eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب‌نوشت (1) 📝 ازدست‌دادن فرصت 6ماهه برای تدبیر مسئله حجاب (آغاز بهار و چالش حجاب) 🔻 اواخر تابستان و اوائل پاییز بود که با افراد متعددی از مسئولین و موثرترین فرهنگی کشور گفتگو کردم که ما امروز فرصت در اختیار داریم تا برای حجاب تدبیری کنیم و گامی برداریم. با آغاز فروردين دوباره حجاب به نوعی تبدیل خواهد شد. 🔻 هرچند دراین 6ماه قطعاً مسئله حجاب حل نمی‌شود اما می‌توان برخی زوایا را مدیریت کرد. گفتم ده‌ها پیشنهاد داریم که هرچند برخی حداقلی باشد ولی گامی رو به جلوست. کاری که در انجام شد و دو مجلد خروجی هم تولید شد: https://eitaa.com/taalighat/1103 🔻 اما در انبان مسائل ما ده‌ها مسئله هست و هیچ مسئله‌ای هم معین ندارد. ابتدای جنبش ز ز آ بود که بسیاری از عزیزان و مسئولین متولی بودن مقوله حجاب شدند و امروز هیچ خبری از آن‌ها نیست تا بپرسیم چه کردند. امروز ده‌ها و و... حاکمیتی وجود دارد که به‌منظور ساماندهی بحث حجاب تشکیل شده اما نوع اقدامات و تصمیمات و نتایج آن روشن نیست و شاید هم بگوییم روشن است... 🔻 هم که پیش‌رو بود و همه توجهات سمت آن و برخی نیز در انتظار تشکیل مجلس انقلابی و تصویب سریع 🔻 اما واقعیت این است که ما یک مهم را از دست دادیم و بااینکه می‌توانستیم به‌صورت نسبتی با مسئله داشته باشیم، بازهم مستقر در مقام خواهیم بود و هزینه این غفلت را پرداخت خواهيم کرد. 📍 چرا ما بسیاری اوقات از حوادث عقب‌تر هستیم؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
🖤🖤🖤 میان کوچه کشته شد، نه در کوفه... نجف که نیست، مدینه است قتلگاه علی... 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
مثل خیبر است و هیچکس فتّاح نیست... فتح این قلعه فقط با دست میشود... 🆔@taalighat
📝 چند نکته درباره مطالبه انتقام (طیف‌شناسی مطالبه‌گران انتقام) ✅ امروز بازهم فریادهای بلند شد. فریادهایی که خاستگاه واحد ندارند و هرکدام از یک پایگاه تحلیلی و انگیزشی تغذیه می‌کنند. دراین میان باید برخی را قدردانست و تقویت کرد. و نسبت به برخی موارد مراقبت داشت تا آسیب نزنند. 🔻 برخاسته از غیرت انقلابی با اعتماد به نظام فریاد انتقام‌خواهی بسیار امیدبخش و نشاندهنده زنده بودن روحیه انقلابی است. این اتفاق را باید قدر دانست، از آن استقبال کرد و آن را در مسیر صحیح راهبری کرد. به تعبیر آقا "همین فریاد انتقام انتقام سوخت موشک هاست". این فریادها که از عمق جان و نشأت می‌گیرد، همراه با و دستگاه نظامی کشور است. این فریاد انتقام سازنده است. البته برخی دیگر نیز دراین طیف تعریف می‌شوند که هرچند بدبینی کلان ندارند اما جمع‌بندی شان این است که کنش امروز باید متفاوت باشد و بخشی از تحلیل آن‌ها مبتنی بر عدم اطلاعات میدانی است. اما همین تمنای انتقام هم خوب و مفید است. 🔻 برخاسته از بدبینی به دستگاه تصميم‌گير و رویکرد امنیتی زده این طیف کشور را درگیر یک جریان امنیتی فاسد می‌داند که اجازه کنش انقلابی به حاکمیت را نمی‌دهد. در بزنگاه‌ها تصمیم‌سازی می‌کند و نظام مقهور این جریان است. خروجی این رویکرد ایجاد بدبینی و در بین مردم به سیستم تصميم‌گير و نشان‌دادن نظام و بسته بودن دست رهبری در اداره کلان کشور است. این فریاد قطعاً سازنده نبوده و آسیب‌زاست. البته جريانی سطحی‌تر نیز در این طیف وجود دارد که همچون ماجرای کرونا مسائل را تحلیل می‌کند و از نقد مستقیم رهبری نیز ابایی ندارد. 🔻 برخاسته از نقد و ستیزه نسبت به دولت رئیسی و در مقام عیب‌جویی برخی انقلابی‌ها اساساً از ابتدا مخالف و منتقد سرسخت رئیسی و سیاست‌خارجی و رویکردهای اقتصادی اش بودند. حالا این اتفاقات بهانه‌ای است برای و نه چیزی بیش از یک دعوای سیاسی. 🔻 برخاسته از کینه نسبت به انقلاب و تلاش برای تحقیر نظام 🔹اما آن‌سوی ماجرا بخشی از و مخالفان نظام ایستادند و از هر اتفاقی برای و تحقیر آن، ناکارآمد نشان‌دادن سیاست‌های منطقه‌ای او و اثبات برتر بودن دست آمریکا در منطقه استفاده می‌کنند. ✅ مسئله اصلی امروز نیست بلکه و است. اساساً باید مطالبه انتقام همراه با اعتماد را حفظ کرد. اما دمیدن در فضای بی‌اعتمادی و ناامیدی سودی جز سرخورده کردن جامعه ندارد. وگرنه هیچ عقل سلیمی در اصل و ضرورت بازدارندگی و... تردید و تشکیک ندارد. مسئله این است که فضا را احساسی نکنید، عاقله نظام همچون سی سال گذشته درست عمل می‌کند. 🔰️ نکته مهم این است که تحلیل‌های ما چه پازلی را تکمیل می‌کند؟ چه جمع‌بندی اجتماعی تولید می‌کند و چه ذهنیتی را تثبیت می‌کند؟ و چطور جای برنده و بازنده را تغییر می‌دهد؟ ✅ طی همین 6ماه اخیر سیستم نظامی ایران، علاوه بر کنش‌های حماس و حزب‌الله و انصارالله ضربات متعدد و مستقیمی به اسرائیل وارد کرده است. اطلاعات میدانی در سطح مواجهه ایران و اسرائیل و محور مقاومت و اسرائیل همه نشان از و برتری‌های همه‌جانبه ما دارد. هر ناظر منصفی این را تأیید می‌کند. اما در بسیاری موارد امکان رسانه‌ای کردن جزئیات وجود نداشته است. نارسایی در بین دستگاه نظامی و فضای اجتماعی قطعاً باید ترمیم شود. این سکوت و گاه انقطاع نتیجه‌اش باورپذیرشدن تحلیل‌های تحقیرآمیزی است که امروز با آن مواجهیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📍توصیه مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به نیروهای جبهه انقلاب 🔻 ارتباط و اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است. 🔻 امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئله‌ی «اتّحاد» بود. بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید». 🔻 ، اختلاف سلیقه‌، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا نفرت‌پراکنی غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیله‌ای که ممکن است، موجب و آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با افترا و و مانند این چیزها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است. 🔻... تأکید میکنم و توصیه میکنم به جوانهای عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرت‌پراکنی انجام نگیرد. خب اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد، اشکالی هم ندارد امّا همه با هم در کنار هم، روی مسائل کلّی جامعه و در مقابله و مواجهه‌ی با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملّت ایران، یکسان بِایستند و حرکت کنند. (بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نوروزی 1403) 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
گفتند مرحوم نخودکی اصفهانی روزهای آخر عمر شریف‌شان این ابیات را زیاد زمزمه می‌کردند: زمانه بر سر جنگ است، یاعلی مددی کمک ز غیر تو ننگ است، یاعلی مددی گشاده کار دوعالم به یک اشاره توست به کار ما چه درنگ است، یاعلی مددی ☘ رفقا التماس دعا و حلالیت ☘
تعلیقات
حجاب‌نوشت (1) 📝 ازدست‌دادن فرصت 6ماهه برای تدبیر مسئله حجاب (آغاز بهار و چالش حجاب) 🔻 اواخر تابست
حجاب‌نوشت (2) 📝 وجه مسئله‌بودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مسئله نگاه کنیم پاسخ منفی است. امروز مسائل اول ایران عبارتند از: مسئله پیشرفت مسئله امید و ایمان مسئله اقتصاد مسئله عقب‌ماندگی‌ در عدالت مسئله فرهنگ (که ذیل آن رسانه، روایت، جنگ ترکیبی، و حجاب نیز مطرح می‌شود) 🔻 اما واقعیت این است که به‌دلیل بروز اجتماعی آن خیلی زودتر از دیگر مسائل به‌چشم می‌آید و زودتر و بیشتر مسئله جامعه مؤمنین می‌شود. آنچه حجاب را بیشتر به مسئله تبدیل می‌کند، غیرت دینی مردم است اما این غیرت دینی نباید موجب شود که نظام اولویت های ما تغییر کند. پس باید را تبیین کرد. 🔻 حرام شرعی و حرام سياسی 🔹 اما زاویه ورود مقام معظم رهبری به مسئله متفاوت بود ایشان فرمودند: در مسئله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی، و کشف حجاب نیز هم است هم 🔹 اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمی‌کنند چون خیلی از آنها و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند. 🔹 این مسئله قطعاً حل خواهد شد همچنانکه در اولین هفته‌های انقلاب، امام بزرگوار مسئله حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. البته همان‌طور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام و بدون برنامه پرهیز شود. چندنکته اصلی: 1. وجه قبح کشف حجاب: حرام شرعی و سیاسی (و البته عمل خلاف قانون) 2. تفکیک بین فعل و فاعل در کشف حجاب: بسیاری از این‌ها اهل دین هستند و نبايد همه را با یک چوب راند. 3. دعوت به اقدام هوشمندانه و با نقشه و برنامه 🔻 نگاه آقا نوعی نحوه مواجهه جامعه انقلابی با مسئله بوده و درواقع رویکرد صحیح به مسئله را نشان می‌دهد و وجه مسئله‌بودگی کشف حجاب را نشان می‌دهد. آسیب‌شناسی نگاه افرادی که: کشف حجاب را فقط از منظر دینی نگاه می‌کنند و نسبتی بین آن و امر سیاسی و نظام دینی قائل نیستند. آسیب‌شناسی نگاه افرادی که: کشف حجاب کنندگان را به‌لحاظ فاعلی نیز تنقیص می‌کنند و آن‌ها را بیرون از جامعه دینی و انقلابی دسته‌بندی می‌کنند و ای چون جنبش ف.... راه‌اندازی کردند. ⬅️ این دو سطح آسیب‌شناسی، نحوه مواجهه ما را با مسئله نشان می‌دهد که بايد هوشمندانه و با قاعده و نقشه باشد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود را استاد بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت... ☘ آرامش در لحن استاد موج می‌زد بدون فریادهای مرسوم، اما صدا خبر از طوفانی می‌داد که در دل دارد. گاه بین عبارت‌های دعا سکوت می‌کرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دل‌های سوخته را به‌دنبال داشت. ☘ مناجات‌خواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همان‌قدر معرفت‌آفرین و مملو از ☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات بود. احساس می‌کردی با هر فراز دست در دست امام به پیش می‌رود و با دعا می‌کند و با همین دل استوار دست مخاطب را می‌گیرد و جلو می‌برد. ☘ دارم فکر می‌کنم مناجات خواندن با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان می‌فهمد لذت مناجات یعنی چه... سایه‌اش مستدام... 🔻🔻🔻🔻 ☘ قرائت کامل دعای ابوحمزه ثمالی از امشب تا آخر ماه مبارک توسط استاد ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
🔻 نامه امروز که قدیمی‌های جنبش علیه آن موضع می‌گیرند، آیا چیزی غیر از خروجی تحلیل‌های چندماه اخیری است که در فضای یأس و بدبینی تولید شد؟ وقتی 6ماه ایران را منفعل و محافظه‌کار و بی‌عمل معرفی می‌شود، آخر کار پیداست... https://virasty.com/Hosseinizadi/1712311994830775140 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
🛑 سیدحسن نصرالله: واکنش ایران به اسرائیل حتمی است 🔹ایرانی‌ها سریع و عمل نمی‌کنند بلکه حساب و کتاب می‌کنند و با عجله رفتار نمی‌کنند. 🔹وضع حمله به کنسولگری ایران یک پیچ و پس از ۷ اکتبر است 🔹به اسرائیل می‌گویم که خودتان را اذیت نکنید، پاسخ ایران قطعی است. 🔹اسرائیل می‌داند که ایران پاسخ خواهد داد برای همین در آماده باش کامل به سر می‌برد. 🔹صبر ایران در پاسخ به اسرائیل، یک فشار روانی به صهیونیست‌ها وارد می‌کند وگرنه پاسخ قطعی است. 🔹در خصوص پاسخ به اسرائیل هیچ اختلاف سیاسی در ایران وجود ندارد. ♦️سید حسن نصرالله: امروز، فردا، چند روز یا یک ماه دیگر ایران پاسخ اسرائیل را خواهد داد. 📍 ایران نمی‌کند اما مطمئن باشید که پاسخ قطعی است و حتما اتفاق خواهد افتاد. 🆔 @taalighat
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟ 🖊مهدی افراز 🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی‌ و اشتباه تحولات منطقه است. 🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است. 🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمی‌کند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد. 🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است. 🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است. 🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچک‌ترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج می‌شود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست. 🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشه‌های سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشه‌های مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش‌ دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرت‌ها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است. 🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بی‌معناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم. 🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس و روضه و توسل تفاوت‌هایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس گریه می‌کنیم اما وقتی کار به مناجات می‌رسد سخت‌تر می‌توانیم گریه کنیم. در حالی‌که میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که می‌توانیم از مناجات بهره ببریم. 🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجات‌خوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما به‌نظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام می‌دهند: 🔻 دست‌یافتن به خواسته‌های مهمی که در ثمالی مطرح می‌شود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلی‌مان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم. 🔻 توسل و روضه اینجا گره‌گشاست. راه را باز می‌کند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده می‌کند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب می‌کند. 🔻 شاید روضه‌خواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمی‌توانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه می‌روند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمی‌کنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد. 🔻 اما مناجات‌خوانی یک چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواسته‌های مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب می‌دانند. در جزئیات کار بزرگان حکمت‌هایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر را به دائره‌المعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند. حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم نیز بیشتر این مفهوم را بسط می‌دهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانه‌ای نیز تسری می‌دهند. آیا الگوی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر می‌کند؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که هنوز در صدر خواسته‌ها و اولویت‌های ایشان است و برخی تصور ایشان از عدالت را دارند. انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش می‌آید که منطق رهبری و عدالت‌ورزی انقلاب اسلامی را نمی‌شناسد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت در حرکت‌های دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیب‌شناسی جریان دانشجویی جدید است. درکنار این آسیب‌شناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم یزدی و یاد کردن از وی با عنوان نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی (جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها) 🔻 گویی مهمترین نقطه‌ای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر تحلیل می‌کند، می‌فهمد، انتقاد می‌کند و کنش دارد. 🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلاب‌شناسی بود و بااین جمله آغاز شد: "اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم." آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند: تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی) نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی) نظام سیاسی (دست‌نشانده و فرمانبردار آمریکا) وضعیت فرهنگی (مصرف‌کننده غرب) فاصله طبقاتی (فساد نهادینه‌شده و سیستمی) وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید) هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرت‌های بزرگ) این سرفصل‌ها دقیقاً متناظر آن دغدغه‌هایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه می‌کند. آقا ضمن مثال‌های عینی توضیح می‌دهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست. 🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه به‌دست‌ آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیره‌کننده است که با داشتن آن‌ها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد. 🔻 آقا گویی می‌خواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمی‌دانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمی‌بینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن می‌گویید؟ 🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که درباره‌ی کار تشکل‌ها در داخل دانشگاه بیان کردند.) اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود: "یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته." رهبر انقلاب می‌گویند حتی در آن زمینه‌ای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمی‌بینید: "شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان می‌آورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعه‌ی شما و به انقلاب شما است." این آسیب‌شناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
عزیزان لطف کنید برای عافیت و سلامتی جناب استاد سیداحمد فقیهی (از اساتید اخلاق و شاگردان آیت‌الله بهاءالدینی) یک حمد شفا قرائت بفرمایید 🌺
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجات‌خوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3) 📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات 🔹 خیلی زیاد بر این نکته تأکید می‌کنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمی‌دهد. آمادگی‌هایی لازم است. 🔹 وقتی یک در قامت می‌ایستد، می‌کوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگی‌های آن‌ها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالت‌های تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستی‌ها و نقصان ها باشد. یک ضمنی نشان می‌دهد نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر دارد. 🔹 خواندن آن هم به‌طور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچه‌های انقلاب: باید اهل مناجات نیمه‌شب بود. باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت. باید اهل مناجات و روضه توأمان بود. می‌توان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب... در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون شب به جهاد روز نائل نمی‌شود. 🔻 شاید این‌ها سطوری است که استاد می‌خواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچه‌های انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجات‌خوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمی‌فهمم. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم و به شب‌های مناجات و دعا محتاجم از رها بودن شیطان به خدا می‌ترسم من به امداد و عنايات شما محتاجم دست در دست ابوحمزه به معراج روم به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم بروی باز سحر خواب مرا می‌گیرد پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم می‌شناسند مرا اهل کرم یک عمر است من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم "خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است" هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری من به هم‌صحبتی باد صبا محتاجم تا گره زود ز کار دل من باز شود... به هوای حرم کرب و بلا محتاجم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (2) 📝 وجه مسئله‌بودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگی مسئله و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است. 🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز می‌بینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخه‌ای نمی‌توان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بی‌تردید مفید است. 🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی به‌ویژه بعد از است و کشف حجاب عبور از یک و ترکیبی است. 🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار شده‌ایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغه‌ها می‌گوییم و غصه می‌خوریم اما هیچ در بین نیست. به آن‌ها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان را داشتند نمی‌توان تکیه و اعتماد کرد. 🔻 با قبول و اذعان به این پیش‌فرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالش‌های حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است. 🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم به‌صورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیب‌زا) نیز حذف شد. 🔻 طیف زیادی از دخترانی که می‌کنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام می‌شوند. بارها دیده‌ایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را می‌نگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بی‌عملی حاکمیت این را به یقین تبدیل می‌کند. ما این پیام را به جامعه می‌دهد که حاکمیت از حجاب عبور کرده است و بی‌خیال آن شده است. 🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و است. بسیاری از دختران محجبه طی یک‌سال اخیر ابراز می‌کنند که توان روحی حضور با در جامعه را ندارند چرا که احساس آن‌ها مخدوش شده است. 🔻 از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و اجازه شکسته‌شدن دومینووار خطوط قرمز را نمی‌دهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد می‌کند. 🔻 مهمترین کارکرد اثرگذاری بر روی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجاب‌کنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست می‌شود و توسعه آن محدود می‌گردد و عزم طیف محجبه تقویت می‌شود. 🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه است. چگونه اقتدار را هوشمندانه به‌کار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟ چالش‌های اعمال اقتدار چیست؟ نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟ آسیب‌های اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟ روش‌های آسیب‌زدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانه‌ای و اجتماعی آن؟ بسترهای تحقق اقتدار؟ و پرسش‌هایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
حال و هوای وقت سحر فرق کرده است باریدن دو دیده‌ی تر فرق کرده‌ است نبودنت احساس می‌شود... حالا که نیستی چقَدَر فرق کرده است 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگ
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی در ماجرای مهسا ضرب شد، نتیجه آن چشم‌پوشی از هرنوع ورود حاکمیت در مسئله حجاب شد. همین خلط بین و اختناق باعث شد عنصر مهمی را کنار بگذاریم. 🔻 در دفاع از این عزیزان بگویم: بله خشونت و بگیر و ببند بد است. مردم را دو دسته کردن و در مقابل حاکمیت قراردادن بد است. سرمایه‌سوزی است. نبايد جامعه را به‌سمت پلیس_مردم یا حاکمیت_مردم سوق داد. این‌ها صحیح اما هر اقتداری خشونت نیست. و اقتدار جایگزین سایر راه‌های ایجابی هم نیست. 🔻 اقتدار، الزاماً خشونت نیست. اقتدار یک تلقی اجتماعی است. اقتدار ابزار فصل‌الخطاب اجتماعی است. اقتدار احترام به مرزبان است. اقتدار بازتاب یک در مواجهه با حاکمیت است. اقتدار پدری کردن است از موضع پدر، که محبت او ادراک می‌شود هرچند با اخم و تشر و گاه تندی باشد. اقتدار محبت است اما با ابراز جلال نه جمال. 🔻 نوعی بروز احترام عمومی به قانون است. جامعه‌ای که در آن نیروی انتظامی اقتدار دارد، یعنی جامعه‌ای که بیشتر در آن قانون محترم است. اقتدار یعنی ترجمان احترام قانون و البته بین این دو نوعی دیالکتیک و تعامل دوسویه برقرار است. پس خاستگاه اقتدار فرهنگ است آن هم فرهنگ عمومی است. 🔻 با اقتدار است که آن بچه سرکش که کمتر تن به نظم و انضباط می‌دهد، کرنش می‌کند. با اقتدار است که جوانی که باد در سر دارد و از سر میخواهد هنجارشکنی کند، عقب می‌نشیند. با اقتدار است که های آماده برای عبور از قانون سست می‌شود. 🔻 اقتدار رمز بقا و دوام قانون و تضمین‌کننده است. اقتدار مهم است. محترم است. راهبردی است. اما از آن غفلت می‌کنیم. اما اقتدار را اختناق و بگیر و ببند ترجمه می‌کنیم و عملاً خودمان را از آن محروم می‌کنیم. جامعه‌ای که در آن قانون محترم نباشد، سامان نمی‌پذیرد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔻 بیان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر که فرمودند: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را باید انجام بدهند." دلالت‌های فراوانی دارد از جمله اینکه نبايد نقش حاکمیت در اجرای قانون و پاسداشت حدود الهی را انکار کرد و نادیده گرفت. و البته بی‌شک با عنایت به ده‌ها فرمایش دیگر ایشان از وجوه ایجابی نیز نباید غافل شد. 🔻 حال باید بیاندیشیم راهبرد که دارای مرز واضح با خشونت یا همان بگیر و ببند باشد، چیست؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat