَحْنَا وَ أَصْبَحَتِ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا بِجُمْلَتِهَا لَكَ: سَمَاؤُهَا وَ أَرْضُهَا، وَ مَا بَثَثْتَ فِي كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا، سَاكِنُهُ وَ مُتَحَرِّكُهُ، وَ مُقِيمُهُ وَ شَاخِصُهُ وَ مَا عَلَا فِي الْهَوَاءِ، وَ مَا كَنَّ تَحْتَ الثَّرَى 🔸 (10) أَصْبَحْنَا فِي قَبْضَتِكَ يَحْوِينَا مُلْكُكَ وَ سُلْطَانُكَ، وَ تَضُمُّنَا مَشِيَّتُكَ، وَ نَتَصَرَّفُ عَنْ أَمْرِكَ، وَ نَتَقَلَّبُ فِي تَدْبِيرِكَ. 🔸 (11) لَيْسَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ إِلَّا مَا قَضَيْتَ، وَ لَا مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا مَا أَعْطَيْت 🔹 (8) بار خدايا پس براى تو است حمد و سپاس كه صبح را براى ما (به روشنى روز) شكافتى و به وسيله آن ما را از روشنى روز بهره مند گردانيدى، و به جاهائيكه روزيها به دست مي آيد بينا فرمودى، و در آن از پيشامدهاى بلاء و سختيها نگه داشتى 🔹 (9) به صبح در آمديم و همه چيزها از آسمان و زمينشان و آنچه در هر يك از آن دو پراكنده ساختى از آرام و جنبنده و ايستاده و رونده آن و آنچه در هواء بالا رفته و آنچه در زير خاك پنهان است، به صبح در آمدند در حاليكه همه ملك (در اختيار) تو هستيم 🔹 (10) به صبح در آمديم در پنجه (قدرت) تو كه پادشاهى و توانائيت ما را فرا مي گيرد، و اراده و خواست تو ما را گرد مي آورد، و از روى امر و فرمان تو است كه در كارها دست مي بريم، و در تدبير تو (آنچه بر وفق مصلحت قرار داده اى) رفت و آمد مي نمائيم 🔹 (11) از هر سودى جز آنچه فرمان تو بر آن رفته (آن را آفريده اى) و از هر نيكى جز آنچه بخشيده اى براى ما نيست. (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 70) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ . 🔹 خدايا در اين ماه مرا با رحمتت فروگير و توفيق و خود نگهدارى نصيبم كن،و از تيرگيهاى تهمت دلم را پاك گردان،اى مهربان به بندگان‏ با ايمان. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸 عنوان: آموزه های محوری کلامی درصحیفه سجّادیّه 🔹 استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین دکتر رحیم لطیفی 🔸 استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین سید محمد علی داعی نژاد ✍ محقق: ابوالفضل اله وردی 🗓 سال تدوین: 1392 🔻 چکیده 🔻 ▫️ از مباحثی که درتمامی ادیان مورد توجه دانشمندان قرارگرفته عقاید وباورهای دینی است، لذا دين، هم بايد مبناى عقلى و نظرى استواری داشته باشد و هم مخالفان را مجاب سازد. چنانچه همه حضرات معصومین (علیهم السلام) درعصر خود به نوعی برای تبین و اصلاح عقاید مردم تلاش های فراوانی کردند، امام سجاد(ع) نیزدرآن دورانی که مملو از خفقان بود به تبین این امور در قالب دعا و مناجات پرداخته اند. پژوهش پیش روی برآن بوده تا آموزه های محوری کلامی در صحیفه سجادیه را جمع آوری و با کمک شروح به تبین آنها بپردازد. ▫️ امام سجاد(ع) با نگاهی عقلی ونقلی، تقریباً به تمامی آموزه های مهم دین پرداخته؛ و در دعاهاي متعددی به خداشناسي و معرفت الهي و به موضوعاتي چون توحيد و اثبات آن و مراتب آن، به تقويت و تعميق شناخت انسان می پردازد چنانچه بهترین راه شناخت خداوند را فطرت انسانی می داند. عدالت وتمام مصادیق آنرا، نمونه ای از حکمت الهی و به عنوان یک اصل مسلم عقلی معرفی می کند و می فرماید: «فَكُلُّ الْبَرِيَّةِ مُعْتَرِفَةٌ بِانَّكَ غَيْرُ ظالِمٍ لِمَنْ عاقَبْتَ وَ شاهِدَةٌ بِانَّكَ مُتَفَضِّلٌ عَلى مَنْ عافَيْتَ» و با برشمردن ضرورت و شئون انبیاءالهی آنها را فرستادگان و هادیانی می شمارد که برای هدایت انسانها متحمل سخت ترین اذیت ها شدند؛ خصوصاً پیامبراسلام(ص) با آن ویژگی های ممتازی که نسبت به سائر انبیاء دارد. لذا درباره عصمت او درابلاغ وبیان وحی می فرماید: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ كَمَا بَلَّغَ رِسَالَتَكَ وَصَدَعَ بِأَمْرِكَ وَنَصَحَ لِعِبَادِكَ » همچنین امامت، را ادامه دهنده راه انبیاء الهی، حافظان و مرزبانان دین و شریعت پیامبرخاتم(ص) بر می شماردو با بشارت به آمدن آخرین ذخیره الهی دلهای منتظرانش را به نور امید و ایمان روشن می نماید. معاد را رستاخیزبزرگ و بی نظیری توصیف می کند كه بايد همه انسانها پاسخگوى تمام اعمال و كردار دنيايى خويش در دادگاه عدل الهى باشند. ▫️بنابراین امام سجاد(ع) با نگاهی دقیق، علمی و مستدل و با بیانی فصیح و شیوا در قالب دعا و مناجات به تمام آموزه های مهم ومحوری اعتقادی چون توحید، عدل الهی، نبوت، امامت و معاد دراین کتاب شریف پرداخته اند. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
27 17 8⃣ 3⃣ 🔸 یهودیان برای سومین بار شروع به شلاق زدن سلمان کردند و او بر این گفتار خود چیزی نمی افزود که: خداوندا به من صبر عطا کن بر امتحان در محبت برگزیده و خلیلت محمد صلی الله علیه و آله . 🔹 آنها به سلمان گفتند: وای بر تو ای سلمان، مگر محمد صلی الله علیه و آله به تو اجازه نداده که برای حفظ از دشمنانت، بر خلاف اعتقادت، کلام کفر بر زبان جاری کنی، پس برای چه، از باب تقیه چیزی نمی گویی تا نجات یابی؟ 🔸 سلمان گفت: خداوند به من اجازه داده تقیه کنم اما آن را بر من واجب نکرده بلکه به من اجازه داده آنچه شما اراده کرده اید را به شما ندهم و این سختی شما را تحمل کنم و این کار فضیلت بیشتری دارد و من غیر از آن را انتخاب نمی کنم. 🔹 سپس آنها با شلاق های خود بالای سر سلمان ایستادند و او را بسیار زدند تا اینکه خون از بدنش جاری شد و در حالیکه او را مسخره می کردند گفتند: از خدا نخواه که شر ما را از تو بردارد و آنچه از تو می خواهیم بر زبان جاری نکن تا تو را رها کنیم، بلکه اگر در ادعای خود راستگو هستی و خداوند دعای تو را به حق محمد و آل طیبینش رد نمی کند، از خدا بخواه که ما را هلاک کند. 🔸 سلمان گفت: من خوش ندارم دعا کنم تا شما هلاک شوید زیرا می ترسم در بین شما کسی باشد که خداوند می داند در آینده ایمان می آورد و این دعای من باعث می شود که او از ایمان محروم شود. 🔹 آنها گفتند اینگونه دعا کن: خدایا هر کسی که در علم تو تا زمان مرگش ایمان نمی آورد هلاک کن، با اینگونه دعا، آنچه که می ترسی هم اتفاق نخواهد افتاد. 🔸 در این هنگام دیوار خانه ای که سلمان در آن بود شکافی برداشت و از روزنه آن پیامبر صلی الله علیه و آله را دید که به او می فرماید: ای سلمان دعا کن آنها هلاک شوند زیرا که دربین ایشان احدی ایمان نمی آورد، چنانچه نوح بر قوم خود نفرین کرد هنگامیکه فهمید غیر از آنهایی که قبلا ایمان آورده اند هیچ کس دیگری ایمان نمی آورد. 🔹سلمان به یهودیان گفت: چگونه می خواهید دعا کنم تا هلاک شوید. گفتند: از خدا بخواه که شلاق هایی که در دست هر یک از ما است تبدیل به افعی 🐍شود و سر صاحب خود را خورده و استخوانهای بدنش را بمکد. سلمان نیز اینگونه دعا کرد و هیچ شلاقی نماند مگر اینکه خداوند آن را به افعی دو سر تبدیل کرد که با یک سرش، سر صاحب خود را خورد و با سر دیگر دستی را که شلاق را گرفته بود و سپس تمام آنها را بلعیدند و خوردند. (📗 برگرفته از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، صص 71-70) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 🔸برگزاری جلسه کارگروه مشورتی پژوهش مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه در مرکز تخصصی شیعه شناسی 🗓 28 خرداد ماه 97 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸 🔸بازدید برخی از معاونان پژوهش مراکزتخصصی حوزه های علمیه از کتابخانه مرکز تخصصی شیعه شناسی 🗓 28 خرداد ماه 97 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
▪️ می کشد پر دلم برای بقیع ▪️ همه جان و تنم فدای بقیع ▪️ چشم افتاد سمت تقویم و ▪️ هشت شوال و کربلای بقیع ⚫️سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهم السلام به دست وهابیت پلید، بر تمام محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
13 13 13 9⃣ 2⃣ 🔸 همانطور که گذشت عکرمه اولین کسی است که قول به نزول آیه تطهیر در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه و آله را مطرح کرده و این خود دلیل بر شیوع قول به نزول آیه در مورد اصحاب کساء در بین مردم آن زمان است[1] و گذشته از اشکالاتی که در قبل مطرح شد نکته دیگری که قابل تأمل است اینکه چطور ممکن است که این آیه در حق زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده باشد و حال آنکه در هیچ منبعی📚 از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نقل نشده که ایشان خود چنین ادعایی داشته باشند. 🔹نکته آخر اینکه با رجوع به کتب رجال و آشنایی با شخصیت عکرمه به دست می آید که گفتار وی اصلا صلاحیت تبعیت و پذیرش ندارد، زیرا وی از مشهورترین زنادقه ای است که با گفتار خود طعن در دین وارد می کرده است. 🔻در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم: 👈از او نقل شده که می گفته خداوند متشابهات قرآن را نازل کرده تا به سبب آن مردم را گمراه کند. 👈وی در کنار درب 🕌مسجد النبيّ صلی الله علیه و آله ایستاد و گفت: هر کس در آنجاست کافر است. 👈و گفته شده که نماز نمی خوانده و انگشتر طلا به دست می کرده و با نرد 🎲بازی می کرده و اهل گوش دادن به غنا بوده.[2] [1] 📗برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، ص 37 [2] 📘برگرفته از کتاب مع الدكتور السالوس في آية التطهير، آیت الله میلانی، صص: 20-16 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
28 🔻 از سفارشات حضرت عیسی علیه و علی نبینا و آله السلام به حواریون خود که امام کاظم علیه السلام برای هشام بیان کردند: 🔹 إنَّ صِغَارَ الذُّنُوبِ وَ مُحَقَّرَاتِهَا مِنْ مَكَايِدِ إِبْلِيسَ يُحَقِّرُهَا لَكُمْ وَ يُصَغِّرُهَا فِي أَعْيُنِكُمْ فَتَجْتَمِعُ وَ تَكْثُرُ فَتُحِيطُ بِكُم. 🔸 گناهانی که کوچک و بی مقدار شمرده شوند از فريبهای شيطان 👹 است، آنها را به چشمتان حقير و كوچك می نمايد تا جمع شود و زیادگردد و شما را در ميان گيرد. (📗 تحف العقول، حرانی، ص: 392) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 1⃣ 🔸ولادت با سعادت ایشان بنا بر قول مشهور، در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال بعد از عام الفیل و به عبارتی 23 سال قبل از هجرت در داخل کعبه رخ داده است.[1] 🔹حاکم نیشابوری می گوید: اخبار متواتر رسیده بر اینکه علی بن ابیطالب علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمده است. نه قبل و نه بعد از ایشان احدی در کعبه به دنیا نیامده و این افتخار تنها برای ایشان است.[2] 🔸 پیامبر صلی الله علیه و آله، آن سال را به یمن ولادت ایشان سنة الخير و سنة البركة(سال خیر و برکت) نامیدند.پیامبر صلی الله علیه و آله در روز ولادت ایشان در حالیکه کراماتی دیدند که قبل از آن ندیده بودند به اهل بیت خود گفتند: برای ما مولودی به دنیا آمده که خداوند به سبب آن درهای زیادی از نعمت و رحمت را بر ما می گشاید.[3] 🔹 از يزيد بن قعنب نقل شده كه با عباس بن عبد المطلب و جمعى از فرزندان عبد العزّى در گوشه مسجد الحرام نشسته بوديم و مشاهده كرديم كه فاطمه بنت أسد وارد شد و به حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام نه ماهه حامله بود و آثار درد مخاض و زائيدن در او ظاهر و نمايان بود و كنار خانه كعبه رفت و گفت: خدايا ايمان به تو آورده ام، و ايمان دارم به پيغمبران تو و آنچه كه از جانب تو آورده اند، و تصديق دارم كتابهاى آسمانى و كلام جدم حضرت ابراهيم خليل عليه السّلام را كه اوست بناكننده اين خانه (به دستور تو) پس خدايا به حق آن كسى كه اين خانه را ساخته و به حق اين فرزندى كه در رحم من است وضع حمل را بر من سهل و آسان گردان. ▫️ يزيد بن قعنب گفت: همه ديديم ديوار خانه كعبه شكافته شد و فاطمه (بنت أسد) داخل در خانه كعبه شد و از چشم ما پنهان گرديد و شكاف ديوار بهم متصل شد، همگى رفتيم كه قفل 🔒خانه كعبه را باز كنيم باز نشد، دانستيم كه اين امر از طرف خداى تعالى است 🔸 و پس از چهار روز بيرون آمد در حالى كه در دست او امير المؤمنين عليه السّلام بود، و مي گفت: مقام من شامخ تر است بر زنانى كه پيش از من بوده اند، زيرا آسيه دختر مزاحم (زن فرعون) عبادت كرد خدا را مخفيانه در مكانى كه خداوند دوست نمي داشت كه عبادتش كنند در آن مكان مگر در حال اضطرار (چون براى امت حضرت موسى عليه السّلام جايز نبوده عبادت كنند مگر در معابد و كنيسه ها). و مريم دختر عمران (مادر حضرت عيسى عليه السّلام) درخت خرماى خشكيده🌴 را با دست خود حركت داد تا از آن درخت خرما افتاد و تناول نمود، و من داخل خانه خدا شدم و از ميوه ها و غذاهاى بهشتى خوردم.[4] [1] 📗برگرفته از کتاب الصحيح من سيرة الإمام علي عليه السلام، سید جعفر مرتضی، ج1، ص: 60 [2] 📗همان، ص: 79 [3] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج39، ص: 328 [4] 📘علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، صص: 136-135 ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
55 🔸 بعد از آنکه نظریات مربوط به پیدایش تشیع را مورد بررسی قرار دادیم و ثابت شد که نظر صحیح در پیدایش تشیع، همزمانی آن با ظهور اسلام و در واقع یکی بودن اسلام و تشیع است، اکنون به بررسی تاریخی تشیع و حوادثی که در طول زمان بر آن گذشته می پردازیم. 🔹 با توجه به اینکه مهمترین واقعه تاریخ اسلام که منشأ تمام اختلافات بعدی شد مسأله سقیفه و انحراف خلافت از مسیر خود بود باید این جریان و ریشه های آن را مورد بررسی قرار دهیم. 1⃣ 🔸 با رجوع به آیات اولیه سوره تحریم می توان به زمینه سازی سقیفه در ایام حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پی برد. خداوند در آیات ابتدایی سوره تحریم می فرماید: وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَديثاً فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هذا قالَ نَبَّأَنِيَ الْعَليمُ الْخَبيرُ (3) إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ (4) ▫️در آيه سوم بيان شده كه پيامبر صلی الله علیه و آله مطلبى را به عنوان راز به همسرش- حفصه- مى فرمايد، او آن راز را فاش مى كند. خداوند، پيامبرش را از كار وى آگاه مى سازد و آن حضرت صلی الله علیه و آله ، حفصه را از فاش كردن آن راز آگاه مى كند. حفصه از پيامبر صلی الله علیه و آله مى پرسد كه چه كسى شما را از اين كار آگاه ساخت؟ پيامبر صلی الله علیه و آله مى فرمايد: خداوند عالم آگاه، مرا باخبر ساخت . ▫️ در آيه چهارم لحن آيه تغيير مى كند و خطاب به آن دو زن مى فرمايد: «اگر شما از كار خود توبه كنيد (به نفع شماست) زيرا دلهايتان از حق منحرف گشته است، و اگر بر ضدّ پيامبر صلی الله علیه و آله دست به دست هم دهيد، (كارى از پيش نخواهيد برد، زيرا) خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و صالح مؤمنان (على علیه السلام) و فرشتگان پشتيبان اويند». 🔸در خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و گرد آن حضرت چه فتنه هايى به پا شده بود كه پيامبر صلی الله علیه و آله بعضى از آنها را بيان فرمود و بعضى را بيان نفرمود؟ آن دو همسر پيامبر صلی الله علیه و آله و همكارانشان چه نقشه هايى داشته اند كه براى هشدار دادن به ايشان در آيات بعدى، خداوند در مقام تهديد مى فرمايد: ▫️ اميد است كه اگر او شما را طلاق دهد، پروردگارش، به جاى شما، همسرانى بهتر از شما براى او قرار دهد؛ همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه كار، عابد، مهاجر، زنانى باكره و بيوه!!(آیه 5) ▫️خداوند براى كسانى كه كافر شده اند، به همسر نوح و همسر لوط مثال زده است. آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولى به آن دو خيانت كردند و (ارتباط با آن دو پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: وارد آتش 🔥شويد با كسانى كه وارد مى شوند.(آیه 10) ( 📗 برگرفته از کتاب سقیفه، علامه عسکری، صص: 27-23) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸 در سال 3 ه.ق در روز جنگ احد، حضرت حمزه سیّد الشّهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند. در این جنگ مسلمانان هزار نفر بودند که به نوشته عده اي سیصد نفر در بین راه برگشتند، و براي جنگ 700 نفر باقی ماند. تعداد کفار از 2000 تا 5000 نفر و تعداد کشته های آنها 22 تا 28 نفر گفته شده است. 🔹در این روز دندان و پیشانی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را شکستند. 🔸در این جنگ پیروزي در ابتداء از آن مسلمانان بود، ولی مقداري که به تعقیب دشمن رفتند و میدان خالی شد، بازگشتند و مشغول جمع غنائم شدند و اکثر نگهبانان مخالفت دستور پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله نمودند، و محل نگهبانی خود را رها کردند و مانند بقیه مشغول جمع غنائم شدند. 🔹خالد بن ولید که از سر دسته هاي کفار در این جنگ بود از همان قسمت با کفار حمله کردند. تعداد اندکی از نگهبانان دره که نرفته بودند شهید شدند و کفار از پشت سر به مسلمانان حمله کردند. فراریان کفار 🏇هم تا این وضع را دیدند باز گشتند و حمله به مسلمین شدّت گرفت. جراحتهاي فراوانی بر بدن مبارك پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله رسید و شیطان فریاد بر آورد که محمّد کشته شده است ! مسلمانان با شنیدن این ندا فرار کردند، و فقط چند نفري از وجود مبارك پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله محافظت می کردند که عبارت بودند از امیر المؤمنین علیه السّلام و ابودجانه که شهید شد و زنی به نام نسیبه و انس بن نضر که تازه از مدینه رسیده بود. : 🔸در این روز بر اثر فداکاریها و شجاعتهائی که أمیر المؤمنین علیه السّلام در دفاع از وجود شریف خاتم الانبیاء صلّی اللَّه علیه و آله و حفاظت از آن حضرت نشان داد جراحتهاي زیادي بر بدن مبارکش رسید. 🔹پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: یا علی، آیا می شنوي که از آسمان مدح تو را می کنند. یکی از ملائکه به نام رضوان می گوید« لا سیف🗡 الا ذوالفقار و لا فتی الا علی ».أمیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: از خوشحالی گریستم و خداوند سبحان را بر این نعمت حمد کردم. در این جنگ بر بدن مبارك أمیر المؤمنین علیه السّلام هنگام حمایت از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله 90 جراحت بر صورت، سر، سینه ، شکم، دست و پاي مبارك رسید. : 🔸هند به خاطر کشته شدن پدر و برادر و عمویش در جنگ بدر، ابتدا قصد نبش قبر مادر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله را داشت، ولی کفار قریش از ترس نبش قبور ⚰امواتشان مانع شدند. این بود که او وحشی را با وعده هائی به کشتن پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله یا علی مرتضی علیه السّلام و یا حمزه تحریک کرد. 🔹او در میدان جنگ با نیزه اي بر سینه و یا شکم مبارك آن حضرت زد و آن حضرت را شهید کرد. وقتی خبر به هند دادند، آن خبیث دستور داد سینه آن حضرت را بشکافد و جگر مبارك آن حضرت را بیرون آورد. وقتی خواست به جگر حمزه دندان بزند دندانهاي نحسش کارگر نشد. همچنین هند با خنجري 🔪گوشها، بینی و. .. آن حضرت را جدا کرد و به گردن انداخت. 🔸پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله هنگامی که حمزه را با آن وضع دیدند، گریستند و عباي مبارك را روي او کشیدند که خواهرش صفیه او را به آن حال نبیند و فرمودند:" یا عم رسول اللَّه و اسداللَّه و اسد رسوله. .. یا فاعل الخیرات، کاشف الکربات." (📗برگرفته از کتاب تقویم شیعه، نیشابوری، بخش دهم شوال المکرم، 15 شوال) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
28 18 9⃣ 4⃣ 🔸پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: ای مؤمنین، خداوند تعالی برادر شما سلمان را در این ساعت در مقابل بیست نفر از منافقین و یهود کمک کرد و شلاقهای آنان را به افعی هایی🐍 تبدیل کرد که آنها را خوردند و بلعیدند پس بیایید تا آن افعی هایی که سلمان را کمک کردند ببینیم. 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحابشان به آن خانه رفتند درحالیکه همسایه های آنان با شنیدن صدای ضجه آن منافقین در اطراف منزلشان جمع شده بودند و جرأت نزدیک شدن به آن را نداشتند. 🔸هنگامیکه پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند، تمام آن افعی ها از خانه خارج شدند و آن کوچه تنگ به اراده خداوند ده برابر وسعت یافت. آن مارها صدا زدند: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ يَا سَيِّدَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيُّ يَا سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، السَّلَامُ عَلَى ذُرِّيَّتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ- الَّذِينَ جُعِلُوا عَلَى الْخَلْقِ قَوَّامِينَ. ما شلاق های این منافقین بودیم که خداوند به دعای این مؤمن(سلمان) ما را به افعی تبدیل کرد. 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدا را شکر که در امت من کسی را قرار داد که در دعا کردن شبیه نوح نبی است. سپس افعی ها گفتند: یا رسول الله صلی الله علیه وآله غضب ما بر این کفار شدت یافت و دستورات تو و وصیت در تمام ممالک خداوند بر ما جاری است و ما از تو می خواهیم که از خدا بخواهی ما را از افعی های جهنم قرار دهد تا این افراد را عذاب کنیم چنانچه در این دنیا آنها را بلعیدیم. 🔸پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: دعای شما اجابت شد پس به طبقه پایین جهنم 🔥بروید بعد از اینکه آنچه از اجزاء این کافرین در شکم دارید را برگرداندید تا عبرتی گردد برای مؤمنینی که از قبور آنها عبور می کنند و بگویند: اینان کسانی هستند که لعنت و خار شدند به دعای دوست محمد صلی الله علیه وآله، سلمان بهترین مؤمنین. پس مارها آنچه در شکم داشتند بیرون ریختند و خویشاوندانشان آنها را دفن کردند و به این ترتیب بسیاری از کفار و منافقین ایمان آوردند و شقاوت بسیاری از کفار و منافقین شدت یافت و گفتند این سحر مبین است. 🔹سپس پیامبر صلی الله علیه و آله به سلمان فرمودند: ای اباعبدالله تو از خواص برادران مؤمن ما هستی، و تو محبوب قلوب ملائکه مقرب خداوند هستی. فضل تو در ملکوت سماوات و حجاب ها و کرسی و عرش و تا پایین ترین نقاط زمین 🌍در نزد آنها مشهورتراست از خورشید تابان در روزی که ابری و غباری در آسمان نیست. تو از بهترین کسانی هستی که به این قول خداوند ستایش شده که«الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» (📗برگرفته از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، صص 72-71) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
63 13 5⃣ 🔸از برخی روایات به دست می آید که اعتقاد به صفات زاید بر ذات در عصر ائمه علیهم السلام رواج داشته است تا آنجا که برخی از شیعیان نیز به آن گرایش داشته اند و ائمه علیهم السلام با صراحت آن را نادرست ❌دانسته اند. 🔹 دلایلی که در روایات بر نادرستی این نظریه ذکر شده عبارت است از: 👈اعتقاد به صفات زاید بر ذات، گونه ای از شرک غیر صریح است. 👈این اعتقاد مستلزم تشبیه گرایی است. 👈با بساطت و احدیت ذات اقدس الهی منافات دارد. 🔸همان طور که در قبل گذشت متکلمان اشعری و ماتریدی قائل به زیادی صفات بر ذات بودند که منجر به قدمای ثمانیه می شد. آنها برای فرار از اشکالاتی که بر این نظریه وارد شده فرمولی به کار گرفته اند و آن عبارت است از :" لایقال هی هو و لا غیره" یعنی اگرچه صفات ذاتی خداوند زاید بر ذات او می باشند ولی نه گفته می شود آنها عین ذات خدایند و نه غیر ذات او هستند. یعنی هم نفی عینیت کرده اند و هم نفی غیریت. ♦️این فرمول نیز مشکل را حل نخواهد کرد زیرا به روشنی مشتمل بر تناقض گویی است زیرا فرض اینکه صفات نه غیر ذات باشند و نه عین ذات فرضی محال است. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 76-75) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
24 3⃣ 🔸با آنکه بسیاری از فرقه نویسان و اصحاب ملل ونحل، کیسانیه را فرقه ای حقیقی که از شیعه منشعب شده می دانند ولی شواهدی نشان از آن دارد که چنین فرقه ای از اصل، وجود تاریخی نداشته و مانند "سبأیه" که به شیعه منتسب شده، ساخته و پرداخته کسانی بوده که به دنبال مقاصد و منافع خود بوده اند. 🔹در اینجا به ابهاماتی که این نظر را تأیید می کند اشاره می کنیم: 👈 اختلاف در شخصیت کیسان که همانطور که گذشت در اینکه کیسان چه کسی بوده اقوال متعددی نقل شده. 👈 اختلاف در کسیکه محمد حنفیه را امام قرار داده. عده ای حضرت علی علیه السلام و دیگران امام حسین علیه السلام را به عنوان کسیکه محمد حنفیه را امام قرار داده اختلاف کرده اند. 👈 اختلاف در زمان شروع امامت محمد حنفیه که برخی امامت وی را قبل از حسنین علیهما السلام می دانند و عده ای دیگر بعد از شهادت امام حسین علیه السلام . 👈 اختلاف در زنده یا مرده بودن وی که برخی او را مهدی منتظر و زنده در کوه ⛰رضوی می دانند و عده ای دیگر او را مرده و امامت را منتقل شده به دیگری می دانند. 👈 اختلاف در امام بعد از ابوهاشم. بعد از اینکه ابوهاشم فرزند محمد حنفیه در سال 98 یا 99 ه.ق از دنیا رفت در اینکه چه کسی وصی او بوده در بین پنج نفر اختلاف شده که عبارتند از: ▫️برادرزاده اش حسن بن علي بن محمد حنفية، ▫️ برادرش علي بن محمد حنفية، ▫️ محمد بن علي بن عبد اللَّه بن العباس، ▫️ بيان بن سمعان ▫️و عبد اللَّه بن عمرو بن حرب. (📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، صص: 33-31) ✒️ مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee