eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 طرح کلان رهبری برای مسئله فلسطین و مبارزه با اسرائیل 🔹 مقدمه: مسئله ایجاد یک رژيم جعلی در منطقه، برنامه‌ای دقیق و راهبردی از سوی جبهه استکبار بود، لذا مواجهه با آن نمی‌توانست ساده و بسیط باشد. امام راحل و رهبری ذیل یک ایده راهبردی طرح مبارزه با اسرائیل را کشیدند. عدم توجه به این ایده می‌تواند ما را در تحلیل شرایط دچار خطا کند. به‌نظر می‌رسد این طرح بر چند عنصر اساسی استوار است: 🔹 راهبرد کلان: مبارزه با اسرائیل ذیل وظیفه دینی مبارزه با ظلم: 🔻 مبارزه با اسرائیل یک سلیقه نیست، یک تاکتیک نیست، یک تحلیل سیاسی نیست، یک رسالت دینی و وظیفه اسلامی است. این رسالت دینی چند ضلع دارد: لزوم مبارزه با ظالم: کونوا للظلم خصماً لزوم حمایت از مظلوم: و للمظلوم عوناً لزوم نفی ظلم از جهان برای تحقق تمدن اسلامی آقا فرمودند: "مسئله، مقابله با ظلم بین‌المللی است. برای ملت ایران با الهام از تعالیم اسلام، مقابله با ظلم یک فریضه است. مقابله با استکبار، یک است." 1. بیداری، عزم و اراده امت‌های مسلمان (عنصر امت اسلامی) از منظر رهبر معظم انقلاب مبارزه با اسرائیل فرصتی برای بیداری اسلامی و است. توجه به خطر اسرائیل برای جهان اسلام در گام اول موجب بیداری اسلامی نسبت به طرح استکبار و دشمن مشترک می‌شود. این‌گونه می‌توان اسلامی را احیا کرد و همه را حول هدف واحدی سامان داد و مفهوم امت را از نو ساخت. 2. نقش‌آفرینی دولت‌های کشورهای اسلامی (عنصر دولت‌ اسلامی) پس ازآنکه اراده‌های ملت‌های مسلمان احیا شد، مبارزه با اسرائیل فرصتی برای تغییر کنش، عملکرد و بعدها هویت دولت‌های وابسته و خودفروخته کشورهای اسلامی نیز خواهد بود. 3. حل مسئله فلسطین با اراده فلسطینی ✔️ حفظ و تقویت اراده فلسطینی: از نگاه رهبری، مسئله فلسطین باید با حل شود. اگر خواست درونی و بومی نباشد، کمک بیرونی تنها نقش تنفس مصنوعی را خواهد داشت. پس باید بین این ملت زنده بماند. احیای این انگیزه و جلوگیری از کم رمق شدن آن اقدامی حیاتی است. جلوگیری از تفرقه، تمایل به سازش و فراموشی آرمان فلسطین بخش دیگری از این طرح است. ✔️ احیا، تقویت، تسلیح و توسعه گروهای مبارز فلسطینی: در کنار حفظ آرمان، باید امکان مبارزه مسلحانه را توسعه داد. آموزش، حمایت تسلیحاتی، پشتیبانی مادی، کمک به درون‌زا شدن و امکان عملیات‌های نجات‌بخش گام بعدی است. زمینه‌سازی برای رویارویی نظامی با اسرائیل در سراسر فلسطین از تا گام مهمی است. ✔️ راه‌حل سیاسی: همه‌پرسی فلسطینی: در کنار مبارزه توأمان نظامی، طرح ما در حوزه اقدام سیاسی به‌جای پیشنهاد مذاکره و سازش، تمرکز بر از فلسطینیان است. 4. تمرکز بر فروپاشی اسرائیل از درون و نابودی ارکان قدرت زاویه دیگری از طرح رهبری، تمرکز بر تزلزل درونی اسرائیل است. در کنار اقدام نظامی فلسطینی، باید اسرائیل به‌صورت داخلی سست شود و عناصر قدرت خود را از دست بدهد. از جمله: _ امنیت _ اقتصاد _ توسعه مهاجرت معکوس _ نابودی اسطوره شکست‌ناپذیری با ازدست‌رفتن مؤلفه‌های قدرت اسرائیل ساختار اجتماعی امکان ادامه حیات به رژیم جعلی نمی‌دهد. به‌روشنی همه ارکان قدرت اسرائیل را به چالش و تزلزل کشید. 5. مشروعیت زدایی در افکار عمومی جهانی (عنصر آزادی‌خواهان جهان) در کنار همه این اقدامات باید از اسرائیل در جهانی مشروعیت زدایی کرد. انگاره ارتش اخلاقی، کشور آزاد و دوستدار مردم و... باید نابود شود و واقعیت کریه اسرائیل نمایان شود. رسالت اهالی هنر و در اینجا برجسته است. 6. تنگ کردن حلقه محاصره اسرائیل (عنصر جبهه مقاومت) روزگاری رؤیای در سر اسرائیلی ها بود. اما طرح رهبری موجب شد امروز به‌جای آنکه دنبال توسعه باشند، با ساخت دیوار حائل دور خود حصار بکشند. توسعه حول اسرائیل و امنیت زدایی از آن راهبرد دیگری بود که طی این سال‌ها دنبال شد. دراین میانه تشکیل نیروی زمینی در کنار امری راهبردی است. 7. پروژه اخراج آمریکا از منطقه پروژه اخراج آمریکا از منطقه ارتباط تنگاتنگی با تحقق پروژه حذف اسراییل دارد و بالا بردن هزینه‌ حمایت از اسرائیل برای غرب و آمریکا و پشیمان سازی آنان از این پشتیبانی مطلق بخشی از طرح رهبری است. ✅ حل مسئله فلسطین معادله‌ای چندوجهی از اقدامات نظامی و سیاسی و راهبردی و رسانه‌ای است که مبتنی بر طراحی راهبردی و با محوریت اراده درونی جهان اسلام و ملت فلسطین است. هر کنشی باید ذیل جانمایی شود. به چند جمله اخیر آقا دقت کنیم 🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/1817 🆔 @taalighat
41.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدار تازه منتشرشده سیدحسن نصرالله با رهبر معظم انقلاب و دلالت‌های مهم این دیدار 🔻🔻🔻
📝 مهمترین سخن خصوصی آقا با سیدحسن نصرالله ☘ تازه طلبه شده بودیم و یکی از لذت‌بخش‌ترین اوقاتمان دیدن آیت‌الله بهجت و رفت‌وآمد به نماز صبح و ظهر مسجد فاطمیه و حال و هوای ایشان بود. درهمین حال و هوا یک روز رفیقی پرسید به‌نظرت آقای بهجت و مرحوم آیت‌الله قاضی و... در جلسات خصوصی شان با شاگردان خاص چه می‌گویند؟! تصوراتی داشتیم برای خودمان. گذشت تا... ☘ امروز که جلسه خصوصی تازه منتشرشده آقا و سیدحسن نصرالله را دیدم یاد آن روز افتادم. گفتم تا پیش از این اگر از ما می‌پرسیدند به‌نظرت آقا در جلسات خصوصی با سیدحسن نصرالله چه می‌گوید، چه حدس می‌زدیم؟! به مختصات مسئله توجه کنیم: امکان تردد سهل و دیدار مکرر بین آقا و سید فراهم نیست. حزب‌الله محوری‌ترین عنصر جبهه مقاومت است. در چنين شرايطی رهبر بر چه چیزی تمرکز دارد؟ فراز اول: آقا دارد درس توحید می‌دهد. به‌خلاف بسیاری از دیدارها آقا قرآن دردست دارد و گویی دارد با تکیه به تک تک آیات درس قرآن می‌دهد. می‌گوید: به خدا اعتماد داشته باشید، به خدا حسن ظن داشته باشید، از سوءظن بپرهیزید. اگر جهاد کنید، به نتیجه می‌رسید. فراز دوم: سیدحسن نصرالله می‌گوید: تعلمنا منکم الثبات و الثقه بالله سبحانه و تعالی. سیدحسن شاگرد برجسته این مکتب تربیتی است. او نیز وقتی می‌خواهد مهمترین چیزی که از رهبری آموخته است را بیان کند، می‌گوید ما از شما توحید را آموختیم. صدق و ایمان در گفتار او به‌وضوح موج می‌زند. درس توحيد گرفته و درس توحید پس می‌دهد. فراز سوم: آقا عمل سید و حزب‌الله را تأیید می‌کند. استاد درس توحيد، نمره قبولی به این شاگرد می‌دهد و معیار ارزیابی را این می‌داند: شما هستید. یعنی فقط ادعا نمی‌کنید بلکه برای رسیدن به آنچه خداوند وعده داده، مجاهدت می‌کنید. ☘ مسئله اعتقاد به توحید است، است، مسئله حیات توحيدی است، مسئله است. اصلاً انقلاب، چیزی جز بسط توحید نیست. آن کسی آدم انقلاب است که موحدتر، عبدتر و صاحب عبودیت بیشتر باشد. ☘ مهمترین سخن آقا با مهمترین رهبر و جریان مبارزه با استکبار، سخن از است. چون هویت این راه چیزی غیر از کنش عبادی نیست. این همان سخنی است که بزرگترین عابدان و عارفان ما در حلقه خصوصی خود می‌گفتند. ذات شیعی همین است. بگذریم که در حق تراث عرفانی ما بی‌مهری و قدرنشناسی شد. ☘ این حرکت است. اگر می‌خواهیم ببينيم چقدر مورد تأیید ولی امر هستیم، چقدر در مسیر تحقق اهداف رهبر هستیم، ببینیم چقدر دنبال هستیم و چقدر دنبال هستیم؟ کار ما، اقدام سیاسی ما، اقدام علمی ما، کار فرهنگی ما بوی توحید می‌دهد و رنگ عبوديت دارد؟ رفقا خودمانی و راحت بگم، اگر دنبال چیز دیگری باشیم سر کاریم... 🆔 @taalighat
🔻شماره جدید نشریه خط منتشر شد 🌍 جهان پابرهنه‌ها 🌍 💢 نگاهی نو به نظم نوین جهانی 💢 🔖 با آثاری از اساتید و حجج اسلام: فلاح شیروانی، رهدار، حسینی‌نسب، قاسمیان و... 🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁 ⏳ به مدت محدود 💻 جهت تهیه نشریه به 👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈ 🔻🔻🔻🔻🔻 ☘ دوستان ، از بهترین رفقای انقلابی‌ قم هستند که می‌شناسم. شاید تنها نشریه طلبگی باسابقه‌ای است که سال‌ها با حسن سلیقه و جهت‌گیری انقلابی در حوزه منتشر شد. حمايت ازاین کار تمییز طلبگی وظیفه همه ماست. ❤️ خداقوت به همه برادرانم در خانه طلاب 🆔 @taalighat
، همزمان با روی کارآمدن ترامپ و دمیدن در اینکه ایها الناس بترسید از دیوانه که چنین و چنان خواهد کرد، پیام ضعف به بیرون، پیام انفعال به درون و بی‌تدبیری است یا چه...؟! آیا دوستان دلشان برای برجام های بعدی تنگ شده؟ https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1731320772598495911 🆔 @taalighat
در مسیر کار برای ، شنیدن و زخم زبان عادی است. شاید تحمل آن سخت باشد، اما سخت‌تر از آن رعایت در مواجهه با بی‌اخلاقی ها است. بماند... 🆔 @taalighat
📍تغییر در اولویت‌های تخصیص ارز، به نفع مصارف لوکس اغنیاء ارز در شرایط بانکی کالای استراتژیک به‌شمار می‌آید و ارزش حیاتی دارد. گویی به‌جای تمرکز بر حل مسائل اساسی کشور در حال حل مسائل و مرفهین است. از دومینوی آزادسازی ریجستری و عطش رفع فیلترینگ شروع کرده و امروز به آزادسازی واردات بنزین سوپر رسیده! یک باک با ارز نیمایی حدود 3 میلیون و با ارز آزاد بیش از 4 میلیون تومان خواهد شد! در جمعیت 85 میلیونی ایران امروز، چنددرصد توان پرداخت یک باک بنزین 4 میلیونی را دارد؟! آری! فقط یک درصد بسیار بسیار محدود، یعنی مرفهین، لاکچری ها و اهالی آیا دولت در حال حل مسئله عموم ملت ایران است یا پرداختن به دغدغه‌های طبقه خاص؟! با دولت جمهور مردم مواجهیم یا ؟ انگار دولت فهرست اولویت‌های اقتصادی کشور رو سر و ته گرفته! 🆔 @taalighat
📝 چند خط غصه 1.) گاهی ورودهای ظاهراً باطناً و عمیقاً هستند. 2) نیز گاه دچار می‌شوند. 3) گاهی با تحلیلِ حاق مفاد برخی تحلیل‌های راهبردی می‌بینیم چیزی جز خلط نیستند، از جنس "ریختن ماست‌ها در قیمه ها" 4) وقتی دچار از آقا می‌شویم، آیا نبايد از نگران شویم و در صحت تحلیل تردید کنیم؟! 5) از آن‌چه فکر می‌کنیم آسیب‌زاتر و توسعه‌پذیرتر است. جریان خاص، نقطه کانونی انحراف در جبهه انقلاب و حتی در نخبگان انقلاب است. 🆔 @taalighat
🖤 مادر برای عمر کمت گریه می‌کنیم 🖤 هرشب برای قدّ خمت گریه می‌کنیم 🖤 هر روزِ ما برای شما است 🖤 پس لحظه لحظه پای غمت گریه می‌کنیم... 🆔 @taalighat
دِلا بکوش مُطهر بمان و مَحرم باش دخیل چادرِ دُخت رسول اکرم باش به تزکیه سپری کن دو روز دنیا را بدین طریق، به چشم خدا مُکرّم باش تو جمع عالَم دنیا و آخرت هستی مباش فکر دو عالم، خودت دو عالم باش مسافریم و از اینجا خلاصه باید رفت به فکر رفتن از این نشئه نیز کم کم باش ز راه می‌رسد آن دم که صور را بدمند از این به بعد دَمادَم به یاد آن دَم باش به سفره خانه‌ی حاتم مَبَر نیاز، اما اگر به خانه‌ی تو آمدند حاتم باش اگر درست نکردی، خودت درست بمان کسی به دست تو آدم نشد، تو آدم باش غَمی به غُصه‌ی همسایه‌هات اضافه نکن ولی به غُصه‌ی همسایه‌هات مرهم باش بگو به "زن" که زنی فاطمه نخواهد شد بگو که لااقل آسیه باش، مریم باش چراغ خانه به مسجد رواست، نی خانه به فکر مسجد و محراب و ابروی خم باش گر ایستاده بمیری شهید می‌میری درست مثل شهیدان چو کوه، محکم باش کلید قفل به‌دست گریه‌ی توست امیدوار به این اشک‌های نم نم باش آهای اُمت اسلام! بهر پیروزی دخیل چادر دخت رسول اکرم باش 📝 | عضو شوید👇 ↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
نقدی بر یک نقد اخیراً متنی از جناب حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده است که نکاتی درباره آن تقدیم می‌شود: 1. خلط معنای فقه فردی و اجتماعی وی می‌نويسد: "معلوم می‌شود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد" سپس به ارائه آمار دروس خارج صوم و صلاة و حج و طهارت می‌پردازد. نویسنده گویا مایز فردی و اجتماعی را موضوع می‌داند در حالی‌که تفاوت و تمایز اصلی بین فقه فردی و اجتماعی علاوه بر موضوع، عنصر رویکرد و روش است. این خلط موجب شده است وی گمان کند کثرت دروسی با موضوعات صوم و صلاة به‌معنای غلبه رویکرد فردی است و اگر مثلا فردا 200 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشیم، به مرحله موفقیت در فقه اجتماعی رسیده‌ایم. در حالی‌که حتی اگر روزی 400 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشيم، اما رویکرد تغییر نکرده باشد، ما همچنان گرفتار فقه فردی هستیم. رهبر معظم انقلاب دراین باره می‌فرمایند: "فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به اداره‌ی یک کشور، اداره‌ی یک جامعه و اداره‌ی یک نظام باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از اداره‌ی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیه‌ی ابوابی که وجود دارد. بایستی همه‌ی اینها را به عنوان جزیی از مجموعه‌ی اداره‌ی یک کشور استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد." 2. عدم تفکیک بین درس خارج آموزشی و درس خارج پژوهشی بسیاری از دروس خارج ماهیت آموزشی آموزشی دارند. در درس خارج آموزشی طلبه با روش اجتهاد و تفقه آشنا می‌شود. اتفاقا بهترین ابواب برای آموختن و سیاه مشق اجتهاد، ابواب عباداتند که کثیرالروایه و کثیرالرساله هستند. اما دروس خارج پژوهشی که با رویکرد تولید علم صورت می‌پذیرد حلقات محدودتری را شامل می‌شود و به افرادی اختصاص دارد که از مرحله آموزش عبور کرده و در آستانه اجتهاد قرار دارند. هم‌اکنون دروس خارجی در این مستوی و با موضوعات جدید نیز برقرار است. نقد بی‌مهابای دروس خارج متعددی که بستر تربیت مجتهدان آینده را فراهم می‌کند، و نشان پویایی حوزه است، حکایت "یکی بر سر شاخه بن می‌برید" است. مگر می‌توان بدون تکیه به عنصر اصیل گام در مسیر حل موضوعات نوپدید گذاشت؟ اگر زیرساخت روش‌شناختی سست باشد، محصولی جز قیاس یا التقاط یا استحسان نصیب جامعه اسلامی نخواهد شد. از سوی دیگر امروز بیش از 20 مرکز تخصصی فقهی در قم دایر است که در دو سطح به تربیت طلبه می‌پردازند. سطح اول درس خارج عمومی است که روش اجتهاد را می‌آموزد و سطح دوم درس خارج تخصصی که اجتهاد عملی در موضوعات جدید را کار می‌کند. 3. عدم التفات به تدریجی بودن تحول متأسفانه عزیزان توجه ندارند که تحول امری زمان‌مند و تدریجی است. اینکه طی یک دهه اخیر و تدابیر ریاست جدید حوزه آیت‌الله اعرافی چنين تغييری رقم خورده است، آن هم باتوجه به اقتضائات بوم سنتی حوزه، امری مهم، روبه جلو و قابل تقدیر است. 4. عدم اشراف کامل نسبت به میدان اولا گویا ایشان نسبت به تنوع موضوعات دروس خارج نیز اشراف نداشته و مواردی را پیشنهاد می‌دهد که امروز درس خارج متناظر با آن موجود و دایر است. از جمله: فقه شهرسازی فقه پوشش فقه محیط زیست فقه روابط بین ادیان و مذاهب ثانیاً ازسوی دیگر ایشان در طلیعه سخن به‌نوعی دروس خارج جدید را توصیف می‌کند که گویی مربوط به چندسال اخیر بوده و با تعداد کمی برگزار می‌شود درحالی‌که برخی از دروس خارج چون فقه الاداره، فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه اقتصادی و... دارای سابقه قریب به 20 سال و برخی بیشتر هستند. ثالثاً برخی از این دروس امروز با تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد برگزار می‌شود. همچنين تنها برخی دروس به‌صورت یک روز در هفته بوده و بسیاری به‌عنوان درس اصلی و به‌صورت روزانه برگزار می‌شود. 5. لزوم پاسخگویی نسبت به عملکرد شخصیت حقوقی باتوجه به ریاست ایشان بر دانشگاه قم که بستر مناسبی برای ایجاد زمینه تحول در علوم انسانی است، اما عملکرد ایشان موجب شده برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه نسبت به مدیریت وی نقدهای راهبردی داشته باشند. لذا خوب است گزارشی از عملکرد در دانشگاه ارائه شود تا اگر موفقیتی بوده، حوزه از تجارب ایشان استفاده کند. 6. مصب نقد اما آیا روند موجود قابل نقد نیست؟ آیا می‌تواند پاسخگوی نیاز حکومت دینی باشد؟ آیا صرف تحول در موضوعات دروس خارج مشکل را حل می‌کند؟ اینجا نکات و وجود دارد که انشاالله بعدا درباره آن خواهم نوشت. اما موجب می‌شود راه برای نقدهای اساسی مسدود شود. 🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر یک نقد اخیراً متنی از جناب حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده
📝 در سلسله یادداشت‌های "حوزه‌ای که نمی‌شناسیم" به جوانب مختلفی از وضعیت حوزه امروز اشاره شد. مهم است نقاط قوت و ضعف را درست و در جای خود ببینیم تا بتوانیم تحلیل متوازن از شرایط داشته باشیم. 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat_list/135
امروز چهلمین سالگرد شهادت است. نمی‌دانیم "بل هم احیاء عند ربهم یرزقون" چه مقامی است و یعنی چه؟! اما اگر باور کنیم شهدا زنده‌اند از حیات آن‌ها حیات می‌گیریم. امام حقیقت این مقام را می‌دانست که گفت "تربت پاک شهدا دارالشفا است". شهدا همه عزیزند و عشقه ❤️ نثار همه شهدای دفاع مقدس به‌ویژه آقامهدی زین‌الدین و شهدای غزه و لبنان به‌ویژه سیدحسن نصرالله 🆔 @taalighat
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
دعا برای جبهه مقاومت.mp3
438.1K
و ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۳ حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد به‌طور مؤکد فرمودند: رزمندگان مقاومت در لبنان، در فشار هستند. به نام مولا امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام، ۱۱۰ مرتبه این دعا را بخوانیم؛ اللهمّ اجْعَلْ جُیوشَ المقاوَمَةِ فی دِرْعَکَ الحَصینّةِ الّتی تَجْعَلُ فیها مَنْ تُرید اگر می‌توانیم، دعای توسل بخوانیم. اگر می‌توانیم حدیث کساء بخوانند. اگر می‌توانیم توسل به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها داشته باشیم. از صمیم دل دعا کنیم!@ShiaTowhid
هدایت شده از باب جهاد
یک جمله؛ هیچ وقت سعی نکنیم کسی بشویم!
☘ امداد مقاومت با روضه این ایام با مسائل پیچیده و شرایط خطیری در و مواجهه با دنیای استکبار روبرو هستیم. می‌دانیم نسبت به این امر مسئولیم و باید اقداماتی کنیم که درباره آن زیاد هم گفتیم. بااین حال تدبیر و اقدام و کنش عملیاتی و... همه جای خود اما... هم حقیقت لیلة القدر فاطمه است و هم شب‌های ، شب‌های قدر. پیچ تاریخی را باید با مدد زهرا پشت سر گذاشت. مقدرات آینده مبارزه با را اولین شهیده است که رقم می‌زند. توسل به مادر گره‌های بزرگ را باز می‌کند. بیایید با و روضه به رزمندگان جبهه مقاومت مدد برسانیم. قدرت اشک و عظمت و اثر روضه در عالم را دست‌کم نگیرید. این شب‌ها حتماً به روضه برویم. و حتماً به‌نیابت از رزمندگان خط مقدم مبارزه با توسل و گریه کنیم. و گره‌های بزرگ باز می‌کند. اشک بر جانفدای امیرالمؤمنین هم در عالم معنادارد و هم معنا می‌سازد.... ساده عبور نکنیم... 🆔 @taalighat
تعلیقات
☘ امداد مقاومت با روضه این ایام با مسائل پیچیده و شرایط خطیری در #جبهه‌_مقاومت و مواجهه با دنیای ا
جامِ نوشین روضه ❤️ اکسیر است، است، عروج به عالم حسین است، به‌خصوص اگر از زبان اهل روضه به گوش برسد. ❤️ این شب‌ها در جوار آستان علی بن جعفر علیه‌السلام، هرشب تا شام شهادت صدیقه‌طاهره سلام‌الله‌علیها است، با دم روضه‌خوان دلسوخته الحسینی ❤️ هیئت اینجا طعم دیگری دارد، اصلاً همین‌که در کنار این همه شهید عاشق از عشق می‌گویند جور دیگری است. حالا فکر کن روضه مادر را کنار بخوانند... اصلاً اینجا همه‌چیز فرق می‌کند... ☘ اگر وقت داشتید حتماً شب‌ها به این جلسه مشرف شوید... ✅لینک کانال هیئت https://eitaa.com/yazeinaba_ir ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: روایت‌های انفعالی از مقاومت 🔻 بخش اول 🔻 ترجمه موقعیت تاریخی ما و قله‌ای که هدف گرفته‌ایم، ایستادن در نقطه مقاومت و انتخاب است. هر کشوری برای پیشبرد راهبردهای کلان خود نیاز به و توجیه و باور و همراهی افکار عمومی و توده نخبگان دارد پس امروز تبیین یکی از اساسی‌ترین نیازهای ایران برای عبور از این مرحله مهم است. فاطمیه فرصت مناسبی برای است. 🔻 مسئله مقاومت را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد. اما سه زاویه اساسی عبارتنداز: 1. وجود روایت‌های انفعالی و غلط از مقاومت 2. وجود استدلال‌هایی مبنی بر غلط بودن مقاومت 3. فقدان تقریر نو و جذاب از مقاومت همین سه امر موجب شده است طیف قابل توجهی از جامعه به دیده تردید در اندیشه مقاومت بنگرند. در این یادداشت ابتدا به بررسی روایت‌های انفعالی و موانع توسعه اندیشه مقاومت اشاره می‌کنیم و در ادامه به طرح و تبیین رویکرد نو از مقاومت می‌پردازیم. 1. انواع روایت‌های انفعالی مقاومت: 🔹 مقاومت به‌مثابه عقب‌ماندگی: برخی مقاومت را به‌معنای عدم پیشرفت و مقابله با توسعه می‌دانند. مقاومت، یعنی جلوگيري از تحول، ارتباط بین‌المللی و عقب‌ماندن از قافله پیشرفت و رفاه در جهان. 🔹 مقاومت به‌مثابه قحطی: برخی مقاومت را ایستادن در نقطه تاریخی شعب ابی طالب می‌دانند. ازاین منظر مقاومت یعنی فشار و رنج اقتصادی، نفی رفاه و گشایش، و انتخاب سختی و معیشت محدود به قیمت قطع ارتباط با آمریکا و تمرکز بر تأمین هزینه‌های نظامی نیروهای نیابتی 🔹 مقاومت به‌مثابه جبر دین: برخی اندیشه مقاومت را جبر نهاد و آموزه دین می‌دانند. اساسا دین به‌صورت نامعقولی ما را به مقاومت در برابر ظالمان دعوت می‌کند که نتیجه آن عقب‌ماندگی دائمی است. 🔹 مقاومت به‌مثابه شکست قهرمانانه و سیاست‌ورزی ارتجاعی: مقاومت نوعی سیاست‌ورزی ارتجاعی است که با اصرار بر یک موضع و بدون لحاظ مصلحت ملت، شکست را بر پیروزی ترجیح می‌دهد به‌بهای عدم عدول از موضع خود. این دست سیاستمداران حاضرند یک ملت خسارت ببیند، شکست بخورد اما از حرف خود کوتاه نیایند. یعنی نوعی سیاست‌ورزی غیرمعقول و دیکتاتورمآبانه 2. انواع روایت‌های نفی مقاومت: زاویه دیگری از مسئله، استدلال بر غلط بودن مقاومت است. این استدلال‌ها انواع گوناگونی دارد: 🔹 روایت مبتنی بر بزرگنمایی قدرت دشمن بنابر این روایت اساساً ایستادن دربرابر دشمن چیزی جز شکست نیست، چه آنکه قدرت دشمن آنچنان بزرگ است که کسی را توان مقابله و ایستادن دربرابر آن نیست. باید با کدخدا بست وگرنه حتی مشکل آب خوردن ما هم حل نمی‌شود و دشمن با فشاردادن یک کلید ما را نابود می‌کند. 🔹 روایت مبتنی بر ما نمی‌توانیم ازاین منظر مقاومت غلط است نه تنها چون دشمن قوی است بلکه اساساً ما بی‌عرضه هستیم. ما کجا می‌توانیم به توانمندی‌های بزرگ دست یابیم. ما نهایت توان مان آبگوشت بزباش است و بايد برای اداره اموراتمان از خارج کاربلد بیاوریم. 🔹 روایت مبتنی بر آموزه دینی حرمة القا النفس فی التهلکه دراین نگاه مقاومت یعنی نابودی، زوال و شکست. مقاومت یعنی به مقتل رفتن. مقاومت یعنی با دست خود، خودمان را به نابودی بکشانیم و چنین اقدامی مصداق امر حرام "القا النفس فی التهلکه" است که دین ما را از آن نهی می‌کند. این روایت گاه ازناحیه قرائت انجمن حجتیه نیز تقویت می‌شود و مقاومت، مبارزه در عصر غیبت به‌شمار می‌آید و هر علمی قبل از ظهور، طاغوت شناخته می‌شود. 🔹 روایت مبتنی بر قهری بودن پذیرش نظم جهانی این نگرش به روند تحولات جهانی و مبتنی بر خوانش مدرن از فلسفه تاریخ است که نظم جهانی و جهانی شدن را امری محتوم می‌داند. اساساً مقاومت یعنی ایستادن در برابر روند طبیعی تاریخ و مبارزه با طبیعت تاریخ جز شکست نیست. 📌ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: روایت‌های انفعالی از مقاومت 🔻 بخش اول 🔻 ترجمه موقعیت تاریخی ما و قله‌ای
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: عقلانیت مقاومت 🔻 بخش دوم 1⃣ لزوم عبور از روایت‌های انفعالی از مقاومت: روایت غالب از مقاومت، روایت از زاویه ضعف و انفعال است. در این روایت ما همواره در موضع تهدیدشدن، در آستانه شکست و نابودی و در موضع دفاع و حفظ وضع موجود قرار داریم. این زاویه هیچ امیدی نمی‌آفریند و هیچ شوق و انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند و دیوار به دیوار تسلیم تعریف شده است. در روایت انفعالی از مقاومت، آینده مبهم، تاریک و دلهره‌آور است. ما ناگزیریم مقاومت را آن‌چنان که هست، باهمه اقتضائاتش معرفی کنیم و واقعیت این است که مقاومت، یک زیست امیدبخش و سرشار از پویایی است. 2⃣ عقلانیتِ مقاومت: مقاومت برخاسته از عقلانیت اصیل شیعی است. اما این عقلانیت مختصاتی دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان مقاومت واقعی را رقم زد. برخی اضلاع عقلانیت مقاومت عبارتند از: 2.1. مقاومت، جمع بین آرمان و واقعیت: اما در اندیشه اصیل شیعی، مقاومت ایستادن در نقطه انتخاب است. مقاومت یعنی خواستن و انتخاب تغییر وضعیت موجود و عبور از موانع برای دستیابی به هدف. مقاومت در نگاه شیعی، سرشار از امید است. امید به امکان عبور از مشکلات، باور قلبی به "إن مع العسر یسرا" مقاومت یک نگاه واقع‌بینانه و یک زیست آگاهانه است. در نگاه مقاومت، وجود مشکل و موانع و به تعبیر قرآنی "عُسر" به‌رسمیت شناخته می‌شود. این یک واقعیت است. اما مهم نحوه مواجهه با واقعیت است. یک روش مواجهه با مشکل در مسیر رسیدن به هدف، تسلیم در برابر مشکل و صرف نظر از هدف، تنزل از آن و تغییر هدف است. اما روش دیگر پافشاری بر هدف، خواسته، و عدم تنازل از آن است. نام این روش رسیدن به هدف، است. اما مقاومت با عقلانیت قرین است نه با تهور که عاری از تعقل است. تهور به دل مشکل زدن منهای عقلانیت و محاسبه است. متهور هيچگاه به‌هدف نمی‌رسد و فقط هزینه می‌سازد. اما مقاومت واقعی جمع بین آرمان و واقعیت است. 2.2. عقلانیتِ مقاومت و مسئله صبر: عقلانیتِ مقاومت و واقع‌بینی آن اقتضا می‌کند حل مسئله در بستر زمان تعريف شود. اینجاست که معنا می‌شود. صبر راهبردی، سازش و تسلیم نیست، صبر راهبردی، کنش و اقدام است اما با لحاظ واقع. البته خوانش های انحرافی می‌کوشد مفهوم صبر راهبردی را به سازش و تسلیم تأویل ببرد اما صبر راهبردی در اندیشه شیعی و خاموش و فکورانه است. 2.3. عقلانیت مقاومت و سنن الهی: مقاومت با تکیه بر از بن‌بست‌ها عبور می‌کند. عقلانیت توحيدی به سنن الهی تکیه دارد. بنابر این اندیشه است که اولاً می‌داند نتیجه صبر، "یُسر" است. ثانیاً اگر مجاهده کند، "لنهدینّم سبلنا" شامل حال او شده و راه‌های ناشناخته نمایان می‌شود و ثالثاً شامل او می‌شود. اما رابعاً شرط همه این‌ها "تنصرالله" و "فأستقم کما امرت" یعنی برای رسیدن به نتیجه است. بدون استقامت و تحمل دشواری‌ها امکان عبور از آن وجود ندارد. 3⃣ مقاومت، امید، حرکت و نوسازی: مقاومت به یک منبع عقل و حکمت تکیه دارد که می‌داند براساس آن می‌تواند از مشکل عبور کند. امکان عبور از مشکل امیدساز است. اگر جامعه‌ای بداند که مشکل هست اما امکان و راه عبور از آن وجود دارد، به آینده امیدوار می‌شود.مقاومت یعنی هیچگاه وجود ندارد. مقاومت یعنی در سخت‌ترین شرایط، روزنه امید وجود دارد. ازاین‌رو در بستر مقاومت امکان زندگی با شکوفایی فراهم می‌شود. هنگامی‌که امکان عبور از مشکل فراهم آمد، آغاز می‌شود و جامعه از رخوت و عبور می‌کند. پس جامعه‌ای که مقاومت را انتخاب می‌کند، درواقع پویایی و سازندگی را انتخاب کرده است. 🆔 لینک بخش اول یادداشت: https://eitaa.com/taalighat/1846 🆔 @taalighat
رهبر انقلاب: امروز هر اندازه گسترش دارد فردا این گسترش چند برابر خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۵
دلم ز داغ تو سید هنوز هم خون است بهای خون تو محو کیان صهیون است 🆔 @taalighat
🖤 چقدر زود دومین عروج اندیشمند برجسته استاد از راه رسید. در دو یادداشت زیر گذرا درباره ایشان نکاتی نوشته‌ام: 🔻🔻🔻 📝 در سوگ استاد فقید https://eitaa.com/taalighat/766 https://eitaa.com/taalighat/767 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: عقلانیت مقاومت 🔻 بخش دوم 1⃣ لزوم عبور از روایت‌های انفعالی از مقاومت: ر
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، پیشرفت، استقلال 📌بخش سوم 🔻 مقاومت و پیشرفت از غایات مقاومت، پیشرفت است. مقاومت مبارزه دائمی برای رسیدن به قله‌های بلند توانمندی و سربلندی است. مقاومت، راضی نشدن به وضع موجود است. مقاومت تلاش برای حل و رفع موانع است. مقاومت ایده‌ای بلند است که آینده و را نوید می‌دهد. ساختن آینده مطلوب متکی و براساس زیست‌جهان و مبانی یک ملت است و مقاومت این آینده را هدف گرفته است نه هر آینده مدهوش کننده‌ای را. مقاومت میخواهد بسازد نه رؤیای مدرن را، چه آنکه هر رؤیایی، رؤیایی ما نیست. آنچه در اطراف خلیج می‌بینید هیچ نسبتی با مبانی و فرهنگ و ارزش‌های آن ملت‌ها ندارد. نشین، شهروندان غرب در خاورمیانه اند. اما مقاومت می‌خواهد مردم ایران اسلامی، آینده مطلوب و رؤیای ایرانی مناسب با فرهنگ و ارزش‌های خود را بسازند. پروژه مدرنیته، همه‌چیز است حتی رؤیاهای ملی، مدرنیته تجلی بدخیم ترین وجه از وجوه استبداد در تاریخ بشریت است که در آن ملت‌ها از فرهنگ، پیشینه و خواسته‌ها و حتی رؤیای خود محروم می‌شوند و باید ارزش‌ها، خواسته‌ها و مطلوبیت‌های مدرن را مطلوب خود بدانند، به‌نحوی که ملت‌ها دچار انعزال و خلع هویتی می‌شوند. مقاومت، پایداری و پایمردی بر حفظ هویت‌ ملی و دینی است. مقاومت ایستادگی در برابر است برای حراست از آزادی عمل مردم. مقاومت در کنار مردم و در مقابل استبداد است. 🔻 مقاومت و استقلال بنابر آنچه گذشت، رهاورد مقاومت، استقلال و عدم وابستگی است. مقاومت را هدف گرفته است. پیشرفت مبتنی بر استقلال و است که ماندگار و پایاست وگرنه پیشرفت منهای استقلال، عاریتی است که اگر لحظه‌ای از فرامین ابرقدرت‌ها تخطی کنید، آن را از شما دریغ خواهند کرد. مقاومت یعنی اعتقاد به توانمندی‌های یک ملت و منابع سرشار کشور است. ملتی که دارای است می‌تواند در پی استقلال باشد، بدون اذعان و باور به توانمندی درونی امکان پیگیری وجود ندارد. مقاومت که گفته‌شد دارای رویکرد واقع‌بینانه دارد، یکی از واقعیت‌ها را توانمندی‌های درونی ملت می‌داند. 🆔 @taalighat
❤️ عجب هدیه‌ای 🖤 🆔 @taalighat
تعلیقات
📍در ادامه یادداشت "آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما در جبهه انقلاب"، مطلب زیر تقدیم می‌شود: 📝 مقوله اثرگذا
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان 🔹 طی چند یادداشت بر مسئله تأکید شد. ایشان در سخنان اخیر مجدد بر این مسئله تأکید کردند. ما معمولا درگیر ظواهر کار، و کمّی و چشم‌پرکن هستیم اما مسئله اثرسنجی و کمتر مدنظر است. این سخنان اختصاص به مثلاً کنگره‌های شهدا ندارد، بلکه مخاطب آن کلیت جبهه انقلاب و دستگاه‌های متولی فرهنگ در کشور است. مرور مجدد بیانات ایشان مهم است: 🔻 "آنچه من سفارش میکنم، در درجه‌ی اوّل این است که این کارهایی را که شما در این بزرگداشتها انجام میدهید، جوری انجام بدهید که باشد. صِرف ساختن کتاب کافی نیست، صِرف ساختن فیلم کافی نیست؛ ممکن است یک فیلمی را زحمت بکشند بسازند، بیننده هم نداشته باشد، کسی نگاه نکند. فیلمی که کارگردانیِ خوب نداشته باشد، ساخت خوب نداشته باشد، مضمون خوب نداشته باشد، شیرین و زیبا نباشد، خب زحمت کشیدید، پول خرج کردید، کسی هم به این فیلم نگاه نمیکند!.... به جای ده فیلم، دو فیلم بسازید، منتها دو فیلمی که وقتی پخش شد، همه بگویند که باز هم پخش کن؛ این خوب است.... 🔻 این یک نکته است: دنبال باشید. جوری کتاب درست کنید که بعد از اینکه یک چاپش تمام شد، مشتری‌ها بیایند چاپ دوّم و چاپ سوّم را بخواهند، و همین‌طور تا آخر. و کارهای دیگری که انجام میدهید. 🔻 یک نکته‌ی دیگر این است که کنید ــ که من این را به بعضی‌های دیگر هم که از یک شهر دیگری آمده بودند تذکّر دادم ــ یعنی وسیله‌ی بگذارید؛ 🔻 ببینید حالا این جوان شما بعد از آنکه این کارهای شما را دیده، رفتارش، سبک زندگی‌اش، لباس پوشیدنش، نماز جماعت رفتنش، هیئت رفتنش، با مسائل سیاسی روبه‌رو شدنش، با گذشته چه فرقی کرده. البتّه اینها زحمت دارد، خیلی مشکل است امّا باید بشود؛ یعنی آن وقتی این کار شما یک کار واقعیِ موثّرِ جان‌داری است و جهاد فی‌سبیل‌الله است که این نکات در آن حتماً رعایت بشود." " بيانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان" 🆔 لینک یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/taalighat/1798 🆔 @taalighat
تعلیقات
📍تأکید چندباره رهبری بر مسئله #اثرگذاری در دیدار با اعضای کنگره شهدای اصفهان 🔹 طی چند یادداشت بر م
"اثربخشی" به‌عنوان معیار و سنجه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی 🔹 تقریبا همه می‌دانیم که کارهای فرهنگی ما در بخش‌های مختلف میل و سوق به‌سمت دارد. حال اگر کسی بتواند همین گزارش کمی را با انواع قالب‌های جذاب به مدیران بالادستی خود گزارش دهد، موفق‌تر به‌شمار می‌آید. ساخت نموادار و اینفوگرافی و تیزر و... ده‌ها مدل ارائه یک اتفاق برای به‌چشم آمدن کار در نگاه مدیران. برای اینکه جسارت به کسی از عزیزانمان نشود به‌صورت مصداقی اشاره نمی‌کنم اما مرور کوتاهی بر رخدادهای فرهنگی اطرافمان شواهد متعددی بر غلبه نگاه کمی گرا را نشان می‌دهد که سخنی از توصیف آثار کیفی آن اقدامات در بین نیست. 🔹 جالب اینجاست که ما نیز به‌همین تمایل دارد و هرچه کاتالوگ گزارش گلاسه و تمییز و جذاب‌تر باشد، کاررا قوی‌تر می‌دانیم. همین کمّی گرایی در ارزیابی و به‌نوعی ظاهرگرایی موجب شده است مورد غفلت واقع شود. 🔹 اثربخشی به‌مثابه شاخص ارزیابی کیفی: برای ارزیابی کیفی نیازمند طراحی سامانه و سنجه های مختلفی هستیم اما ازاین میان مسئله از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. تعیین حوزه‌های اثر در هر موضوع متناسب با آن، و تعیین روش ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن، و طراحی برخی از کارهای لازم در این زمینه است. باید مراقبت کرد با روش‌های دیگری کمی گرایی را با اسم ارزیابی کیفی به خورد دستگاه‌ها ندهند. 🆔 @taalighat
📌 یادداشت‌هایی درباره کلیپ تقطیع شده از صحبت‌های مهدی افراز 🔻 بعد از انتشار یک فیلم تقطیع شده از برادر عزیزم آقامهدی افراز و دیدن قضاوت‌های شتاب‌زده می‌خواستم متنی بنویسم و البته نوشتم اما به جهاتی از انتشار آن منصرف شدم. دیدم الحمدلله رفقای جبهه انقلاب هوشیار، و مؤمنانه تشخیص می‌دهند چطور باید از جبهه انقلاب حراست کرد و خیلی ها دست به قلم شدند. به‌همین زحمات بسنده می‌کنم و خدا را برای این رشد بچه‌های انقلاب سپاسگزارم. 🔹یادداشت برادر عبدالحسين مشکانی https://eitaa.com/Vakavi/11376 🔹یادداشت برادر علی محمدی https://eitaa.com/alimohammadi1389/1830 🔹یادداشت برادر علی مهدیان https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2730 🔹یادداشت برادر محمدصابر صادقی https://eitaa.com/mssadeghi_ir/1646 🔹یادداشت برادر حميدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal/7367 🔹یادداشت توضیحی مهدی افراز https://eitaa.com/afrazmahdi/150 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، پیشرفت، استقلال 📌بخش سوم 🔻 مقاومت و پیشرفت از غایات مقاومت، پی
📝 درآمدی بر اندیشه مقاومت: مقاومت، فکر، سبک زندگی 🔻 بخش چهارم 🔻مقاومت، تفکر، نخبگان 🔹 مقاومت بستر رشد علم و رشد و تفکر است. وقتی راه‌های را سد می‌کند، باید بیشتر اندیشید. مقاومت به فکر، علم و اندیشه بیشتر از دیگر جوامع هم نیاز دارد و هم بها می‌دهد. رشد و تحول علمی در زیست مقاومت، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. کشوری که مقاومت را انتخاب می‌کند یعنی تکیه اندیشه بومی را برمی‌گزیند و کسی اندیشه بومی را برمی‌گزیند یعنی مرجعيت یافتن را انتخاب می‌کند. پس دنیای مقاومت، دنیای نخبگان است و از آن‌جایی که نخبگی مختص یک طبقه نیست بلکه در لایه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد، مقاومت، دنیای تکیه به ظرفیت‌های مردمی است. نکته مهم اینکه در فضای اندیشه مقاومت است که توان در مسیر پیشبرد اهداف جامعه را دارد. 🔻مقاومت و سبک زندگی 🔹وقتی مانع بر سر راه طبیعی وجود دارد، پیمودن مسیر دشوارتر است پس باید بیشتر از حالت طبیعی و عادی کوشید. وقتی دشمن مانع‌تراشی می‌کند، برای عبور از موانع باید بیشتر کوشید. ازاین‌رو زیست مقاومت، است. انسان عصر مقاومت خود را همواره در صحنه درگیری با می‌داند پس چون یک مجاهد تلاش می‌کنند نه چون یک کارمند. مقاومت انسان خویش را تغییر می‌دهد. شهروند مدرن برای تمتع مادی براساس منطق منفعت شخصی کار می‌کند لذا زیست کارمندی تولید می‌شود که به ساعت‌کاری متعهد است. اما انسان مقاوم، مجاهد می‌شود، برای منفعت عمومی می‌کوشد، او برای تحقق آرمان از لذت‌ها و آرامش خود می‌گذرد. مقاومت، به‌معنای زیست مجاهدانه، بخشی از زندگی او نیست، بلکه سبک زندگی او است. در چنين شرايطي منتظر نمی‌ماند سازمان از او کاری بخواهد، هرجا باری بر زمين باشد با کمال میل برمی‌دارد. حتی اگر نفع مادی در پی نداشته باشد. 🆔 @taalighat