🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰روش صحیح استماع درس استاد / جزوه برداری صحیح در کلاس چگونه است؟!
🔷 آقايانى كه درس را مى نويسند توجه دارند كه نوشتن اين عيب را دارد كه مجال #تفكر را از انسان مى گيرد، يعنى در حالى كه انسان مشغول نوشتن است مثل يك ضبط صوت مى شود و نمى تواند مطلب را جذب كند. در حالى كه دارد بحث مى شود اگر گوش كنيد و فكر كنيد مفيدتر است، همان رسمى كه طلبههاى قديم داشتند و خيلى رسم خوبى بود.
🔷 نوشتن در هنگام درس در #قم هيچ معمول نبود. ابتدا در #مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت كرد. اين، فكر انسان را ضعيف مى كند و نمى گذارد كه فكر قوى شود. طلاب قديم كوشش مىكردند كه در پاى درس، آن را جذب كنند و فكر كنند و به ذهن بسپارند؛ بعد كه مىرفتند، شب درس را مى نوشتند.
🔶 گو اينكه ممكن بود مقدارى از مطالب از آنها فوت شود ولى همان مقدار كه مى ماند خيلى بهتر بود، حتى اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مى ماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينكه همه را پاى درس بنويسند. خصوصاً حالا كه ضبط صوت هست اگر كسى بخواهد مىتواند بعد از درس از آن استخراج كند. اينها (مباحث فلسفی) مسائلى است كه انسان تا درباره آنها فكر نكند و فكرش ورزيده نشود آنها را درك نمى كند.
📚مجموعه آثار استاد (درسهایی از اسفار) ج11 ص 192
🔰ادمین نوشت: @binesh_qom
🔷یکی از مخاطبین خوب کانال در مورد شیوه #یادداشت_برداری صحیح و استفاده بیشتر از مطالب کلاس درس سوالی رو برامون ارسال کرده بودند. ترجیح دادیم بجای بیان نظر خودمون، مطلبی رو از شهید مطهری تقدیم شما کنیم.
#متد_تحصیل #شیوه_مطالعه
#مباحث_روشی #کاربردی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🔰استفتائی پیرامون حجاب و پاسخ در خور تامل #امام_خمینی (ره)
❓ آيا در إسلام #حجاب فقط چادر است؟ اگر مانتوى گشاد و روسرى بلند و شلوار و يا جوراب ضخيم مدلدار كه حجم پا را بزرگتر از اندازه اصلى نشان مى دهد بپوشيم إشكال دارد؟
❓در ضمن بفرمائيد يك زن مسلمان مىتواند در مورد حجابش از كتاب «#حجاب» آقاى #مطهرى استفاده كند و مطابق آن حجاب داشته باشد؟
✅ در حجاب لباس خاصّى معتبر نيست، هر چند پوشيدن چادر بهتر است. ولى از پوشيدن لباسى كه جلب توجّه نامحرم مى كند اجتناب نمائيد و #از_كتاب_ايشان_مى_توانيد_استفاده_كنيد.
📚استفتاءات امام خمینی، ج3، ص 255
🎁 جهت دانلود کتاب #مسئله_حجاب از لینک مقابل می توانید استفاده کنید.https://eitaa.com/shmotahari/47
#اساتید_شهید #تمام_آثار_مفید_هستند
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#بخش_چهارم
🔰پرسش
اعتماد به نفس در اسلام چگونه تفسیر می شود؟
📌پاسخ استاد
🔷اعتماد به نفسي که اسلام در انسان بيدار مي کند اين است که اميد انسان را از هرچه غير عمل خودش است از بين مي برد و به هرچه انسان بخواهد اميد ببندد از راه عمل خودش بايد اميد ببندد، و همينطور پيوند انسان با هر چيز و هرکس از راه عمل است.
🔶شما نمي توانيد با پيغمبر اسلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي توانيد با علي بن ابيطالب عليه السلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي توانيد با صدّيقه طاهره مرتبط باشيد جز از راه عمل؛ يعني اسلام براي پيوند و ارتباط با پيامبر و اهل بيتش همه راهها جز راه عمل را بسته است.
📚منبع: احیای تفکر اسلامی،ص55
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔆 #اعترافات_یک_تمدن (10)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰خلاصه بحث «اخلاق در روابط جنسی» مربوط به کتاب رنسانس و احوال ایتالیا در دوره رنسانس / بسیار خواندنی و عجیب
🔷ويل دورانت اول مقدمه كوتاهى ذكر مى كند و مثل اينكه با اين مقدمه قبلًا مى خواهد معذرت خواهى كرده باشد، چنين مىگويد:
🔹 «حال با پرداختن به اخلاقيات مردم غير روحانى و با آغاز از روابط جنسى، بايد نخست متذكر شويم كه مرد ذاتاً طبيعت چندهمسرى دارد و فقط نيرومندترين قيود اخلاقى، ميزان مناسبى از فقر و كار سخت و نظارت دائمى زوجه مى تواند يك همسرى را به او تحميل كند.»
🔷 آنگاه به اصل مطلب پرداخته مىگويد:
🔹 «معلوم نيست زناى محصنه در قرون وسطى كمتر بوده است تا #رنسانس، و همان گونه كه در قرون وسطى زنا با بهادرى تلطيف مى شد به همان طريق در دوره رنسانس در ميان طبقات تحصيل كرده با آرمانى ساختن ظرافت و سحرآميزى روحى زنِ تربيت شده نرمش مى يافت... .
🔹 در قرون وسطی دختران خانواده هاى اصيل تا حدى از مردانى كه با خاندان خودشان تعلق نداشتند نسبتاً مجزا نگه داشته مى شدند. مزاياى عفت پيش از زناشويى جداً به آنان تعليم داده مى شد. گاه اين تعليم چنان مؤثر مى افتاد كه بنا به روايت، زن جوانى پس از تجاوزى كه به ناموسش شد خود را در آب غرق كرد. آن زن بى شك منحصر به فرد بوده است، زيرا پس از مرگ او اسقفى درصدد برآمد تا مجسمهاى از او برپا كند.
🔹ماجراهاى قبل از ازدواج مى بايست قابل ملاحظه باشد والّا مشكل بتوان براى اطفال نامشروع بيشمارى كه در هر يك از شهرهاى #ايتالياى_رنسانس يافت مى شد دليلى جست.
🔸فرزند #حرامزاده نداشتن امتيازى به شمار مى رفت اما داشتن آن ننگ فاحشى نبود. مرد معمولًا به هنگام ازدواج، زن خود را ترغيب مى كرد كه طفل حرامزاده خويش را به خانه بياورد تا با ساير فرزندان آن مرد پرورش يابد. حرامزاده بودن از قدر كسى نمى كاست. داغى كه جامعه برآن مى زد چندان مهم نبود. وانگهى مشروعيت را مى شد با رشوه دادن به يكى از اعضاى كليسا به دست آورد.
🔸در نبودن وارثان مشروع يا ذى صلاحيت، پسران حرامزاده ممكن بود به ملك يا حتى به تاج و تخت برسند. همان گونه كه فرنته اول وارث سلطنت الفونسوى اول پادشاه ناپل و لئونللودسته جانشين نيكولوى سوم امير فرارا شد. وقتى كه پيوس دوم در سال 1459 به فرارا آمد مورد پذيرايى هفت شاهزاده قرار گرفت كه همه نامشروع بودند. رقابت حرامزادگان با حلال زادگان منشأ مهمى از كشمكش هاى دوره رنسانس بود...
🔸اما در مورد #همجنس_گرايى بايد بگوييم كه تقريباً يك قسمت اجبارى از احياى رسوم يونان باستان بود... . سان برناردينو موارد اين عمل شنيع را در ناپل چندان زياد ديد كه شهر را به سرنوشت سدوم و عموره تهديد كرد. آرتينو اين انحراف را در رم نيز به همان اندازه شايع يافت... .
🔸در مورد فحشاء نيز مىتوانيم همين گونه سخن بگوييم. بنا بر روايت اينفسورا كه دوست مىداشت آمار خود را در رم پاپ نشين سنگينتر سازد، به سال 1490 در ميان نفوس نود هزار نفرى رم 6800 #روسپى ثبت شده وجود داشت و اين رقم البته شامل روسپيان مخفى و غيررسمى نمى شد. در ونيز طبق آمار سال هزار و پانصد و نه، 11654 فاحشه در ميان نفوس سيصدهزار نفرى آن شهر وجود داشت... .
🔹در قرن پانزدهم دخترى كه در 15 سالگى هنوز به شوهر نرفته بود ننگ خانواده به شمار مى رفت. در سده شانزدهم «سنّ ننگين» به هفده سالگى رسانده شد تا تحصيلات عاليتر را براى دختر ممكن سازد. مردان كه از تمام مزايا و تسهيلات فحشاء برخوردار بودند، فقط در صورتى مجذوب ازدواج مى شدند كه زن برايشان جهاز معتنابهى بياورد ...
🔶بنا بر آيين ازدواج قرون وسطايى چنين انتظار مى رفت كه در مراحل مختلف دوران زناشويى عشق ميان زن و مرد نضج گيرد، چنانكه در شادى و اندوه، خوشبختى و بدبختى شريك يكديگر باشند و ظاهراً در بسيارى از موارد چنين انتظارى برآورده مى شد ... با اين حال زناى محصنه رايج بود چون بيشتر ازدواجهاى طبقات عالى، اتحادى ديپلماتيك به خاطر منافع سياسى و اقتصادى بود، بسيارى از شوهران خود را به داشتن معشوقهاى ذى حق مى دانستند و زن گرچه ممكن بود از اين امر اندوهگين شود، معمولًا ديده بر آن مى بست يا لب نمى گشود. در ميان طبقات متوسط، برخى از مردان گمان داشتند كه زنا تفريح مشروعى است.
♨️ #ماكياولى و دوستانش ظاهراً از داستانهايى كه در باره بى وفايي هاى خود با يكديگر رد و بدل مى كردند ناراحت نمى شدند. وقتى كه در اين موارد زن با تقليد از شوى خود انتقام مى گرفت، شوهر غالباً بر عمل او چشم مى پوشيد و كلاه غيرت را بالاتر مى كشيد.».
👌🏻 آرى، اين بود نمونهاى از زندگى مردمى كه همواره #تعدد_زوجات را بر مشرق يك گناه نابخشودنى مى شمارند و احياناً آب و هواى #مشرق_زمين را مسؤول اين عمل به اصطلاح غيرانسانى! مى دانند و اما آب و هواى سرزمين آنها به هيچ وجه به آنها اجازه بى وفايى به زن و تخطى از تك همسرى نمى دهد!
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج19، ص 320
🎁فایل PDF کتاب #تاریخ_تمدن را از لینک مقابل دانلود کنید.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/311
#ویل_دورانت #ماکیاولی #ایتالیا
#تعدد_زوجات #چند_همسری #اروپا
#اعترافات
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8)
🔰 مسلک معنوی شهید مطهری
🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عليه) گرايش سلوكى و معنوى هم داشت؛
1️⃣يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام،
2️⃣یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامهى طباطبايى،
3️⃣یک مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود.
🔷 ايشان اهل گريه و تضرع و دعاى نيمهشب بود؛ بنده از نزديك اطلاع داشتم.
🔶 در آثار ايشان اين رشحهى معنوى، توحيدى و سلوك كاملًا مشهود است.
📚 مقام معظم رهبری، 1383.4.15 دیدار با طلاب و علمای استان همدان
#جایگاه_معنوی #شهید_مطهری
#مطهری_خوانی #کلام_ولی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عل
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 جایگاه معنوی شهید مطهری
🔷 یکی از مسائلی که در مورد شخصیت اعجاب برانگیز شهید مطهری کمتر مورد اشاره قرار گرفته است، حیثیات معنوی ایشان می باشد. قطعا یکی از موثرترین عوامل #الگوی_همیشه_جاوید شدن ایشان و آثارشان، همین منزلت معنوی است.
🔷 موضوع جایگاه معنوی شهید مطهری آنقدر غریب می باشد که گاها شنیده می شود ایشان اصلا اهل سلوک نبوده اند. در رد این مدعا، همین شهادت مقام معظم رهبری کفایت می کند👈🏻 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/621.
🔶 تنها سخنرانی که در موضوع «#جایگاه_معنوی_شهید_مطهری» و در تایید کلام مقام معظم رهبری به دست آورده ایم، جلسه ای است که با همین موضوع به کلام استاد محترم «#حجت_الاسلام_علی_فرحانی» در #شهر_مقدس_قم برگزار شد.
🔶 مطالب این جلسه به قدری #ناب #بکر #عمیق و دلنشین هستند که حتی گفتن یا نوشتن از آنها شاید از قدر آنها بکاهد اما ناچارا به برخی از عناوین این جلسه اشاره می شود و مخاطبین عزیز می توانند صوت این جلسه را دانلود کنند.
🎁 صوت این جلسه واقعا هدیه ای از طرف #دبیرخانه_بینش_مطهر_استان_قم به شما بینش پژوهان عزیز می باشد. نظرات خود در مورد این جلسه را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید.
#جایگاه_معنوی #شهید_مطهری
#مطهری_خوانی #کلام_ولی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
💐
🔰 سخنرانی جلسه افتتاحیه دوره #اندیشه_میزان
(امتداد اندیشه های شهید مطهری در علوم انسانی)
🎙 سخنران: استاد علی فرحانی
🔷 موضوع: جایگاه معنوی شهید مطهری
🕌 محل برگزاری: بینش مطهر استان قم
♨️ برخی از عناوین مطرح شده:
1️⃣ شخصیت و اندیشه شهید مطهری، مستقل از هر چیز دیگر، باعث رشد #مبانی_فکری_انقلاب_اسلامی است.
2️⃣ مقام «#عندیت» در آراء شهید مطهری و پاسخ به شبهات پیرامون #جایگاه_زنان با استفاده از این مسئله.
3️⃣ حضور شهید مطهری در #دانشگاه_تهران اشتباه بود؟! آیا معنویت ایشان با این حضور کاسته شد یا رشد کرد؟
4️⃣ تبیین مقام «طهارت سر»ی که حضرت امام خمینی (ره) به این مقام معنوی برای استاد مطهری، شهادت می دهند.
5️⃣ چگونه آثار شهید مطهری برای #عارف و #عامی سودمند است؟!
6️⃣ نقش صیانت الهی در استفاده مفید و #غیر_سکولارانه از آثار شهید مطهری
7️⃣ تفاوت شهید مطهری و #شهید_بهشتی با مثل آمیرزا #مهدی_حائری در چیست؟
8️⃣شهید مطهری چگونه از دانشجویان دانشگاه تهران نیروهایی برای انقلاب تربیت کرد؟
9️⃣اشاره به #نقش_فلسفه در تکامل شخصیت شهید مطهری با استناد به آثار ایشان.
🔟 شهید مطهری یک مدل #انسان_شناسی داشت که با آن در #عصر_مدرن می شود انسان تربیت کرد و خود اولین تربیت شده این مسیر بود.
📌 دانلود صوت جلسه 👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻 https://eitaa.com/shmotahari/49
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#مصاحبه
🔰 موضوع: بخش هایی از مصاحبه #دکتر_گلشنی درباره شهید مطهری و روش علمی ایشان
✅ دکتر گلشنی پدر #فلسفه_علم در ایران، #چهره_ماندگار_فیزیك، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه #صنعتى_شریف بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است.
📚منبع: گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | #شوکران قسمت 10
🏫 #بینش_مطهر_استان_قم
🖌تعداد کلمات:328 کلمه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
♨️ بخش هایی از مصاحبه #دکتر_مهدی_گلشنی در مورد شهید مطهری
1️⃣شهید مطهری می دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند.
2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشتهای شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد.
3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد.
4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] میگویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای #ماده و #انرژی صحبت کن.» [این یعنی]ایشان میدانستند مسائل چیست.
5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروهها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریانپور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تکنفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحثهای] اسلامیسازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است.
6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدامیک از چیزهایی که [مثلا] جامعهشناسان[غربی] استنتاج کردهاند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کردهاند.
📚 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | #شوکران قسمت 10 | آدرس فیلم کامل این مصاحبه که به دنبال کنندگان بحث علم دینی سفارش می شود. 👈🏻 https://www.aparat.com/v/M0xve/
✅ دکتر گلشنی پدر #فلسفه_علم در ایران، #چهره_ماندگار_فیزیك، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه #صنعتى_شریف بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است.
#مصاحبه #علم_دینی #تولید_علم
#کلام_دیگران #سر_دلبران
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 اثر تربیتی ضبط نفس در عبادات اسلامی
🔷 يكى از مهمترين خصوصيات شكلى كه اسلام به عبادت داده، مسئله #تمرين_ضبط_نفس در هنگام عبادت است. نماز واقعاً عبادت جامع و عجيبى است. البته اين خصوصيت در #حج هم هست ولى به صورت ديگرى، يعنى همان جا كه انسان مُحرِم مى شود خود را ضبط مى كند و [از برخى امور] منع مى نمايد و تمرين [ضبط نفس] مى كند. روزه هم همينطور است، البته به شكل ديگرى.
🔶در تمام مدت نماز، خوردن- ولو يك ذره قند انسان بخواهد بخورد- نبايد صورت گيرد. نماز بسيارى از #اصول_تربيت_اسلامى را در خود گنجانده است. خوردن و آشاميدن در آن ممنوع است، خنديدنْ آن را خراب مى كند؛ گريستن براى غير خدا، براى هر موضوعى از موضوعات ديگر خرابش مى كند، زيرا در حال نماز انسان بايد بر تمايلات خود از قبيل خوردن و خوابيدن غلبه كند و بر احساسات خود از قبيل خنديدن و گريستن مسلط باشد و خود را نگه دارد.
🔷 به چپ و راست متمايل شدن و نگاه كردن، نماز را باطل مى كند. اين يك حالت انضباط جسمى و روحى است؛ انضباط جسمى مثل همين كه در حال نماز به چپ و راست يا پشت سر نگاه نكنيد، از نظر روحى هم نبايد #اسير_احساسات بشويد. در آن حال اگر كلامى كه از نوع كلام آدمى است (يعنى از كلامهايى كه دو انسان با هم مى گويند) بر زبان انسان جارى شود نماز را باطل مى كند، تا چه رسد به آنچه كه به اصطلاح مُحدِث است يعنى باعث زوال طهارت مى شود نظير خوابيدن.
📚مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج22، ص 640
#اثر_تربیتی #اثر_عبادت #اصول_تربیتی
#بینش_مطهر #مطهری_خوانی
〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم