#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 16
#سلمان_فارسی 6⃣
🔸(بعد از خروج از دیر) با گروهى همنشين شده و به آنها گفتم: آيا غذا و نوشیدنی به من مى دهيد تا من هم خدمت شما را به جا آورم؟
گفتند: آرى، چون خواستند غذا بخورند گوسفندى 🐑را بسته و آن را زدند تا مرد و بخشى از آن را كباب و بخشى ديگر را بريان كردند و من از خوردن آن ابا كردم.
🔹گفتند: بخور، گفتم: من غلام ديرنشين هستم و ديرنشينان گوشت نمى خورند، آن قدر مرا كتك زدند كه نزديك بود بميرم، يكى از ايشان گفت: دست از او بداريد تا شرابتان بيايد كه او نخواهد نوشيد و چون شراب را آوردند گفتند: بنوش! گفتم: من غلام ديرنشين هستم و ديرنشينان خمر نمى نوشند، پس بر من حمله آورده و مى خواستند مرا بکشند، گفتم: اى قوم مرا نزنيد و نكشيد كه به بندگى شما اعتراف مىكنم و برده يكى از آنها شدم و او مرا برد و به يك يهودى به سيصد درهم فروخت.
🔸 او از داستان من پرسيد و من او را آگاه كردم و گفتم: من گناهى ندارم جز آنكه دوستدار محمّد و جانشين اويم. يهودى گفت: من تو و محمّد را دشمن مى دارم و مرا به بيرون خانه اش برد و يك تلّ ريگ در مقابل خانه اش 🏠بود و گفت: اگر تا صبح اين ريگها را از اينجا بر ندارى و به جاى ديگر نبرى تو را خواهم كشت و من هم شروع كرده و تمام شب بدان كار مشغول شدم...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 163)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 16
#رابطه_دین_و_سیاست 🔟
#سكولاريزم 8⃣
#اقلى_يا_اكثرى_بودن_دين 2⃣
🔸مغالطه اين استدلال در اين است كه اين مسأله فقط دو راه حل و دو گزينه ندارد كه مجبور به انتخاب يكى از آن دو باشيم. نه چنين است كه ما بايد همه چيز را از دين ياد بگيريم حتى نوع و طريق غذا پختن و نه چنان است كه دين منحصر به رابطه انسان با خدا باشد.
🔹بلكه حق اين است كه در هر كارى، آن گاه كه اثرش در كمال نهايى انسان (قرب و بُعد به خداوند) در نظر گرفته شود و در نتيجه رنگ ارزشى بگيرد دين اظهارنظر مىكند و به زبان ساده، حلال و حرام افعال ما را بيان مىكند. و به ساير جهات آنها ـ نظير اينكه در ظرف چينى غذا بخوريم يا غير آن ـ كارى ندارد. مىگويد اگر بعضى غذاها را بخوريم حرام است و در تكامل انسان اثر منفى ➖دارد لذا بار ارزشى منفى پيدا مىكند.
🔸پس اسلام در هر فعلى از زاويه ارزشى آن نظر مىكند و سخن مىگويد و ارزش مثبت و منفى آن ـ و اينكه موجب كمال يا سقوط انسان است ـ را بيان مىكند.
(📗برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آیت الله مصباح یزدی، ص 21-20)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️در راستای برگزاری #جلسه صمیمی معاون پژوهشی فرهنگی مرکز با شیعه پژوهان #دوره_کوتاه_مدت (روزهای زوج و فرد)، مطالب این جلسه به شرح زیر ارائه می گردد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی در ابتدا با اشاره به دو حدیث از امام صادق(علیه السلام) و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند که انسان باید در مقام گرایش قلبی، حق پذیر و در مقام گفتار حق گرا و در مقام عمل، مجری حق باشد حتی اگر به ضرر او تمام شود.
🔸قال الصادق "علیه السلام ": اِنَّ مِن حَقيقَةِ الايمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّكَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَكَ وَ اَن لا يَجوزَ مَنطِقُكَ عِلمَكَ؛
از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد(📗محاسن، ج 1، ص 205)
🔹قال النبی"صلی الله علیه و آله": الایمان عقد بالقلب و نطق باللسان و عمل بالارکان؛
پیامبر "ص": ایمان معتقد بودن به قلب است و اقرار کردن به زبان و عمل کردن به ارکان "اعضای بدن"(📘امالی شیخ طوسی، ج 2، ص 64)
🔸ایشان در ادامه نکاتی را بیان فرمودند که به اهم آنها اشاره می شود:
1⃣. اهمیت رشته شیعه شناسی به لحاظ میان رشته ای بودن آن(کلامی، تفسیری، تاریخی و...)
2⃣. ضرورت تحقیق و پژوهش در مباحث شیعه شناسی و شبهات مربوطه علاوه بر نیاز آموزشی
3⃣. الزام به تدوین یک مقاله علمی بر اساس شیوه نامه مصوب این مرکز در دوره کوتاه مدت شیعه شناسی و تحویل آن همزمان با برگزاری آزمون پایان دوره
4⃣. آزادی عمل در انتخاب استاد و موضوع مقاله اجباری
5⃣. ارائه مشاوره علمی تحقیقی در مرکز تخصصی شیعه شناسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18_15 و بهره گیری مناسب شیعه پژوهان از اساتید مشاور
6⃣. شرکت در کارگاه های پژوهشی و مقاله نویسی مخصوص دوره کوتاه مدت
🔹در پایان جلسه، برخی از شیعه پژوهان سؤالاتی در زمینه روش تحقیق داشتند که معاون پژوهشی فرهنگی مرکز به آنها پاسخ دادند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 20
🔸روِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ.🔸
🔹رسول اكرم صلی الله علیه وآله به بعضى از كودكان👦 نظر كرده و فرمودند: واى بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان!. سؤال شد: يا رسول اللَّه! از پدران مشرك آن ها؟. حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان كه چيزى از فرائض دينى را به آن ها ياد نمي دهند و اگر فرزندان، هم پى فراگيرى بروند، آن ها را منع مي كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچيز باشد. سپس فرمود: من از اين پدران بيزارم و آنان نيز از من بيزارند!.🔹
(📗جامع الاخبار،شعیری، ص 106)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسن_علیه_السلام 4⃣
#آداب_و_رسوم_ولادت 2⃣
#نامگذاری
🔸هنگامى كه حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها وضع حمل نمود 🌹به على عليه السّلام عرض نمود: اسمی براى اين مولود بگذاريد.
حضرت فرمودند: من در اسم گذاردن بر اين مولود از رسول خدا صلی الله علیه و آله پيشى نمى گيرم، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله وارد شدند، ...سپس به على عليه السّلام فرمودند: آيا نام برايش گذارده ايد؟
على عليه السّلام عرضه داشتند: من در گذاردن نام بر شما سبقت نخواهم گرفت.
🔹پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: من نيز در نام گذاردن اين طفل بر پروردگار عزّ و جلّ پيشى نخواهم گرفت.
پس حقّ تعالى به جبرئيل ✨فرمود: فرزندى به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنيت مرا به او برسان و عرض كن: على عليه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس اين مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار.
🔸 جبرئيل به زمين 🌍 آمد، تهنيت خداى تعالى را به پيامبر گفت سپس عرضه داشت: حقّ جلّ جلاله تو را امر مىكند كه اين مولود را به اسم فرزند هارون نام گذارى.
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نام فرزند هارون چيست؟ جبرئيل عرضه داشت: شبر. حضرت فرمودند: زبان من عربى است. جبرئيل عرض كرد: نامش را حسن بگذار، پس پيامبر او را حسن ناميد.
(📗برگرفته از علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص 137)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 30
#فرضیات_پیدایش_تشیع 25
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 9⃣
#نظریه_دوم 3⃣
🔸بنابر آنچه گذشت کسی که می پندارد تشیع، هم منشأ ایرانی دارد و هم رنگ ایرانی، با تاریخ ایران ناآشناست؛ زیرا در ایران تا سدة دهم هجري، مذهب تسنن حاکم بود و پس از آن در روزگار صفویان، تشیع فراگیر شد؛ البته ري، قم و کاشان، از قدیم پناهگاه تشیع بوده اند.
🔹تشیع بر ایران در دوره هاي اخیر را هیچ کس انکار نمی کند. بلکه سخن دربارة آغاز ورودشان به اسلام است.
بروکلمان می گوید:"شاه اسماعیل صفوي پس از پیروزي بر الوند، به تبریز روي نهاد. عالمان تبریز به آگاهی وي رساندند که دو سوم مردم تبریز، که شمارشان به سیصد هزار تن می رسد، از اهل سنت هستند."
🔸از موارد دیگري که این موضوع را تأکید می کند، سخن ابن اثیر در کتاب 📗تاریخ وي است که نشان دهنده سنی بودن مردم طوس تا روزگار "محمود بن سبکتگین" می باشد.
او می گوید:"محمود بن سبکتگین، عمارت بارگاه را - که علی بن موسی الرضا علیه السلام در آن است - در طوس به خوبی بازسازي کرد. پدرش سبکتگین آن را ویران کرده بود. اهل طوس کسانی را که می خواستند به زیارت بروند، اذیت می کردند. ولی پسرش آنان را از این کار منع کرد. سبب کارش هم این بود که او امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام را در خواب دید که می گوید:" تا کی این وضع ادامه دارد؟". او دانست که مقصود حضرت موضوع بارگاه است و پس از آن فرمان عمارتش را صادر کرد."
♦️با توجه به این نصوص که به روشنی بیانگر حاکم بودن مذهب تسنن در ایران است چگونه می توان گفت که سرزمین فارس، موطن اصلی تشیع بوده باشد؟
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 106-103)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 35
#برهان_حدوث 5⃣
#اشکال
🔸گرچه ماده در حرکت و تغیّر دائمی است و حرکت و تغیّر ملازم با تجدد و حدوث است ولی همین ملازمه موجب می شود که تجدد و حدوث برای ماده امری ازلی و ثابت باشد، یعنی متغیر و متحرک بودن ماده امری ازلی و ثابت خواهد بود و آنچه ازلی و ثابت است بی نیار از علت است.
#پاسخ
🔹حرکت و تغیّر صفت ماده و ماده موصوف(متحرک) است و در نتیجه ماده نسبت به حرکت نقش قابل و پذیرنده را دارد و در این جهت فرقی نمی کند که حرکت از ماده، قابل انفکاک باشد یا نباشد و به حکم عقل و گواهی تجربه در پیدایش یک پدیده وجود قابل کافی نیست بلکه وجود فاعل نیز لازم است. بدین جهت محال است که محرّک عین متحرک باشد. بنا براین به حکم قانون علیت، حرکت به علتی غیر از ماده قابل آن احتیاج دارد، خواه حرکت لازمه لاینفک ماده باشد یا از آن انفکاک پذیر باشد.
🔹این سخن با قانون جبر در فیزیک نیز منافات ندارد، زیرا مفاد آن قانون این است که جسم در حفظ حرکتی که دارد به عامل خارجی نیاز ندارد وتنها در تغییر جهت ↩️یا سرعت حرکت نیازمند عامل بیرونی است ومفاد اصل عقلی مزبور این است که حدوث حرکت به علت خارجی نیاز دارد گرچه ممکن است آن علت، حرکت را وصف لازم و لاینفک جسم قرار دهد به گونه ای که در ادامه حرکت به علت خارجی نیاز نداشته باشد.
♦️از بیان فوق نادرستی فرضیه ماده ازلی و متحرک در تفسیر پیدایش پدیده های جهان طبیعت نیز روشن شد، زیرا ازلی بودن وجود آنها به تنهایی کافی در توجیه حرکت آنها نیست، چون حرکت همان گونه که قابل(متحرک) می خواهد، فاعل(محرّک) نیز می خواهد.
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 59-58)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 7⃣
🌺 #خطبه_دوم 1⃣
🔹أحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِن🔹
🔸خداوند متعال را سپاسگزارم براى تمام گردانيدن نعمتش و فرمانبردارى در مقابل بزرگوارى و عزّتش و نگاه داشتن از معصيتش (زيرا شكر در هر نعمتى علاوه بر اينكه نعمت را مى افزايد، خود راهى است به سوى بندگى و دوری از معصيت) از او درخواست 🙏يارى دارم كه به كارسازي اش نيازمندم، كسي را كه او هدايت نمايد گمراه نمى شود، و كسي را كه دشمنى كرده، فرمانش را انجام ندهد راه نجات نيست❌، و كسي را كه بى نياز گرداند محتاج نخواهد شد، زيرا بى نياز گردانيدن او (اگر به ميزان عقل سنجيده شود) زيادتر است از هر چيزيكه با آن برابر و هم وزن شود، و بهتر است از هر چيزيكه (جواهرى💎 كه در گنجينه ها) پوشيده گردد.🔸
(📗 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 42)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 15
#غلات 12
#جناحیه 1⃣
🔸 "جناحیه" نام یکی دیگر از فرقه های غالیان است که بر پیروان عبدالله بن معاویه بن جعفر طیار(ذوالجناحین) نهاده اند.
عبدالله بن معاویه در شرایط آشفته سیاسی درگیریهای درون خانوادگی در دوره پس از ولید دوم(125 ه ق) توانست گروههایی از شیعیان و غالیان را گرد خود جمع کند و قیامی را در سال 🗓 126 ه ق در کوفه سامان دهد. هرچند قیام او به شکست انجامید، اما او به توصیه دوستانش و در شرایطی که حکومت اموی راه او را برای عقب نشینی باز گذاشته بود روانه مدائن شد و بدین سان زمینه گسترش اندیشه غالیان بدان سامان را نیز فراهم ساخت.
#سرانجام_جناحیه
🔹عبدالله بن معاویه هرچند توانست در سال 128 ه ق و پس از عقب نشینی از کوفه به مدائن و اصطخر، در این سرزمین ایرانی طرفدارانی به دست آورد و دو سالی نیز بر بخشی از فارس حکم براند، اما سرانجام در سال 130 ه ق در زندان 🔗ابومسلم در گذشت و پس از مرگ او طرفداران وفادارش به کوفه بازگشتند تا این بار به یکی از دیگر گروههای غالیان که ابوالخطاب آن را رهبری می کرد بپیوندند.
(📗برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 289-287)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 19
🔹پرسش:
آيا تبعيض در تقليد جايز است؟ يعني در برخي مسائل به فتواي مجتهدي و در برخي ديگر به فتواي مجتهد ديگري عمل كنيم؟
🔸جواب:
👈خامنه ای: تبعیض در تقلید اشکال ندارد و اگر اعلمیّت هر یک از آنان در مسائلی که مکلف بنا دارد در آن مسائل از او تقلید کند محرز شود، بنا بر احتیاط، تبعیض در تقلید در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نیاز مقلّد، واجب است.(📗استفتائات، سؤال 18)
👈مکارم: تبعیض در تقلید، در صورت تساوي دو مجتهد مانعی ندارد؛ ولی در عملِ واحد از یک نفر تقلید کند؛ زیرا در بعضی از موارد مبتلا به اشکال میشود.( 📘استفتاءات جدید، ج 2، سؤال 11)
👈سیستانی: تقلید یعنی عمل به قول اعلم و با فرض اعلمیت دیگر رأي غیر اعلم معذر نخواهد شد البته اگر با شهادت اهل خبره ثابت شود که دیگري در یک یا دو باب از ابواب فقه اعلم است لازم است در آن مورد از دیگري تقلید کند زیرا که تقلید اعلم واجب است.(📙استفتائات، تقلید، سؤال 11 )
♦️تبصره. حكم بالا در تبعيض ابتدايي است؛ يعني، جايگاه اين اختياري كه براي مقلّد منظور شده، به پيش از عمل باز مي گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتواي مجتهد ديگر رفتار نمايد، در اين صورت حكم رجوع و عدول را پيدا مي كند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسین_علیه_السلام 3⃣
#آداب_و_رسوم_ولادت 1⃣
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله تمام سنتهایی را که برای ولادت 🌸امام حسن علیه السلام انجام دادند، برای این نوزاد هم انجام دادند.
🔹در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ اقامه گفتند.
🔸نامگذاری ایشان نیز مانند برادر بزرگتر انجام شد به این صورت که وقتی امام حسين عليه السّلام متولّد شد خداى تعالى به جبرئيل فرمود: فرزندى 🌹به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنيت به او بگو و عرض كن: على عليه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس اين مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار.
جبرئيل به زمين🌏 آمد، تهنيت خداى تعالى را به پيامبر گفت سپس عرضه داشت: حقّ جلّ و جلاله تو را امر مىكند كه اين مولود را به اسم فرزند هارون نامگذارى.
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نام فرزند هارون چيست؟ جبرئيل عرضه داشت: شبير.
حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى. جبرئيل عرض كرد: نامش را حسين بگذار.
(📗برگرفته از علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص 138)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 31
#فرضیات_پیدایش_تشیع 26
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 🔟
🔸از مطالب گفته شده دو نکته حاصل می شود:
👈نکته اول: خاستگاه تشیع، ایران نیست. بلکه زادگاه و سرچشمه اش حجاز است؛ چون اعراب مدت بسیار زیادي بود که آن را پذیرفته بودند. درحالیکه هیچ کس از ایرانیان مگر سلمان محمدي👳 به این آیین در نیامده بود. وقتی اسلام میان ایرانیان وارد شد، آنان نیز همچون دیگر ملتها به مذاهب گوناگون گرویدند و مدت زیادي را به همین شکل باقی ماندند تا آنکه بازگشت به تشیع شدت گرفت؛ به طوري که گروندگان به این مذهب در روزگار برخی از پادشاهان مغول و عصر صفوي (🗓 905 ه. ق) فزونی گرفت.
👈نکته دوم: منحصر بودن امامت به علی علیه السلام و فرزندان ایشان امري عارضی بر تشیع نیست. بلکه گوهر و حقیقت تشیع را تشکیل می دهد که اگر جز این بود، تشیع روح و جوهرش را از دست می داد. دوستی ❤️خاندان محمد صلی الله علیه و آله و برتري دادن علی علیه السلام بر دیگر خلفا، اصل و جوهر این حقیقت است و عارضی شمردن انحصار امامت به فرزندان خاص علی علیه السلام ، آنطور که برخی می پندارند، تصوري است که هیچ دلیلی جز بهتان و دروغ، ندارد.
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 109-108)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 36
#برهان_حدوث 6⃣
#اشکال
🔸برتراند راسل فیلسوف و ریاضی دان انگلیسی، استدلال به قانون ترمودینامیک در اثبات حدوث جهان و وجوب یک خالق برای آن را نادرست دانسته و اشکالی به این مضمون وارد کرده است:👇
نتیجه گیری وجود خالق، مترادف است با نتیجه گیری وجود یک علت و استنتاج های علّی در حوزه علم، تنها زمانی مجاز هستند که از قوانین علّی آغاز شده باشند و خلقت از عدم، چیزی است که به تجربه ممتنع است.
از این رو تصور اینکه جهان🌏 به دست خالقی، از عدم آفریده شده به هیچ وجه منطقی تر از این نیست که جهان بدون علت ایجاد شده است، زیرا هردو فرض، در نقض قوانین علمی ای که ما قادر به مشاهده شان 👁هستیم مشترک اند.
#پاسخ
🔹همانطور که قبلا گذشت برهان حدوث از دو مقدمه تشکیل شده است:
1⃣. حدوث عالم، که این نتیجه روشن بررسی های علم تجربی است.
2⃣. اصل بدیهی عقلی، که هر امر غیر ذاتی نیازمند علت است و این اصل از تحقیقات تجربی به دست نمی آید بلکه این به طور کل خارج از حوزه علم تجربی است.
اگر مراد راسل از تساوی دو فرض(مخلوق بودن عالم توسط آفریدگاری دانا و فرض وجود خود به خودی عالم) در این است که آنها از حوزه علوم تجربی 🔬خارج است این سخن صحیح است ولیکن این دو در نزد عقل که تنها حاکم در امثال این قضایا است با هم مساوی نیستند و عقل، فرض اول را تأیید کرده و فرض دوم را رد می کند.
♦️این اشکال راسل از مبنای اشتباه[1] او در معرفت شناسی سرچشمه می گیرد که قائل است هر اندیشه ای که از تجربه حسی، قابل آزمایش🔬 نباشد، ارزش علمی ندارد و پذیرفته نیست در حالیکه سخن حق این است که دستگاه معرفت بشری از دو بخش معرفت های عقلی و غیر عقلی تشکیل می شود که برخی معرفت های عقلی زیربنای تمام معرفت ها می باشد و با انکار آنها، تمام دانش بشری انکار می شود. بر این اساس می گوییم نیازمندی پدیده به پدید آوردنده و حادث به محدث، از بدیهیات عقلی است و تصدیق آن به چیزی جز تصور درست مفردات آن(حادثه، محدث و نیازمندی) نیاز ندارد.[2]
[1] در رد این مبنا همین بس که روشن ترین نقض آن این است که خود این ادعای پوزیتیویست ها نیز یک معرفت برآمده از حس نبوده و قابل آزمایش و تجربه حسی نیست.
[2] 📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 33
و 📘عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 62-61
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 4⃣
#آیات_ولایت 4⃣
#آیه_تطهیر 4⃣
#اهل_بيت_چه_كسانى_هستند 3⃣
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله علاوه بر اینکه با گفتار خود(روایات وارده در شأن نزول آیه) مصداق اهل البیت را مشخص نمودند با رفتار و سیره خود نیز راه را بر هرگونه شک و تردید بر آیندگان بستند.
طبق روايت عجيبى كه در منابع 📚مختلف، از جمله شواهد التّنزيل، آمده است (به نقل از انس بن مالك، خادم مخصوص آن حضرت) مى خوانيم: آن حضرت پس از اين ماجرا هر روز بعد از اذان صبح و قبل از اقامه نماز جماعت جلوى خانه على و فاطمه مى ايستاد و اين جمله را تكرار مىكرد:
▫️الصَّلاةَ يا أَهْلَ الْبَيْتِ. «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»
▫️اى اهل بيت پيامبر! هنگام نماز صبح است. سپس آيه تطهير را تلاوت مىفرمود.
و اين كار را براى شش ماه مداوم و پى درپى تكرار مى كرد!
🔹روايت فوق از ابو سعيد خدرى نيز نقل شده و ايشان مى گويد: «پيامبر هشت ماه پى درپى هر روز صبح 🌅اين كار را انجام مى داد!»
شايد پيامبر بيش از مدت مذكور اين كار را انجام داده باشد، ولى انس بن مالك بيش از شش ماه و ابو سعيد خدرى بيش از هشت ماه پى درپى نديده باشند.
🔸بنابراين، هدف پيامبر از اين امور جداسازى اهل البيت از ديگران و تعيين مصداق روشن و كامل و منحصر به فرد آن است كه حقيقتاً بطور تمام و كمال اين جداسازى را انجام داد، بگونه اى كه در هيچ مورد ديگرى سراغ نداريم كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مطلبى را اين قدر تكرار نموده و بر آن پافشارى كند. آيا با اين همه تأكيدات و توصيه ها و توضيحات بى انصافى نيست كه بگوئيم اهل البيت غير از پنج تن آل عبا هستند و تفسيرهاى نادرستى ارائه دهيم؟!
راستى چرا در مطالبى چنين روشن و واضح كه همچون روز روشن🌕، آشكار است، برخى به بيراهه رفته اند و خود و ديگران را گرفتار ساخته اند؟
(📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، ص 168)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله در دیدار معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهلبیت سلام الله علیها:
🔹قم متعلق به تمام جهان اسلام است و حضور ۱۵تا۲۰میلیون زائر در سال به قم، حجم زیادی از افراد را شامل می شود که شاید زیارت کنندگان خانه خدا در سال به نصف این رقم هم نرسد.
🔹در روایت آمده که قم حرم اهلبیت علیهم السلام است، در فضایلی که درباره قم و حضرت معصومه سلاماللهعلیها وارد شده است، علم و دانش از این شهر به تمام عالم گسترش پیدا می کند.
🔹در دنیای اسلام، کانون علمی مانند حوزه علمیه قم وجود ندارد. در مدینه، ریاض و حتی الازهر، جمعیتی در این حدود، در حوزه های علمیه آنان نیست و این افتخار در سایه حضرت معصومه سلاماللهعلیها نصیب شهر قم شده است.
🔹باید از ظرفیتهای حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه برای برنامههای مذهبی و مقابله با رواج فساد استفاده کنیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه🔟
🌸 #دعاى_چهارم از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 4⃣ 🌸
🔸(15) وَ تَبْعَثُهُمْ بِهَا عَلَى اعْتِقَادِ حُسْنِ الرَّجَاءِ لَكَ، وَ الطَّمَعِ فِيمَا عِنْدَكَ وَ تَرْكِ التُّهَمَةِ فِيمَا تَحْوِيهِ أَيْدِي الْعِبَادِ
(16) لِتَرُدَّهُمْ إِلَى الرَّغْبَةِ إِلَيْكَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَ تُزَهِّدَهُمْ فِي سَعَةِ الْعَاجِلِ، وَ تُحَبِّبَ إِلَيْهِمُ الْعَمَلَ لِلْآجِلِ، وَ الِاسْتِعْدَادَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ 🔸
🔹(و چنان درودى بر آنها فرست )كه به سبب آن ايشان را بر اعتقاد به اميد نيكوى به تو و طمع در آنچه نزد تو است (روزى ای كه براى آنها مقدر ساخته اى) و بر ترک تهمت زدن در آنچه (فراوانى نعمت) كه در دسترس بندگان است (نگويند چنين قسمت بر خلاف عدل است) بر انگيزى.
تا آنان را خواهان به سوى (عبادت و بندگى) خود و ترس از (كيفر🔥) خويش (بر اثر تقصير در طاعات) باز گردانى، و در فراخى (زندگى) دنيا 🎉بى رغبت و پارساشان نمائى و عمل براى آخرت و آمادگى براى پس از مرگ را محبوب آنها گردانى🔹
(📗 برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 62)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 17
#رابطه_دین_و_سیاست 11
#سكولاريزم 9⃣
#اقلى_يا_اكثرى_بودن_دين 3⃣
🔸اين جهت ارزشى ـ و تأثير مثبت ➕و منفى➖ يك فعل در كمال انسان ـ گاهى آن قدر روشن است كه بيان تعبدى از ناحيه دين لازم نيست مثل گرفتن يك لقمه نان از دست يك كودك يتيم. ولى در اكثر موارد، عقل اين توانايى را ندارد كه وجوه ارزشى افعال و مقدار تأثيرى كه در سعادت و شقاوت ما دارد را درك كند، اينجاست كه دين بايد دخالت كند و نوع و درجه تأثيرى را كه اين فعل مىتواند در كمال نهايى ما ـ قرب و بعد به خداوند ـ داشته باشد بيان نمايد.
🔹اكنون انسانهاى منصف قضاوت كنند: آيا دينى كه از نماز و روزه گرفته تا خريد و فروش، ازدواج و طلاق، جنگ ⚔و صلح، و تا خوردن و آشاميدن، سخن گفته و دخالت كرده، دين اقلّى است؟ و آيا چنين دينى سياسى است يا غير سياسى؟
🔹آيا هيچ انسان عاقلى مىتواند بپذيرد كه فى المثل خوردن گوشت خوك 🐖در سعادت و شقاوت انسان اثر دارد و بنابراين دين بايد به آن بپردازد اما نوع حكومت و اداره امور جامعه هيچ تأثيرى در اين زمينه ندارد و اسلام درباره آن و ابعاد ارزشى آن نظرى مثبت يا منفى ندارد؟!
(📗برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آیت الله مصباح یزدی، ص 21)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_سجاد_علیه_السلام 3⃣
#مادر_گرامی 2⃣
#به_اسارت_افتادن_وى_در_دوره_خلافت_عمر_بن_خطاب 1⃣
🔸این جریان كه در بسيارى از منابع به چشم مىخورد و از شهرت زیادی هم برخوردار گردیده از این قرار است:
دردوران عمر كه ايران به دست مسلمانان فتح شد، دو تن از دختران يزدگرد، به اسارت مسلمانان درآمدند و به مدينه منتقل شدند. : وقتی که دختر یزدگرد نزد عمر آمد، دختران مدینه از او شرف گرفتند. و مسجد به نور او درخشیدن گرفت، وقتی که عمر به سمت او نگریست او صورتش را پوشاند و گفت: روز هرمز سیاه باد که دخترانش چنین اسیر ⛓شدند! عمر [به تصور این که او را ناسزا می گوید] گفت: این زن مرا دشنام می دهد؟ خواست او را تنبیه👋 کند که امیر المؤمنین علیه السلام به عمر فرمود: تو حق نداري چنین رفتار کنی! او را آزاد بگذار تا هر کسی از مسلمین را که می خواهد انتخاب کند و از سهم او حساب کن، عمر او را آزاد گذاشت و او آمد دست روي سر امام حسین علیه السلام گذاشت.[1]
🔸قریب به این روایت در برخی منابع تاریخی نیز آمده است.[2]
🔹این قول گرچه در بین اقوال مطرح شده مشهورتر است اما به دلایلی که در ادامه به آن اشاره می شود مردود و باطل است.
[1] 📗 الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی، ج1، ص 467
[2] 📙 حیاة الامام زین العابدین علیه السلام، باقر شریف قرشی، ج 1، ص 22
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم نحوه شهادت شهید مفتح از زبان قاتلش
🗓 ۲۷ آذر سالروز شهادت شهید مفتح
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 32
#فرضیات_پیدایش_تشیع 27
#شیعه_و_صفویان
🔸هفتمین و آخرین نظریه در رابطه با پیدایش تشیع انتساب آن به صفویه می باشد.
شاید بتوان گفت همان مطالبی که دربارة آل بویه ذکر شد، درباره این خاندان نیز صادق است.
🔹صفویان، از خاندان شیخ صفی الدین، عارف 👳مشهور اردبیلی و متوفاي سال 735 ه. ق هستند. پس از سقوط دولت مغول، سرزمینهاي تحت سلطۀ آنان به دولتهاي کوچک شیعی و غیرشیعی تقسیم شد. یکی از این دولتها به دست نواده شیخ صفی به نام« شاه اسماعیل » در سال 905 ه. ق، بنیان نهاده شد. او با در دست گرفتن زمام امور در سرزمین فارس، دولتی مستقل تشکیل داد و موفق شد نفوذ و قدرتش را گسترش دهد. وي تا سال 930 ه. ق حکومت کرد و پس از او نیز فرزندانش حکومت را به ارث بردند تا آنکه با سلطۀ افغانها بر ایران در سال 1135 ه. ق از قدرت برکنار شدند.
🔸سلاطین صفوي از بهترین پادشاهان بودند؛ زیرا شر آنان کم و خیر و برکتشان فراوان بود. در این دوران، دانش و ادب و فنون معماري رواج یافت و ازاین رو آثار جاودانه اي از آنان در ایران و عراق به جاي مانده است. کسی که بر حالات آنان آگاه باشد و تاریخ شیعه را بداند، درمی یابد که دوران صفویه روزگار شکوفایی تشیع بوده است، نه شکل گیري آن. این موضوع خدشه ناپذیر است و جز اشخاص ساده و نادان با آن مخالفت نخواهند کرد.
🔹خلاصه آنکه پایه و اساس تمام دیدگاه هاي بی ارزش در تحلیل تاریخ شیعه و منشأ شکل گیري آن، همه اموري فرضی هستند که بر پایه خطا ❌بنا شده اند و آن، پذیرفتن این مطلب نادرست است که تشیع پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بر جامعۀ اسلامی عارض گردید.
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 122-121)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee