❤️
سر سال است، مرد مسکینم
مکش از دست خالیم دامن...
تو بر این خاکها بکش دستی
اگر این خاک زر نشد با من...
#لطیفیان
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 سال نو و محاسبه جنس سلوک با انقلاب اسلامی (استقبالی از فرمایشات آغاز سال رهبری)
🔻 محاسبه و مراقبه گاهی موردی و روزانه است و گاهی کلان و سالیانه. و اتفاقاً هردو فوایدی دارد. امام راحل انقلاب را با قواعد سلوکی معرفی میکنند و مسیری برای یک تکامل جمعی. پس در این #سلوک_ملی باید قواعدی را رعایت کرد.
🔻 سخنرانی ابتدای هر سال آقا بهمثابه یک #محاسبه سالیانه است. اینکه نقاط قوت و ضعف سالیانه خود در مقیاس ملی را مرور کنیم. این محاسبه زمینه شناخت موقعیت کنونی با مختصات واقعی آن را میدهد تا ابتدای سال #مشارطه کنیم که ضعفها را تکرار نکنیم و بر امور بایسته #مراقبه داشته باشیم.
🔻 کانونی ترین نکتهای که هم روز اول سال مورد اشاره آقا بود در حوزه داخلی #امید و بایستههای #پیشرفت است و در حوزه خارجی شناخت قدرت و موقعیت #جبهه_مقاومت و راهبرد اقدام بینالمللی بود.
🔻 باید خط به خط این بیانات را بهصورت طلبگی #مباحثه کرد اما فقط یک نکته را برجسته میکنم:
🔹 مسئله #امید و مقدمه بودن آن برای #پیشرفت مسئله حیاتی است. هرکدام از ما و جريانهای سیاسی ببینند چه نسبتی با این امر دارند؟
🔹 مدل #کنش_سیاسی ما و برآیند آن ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #عدالتخواهی ما و برآیند آن ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #مطالبهگری ما و برآیندش ترویج امید است یا یأس؟
🔹 مدل #تحلیل های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما چگونه است؟ چطور داریم همه چیز را از نقطه تاریک آن میبینیم.
🔻 رفقا بد نیست خودمان را با سنجه آقا محک بزنیم. دم انتخابات به اسم #مطالبهگری چه بلایی سر ذهن جامعه آوردند؟ این بلیه #بدبینی و #منفیبافی و غش کردن به سمت دیدن عیوب و غفلت و نادیده گرفتن داراییها قطعاً یک #بیماری روحی و نارسایی است که باید درمان شود.
🔻 وقتی این بیماری در روح انسان گسترش پیدا کند، دیگر وجهه روح انسان بهنحوی تغییر میکند که نمیتواند هیچ امر مثبتی را ببیند و یا اگر دید آن را باور کند. وقتی این مدل در جمعی توسعه پیدا کرد با #جماعتی_مأیوس و یأس آفرین مواجه خواهیم بود که نه تنها خودشان که ديگران را نیز آسیب میزنند و از همه مهمتر موجب برهم خوردن نسبت افراد با #انقلاب میشوند.
🔻 کاروان انقلاب با انرژی #امید است که حرکت میکند. #امیدزدایی یعنی نابود کردن #عزم کاروان انقلاب برای ادامه دادن به این مسیر تاریخی. محاسبه کنیم رفتارهای جزئی ما در کلان چه آثاری دارد.
🔻 توجه کنیم رفتار ما در شکلگیری محیط اجتماعی اثرگذار است. امروز محیط عمومی محیط اعتماد و امید است یا بدبینی و یأس؟ نقش ما و رفتار ما چه بوده است؟ ما به این محاسبه محتاجیم.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#محاسبه
#سلوک_ملی
#سلوک_با_انقلاب
#عدالتخواهی
#مطالبهگری
#امید
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 قم را دریابیم... (ضرورت طراحی و اجرای الگوی حکمرانی فرهنگی در قم) 🔻 حتماً #ظرفیت_حوزههای_علمیه
📝 تبلیغ و چرخه تولید علم
(قم بهمثابه لابراتور فرهنگی)
🔻 وقتی آقا از #اولویت_تبلیغ در حوزههای علمیه سخن میگویند یعنی مسئله الزاماً بهمعنای انحصار در منبر نیست بلکه احیای یک #زیست_اجتماعی است. زیستی که حیات حوزه و جامعه را متحول میکند که بايد در جای خود توضیح داده شود و الان در مقام تفصیل آن نیستم. اکنون بحث از مناسبات تبلیغ و تولید علم است:
🔻 #تبلیغ اگر اتصال به پايگاه دانش نداشته باشد، عقیم است، تکراری است، ناکارآمد و غیر جذاب است. تبلیغ غیر متصل به دانش اصیل شیعی، در معرض #التقاط و انحراف است. تبلیغ منهای دانش غیرپاسخگو و غیر توانمند در #حل_مسئله است.
🔻 تبلیغ بهترین درگاه برای شناخت و احصاء عینی مسائل فرهنگی بومی جامعه است.
🔻 بین تبلیغ و تولید علم نسبی مهم است، نسبتی که میتواند همانند یک #چرخه_تولید_علم عمل کند. تبلیغ یعنی اتصال به حیات جاری اجتماعی و اصطیاد مسائل واقعی فرهنگی. این مسائل با ارتکازات و پاسخ های کلی حل نمیشود، بلکه مباحثه و مطالعه و #نظریهپردازی میخواهد.
🔻 تبلیغ بهمثابه یک #لابراتوار_فرهنگی است. مبلغ اگر بهصورت یک عنصر مسئلهشناس تربیت شود و بتواند گزارش میدانی صحیحی را روایت کند، مسئلههای خود را به #کانون_دانش ارجاع میدهد و در این کانون برای آن پاسخ تولید میشود. این پاسخ در میدان اعمال و اجرا شده و بازخورد گرفته میشود و هکذا...
🔻 اساسا ما زمانی صاحب #علم_اجتماعی بومی خواهيم شد که اولاً مسائل بومی خود را بشناسیم و برای آن ذیل نظریه بومی پاسخ تولید کنیم. این مدل از ورود ابواب جدیدی را میگشاید و سرفصلهای نوینی پیش روی ما میگذارد.
🔻 قم میتواند تبدیل به یک #الگوی_تحول_فرهنگی مبتنی بر پیوستار نظر تا عمل شود. و چون یک لابراتوار فرهنگی مشکلات را از صحنه عینیت گرفته و در میدان پژوهش و نظر تحلیل و تدبیر کند. دراین چرخه است که بخشی از زوایای علم بومی امکان تولید پیدا میکند.
#تبلیغ
#حوزه_علمیه
#نظریهپردازی
#لابراتوار_فرهنگی
#زیست_اجتماعی
#چرخه_تولید_علم
#الگوی_تحول_فرهنگی
#پیوستار_نظر_تا_عمل
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
🖤 چه کنیم با این مصیبتهای مدام و درنده خویی بیپایان شیاطین انسی و امتی مظلوم...
🖤 اَللَّـهُمَّ اِنّا نَشْكوُ اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَالِهِ، وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا، فَصَلِّ عَلي مُحَمَّد وَالِهِ، وَاَعِنّا عَلي ذلِكَ بِفَتْح مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَنَصْر تُعِزُّهُ، وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَرَحْمَة مِنْكَ تَجَلِّلُناها، وَعافِيَة مِنْكَ تُلْبِسُناها، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
#غزه
#الشفا
تعلیقات
📝 تبلیغ و چرخه تولید علم (قم بهمثابه لابراتور فرهنگی) 🔻 وقتی آقا از #اولویت_تبلیغ در حوزههای علم
✅ لینک یادداشتهایی با عنوان #کوتاهنوشت هایی در حاشیه #دیدار_رهبری در باب اولویت تبلیغ که مرتبط با یادداشت اخیر بوده و بهنوعی تکمیل کننده بحث است:🔻🔻🔻
1⃣ لزوم بازنگری در سیاستهای کلان حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1049
2⃣ تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه
https://eitaa.com/taalighat/1050
3⃣ دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی یا ناامیدی از نهادهای متولی تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1051
4⃣ مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1092
#لینک
🆔 @taalighat
☘ فرمودند: #شب_قدر یکی ازاین نمازها را بخوانید:
🔹نماز استغاثه به حضرت زهرا سلام الله علیها
🔹 نماز استغاثه به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔹 نماز استغفار واردشده در یکشنبه ذی القعده
التماس دعا و حلالیت از همه رفقا
#شب_قدر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
حجابنوشت (1)
📝 ازدستدادن فرصت 6ماهه برای تدبیر مسئله حجاب (آغاز بهار و چالش حجاب)
🔻 اواخر تابستان و اوائل پاییز بود که با افراد متعددی از مسئولین و موثرترین فرهنگی کشور گفتگو کردم که ما امروز #6ماه_مهم فرصت در اختیار داریم تا برای حجاب تدبیری کنیم و گامی برداریم. با آغاز فروردين دوباره حجاب به نوعی #چالش تبدیل خواهد شد.
🔻 هرچند دراین 6ماه قطعاً مسئله حجاب حل نمیشود اما میتوان برخی زوایا را مدیریت کرد. گفتم دهها پیشنهاد داریم که هرچند برخی حداقلی باشد ولی گامی رو به جلوست. کاری که در #رویداد_ایدهپردازی_حجاب انجام شد و دو مجلد خروجی هم تولید شد:
https://eitaa.com/taalighat/1103
🔻 اما در انبان مسائل ما دهها مسئله هست و هیچ مسئلهای هم #متولی معین ندارد. ابتدای جنبش ز ز آ بود که بسیاری از عزیزان و مسئولین #مدعی متولی بودن مقوله حجاب شدند و امروز هیچ خبری از آنها نیست تا بپرسیم چه کردند.
امروز دهها #قرارگاه و #شورا و... حاکمیتی وجود دارد که بهمنظور ساماندهی بحث حجاب تشکیل شده اما نوع اقدامات و تصمیمات و نتایج آن روشن نیست و شاید هم بگوییم روشن است...
🔻 #انتخابات هم که پیشرو بود و همه توجهات سمت آن و برخی نیز #سادهانگارانه در انتظار تشکیل مجلس انقلابی و تصویب سریع #لایحه_حجاب
🔻 اما واقعیت این است که ما یک #فرصت مهم را از دست دادیم و بااینکه میتوانستیم بهصورت #فعال نسبتی با مسئله داشته باشیم، بازهم مستقر در مقام #انفعال خواهیم بود و هزینه این غفلت را پرداخت خواهيم کرد.
📍 چرا ما بسیاری اوقات از حوادث عقبتر هستیم؟
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#غفلت_شش_ماهه
#مقام_انفعال
#حوزه_علمیه
#دفتر_تبلیغات
#سازمان_تبلیغات
#نهادهای_فرهنگی
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#شورای_سیاستگذاری_ائمه_جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🖤🖤🖤
میان کوچه #علی کشته شد، نه در کوفه...
نجف که نیست، مدینه است قتلگاه علی...
#شعر
#امیرالمومنین
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
📝 چند نکته درباره مطالبه انتقام
(طیفشناسی مطالبهگران انتقام)
✅ امروز بازهم فریادهای #مطالبه_انتقام بلند شد. فریادهایی که خاستگاه واحد ندارند و هرکدام از یک پایگاه تحلیلی و انگیزشی تغذیه میکنند. دراین میان باید برخی را قدردانست و تقویت کرد. و نسبت به برخی موارد مراقبت داشت تا آسیب نزنند.
🔻 برخاسته از غیرت انقلابی با اعتماد به نظام
فریاد انتقامخواهی #آحاد_مردم بسیار امیدبخش و نشاندهنده زنده بودن روحیه انقلابی است. این اتفاق را باید قدر دانست، از آن استقبال کرد و آن را در مسیر صحیح راهبری کرد. به تعبیر آقا "همین فریاد انتقام انتقام سوخت موشک هاست". این فریادها که از عمق جان و #غیرت_دینی نشأت میگیرد، همراه با #اعتماد_به_نظام و دستگاه نظامی کشور است. این فریاد انتقام سازنده است.
البته برخی دیگر نیز دراین طیف تعریف میشوند که هرچند بدبینی کلان ندارند اما جمعبندی شان این است که کنش امروز باید متفاوت باشد و بخشی از تحلیل آنها مبتنی بر عدم اطلاعات میدانی است. اما همین تمنای انتقام هم خوب و مفید است.
🔻 برخاسته از بدبینی به دستگاه تصميمگير و رویکرد امنیتی زده
این طیف کشور را درگیر یک جریان امنیتی فاسد میداند که اجازه کنش انقلابی به حاکمیت را نمیدهد. در بزنگاهها تصمیمسازی میکند و نظام مقهور این جریان است. خروجی این رویکرد ایجاد بدبینی و #بیاعتمادی در بین مردم به سیستم تصميمگير و #منفعل نشاندادن نظام و بسته بودن دست رهبری در اداره کلان کشور است. این فریاد قطعاً سازنده نبوده و آسیبزاست.
البته جريانی سطحیتر نیز در این طیف وجود دارد که همچون ماجرای کرونا مسائل را تحلیل میکند و از نقد مستقیم رهبری نیز ابایی ندارد.
🔻 برخاسته از نقد و ستیزه نسبت به دولت رئیسی و در مقام عیبجویی
برخی انقلابیها اساساً از ابتدا مخالف و منتقد سرسخت رئیسی و سیاستخارجی و رویکردهای اقتصادی اش بودند. حالا این اتفاقات بهانهای است برای #تسویهحساب_سیاسی و نه چیزی بیش از یک دعوای سیاسی.
🔻 برخاسته از کینه نسبت به انقلاب و تلاش برای تحقیر نظام
🔹اما آنسوی ماجرا بخشی از #اصلاحطلبان و مخالفان نظام ایستادند و از هر اتفاقی برای #تخطئه_نظام و تحقیر آن، ناکارآمد نشاندادن سیاستهای منطقهای او و اثبات برتر بودن دست آمریکا در منطقه استفاده میکنند.
✅ مسئله اصلی امروز #انتقام نیست بلکه #اعتماد و #امید است. اساساً باید مطالبه انتقام همراه با اعتماد را حفظ کرد. اما دمیدن در فضای بیاعتمادی و ناامیدی سودی جز سرخورده کردن جامعه ندارد.
وگرنه هیچ عقل سلیمی در اصل #انتقام و ضرورت بازدارندگی و... تردید و تشکیک ندارد. مسئله این است که فضا را احساسی نکنید، عاقله نظام همچون سی سال گذشته درست عمل میکند.
🔰️ نکته مهم این است که تحلیلهای ما چه پازلی را تکمیل میکند؟ چه جمعبندی اجتماعی تولید میکند و چه ذهنیتی را تثبیت میکند؟ و چطور جای برنده و بازنده را تغییر میدهد؟
✅ طی همین 6ماه اخیر سیستم نظامی ایران، علاوه بر کنشهای حماس و حزبالله و انصارالله ضربات متعدد و مستقیمی به اسرائیل وارد کرده است. اطلاعات میدانی در سطح مواجهه ایران و اسرائیل و محور مقاومت و اسرائیل همه نشان از #دست_برتر و برتریهای همهجانبه ما دارد. هر ناظر منصفی این را تأیید میکند.
اما در بسیاری موارد امکان رسانهای کردن جزئیات وجود نداشته است. نارسایی در #دیپلماسی_عمومی بین دستگاه نظامی و فضای اجتماعی قطعاً باید ترمیم شود. این سکوت و گاه انقطاع نتیجهاش باورپذیرشدن تحلیلهای تحقیرآمیزی است که امروز با آن مواجهیم.
#طوفان_الاقصی
#انتقام
#جبهه_مقاومت
#جبهه_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📍توصیه مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به نیروهای جبهه انقلاب
🔻 ارتباط و #همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّیمان اختلال ایجاد میکنیم. همهی ما در این غفلت شریکیم؛ همهی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبهروز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است.
🔻 امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئلهی «اتّحاد» بود. بعضیها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید».
🔻 #اختلاف_فکری، اختلاف سلیقه، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا نفرتپراکنی غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب #نفرتپراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیلهای که ممکن است، موجب #اهانت و آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با افترا و #دروغ و مانند این چیزها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است.
🔻... تأکید میکنم و توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرتپراکنی انجام نگیرد. خب اختلاف سلیقهای وجود دارد، اشکالی هم ندارد امّا همه با هم #برادروار در کنار هم، روی مسائل کلّی جامعه و در مقابله و مواجههی با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملّت ایران، یکسان بِایستند و حرکت کنند.
(بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نوروزی 1403)
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (1) 📝 ازدستدادن فرصت 6ماهه برای تدبیر مسئله حجاب (آغاز بهار و چالش حجاب) 🔻 اواخر تابست
حجابنوشت (2)
📝 وجه مسئلهبودگی حجاب
🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مسئله نگاه کنیم پاسخ منفی است. امروز مسائل اول ایران عبارتند از:
مسئله پیشرفت
مسئله امید و ایمان
مسئله اقتصاد
مسئله عقبماندگی در عدالت
مسئله فرهنگ (که ذیل آن رسانه، روایت، جنگ ترکیبی، و حجاب نیز مطرح میشود)
🔻 اما واقعیت این است که #کشف_حجاب بهدلیل بروز اجتماعی آن خیلی زودتر از دیگر مسائل بهچشم میآید و زودتر و بیشتر مسئله جامعه مؤمنین میشود. آنچه حجاب را بیشتر به مسئله تبدیل میکند، غیرت دینی مردم است اما این غیرت دینی نباید موجب شود که نظام اولویت های ما تغییر کند. پس باید #وجه_مسئلهبودگی را تبیین کرد.
🔻 حرام شرعی و حرام سياسی
🔹 اما زاویه ورود مقام معظم رهبری به مسئله متفاوت بود ایشان فرمودند: در مسئله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی، و کشف حجاب نیز هم #حرام_شرعی است هم #حرام_سیاسی
🔹 اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمیکنند چون خیلی از آنها #اهل_دین و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند.
🔹 این مسئله قطعاً حل خواهد شد همچنانکه در اولین هفتههای انقلاب، امام بزرگوار مسئله حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. البته همانطور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید #نقشه و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام #کارهای_بیقاعده و بدون برنامه پرهیز شود.
چندنکته اصلی:
1. وجه قبح کشف حجاب: حرام شرعی و سیاسی (و البته عمل خلاف قانون)
2. تفکیک بین فعل و فاعل در کشف حجاب: بسیاری از اینها اهل دین هستند و نبايد همه را با یک چوب راند.
3. دعوت به اقدام هوشمندانه و با نقشه و برنامه
🔻 نگاه آقا نوعی #آسیبشناسی نحوه مواجهه جامعه انقلابی با مسئله بوده و درواقع رویکرد صحیح به مسئله را نشان میدهد و وجه مسئلهبودگی کشف حجاب را نشان میدهد.
آسیبشناسی نگاه افرادی که:
کشف حجاب را فقط از منظر دینی نگاه میکنند و نسبتی بین آن و امر سیاسی و نظام دینی قائل نیستند.
آسیبشناسی نگاه افرادی که:
کشف حجاب کنندگان را بهلحاظ فاعلی نیز تنقیص میکنند و آنها را بیرون از جامعه دینی و انقلابی دستهبندی میکنند و #هشتک_جاهلانه ای چون جنبش ف.... راهاندازی کردند.
⬅️ این دو سطح آسیبشناسی، نحوه مواجهه ما را با مسئله نشان میدهد که بايد هوشمندانه و با قاعده و نقشه باشد.
#حجاب
#آسیبشناسی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#بازنشر
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1)
☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود #ابوحمزه_ثمالی را استاد #میرباقری بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت...
☘ آرامش در لحن استاد موج میزد بدون فریادهای مرسوم، اما #سوز صدا خبر از طوفانی میداد که در دل دارد. گاه بین عبارتهای دعا سکوت میکرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دلهای سوخته را بهدنبال داشت.
☘ مناجاتخواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همانقدر معرفتآفرین و مملو از #نکتههای_ناب
☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات #زینالعابدین بود. احساس میکردی با هر فراز دست در دست امام به پیش میرود و #سیروسلوک با دعا میکند و با همین دل استوار دست مخاطب را میگیرد و جلو میبرد.
☘ دارم فکر میکنم مناجات خواندن #عالم_ربانی با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان میفهمد لذت مناجات یعنی چه... سایهاش مستدام...
🔻🔻🔻🔻
☘ قرائت کامل دعای ابوحمزه ثمالی از امشب تا آخر ماه مبارک توسط استاد #میرباقری
➖➖➖➖
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
🆔 @taalighat
🔻 نامه امروز #جنبش_عدالتخواهی که قدیمیهای جنبش علیه آن موضع میگیرند، آیا چیزی غیر از خروجی تحلیلهای چندماه اخیری است که در فضای یأس و بدبینی تولید شد؟ وقتی 6ماه ایران را منفعل و محافظهکار و بیعمل معرفی میشود، آخر کار پیداست...
https://virasty.com/Hosseinizadi/1712311994830775140
#جنبش_عدالتخواهی
#طوفان_الاقصی
#روایت_ضعف
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
🛑 سیدحسن نصرالله: واکنش ایران به اسرائیل حتمی است
🔹ایرانیها سریع و #هیجانزده عمل نمیکنند بلکه حساب و کتاب میکنند و با عجله رفتار نمیکنند.
🔹وضع حمله به کنسولگری ایران یک پیچ و #گلوگاه_تاریخی پس از ۷ اکتبر است
🔹به اسرائیل میگویم که خودتان را اذیت نکنید، پاسخ ایران قطعی است.
🔹اسرائیل میداند که ایران پاسخ خواهد داد برای همین در آماده باش کامل به سر میبرد.
🔹صبر ایران در پاسخ به اسرائیل، یک فشار روانی به صهیونیستها وارد میکند وگرنه پاسخ قطعی است.
🔹در خصوص پاسخ به اسرائیل هیچ اختلاف سیاسی در ایران وجود ندارد.
♦️سید حسن نصرالله: امروز، فردا، چند روز یا یک ماه دیگر ایران پاسخ اسرائیل را خواهد داد.
📍 ایران #عجله نمیکند اما مطمئن باشید که پاسخ قطعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد.
🆔 @taalighat
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟
🖊مهدی افراز
🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی و اشتباه تحولات منطقه است.
🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.
🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمیکند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.
🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.
🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است.
🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچکترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج میشود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست.
🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشههای سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشههای مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرتها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.
🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بیمعناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.
🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2)
📝 مناجات و روضه
🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تفاوتهایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس #روضه گریه میکنیم اما وقتی کار به مناجات میرسد سختتر میتوانیم گریه کنیم. در حالیکه میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که میتوانیم از مناجات بهره ببریم.
🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجاتخوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب #استاد_میرباقری مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما بهنظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام میدهند:
🔻 دستیافتن به خواستههای مهمی که در #ابوحمزه ثمالی مطرح میشود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلیمان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم.
🔻 توسل و روضه اینجا گرهگشاست. راه را باز میکند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده میکند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب میکند.
🔻 شاید روضهخواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمیتوانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه میروند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمیکنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با #روضه جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد.
🔻 اما مناجاتخوانی یک #عالم_ربانی چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین #سیروسلوک ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواستههای مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب میدانند.
در جزئیات کار بزرگان حکمتهایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر #تقوای_سیاسی را به دائرهالمعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند.
حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم #عدالت نیز بیشتر این مفهوم را بسط میدهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانهای نیز تسری میدهند.
آیا الگوی #عدالتخواهی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر میکند؟
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که #عدالت هنوز در صدر خواستهها و اولویتهای ایشان است و برخی تصور #عدول ایشان از عدالت را دارند.
انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش میآید که منطق رهبری و عدالتورزی انقلاب اسلامی را نمیشناسد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت #مبانی در حرکتهای دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیبشناسی جریان دانشجویی جدید است.
درکنار این آسیبشناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی و یاد کردن از وی با عنوان #استاد_فکر نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلابشناسی
(جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها)
🔻 گویی مهمترین نقطهای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر #نشناختن_واقعیتها تحلیل میکند، میفهمد، انتقاد میکند و کنش دارد.
🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلابشناسی بود و بااین جمله آغاز شد:
"اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم."
آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند:
تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی)
نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی)
نظام سیاسی (دستنشانده و فرمانبردار آمریکا)
وضعیت فرهنگی (مصرفکننده غرب)
فاصله طبقاتی (فساد نهادینهشده و سیستمی)
وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید)
هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرتهای بزرگ)
این سرفصلها دقیقاً متناظر آن دغدغههایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه میکند. آقا ضمن مثالهای عینی توضیح میدهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب بههیچوجه قابل مقایسه نیست.
🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه بهدست آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیرهکننده است که با داشتن آنها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد.
🔻 آقا گویی میخواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمیدانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمیبینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن میگویید؟
🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که دربارهی کار تشکلها در داخل دانشگاه بیان کردند.)
اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود:
"یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، #سرافراز باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته."
رهبر انقلاب میگویند حتی در آن زمینهای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمیبینید:
"شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان میآورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعهی شما و به انقلاب شما است."
این آسیبشناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#مطالبهگری
#جنبش_دانشجویی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat