eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش اعتماد به نفس در اسلام چگونه تفسیر می شود؟ 📌پاسخ استاد 🔷اعتماد به نفسي که اسلام در انسان بيدار مي ‌‌‌‌‌کند اين است که اميد انسان را از هرچه غير عمل خودش است از بين مي ‌‌‌‌‌برد و به هرچه انسان بخواهد اميد ببندد از راه عمل خودش بايد اميد ببندد، و همين‌‌‌‌‌طور پيوند انسان با هر چيز و هرکس از راه عمل است. 🔶شما نمي ‌‌‌‌‌توانيد با پيغمبر اسلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي‌‌‌‌‌ توانيد با علي بن ابي‌‌‌‌‌طالب عليه السلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي ‌‌‌‌‌توانيد با صدّيقه طاهره مرتبط باشيد جز از راه عمل؛ يعني اسلام براي پيوند و ارتباط با پيامبر و اهل بيتش همه راهها جز راه عمل را بسته است. 📚منبع: احیای تفکر اسلامی،ص55 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 (10) 🎙 🔰خلاصه بحث «اخلاق در روابط جنسی» مربوط به کتاب رنسانس و احوال ایتالیا در دوره رنسانس / بسیار خواندنی و عجیب 🔷ويل دورانت اول مقدمه كوتاهى ذكر مى ‏كند و مثل اينكه با اين مقدمه قبلًا مى‏ خواهد معذرت خواهى كرده باشد، چنين مى‏گويد: 🔹 «حال با پرداختن به اخلاقيات مردم غير روحانى و با آغاز از روابط جنسى، بايد نخست متذكر شويم كه مرد ذاتاً طبيعت چندهمسرى دارد و فقط نيرومندترين قيود اخلاقى، ميزان مناسبى از فقر و كار سخت و نظارت دائمى زوجه مى‏ تواند يك همسرى را به او تحميل كند.» 🔷 آنگاه به اصل مطلب پرداخته مى‏گويد: 🔹 «معلوم نيست زناى محصنه در قرون وسطى كمتر بوده است تا ، و همان گونه كه در قرون وسطى زنا با بهادرى تلطيف مى‏ شد به همان طريق در دوره رنسانس در ميان طبقات تحصيل كرده با آرمانى ساختن ظرافت و سحرآميزى روحى زنِ تربيت شده نرمش مى ‏يافت... . 🔹 در قرون وسطی دختران خانواده ‏هاى اصيل تا حدى از مردانى كه با خاندان خودشان تعلق نداشتند نسبتاً مجزا نگه داشته مى‏ شدند. مزاياى عفت پيش از زناشويى جداً به آنان تعليم داده مى ‏شد. گاه اين تعليم چنان مؤثر مى‏ افتاد كه بنا به روايت، زن جوانى پس از تجاوزى كه به ناموسش شد خود را در آب غرق كرد. آن زن بى ‏شك منحصر به فرد بوده است، زيرا پس از مرگ او اسقفى درصدد برآمد تا مجسمه‏اى از او برپا كند. 🔹ماجراهاى قبل از ازدواج مى ‏بايست قابل ملاحظه باشد والّا مشكل بتوان براى اطفال نامشروع بيشمارى كه در هر يك از شهرهاى يافت مى‏ شد دليلى جست. 🔸فرزند نداشتن امتيازى به شمار مى‏ رفت اما داشتن آن ننگ فاحشى نبود. مرد معمولًا به هنگام ازدواج، زن خود را ترغيب مى‏ كرد كه طفل حرامزاده خويش را به خانه بياورد تا با ساير فرزندان آن مرد پرورش يابد. حرامزاده بودن از قدر كسى نمى ‏كاست. داغى كه جامعه برآن مى ‏زد چندان مهم نبود. وانگهى مشروعيت را مى‏ شد با رشوه دادن به يكى از اعضاى كليسا به دست آورد. 🔸در نبودن وارثان مشروع يا ذى صلاحيت، پسران حرامزاده ممكن بود به ملك يا حتى به تاج و تخت برسند. همان گونه كه فرنته اول وارث سلطنت الفونسوى اول پادشاه ناپل و لئونللودسته جانشين نيكولوى سوم امير فرارا شد. وقتى كه پيوس دوم در سال 1459 به فرارا آمد مورد پذيرايى هفت شاهزاده قرار گرفت كه همه نامشروع بودند. رقابت حرامزادگان با حلال زادگان منشأ مهمى از كشمكش هاى دوره رنسانس بود... 🔸اما در مورد بايد بگوييم كه تقريباً يك قسمت اجبارى از احياى رسوم يونان باستان بود... . سان برناردينو موارد اين عمل شنيع را در ناپل چندان زياد ديد كه شهر را به سرنوشت سدوم و عموره تهديد كرد. آرتينو اين انحراف را در رم نيز به همان اندازه شايع يافت... . 🔸در مورد فحشاء نيز مى‏توانيم همين گونه سخن بگوييم. بنا بر روايت اينفسورا كه دوست مى‏داشت آمار خود را در رم پاپ نشين سنگين‏تر سازد، به سال 1490 در ميان نفوس نود هزار نفرى رم 6800 ثبت شده وجود داشت و اين رقم البته شامل روسپيان مخفى و غيررسمى نمى‏ شد. در ونيز طبق آمار سال هزار و پانصد و نه، 11654 فاحشه در ميان نفوس سيصدهزار نفرى آن شهر وجود داشت... . 🔹در قرن پانزدهم دخترى كه در 15 سالگى هنوز به شوهر نرفته بود ننگ خانواده به شمار مى‏ رفت. در سده شانزدهم «سنّ ننگين» به هفده سالگى رسانده شد تا تحصيلات عاليتر را براى دختر ممكن سازد. مردان كه از تمام مزايا و تسهيلات فحشاء برخوردار بودند، فقط در صورتى مجذوب ازدواج مى ‏شدند كه زن برايشان جهاز معتنابهى بياورد ... 🔶بنا بر آيين ازدواج قرون وسطايى چنين انتظار مى ‏رفت كه در مراحل مختلف دوران زناشويى عشق ميان زن و مرد نضج گيرد، چنانكه در شادى و اندوه، خوشبختى و بدبختى شريك يكديگر باشند و ظاهراً در بسيارى از موارد چنين انتظارى برآورده مى‏ شد ... با اين حال زناى محصنه رايج بود چون بيشتر ازدواجهاى طبقات عالى، اتحادى ديپلماتيك به خاطر منافع سياسى و اقتصادى بود، بسيارى از شوهران خود را به داشتن معشوقه‏اى ذى حق مى‏ دانستند و زن گرچه ممكن بود از اين امر اندوهگين شود، معمولًا ديده بر آن مى ‏بست يا لب نمى ‏گشود. در ميان طبقات متوسط، برخى از مردان گمان داشتند كه زنا تفريح مشروعى است. ♨️ و دوستانش ظاهراً از داستانهايى كه در باره بى وفايي هاى خود با يكديگر رد و بدل مى‏ كردند ناراحت نمى‏ شدند. وقتى كه در اين موارد زن با تقليد از شوى خود انتقام مى ‏گرفت، شوهر غالباً بر عمل او چشم مى‏ پوشيد و كلاه غيرت را بالاتر مى ‏كشيد.». 👌🏻 آرى، اين بود نمونه‏اى از زندگى مردمى كه همواره را بر مشرق يك گناه نابخشودنى مى‏ شمارند و احياناً آب و هواى را مسؤول اين عمل به اصطلاح غيرانسانى! مى‏ دانند و اما آب و هواى سرزمين آنها به هيچ وجه به آنها اجازه بى‏ وفايى به زن و تخطى از تك همسرى نمى‏ دهد! 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص 320 🎁فایل PDF کتاب را از لینک مقابل دانلود کنید. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/311 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙استاد شهید در کلام (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عليه) گرايش سلوكى و معنوى هم داشت؛ 1️⃣يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام، 2️⃣یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامه‏ى طباطبايى، 3️⃣یک مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. 🔷 ايشان اهل گريه و تضرع و دعاى نيمه‏شب بود؛ بنده از نزديك اطلاع داشتم. 🔶 در آثار ايشان اين رشحه‏ى معنوى، توحيدى و سلوك كاملًا مشهود است. 📚 مقام معظم رهبری، 1383.4.15 دیدار با طلاب و علمای استان همدان 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 جایگاه معنوی شهید مطهری 🔷 یکی از مسائلی که در مورد شخصیت اعجاب برانگیز شهید مطهری کمتر مورد اشاره قرار گرفته است، حیثیات معنوی ایشان می باشد. قطعا یکی از موثرترین عوامل شدن ایشان و آثارشان، همین منزلت معنوی است. 🔷 موضوع جایگاه معنوی شهید مطهری آنقدر غریب می باشد که گاها شنیده می شود ایشان اصلا اهل سلوک نبوده اند. در رد این مدعا، همین شهادت مقام معظم رهبری کفایت می کند👈🏻 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/621. 🔶 تنها سخنرانی که در موضوع «» و در تایید کلام مقام معظم رهبری به دست آورده ایم، جلسه ای است که با همین موضوع به کلام استاد محترم «» در برگزار شد. 🔶 مطالب این جلسه به قدری و دلنشین هستند که حتی گفتن یا نوشتن از آنها شاید از قدر آنها بکاهد اما ناچارا به برخی از عناوین این جلسه اشاره می شود و مخاطبین عزیز می توانند صوت این جلسه را دانلود کنند. 🎁 صوت این جلسه واقعا هدیه ای از طرف به شما بینش پژوهان عزیز می باشد. نظرات خود در مورد این جلسه را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
💐 🔰 سخنرانی جلسه افتتاحیه دوره (امتداد اندیشه های شهید مطهری در علوم انسانی) 🎙 سخنران: استاد علی فرحانی 🔷 موضوع: جایگاه معنوی شهید مطهری 🕌 محل برگزاری: بینش مطهر استان قم ♨️ برخی از عناوین مطرح شده: 1️⃣ شخصیت و اندیشه شهید مطهری، مستقل از هر چیز دیگر، باعث رشد است. 2️⃣ مقام «» در آراء شهید مطهری و پاسخ به شبهات پیرامون با استفاده از این مسئله. 3️⃣ حضور شهید مطهری در اشتباه بود؟! آیا معنویت ایشان با این حضور کاسته شد یا رشد کرد؟ 4️⃣ تبیین مقام «طهارت سر»ی که حضرت امام خمینی (ره) به این مقام معنوی برای استاد مطهری، شهادت می دهند. 5️⃣ چگونه آثار شهید مطهری برای و سودمند است؟! 6️⃣ نقش صیانت الهی در استفاده مفید و از آثار شهید مطهری 7️⃣ تفاوت شهید مطهری و با مثل آمیرزا در چیست؟ 8️⃣شهید مطهری چگونه از دانشجویان دانشگاه تهران نیروهایی برای انقلاب تربیت کرد؟ 9️⃣اشاره به در تکامل شخصیت شهید مطهری با استناد به آثار ایشان. 🔟 شهید مطهری یک مدل داشت که با آن در می شود انسان تربیت کرد و خود اولین تربیت شده این مسیر بود. 📌 دانلود صوت جلسه 👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻 https://eitaa.com/shmotahari/49 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 موضوع: بخش هایی از مصاحبه درباره شهید مطهری و روش علمی ایشان ✅ دکتر گلشنی پدر در ایران، ، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است. 📚منبع: گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | قسمت 10 🏫 🖌تعداد کلمات:328 کلمه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ♨️ بخش هایی از مصاحبه در مورد شهید مطهری 1️⃣شهید مطهری می ‌دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند. 2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشت‌های شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد. 3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد. 4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] می‌گویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای و صحبت کن.» [این یعنی]ایشان می‌دانستند مسائل چیست. 5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروه‌ها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریان‌پور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تک‌نفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحث‌های] اسلامی‌سازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است. 6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدام‌یک از چیزهایی که [مثلا] جامعه‌شناسان[غربی] استنتاج کرده‌اند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کرده‌اند. 📚 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | قسمت 10 | آدرس فیلم کامل این مصاحبه که به دنبال کنندگان بحث علم دینی سفارش می شود. 👈🏻 https://www.aparat.com/v/M0xve/ ✅ دکتر گلشنی پدر در ایران، ، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 اثر تربیتی ضبط نفس در عبادات اسلامی 🔷 يكى از مهمترين خصوصيات شكلى كه اسلام به عبادت داده، مسئله در هنگام عبادت است. نماز واقعاً عبادت جامع و عجيبى است. البته اين خصوصيت در هم هست ولى به صورت ديگرى، يعنى همان جا كه انسان مُحرِم مى‏ شود خود را ضبط مى ‏كند و [از برخى امور] منع مى ‏نمايد و تمرين [ضبط نفس‏] مى‏ كند. روزه هم همين‏طور است، البته به شكل ديگرى. 🔶در تمام مدت نماز، خوردن- ولو يك ذره قند انسان بخواهد بخورد- نبايد صورت گيرد. نماز بسيارى از را در خود گنجانده است. خوردن و آشاميدن در آن ممنوع است، خنديدنْ آن را خراب مى ‏كند؛ گريستن براى غير خدا، براى هر موضوعى از موضوعات ديگر خرابش مى ‏كند، زيرا در حال نماز انسان بايد بر تمايلات خود از قبيل خوردن و خوابيدن غلبه كند و بر احساسات خود از قبيل خنديدن و گريستن مسلط باشد و خود را نگه دارد. 🔷 به چپ و راست متمايل شدن و نگاه كردن، نماز را باطل مى ‏كند. اين يك حالت انضباط جسمى و روحى است؛ انضباط جسمى مثل همين كه در حال نماز به چپ و راست يا پشت سر نگاه نكنيد، از نظر روحى هم نبايد بشويد. در آن حال اگر كلامى كه از نوع كلام آدمى است (يعنى از كلامهايى كه دو انسان با هم مى ‏گويند) بر زبان انسان جارى شود نماز را باطل مى‏ كند، تا چه رسد به آنچه كه به اصطلاح مُحدِث است يعنى باعث زوال طهارت مى ‏شود نظير خوابيدن. 📚مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، ص 640 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست چهارم از مطالب کانال 🔰موضوع: و 🔶توضیح: یکی از کارهایی که در این کانال برای پوشش دهی به اندیشه جویان مطهر انجام گرفته است، پاسخ به پرسش شما مخاطبین ارجمند می باشد. 🔷 با توجه به پشتیبانی مطالب کانال توسط اساتید توانمند آثار شهید مطهری در شهر مقدس قم، از این امکان بهره مند هستیم که سوالات شما را به محضر ایشان برسانیم و پاسخ های مناسبی را ارائه دهیم. 1️⃣چگونه و با چه راهکار هایی فکر خود را تحت نظم و قاعده در بیاوریم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/134 2️⃣ آیا بعنوان یک طلبه در دوره بینش مطهر شرکت کنیم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/108 3️⃣ بعد از خواندن یک دور آثار استاد مطهری برای تعمیق اندیشه ها چه کاری بکنیم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/111 4️⃣ ما مکلف به نتیجه هستیم یا انجام وظیفه؟! این تعارض چگونه حل می شود؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/176 5️⃣ آیا ترویج و انتشار محتوای بینش مطهر مثل صوت لوح های فشرده جایز است؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/245 6️⃣ سه سوال مهم و کاربردی در مورد آزادی انسان و آزادی های اجتماعی ایران و غرب https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/532 7️⃣ بررسی کلیپی از استاد و نقل قول ایشان از شهید مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/547 8️⃣چرا زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد؟! آیا شهید مطهری در این باره توضیحی دارند؟ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/604 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. با تشکر- ادمین کانال https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🎙 : 🔰سه علت تکریم و جشن نیمه شعبان / تنها جشنی در دنیا که برای آینده بشریت است 🔷این مسئله سه علت دارد: 1⃣یکی اینکه این عمل یک عکس‌‌العملی است که طبقه مسلمانان ایران در صد ساله اخیر که حوادثی پیش آمده و فرقه‌‌ای دروغ‌‌پرداز و تبلیغات‌‌چی و نعل وارونه‌‌زن در دنیا پیدا شده‌اند و احیاناً ممکن است در بعضی جاها وانمود کنند که ایرانی اصولًا تابع فلان فرقه است، ایرانی می‌‌خواهد به دنیا ثابت کند که خیر، من تابع فلان فرقه نیستم. 2⃣دیگر اینکه واقعاً فلسفه‌ای وجود دارد و آن اینکه سایر جشنها به مناسبت نجاتها و فرجها و موفقیت های گذشته است و این جشن یگانه جشنی است که نظر به دارد . 🔮آن جشنها تقدیر است و این جشن امید است و انتظار. 3⃣به علاوه اینکه هیچ نجاتی مثل این نجات و هیچ قدمی مثل این قدم و هیچ اصلاحی مثل این اصلاح، جنبه کلیت و عمومیت و جهانی ندارد. انسان، هم به گذشته خود مربوط است و هم به آینده، نمی‌‌تواند رابطه خود را با هیچ کدام قطع‌‌ کند. 📚یادداشتهای استاد مطهری، ج14، ص86 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 (2) 🌀عبادت🌀 🎙علی درباره یاد حق که روح عبادت است چنین می‌فرماید: 🖌انَّ اللهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی جَعَلَ الذِّکرَ جِلاءً لِلْقُلوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَتَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَةِ وَ ما بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ الاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَالْبُرْهَةِ وَ فی ازْمانِ الْفَتَراتِ عِبادٌ ناجاهُمْ فی فِکرِهِمْ وَکلَّمَهُمْ فی ذاتِ عُقولِهِمْ 🖌خداوند یاد خود را صیقل دلها قرار داده است. دلها بدین وسیله از پس کری شنوا و از پس نابینایی بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌گردند. همواره چنین بوده و هست که خداوند متعال در هر برهه‌ای از زمان و در زمانهایی‌ که پیامبری درمیان مردم نبوده است، بندگانی داشته و دارد که در سرّ ضمیر آنها با آنها راز می‌گوید و از راه عقلهایشان با آنان تکلم می‌کند. 📜خطبه 222 نهج البلاغه 🎙 : ♨️در این کلمات خاصیت عجیب و تأثیر شگرف یاد حق در دلها بیان شده است تا جایی که دل قابل الهامگیری و مکالمه با خدا می گردد. ‌ ♨️ریشه همه آثار اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است در یک چیز است : و غیر او را از یاد بردن. ♨️قرآن کریم در یک جا به اثر و جنبه روحی عبادت اشاره می‌کند و می‌گوید: «نماز از کار بد و زشت باز می‌دارد» و در جای دیگر می‌گوید: « را برای اینکه به یاد من باشی بپادار»، اشاره به اینکه انسان که نماز می‌خواند و در یاد خداست همواره در یاد دارد که ذات دانا و بینایی مراقب اوست، و فراموش نمی‌کند که خودش بنده است. ♨️ذکر خدا و که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. 📚سیری در نهج البلاغه ۹۴ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔵گفتگویی از حجت الاسلام با آقای رضا مشایخی درباره اختلاف نظر و 🔹 گفتگوی مفید و جذاب حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری از اساتید با جناب آقای رضا مشایخی یکی از متخصص و کشور بنام آقای رضا مشایخی 🔷 موضوع این گفتگو یکی از نکات مهم و روانشناسی از کتب شهید مطهری یعنی نامه های و است. این نامه ها به اختلاف نظر آن ها درباره اصالت مذهب در روان انسان می پردازند. ♦️ استاد جواهری فیش هایی را از کتب شهید مطهری در فایل PDF زیر 👇 آماده کرده اند که جهت اطلاع بیشتر از مسئله می توانید آنها را مطالعه کنید. 🔹این پرسش که آیا چنین مباحثی در شمار علم (Science) محسوب می شود و از نظر علوم تجربی قابل اثبات یا بطلان است در صحبت های آقای مشایخی مورد اهمیت است. 🔹ما نیاز داریم تا بیشتر جنس و روح حاکم بر گزاره های علوم انسانی رو بشناسیم. 🔈 فیلم مباحثه مجازی را در ادامه مشاهده بفرمایید. 🌺با تشکر از استاد امین جواهری و کانال خوبشان (ملاحظات و محاکمات) @sm_javaheri 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
فیش های نظریه یونگ در آثار شهید مطهری.pdf
320.2K
⭐️ فیش های نظریه فروید و یونگ نسبت به اصالت مذهب در آثار شهید استاد مطهری ➕ پیشنهاد می کنیم همراه با تماشای فیلم گفتگو فیش های این فایل را مطالعه کنید. 🔷این فیش ها از 6 کتاب مختلف توسط استاد جواهری تجمیع شده اند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @sm_javaheri @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی استاد امین جواهری با آقای رضا مشایخی 🔰موضوع: اختلاف نظر فروید و یونگ در اصالت حس مذهبی ➕ حتما فایل پی دی اف را در ضمیمه گفتگو مطالعه کنید. 🔘دیدگاه خود را برای ادمین کانال @binesh_qom و 🔘سوالات خود را برای استاد جواهری @smojtabaamin ارسال بفرمایید. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
🎙 💠 🔰 مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن عقل و قلب است / تاثیر معنویت در فهم فلسفی 🔷 آقاى طباطبايى مى‏ فرمودند من اوايل كه مى ‏خواندم خيلى كار مى ‏كردم و خيلى فكر مى ‏كردم و خيلى هم تجزيه و تحليل مى ‏كردم. بعد كم كم در من اين غرور پيدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بيايد ديگر بهتر از اين نمى ‏تواند اين مطالب را تجزيه و تحليل كند. 🔶تا بعد مى‏ روند نزد استادشان مرحوم كه استاد سير و سلوك و معنويت بوده است. مى ‏فرمودند وقتى كه ايشان وارد بحث مسائل وجود شد يكمرتبه معتقد شدم كه من تا به حال يك كلمه از اسفار نمى ‏فهميدم. 💯 اگر كسى بخواهد واقعاً را بخواند بايد زمينه قلبى و روحى و زمينه معنوى آن را هم فراهم كند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» مى ‏شود. 🔆مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن و است. 📚 درسهای اسفار، ص 146 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
🔰 توضیحات استاد 👌🏻توضیح و تبیین طرح بینش مطهر 📚 جلد اول از سیر 📌 دانلود صوت جلسات 👈🏼👈🏼 https://eitaa.com/shmotahari/51 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
💠 پیام اختصاصی به جوانان انقلاب اسلامی 🔰 توصيه به جوانان در مورد دسیسه های دشمن نسبت به شهید مطهری / اين جانب نمى ‏توانم در اين حال احساسات و عواطف خود را نسبت به اين شخصيت عزيز ابراز كنم / مطهرى عزيز براى من و ‏_اى_محكم براى حوزه‏هاى دينى و علمى و براى ملت و كشور بود. 🗓 زمان: 27 اسفند 1358 🖋 تعداد کلمات: 250 متن کامل در ادامه 👇🏼👇🏼 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ 🔷 گرچه - به رغم بدخواهان و ماجراجويان- به خواست و توفيق خداوند متعال به پيروزى رسيد و نهادهاى اسلامى-انقلابى يكى پس از ديگرى در ظرف تقريباً يك سال با آرامش و موفقيت انجام گرفت، 📌 لكن بر ملت ما و به حوزه ‏هاى اسلامى و علمى خسارت هاى جبران ناپذير نيز به دست منافقين ضد انقلاب واقع شد؛ همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و ‏شناس عظيم الشأن حجت الاسلام آقاى - رحمة اللَّه عليه. 🔶 اين جانب نمى ‏توانم در اين حال احساسات و عواطف خود را نسبت به اين شخصيت عزيز ابراز كنم. آنچه بايد عرض كنم درباره او آن است كه او خدمت هاى ارزشمندى به و نمود و موجب تأسف بسيار است كه دست خيانتكار، اين درخت ثمربخش را از حوزه‏هاى علمى و اسلامى گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود. 🔷 مطهرى عزيز براى من و ‏_اى_محكم براى حوزه‏هاى دينى و علمى و براى ملت و كشور بود. خدايش رحمت كند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جايگزين فرمايد. ⭕️ اكنون شنيده مى ‏شود كه و گروه هاى ضد انقلاب درصدد هستند كه با تبليغات اسلام شكن خود دست جوانان عزيز دانشگاهى ما را از استفاده از كتب اين استاد فقيد كوتاه كنند. 💯💯 من به و متعهد توصيه مى ‏كنم كه كتاب هاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. 🙏🏼 از خداوند متعال توفيق همگان را خواهانم، و السلام على عباد اللَّه الصالحين. 📚صحيفه امام خمینی، ج‏12، ص 188 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ 🔷 گرچه #انقلاب_اسلامى_ايران- به رغم بدخواهان و ماجراجويان- به خواست و توف
🔰 ادمین کانال @binesh_qom بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 💠 نسبت به متنی که از حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید و بی نظیر انقلاب دو نکته کوتاه را خدمت شما عرض می کنیم که به نظرمان این متن را دارای اهمیت مضاعف می کند. 1️⃣ همانگونه که از تاریخ این پیام مشخص است، این متن به مناسبت سالگرد شهادت ایشان منتشر نشده است بلکه در زمان دیگری و بخاطر دغدغه ای منتشر شده است. 2️⃣ همانگونه که از متن حضرت امام مشخص است ایشان نسبت به شخصیت و آثار شهید مطهری دچار نگرانی و دغدغه هستند به نحوی که تصریح می کند عده ای در پی این هستند که رابطه دانشجویان و طبقه روشنفکر را با این استاد قطع کنند. در واقع ایشان می فرمایند: «دسیسه های غیر اسلام» تنظیم شده است تا آثار ایشان در بین مردم و جوانان منتشر نشود. ⭕️ اکنون از شما عزیزان سوال می پرسیم که آیا تشخیص امام خمینی درست بوده است یا خیر؟! ⭕️آیا دسیسه های غیر اسلامی به ثمر نشسته است یا خیر؟! ⭕️ و در آخر سوال می پرسم که ما و شما برای جلوگیری از این دسیسه چه کرده ایم؟! 🎙 نظرات و پیام ها و کارهایی را که تا کنون در راستای گسترش اندیشه های شهید مطهری انجام داده اید را برای ما ارسال کنید تا با همگان به اشتراک بگذاریم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠استاد شیخ علی فرحانی 📝مقرر: احسان چینی پرداز 🔰موضوع : شهید مطهری صاحب طهارت روح و سر ♨️پیرامون شخصیت بی نظیر استاد مطهری اشکالات و شبهات زیادی از طرف گروه های مختلف مطرح می شود، این مسائل و شبهات گسترده هستند و به مرور زمان به آنها اشاره می کنیم و در این یادداشت در صدد پرداختن به استاد مطهری می باشیم / حقیقت این است که این قبیل اشکالات و بعضا شبهاتی که مطرح می شود با نگرشی غیر عمیق است. خصوصا وقتی که با منظر دو عالم بزرگ و دو استاد بی بدیل ایشان یعنی و آشنا می شویم. متن کامل را در پست بعدی مطالعه کنید👇🏼👇🏼👇🏼 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠استاد شیخ علی فرحانی 📝نویسنده: احسان چینی پرداز 🔰موضوع : شهید مطهری صاحب طهارت روح و سر بسم الله الرحمن الرحیم 🔷امام خمینی (ره) در مورد استاد بیانات و شهادات عجیبی دارند، این کلام و شهادات حضرت امام بسیاری از شبهات و تردیدهایی را که بدخواهان در مورد این شهید عزیز ایجاد کرده بودند را از بین برد. 🔹شهادت امام از دو جهت ارزشمند است یکی جایگاه ولایت و رهبری ایشان است و دیگری منزلت علمی و اسلام شناسی حضرت امام است که با هیچ مسئله ای دچار تردید و لکنت نمی شدند و با صراحت نظر خویش را بیان می کردند، چه در مقام اثبات کسی باشند و چه در مقام نفی شخصی! 🔷 پیرامون شخصیت بی نظیر استاد مطهری اشکالات و شبهات زیادی از طرف گروه های مختلف مطرح می شود، این مسائل و شبهات گسترده هستند و به مرور زمان به آنها اشاره می کنیم و در این یادداشت در صدد پرداختن به استاد مطهری می باشیم. ⁉️ یکی از شبهاتی که در مورد ایشان وجود دارد اشاره به بُعد معنوی استاد مطهری دارد. برخی که نگاه خوبی هم به استاد شهید دارند می گویند که ایشان به دلیل اینکه در بود و از دانشگاه زمان طاغوت حقوق دریافت می کرد و این مال شبهه ناک (و یا حرام) بوده است، اثراتش را بُعد معنوی ایشان گذاشته است. ⁉️عده ای با ژست علمی و می گویند که ایشان بیشتر بودند نه معنویت گرا، حتی برخی می گویند ایشان تازه در اواخر عمر شروع به کار معنوی کردند و برای تقویت معنویت خویش در فکر اعتزال و گوشه گیری بودند که امور انقلابی و شهادت به ایشان اجازه نداد!! ✅ حقیقت این است که این قبیل اشکالات و بعضا شبهاتی که مطرح می شود با نگرشی غیر عمیق است. خصوصا وقتی که با منظر دو عالم بزرگ و دو استاد بی بدیل ایشان یعنی و آشنا می شویم. ❇️ برای حق طلبان و حق جویان شهادت ایشان حجت قاطع و دلیل روشنی است که تمام تردید ها را به یکباره نقش بر آب می کند، حضرت روح الله در باره شهید مطهری می فرمایند: 🔹«مطهرى كه در و قوّت ايمان و قدرت بيان كم نظير بود، رفت و به ملأ اعلى‏ پيوست‏» ✔️امام در مورد استاد شهید به طهارت باطن، سِر و روح ایشان شهادت می دهند. خود ایشان به طهارت سر و روح درجاهای مختلفی اشاره می کنند: 🔺یکی از مواردی که آن را توصیف می کنند این است که انسان آنقدر غیر وابسته به دنیا باشد که حتی برای عبادت به سجاده و مهر خاصی ولو تربت سید الشهدا (ع) وابسته نباشد به این نحو که اگر آنها نباشند حال معنوی فرد تغییر کند. این عدم وابستگی از نشانه های طهارت روح و قلب انسان است. 🔺 امامی که هم عرفان را خوب می شناسد و هم عارف واقعی را، در مورد کتب این استاد عزیز می فرمایند: «کتب او برای سودمند است.» 🔺البته امام در توصیف شهید و تمام کردن حجت بر این وجود شریف از هیچ چیز فرو گذار نکرده اند و چنین فرموده اند که: «تمام کتب او بدون استثناء سودمند است.» ممکن است کسی اشکال کند که قید«بدون استثناء» مفهوم ندارد؛ اما امام در ادامه می فرمایند: «شخص دیگر را سراغ ندارم که بتوانم در موردش بگویم بی استنثاء تمام آثارش خوب است!» لذا کلام را به منطوق تبدیل کرده و از هر تردید جلوگیری می کنند. ❕حال چطور ممکن است کسی که داشته تازه در آخر عمر به فکر معنویت افتاده باشد؟! ❕آیا کسی که به شهادت مقام معظم رهبری هر شب ساعت ها در خلوت به راز و نیاز پرداخته و صدای گریه اش اهل بیت را از خواب بیدار می کند، در آخر عمر به فکر معنویت افتاده است؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/621 ❕آیا کسی که پیامبر اکرم بر لبانش بوسه زده و بر تلاش این شهید سعید مهر تایید زده است، آخر عمر به فکر معنویت افتاد؟! 🔷کلمات علامه طباطبایی درباره سلوک شهید مطهری عجیب است، علامه طباطبایی در مورد شهید مطهری می فرماید: 🔹«مرحوم مطهّرى با تاريخ زندگى پر ارزش و سعادتمند خود كه پر از تلاش علمى و تفكّر فلسفى بود به شيفتگان علم و فلسفه پيغامى رسا و پرارزش مى‌فرستد كه از كوشش و تلاش كمالى هرگز آرام ننشسته و و را هرگز فراموش نكنند و حيات خود را كه بهترين متاع انسانى است در بازار حقايق به حيات معنوى تبديل كنند» ⭕️ شهادت علامه طباطبایی به دوام مراقبه و حرکت کمالی شهید مطهری و شهادت حضرت امام بر طهارت روح و قلب نشان می دهد که جنس و سلوک معنوی شهید مطهری هم با دوام و هم منحصر به فرد بوده است. ♨️ آنچه بیان شد اجمالی بود از اشکال و پاسخ در این فضا که خوانندگان گرامی را به استماع صوت جلسه دعوت می کنیم. https://eitaa.com/shmotahari/49 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری