eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه 🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به و معیار و سنجه نیاز داریم. به‌نظر یکی از شاخص‌ها را می‌توان از محرم آموخت. 🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسی‌که غبار غم را از چهره امام می‌زداید. 1. افق "کرب" و با افق غصه‌های کوچک ما متفاوت است. کسی می‌تواند غم امام را بزداید که در باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد. 2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افق‌های جدید در تراز امام برای او باز شود. 3. کسی‌که در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد می‌کند. 4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع در کنش اجتماعی، در کارها و نوعی است. 🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیش‌نیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغه‌های اصلی ولی جامعه است. 🔻 در عصر ما و دو فردی بودند که ولی جامعه آن‌ها را به‌نوعی" کاشف الکرب" می‌دانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم می‌سپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام می‌شود. یعنی بار ولی جامعه را برمی‌داشت، دغدغه او را می‌شناخت و حل می‌کرد. 🔻 محرم نسبت ما و امام جامعه است. ای‌کاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد... 🆔@taalighat
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر می‌رفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و می‌خواد روز سقایی کنه. ☘ داشت به‌همین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون می‌داد... فدای این عشق‌های پاک و زلال... آخرشم گفت حاج آقا انشالله کربلا... 🆔@taalighat
جای گریه حسین می‌بینی خون به چشمان خواهرت جاریست وقت مغرب رسیده از همه رفتند و شمر ول کن نیست... هانی امیرفرجی 🆔@taalighat
گفتند عصر واقعه آزاد شد وقتی گذشته بود دگر آب از سرش... برقعی 🆔@taalighat
از سر نیزه ببین خواهر تو زار شده تو کس و کار منی، شمر جلودار شده... 🆔@taalighat
🖤 فلسفه‌ی خلقت ما سوختن برای حسین است... 🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
🔻 فهم ضرورت مسئله‌ای که در این یادداشت به آن اشاره شد، به‌هیچ‌وجه کار دشواری نیست. این دغدغه به چندنفر از اعضای هیئت دولت و برخی مؤثرین دیگر منتقل شد، اما دریغ از 🆔@taalighat
صحبت‌های دیشب نشان می‌دهد دولت جدید تمرکز ویژه‌ای بر و برجسته‌سازی گسل‌های اجتماعی، مذهبی و قومیتی دارد تا در سایه حاشیه‌ها بی‌عملی خود را بپوشاند. بوی می‌آید. باید مراقب بود در زمین بازی آن‌ها گرفتار نشویم. https://virasty.com/Hosseinizadi/1721288766659455944 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تخریب هدفمند و گسترده آیت‌الله توسط جریان رسانه‌ای غرب‌گرا تخریب یک شخص نیست، بلکه حمله به یک ظرفیت مهم در است. اگر بین پایگاه فکری و جایگاه اجتماعی ایشان خلط کنیم و در مقام بمانیم، جبهه انقلاب خسارت خواهد دید. https://virasty.com/Hosseinizadi/1721300766170211174 🆔@taalighat
📝 استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها (حاشیه‌ای بر تخریب‌های اخیر نسبت به استاد) 🔻 پس از انتخابات جریان رسانه‌ای خباثت آلود غرب‌گرا به‌صورت ویژه در حال تخریب حضرت استاد آیت‌الله است. هرچند این‌ها "عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند" اما نباید از تحلیل این مسئله غفلت کرد. 🔰️ جایگاه: استاد امروز جایگاه اجتماعی برجسته‌ای هم در بین بخشی از بدنه عمومی مردم، مذهبی‌ها و انقلابی‌ها دارند. برخورداری از بین سه لایه اجتماعی مذکور قطعاً برای تحلیل‌گران سیاسی اجتماعی ایران معنادار است. البته جایگاه اجتماعی الزاماً به‌معنای نیست اما نشان‌دهنده ظرفیت اجتماعی است که امکان به فعلیت رسیدن دارد. هرچند بین دایره مشخصی نیز اجمالاً دارای مرجعیت نیز هستند. این موقعیت نشأت گرفته از سه ضلع است: 🔹 جایگاه حوزوی استاد از یک‌سو شخصیتی علمی در حوزه به‌شمار می‌آید و بین برخی از اساتید طیف سنتی حوزه (به اعتبار تلمذ طولانی در درس پربار مرحوم آیت الله تبریزی و عنایت ایشان به استاد میرباقری از پیش) مورد توجه است. داشتن کرسی با سابقه درس خارج و اعتنای مراجع تقلید به ایشان و تمجیدهای بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی گویای مورد توجه بودن ایشان است. 🔹 جایگاه اجتماعی از سوی دیگر طیف‌های مختلف انقلابی در کشور با گرایش‌های مختلف نسبت به ایشان اقبال دارند. عدم اعلام موضع رسمی ایشان در دور اول انتخابات اخیر و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی و در دوم از گزینه متعین جبهه انقلاب نشان از هوشمندی سیاسی ایشان برای عدم دامن زدن به دوقطبی های کاذب و برجسته‌سازی مسئله اصلی داشت. جامعه به‌صورت عمومی وی را یک سخنران و منبری صرف نمی‌داند بلکه یک می‌داند لذا جایگاهی متفاوت با سخنرانان معروف دارد. 🔹 جایگاه نخبگانی طیف قابل توجهی از جامعه دانشگاهی نیز وی را یک و و نظریه‌پرداز می‌داند. بحث‌های تفصیلی وی در موضوعات جدید اعم از علم دینی، رسانه، عدالت، هنر، فجازی، تمدن‌سازی، غرب، مدرنیته و... برای طیف زیادی از نخبگان جذاب است. گستره ارتباط با نخبگان رشته‌های مختلف با وی نیز برخاسته از این جذابیت است. 🔰️ کارویژه: 🔹 بسط اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب استاد به‌ویژه در یک دهه اخیر کوشیده است با تمرکز بر دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب به بسط و تبیین و توسعه اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی بپردازد. شاید بتوان گفت یکی از کلان مسئله‌های وی است. تولید کتبی چون "عصر جدید" در شرح بیانیه گام دوم، "عدالت" و "تداول قدرت" همه در لایه وی تعریف می‌شود (هرچند نسبت به برخی تحلیل‌ها و مبانی سخن داشته باشیم.) 🔹 ارتقای معرفتی و ولایی جامعه یکی از کارکردهای استاد میرباقری ترویج و تعمیق اندیشه ولایی در جامعه بوده است. منابر وی طی دو دهه اخیر یک برنامه هدفمند ارتقای اجتماعی و نه صرف سخنرانی معمولی بوده است. توجه به رشد اخلاقی و معنوی جامعه نیز از دیگر اقدامات وی است که در یادداشت دیگری به آن اشاره شد. https://eitaa.com/taalighat_list/13 🔹 استاد میرباقری فراتر از فرهنگستان استاد میرباقری آگاهانه خود را از چارچوب محدود یک اندیشه و مؤسسه فراتر تعریف کرده است و خود را متعلق به انقلاب می‌داند نه خصوص و حتی از این پایگاه اجتماعی هیچگاه برای ترویج فرهنگستان بهره نبرده است. اما خلط بین کارکرد اجتماعی و پایگاه فکری‌اش موجب محرومیت از ظرفیت‌های فراوان ایشان می‌شود. ✅ چندنکته: 1. مبادا تخریب ایشان را در چارچوب تنگ و بسته تخریب یک مجموعه قرائت کنیم و در نتيجه دچار شویم. 2. بین و میرباقری فرهنگستان تفکیک کنیم. کما اینکه ایشان خود چنین تفکیکی دارد و انقلاب را مقدم می‌دارد. تجليل از استاد میرباقری بی‌تردید به‌معنای تأیید همه‌جانبه اندیشه فرهنگستان نیست تا کسانی تردید کنند که اکنون موضع دفاع است یا خیر. 3. تقلیل استاد میرباقری به حامی جلیلی یا حامی قالیباف، تضعیف و تنقیص ایشان بوده و بازی در زمین رسانه‌ای دشمن است. میرباقری متعلق به جبهه انقلاب است نه این و آن. 4. نگارنده هيچگاه عضو فرهنگستان نبوده تا این متن از پایگاه خاص قرائت شود. بلکه مذاق فلسفی و عرفانی اجازه نمی‌داد در موارد زیادی با اندیشه فرهنگستان همراهی کنم (نقد جدی به‌جای خود) اما نگاه جبهه‌ای موجب تفکیک بین این دو شأن است. 5. آنچه گفته شد بنابر شنیده‌ها نیست بلکه حاصل بیش از یک دهه‌ ارتباط نزدیک با جناب استاد است و سخن درباره شخصیت ایشان همچنان بسیار است که انشاالله در جای خود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
اسامی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را اعلام کرد. اسامی رادیکال ترین افراد از اهالی تا بلاگرهای سطحیِ سخیف نویس به‌چشم می‌خورد. این‌ها بناست برای آینده ایران تصميم بگیرند؟ ایران با این ترکیب در آستانه یک است دقیقاً زمانی که بودیم... آن‌هایی که دائم را غیرمنصفانه نقد می‌کردند و دولتش را با انواع برچسب‌ها می‌نواختند، نمی‌دانستند عقوبت ناشکری، افتادن در دامن رادیکال ترین اصلاح‌طلبان است. https://virasty.com/Hosseinizadi/1721377610405929011 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
💠 روایت دولتمردان دولت سیزدهم از سه‌سال مجاهدت و تلاش و دستاوردهای دولت 🔻 4برابر شدن حمایت از سمن ها https://eitaa.com/PadDolat/27732 🔻 عملکرد بخش واقعی اقتصاد https://eitaa.com/PadDolat/27733 🔻 کاهش مهم ضریب جینی https://eitaa.com/PadDolat/27734 🔻 افزایش سود اوراق بهادار https://eitaa.com/PadDolat/27735 🔻 افزایش جمعیت شاغل کشور https://eitaa.com/PadDolat/27736 🔻 حل بحران کمبود معلم https://eitaa.com/PadDolat/27737 🔻 30 ماهواره در دست ساخت https://eitaa.com/PadDolat/27739 🔻 رشد 300درصدی پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی https://eitaa.com/PadDolat/27740 🔻 رشد 3.5 برابری همکاری وزارت دفاع با دانش‌بنیان ها https://eitaa.com/PadDolat/27741 🔻 330 دستاورد جدید در حوزه صنایع هسته‌ای https://eitaa.com/PadDolat/27742 🔻 دستاوردهای اطلاعاتی امنیتی https://eitaa.com/PadDolat/27743 🔻 بازگشت 3400 نخبه ایرانی به کشور https://eitaa.com/PadDolat/27745 🔻 دستاوردهای حوزه آب و برق و معدن https://eitaa.com/PadDolat/27746 🔻 عملکرد در حوزه هوش مصنوعی https://eitaa.com/PadDolat/27747 🔻 دستاوردهای حوزه دیپلماسی، عضویت در شانگهای و بریکس و... https://eitaa.com/PadDolat/27748 🔻 گزارش وزیر اقتصاد https://eitaa.com/PadDolat/27750 https://eitaa.com/PadDolat/27760 https://eitaa.com/PadDolat/27761 🔻 گزارش وزیر راه و مسکن https://eitaa.com/PadDolat/27751 https://eitaa.com/PadDolat/27758 🔻 گزارش رئیس بانک مرکزی https://eitaa.com/PadDolat/27757 🔻 صدور 2 هزار و 200 مجوز الکترونیکی از طریق درگاه ملی مجوز https://eitaa.com/PadDolat/27762 🔻 گزارش رئیس راه آهن https://eitaa.com/PadDolat/27764 https://eitaa.com/PadDolat/27769 🔻 افزایش دو برابری توریسم سلامت https://eitaa.com/PadDolat/27766 🔻 411 ابر پروژه زیست محیطی https://eitaa.com/PadDolat/27767 🔻 پرداخت بدهی 43 میلیون دلاری آمریکا به ایران https://eitaa.com/PadDolat/27768 🔻 افزایش 63 درصدی حقوق بازنشستگان https://eitaa.com/PadDolat/27771 🔻 کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری https://eitaa.com/PadDolat/27772 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
سفر را آغاز کن 📝ثبت نام دومین اردوی معرفتی_تشکیلاتی «مثل خمینی»زمان برگزاری اردو: ۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳مهلت ثبت‌نام: تا ۵ مرداد 🧔ویژه طلاب برادر 📌 ثبت‌نام از طریق سایت مثل خمینی: 🌐https://l.khanetolab.ir 📌ارتباط با ادمین ثبت‌نام 🆔 @mesle_khomeini ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
1) حیات سیاسی برخی دمیدن در جلیلی _ قالیباف است. با این دوگانه می‌توانند عده‌ای را برچسب بزنند، حذف و خفه کنند و جلوی هرگونه سخن، نقد و را بگیرند. 2) دوگانه جریان انقلابی _ جریان غرب‌گرا است. 3) ما قطعاً به انقلاب نیاز داریم برای رفع کاستی‌ها اما از منظر نه برچسب‌زنی. 4) پرداختن به دوگانه‌های کاذب تنها موجب ضعف جبهه و است و از مسئله و دوگانه اصلی. 🆔@taalighat
📝 چه باید کرد؟ (تأملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی) (1) مقدمه 1. امروز باید بتوانیم به مجموعه مسئله‌های اصلی و فرعی برسیم. بدانیم پیش‌روی ما چه مسیری وجود دارد. باید به چه بیاندیشیم، خرج چه چیزی بشویم، کجا سرمایه‌گذاری کنیم. 2. شايد در نگاه اولیه یک فهرست 5ضلعی به ذهن نگارنده می‌رسد که در آن دو سطر و دو مسئله بسیار برجسته است: یک: بازسازی و ارتقای جبهه انقلاب دو: بازسازی مناسبات با متن جامعه ایران 3. بنابراین تلاش می‌کنم فعلاً ناظر به این دو مسئله یادداشت‌هایی را تقدیم کنم. 4. پرداختن به جبهه انقلاب مهم است چون هر انقلابی یک و مرکز و مدار و محور حرکت دارد که پیشران همه حرکت‌های اجتماعی دیگر است. 5. پرداختن به مردم مهم است چون رکن انقلاب مردم است و امروز باید این فاصله کم و کمتر شود. باید همان شود. این مهم کار می‌خواهد. 6. طی چند یادداشت باعنوان کوشیدم به وجوهی از مسئله اشاره کنم: https://eitaa.com/taalighat/1618 https://eitaa.com/taalighat/1620 https://eitaa.com/taalighat/1624 https://eitaa.com/taalighat/1628 https://eitaa.com/taalighat/1631 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (به‌بهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی) 📌بخش اول 🔹 تصویر بیرونی از حوزه که سال‌ها از افراد مختلف شنیدیم، تصویری مملو از عقب‌ماندگی، خرافه، تحجر، مقاومت در برابر تحول، ادعا، سطحی‌نگری و توهم آلود بودن است. تصویری که در آن هیچ امر فاخری دیده نمی‌شود و نهایتاً امثال دکتر شفیعی کدکنی می‌گوید: "این‌ها فقه اصول خودشان را هم درست نخواندند حالا از جامعه‌شناسی اسلامی حرف می‌زنند" و دکتر رنانی می‌گوید: "حوزه از صفویه تا امروز مروج خرافه در ایران بوده" و امثال این قضاوت‌ها. آیا این تصویر صحیح است؟ تصویر واقعی از حوزه چیست؟ چه عواملی موجب ساخت چنين تصویری است؟ 🔹 حوزه بعد از انقلاب اساساً عصر جدیدی را تجربه کرده است و دستاوردهای فاخر و خیره‌کننده‌ای داشته است. در ده‌ها زمینه ورود جدی داشته که روایت نشده است: حوزه و علوم انسانی حوزه، تفقه و مسائل مستحدثه حوزه و فقه معاصر (فقه مضاف) حوزه و فلسفه‌های مضاف حوزه و حکمرانی حوزه و امر اجتماعی حوزه و حضور بین‌المللی حوزه و تربیت بانوان حوزه و تحول در علوم اسلامی حوزه و ساختارهای سازمانی حوزه و حاکمیت (نظام اسلامی) حوزه و پاسخ به شبهات حوزه و هنر، رسانه، سینما حوزه و تخصص گرایی حوزه و تحول در ساختار آموزشی حوزه و ژورنال‌های علمی گسترده حوزه و ده‌ها عرصه جدید دیگر... 🔹 در هریک از عرصه‌های بالا خود مقالات و یادداشت‌های متعدد می‌طلبد. این قاب نشان می‌دهد حوزه امروز با حوزه دیروز تفاوت بنیادین داشته، حیات جدید یافته و خیز بلندی برداشته. 1) در افرادی تربیت می‌شوند که مسئله اول آن‌ها است، تبدیل و ترجمه آموزه‌های دینی به سازوکار حیات و زیست اجتماعی دینی، پاسخ به نیاز جوان امروز و نگاه به بیرون به‌جای محصورماندن در درون. 2) در صدها داریم که انگلیسی و اسپانیولی و چینی و روسی و آلمانی و فرانسوی و عربی را هچون یک نیتیو سخن می‌گویند. به آن زبان‌ها می‌نویسند، منبر می‌روند و تبلیغ می‌کنند و در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌کنند. 3) در دانشمندانی داریم که مدرن را عمیق و دقیق و گاه بیشتر و بهتر از اساتید مطرح دانشگاهی می‌دانند که وقتی در مجامع دانشگاهی سخن می‌گویند مخاطب اعجاب می‌کند. به زبان انگلیسی مقاله می‌نویسند و در همایش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند. 4) در با تخصص‌های متناظر با نیازهای جدید روبرو هستیم. امروز ده‌ها مرکز تخصصی در بیش از 200 گرایش در حوزه دائر است تا طلابی متخصص در جزئی‌ترین موارد تربیت کند. برای مثال صدها طلبه اقتصاد خوانده‌اند و دکتری اقتصاد دارند، صدها طلبه در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی تحصیل کردند و بسیاری صاحب‌نظر در آن هستند. 5) در تربیت دختران و مسئله جدی است. صدها بانوی طلبه جوان دارای مدرک دکتری تربیت شده که خوش‌فکر، صاحب قلم و بعضاً مسلط به یک یا دو زبان هستند و برای تبلیغ بین‌الملل به کشورهای مختلف می‌روند. 6) در ساختار حوزه نسبت به نیاز پاسخگو و دغدغه‌مند است. امروز چندین پژوهشکده اقماری چون پژوهشکده قوه قضائیه، پژوهشگاه مرکز تحقیقات مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، و... پرسش‌های بخش‌های مختلف حاکمیت را دریافت می‌کند و طلاب فاضل به آن پاسخ می‌دهند. 7) در شبهات در سطح بین‌المللی رصد می‌شود. اگر امثال ریچارد و استیون و در فضای بین‌الملل به شبهه‌افکنی و ترویج مشغولند، عده‌ای در حوزه قم موضوع کتاب و مقاله و پایان‌نامه خود را نقد آن قرار می‌دهند. 8) در تبلیغ توسعه می‌یابد، طلبه در کنار منبر، گاه در است و گاه در استدیو و و پیج اینستاگرام در حال تبلیغ است. تبلیغ صور جدید می‌یابد، فیلم‌نامه‌نویسی و رمان‌نویسی و... بخشی از روش‌های انتقال مفاهیم دینی به جامعه می‌گردد. 9) توسعه می‌یابد و طلبه در بسیاری از نقاط می‌شود و زندگی می‌کند. صدها طلبه‌ای که در شهرستان‌ها و روستاهای دورافتاده خلق کردند و کسی نه آن‌ها را می‌بیند و نه می‌شوند. بااینکه هرکدام می‌توانستند سوژه چند فیلم داستانی یا مستند جذاب باشند. 📌 ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی (به‌بهانه سخنان منتشرشده دکتر شفیعی کدکنی)
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در طلاب فاضل بسیاری داریم که فلسفه غرب و مدرن را مستقیم و به زبان اصلی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی می‌خوانند و عمیقاً می‌دانند اندیشه غربی چیست و چه می‌گوید و بزنگاه اشکال کجاست. برخی از حوزویان تحصیلات آکادمیک خود را در انگلیس و کانادا و آمریکا دنبال کردند. برخی اساتید ما در گرایش‌هایی تحصیل کردند که هنوز در ایران ترجمه نشده و برخی دیگر نزد دانشمندانی غربی تحصیل کردند که امروز آثار آن‌ها کتاب درسی دانشگاه‌های ماست. نه اینکه الزاماً این امور را فضل بدانیم، بلکه نمونه‌هایی ذکر می‌کنیم تا بدانند آنچه درباره حوزه امروز می‌گویند چقدر دور از آبادی است. 11) در ساختارهای مدرن عمیقاً شناخته می‌شود. اینکه در نیازمند تحول در و ساختارهای اجتماعی است. اینکه نمی‌توان سخن از گفت اما به سبک زندگی و شهرسازی و فجازی و ارزش‌های خلق شده مدرن بی‌اعتنا بود. اینکه باید دربرابر مدل، تولید کرد و با توصیه تحول رخ نمی‌دهد. 12) در مهمترین رکن آموزش و تولید علم حوزوی که عبارت است از خود را ناظر به نیاز روز می‌کند. ده‌ها درس خارج با موضوعات جدید شکل می‌گیرد. از فقه الاقتصاد و فقه الاداره و فقه السیاسه گرفته تا فقه هنر و فقه کذا و کذا. شايد به‌صورت موردی درباره‌ی عمق، موضوع‌شناسی و روش‌شناسی این دروس نقدهایی داشته باشیم چه آنکه از پایگاه برآمده اما مسئله، در نگرش و ناظرشدن به نیاز جامعه حتی در سنتی‌ترین لایه حوزه است. 13) در با موج مواجهیم. مهاجرت از دانشگاه به حوزه و مهاجرت از خارج ایران به ایران برای فراگیری دانش دینی. امروز چندهزارنفر نخبه دانشگاهی از برترین دانشگاه‌های کشور طلبه شده‌اند و در حال تحصیل یا تولید علم اند. 14) حوزه علمیه که دارای ساختار نسبتاً بسیطی بود در دوران پساانقلاب برخوردار از و شده است. مقوله برنامه‌ریزی و آینده‌نگاری در آن جدی است. برخی اضلاع نهادی حوزه امروز از یک زاویه به این صورت است: ✅ نهادهای مدیریتی، سازمانی حوزه 🔻 شورای عالی حوزه 🔻 جامعه مدرسین 🔻 مجمع نمایندگان طلاب 🔻 مرکز مدیریت حوزه 🔻 مرکز مدیریت حوزه خواهران 🔻 مرکز خدمات حوزه 🔻 جامعه الزهرا سلام الله علیها 🔻 دفتر تبلیغات حوزه 🔻 جامعه المصطفی العالمیه ✅ نهادهای آموزشی پژوهشی حوزه 📕 آموزشی محض و تحت اشراف مرکز مدیریت: 📌 مرکز تخصصی فلسفه 📌 مرکز تخصصی کلام 📌 مرکز تخصصی تفسیر 📌 و ده‌ها مرکز تخصصی دیگر 📌 مراکز تخصصی فقهی 📌 انجمن های علمی حوزه 💠 انجمن های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، معرفت شناسی، کلام، فلسفه، مطالعات سیاسی، مطالعات اجتماعی، قرآن پژوهی، مهدویت و...) 📗 آموزشی پژوهشی تحت اشراف بیوت مراجع تقلید: 📌 مرکز فقهی ائمه اطهار 📌 مرکز فقهی امام باقر علیه السلام 📌 مرکز فقهی امام کاظم علیه السلام 📌 مرکز فقهی آیت‌الله وحید 📌 مرکز فقهی جامع ولی امر 📌 موسسه فقه و علوم اسلامی 📌 و حدود 25 مؤسسه فقهی دیگر... 📘 آموزشی پژوهشی با رویکرد فعالیت در حوزه علوم انسانی اسلامی 📌 موسسه امام خمینی 📌 دانشگاه باقرالعلوم 📌 دفتر حوزه و دانشگاه 📌 فرهنگستان علوم اسلامی 📌 موسسه تحقیقاتی اسرا 📌 مرکز مطالعات زنان و خانواده 📌 اندیشکده اقتصاد مقاومتی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 و... ✅ نقاط اتصال نظام و حوزه: 🔹 مرکز پژوهش‌های فقهی مجلس 🔸 دبیرخانه حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری 🔸 دفتر پژوهش های فقهی شورای نگهبان 🔹 دفتر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت 🔸 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔹 مرکز مطالعات فقهی قوه قضاییه ✅ نقاط اتصال حوزه و فضای بین المللی 📌 مجمع جهانی اهل بیت 📌 مجمع جهانی تقریب مذاهب 📌 جامعه المصطفی 📌 جامعه المرتضی 📌 دانشگاه ادیان و مذاهب 📌 ده‌ها مجموعه غیررسمی و طلبگی ادامه دارد... ➖➖➖➖➖ بخش اول یادداشت: https://eitaa.com/taalighat/1658 ➖➖➖➖ ✅@taalighat
تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش دوم 10) در #حوزه_پساانقلاب طلاب فاضل بسیار
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش سوم 🔻 زاویه قرائت رشد حوزه مهم است ما چه عنصر یا عناصری را به‌عنوان مؤلفه‌های رشد و تحول حوزه شناسایی و معرفی می‌کنیم. اینکه حوزه داشته و مثلا از چند مدرسه انگشت‌شمار امروز به چندصد حوزه علمیه رسیده‌ایم یا اینکه قبل از انقلاب تعداد طلاب کمتر از 3 هزار نفر بود و امروز از مرز 100 هزار نفر عبور کرده است؟ یا ملاک را می‌دانیم؟ و تعریف مان از رشد کیفی چیست؟ آیا افزوده شدن رشته‌های جدید یا آموختن زبان خارجه یا امثال کذا و کذا؟ 1) همه آنچه تاکنون درباره گذشت درست است اما مغز و محور اصلی رشد حوزه پساانقلاب نکته‌ی دیگری است. حوزه امروز نظام‌گرا و دارای رویکرد است. بخش خوبی از نخبگان حوزه امروز فهم خوبی از حکمرانی، نظام اسلامی، نظام مسائل آن و زاویه حل آن دارند. 2) حوزه‌ در مکتب و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، است و تز انقلاب را تولید می‌کند. اینکه بخش خوبی از نخبگان حوزه می‌دانند حوزه باید از انقلاب کنند و فهم خوبی از آن دارند، مهمترین دستاورد است. 3) از سوی دیگر به مسائل و گشودن افق‌های بلند در قرائت اندیشه دینی موجب شده است بخشی از این نخبگان در لایه دیگری به مسائل و حل آن بيانديشند. اینکه حوزه امروز در همه لایه‌های زیر دارای تأملات ارزشمندی هستیم: روش‌شناسی تولید علم نگاه درجه دوم به علوم توسعه مقوله روش‌شناسی امتداد عرفان تا جامعه‌سازی رویکرد امتداد فلسفه رویکرد فقه و نظام سازی همه گویای تحول رویکردی در است. 4) طیف قابل توجهی از طلاب و نخبگان در حال اندیشه‌ورزی حول هستند. مکتب امام و رهبری در حال تبديل شدن به دانش قابل مصرف برای حکمرانی انقلابی است. تولید نظریه نظام انقلابی از اندیشه بدیع و اصیل امام و آقا و نگاه منظومه‌ای به آن نشان از یک ارتقای ویژه است. 🔅 مهمترین اتفاقی که افتاده است این‌که بخشی از بدنه اثرگذار طلاب محوری‌ترین جمله راهبردی حضرت روح‌الله را به‌عنوان جهت زیست صنفی و مأموریت و باور اساسی خود پذیرفته‌اند: "" این همه نشان می‌دهد حوزه در است هرچند هنوز تا تحول مطلوب فاصله دارد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
جای خالی رئیسی عزیز... 🖤 از امروز باید عادت کنیم وقتی می‌گویند آقای رئیس‌جمهور، دیگر اسم تو نیست که می‌شنویم. باید عادت کنیم به خیلی چیزها، چقدر زود رفتی سید، با تو داشتیم به قله می‌رسیدیم تا به ایران بگوییم تنها نسخه پیشرفت است نه دولت غرب‌گرا 🖤 تو داشتی بعد از یک دهه برای‌مان از انقلاب می‌گفتی، از مدیریت جهادی می‌گفتی، از کارآمدی و فسادستیزی و خستگی‌ناپذیری و صداقت می‌گفتی... 🖤 حالا اما کسانی را می‌بینیم که یک دهه نه بلکه سه دهه سایه شوم شان بر سر کشور بود و باز شدند... و باز با خودم می‌گویم 🆔@taalighat
نامه مهم وزیر اقتصاد به مخبر درباره وضعیت ویرانه‌ای که روحانی تحویل داد، رئیسی گلستان کرد و تحویل پزشکیان داد. https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1722150146260507291
إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (آل عمران: 140) قرآن عزیز خیلی روشن از حوادث رمزگشایی می‌کند، این خاصیت عالم است، زمینه امتحان است، افراد می‌آیند و می‌روند، مهم این است من در هر موقعیت جدید، کجا ایستاده‌ام؟ آیا به وظیفه‌ و عمل می‌کنم؟ 🆔@taalighat
از دوران شیفت به دوران از آن‌چه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است. 🆔@taalighat
❤️ عجب هوای گرمی شد... یاد این بیت افتادم تاریک شده دلم ز بی تقوایی گرمای گنه سوز می‌خواهم... در استقبال گفتم: هوای شهر تو مثل نجف گنه سوز است نجات‌بخش من از هر چه رنگ دنیا، تو... ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش سوم 🔻 زاویه قرائت رشد حوزه مهم است ما چه
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب 📌بخش چهارم 🔻 فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان حوزه امروز چهره واقعی حوزه و ابعاد تحول و پیشرفت آن نه‌تنها برای بیرون حوزه که حتی برای بخشی از جامعه مذهبی و انقلابی نیز شناخته‌شده نیست. تلقی از واقعیت حوزه امروز، یک تلقی سنتی و براساس اطلاعات بسیار قدیمی است. اما چرا؟ 1) نقطه اتصال جامعه و حوزه در عموم کشور، بدنه روحانیون شهرستان‌ها و طلاب بومی هستند. در بین همه این عزیزان فرهیختگان و نخبگانی به‌چشم می‌خورند که باید قدردان آن‌ها بود اما شايد این طیف دارای کثرت و پراکندگی بالا نیستند، ازاین رو جامعه بیشتر با طبقه متوسط به پایین حوزه مرتبط می‌شود. 📍در اینجا ایده "سیاست " را مطرح خواهیم کرد. 2) نسبت به نهاد روحانیت در رسانه، معمولاً گرایش به زاویه نقد و تنقیص دارد و ذهنیت سنتی جامعه روحانیت را عنصری کم اثر تلقی می‌کند. 📍در اینجا ایده "سیاست‌گذاری بازنمایی رسانه‌ای" را مطرح خواهیم کرد. 3) محصولات بخش نخبگانی حوزه، درون حوزه بازتولید و ترویج می‌شود و در چرخه مصرف جامعه قرار نمی‌گیرد. کسی مسئولیت توزیع و ایجاد چرخه تعاملاتی حوزه و بیرون آن را به‌عهده ندارد و روند عادی آن بسیار کند طی می‌شود. 4) کسی حوزه امروز را نمی‌کند و یک از آن به جامعه ارائه نمی‌دهد. اساساً مسئله و برای ما به‌عنوان یک و مقوله متمایز و محل گفتگو و برنامه‌ریزی و تدبیر مطرح نیست. 5) ما جدی، گسترده و دقیق از ذهنیت اجتماعی نسبت به حوزه یا نداریم و یا به‌صورت ناقص و بریده از تدبیر داریم. لذا اقدامات خرد ما نیز مسئله‌ای را حل نمی‌کند. ما نمی‌دانیم دقیقاً چند گره ذهنی اصلی در جامعه نسبت به حوزه و به تفکیک طبقات مختلف نسبت به جامعه وجود دارد. 6) هرچند فرهیختگی و تحول آفرینی در حوزه مناسبات اجتماعی حوزه و جامعه از سوی برخی طلاب و روحانیون به‌صورت کنش فردی در موارد متعددی مشاهده می‌شود اما کسی متولی حوزه و جامعه، ارتقای آن و استخراج الگو از تجارب موجود نیست. این همه یعنی حوزه محتاج توجه به ذهنیت اجتماعی و برنامه‌ریزی نسبت به آن در لایه‌های مختلف است. اما نکته جالب توجه این‌که در نهاد حوزه کسی خود را و نه برای داخل حوزه و طلاب و نه برای بیرون حوزه و جامعه نمی‌داند. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat