eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه طوفان الاقصی.merged.pdf
3.31M
1⃣ یادداشت‌هایی درباره 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی به نگارش درآمد (حدود 30 یادداشت)، دراین جزوه تجمیع شده است. 🆔@taalighat
تعلیقات
1⃣ یادداشت‌هایی درباره #طوفان_الاقصی 📚 مجموعه یادداشت‌هایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی ب
📌 پرونده‌های موضوعی زین پس به‌همت برادر سجاد میرزایی، به‌صورت جزوه تنظیم و تقدیم می‌شود.
📸 سید حسن نصرالله: کمی بخندید و سپس بسیار گریه خواهید کرد. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش پنجم (تکمله بخش چهارم) ضرورت سیاست‌گذاری
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش ششم 🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی می‌شود؟ 🔹 ویترین نامناسب متأسفانه گاهی چهره‌هایی به‌عنوان در جامعه شناخته می‌شوند که در واقع نماد امروز نیستند اما تریبون در دست آن‌هاست و ویترین حوزه را اشغال کرده‌اند. جامعه بر اساس لایه رویین و پیش‌روی خود حوزه را قضاوت می‌کند و تعميم می‌دهد. بااینکه حوزه مملو از نواندیش و نوآور است که یک عقلانیت راهبردی باید نحوه اتصال آن‌ها به ذهنیت و مرجعیت اجتماعی را تدبیر کند. 🔹 فقدان روایت و تصویر کلان در حوزه کسی دارای از واقعیت حوزه بعد از انقلاب نیست. حتی بسیاری از حوزویان نیز از پیشرفت‌ها و دستاوردها با خبر نیستند. وقتی با مواجهیم آنچه غالب می‌شود است یعنی ناداری هاست که به‌چشم می‌آید به‌جای دارایی‌ها. 🔹 فقدان قرائت فاخر از هویت حوزه حتی یک گام بالاتر، ما امروز یک از هویت حوزه نداریم. حوزه چیست؟ در حیات انسان شیعی حوزه چه نقش، و جایگاهی دارد؟ حوزه شیعی در طول تاریخ هزارساله خود چه بوده و چه خطی را دنبال کرده است؟ حوزه پساانقلاب چه هویت جدیدی را رقم می‌زند؟ ما پاسخ‌های عمیق و دقیقی به‌همین پرسش‌ها نمی‌دهیم تا حتی در بدو ورود طلبه به حوزه او را سرشار از یک احساس شورانگیز و افتخارآمیز کنیم. نه یک احساس صرف که یک شناخت عمیقِ شورآفرین.... 🔹 عدم امتداد دستاوردهای حوزه حوزه مملو از اقدامات و تولیدات و کنش‌های متعدد و متنوع است. بسیاری از این کنش‌ها امتداد یافته اما مبدأ آن برای مصرف‌کنندگان روشن نیست و بسیاری هنوز در یک قرار نگرفته است تا جامعه شیرینی محصول حوزه را لمس کند. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
پشیمان می‌شود هر کس برای تو نمی‌میرد... "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" 🆔@taalighat
📝 انقلاب و خلق امکان انتقام 🔻 قرون متمادی را تصور کنید، قرن‌هایی که شیعه همواره مورد ظلم بود. باید ستم ها و ها را تحمل می‌کرد و تنها آه می‌کشید. از زمان مغیره بن شعبه ها، زیاد بن ابیه ها و ابن زیادها، همچنین بن یوسف ثقفی ها تا دوران اختناق عباسی ها و بعد از غیبت کبری و دوران مغول‌ها گرفته تا همین روزگار قاجاریه و که ها خون میلیون ها ایرانی را ریختند و از ما فقط آه بود که به عیوق می‌رسید... 🔻 دورانی را تصور کنید که شیعه کشی رسم بود. دورانی که شیعیان نمی‌توانستند هیچ ظلمی را از خود دفع کنند چه برسد به جبران. چقدر پدرها و مادرها در داغ فرزندانشان که به ناحق کشته شدند، سوختند. چقدر فرزندانی که پدرانشان از دست دادند، آه کشیدند. 🔻 حال تصور کنید در همان قرن‌ها یک شخصیت برجسته جهان اسلام و تشیع را ناجوانمردانه شهید می‌کردند. تنها گلوگیر بود که نصیب مردم می‌شد و دندان‌هایی که از خشم و غیرت بر هم ساییده می‌شد و انتقام‌هایی که گرفته نمی‌شد. 🔻 اما از پس شیعه سر برآورد. روح‌الله دادخواه قرن‌ها بغض گلوگیر شیعه بود. امروز با شهادت حاج قاسم ها و حاج عمادها و اسماعیل هنیه ها، مسئله ما نیست بلکه سخن از است و این دو فرع بر هستند. خمینی کبیر برای شیعه امکان انتقام را فراهم آورد. این عزتی است که نباید فراموش کنیم. 🔻 ما در چهار دهه از عمر انقلاب به اندازه چند قرن فریادهای فروخته شیعیان غیور و مظلوم راه پيموده ایم. چنان‌که امروز دیگر از ظلم ظلمه و فراعنه عالم فقط دندان به دندان نمی‌فشاریم و آه حسرت نمی‌کشیم، بلکه چشم در چشم خصم از می‌گوییم. امروز انقلاب نه‌تنها غربت را از شیعه ایران اسلامی زدوده که به حنجره شیعیان و مسلمانان جهان امکان فریاد داده و شده است ام القری 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش ششم 🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چر
📝 حوزه‌ای که نمی‌شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش هفتم سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان 🔻 همانطور که اشاره شد معمولا نقطه اتصال جامعه و روحانیت یا منبری ها و مبلغین عزیز هستند و یا ، در نتیجه جامعه از آشنایی با طیف گسترده دیگری از روحانیت محروم می‌ماند. 🔻 و توصیف نخبگان اساساً کسی متولی روایت حوزه و روایت نخبگان حوزه برای عموم جامعه و جامعه نخبگانی نیست، لذا برداشت از روحانیت محدود به چند چهره مشخص می‌ماند که البته بی‌تردید در جای خود ارجمند و ارزشمند هستند. 🔻 مسئله فقط شناخت نخبگان حوزه نیست، بلکه مسئله است. چه آنکه بسیاری از نخبگان را می‌شناسیم اما توصیف درستی از ظرفیت‌های آن‌ها نداریم. و بالاتر اینکه توان توصیف آن‌ها را نیز نداریم. دراین یادداشت کوشیدم مسئله را توضیح دهم: https://eitaa.com/taalighat/1413 🔹 و به‌عنوان مثال در این یادداشت کوشیدم نگاهی به ظرفیت آیت‌الله تحریری در تهران بیاندازم: https://eitaa.com/taalighat/1414 🔹 و دراین مجموعه یادداشت‌ها موارد متعددی را متعرض شدم: https://eitaa.com/taalighat/1418 🔹 حتی نیاز به معرفی جوانان حوزوی را به‌عنوان یک مسئله مهم می‌دانم و در یادداشتی تلاش شد طیفی از نخبگان جوان و انقلابی حوزه (نسل جدید طلاب انقلابی) معرفی شوند: https://eitaa.com/taalighat/1100 🔹 به‌عنوان نمونه باز هم می‌توان به موارد متعددی از نخبگانی که عموم جامعه و جامعه نخبگانی شناختی از آن‌ها ندارند و حتی در خود حوزه نیز شاید آن‌چنان شناخته‌شده نباشند، اشاره کرد که یادداشت‌های تفصیلی دیگری می‌طلبد تا یک به یک افرادی را نام ببریم و توصیف کنیم. مسئله اولاً افراد نیستند، بلکه مسئله زاویه دید ما به ظرفیت‌های موجود است. 🆔@taalighat
🔻فهرست یادداشت‌هایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش اول: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (1) https://eitaa.com/taalighat/1658 🔹بخش دوم: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (2) https://eitaa.com/taalighat/1659 🔹بخش سوم: زاویه قرائت رشد حوزه https://eitaa.com/taalighat/1660 🔹بخش چهارم: فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان حوزه https://eitaa.com/taalighat/1669 🔹 بخش پنجم: ضرورت سیاست‌گذاری نحوه بازنمایی دین و روحانیت در رسانه https://eitaa.com/taalighat/1671 🔹 بخش ششم: بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی می‌شود؟ https://eitaa.com/taalighat/1682 🔹بخش هفتم: سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان https://eitaa.com/taalighat/1686 🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشت‌هایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📌 درباره این موضوع تاکنون 7 یادداشت تقدیم شد. بناداشتم زوایای دیگری از جمله "حوزه پساانقلاب و علوم انسانی" را نیز مطرح کنم اما گمانم طرح مسئله نیاز به یک نشست مستقل و ارائه تفصیلی دارد. انشاالله در فرصتی دیگر زوایای دیگر این موضوع را ادامه می‌دهیم. از ابراز لطف عزیزان بابت یادداشت‌های اخیر سپاسگزارم. انشاالله به‌شرط توفیق موضوع قبلی یعنی "چه باید کرد" که درباره آینده کنش‌گری جبهه انقلاب بود را ادامه خواهیم داد. 🆔@taalighat
تعلیقات
#یادگاری جبهه انقلاب و مسئله بزرگترها ☘ یک مفهوم بسیار اثرگذار در بین قدیمی‌ها، مفهوم #بزرگ و بزرگ
1) یک آفت جدی در جبهه انقلاب، چه در سطح کلان آن و چه در سطح خرد و زندگی شخصی برخی از انقلابی‌ها، و حتی میل به و در نهایت است. 2) (اگر واجد صلاحیت‌های لازم باشد) مهم است چون نقش را برای جوان دارد. جوان بدون بزرگتر، معمولاً بی‌ریشه است. 3) داشتن استاد و راهنما و مهم است چون مجرای دستیابی به مبنا است، جوان بدون بزرگتر معمولاً فاقد است. انسان بدون مبنا هم با هر بادی این سو و آن سو می‌رود بدون استحکام و استقرار 🆔@taalighat
❤️🖤 بفرمایید روضه... 🎥پخش زنده تصویری مراسم از صفحه اختصاصی هیئت در لینک زیر: https://www.aparat.com/yazeinab/live?eitaafly هادی خادم الحسینی اسلام میرزایی https://eitaa.com/yazeinaba_ir
📝 تجليل از یک اقدام مهم در راستای معرفی اندیشه فقهی رهبر معظم انقلاب 🔻 موجب شده است رهبری سیاسی بر وجاهت و شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب سایه بیفکند. رهبر انقلاب که دانش‌آموخته مکتب فقهی بزرگان فقاهت است، امروز کمتر ازاین زاویه شناخته‌ می‌شود. در این ایام غلبه حجاب معاصرت اما گاه اقدامات قابل تقدیری به‌چشم می‌آید که درخور تمجید است که به آن اشاره می‌کنیم: 🔻 آیت‌الله محمد از اساتيد برجسته و انقلابی دروس‌ خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزی بوده که در کنار فقه و اصول از اساتيد مبرز فلسفه، عرفان و تفسیر نیز به‌شمار آمده و در ردیف شاگردان قدیمی و برجسته درس تفسير حضرت آیت‌الله جوادی آملی است. این در نوع خود قابل اعتنا و اهمیت است. 🔻 اما یک از جانب این استاد معظم، عبور از سد حجاب معاصرت و توجه و بهره‌مندی از مباحث فقهی مقام معظم رهبری است. ایشان در سالتحصیلی 1400 درس خارج فقه خود را با محوریت کتاب اثر رهبر معظم انقلاب قرار داد. اتفاقی که تا پیش از آن و در سطح یک استاد برجسته حوزه و در لایه دروس خارج رسمی حوزه سابقه نداشت (هرچند بعدها دفتر حفظ و نشر آثار رهبری در قم اقدام به برگزاری دوره تابستانه با محوریت کتب رهبری نمود.) 🔻 در فضای علمی حوزه هنگامی یک متن به‌عنوان انتخاب می‌شود دارای اتقان علمی، استحکام مبانی، قابلیت نقد و بررسی و توسعه دانش حول آن باشد. از سویی متن محوری درس خارج، به‌طور طبیعی ذهن طلبه را به خود و سبک کار علمی خود معطوف می‌دارد. یعنی متن محوری هم به‌لحاظ علمی و هم به‌لحاظ اثر تربیتی بر طلبه، مهم است. 🔻 انتخاب اثر فقهی رهبری تلاشی در راستای فقهی، برجسته‌سازی، و جلب انظار حوزویان به آثار و اندیشه‌های فقهی ایشان بود. این اقدام گام مهمی برای هدف مذکور بود. پس از پایان این دوره، عملاً کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد رهبری یک دوره به‌صورت مبسوط و در وزان درس خارج تدریس شده و بسط داده شده بود. 🔻 استاد محمدی قائینی در گام دوم در نشست‌های متعددی به بررسی پرداختند. https://eitaa.com/ghaeeni/1337 و اکنون در تابستان 1403 به‌همت حوزه علمیه اهواز در حال تدریس فشرده درس خارج فقه با محوریت تقریرات درس مقام معظم رهبری هستند. 🔻 معرفی بُعد فقهی و علمی رهبر معظم انقلاب گامی مهم برای ایجاد شناختی دقیق از رهبر معظم انقلاب است. به‌نوبه خود وظیفه دیدم این اقدام را معرفی نموده و از استاد گرامی تجلیل نمایم و تأکید کنم ادامه این دست اقدامات موجب ارتقای حوزه‌های علمیه است. ➖➖➖➖➖➖ 🔻 پی‌نوشت: 📌نگاهی به سوابق علمی استاد محمدی قائینی https://eitaa.com/ghaeeni/46 📌 نگاهی به ویژگی‌های تدریس خارج استاد محمدی قائینی https://eitaa.com/ghabas/16 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
الشام الشام الشام و ما أدرک ما الشام... 🖤دورشان هلهله بود و خودشان غرق سکوت 🖤«ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت» زهرا بشری موحد 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مبینا نعمت زاده: با عهد کرده بودم مدال بگیرم مدالم را تقدیم مردم ایران و آقا امام زمان کنم. مدال مبینا مبارک سیدعلی باشد. مدال مبینا، مدال انقلاب است. وسط لجن‌زار المپیک که امسال تفاله های را قی می‌کرد و ذلت را روایت می‌کرد و را نشان داد، این انقلاب اسلامی است که بر روی سکوی قهرمانی می‌رود. این اسلامی است که جلوه می‌کند. ما می‌فهمد. با امامش عهد می‌بیندد. دلش چنان وسعت می‌یابد که مدالش را نه به مربی و پدر و مادر که به و مردم تقدیم می‌کند. کدام روشنفکری است که این جملات را و پشت‌صحنه آن را بتواند تحلیل کند؟ انقلاب را امروز در قلب اروپا بر روی سکوی قهرمانی ببینید، نه در گوشه و کنار فلان خیابان با دختری که روسری از سر برداشته! آن را تحلیل می‌کنید اما اینجا سکوت می‌کنید؟ 🆔@taalighat
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما را معمولاً جدی نمی‌گیریم. حتی استفاده بهینه از زمان، کمتر به‌عنوان یک برای ما مطرح است. لذا تعامل خوبی با آن نداریم و راحت مقادیر زیادی زمان از دست می‌دهیم. 🔻 یکی از مصادیق بی‌اعتنایی به زمان، است. طیف زیادی از ما ایم. به اقتضای کنش‌های مختلفی که داریم، دائم از این جلسه به آن جلسه می‌رویم و دائم خودمان بانی جلسه هستیم. نه‌تنها برای زمان خودمان که برای زمان دیگران هم کمتر ارزش قائلیم و راحت دیگری را به جلسه دعوت می‌کنیم. 🔻 اساساً "جلسه" چيست و برای چیست؟ گاهی جلسه ماهیت همفکری و هم‌اندیشی دارد تا از مسیر تضارب آرا رأی صواب متولد شود. گاهی جلسه ماهیت مدیریتی و هماهنگی دارد تا کنش میدانی بین کنش‌گران درست توزیع و تنظیم شود. گاهی جلسه ماهیت آشنايی دارد، تا امکان یک تعامل یا از نوع فکری یا از نوع عملياتی را فراهم کند. گاهی جلسه ماهیت تشریفاتی دارد و لابد منه است و ساختار اقتضای آن را دارد. و البته انواع دیگری نیز متصور است. اما همه این جلسات از حیث خروجی و اثر عینی دونوع هستند: و و جلسات جاری که من می‌بینم معمولاً است. اما چرا جلسات ما آفت و مانع پیشرفت است، یعنی عملاً منتج نیست: 1⃣ فقدان طراحی جلسه ما برای جلسات معمولاً سناریو نداریم. دستور جلسه، وجه نازله و ابتدایی برای طراحی جلسه است. ما حتی نمی‌دانیم محصول مطلوب یک جلسه باید چه باشد، لذا اساساً امکان طراحی جلسه خوب را نداریم. بحث چگونه آغاز شود چگونه پیش برود نقاط تمرکز کجا باشد نقاط حاشیه چیست و چگونه کنترل شود چگونه جمع‌بندی شود تجربه نشان‌داده بسیاری از جلسات ما به‌صورت فی المجلس اداره می‌شود. در جلسه می‌کنیم که چه بگوییم، جلسه را چطور مدیریت کنيم تا زمان بگذرد و کسی هم متوجه عدم آمادگی ما نشود. 2⃣ طراحی قبل از جلسه جلسه زمانی مفید است که مخاطبین پیش از جلسه نسبت به موضوع، روند، هدف و نقش خود در جلسه توجیه شده باشند درحالی‌که بسیاری مواقع مخاطب تازه داخل جلسه متوجه موضوع بحث می‌شود. طبیعتاً همانجا فکر می‌کند چه بگوید. درحالی که اگر پیش از جلسه درست طی شده بود، جلسه به‌صورت بهینه اداره شده و از حضور تک تک افراد استفاده صحیح می‌شد. 3⃣ ترکیب جلسه در اولین اقدام هرکسی به ذهنمان می‌رسد را برای جلسه دعوت می‌کنیم. اما نسبت افراد باهم، نسبت افراد با مسئله، زمان افزودن یک فرد به روند بحث و میزان ادامه دعوت از یک فرد و... مسائلی نیست که درباره آن برنامه‌ریزی کنیم. 4⃣ هدف و افق جلسه چرا جلسه تشکیل می‌دهیم؟ چقدر به هدف جلسه و نحوه دنبال کردن آن فکر می‌کنیم؟ جلسه را تا کجا ادامه دهیم؟ گاهی چون یک جلسه شکل گرفته و باید به‌صورت روتین آن را ادامه داد، جلسه را ادامه می‌دهیم در حالی‌که خروجی خاصی هم ندارد و البته همه به‌همین حالت تن می‌دهند و کسی نمی‌پرسد چرا جلسه ادامه دارد؟ گاهی نیز به دستاوردهای حداقلی اکتفا می‌کنیم. 5⃣ تحلیل، بازخورد، ارزیابی و تدوين جلسه رفتار و فرآیند فکری جلسه نیازمند تحلیل، نگاشت و ارزیابی است. صورتجلسه اگر به‌صورت حرفه‌ای تدوین شود، نشان می‌دهد میزان مفیدبودن جلسه تا چه حد است و ادامه مسیر چگونه باید باشد؟ از سوی دیگر حرف های مفید جلسه به‌دلیل ضعف در تدوين، استیفا و اصطیاد نمی‌شود لذا اندیشه یک گام به جلو نمی‌رود. 6⃣ فقدان جایگاه فکر و مطالعه ما برای ارزش زیادی قائل نیستیم. همچنین برای در حالی‌که هم‌اندیشی زمانی مفید است که متکی به فکر و مطالعه باشد. نگاهی به کار نشان می‌دهد با مدل کاری ما بسیار متفاوت است. حجم بسیار بالای مطالعه درباره موضوعات کشور، تأمل و بعد همفکری و گفتگو درباره آن موجب خروجی ویژه می‌شود. ما می‌خواهیم با جلسه از زیر بار و مطالعه خلاص شویم. اساساً دچار حالت شده‌ایم. درحالی که جلسه باید متکی و معاضد فکر باشد. 🆔@taalighat
📍رفقا لطفاً این متن را جدی بگیرید 🔻🔻🔻
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن و گفتگوی برادران دینی حول مسئله‌ای از مسائل جامعه اسلامی به‌لحاظ عنوانی، قابل اندراج ذیل عناوین اسلامی مختلفی است از جمله "تعاون علی البر"، جلسه می‌شود تجلی " ایمانی" برای حل مسئله "جامعه اسلامی" 🔻 از چنین منظری، جلسه اگر بر اساس یک توجه و با رویکرد دینی منعقد شود، جهت و معنای خاص خواهد داشت. حال اگر چنين اجتماع برخوردار از مفهومی، به زوایای مختلف اتمسفر دینی ملتزم نباشد، طبیعتاً نباید نتیجه مطلوب را از آن انتظار داشت. این بخش را می‌توان توسعه داد و تبیین کرد ولی به‌همین اختصار بسنده می‌کنم. 🔻 اما یک مثال مورد ابتلا جدی: باتوجه به همه آنچه گفته شد، جلسه در فضای تعاملات دینی باید به قواعدی ملتزم باشد. از جمله قواعد "زمان" است. زمان مورد اهتمام دین، مورد اهتمام ما نیست. ما خودمان را با نظام معنایی و مدنظر شارع تنظیم نمی‌کنیم. 🔻 اما با صدها تأسف می‌بینیم بسیاری از جلسات ما برگزار می‌شود و هیچ اعتنایی به ندارد. وقت نماز می‌رسد و جلسه ادامه پیدا می‌کند. شاید این مسئله به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده باشد اما اگر در تحلیل شود دلالت‌های نامناسبی به‌دست می‌دهد. 🔻 جلسه‌ای که زمان نماز را رعايت نمی‌کند نخواهد داشت. ما مفهوم برکت را محدود و محصور به حوزه اقتصاد کرده‌ایم در حالی‌که گستره برکت، همه حیات و زیست انسانی را شامل می‌شود نه فقط اقتصاد و جمعی که به برخی مفاهیم بی‌اعتنا باشد از برکت محروم می‌شود و متأسفانه وقتی کاری به نتیجه نمی‌رسد متوجه نمی‌شویم از کجا ضربه خورديم. ✔️ جلسه‌ای که مراعات زمان نماز را نمی‌کند يعنی هنوز افراد نمی‌دانند اولویت‌ها و نظام ارزشی در چگونه طبقه‌بندی می‌شود. یعنی جایگاه مفاهیم پایه هنوز روشن نیست. یعنی من تعریف درستی از در متن انقلاب اسلامی ندارم. ✔️ جلسه‌ای که مراعات زمان نماز را نمی‌کند یعنی مسئله و موضوع جلسه را عملاً مهمتر از نماز اول وقت می‌داند. جلسه‌ای که مترصد لحظه اذان و نماز نیست، یعنی در نظام اولویت‌ها دچار خطای محاسباتی است. 🔻 ظاهراً مسئله ساده است اما باطن آن نشان از یک عمیق دارد. بی‌توجهی به نماز اول وقت در هر جلسه‌ای بد است، اگر در اتفاق بیافتد بدتر و عجیب‌تر و ناپسندتر... ☘ مگر حدّت و شدّت روایات را نمی‌بینیم که چگونه نماز را در نظام حیات دینی در عالی‌ترین مراتب جانمایی می‌کند؟ این روایت عزیز و محک شیعه با محافظت بر اوقات نماز را چگونه می‌فهمیم؟ عَنِ الإمامِ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام قالَ: اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ، كَيْفَ مُحافَظَتِهِمْ عَلَيْها.... بپذیریم در و رفتار مکتبی دچار نقصان هستیم. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌بخش دوم: "جلسه" و محرومیت از "برکت" 🔻 اساساً "جلسه" در متن #حیا
چند خاطره درباره التزام به نماز اول وقت ☘ پیرغلام سیدالشهدا جناب که خاطرات زیادی درباره‌اش نوشته‌ام https://eitaa.com/taalighat_list/19 وقتی مجلس روضه می‌گرفت، معمولاً مجالس پر شور و طولانی می‌شد. بااین حال اگر وسط روضه و شور و حال، وقت اذان می‌رسید، به مداح می‌گفت را قطع کند، اذان بگوید و نماز اول وقت جماعت برقرار شود. ☘ برخی از را دیده بودم وقتی زمان اذان و نماز اول وقت می‌شد بی‌اختیار مثل اسفند روی آتش می‌شدند. هر کاری بود قطع می‌کردند که اول وقت، فوت نشود. گاهی وسط جاده حتی، اگر وقت نماز می‌شد کنار جاده نماز را می‌خواندند و بعد راه را ادامه می‌دادند. حضرت پدر می‌فرمودند: به تجربه و بارها دیدیم وقتی به‌خاطر کاری که به‌نظر مهم می‌آمد از نماز اول وقت صرف نظر کردیم، آن کار هم به سامان نمی‌رسید. اما اگر نماز را مقدم می‌کردیم همان کار با انجام می‌شد. ☘ هم ایشان می‌فرمودند: اوائل در جلسه کمیته انقلاب _با تعدادی از افرادی که امروز از چهره‌های سرشناس سیاسی هستند_ بودیم، وقت نماز شد. تعدادی از افراد گفتند جلسه مهم است باید ادامه بدهیم، آقای ا.ح گفتند: کردیم برای نماز، نه اینکه برای کار نماز را عقب بیاندازیم، نماز اول وقت مقدم است بر جلسه. اینطور جدی و مقید بودند. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید 🔻 ما #زمان را معمولاً جدی نم
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت 🔻 برخی پیشنهاد می‌دهند برای عبور از مشکلات و عدم بهره‌وری جلسات، باید یک خوب انتخاب کرد تا جلسه فاخر و با دستاورد از آب دربیاید. بنده نقش دبیر خوب در طراحی جلسه را انکار نمی‌کنم اما گمانم مسئله در برگزاری جلسه است. اگر دقت کنیم ما از نوع جلسات مان راضی هستیم. حداقل احساس ناراحتی شدید نداریم. عدم احساس و ادراک خلاء، ناشی از سطح معینی از عقلانیت است. 🔻 عقلانیتی که یک گفتگو را به بهره‌وری می‌رساند، در نقطه فهم مسئله و ایستاده است و اساساً مدل حل مسئله را می‌داند یا سبک مشخصی برای آن دارد. درحالی‌که بسیاری از ما را بخشی از نمی‌دانیم. یعنی آن را در این مسیر جانمایی نمی‌کنیم. ✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم درک درست از نحوه بهره‌مندی از و فقدان مهارت کاربست برای استحصال اندیشه. ✔️ ضعف عقلانیت برگزاری جلسه یعنی عدم امکان تمییز بین لزوم تکرار و ادامه گفتگو تا لحظه تولد رأی صواب و بین موارد توقف گفتگو حین عدم امکان گفتگوی منتج ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم ادراک ماهیت گفتگو، ماهیت تفکر و محصول مطلوب از گفتگو ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم بهره‌مندی از سناریوی حل مسئله و عدم امکان جانمایی جلسه به‌عنوان یک قطعه از قطعات حل مسئله ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی بی‌توجهی به مسئله زمان و مسئله فکر و امکان هزینه‌کرد حداکثری زمان و حداقلی فکر ✔️ ضعف عقلانیت جلسه یعنی عدم شناخت فرآیند اجتماعی حل مسئله به‌معنای ایجاد مسئله، درگیرکردن ذهن، توسعه مسئله در بخشی از افراد مؤثر، خود بخشی از حل مسئله است. 🔻 البته با تفکیکی که در یادداشت اول نسبت به انواع جلسه شد، و تفکیک موقعیت‌های گوناگون، موارد بالا تفاوت خواهند کرد. این متن را می‌توان از زاویه تحلیل ادامه داد، اما دغدغه اصلی متن توجه دادن به کم اعتنایی ما به مقوله‌های مهمی چون "زمان"، "فکر" و "گفتگو" بود. 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 📌 بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت 🔻 برخی پیشنهاد می‌دهند برای عبور ا
این مورد، یادداشت آخر درباره "جلسه" خواهد بود و فعلاً این موضوع رو ادامه نمی‌دیم.
🔻 لینک یادداشت‌هایی با عنوان نقدی بر مقوله "جلسه" در زیست ما 🔹 بخش اول: فقدان فناوری جلسه مفید https://eitaa.com/taalighat/1705 🔹بخش دوم: جلسه و محرومیت از برکت https://eitaa.com/taalighat/1709 🔹بخش سوم: جلسه و ضعف عقلانیت https://eitaa.com/taalighat/1714 🆔@taalighat
تعلیقات
#پاره‌های_دل خبر داری که تو رفتی به کوچه‌گردی افتادم به من از تو فقط هجران رسید آن هم چه هجرانی...
سر پیراهن تو گریه‌ی ما را درآوردند میان این‌همه کشته، چرا تنها تو عریانی... 📌لطیفیان 🆔@taalighat