شیعه شناسی
#خبر
💢 آیةالله علوی بروجردی در دیدار جمعی از اندیشمندان روسی 🇷🇺مطرح کرد:
🔸اگرچه بین کشور ایران و روسیه در طول تاریخ اتفاقاتی بعضاً ناگوار افتاده؛ ولی مردم دو کشور اشتراکات زیادی دارند؛
این استاد حوزه بیان کردند که درطول تاریخ همیشه دشمنان بهنوعی خواستهاند، این اشتراکات را بههم زده و بر اختلاف بیفزایند و موجب فتنه وآشوب و در نهایت دشمنی و جدایی مردم دو کشور شوند.
🔹نوه مرحوم آیةاللهالعظمی بروجردی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و روسیه در معرض خطراتی از ناحیه غرب و دشمنان قرار دارند، اظهار داشت:
👈خطر اول تندروی و افراط از سوی گروهای تروریستی💣 است که حتی در داخل کشور روسیه هم هست و بسیاری از جوانانی که در زیر پرچم داعش میجنگند، ازکشور روسیه میباشند.
این استاد حوزه با بیان اینکه داستان داعش و القاعده موضوعی است که دلخواه غرب بوده و آنها مرکز نشر دهنده این تفکر میباشند، بر شناخت و مطالعه بهتر مراکز فکری تروریستی، افراطگریها و افکار آنها در سیاست خارجه کشور روسیه تأکید کرد.
👈وی خاطرنشان ساخت: خطر دوم فضای مجازی 📱است و غرب از این مسئله بهخوبی علیه دو کشور در حال استفاده کردن است و با این کار میخواهد، بنیان خانه و خانواده مردم دو کشور را از بین ببرند.
🔸وی عنوان کرد: خبرهایی که از آزادی مسلمانان در روسیه میرسد، راضی کننده است؛ ولی خبری که نگرانکننده است، اینکه متأسفانه مساجدی که در روسیه ساخته میشود، بهوسیله پولهای 💵وهابیت و آلسعود است.
🔹آیةالله علوی بروجردی گفت: فرقه وهابیت از نظر اسلام فرقه مطرود و باطلی است و هدف آنها در کشورهای مانند روسیه، ترویج تفکرات وهابیت و تربیت جوانان بر اساس این اندیشه است که بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل لازم است، در سیاست خارجی خود مسئله نفوذ تفکرات وهابیت بسیار مورد دقت قرار گیرد تا باعث مشکلاتی برای آینده اسلام نشود.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 23
#برهان_نظم 6⃣
#تقریر_دوم_برهان_نظم
#برهان_حساب_احتمالات_در_پیدایش_حیات
🔸این تقریر برهان نظم دلیل مستقلی نمی باشد و تنها اختلاف در طرز بیان آن می باشد و گرنه روح برهان در هر دو یکی می باشد .
🔹این تقریر را در قالب مثالی بیان می کنیم:
مواد اولیه اجسام زنده را سه عنصر اصلی یعنی هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل میدهند و مقداری ازت و کمی از عناصر دیگر نیز با این سه عنصر ترکیب یافته اند. در جسم ساده ترین و کوچکترین حیوان ها 🐜به تعداد میلیون ها از اتم های عناصر مذکور وجود دارد که به نسبت ها و شکل های خاصی با هم ترکیب یافته اند و اگر با حساب احتمالات، امکان تصادف و ترکیب این عناصر را حساب کنیم ، خواهیم دید که نتیجه به قدری کوچک است که میتوان گفت صفر0⃣ است. حال عالی ترین حیوانات یعنی انسان را در نظر بگیرید که میخواهد قوانین طبیعت را کشف و یا در آنها مداخله کند، آیا ممکن است که این موجود تصادفاً از ترکیب خود به خود عناصر به وجود آمده باشد؟ [1]
🔸همین احتمالات در تمام اجزای این عالم وارد می شود از فاصله خورشید 🌕تا زمین🌍 گرفته که اگر کمتر یا بیشتر بود حیات بشر مختل می گردید،تا اجزا و عناصر تشکیل دهنده هوا که برای بقای حیات در زمین ضروری است.
🔹تمام این دقتی که در ایجاد این عالم وجود دارد با حساب احتمالات و فرض این که از روی تصادف از بین میلیاردها میلیارد انتخاب آن انتخابی که صحیح است، تعیین شده باشد صفر است.
نتیجه آنکه ایجاد این عالم از روی تصادف محال است و موجودی که دارای علم، اختیار و شعور است این عالم را پدید آورده است.[2]
[1] 📙عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 46
[2] 📗برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 53-51
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 🔟
#غلات 7⃣
#بيانية 3⃣
#سرانجام_بیان_بن_سمعان
🔸بیان بن سمعان کوفه را کانون فعالیت خود قرار داده بود و در آنجا به شغل علوفه فروشی 🌾مشغول بود. در سال 119 قمری خالد بن عبدالله قسری او را به همراه 15 نفر از پیروانش دستگیر کرده و آنها را با طناب بست و رویشان نفت ریخت و در مسجد کوفه آنها را آتش 🔥زد؛ سپس یکی از آنان توانست خود را از آتش نجات دهد اما وقتی دید باقی یارانشان در آتش مانده اند، برگشت و خود را در آتش انداخت و به همراه آنها سوخت.[1]
🔹طرفداران وی به دیگر شاخه های غالیان پیوستند یا زمینه بروز و ظهور اندیشهها در گروههای دیگری چون هسته های آغازین اسماعیلیان شدند.[2]
[1]📙 فرق الشيعة، نوبختی، ص 28
[2] 📘تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 283
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 6⃣
🌸#دعاى_سوم از دعاهاى امام عليه السّلام در درود بر نگهداران عرش و هر فرشته مقرب 3⃣🌸
🔸(19) وَ الَّذِينَ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ، وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (20) وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (21) وَ الزَّبَانِيَةِ الَّذِينَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ابْتَدَرُوهُ سِرَاعاً، وَ لَمْ يُنْظِرُوهُ. (22) ... (24) فَصَلِّ عَلَيْهِمْ يَومَ يَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ 🔸
🔹(19) و بر فرشتگاني كه خدا را در فرمان هايش نافرمانى نمي کنند، و آنچه به آن مأمورند بجا مي آورند.(20) و بر فرشتگاني كه (به اهل بهشت) مي گويند: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ. (21) و بر فرشتگان پاسبانی كه هر گاه به ايشان گفته شود : خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ( او را بگيريد و در غل و زنجیر⛓ كشيد و به دوزخ اندازيد)، به شتاب به او رو آورند و مهلتش نمي دهند.... (24) پس بر ايشان درود فرست در روزى كه هر كس مي آيد و با او سوق دهنده(به سمت محشر) و شاهدی (بر اعمالش) است.🔹
(📗برگرفته از الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 57)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 12
#سلمان_فارسی 2⃣
🔸در اين ميان كه با پدرم براى شركت در جشن يكى از عيدهاى زردشتى ميرفتم به يك صومعه برخوردم (معبد نصارى) که ناگهان در آن صومعه مردى با صدای بلند گفت: اشهد أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّه و ان عيسى روح اللَّه و ان محمدا حبيب اللَّه. وصف محمد صلی الله علیه و آله در گوشت و خون من رسوخ کرد و ديگر نه خوراكى بر من گوارا بود، نه نوشیدنی ای💧.
🔹 مادرم به من گفت تو چرا امروز به آفتاب 🌕سجده نكردى؟ من با او به گفتگو پرداختم تا خاموش شد. چون به خانه برگشتم ديدم يك كتابى📗 از سقف اطاق آویزان است. به مادرم گفتم اين چه كتابى است؟ گفت: اى روزبه همين امروز كه ما از جشن عيد برگشتيم ديدم كه اين كتاب آویزان است، مبادا به اينجا نزديك شوى زیرا اگر نزديك بروى پدرت تو را خواهد كشت ...
(📙برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 162)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 🔟
#رابطه_دین_و_سیاست 4⃣
#سكولاريزم 2⃣
#ظهور_سكولاريزم 1⃣
🔸داستان سكولاريزم در واقع از اروپاى قرون وسطى شروع مىشود و بايد ريشههاى آن را در اين عصر و در دوران تسلّط كليسا⛪️بر همه شئون اروپا و مردم اين قارّه جست وجو كرد.
پاپها و كليسا با در اختيار داشتن تجارتها و صنايع بزرگ و همچنين برخوردارى از موقوفات و زمينهاى كشاورزى وسيع و فراوان، از قدرت اقتصادى و نظامى عظيمى بهره مىبردند و عملا به گونهاى شده بود كه حاكميت و نفوذ خود را بر سراسر قارّه اروپا تحميل مىكردند و براحتى در مقابل حكّام و سلاطين سرزمينهاى ديگر صف آرايى مىكردند و با آنها درگير🗡 مىشدند.
🔹 اين حاكميت و تسلّط، همه زمينهها از جنبههاى فردى و احكام و مراسم دينى و مذهبى گرفته تا جنبههاى اجتماعى و سياسى و حتى علوم مختلف را شامل مىشد. آموزش و پرورش و تدريس و تعليم علوم از جمله رياضيات ✖️و ادبيات و نجوم🔭، همه و همه در اختيار كشيشها بود. دادگاههاى تفتيش عقايد (انگيزاسيون) اين دوره و از جمله محاكمه گاليله به جرم نظريهاش در باب چرخش زمين به دور خورشيد، معروف و زبانزد خاصّ و عام است.
(📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، صص 25-24)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 21
#فرضیات_پیدایش_تشیع 16
#جنگ_صفین 2⃣
#نقد_نظریه
🔸این فهم اشتباه از این واقعه و استفاده از عبارت مذکور برای مشخص کردن تاریخ پیدایش تشیع، مبتنی است بر فرض اینکه پیدایش شیعه تاریخی جدا از تاریخ اسلام دارد و به همین خاطر این مستشرق به عبارت طبری تمسک کرده در حالیکه این قول طبری(ثبت الیه الشیعه) خود دلیل بر وجود شیعه قبل از این واقعه می باشد.
🔹بله شیعه بعد از خلافت امام علیه السلام، ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد و دوستداران حضرت، از صحابه و تابعین بیشتر اطراف ایشان را گرفتند و لکن تمام کسانی که در سپاه علی علیه السلام حضور داشتند شیعه به معنای اصطلاحی و واقعی آن نبود بلکه اکثر آنها از این جهت که علی علیه السلام خلیفه بود با او بیعت کردند و گوش به فرمان او بودند.
( 📘برگرفته از کتاب الأضواء على عقائد الشيعة الإمامية،آیت الله سبحانی، ص 94)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام 3⃣
#کنیه
🔸آن حضرت دو کنیه داشتند، یکی "ابن الرّضا" که در این لقب با پدر و جد بزرگوار خود مشترک بوده اند.[1]
و دیگری "أبومحمد" که کنیه اختصاصی ایشان بوده و #امام_ هادی علیه السلام فرزند بزرگوار خود را به آن مکنی ساختند .این کنیه از نام امام منتظر، محمد المهدي، بزرگ مصلح بشریت و موعود امتهاي روي زمین و مستضعفان جهان گرفته شده است.[2]
#القاب
🔸علاوه بر "عسکری"[3] که مهمترین لقب ایشان بوده برای این امام بزرگوار القاب زیادی بیان شده که هر کدام آینه صفات برجسته و گرایشهای والای ایشان می باشد ازجمله: زَکِىّ، فاضل، خالص، امين، ، نقى، صادق، صامت، طاهر و القاب دیگر.[4]
[1] 📔برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت 13، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) ،مجمع جهانى اهل بيت عليهم السلام ،ص 52
[2] 📘زندگانی امام حسن عسکري علیه السلام،باقر شریف قرشی، ترجمه حسن اسلامی، صص 16-15
[3]🔺 لازم به ذکر است همانطور که مورخان تصریح کرده اند اگر در جایی لقب "عسکري" به تنهایی به کار رود مراد امام حسن عسکري علیه السلام است نه پدرشان.
[4]📔برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت 13، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) ،مجمع جهانى اهل بيت عليهم السلام ،ص 52
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 24
#برهان_نظم 7⃣
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 1⃣
🔸"دیوید هیوم" انگلیسی از فلاسفه تجربه گرا و شکاک غربی است. وی با بسیاری از مبانی متافیزیکی به معارضه برخاست، چنانکه دلایل وجود خدا را نیز مورد مناقشه قرار داد. از آنجا که در عصر وی مشهورترین دلیل اثبات وجود خدا در جهان غرب، دلیل نظم یا برهان علت غایی بود، وی این دلیل را مورد چالش جدی قرار داد و اشکالاتی را بر آن وارد کرد.[1] او در کتاب 📕خود به نام" Dealogues Concerning Natural Religion" (گفتگوها درباره دین طبیعی) که در قالب گفتگو بین دو شخص فرضی که یکی مدافع برهان نظم و دیگری مشکّک در برهان نظم است، شش اشکال بر این برهان وارد کرده است.[2]
🔹بسیاری از متکلمان و فلاسفه غربی اشکالات وی را وارد دانسته و دلیل نظم را نااستوار انگاشتند. متفکران اسلامی نیز در بحث های فلسفی و کلامی خود مناقشات هیوم بر برهان نظم را مورد توجه قرار داده و به آنها پاسخ داده اند .
ما در ادامه به بیان اشکالات هیوم و پاسخ آنها می پردازیم.
[1]📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 49
[2]📘برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 55
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| خاطرهای شنیدنی، از پیادهروی اربعین آیتالله مکارمشیرازی(مدظله العالی)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
Khoda.shenasi.apk
4.38M
📱#نرم_افزار کودکان
🔸موضوع: خداشناسی
🔹تولید: با حمایت مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 11
#رابطه_دین_و_سیاست 5⃣
#سكولاريزم 3⃣
#ظهور_سكولاريزم 2⃣
🔸كليسا و مسيحيت آن زمان مايه علمى و دينى قويّى نداشت و مطالب خود را عمدتاً از دانشمندان علوم تجربى🔬 و فلاسفه به عاريت گرفته بود و خود از درون مايه اصيل و محكمى برخوردار نبود. طبعاً در اين دستگاه عريض و طويل با آن وسعتى كه پيدا كرده بود و از آن طرف هم ضعف و فقر بنيان علمى و مبانى تئوريك، به تدريج فسادهايى پيدا شد و موجب حركتهايى عليه دستگاه پاپ و كليساى⛪️ كاتوليك گرديد.
🔹افرادى نظير مارتين لوتر (بنيان گذار فرقه پروتستان در مسيحيت) از درون تشكيلات خود كليسا در پى ايجاد اصلاحاتى در تعاليم مسيحيت بر آمدند و در كنار حركتهاى سياسى و فرهنگى اصلاح طلب ديگر شروع به فعاليت كردند. مجموع اين حركتها منجر به شكلگيرى نهضت بزرگى بر عليه پاپ گرديد و سرانجام به #رنسانس منتهى شد.
(📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، صص 26-25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 15
🔸اگر كسى سوره اى كه سجده واجب دارد را بلند بخواند🗣 و من نيز همراه ايشان آن سوره را بخوانم چند بار بايد سجده واجب بجا آورم ؟
🔹مکارم: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، یک سجده کافی است.(📘توضیح المسائل، مسأله 980)
🔹سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. (📙توضیح المسائل، مسأله 1290و 1291)
🔹صافی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، بنابر احتیاط واجب باید دوبار سجده کند.(📒 توضیح المسائل، مسأله 1103)
🔹بهجت(ره): اگر انسان موقعی که آیه سجده را میخواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورد، یک سجده کافی است، اگرچه احتیاط در دو سجده است(📕توضیح المسائل، مسأله 899)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 4⃣
🌺 #خطبه_اول 4⃣
🔸ثمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَا فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ مَلَائِكَتِهِ مِنْهُمْ سُجُودٌ لَا يَرْكَعُونَ وَ رُكُوعٌ لَا يَنْتَصِبُونَ وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُون🔸
🔹آنگاه ميان آسمانهاى بلند را باز نمود، و به انواع مختلف از فرشتگان خود پر كرد، بعضى از ايشان در حال سجودند، ركوع نمىكنند، و برخى در ركوعند، بر پا نمى ايستند، و گروهى در صفّ ايستاده اند، از جاى خود بيرون نمى روند، و بعضى تسبيح گوينده اند كه خسته نمى شوند.🔹
(📙ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 28)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 21
#فرضیات_پیدایش_تشیع 16
#آل_بویه
🔸پنجمین فرضیه در پیدایش شیعه نسبت دادن آن به سلسله آل بویه می باشد.
آل بویه از سال ۳۲۰ تا ۴۴۷ ه.ق حکومت و قدرت را در دست داشتند و در عراق و برخی مناطق ایران حکمرانی می کردند تا آنکه غزنوی ها در سال ۴۲۰ ق به آنها حمله 🗡کردند.
🔹ابن اثیر درضمن حوادث سال ۳۷۲ درباره ی یکی از پادشاهان 👑آل بویه (عضدالدوله) می نویسد:" او مرد خردمند، فاضل، با سیاست، درستکار،... و اهل فضل بود.
تا آنجا که میگوید: دوستدار دانش و دانشمندان بود. با آنان نیکی میکرد، در مجلس آنان می نشست و در مسائل با آنان به مناقشه میپرداخت. در نتیجه دانشمندان از شهرهای گوناگون به او روی آوردند و به تالیف کتاب 📚در خدمت وی پرداختند."
🔸این سخن شاهدی است بر اینکه آنان دوستدار دانش و مروج آن بوده اند و در انتشار دانش و پشتیبانی دانشمندان تلاش های در خور ستایش کرده اند.با آنکه در روزگار آل بویه بیشتر سرزمینهای ایران مذهب تسنن داشتند، اما آنان برخلاف پادشاهان غیر شیعی که موضع خصمانه علیه شیعه میگرفتند و با آنان می جنگیدند هیچگاه برابر اهل تسنن چنین موضعی نگرفتند.
#نقد_فرضیه
🔹آری مذهب شیعه در دوران آل بویه رواج یافت و شیعیان نسیم آزادی را استشمام کردند. در حالی که پیش از آن یعنی در دوران بنی عباس و به ویژه روزگار #متوکل و پس از آن شیعه، ستم ها و سختی های بسیاری را تحمل کرده بود. اما شکل گرفتن مذهب شیعه در دوران آل بویه با پشتیبانی و ترویج این مذهب از طرف آنها دو مطلب متفاوت از یکدیگر است که فرق نگذاشتن میان آنها از ساده لوحی است .
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 119_117)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 12
#رابطه_دین_و_سیاست 6⃣
#سكولاريزم 4⃣
#ظهور_سكولاريزم 3⃣
🔸يكى از نتايج مهمّ رنسانس، كه توسّط برخى از رجال دينى و روحانى مسيحيت هم مورد تأكيد قرار گرفته بود، تقبيح رفتار كليساى⛪️ كاتوليك و دخالت آن در امور مربوط به جامعه و از جمله امور سياسى بود. گفته شد آنچه كليساى كاتوليك تا آن زمان ترويج و عمل كرده انحراف از تعاليم مسيحيت ✝بوده و مسيحيت اصيل، دينى است كه در آن حكومت نباشد و به كار سياست نپردازد و به تقويت و تحكيم رابطه انسان با خداى خودش در داخل كليسا محدود شود.
🔹نتيجه گرفته شد تمام مصيبتها و محروميتها و عقب افتادگىهاى اروپا در طّى اين چند صد سال ريشه در كليسا و تعاليم آن دارد؛ پس بايد آنها را از صحنه بيرون كرد. محورهاى عمده تعاليم كليسا عبارت از خدا و آسمان و ملكوت بودند.
🔸تصميم گرفتند بجاى اين تعاليم كه عوامل مصيبت زا و ترمز دهنده جامعه بودند تعاليم و شعارهاى ديگرى را مطرح كنند؛ بدين ترتيب كه بجاى خدا مىگوييم انسان👤؛ بجاى آسمان مىگوييم زمين🌏 و بجاى ملكوت هم زندگى را قرار مىدهيم.
(📗کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيتالله مصباح يزدي، ص 26)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 25
#برهان_نظم 8⃣
#تحلیل_اشکال_های_هیوم_بر_برهان_نظم 2⃣
#اشکال_اول
🔸برهان نظم از شرایط برهان تجربی بی بهره است زیرا این برهان در غیر این عالم تجربه نشده تا در مورد این عالم هم بتوان بر طبق آن حکم کرد.
به عبارت دیگر در مصنوعات بشری ما این تجربه را داریم که آنها بدون سازنده عاقل بوجود نمی آیند چنانچه در خانه🏠،کشتی🚢 و ... آن را تجربه کرده ایم.
اما این قضیه را در اصل وجود این عالم تجربه نکرده ایم . یعنی ما عوالم دیگری که شبیه این عالم ما باشد را مشاهده نکرده ایم تا ببینیم در آنها یک سازنده عاقل و حکیم نقش داشته تا آن را در مودر این عالم هم جاری کنیم و بگوییم این عالم هم نیاز به یک سازنده حکیم و عاقل دارد .
👈پس برای این عالم نمی توان بر اساس مصنوعات بشری، حکم به سازنده عاقل و حکیم نمود.
#جواب
🔹برهان نظم برهان تجربی نیست تا ملاک در آن بر اساس مشابهت کامل بین اشیاء باشد و از اشیاء تجربه شده حکم اشیاء تجربه نشده را کشف کرد. بلکه آن یک برهان عقلی است که عقل بعد از مشاهده نظم حاکم بر عالم ماده و تفکر در آن پی می برد که این عالم مخلوق یک موجود عالم قادر مختار است.
💢نکته ای که در اینجا مطرح است این که، حسی بودن یکی از مقدمات برهان نظم ضرری به عقلی بودن آن نمی زند، زیرا حس در این میان تنها برای اثبات موضوع که وجود نظم در عالم است به کار می رد اما حکم و نتیجه گیری به عقل و محاسبات عقل برمی گردد. مانند این که با حس ثابت شود که یک مربعی در جایی وجود دارد، پس عقل به سرعت حکم می کند که تمام اضلاع آن باید به یک اندازه باشد.
(📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی ،صص 26-25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee