"بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد"
همینکه دید چه آمد به روزگار تنت...
#شعر
🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
🔹 اکسیر اشک و تربیت فرزند
☘ رفقا این روزها و شبها که سر سفره #روضه مهمانینم از خاصیت اکسیر اشک غفلت نکنیم. پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_قربی میفرمودند: در همه روضهها و گریهها #بچهها را شریک کردم و آنها را بیمه اهلبیت علیهمالسّلام کردم. حتی برخی قدیمیها اشک روضه را بر سر و صورت بچهها میزدند...
☘ حالا که نگران #تربیت_ولایی بچههایمان در این روزگار هستیم، چشم امید به این عامل خاص داشته باشیم.
🔹 بچهها را بسپاریم به دستان اباعبدالله...
#تربیت_ولایی
#اکسیر_اشک
#حاج_قربی
🆔 @taalighat
شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه
🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به #شاخص و معیار و سنجه نیاز داریم. بهنظر یکی از شاخصها را میتوان از محرم آموخت.
🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسیکه غبار غم را از چهره امام میزداید.
1. افق "کرب" و #غصه_امام با افق غصههای کوچک ما متفاوت است. کسی میتواند غم امام را بزداید که در #افق_امام باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد.
2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افقهای جدید در تراز امام برای او باز شود.
3. کسیکه در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد میکند.
4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع #هدفگذاری در کنش اجتماعی، #جهتگیری در کارها و نوعی #مأموریتگرایی است.
🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیشنیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغههای اصلی ولی جامعه است.
🔻 در عصر ما #حاج_قاسم و #شهید_رئیسی دو فردی بودند که ولی جامعه آنها را بهنوعی" کاشف الکرب" میدانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم میسپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام میشود. یعنی بار ولی جامعه را برمیداشت، دغدغه او را میشناخت و حل میکرد.
🔻 محرم #فصل_مراقبه نسبت ما و امام جامعه است. ایکاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد...
#تاسوعا
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
#مردم_خوب_ایران
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر میرفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و میخواد روز #تاسوعا سقایی کنه.
☘ داشت بههمین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون میداد... فدای این عشقهای پاک و زلال...
آخرشم گفت حاج آقا انشالله #اربعين کربلا...
🆔@taalighat
جای گریه حسین میبینی
خون به چشمان خواهرت جاریست
وقت مغرب رسیده از #گودال
همه رفتند و شمر ول کن نیست...
هانی امیرفرجی
🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
🔻 فهم ضرورت مسئلهای که در این یادداشت به آن اشاره شد، بههیچوجه کار دشواری نیست. این دغدغه به چندنفر از اعضای هیئت دولت و برخی مؤثرین دیگر منتقل شد، اما دریغ از #اقدام_بههنگام
🆔@taalighat
صحبتهای دیشب #ظریف نشان میدهد دولت جدید تمرکز ویژهای بر #حاشیهسازی و برجستهسازی گسلهای اجتماعی، مذهبی و قومیتی دارد تا در سایه حاشیهها بیعملی خود را بپوشاند. بوی #دوران_اصلاحات میآید. باید مراقب بود در زمین بازی آنها گرفتار نشویم.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721288766659455944
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تخریب هدفمند و گسترده آیتالله #میرباقری توسط جریان رسانهای غربگرا تخریب یک شخص نیست، بلکه حمله به یک ظرفیت مهم در #جبهه_انقلاب است. اگر بین پایگاه فکری و جایگاه اجتماعی ایشان خلط کنیم و در مقام #انفعال بمانیم، جبهه انقلاب خسارت خواهد دید.
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721300766170211174
#استاد_میرباقری
🆔@taalighat
📝 استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها (حاشیهای بر تخریبهای اخیر نسبت به استاد)
🔻 پس از انتخابات جریان رسانهای خباثت آلود غربگرا بهصورت ویژه در حال تخریب حضرت استاد آیتالله #میرباقری است. هرچند اینها "عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند" اما نباید از تحلیل این مسئله غفلت کرد.
🔰️ جایگاه:
استاد #میرباقری امروز جایگاه اجتماعی برجستهای هم در بین بخشی از بدنه عمومی مردم، مذهبیها و انقلابیها دارند. برخورداری از #جایگاه_اجتماعی بین سه لایه اجتماعی مذکور قطعاً برای تحلیلگران سیاسی اجتماعی ایران معنادار است. البته جایگاه اجتماعی الزاماً بهمعنای #مرجعیت_اجتماعی نیست اما نشاندهنده ظرفیت اجتماعی است که امکان به فعلیت رسیدن دارد. هرچند بین دایره مشخصی نیز اجمالاً دارای مرجعیت نیز هستند. این موقعیت نشأت گرفته از سه ضلع است:
🔹 جایگاه حوزوی
استاد #میرباقری از یکسو شخصیتی علمی در حوزه بهشمار میآید و بین برخی از اساتید طیف سنتی حوزه (به اعتبار تلمذ طولانی در درس پربار مرحوم آیت الله تبریزی و عنایت ایشان به استاد میرباقری از پیش) مورد توجه است. داشتن کرسی با سابقه درس خارج و اعتنای مراجع تقلید به ایشان و تمجیدهای بزرگانی چون مرحوم آیتالله مصباح یزدی گویای مورد توجه بودن ایشان است.
🔹 جایگاه اجتماعی
از سوی دیگر طیفهای مختلف انقلابی در کشور با گرایشهای مختلف نسبت به ایشان اقبال دارند. عدم اعلام موضع رسمی ایشان در دور اول انتخابات اخیر و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی و در دوم از گزینه متعین جبهه انقلاب نشان از هوشمندی سیاسی ایشان برای عدم دامن زدن به دوقطبی های کاذب و برجستهسازی مسئله اصلی داشت.
جامعه بهصورت عمومی وی را یک سخنران و منبری صرف نمیداند بلکه یک #عالم_اخلاقی میداند لذا جایگاهی متفاوت با سخنرانان معروف دارد.
🔹 جایگاه نخبگانی
طیف قابل توجهی از جامعه دانشگاهی نیز وی را یک #متفکر و #تئوریسین و نظریهپرداز میداند. بحثهای تفصیلی وی در موضوعات جدید اعم از علم دینی، رسانه، عدالت، هنر، فجازی، تمدنسازی، غرب، مدرنیته و... برای طیف زیادی از نخبگان جذاب است. گستره ارتباط با نخبگان رشتههای مختلف با وی نیز برخاسته از این جذابیت است.
🔰️ کارویژه:
🔹 بسط اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب
استاد #میرباقری بهویژه در یک دهه اخیر کوشیده است با تمرکز بر دغدغههای اصلی رهبر معظم انقلاب به بسط و تبیین و توسعه اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی بپردازد. شاید بتوان گفت یکی از کلان مسئلههای وی #انقلاب_اسلامی است. تولید کتبی چون "عصر جدید" در شرح بیانیه گام دوم، "عدالت" و "تداول قدرت" همه در لایه #انقلاباندیشی وی تعریف میشود (هرچند نسبت به برخی تحلیلها و مبانی سخن داشته باشیم.)
🔹 ارتقای معرفتی و ولایی جامعه
یکی از کارکردهای استاد میرباقری ترویج و تعمیق اندیشه ولایی در جامعه بوده است. منابر وی طی دو دهه اخیر یک برنامه هدفمند ارتقای اجتماعی و نه صرف سخنرانی معمولی بوده است. توجه به رشد اخلاقی و معنوی جامعه نیز از دیگر اقدامات وی است که در یادداشت دیگری به آن اشاره شد. https://eitaa.com/taalighat_list/13
🔹 استاد میرباقری فراتر از فرهنگستان
استاد میرباقری آگاهانه خود را از چارچوب محدود یک اندیشه و مؤسسه فراتر تعریف کرده است و خود را متعلق به انقلاب میداند نه خصوص #فرهنگستان و حتی از این پایگاه اجتماعی هیچگاه برای ترویج فرهنگستان بهره نبرده است. اما خلط بین کارکرد اجتماعی و پایگاه فکریاش موجب محرومیت از ظرفیتهای فراوان ایشان میشود.
✅ چندنکته:
1. مبادا تخریب ایشان را در چارچوب تنگ و بسته تخریب یک مجموعه قرائت کنیم و در نتيجه دچار #انفعال شویم.
2. بین #میرباقری_انقلاب و میرباقری فرهنگستان تفکیک کنیم. کما اینکه ایشان خود چنین تفکیکی دارد و انقلاب را مقدم میدارد. تجليل از استاد میرباقری بیتردید بهمعنای تأیید همهجانبه اندیشه فرهنگستان نیست تا کسانی تردید کنند که اکنون موضع دفاع است یا خیر.
3. تقلیل استاد میرباقری به حامی جلیلی یا حامی قالیباف، تضعیف و تنقیص ایشان بوده و بازی در زمین رسانهای دشمن است. میرباقری متعلق به جبهه انقلاب است نه این و آن.
4. نگارنده هيچگاه عضو فرهنگستان نبوده تا این متن از پایگاه خاص قرائت شود. بلکه مذاق فلسفی و عرفانی اجازه نمیداد در موارد زیادی با اندیشه فرهنگستان همراهی کنم (نقد جدی بهجای خود) اما نگاه جبههای موجب تفکیک بین این دو شأن است.
5. آنچه گفته شد بنابر شنیدهها نیست بلکه حاصل بیش از یک دهه ارتباط نزدیک با جناب استاد است و سخن درباره شخصیت ایشان همچنان بسیار است که انشاالله در جای خود.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#ظریف اسامی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را اعلام کرد. اسامی رادیکال ترین افراد #اصلاحطلبان از اهالی #فتنه88 تا بلاگرهای سطحیِ سخیف نویس بهچشم میخورد. اینها بناست برای آینده ایران تصميم بگیرند؟
ایران با این ترکیب در آستانه یک #عقبگرد است دقیقاً زمانی که #نزدیک_قله بودیم...
آنهایی که دائم #رئیسی_عزیز را غیرمنصفانه نقد میکردند و دولتش را با انواع برچسبها مینواختند، نمیدانستند عقوبت ناشکری، افتادن در دامن رادیکال ترین اصلاحطلبان است.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721377610405929011
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
💠 روایت دولتمردان دولت سیزدهم از سهسال مجاهدت و تلاش و دستاوردهای دولت #شهید_رئیسی
🔻 4برابر شدن حمایت از سمن ها
https://eitaa.com/PadDolat/27732
🔻 عملکرد بخش واقعی اقتصاد
https://eitaa.com/PadDolat/27733
🔻 کاهش مهم ضریب جینی
https://eitaa.com/PadDolat/27734
🔻 افزایش سود اوراق بهادار
https://eitaa.com/PadDolat/27735
🔻 افزایش جمعیت شاغل کشور
https://eitaa.com/PadDolat/27736
🔻 حل بحران کمبود معلم
https://eitaa.com/PadDolat/27737
🔻 30 ماهواره در دست ساخت
https://eitaa.com/PadDolat/27739
🔻 رشد 300درصدی پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی
https://eitaa.com/PadDolat/27740
🔻 رشد 3.5 برابری همکاری وزارت دفاع با دانشبنیان ها
https://eitaa.com/PadDolat/27741
🔻 330 دستاورد جدید در حوزه صنایع هستهای
https://eitaa.com/PadDolat/27742
🔻 دستاوردهای اطلاعاتی امنیتی
https://eitaa.com/PadDolat/27743
🔻 بازگشت 3400 نخبه ایرانی به کشور
https://eitaa.com/PadDolat/27745
🔻 دستاوردهای حوزه آب و برق و معدن
https://eitaa.com/PadDolat/27746
🔻 عملکرد در حوزه هوش مصنوعی
https://eitaa.com/PadDolat/27747
🔻 دستاوردهای حوزه دیپلماسی، عضویت در شانگهای و بریکس و...
https://eitaa.com/PadDolat/27748
🔻 گزارش وزیر اقتصاد
https://eitaa.com/PadDolat/27750
https://eitaa.com/PadDolat/27760
https://eitaa.com/PadDolat/27761
🔻 گزارش وزیر راه و مسکن
https://eitaa.com/PadDolat/27751
https://eitaa.com/PadDolat/27758
🔻 گزارش رئیس بانک مرکزی
https://eitaa.com/PadDolat/27757
🔻 صدور 2 هزار و 200 مجوز الکترونیکی از طریق درگاه ملی مجوز
https://eitaa.com/PadDolat/27762
🔻 گزارش رئیس راه آهن
https://eitaa.com/PadDolat/27764
https://eitaa.com/PadDolat/27769
🔻 افزایش دو برابری توریسم سلامت
https://eitaa.com/PadDolat/27766
🔻 411 ابر پروژه زیست محیطی
https://eitaa.com/PadDolat/27767
🔻 پرداخت بدهی 43 میلیون دلاری آمریکا به ایران
https://eitaa.com/PadDolat/27768
🔻 افزایش 63 درصدی حقوق بازنشستگان
https://eitaa.com/PadDolat/27771
🔻 کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری
https://eitaa.com/PadDolat/27772
#دولت_سیزدهم
#شهید_رئیسی
#روایت_خدمت
#روایت_پیشرفت
#دلم_برای_رئیسی_سوخت
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
سفر را آغاز کن
#پوستر
📝ثبت نام دومین اردوی معرفتی_تشکیلاتی «مثل خمینی»
⏰زمان برگزاری اردو: ۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
⏳مهلت ثبتنام: تا ۵ مرداد
🧔ویژه طلاب برادر
📌 ثبتنام از طریق سایت مثل خمینی:
🌐https://l.khanetolab.ir
📌ارتباط با ادمین ثبتنام
🆔 @mesle_khomeini
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#نکته
1) حیات سیاسی برخی دمیدن در #دوگانه_کاذب جلیلی _ قالیباف است. با این دوگانه میتوانند عدهای را برچسب بزنند، حذف و خفه کنند و جلوی هرگونه سخن، نقد و #آزاداندیشی را بگیرند.
2) #دوگانه_واقعی دوگانه جریان انقلابی _ جریان غربگرا است.
3) ما قطعاً به #آسیبشناسی_جبهه انقلاب نیاز داریم برای رفع کاستیها اما از منظر #اخوت نه برچسبزنی.
4) پرداختن به دوگانههای کاذب تنها موجب ضعف جبهه و #انشقاق است و #غفلت از مسئله و دوگانه اصلی.
#جریان_خاص
🆔@taalighat
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1)
مقدمه
1. امروز باید بتوانیم به مجموعه مسئلههای اصلی و فرعی برسیم. بدانیم پیشروی ما چه مسیری وجود دارد. باید به چه بیاندیشیم، خرج چه چیزی بشویم، کجا سرمایهگذاری کنیم.
2. شايد در نگاه اولیه یک فهرست 5ضلعی به ذهن نگارنده میرسد که در آن دو سطر و دو مسئله بسیار برجسته است:
یک: بازسازی و ارتقای جبهه انقلاب
دو: بازسازی مناسبات با متن جامعه ایران
3. بنابراین تلاش میکنم فعلاً ناظر به این دو مسئله یادداشتهایی را تقدیم کنم.
4. پرداختن به جبهه انقلاب مهم است چون هر انقلابی یک #هسته_سخت و مرکز و مدار و محور حرکت دارد که پیشران همه حرکتهای اجتماعی دیگر است.
5. پرداختن به مردم مهم است چون رکن انقلاب مردم است و امروز باید این فاصله کم و کمتر شود. #ما باید همان #مردم شود. این مهم کار میخواهد.
6. طی چند یادداشت باعنوان #عبرتهای_انتخابات کوشیدم به وجوهی از مسئله اشاره کنم:
https://eitaa.com/taalighat/1618
https://eitaa.com/taalighat/1620
https://eitaa.com/taalighat/1624
https://eitaa.com/taalighat/1628
https://eitaa.com/taalighat/1631
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (بهبهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی)
📌بخش اول
🔹 تصویر بیرونی از حوزه که سالها از افراد مختلف شنیدیم، تصویری مملو از عقبماندگی، خرافه، تحجر، مقاومت در برابر تحول، ادعا، سطحینگری و توهم آلود بودن است. تصویری که در آن هیچ امر فاخری دیده نمیشود و نهایتاً امثال دکتر شفیعی کدکنی میگوید: "اینها فقه اصول خودشان را هم درست نخواندند حالا از جامعهشناسی اسلامی حرف میزنند" و دکتر رنانی میگوید: "حوزه از صفویه تا امروز مروج خرافه در ایران بوده" و امثال این قضاوتها.
آیا این تصویر صحیح است؟ تصویر واقعی از حوزه چیست؟
چه عواملی موجب ساخت چنين تصویری است؟
🔹 حوزه بعد از انقلاب اساساً عصر جدیدی را تجربه کرده است و دستاوردهای فاخر و خیرهکنندهای داشته است. #حوزه_پساانقلاب در دهها زمینه ورود جدی داشته که روایت نشده است:
حوزه و علوم انسانی
حوزه، تفقه و مسائل مستحدثه
حوزه و فقه معاصر (فقه مضاف)
حوزه و فلسفههای مضاف
حوزه و حکمرانی
حوزه و امر اجتماعی
حوزه و حضور بینالمللی
حوزه و تربیت بانوان
حوزه و تحول در علوم اسلامی
حوزه و ساختارهای سازمانی
حوزه و حاکمیت (نظام اسلامی)
حوزه و پاسخ به شبهات
حوزه و هنر، رسانه، سینما
حوزه و تخصص گرایی
حوزه و تحول در ساختار آموزشی
حوزه و ژورنالهای علمی گسترده
حوزه و دهها عرصه جدید دیگر...
🔹 #روایت_حوزه در هریک از عرصههای بالا خود مقالات و یادداشتهای متعدد میطلبد. این قاب نشان میدهد حوزه امروز با حوزه دیروز تفاوت بنیادین داشته، حیات جدید یافته و خیز بلندی برداشته.
1) در #حوزه_پساانقلاب افرادی تربیت میشوند که مسئله اول آنها #امر_اجتماعی است، تبدیل و ترجمه آموزههای دینی به سازوکار حیات و زیست اجتماعی دینی، پاسخ به نیاز جوان امروز و نگاه به بیرون بهجای محصورماندن در درون.
2) در #حوزه_پساانقلاب صدها #طلبه_زباندان داریم که انگلیسی و اسپانیولی و چینی و روسی و آلمانی و فرانسوی و عربی را هچون یک نیتیو سخن میگویند. به آن زبانها مینویسند، منبر میروند و تبلیغ میکنند و در دانشگاههای اروپا تدریس میکنند.
3) در #حوزه_پساانقلاب دانشمندانی داریم که #علوم_انسانی مدرن را عمیق و دقیق و گاه بیشتر و بهتر از اساتید مطرح دانشگاهی میدانند که وقتی در مجامع دانشگاهی سخن میگویند مخاطب اعجاب میکند. به زبان انگلیسی مقاله مینویسند و در همایشهای بینالمللی ارائه میدهند.
4) در #حوزه_پساانقلاب با تخصصهای متناظر با نیازهای جدید روبرو هستیم. امروز دهها مرکز تخصصی در بیش از 200 گرایش در حوزه دائر است تا طلابی متخصص در جزئیترین موارد تربیت کند. برای مثال صدها طلبه اقتصاد خواندهاند و دکتری اقتصاد دارند، صدها طلبه در رشتهها و گرایشهای مختلف علوم انسانی تحصیل کردند و بسیاری صاحبنظر در آن هستند.
5) در #حوزه_پساانقلاب تربیت دختران و #بانوان مسئله جدی است. صدها بانوی طلبه جوان دارای مدرک دکتری تربیت شده که خوشفکر، صاحب قلم و بعضاً مسلط به یک یا دو زبان هستند و برای تبلیغ بینالملل به کشورهای مختلف میروند.
6) در #حوزه_پساانقلاب ساختار حوزه نسبت به نیاز #نظام_اسلامی پاسخگو و دغدغهمند است. امروز چندین پژوهشکده اقماری چون پژوهشکده قوه قضائیه، پژوهشگاه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، و... پرسشهای بخشهای مختلف حاکمیت را دریافت میکند و طلاب فاضل به آن پاسخ میدهند.
7) در #حوزه_پساانقلاب شبهات در سطح بینالمللی رصد میشود. اگر امثال ریچارد #داوکینز و استیون #هاوکینگ و #سمهریس در فضای بینالملل به شبههافکنی و ترویج #الحاد_مدرن مشغولند، عدهای در حوزه قم موضوع کتاب و مقاله و پایاننامه خود را نقد آن قرار میدهند.
8) در #حوزه_پساانقلاب تبلیغ توسعه مییابد، طلبه در کنار منبر، گاه در #اردوی_جهادی است و گاه در استدیو و #منبر_مجازی و پیج اینستاگرام در حال تبلیغ است. تبلیغ صور جدید مییابد، فیلمنامهنویسی و رماننویسی و... بخشی از روشهای انتقال مفاهیم دینی به جامعه میگردد.
9) #زیست_اجتماعی توسعه مییابد و طلبه در بسیاری از نقاط #امام_محله میشود و #بامردم زندگی میکند. صدها طلبهای که در شهرستانها و روستاهای دورافتاده #الگوی_جدید_تبلیغ خلق کردند و کسی نه آنها را میبیند و نه #روایت میشوند. بااینکه هرکدام میتوانستند سوژه چند فیلم داستانی یا مستند جذاب باشند.
📌 ادامه دارد...
#حوزه_پساانقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (بهبهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی)
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش دوم
10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و #علوم_انسانی مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی میخوانند و عمیقاً میدانند اندیشه غربی چیست و چه میگوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند.
برخی اساتید ما در گرایشهایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آنها کتاب درسی دانشگاههای ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونههایی ذکر میکنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز میگویند چقدر دور از آبادی است.
11) در #حوزه_پساانقلاب ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته میشود. اینکه #زیست_دینی در #عصر_مدرن نیازمند تحول در #نظامات_مدرن و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمیتوان سخن از #تربیت_دینی گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزشهای خلق شده مدرن بیاعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، #مدل تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمیدهد.
12) در #حوزه_پساانقلاب مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از #درس_خارج خود را ناظر به نیاز روز میکند. دهها درس خارج با موضوعات جدید شکل میگیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد بهصورت موردی دربارهی عمق، موضوعشناسی و روششناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه #حوزه_سنتی برآمده اما مسئله، #تحول در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتیترین لایه حوزه است.
13) در #حوزه_پساانقلاب با موج #مهاجرت_معکوس مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاههای کشور طلبه شدهاند و در حال تحصیل یا تولید علم اند.
14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از #ساختار و #سازمان شده است. مقوله برنامهریزی و آیندهنگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است:
✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه
🔻 شورای عالی حوزه
🔻 جامعه مدرسین
🔻 مجمع نمایندگان طلاب
🔻 مرکز مدیریت حوزه
🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران
🔻 مرکز خدمات حوزه
🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها
🔻 دفتر تبلیغات حوزه
🔻 جامعه المصطفی العالمیه
✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه
📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت:
📌 مرکز تخصصی فلسفه
📌 مرکز تخصصی کلام
📌 مرکز تخصصی تفسیر
📌 و دهها مرکز تخصصی دیگر
📌 مراکز تخصصی فقهی
📌 انجمن های علمی حوزه
💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...)
📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید:
📌 مرکز فقهی ائمه اطهار
📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام
📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام
📌 مرکز فقهی آیتالله وحید
📌 مرکز فقهی جامع ولی امر
📌 موسسه فقه و علوم اسلامی
📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر...
📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی
📌 موسسه امام خمینی
📌 دانشگاه باقرالعلوم
📌 دفتر حوزه و دانشگاه
📌 فرهنگستان علوم اسلامی
📌 موسسه تحقیقاتی اسرا
📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده
📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 و...
✅ نقاط اتصال نظام و حوزه:
🔹 مرکز پژوهشهای فقهی مجلس
🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان
🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت
🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه
✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی
📌 مجمع جهانی اهل بیت
📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب
📌 جامعه المصطفی
📌 جامعه المرتضی
📌 دانشگاه ادیان و مذاهب
📌 دهها مجموعه غیررسمی و طلبگی
ادامه دارد...
➖➖➖➖➖
بخش اول یادداشت:
https://eitaa.com/taalighat/1658
➖➖➖➖
✅@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیار
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
📌بخش سوم
🔻 زاویه قرائت رشد حوزه
مهم است ما چه عنصر یا عناصری را بهعنوان مؤلفههای رشد و تحول حوزه شناسایی و معرفی میکنیم.
اینکه حوزه #رشد_کمی داشته و مثلا از چند مدرسه انگشتشمار امروز به چندصد حوزه علمیه رسیدهایم یا اینکه قبل از انقلاب تعداد طلاب کمتر از 3 هزار نفر بود و امروز از مرز 100 هزار نفر عبور کرده است؟
یا ملاک را #رشد_کیفی میدانیم؟ و تعریف مان از رشد کیفی چیست؟ آیا افزوده شدن رشتههای جدید یا آموختن زبان خارجه یا امثال کذا و کذا؟
1) همه آنچه تاکنون درباره #حوزه_پساانقلاب گذشت درست است اما مغز و محور اصلی رشد حوزه پساانقلاب نکتهی دیگری است.
حوزه امروز #جامعهگرا نظامگرا و دارای رویکرد #حل_مسئله است. بخش خوبی از نخبگان حوزه امروز فهم خوبی از حکمرانی، نظام اسلامی، نظام مسائل آن و زاویه حل آن دارند.
2) حوزه در مکتب و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، #مادر_انقلاب است و تز انقلاب را تولید میکند. اینکه بخش خوبی از نخبگان حوزه میدانند حوزه باید از انقلاب #پشتیبانی_تئوریک کنند و فهم خوبی از آن دارند، مهمترین دستاورد است.
3) از سوی دیگر #رویکرد_تمدنی به مسائل و گشودن افقهای بلند در قرائت اندیشه دینی موجب شده است بخشی از این نخبگان در لایه دیگری به مسائل و حل آن بيانديشند. اینکه حوزه امروز در همه لایههای زیر دارای تأملات ارزشمندی هستیم:
روششناسی تولید علم
نگاه درجه دوم به علوم
توسعه مقوله روششناسی
امتداد عرفان تا جامعهسازی
رویکرد امتداد فلسفه
رویکرد فقه و نظام سازی
همه گویای تحول رویکردی در #حوزه_پساانقلاب است.
4) طیف قابل توجهی از طلاب و نخبگان در حال اندیشهورزی حول #مکتب_امام هستند. مکتب امام و رهبری در حال تبديل شدن به دانش قابل مصرف برای حکمرانی انقلابی است. تولید نظریه نظام انقلابی از اندیشه بدیع و اصیل امام و آقا و نگاه منظومهای به آن نشان از یک ارتقای ویژه است.
🔅 مهمترین اتفاقی که افتاده است اینکه بخشی از بدنه اثرگذار طلاب محوریترین جمله راهبردی حضرت روحالله را بهعنوان جهت زیست صنفی و مأموریت و باور اساسی خود پذیرفتهاند: "#الاسلام_هو_الحکومه"
این همه نشان میدهد حوزه در #مسیر_تحول است هرچند هنوز تا تحول مطلوب فاصله دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
جای خالی رئیسی عزیز...
🖤 از امروز باید عادت کنیم وقتی میگویند آقای رئیسجمهور، دیگر اسم تو نیست که میشنویم. باید عادت کنیم به خیلی چیزها، چقدر زود رفتی سید، با تو داشتیم به قله میرسیدیم تا به ایران بگوییم تنها نسخه پیشرفت #دولت_انقلابی است نه دولت غربگرا
🖤 تو داشتی بعد از یک دهه #غربپرستی برایمان از انقلاب میگفتی، از مدیریت جهادی میگفتی، از کارآمدی و فسادستیزی و خستگیناپذیری و صداقت میگفتی...
🖤 حالا اما کسانی را میبینیم که یک دهه نه بلکه سه دهه سایه شوم شان بر سر کشور بود و باز #تَکرار شدند... و باز با خودم میگویم #حاج_آقا_هارداسان
#حاج_آقا_هارداسان
#حاج_آقا_هارداسان
#رئیسی_عزیز
🆔@taalighat
نامه مهم وزیر اقتصاد به مخبر درباره وضعیت #خزانه
ویرانهای که روحانی تحویل #رئیسی داد، رئیسی گلستان کرد و #اسب_زین_شده تحویل پزشکیان داد.
https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1722150146260507291
#نکته
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140)
قرآن عزیز خیلی روشن از حوادث رمزگشایی میکند، این خاصیت عالم است، #تداول_قدرت زمینه امتحان است، افراد میآیند و میروند، مهم این است من در هر موقعیت جدید، کجا ایستادهام؟ آیا به وظیفه و #تکلیف عمل میکنم؟
🆔@taalighat