eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
9⃣ 🌺 3⃣ 🔸لا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِه🔸 🔹هيچ يك از اين امّت با آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله طرف مقايسه نبوده و كسانيكه هميشه از نعمت و بخشش (معارف و علوم) ايشان بهره مندند با آنان برابر⚖ نيستند. آل محمّد عليهم السّلام اساس و پايه دين و ستون ايمان و يقين هستند (زيرا به سبب هدايت و ارشاد ايشان دين اسلام بر پا است و آل محمّد عليهم السّلام كسانى هستند كه) دور افتادگان از راه حقّ ✅ به آنان رجوع كرده و واماندگان، به ايشان ملحق مي شوند، و خصائص امامت در آنان جمع و حقّ ايشان است و بس، و درباره آنان وصيّت (رسول اكرم) و ارث بردن (از آن وجود محترم) ثابت است (و ايشان به آن حضرت از هر جهت نزديكتر و سزاوارترند، و ليكن بعضى از اين امّت به وصيّت 📜آن بزرگوار عمل نكرده، ارث او را پايمال نموده، تخم فساد را در روى زمين پاشيدند، و به حسب ظاهر) در اين هنگام حقّ به سوى اهلش برگشته، به جائى كه از آن خارج شده بود منتقل گرديد (زيرا پيش از اين امارت و خلافت را غصب كرده و سزاوار اين منصب را خانه نشين كرده بودند).🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 46-45) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 2⃣ 2⃣: گزارش شده است که امام کاظم علیه السّلام به اصحابش فرمود: به خدا سوگند من این کنیز را به دستور خدا و الهام او خریدم. 🔸وقتی درباره این جمله از او پرسیده شد، در پاسخ فرمود: در حالی که خواب بودم، جدّم و پدرم به نزد من آمدند و همراهشان قطعه‌ای از ابریشم بود. آن‌ها آن پارچه را پهن کردند، ناگهان پیراهنی 👚را در آن دیدم که تصویری از آن خانم بر آن پیراهن نقش بسته بود. آن‌ها به من گفتند ای موسی، تو از این دختر کنیز بهترین فرد روی زمین 🌏را پس از خود خواهی داشت؛ 🔹سپس پدرم به من فرمود و دستور داد: اگر پسری از او متولّد شد، نامش را علی بگذار. خداوند متعال از طریق او عدل و رحمتش را ظاهر می‌کند. خوشبخت ✨کسی که او را قبول دارد و نفرین بر کسی که او را نافرمانی نماید و نسبت به وی دشمنی 😡ورزد و انکارش کند. (📗 برگرفته از کتاب اثبات الوصیة، مسعودی، ص 202) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
36 4⃣ 🔸مطالب گذشته را می توان به این صورت جمع بندی کرد: 1⃣. طبق حدیث "یوم الدار" پیامبر صلی الله علیه و آله از همان آغاز رسالت خود وعده داد که حضرت علی علیه السلام را به سمت جانشینی و خلافت خود منصوب نماید. 2⃣. پیامبر صلی الله علیه و آله حتما درصدد تحقق این وعده بوده اند. 3⃣. یقینا آن حضرت این وعده را برای عده ای از دوستان فداکار👳 خود بیان کرده اند. 4⃣. این بیان در قالب روایات، فضائل و مناقب حضرت علی علیه السلام را بیان می‌کنند که منابع روایی شیعه و اهل سنت مملو از آن است و اوج این روایات را در جریان غدیر خم می توان دید. 5⃣. بی‌شک بیان فضائل علی علیه السلام از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله عده ای از دوستان و شیفتگان خالص پیامبر صلی الله علیه و آله را وا می داشت تا علی علیه السلام را نیز دوست❤️ داشته به دور او جمع شوند و از وی پیروی کنند همچنان که در نقطه مقابل عده ای را به بغض 😡و حسد و کینه ورزی دچار کرد. 6⃣. همین جا منشأ پیدایش دوخط 🔀در اسلام بود که یکی طبق نصوص پیامبر صلی الله علیه و آله پیروی از علی علیه السلام را واجب و دیگری آن را غیر لازم می دانست و بلکه از راه عناد با حضرت علی علیه السلام در می‌آمد. خط اول شیعه نامیده می شدند. 7⃣. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که با وجود این مصداق در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، روایاتی که در آن لفظ شیعه به کار رفته ناظر به زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله است. (📑برگرفته از مقاله: نظریه پیدایش تشیع در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، تورگوت آتام، مجله سخن تاریخ، شماره سوم، تابستان 1387) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
41 4⃣ 4⃣ 5⃣. بطلان تسلسل 🔗و آن عبارت است از اجتماع سلسله ای بی نهایت، از علت ها و معلول های ممکن الوجود به این صورت که (أ) معلول (ب) باشد و (ب) معلول (ج) و (ج) معلول (د) و همین طور تا بی نهایت بدون اینکه به یک علتی ختم شود که نه ممکن است و نه معلول چیز دیگری. 🔸دلیل بر بطلان تسلسل هم این است که از آنجا که معلولیت وصف عامی است برای تمام اجزاء این سلسله🔗، در این هنگام این سؤال مطرح می شود که چه چیزی باعث شده تا این سلسله که تماما ممکن الوجود است، از عدم پا به عرصه وجود ✨نهد در حالیکه ما فرض کردیم داخل این سلسله علتی نیست که خود معلول دیگری نباشد و این سلسله تا بی نهایت از علت هایی تشکیل شده که خود معلول دیگری هستند و اگر در این بین علتی پیدا می شد که خود معلول دیگری نبود، موجب انقطاع سلسله و توقف آن در یک نقطه می شد که آن همان موجودی است که قائم به ذات خود است و محتاج به چیز دیگری نیست و به آن واجب الوجود می گویند. 🔹مثالی برای روشن شدن مطلب: فرض کنیم هر کدام از اجزاء این سلسله به خاطر احتیاج ذاتی که به علت دارند به منزله صفر0⃣ باشد در این صورت اجتماع این معلول ها به منزله اجتماع صفرهای متعدد است و معلوم است که از قرار گرفتن چند صفر درکنار یکدیگر و لو بی نهایت صفر، هیچ عددی حاصل نمی شود و حتما باید یک عدد صحیحی که قائم به ذات خود است(مثلا عدد 1⃣) در کنار این صفرها قرار بگیرد تا آنها هم معنی و ارزش پیدا کنند. 🔸از بطلان تسلسل این نتیجه حاصل می شود که فرض یک سلسله علت ها و معلول های غیر متناهی مستلزم یکی از این دو حالت است: 👈یا تحقق معلول بدون علت 👈و یا عدم وجود چیزی در خارج که بطلان هر دو فرض بدیهی است. (📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، صص 38-37) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
21 🔹پرسش: دادن رشوه براى حل مشكل ادارى و تسريع در كار، چه حكمى دارد؟ 🔸پاسخ 👈خامنه ای: پرداخت پول💴 یا اموال دیگر از طرف فرد مراجعه کننده به کارمندان ادارات که مکلّف به ارائه خدمات اداري به مردم هستند، و حتماً منجر به فساد ادارات خواهد شد، عملی است که از نظر شرعی حرام محسوب می شود و توهّم اضطرار، مجوّز او در انجام این کار نیست. تصرف در آن نیز از طرف کارمندان 👨🏫جایز نیست و باید آن را به صاحبش برگردانند.(📗 اجوبة الاستفتاءات، سؤال 1246 و 1248) 👈مکارم: دادن وجه براي انجام کاري که حقّ مشروع است اشکالی ندارد ولی گرفتن این پولها براي گیرنده جایز نیست. ♦️باید توجّه داشت که رشوه مربوط به جایی است که حقّی را باطل و باطلی را حق کند، خواه رشوه به معناي خاص باشد که در امر قضاوت است و یا به معناي عام، ولی اگر کسی پولی در مقابل انجام کاري که وظیفه اداري اوست بگیرد این پول رشوه نامیده نمی شود ولی در عین حال براي گیرنده حرام است؛ زیرا پول گرفتن در برابر انجام وظیفه اداري، اکل مال به باطل محسوب می شود، ولی اگر در غیر وقت اداري زحمتی بکشد، بی آن که حقّ کسی باطل شود و اجرتی در برابر آن بگیرد اشکالی ندارد.(📙استفتاءات جدید ، ج 2، ص 217، سؤال 664و 665) 👈سیستانی: اگر وظیفه اولیای امور این است که کار او را راه اندازی کنند ولی این کار را بدون گرفتن مبلغی نمی کنند، دادن مال برای استحصال حق جایز است هرچند گرفتن آن برای آن شخص حرام می باشد .(🌐سایت معظم له، پرسش وپاسخ، رشوه، سؤال 2) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
6⃣ 6⃣ 6⃣ 2⃣ 🔸این آیه به چند دلیل یقینا نمی تواند تنها شامل همسران پیامبر صلی الله علیه و آله باشد: 👈دلیل اول: از آنجا که مخاطب آیات قبل و آیه بعد از آیه تطهیر، همسران پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد و باید ضمیر مؤنث آورده شود می بینیم که در آيات پنجگانه قبل از آيه تطهير و نيز در صدر آيه 32 سوره احزاب، كه آيه تطهير در ذيل آن آمده است، مجموعاً 25 ضمير و فعل بصورت مؤنّث آمده و در آيه بعد (آيه 33) نيز دو مورد فعل و ضمير مؤنّث بكار رفته است، امّا ضماير و افعال آيه تطهير همه مذكّر است، كه يا اختصاص به مردان دارد و يا شامل مردان و زنان هر دو مىشود، ولى قطعاً شامل عدّه خاصّى از زنان به تنهايى نمىشود. 🔹اگر در این قسمت از آیه هم، مراد همان همسران هستند به چه علتی سیاق آیات تغییر کرده و ضمائر همگی به صورت مذکر آمده؟ 🔸با توجّه به اين كه قرآن كلام خداست✨ و كلام خداوند فصيح ترين كلمات است، قطعاً در تغيير ضميرها و فعلها مطلبى مورد نظر بوده است و لا بد منظور از اهل بيت افرادى ديگر، غير از زنان پيامبر صلی الله علیه و آله بوده است كه خداوند سياق آيه تطهير را متمايز از آيات قبل و بعد نازل كرده است. ♦️نتيجه اين كه، طبق اين بيان منظور از اهل البيت قطعاً نمىتواند همسران پيامبر باشد، بلكه منظور افراد ديگرى است كه بايد با دليل و برهان آنها را جست. (📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، صص 163-162) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
12 🌸 از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 1⃣🌸 🔸(1) يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ (2) وَ يَا مَنْ لَا تَنْتَهِي مُدَّةُ مُلْكِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْتِقْ رِقَابَنَا مِنْ نَقِمَتِكَ. (3) وَ يَا مَنْ لَا تَفْنَى خَزَائِنُ رَحْمَتِهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لَنَا نَصِيباً فِي رَحْمَتِكَ.🔸 🔹(1) اى آنكه شگفتيهاى بزرگى او پايان ندارد (پس اگر انديشه كنندگان روزگار در شگفتي هاى يك مصنوع او انديشه نمايند انديشه آنان به جائى نمي رسد) بر محمّد و آل او درود فرست، و ما (گناهكاران) را از ستم در عظمت خود باز دار (چون ارتكاب گناه ❌و عدول از حق، خود يك نوع جورى است نسبت به عظمت خالق). (2) و اى آنكه مدّت پادشاهى او به آخر نمي رسد، بر محمّد و آل او درود فرست، و گردنهاى ما را از عذاب 🔥و كيفرت آزاد فرما. (3) و اى آنكه گنجينه هاى رحمت (احسان و بخشش) او نابود نمي گردد، بر محمّد و آل او درود فرست، و براى ما در رحمت خود بهره اى قرار ده.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 64) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸برای این بانوی گرامی اسامی متعددی نام برده شده از جمله: سبیکه، ریحانه 🌸و گفته شده که امام رضا علیه السلام ایشان را خیزران نام نهاد.[1] 🔹این بانو با ماریه قبطیه، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و مادر ابراهیم، خویشاوند بوده است.[2] برای آشنایی با مقام و منزلت این بانو کافی است به سخنان اهل بیت علیهم السلام در مورد ایشان رجوع کنیم. 👈از القابی که در روایات متعدد به این بانوی گرانقدر عطا شده "خیره الإماء" به معنای بهترین کنیزان است. در روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله که در وصف امام زمان علیه السلام است حضرت می فرمایند: "بِأَبِي ابْنُ خِيَرَةِ الْإِمَاءِ؛ پدرم به فدای پسر بهترین کنیزان."[3] ♦️با اینکه مادر امام جواد علیه السلام نسبت به امام زمان علیه السلام چند واسطه دارد اما به خاطر عظمت شأن این بانو،پیامبر صلی الله علیه و آله امام زمان علیه السلام را به ایشان نسبت می دهد. 👈از موارد دیگر کلام امام کاظم علیه السلام است که در ضمن روایتی طولانی، حضرت بعد از خبر دادن از شهادت خود به يَزِيدَ بْنِ سَلِيط فرمودند: اگر توانستی سلام من را به آن کنیز برسان .[4] 👈و مورد آخر از زبان امام رضا علیه السلام است که در بیان شباهت فرزند خویش به حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: و شبیه عیسی است، پاك و پاكيزه است آن مادری 🌹كه او را زائيده است زيرا كه او طاهره و مطهّره خلق شده[5] [1] 📗برگرفته از پيشوايان هدايت١١،جواد الأئمة حضرت امام محمد تقى(عليه السلام)،گروه مؤلفان،مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام) ص 65 [2] 📘الكافي، کلینی(ط - الإسلامية)، ج1، ص 315 [3] 📘همان، ص 323 [4] 📘همان، ص 315 [5] 📙بحار الأنوار، علامه مجلسی (ط - بيروت)، ج50، ص 15 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر ♨️دهمین جشنواره علامه‌حلی برگزار می‌شود 🗓مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار ۳۰دي‌ماه ✍ثبت‌نام : jhelli.ir 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه : 🔸انقلاب امانت است و حفظ آن واجب عینی🔸 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
37 1⃣ 🔸 بعد از اثبات اینکه تشیع چیزی غیر از اسلام نبوده و فرقه ای جداگانه به حساب نمی آید و اینکه در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هم افرادی تحت عنوان شیعه علی وجود داشتند به نقد و بررسی نظریه دیگری درباره پیدایش تشیع می پردازیم. 🔹 افرادی از جمله عبدالله فیاض،اتان کولبرگ، مدرسی طباطبایی و دیگران این نظریه را مطرح کرده اند که می توان نظرات آنها را به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: 👈عقاید شیعه که ما امروز شاهد آن هستیم از ابتدا به این گونه نبوده و به مرور زمان 🗓و با توجه به حوادث تاریخی و بر اساس نیازهای پیش آمده تکامل یافته و به صورت امروزی درآمده است. ♦️ به عنوان نمونه عبدالله فیاض سه مرحله برای پیدایش شیعه بیان می کند: تشیع معنوی، تشیع سیاسی و ظهور تشیع به عنوان یک فرقه. ♦️ اتان کولبرگ و مدرسی طباطبایی به این مطلب اشاره کرده اند که مفاهیمی همچون: امامت، عصمت، علم غیب، 12 امام، غیبت صغری و کبری به مرور زمان وارد عقاید شیعه شده و در شیعیان نخستین دیده نمی شود. 🔹در ادامه به نقد این دو دیدگاه می پردازیم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
42 5⃣ 🔸شکی در این نیست که عالم وجود پر است از موجوداتی 🐪که ذاتا ممکن هستند به دلیل اینکه می بینیم آنها موجود و معدوم می شوند و تغییر و تبدیل و حالات دیگری که همگی نشانه های امکان و فقر ذاتی است بر آنها عارض می شود. 🔹و امر وجود آنها از فرض های ذیل خالی نیست: 1⃣. علتی برای وجودشان نیست که این فرض باطل❌ است به دلیل مقدمه سوم که گذشت(هر ممکن الوجودی به علت نیازمند است) 2⃣. بعضی از این ممکنات علت بعضی دیگر هستند و بالعکس🔁 و این هم محال است به بیان مقدمه چهارم(بطلان دور) 3⃣. بعضی از آنها معلول بعضی دیگر است و آن دیگری نیز معلول چیز دیگر، بدون اینکه به علتی منتهی شود که خود معلول نیست و این هم به مقتضای مقدمه پنجم باطل است.(بطلان تسلسل🔗) 4⃣. خارج از این موجودات امکانی، علتی است که خود معلول چیز دیگری نیست بلکه واجب الوجود بالذات است و این همان مطلوب ما و اثبات خالقی برای عالم ممکنات است. ♦️این صورت خالی از هر گونه اشکال بوده و عقل هم آن را تأیید کرده و می پذیرد. اما صور دیگر مستلزم محال بوده و چیزی که مستلزم محال باشد خود نیز محال است. (📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 39) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 13 11 🔸در ادامه به ذکر برخی دیگر از ادله جدایی دین از سیاست و نقد آنها می پردازیم. : یكی از عمده ترین ادله سكولاریستها، این است كه دین و آموزه های آن ثابت بوده و در مقابل، نیازهای بشر و نسبت وی با محیط اطرافش در حال تغییر و تحول بوده و نیازمند قوانین جدیدی است. به عنوان مثال، روابط مالی 💴 كه در یك جامعه پیچیده امروزی وجود دارد، در جامعه بدوی صدر اسلام وجود نداشته است و این روابط و نسبتهای خاص، نیازهای خاص خود را پدید می آورد كه هر یك محتاج تدبیرو ارضا هستند. 👈بنابراین، چون تطبیق دین ثابت بر نیازهای متغیر امکان ندارد، تنها راه حل این معضل آن است كه دین در امور دنیایی بشر دخالت نکرده ✋ و منحصر در امور اخروی شود. نقد این استدلال در ادامه می آید. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 9⃣ 🔸 در اين بين كه پشت سر او دور مى زدم به ناگاه به من التفات دوستانه اى فرموده و گفتند: اى روزبه! خاتم نبوّت را مى جويى؟ گفتم:آرى، او رداء از شانه خود برگرفت و ناگاه چشمم 👁 به مهر نبوّت افتاد كه بين دو كتف او بود كمى هم مو بر آن قرار داشت، پس بر پاى رسول خدا افتادم و بر آن بوسه مى زدم. 🔹بعد از آن فرمود: اى روزبه! به نزد اين زن برو و بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ آمدم و گفتم: اى خانم من! محمّد ابن عبد اللَّه مى‌گويد: آيا اين غلام را مى فروشى؟ گفت: به او بگو: تو را به چهار صد نخله مى فروشم كه دويست نخله آن زرد و دويست نخله ديگر سرخ باشد. 🔸من به نزد پيامبر آمدم و او را آگاه كردم، فرمود: چه خواسته آسانى! سپس فرمود: اى علىّ برخيز و همه هسته ها را جمع كن، آنها را گرفت و كاشت، سپس فرمود: آنها را آب بده 💦و امير المؤمنين آنها را آب داد و هنوز به آخر آنها نرسيده بود كه نخلها 🌴بيرون آمد و سر به هم داد. آنگاه به من فرمود: بر او وارد شو، بگو محمّد بن عبد اللَّه مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده. بر او وارد شدم و آن را بدو گفتم، او نيز بيرون آمد و به نخلها نگريست و گفت: به خدا تو را نفروشم جز به چهار صد نخلى كه همه آنها زرد باشد. 🔹در این هنگام جبرئيل عليه السّلام فرود آمد و بالهاى خود را بر نخلها كشيد✨ و همه آنها زرد شد. سپس به من فرمود به آن زن بگو كه محمّد مى گويد: جنس خود را بگير و جنس ما را بده، من آنرا گفتم و آن زن گفت: به خدا يكى از اين درختها از محمّد و از تو در نزد من محبوبتر است و من نيز بدو گفتم: به خدا يك روز با محمّد بودن نزد من محبوبتر است از تو و آنچه تو دارى. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مرا آزاد ساخت و نام مرا سلمان ناميد .(لازم به ذکر است سرگذشت سلمان در روایات دیگری مشابه این روایت و با اختلافاتی بیان شده است) (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 165) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
23 🔸قالَ امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظ.🔸 🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر شخصي بين خود 👨و خداي خود را اصلاح نمايد، خداوند متعال بين او و مردم 👨👨👧👦را اصلاح مينمايد و هر کسی امر آخرت خود را اصلاح کند، خداوند متعال امر دنياي🌏 او را اصلاح ميفرمايد و هر که برای خود از درونش واعظی🗣 باشد، خداوند بر او حافظی قرار می دهد.🔹 (📗 نهج البلاغة (صبحي صالح)، ص: 483، حکمت 89) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رهبرانقلاب : در مسائل اساسي دنياي اسلام بايد صريح باشيم 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 14 12 🔹هر دو مقدمه این استدلال نادرست است: 👈اولاً: این طور نیست که هیچ امر ثابتى در دنیا 🌏 وجود نداشته و تمام هویت آن در گذر ایام دستخوش دگرگونى می شود بلکه دنیا، به تبع انسان، داراى جلوه اى ثابت و ماندنى است که جوهرِ روابط موجود در آن را تشکیل مى دهد و افزون بر این، از بُعدى متحوّل برخوردار است که به شکلِ روابط، ارتباط دارد. 🔸به عبارت دیگر همه تغییرات اجتماعی از سنخ تغییرات بنیادین نیست؛ بلكه برخی از آنها، صرفاً در شكل و قالب است؛ برای مثال، در قلمرو مناسبات حقوقی ⚖و اقتصادی، قراردادهایی نظیر بیع و اجاره، هم در گذشته و هم امروزه وجود داشته اند و دارند با این تفاوت كه امروزه، این قراردادها قالبی متفاوت و پیچیده یافته اند، اما محتوای حقوقی آنها ثابت است؛ از این رو آموزه های دینی امروزه نیز در به رسمیت شناختن و تعیین برخی شروط و مقررات كلی كاملاً راهگشا و كارآمد خواهند بود. 👈ثانیاً: ادعای ثبات و انعطاف ناپذیری همه آموزه های دینی نیز نادرست است؛ زیرا در فقه و شریعت اسلامی، عناصر و گزاره هایی وجود دارد كه باعث انعطاف پذیری بخشی از تعالیم و انطباق آنها با مقتضیات و تحولات زمان می شود. 🔸به عبارت دیگر دین براى بُعد ثابت هویت انسان رهنمودهاى جهان شمول و براى چهره متغیّر این موجود آموزه هاى موقعیتى دارد. با این وصف دین و دنیا هر یک داراى ابعادى ثابت و جنبه هایى متغیر هستند و هر بخش از دین ناظر به بخش متناظر از آن در دنیا مىباشد. برگرفته از :📑 مقاله ادلّة سکولاریسم و نقد شهید مطهری‌، ولی الله عباسی، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام و 🌐سوال 7883 سایت اسلام کوئست. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
38 2⃣ 1⃣ 🔸همانطور که در قبل اشاره شد وی برای تشیع سه مرحله ذکر می کند. در این قسمت به طور خلاصه کلام او را بیان می کنیم: 1⃣. تشیع معنوي او می گوید بذر تشیع به معناي معنوي آن در روزگار پیامبر کاشته، و پیش از رسیدن علی به خلافت کامل شد. وي سپس دلایلی را در این باره ذکر می کند و احادیث «آغاز دعوت» یا «یوم الدار» و احادیث غدیر و آنچه را پیامبر دربارة علی فرمود، که به او همچون امیرالمؤمنین سلام کنید، نقل کرده است. 2⃣. تشیع سیاسی مقصود وي از تشیع سیاسی این است که علی به خلافت سزاوارتر بود؛ نه به خاطر نص، بلکه به خاطر مناقب و فضایلش. او می گوید: نشانه هاي تشیع سیاسی بدون ملتزم شدن به امامت آن حضرت (مقصودش نص است) ، در روز سقیفۀ بنی ساعده آشکار شد و آن، هنگامی بود که شماري از مسلمانان، مانند زبیر و عباس و دیگران، خلافت را حق علی دانستند. تشیع سیاسی، پس از کشته شدن 🗡عثمان و بیعت کردن با علی به عنوان خلیفه، به اوج خود رسید. 3⃣. ظهور شیعه همچون یک فرقه این امر پس از فاجعۀ کربلا 😭در سال 61 ه. ق صورت گرفت و قبل از آن، مردم، تشیع را به عنوان یک فرقۀ دینی نمی شناختند. وي سپس به سخن« شمس الدین مقدسی » استشهاد می کند که می گوید: اصل مذاهب اسلامی از چهار منشأ سرچشمه می گیرد: شیعه، خوارج، مرجئه و معتزله؛ آنها اصل اختلافشان بر سر قتل عثمان بود و پس از آن بود که فرقه فرقه شدند. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 123-122) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸ولادت آن حضرت در روستاى "صريا" به وقوع پيوسته که تأسیس آن به دست امام کاظم علیه السلام بوده و در مسافت سه ميلى(حدود پنج کیلومتر) شهر مدينه قرار دارد. [1] 🔹در روز و ماه و سال ولادت این امام بزرگوار اقوال مختلفی نقل شده: 👈سال: 212 یا 214 هجری قمری 👈روز و ماه: 5 و 27 ذی الحجه و 2 و 5 و 13 رجب.[2] با اینکه برخی برای اثبات ولادت در ماه رجب به دعای منتسب به امام زمان علیه السلام استناد کرده اند که مشتمل بر اشاره به ولادت در ماه رجب است ولی قول مشهورتر در نزد علما ولادت در نیمه ماه ذی الحجه سال 212 است.[3] 🔸پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله بشارت ولادت ایشان را در ضمن حديثى طولانى که درباره ائمّه عليهم السلام بيان فرموده اند اين گونه بيان داشته اند: "و خداوند در صلب او (امام جواد عليه السلام) نطفه اى را به وجود مى آورد که از آن نطفه فرزندى 🌹متولّد مى شود که نه ظالم است و نه سرکش، بلكه نيكوکار، مبارك، پاکيزه و نيكو است. خداوند متعال نام او را در نزد خود علىّ بن محمّد قرار داده، لباس آرامش و وقار بر اندام او پوشانده، دانش ها را در نزد او به وديعت نهاده است. هر سرّ پوشيده اى در دستان او قرار گرفته و در سينه اش همان است که خداوند متعال او را بدان خبر داده. و نيز دشمنانش😡 را از مخالفت با او برحذر داشته است."[4] [1] 📗 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ابن شهرآشوب، ج4، ص 382و 401 [2] 📙حیاه الامام علی الهادي علیه السلام، باقرشریف القرشی، صص 22-18 [3] 📙همان، ص 22 [4] 📘 عيون أخبار الرضا عليه السلام،شیخ صدوق، ج1، ص 62 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#گزارش 📸 بازدید طلاب حوزه علمیه امیر المؤمنین"علیه السلام" قروه درجزین استان همدان از مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم. 🗓 ۱۶ آذرماه ۹۶ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️ نشست معاون محترم پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی با مسئولان و طلاب حوزه علمیه امیرالمومنین "علیه السلام" قروه درجزین همدان 🔸در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و ابراز خرسندی از هماهنگی به عمل آمده برای این دیدار، اشاره ای به فرمایش هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت؛ امام رضا علیه السلام داشتند که آن حضرت فرمودند: 🔹إنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ اگر مردم زيبايی هاى سخنان ما را مى‌دانستند، از ما پيروى مى كردند. (📗میزان الحکمة، ج 8، ح 13797) در ادامه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز بحثی راجع به اهمیت و ضرورت رشته شیعه شناسی در جهان معاصر را مطرح کردند که خلاصه ای از آن به شرح زیر است. 🔸رشته شیعه شناسی از دو جنبه دارای اهمیت است: 1⃣. اهمیت درون مکتبی 2⃣. اهمیت برون مکتبی 🔸در رویکرد اول(درون مکتبی): 1⃣: به لحاظ ماهیت مذهب شیعه و حقانیت انحصاری آن 2⃣: به لحاظ داشتن پشتوانه عقلی و نقلی قوی 3⃣: به لحاظ جنبه سیاسی اجتماعی آن و به وجود آمدن انقلاب اسلامی و معرفی گفتمان انقلاب اسلامی 4⃣: به لحاظ شخصیت های علمی و نخبگان شیعی جهان اسلام و لزوم معرفی شخصیت ها و آثار آن ها 5⃣: به لحاظ آثار علمی مراکز فرهنگی شیعیان در جهان اسلام 🔸و در رویکرد دوم(برون مکتبی): 1⃣_ به لحاظ معرفی نادرست از اسلام توسط وهابیت در جهان و چهره خشونت طلب و مخالف آشتی و زندگی مسالمت آمیز در جهان 2⃣_ به لحاظ معرفی نادرست شیعه توسط وهابیت در سراسر دنیا و ضرورت معرفی صحیح این مکتب با برنامه های دقیق و وسیع تبلیغی 3⃣_ به لحاظ رشد چشمگیر فرهنگ های مبتذل در جهان و تشنگی معنوی نسل جدید 4⃣_ به لحاظ وجود مراکز شیعه شناسی مخالف شیعه تحت حمایت کشورهای استکباری و غربی در کشورهای اروپایی 5⃣_ به لحاظ تبلیغات ضد شیعه در جهان توسط اروپایی ها و وهابیت لازم است توجه جدی درباره آنها صورت گیرد. 🔸در انتهای این نشست، هدایایی 🎁توسط معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی تقدیم مسئولان و طلاب محترم حاضر شد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
43 6⃣ 🔸برتراند راسل در کتاب 📘خود به نام "چرا مسیحی نیستم" می گوید: اولین دلیل عقلی اثبات وجود خدا این است که هر چیزی که در این دنیا می بینیم 👁علتی دارد و به هر اندازه که سلسله علل سیر قهقرایی طی کند بایستی به اولین علت برسد و بالاخره به اولین علت نام خدا داده می شود. 👈 آنگاه در نقد این دلیل می‌گوید: اگر هر چیزی باید دلیل و علتی داشته باشد پس وجود خداوند هم باید علت و دلیل داشته باشد و اگر چیزی بتواند بدون دلیل و علت وجود پیدا کند بحث درباره وجود خدا بی فایده خواهد بود زیرا وجود طبیعت 🌏نیز بدون علت ممکن می باشد.[1] به عبارت دیگر این قاعده عقلی که هیچ چیزی بدون علت محقق نمی شود با تصور اینکه ممکنات به علتی ازلی ختم شوند که خود معلول دیگری نیست تخصیص می خورد. 🔹این قاعده عقلی اختصاص به موجودات امکانی دارد که هستی و نیستی نسبت به ذات او مساوی اند، زیرا احتیاج به علت از ویژگیهای موجود بما هو موجود نیست بلکه از اختصاصات موجود ممکن است. و از آنجا که ذات چنین موجودی نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد، پس هنگامیکه پا به عرصه وجود نهاده حتما علتی داشته که آنرا به وجود آورده است، زیرا فرض تحقق چنین موجودی بدون علت مستلزم تناقض است، زیرا هم باید دارای هستی و هم فاقد آن باشد. آن علت نیز با توجه به بطلان تسلسل 🔗باید به چیزی ختم شود که وجود، عین ذات او باشد و احتیاج به چیز دیگری نداشته باشد. 👈خلاصه آنکه منشأ این شبهه، غفلت از دلیل نیاز به علت می باشد که بر خلاف گمان راسل، آنچه که دلیل نیاز به علت است امکان می باشد نه اصل وجود.[2] [1] 📗عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، صص 66-65 [2] 📕محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 41 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔟 🌺 (معروف به شِقْشِقیّة) 1⃣ 🔸(1)أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى (2)يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْرُ (3)فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ يَهْرَمُ فِيهَا الْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا الصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ🔸 🔹 (1)آگاه باش سوگند به خدا كه پسر ابى قحافه (ابى بكر كه اسم او در جاهليّت عبد العزّى بود، حضرت رسول اكرم آنرا تغيير داده عبد اللّه ناميد) خلافت را مانند پيراهنى👕 پوشيد و حال آنكه مى دانست من براى خلافت (از جهت كمالات علمى و عملى) مانند قطب وسط آسيا هستم (چنانكه دَوَران و گردش آسيا قائم به آن ميخ آهنى وسط است و بدون آن خاصيّت آسيائى ندارد) (2)علوم و معارف از سر چشمه فيض من مانند سيل 🌊 سرازير مي شود، هيچ پرواز كننده در فضاى علم و دانش به اوج رفعت من نمى رسد. (3)پس (چون پسر ابى قحافه پيراهن خلافت را به ناحقّ پوشيد و مردم او را مبارك باد گفتند) جامه خلافت را رها و پهلو از آن تهى نمودم و در كار خود انديشه مى كردم كه آيا بدون دست (نداشتن سپاه و ياور) حمله كرده (حقّ خود را مطالبه نمايم) يا آنكه بر تاريكى🌑 كورى (و گمراهى خلق) صبر كنم (بر اين تاريكى ضلالت) كه در آن پيران 👳را فرسوده، جوانان را پژمرده و پير ساخته، مؤمن (براى دفع فساد) رنج مىكشد تا بميرد.🔹 (📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 47) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
18 15 1⃣ 🔸در مطالب قبل به تعداد کمی از گروههایی که در کتب فرقه شناسی به عنوان غلات معروفند اشاره ای شد. از آنجا که در بسیاری از کتب 📚فرقه شناسی، آنها را به شیعه نسبت داده اند، ما نیز برای آشنایی مختصری با آنها، به ذکر برخی از گروههایی که از شهرت بیشتری برخوردارند اکتفا نمودیم. 🔹نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن اشاره شود این است که شرط به حساب آمدن فرقه ای به عنوان فرقه اسلامی این است که رنگ و بوی اسلام نیز در آن فرقه موجود باشد. اگر یکی از اصول دین مانند توحید، نبوت و یا معاد انکار گردد و یا عقیده ای منجر به انکار آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله آورده گردد، این امور باعث خروج از دایره اسلام است و کسیکه معتقد به آن باشد مسلمان نیست. 👈متأسفانه در طول تاریخ، فرقه نگاران امثال این گروهها(غلات) را با اینکه خود تصریح به کفر آنها وخروجشان از اسلام نموده اند، تحت عنوان فرق شیعه یاد کرده اند. 🔸حال این سؤال❓ مطرح است با اینکه شیعه گروهی از مسلمین است به چه علت این ظلم بزرگ را در حق شیعه روا داشته اند و کسانی را که جزء کفار به حساب می آیند به عنوان شیعه ذکر کرده و وزر و وبال آنها را هم به گردن شیعه انداخته اند؟ (📗برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 10) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee