eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
20150304084947-9978-23.pdf
432.2K
📌 علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی 🔹 حسین سوزنچی 🆔 @taalighat
20150304085023-9978-36.pdf
425.1K
📌 چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت‌الله جوادی آملی 🔹 عبدالحسین خسروپناه 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها _ 17 ⌛️ بین بازاری‌های قدیمی مرسوم بود قبل از اینکه شروع به کسب و کار کنند، ابتدا شش ماه
_ 18 🔻 نقش تربیتی بزرگان هر جمع (1) ☘ یک مفهوم بسیار اثرگذار در بین قدیمی‌ها، مفهوم و بزرگتری بود. هر صنف و هر جمعی یک بزرگ داشت که در شعاع او اتفاقات مبارکی رقم می‌خورد. ☘ یکی از مهمترین دغدغه‌های بزرگ یک جمع بود. دغدغه اطرافیان بود. بزرگترها خودشان را نسبت به رشد اطرافیانشان مسئول می‌دیدند. ☘ حالا این دغدغه و این بزرگی کردن بروزات و مختلفی داشت. گاهی با گفتن یک تذکر، گاهی با یک حضور به‌موقع هنگام انحراف، گاهی با ریش سفیدی هنگام اختلاف بین دونفر، گاهی با سنگ صبور شدن، گاهی با انتقال یک تجربه، و... . بزرگ، بزرگی می‌کرد و جوان‌ترها بود. ☘ از یک سو بزرگترها می‌کردند، ستون خیمه یک جمع بودند و نقش و گری برای اطرافیانشان داشتند. ☘ از سوی دیگر دنبال یک بودند و نسبت به بزرگ جمع خود، کوچکی و و خضوع داشتند. با کنار هم قرار گرفتن این دو عنصر، امر رقم می‌خورد. البته در هر جمعی بر اساس تراز همان صنف و جمع. ☘ نکته مهم اینکه: 📍هم بزرگان جمع، بزرگی می‌کردند و مدار و محور و تکیه‌گاه و و مرشد بودند. 📍هم کوچکترها، به‌دنبال بزرگتری بودند تا دست در دست او نهند. کوچکی کردن در مقابل بزرگ ترها، بزرگی و رشد و تعالی به همراه داشت. ❇️ یک آسیب مهم بین جوانان امروزه این که اساساً خیلی احساس به یک بزرگتر به‌چشم نمی‌خورد. جوان خودش را صاحب تشخيص می‌داند و گوشش به حرف کسی بدهکار نیست. بزرگترها هم مثل قبل بزرگی نمی‌کنند. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌 به قول تا کسی بزرگ نبیند، بزرگ نمی‌شود... 🆔 @taalighat
🔸قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه السلام : خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ. دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی‌باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان. 📚تحف العقول، ص. ۴۸۹ ✨ولادت امام حسن عسکری علیه السلام، تهنیت باد 💐 🆔 @taalighat
📝 ساعتی پیش رهبر انقلاب اسلامی در حکمی اعضاء را برای دوره جدید منصوب کردند. ❇️ طبق حکم رهبر معظم انقلاب، افراد ذیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی جای خود را به نفرات جدید دادند و دیگر در ترکیب شورا حضور ندارند: 📍محمدرضا عارف، رضا داوری اردکانی، سیدعلیرضا صدرحسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزت‌الله ضرغامی، محمد محمدیان ❇️ افراد ذیل با حکم ، امروز به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمدند: 📍ایمان افتخاری، امیرحسین بانکی‌پور فرد، عادل پیغامی، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، مرتضی میرباقری، احمد واعظی 🆔 @taalighat
▪️السلام علیک یا فاطمة المعصومه▪️ جود و کرامت از کرمش جاودان شده هر چه دخیل هست به سویش روان شده جبریل هم اگر برسد در حریم او حس میکند که وارد صحن جنان شده او ظاهرش بتول ولی باطنش علی است در پشت آن جمال، جلالی نهان شده از چه تمام فاطمه ها عمرشان کم است دنیا چرا به "فاطمه" نامهربان شده خواهر حریف هجر برادر نمیشود بیهوده نیست اینهمه قدش کمان شده با احترام آمد و با احترام رفت هر آنچه شآن اوست در اینجا همان شده دور و برش فرشته نگهبان معجرش جانها فدای زینب بی پاسبان شده گاهی میان مجلس نامحرمان شهر گاهی میان محمل بی سایبان شده شکر خدا مقام تو زخم زبان نخورد شکر خدا برادر تو خیزران نخورد 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 طی سفری که به شهر اصیل و مذهبی کاشان داشتیم، سری به زدیم. 📌 هنگام نماز از چندین نفر پرسیدم کجاست؟ فکر می‌کردم یک مجموعه به این بزرگی حتماً نمازخانه زیبا و بزرگی دارد. خیلی‌ها گفتند کاشان مال نمازخانه ندارد. بالاخره کسی آدرس داد که به بالای پشت بام بروید. ‼️ با کمال تعجب با یک اتاقک 1 در 2 متر مواجه شدم که حتی زیرانداز نداشت. یک تخته چوب روی زمین بود و یک سجاده بسیار کثیف بر روی آن پهن شده بود. و تنها برای یک نفر جای نماز خواندن بود. ♨️ این نمازخانه یک مجموعه فروشگاهی بسیار بزرگ بود در شهری مذهبی ‼️ آیا بین این همه هزینه‌های گزاف برای ساخت یک مجموعه بزرگ، ساخت یک نمازخانه تمییز کار سختی بود⁉️ 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها _ 1 ☘ برای من #قدیمی‌ها خیلی عزیز و محترم اند، خیلی ویژه و خاص و #کمیاب اند. خیلی برای دی
_ 19 (1) 🔅 ، فرهنگ خاص خود را به همراه داشت. این فرهنگ، در حیات مدیران انقلابی از جلوه خاصی برخوردار بود. به‌نحوی که برخی از مدیران را به دلیل تعلق به این رویه خاص، خطاب می‌کردند يعني کسانی که هنوز در فضای گفتمانی اصیل انقلاب نفس می‌کشند. 🔅 امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مرور برخی از این ارزش‌ها در قالب خاطرات و تجربه زیستی مدیران هستیم. 🔅 بی‌شک بین مدیران جوان امروز نیز کسانی که بتوان آن‌ها را نامید، وجود دارند. چرا که سخن از یک و گفتمان است که در قالب رفتار مدیریتی بروز و ظهور می‌کند نه فقط یک گذشته و امری متعلق به . هر چند بروز برخی رفتارها در شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص، سهل‌تر است. 💠 مدیر مدیر و انقلابی است، اهل معامله با اصحاب قدرت و ثروت نیست. 💠 را واقعا صاحبان انقلاب و مدار مدیریت می‌داند. اهل مسامحه و سستی نیست. ساده زیست است و پر کار و کم توقع. 💠 خود را برای هزینه می‌کند. مدیر متعلق به آرمان‌های اصیل است. همه همّ و غمّ او اعتلای انقلاب به‌مثابه زمینه ظهور است... 🔻🔻🔻 📝 مدتی از خاطرات مدیران خواهم نوشت... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها _ 19 #مدیران_پنجاه_و_هفتی (1) 🔅 #انقلاب، فرهنگ خاص خود را به همراه داشت. این فرهنگ، در حی
_ 20 (2) ❇️ یکی از بود و به اقتضای مسئولیتش دائماً در سفر کاری داخلی و خارجی بود. اصطلاحاً دائم درگیر بود. 💰 سفرهای خارجی هم با دلار حساب می شد و قاعدتاً مبلغ قابل توجهی بود. اما می گفت: ❇️ من در تمام طول دوره مدیریتم معنای دو چیز را نفهمیدم: 📌 حق مأموریت و اضافه کار 📍هیچ وقت حق مأموریت نگرفتم چون حقی به گردن انقلاب ندارم تا آن را بستانم. 📍هیچ وقت هم اضافه کار نگرفتم چون ما کار اضافه ای برای نکرده ایم. ما آنقدر مدیون انقلاب هستیم که این اضافه کاری ها به پای آن هیچ است... ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پی‌نوشت: 📌آنچه از این دست خاطرات می‌نویسم به معنای نیست، و به معنای تخطئه کسانی که مثلاً حق ماموریت دریافت می‌کنند هم نیست. بلکه تنها به این هدف است که بدانیم برخی در چه مراتبی اهل بودند. 📌برخی در مقابل بیت‌المال و انقلاب خود را مسئول مي‌دانند و برخی دیگر طلبکار بیت‌المال و انقلاب اند و به راحتی می‌گیرند و این را حق خود می‌دانند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها _ 20 #مدیران_پنجاه_و_هفتی (2) ❇️ یکی از #مدیران_ارشد بود و به اقتضای مسئولیتش دائماً در س
(3) ☘ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بود. داشت و باید به تهران می‌رفت. ☘ همسرش بیمار بود و اتفاقا همان ایام تهران نوبت پزشک داشت. به‌طور طبیعی باید باهم می‌رفتند تهران... اما آقای مدیر مکث کرد و گفت: 🔹 با ماشین اداره نمی‌توانم انجام بدهم. ☘ خبر به گوش رسید، استاندار گفت با مسئوليت من میتوانی همسرت را همراه خودت ببری. 📌 این‌طور در مورد احتیاط می‌کردند... نه اینکه ماشین و راننده اداره به‌عنوان خدمتکار خانوادگی مدیر عمل کنند... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها #مدیران_پنجاه_و_هفتی (3) ☘ رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بود. #مأموریتی داشت و باید به
(4) ❇️ نامزد مجلس شورای اسلامی بود. دو روز مانده بود به انتخابات مجلس، بلیط گرفت و رفت خدمت امام هشتم علیه السلام. ❇️ می گفت: بمانم اینجا چکار؟ وظیفه‌ای که داشتم را انجام دادم. می روم خدمت امام علیه السلام، توسل کنم آنچه خیر من و شهر است پیش بیاید. ❇️ آرامِ آرام بود. نه دغدغه رأی نیاوردن داشت نه حرص و اشتیاق رأی آوردن، نه گرفتار لابی و نه اضطراب و استرس هایی که خیلی از نامزدها داشتند. 📍نمایندگی را یک فرصت برای به می دانست نه یک طعمه یا پله برای ترقی. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#قدیمی‌ها #مدیران_پنجاه_و_هفتی (4) ❇️ نامزد #انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. دو روز مانده بود به ا
(5) 🔅 مجلس شورای اسلامی بود و وسط یک جلسه مهم کاری برای حل مشکلی از بود. 🔅 بین جلسه کسی آمد و در گوش او گفت: پدرتان در بستر و در حال احتضار است، خودتان را فوراً به منزل برسانید. 🔅 چند ثانیه در فکر فرو رفت و بعد رو به آقای سید رضا اکرمی [وزیر اسبق آموزش و پرورش دولت شهید رجایی] کرد و گفت: ☘ شما از طرف من به منزل بروید و بالای سر پدرم قرائت کنید. این جلسه ضروری است و من باید برای حل مشکل جلسه را ادامه دهم و نمی توانم اینجا را ترک کنم ولی اگر این کار ثوابی دارد، ثواب آن را به پدرم هدیه می کنم. 🆔 @taalighat
(6) 🔻 رئیس یکی از سازمان‌های اثرگذار بود. در جلسه‌ای اداری از وی درخواست می‌شود صورتجلسه ای را امضاء کند که به‌موجب آن برخی اتفاقات غیرمجاز و تضییع صورت می‌گرفت. از امضاء صورتجلسه خودداری کرد. 🔻 دفعه بعد برای برخی های غیرمجاز مورد فشار قرار گرفت و در هر بار جریان قدرت و ثروت به‌گونه‌ای منفعت‌طلبی می‌کرد اما محکم ایستاده بود و کوتاه نمی‌آمد. هر چند می‌دانست باید هزینه را بپردازد. 🔻 آخرین بار پایین صورتجلسه نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم این اقدام خلاف شرع انور است. والسلام 🔻 به او گفتند: تو را با قاطی می کنی. 🔻 در نهایت مجبور به شد، اما زیر بار کار خلاف شرع و قانون نرفت. مدت‌ها در مضیقه شدید مالی بود اما از آرمان و اعتقادش کوتاه نیامد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌 با همه وجود پای اعتقادش می‌ایستد و اهل و محاسبه منافع شخصی نیست. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ میلاد عقلیه بنی هاشم مبارک ☘ یا که خدا به خلق پیمبر نمی‌دهد یا گر دهد ابتر نمی‌دهد حتی اگر چه فیض الهی به هیچ کس غیر از رسول سوره نمی‌دهد دختر در این قبیله تجلی کوثر است بی‌خود خدا به دختر نمی‌دهد یگانه است و خدا هم به فاطمه تا زینب است دختر دیگر نمی دهد زینب رشیده‌ای است که بر شانه کسی تکیه به غیر شانه نمی‌دهد زینب شکوه خواهریش را در عالمین دست کسی به غیر برادر نمی‌دهد او مظهر صفات جلالی حیدر است یعنی به راحتی به کسی سر نمی‌دهد زینب همان کسی است که در راه عفتش عباس می‌دهد نخ معجر نمی‌دهد 📌 علی اکبر 🆔 @taalighat
📌 مهمانی از دیار غرب... ❇️ چند روزی مهمان عزیزی داشتیم. جوانی بود از که شده بود و به توفیق الهی شیعه شده بود. نکته‌های جالبی در سخنانش بود که برخی از آن‌ها را می‌نویسم. با همه وجود دغدغه ایران را داشت. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 می‌گفت: ایران، ستون فقرات در همه جهان است. اگر ایران تقویت شود، جریان تشیع در همه عالم جان می‌گیرد اما اگر اینجا تضعیف شود، همه‌جا لطمه می‌خورد. 🔻 می‌گفت: تا می‌توانید برای وقت بگذارید و ارزش‌های اصیل دینی و آرمان‌های خود را به آن‌ها منتقل کنید، آینده ایران، در گرو نوع این نسل جدید است و اگر این‌ها منحرف شوند، عملاً چیزی از ایران شیعی انقلابی باقی نمی‌ماند. 🔻 می‌گفت: بر روی نوسازی و ارتباط گیری با نسل جوان متمرکز شوید. با ایجاد پیوند عاطفی با جوان‌ها، به آن‌ها نزدیک شوید تا بتوانید بر روی آن‌ها اثر بگذارید. 🔻 می‌گفت: وقتی وضعیت برخی جوانان را می‌بینم گریه‌ام می‌گیرد. (وقتی این جمله را می‌گفت کرد و منقلب شد.) 🔻 می‌گفت: ، دارای مجموعه‌ای از امتیازات تاریخی _ تمدنی است که در دنیا بی‌نظیر است. مهمترین دارایی شما، برخورداری از یک اصیل است. 🆔 @taalighat
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (1) ☘ حوالی سال 93 بود که به همراه در آزمون ورودی مراکز و مؤسسات تخصصی حوزه شرکت کردیم و هر دو در مقطع سطح سه مرکز تخصصی آموزش حوزه قبول شدیم. هر چند حاج مهدی پرکشید و همیشه سر کلاس احساس نداشتنش آزارم می‌داد. ☘ روال آموزشي و تحصیلی در مؤسسه فلسفه بسیار عادی و بود. روزی سه تا درس و آخر ترم امتحان و نظارت بخش آموزش بر حضور و غیاب، بدون هرگونه کنش متمایز علمی و . ☘ تا اینکه در سال دوم برای درس (شواهد الربوبیه) استاد جوانی به‌نام حجت‌الاسلام شیخ مهدی استاد ما شد. ورود استاد منصوری به دوران تحصیلی ما، آغاز از علم آموزی بود. ☘ بر علوم معقول بسیار مسلط بود. بسیاری از عبارات بوعلی و ملاصدرا را از حفظ می‌خواند و به مکتب مشاء و اشراق و صدرا مسلط بود. هم فلسفه می‌دانست و هم عرفان و فقه و اصول ☘ دغدغه اصلی تربیت همه جانبه و رشد واقعی علمی طلاب بود. اینکه طلبه چند ترم درس بخواند و آخر کار بار علمی نداشته باشد و تنها دستاوردش نمره باشد را برنمی تابید. میخواست فیلسوف تربیت کند، طلبه‌ای که چند واحد فلسفه پاس کرده است. همین شد در بخشی از مؤسسه. ☘ طلبه‌ها با سر درس استاد منصوری حاضر می‌شدند و اشتیاق به علم آموزی بین بچه‌ها موج می‌زد. این اثر وجود یک استاد متمایز بود. 📌 و این شد مبدأ یک در مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم و انتصاب ... 🆔 @taalighat
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (2) 🔰️ تقریبا داریم به شنیدن خبرهای عجیب عادت می‌کنیم. اخیراً خبر رسید جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد شیخ مهدی قائم مقام مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم از این سمت کنار گذاشته شدند. 📌 علی برکت الله.... 🔰️ اما استاد منصوری در مرکز تخصصی فلسفه چه کرد؟ به اذعان همه افرادی که با فعالیت‌های تقریبا یک دهه اخیر مؤسسه آشنا هستند، دوران مدیریت استاد منصوری یک در این موسسه به‌شمار می‌آید. در ادامه تنها برخی از تحولات را مرور می‌کنیم. 🔰️ قرار بود حوزه در راستای فرامین مقام معظم رهبری سیاست تحول را پی بگیرد و از تحولی حمایت کند. اما در کمال تعجب خبری شنیدیم که جز یأس و اعجاب چیزی به ارمغان نمی آورد. 🔰️ کسانی که با فضای مراکز تخصصی حوزه آشنا هستند می دانند تقریبا در بیشتر مراکز تخصصی روال ثابتی وجود دارد. آموزش ترمیک دروس تخصصی حوزه و غلبه استانداردهای دانشگاهی بر تحصیلات حوزوی. استاد در دوران کوتاه مدیریت در مرکز تخصصی فلسفه چنان تحول شگرفی ایجاد کرد که می توانست به عنوان یک الگوی تحولی کارآمد در راستای فرامین مقام معظم رهبری در حوزه علمیه مدل سازی شود. 🔰️ اما گمان می کنید با یک و یک و مدیریتی چه شد؟ 📍برکناری!!! 🖍 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تعلیقات
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (2) 🔰️ تقریبا داریم به شنیدن خبرهای عجیب عادت م
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (3) 📚 نگاهی گذرا به برخی تحولات در دوران مدیریت استاد منصوری (1) 1⃣ تحول در نظام آموزشی و بازگشت به سنت های اصیل حوزویعلم محوری به جای ترم محوری: 🔻 نظام آموزشی حوزه متأثر از برخی تصمیمات غلط، برخی استانداردهای آموزشی دانشگاهی را وارد حوزه کرده و برخی سنت های اصیل حوزوی را به فراموشی سپرد که همواره مورد انتقاد برزگان و تقلید بود. استاد منصوری کوشید سیستم آموزش را به سیستم آموزش تغییر دهد. 🔻 در این دوره کتب حکمی به‌صورت کامل تدریس می‌شدند و محدودیت ترم مانع اشراف بر همه محتوای کتب نبود. 🔻 آنچه در مرکز مهم شد و به عنوان ارزش به شمار می آمد، تسلط بر متون اصیل و قدیمی و فلسفی بود نه تنها گذراندن چند واحد درسی و پاس کردن واحدها. 🔻 پس از این دوره ما در مرکز آموزشی فلسفه از کتاب و تنبیهات بوعلی تنها نمط 4 و 5 را درس می گرفتیم، آن هم به دلیل محدودیت ترم، همیشه مجبور بودیم با سرعت بخوانیم و کمیت بر کیفیت غالب می شد. استاد روالی را طراحی کردند که بسیاری از نمط های اشارات با کمال درس گرفته شود. ✅ توجه به و ایجاد کارگروه های علمی 🔻 در نظام آموزش رسمی فلسفه، همین که چند کتاب محدود فلسفی آن هم به صورت ناقص درس گرفته شود و نمره ای در پایان ترم کسب شود، شما فارغ التحصیل فلسفه به شمار می آیید. استاد این شیوه از علم آموزی را فاقد اثر واقعی می دانست لذا با تشکیل کارگروه های تخصصی حول کتب اصلی فلسفی و ، طلاب را به سمت متن خوانی تراث و مباحثه گروهی سوق داد. انجام فعالیت کارگاهی حول تراث حکمی به قوت علمی طلاب منجر شد. ✅ برگزاری سلسله نشست های امتداد فلسفه اسلامی 🔻 مقام معظم سال هاست بر امتدادبخشی فلسفه اسلامی تأکید دارند. استاد منصوری ده ها نشست با موضوع «سلسله نشست های اسلامی» در موسسه برگزار کردند. در این نشست ها اساتید و صاحب نظران رشته های مختلف از جمله علوم سیاسی، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و... با بیان نحوه، کیفیت و روش های امتدادبخشی فلسفه اسلامی در رشته های خود به ابعادی از این مباحث اشاره داشتند. ✅ برگزاری ده ها نشست تخصصی و کرسی های آزاداندیشی 🔻 یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری برگزاری _آزاداندیشی در حوزه است. استاد منصوری با دعوت از منتقدین فلسفه اسلامی به مرکز تخصصی و ایجاد زمینه ارائه بحث های انتقادی و گفتگوهای علمی و آزاد و دوستانه بین طلاب فلسفه خوان و اساتید، گام مهمی در راستای تحقق آزاداندیشی برداشتند. همچنین گفتگوهای تفصیلی با اساتید و صاحب نظران در مشهد از دیگر گام های مهم در این زمینه بود. ✅ توجه به رشد اجتهادی و فقهی طلاب 🔻 ساعت فعالیت مرکز تخصصی فلسفه تا پیش از حضور استاد منصوری از ظهر تا حوالی مغرب بود. طلاب روزانه 3 ساعت در دروس شرکت می کردند. طلاب مخیر بودند روزانه در دروس سطح و خارج شرکت کنند یا نه و موسسه در این زمینه ورودی نداشت. استاد منصوری که هدف آموزشی خود را «» تعریف کرده بود، تحصیل دروس فقه و اصول سطح و خارج را ضروری می دانست. از این روی با دعوت از برخی اساتید برجسته، روزانه در مرکز به برگزاری دروس سطوح عالی و و اصول اقدام کردند. 🖍 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تعلیقات
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (3) 📚 نگاهی گذرا به برخی تحولات در دوران مدیریت
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (4) 📚 نگاهی گذرا به برخی تحولات دوران مدیریت استاد منصوری (2) 2⃣ تحول در رویکردهای تربیتی ✅ توجه به کانون خانواده 🔻 یکی از ارکان موفقیت طلبه را برخورداری از خانواده ای با نشاط و همراه می دانست. از این روی برای همسران طلاب نیز برنامه های آموزشی در نظر گرفتند و پنجشنبه ها ساعتی را برای حضور بانوان در مرکز طراحی نمودند. از طرفی با راه اندازی هیئت هفتگی زمینه گردهم آمدن طلاب به همراه خانواده در کنار هم را ایجاد کردند. این امر در نشاط خانواده ها و انس گرفتن با یکدیگر تأثیر به سزایی داشت. ✅ برگزاری سلسله نشست های «سبیل» 🔻 در این نشست ها با موضوع «راه و رسم طلبگی» تلاش می شد طلبه با ابعاد مختلفی از رشد علمی و عملی و معنوی آشنا شود. نشست های سبیل به طلاب کمک می کرد و برای طلبه هدفگذاری شده بود. ✅ برگزاری دروس اخلاق 🔻 راه اندازی سلسله نشست های اخلاق شرح کتاب مرحوم امام خمینی «ره» از دیگر خدمات استاد منصوری بود. دعوت از آیت‌الله فیاضی برای تدریس کتاب شریف آداب الصلاه اقدام مهمی در حیات معنوی طلاب بود. ✅ ایجاد زمینه انس و الفت بین طلاب 🔻 طلبه ها فقط در کلاس درس همدیگر را می دیدند اما با تغییر ساعات حضور در موسسه طلاب ساعات بیشتری در کنار هم بودند. برای اولین بار، زمینه صرف ناهار در موسسه به صورت جمعی را فراهم آورد. هر روز ظهر در سالن موسسه سفره ای گسترده می شد و طلاب و اساتید در کنار هم به صرف ناهار مشغول بودند. همین اقدام به ظاهر ساده چنان تأثیری از الفت قلوب داشت. ✅ تحول در طراحی داخلی موسسه 🔻 موسسه پیش از این یک ساختمان آموزشی عادی بود. بدون روح و جهت گیری خاص. تحول در نحوه موسسه، به کارگیری نمادهای مذهبی، جملاتی از بزرگان و عرفا، نصب تصاویر فقها و حکمای بزرگ حوزه، دیزاین نمازخانه با نمادهای جبهه و جنگ و تغییر ساختار و چینش اتاق ها و استفاده بهینه از فضاهای متروک و خالی موسسه، موجب شده بود وقتی گام در موسسه می نهادیم احساس و نشاط و حیات به وفور به چشم خورد. 3⃣ توجه به بعد بصیرتی و انقلابی 🔻 برگزاری نشست های بصیرتی و سیاسی و توجه به بعد سیاسی و اجتماعی حیات طلاب از دیگر برنامه های استاد منصوری بود. استاد منصوری یک استاد فاضل، نخبه و انقلابی است که تمام دغدغه‌اش تربیت طلبه و عالم است. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعلیقات
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (4) 📚 نگاهی گذرا به برخی تحولات دوران مدیریت است
💢 در سوگ قدرناشناسی سرمایه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه (5) 📝 یادداشت وارده: به قلم یکی از طلاب مرکز تخصصی فلسفه 🔻 در یک کلام طلبه و خانواده ی او بود. بنده کمتر استاد و مسئولی رو میشناسم که اینقدر پیگیر و مطلع از وضعیت طلبه و جویای احوالات شان باشد. 🔻 به فکر و پیشرفت همه جانبه طلبه و خانواده او بود. ایشان به طلاب و خانواده هایشان می بخشید. 🔻 و تمرکز در دروس و اجتهاد در معارف،خط مشی فکری و عملی ایشان در برنامه ریزی برای موسسه و طلاب بود. 🔻 واقعا بدون چشم داشت مالی به صورت واقعا چند برابر حقوقی که میگرفتند کار میکردند( البته ایشان فقط حقوق استادی میگرفتند نه مدیریتی) 🔻 نگران هدر رفت وقت طلبه ها بودند بسیار به طلاب اهمیت می دادند و برایشان وقت میگذاشتند و پیگیر رفع مشکلات و دغدغه های فکری و علمی و معیشتی آنها بودند. 🔻 همیشه مثل پدری و مهربان گوشی شنوا برای مشکلات طلاب و خانواده هایشان بودند و با مشاوره های خوب شان بارها باعث رفع اختلاف ازخانواده های طلاب می شدند. 🔻 با بهانه های مختلفی موجب شادی همسران و فرزندان طلاب می شدند( از سفر مشهد گرفته تا برگزاری جشنها و مراسمات مذهبی و معنوی مثل روضه و مناجات و برگزاری مسابقات کتابخوانی و... ) 🔻 در تدریس کتب نکته ای باقی نمی گذاشتند. بیان شیوای ایشان و تسلط کافی بر دروس و کتب فلسفی از ایشان یک و کمال ساخته بود به طوری که خود بنده همیشه افسوس میخوردم که ای کاش تمام دروس رو با ایشان خوانده بودم. 🔻 با برنامه های علمی و معنوی ای که ایشان در موسسه اجرا میکردند موجب نشاط و انگیزه بسیار طلاب در مطالعه و مباحثه و ادامه تحصیل می شدند و جوّی بسیار با نشاط و صمیمی در موسسه مشاهده میشد. ❌ اما با کنارگذاشتن ایشان امید و نشاط هم از موسسه رفت و دیگر انگیزه ای برای اکثر طلاب جهت ادامه وجود ندارد... ای کاش مسئولین حوزه قدر چنین شخصیت هایی رو میدانستند و با تصمیمات شان مانع رشد علمی و معنوی طلاب نمی شدند. ♨️ بنده و خانواده بنده از مسببّین برکناری ایشان نخواهیم گذشت و در باید جوابگوی امثال ما بابت تصمیم شان باشند. 📌 سامانی (دانش پژوه سطح ۳ مرکز تخصصی فلسفه اسلامی) 🆔 @taalighat