#ترک_فعل_فرهنگی
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 1
❇️ جنگ شناختی و اختلال در نظام تحلیلی
🔻 بعد از وقایع شهریور ماه و اغتشاشات در کشور، نوعی #آشفتگی_نظری در جامعه به چشم می خورد. بی تردید #پیشران_اقدام در هر جامعه، تصویری است که از واقعیت ها دارند. #زاویه_نگاه به واقعیت است که نوع کنش انسان را تعیین می کند.
🔻 #جنگ_شناختی با تمرکز بر نظام محاسباتی جامعه، به ایجاد اختلال در آن می پردازد. روایت های وارونه از واقعیت و آنچه در واقع در جریان است، به تصویرهای متفاوت منجر می شود. هر تصویر و ذهنیت از واقعیت و کنونه ی جامعه، نوعی کنش اجتماعی خاص را در پی خواهد داشت.
❇️ پشتیبانی نظری جریان روشنفکری از اغتشاشات
🔻 مع الاسف در این مدت #جریان_روشنفکری و چهرههای تئوریک اصلاحطلبان، افرادی نظیر مصطفی #ملکیان، محسن کدیور، سعید #حجاریان، دکتر تاجیک، دکتر فاضلی، دکتر #رنانی، صادق زیباکلام و ده ها نفر دیگر اقدام به سخنرانی، مصاحبه و نگارش تحلیل و مقاله و یادداشت کردند. خروجی این یادداشت ها و تحلیلها این است که کشور در نقطه #بحران، سقوط و انحطاط قرار دارد. از بین بردن امید به آینده، ایجاد تردید در مبانی و موفقیتهای انقلاب، یاس و بدبینی از ثمرات اجتماعی این تحلیلهاست.
🔻 نوعی #تصویرسازی که برای اغتشاش و اغتشاشگران محملی از تحلیل و مبنای نظری ایجاد می کند. شورش بر وضع موجود، زمینهسازی برای انقلاب و مقابله با جمهوری اسلامی با مبنای نظری خروجی کنش جریان روشنفکری است. جامعه با این زاویه دید خود را در مقام اصلاح و جهاد برای برکنار کردن مفاسد گسترده می بیند، پس انگیزه می یابد، عزم او تقویت می شود و به اغتشاش به چشم تلاش برای اصلاح نگاه می کند. از این زاویه هر نوع خسارت رساندن به کشور، دارای مطلوبیت و بخشی از #مبارزه_مقدس خواهد بود.
🔻 در ضلع دیگر این جنگ شناختی، #جریان_رسانهای_غربی است که با شبکه های خود حتی برای #کشتن نظامیان و به اصطلاح آن ها شبه نظامیان یا بسیجیان و روحانیون #مشروعیت سازی می کند. کشتن و حتی شکنجه یک نظامی یا روحانی یا بسیجی از این زاویه امری غیر اخلاقی به شمار نیامده و بخشی از یک مبارزه مقدس است. همه این امور زمانی مشروعیت و مقبولیت می یابد که برخوردار از مبنای نظری باشد. و ایجاد #مبنای_نظری کاری است که جریان روشنفکری متولی آن شده است.
📌 ادامه دارد...
#ترک_فعل_فرهنگی
#جبهه_فرهنگی_انقلاب
#جبهه_فکری_انقلاب
#جریان_روشنفکری
#ملکیان #حجاریان #رنانی #کدیور #زیباکلام #فاضلی #تاجیک
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#ترک_فعل_فرهنگی 📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب ا
#ترک_فعل_فرهنگی
📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اسلامی در حوادث اخیر): 2
❇️ انفعال جبهه فکری و نخبگان انقلاب اسلامی
🔻 اما در سوی دیگر ماجرا، جریان فکری انقلاب اسلامی است که در لایه های اثرگذار خود به #سکوت_ممتد ادامه می دهد. این سکوت و فقدان ارائه #چارچوب_نظری نه تنها جامعه را دچار خلاء تحلیلی صحیح کرده بود که حتی در جبهه انقلاب نیز با مخدوش شدن دستگاه محاسباتی طیفی از جبهه خودی روبرو بودیم.
🔻 برخی از افراد جبهه انقلاب متأثر از فضای مجازی حاکم بر اذهان به تحلیل های ارائه شده در آن طیف متمایل شده و از همان زاویه به تحلیل پرداختند.
🔻 در این هنگام تنها صدای رسا و تحلیل فائقی که صحنه را از سرگردانی تحلیلی خارج کرد، بیانات مقام معظم رهبری و ارائه چارچوب تحلیلی کلان ایشان بود. پس از چند سخنرانی #رهبری گویی برخی از تحلیل گران از حالت #لکنت_تحلیلی خارج شده و تازه چند کلامی سخن گفتند. اما آن هم در چارچوب و محدوده بیانات مطرح شده از سوی ایشان؛ یعنی همچنان در #مقام_انفعال
❇️ کمکاری مؤسسات و پژوهشگاه ها
🔻 در این میان باید به کم کاری مجموعه هایی چون #دانشگاه_باقرالعلوم علیه السلام، #موسسه_امام_خمینی، #پژوهشگاه_فرهنگ_واندیشه، #پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ، دفتر تبلیغات، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادهای فکری متولی جهت دهی اندیشه ای به جامعه اشاره کرد. این مجموعه ها برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی شکل گرفته بودند اما بزنگاه نیاز، اقدام متناسب انجام نمی دهند.
🔻 با نگاهی به سایت های این موسسات در کمال ناباوری و اعجاب مشاهده می کنید همچنان نشست ها، کرسیهای نظریهپردازی و سخنرانی و میزگردها حول موضوعات عادی و جاری این مجموعه در موضوعات مصوب علمی آن ها است. یعنی گویی هیچ اتفاقی در این ایام در کشور نیافتاده است. آقایان برای این حجم از انفعال و کم کاری چه پاسخی دارند؟
❇️ کمکاری شخصیتهای حقیقی علمی
#دانشآموختگان_علوم_اجتماعی در این موسسات چه می کنند؟ حول کدام موضوع قلم می زنند؟ مگر اهل اندیشه نباید در بزنگاه ها به تحلیل وضعیت جامعه خود و ارائه زاویه دید و تحلیل به بدنه و نخبگان به بپردازد؟ مگر این موسسات برای پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی سال ها مورد حمایت مادی و معنوی قرار نداشتند؟ اکنون که زمان نیاز است چرا در سکوت ممتد و یا کنش های حداقلی به سر می برند؟
💠 بنابر یک بررسی میدانی از بین #اعضای_هیئت_علمی رشتههای جامعهشناسی و علوم اجتماعی 6 دانشگاه شاخص مشاهده شد تنها کمتر از 10درصد این افراد در حوادث اخیر تحلیل و واکنش نظری داشتهاند. اسم این را باید #خلاء_تئوریک گذاشت یا #عافیت_طلبی؟
🔻 مسئله #ترک_فعل در حوزه های اقتصادی خود را به سرعت و به وضوح نشان می دهد. تا جایی که گاه درمورد آن #جرم انگاری نیز صورت می گیرد چون از امور ملموس است. اما در حوزه فرهنگ با ترک فعل هایی مواجه هستیم که به چشم نمی آید و آثار آن نامحسوس و غیرملموس است. چه کسی مسئول تشخیص این ترک فعل ها و مؤاخذه آن ها است؟
#ترک_فعل_فرهنگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#موسسه_امام_خمینی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ
#پژوهشگاه_فرهنگ_واندیشه
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
#ترک_فعل_فرهنگی 📝 جریان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟ (نگاهی به عملکرد نهادهای علمی انقلاب اس
📝 اندر برکات اعدام...
🔻 یک: #حوزه وظیفه دارد گرههای ذهنی جامعه را باز کند. اما در این چندماه شاهد ورود فعالانه حوزه به مسائل نبودیم. افرادی که با شور و حرارت برای حذف کفایه احساس مسئولیت کردند و به میدان آمدند و مقاله نوشتند، مصاحبه تند و تیز کردند، امروز روزه سکوت گرفتند. (در یادداشت مستقلی به ابعاد این قصه خواهم پرداخت.)
🔻 دو: مسئله #اعدام و عنوان #محاربه که در روزهای اخیر مطرح شد، با طرح شبهات، سکوت تعداد قابل توجهی از چهرههای حوزوی شکست. مقالات، یادداشتها و مصاحبههای متعددی تولید شد. یعنی نشان داد میتوان در بزنگاه نیاز در صحنه بود و این ورود مبارک است.
🔻 سه: هرچند پاسخ های اخیر نشان از پویا بودن اندیشه دینی دارد اما حوزه نبايد در #موضع_انفعال بایستد بلکه همانطور که پیش از این گفته شد (https://eitaa.com/taalighat/779)
باید شبهه و بیشتر از آن یعنی #نیاز_فکری را بسیار جلوتر #رصد کند و قبل از وقوع سوال، پاسخ را تولید و ترویج کند.
❌ حوزه باید همواره چندگام از ذهن جامعه جلوتر باشد، والا هم جامعه لطمه میبیند و هم حوزه. البته هنوز جای خالی اقدام مؤسسات و شخصیتهای شاخص فقهی و حقوقی خالی است.
🔻 بههرحال این ورود حوزه به عرصهی #پاسخگویی به نیازهای این روزها هرچند دیرهنگام اما مبارک است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📌 نمونهای از محتوای تولید شده در باب مسئله محاربه🔻🔻
https://eitaa.com/Tanbiholomah/189
https://eitaa.com/hawzahnews/42613
https://eitaa.com/hawzahnews/42533
eitaa.com/khosropanah_ir/2892
eitaa.com/khz_howzehnews/3079
https://eitaa.com/Tanbiholomah/187
https://eitaa.com/farsna/176147
https://eitaa.com/ismcir/6063
https://eitaa.com/monzer_ir/3799
🆔 @taalighat
📍برخی چهرههای بینالمللی و سلبریتی هایی که طی سه ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته و با معترضان همدردی کردهاند.
📝 توضیحات در پست بعدی...
#بازتاب_بینالمللی
#جنگ_ترکیبی
#ذهنیت_بینالمللی
#ایرانهراسی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
تعلیقات
نگاهی به ابعاد رسانهای و بازتاب بینالمللی حوادث اخیر (4) موضعگیری واحد سلبریتی ها و چهرههای معر
نگاهی به ابعاد رسانهای و بازتاب بینالمللی حوادث اخیر (5)
❇️ برخی سلبریتی های بینالمللی که علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفتند...
🔻 همانطور که طی یادداشتهای قبلی گذشت در حوادث اخیر طیفهای مختلفی از چهرههای بینالمللی علیه جمهوری اسلامی موضعگیری رسمی کردند. افرادی که #پایگاه_اجتماعی گسترده در #غرب داشته و دارای تفاوت در رویکرد و تنوع در جهتگیری فکری و سیاسی هستند.
🔻 توجه داشته باشید ما با #چهرههای_اثرگذار_بینالمللی آشنایی کافی نداریم ازاین رو شاید این اسامی برای ما معنای خاصی نداشته باشد ولی کسانی که از نفوذ و اعتبار جهانی این افراد مطلعند میدانند موضعگیری آنها دارای چه آثاری است. این دست ابراز موضع موجب امتداد یافتن آن در بین بدنه طرفداران و جامعه مخاطبین میشود و بهمرور به یک تلقی عام اجتماعی بدل میشود.
❌ برخی از کارشناسان معتقدند تاکنون هیچ مسئله جهانی وجود نداشته که همه این افراد با تفاوتهایی که دارند بهصورت هماهنگ باهم نسبت به آن موضع واحد بگیرند. همین امر نشان دهنده نوعی #مدیریت_پشت_صحنه برای جبههسازی از سلبریتی های جهانی است.
🔻 این #تنوع در افراد نشاندهنده نوعی تلاش برای ایجاد #اجماع_بینالمللی علیه جمهوری اسلامی و سوق دادن ذهنیت جهانی بهسمت مشخصی است.
🔻 اقدام اخیر #آمریکا در حذف ایران از کمسیون مقام زن #سازمان_ملل در همین راستا و پس زمینهسازی گسترده طی ماههای اخیر قابل تحلیل است.
🔻 برخی از این افراد که نسبت به حوادث اخیر ایران واکنش منفی نشان دادند عبارتند از:
🔻 جاستین بیبر (Justin Bieber) خواننده مشهور و برنده ۳۵۲ جایزه مختلف موسیقی و ۴۰۱ بار هم نامزد شده است . دارای ۲۶۹ میلیون دنبال کننده در اینستگرام
🔻 شکیرا (Shakira) خواننده کلمبیای الاصل برنده ۷ جایزه گرمی
🔻 جنیفر انیستون (Jennifer Aniston) بازیگر مشهور هالیوود و برنده گلدن گلوب
🔻 کیم کارداشیان (Kim Kardashian) چهره اجتماعی و برنامه های ریالتی شو با ثروت خالص ۱.۸ میلیارد دولار و ۳۳۶ میلیون دنبال کننده در اینستگرام
🔻 بلا حدید (Bella Hadid) سوپر مدل آمریکایی فلسطینی که یکی از حامیان بزرگ فلسطین است و در حال حاضر گرانقیمت ترین مدل است
🔻 نازنین بنیادی (Nazanin Boniyadi) هنر پیشه ایرانی الاصل بریتانیایی که به چهره اول تبلیغات علیه نظام در دفاع از حقوق زنان شده است
🔻 آلن دی جنرس (Ellen DeGeneres) مجری همجنس گرای برنامه آلن دجنرس شو که به مدت 20 سال روی آنتن بوده با دها میلیون بیننده روزانه
🔻 اوپرا وینفری (Oprah Winfrey) مجری و برنامه ساز تلوزيون که به مدت ۲۵ سال فعالیت رسانه ای داشته است با بیش از ۲.۵ میلیارد ثروت خالص و برای مدت ۱۰ سال است که جزو تاثیر گزار ترین چهره های جهان است
🔻 آنجلینا جولی (Angelina Jolie) بازیگر صاحب اسکار هالیوود و نماینده پناهندگان سازمان ملل
🔻 ایوا مندز (Eva Mendes) بازیگر و مدل سرشناس هالیوود
🔻 ستینگ: خوانده معروف انگلیسی برنده ۱۷ جایزه گرمی
🔻 حسن مهدی خبرنگار شیعه ام اس ان بی سی که سابقه ای درخشان در دفاع از اسلام و ملت فلسطین دارد
🔻 دکتر شبیر آلی از کانادا و علی دعوه از انگلیس و... مبلغین اهل تسنن و وهابی
🔻 عمار نخجوانی: یکی از موثرترین سخنرانان شیعی در اروپا که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. بهگونهای که برخی وی را مؤثرترین شخصیت شیعی اثرگذار در اروپا میدانند.
#بازتاب_بینالمللی
#جنگ_ترکیبی
#ذهنیت_بینالمللی
#ایرانهراسی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه نسبت به حوادث اخیر (1)
🔻 تقریباً بیش از دوماه بود که از حوادث اخیر کشور میگذشت که مدیر حوزههای علمیه در قالب انتشار #بیانیه واکنش تفصیلی به این حوادث نشان دادند.
eitaa.com/sedayehowzeh/36095
بیانیهای حاوی نکاتی قابل توجه که به بررسی ابعاد #جنگ_ترکیبی و بعد بیان وظایف و رسالت طیفهای مختلف میپردازد. در گام بعدی ایشان بیانیهای خطاب به طلاب صادر نموده و در آن از ضرورت تبلیغ و تبیین در ایام فاطمیه سخن گفتند.
🔻 اما فارغ از محتوای مفید بیانیه، پرسش اینجاست: آیا #کنش_متناسب با حوادث اخیر، نگارش بیانیه است؟ یا بیانیه در کنار اقدام عملی، کنشی مطلوب بهشمار میآید؟ کنش مورد انتظار از مسئولین محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه چیست؟ اساساً #بیانیه دارای چه سطحی از #اثرگذاری اجتماعی و قدرت حل مسئله است؟ به بیان دیگر بیانیهها چه زمانی دارای #کارکرد هستند؟ در ادامه بهصورت گذرا نگاهی به این موارد خواهیم داشت:
🔻 نوع کنش هر فرد باید متناسب با #جایگاه_اجتماعی، #حوزه_اثرگذاری و امکانات و ظرفیتهای در اختیار او باشد. نوشتن بیانیه زمانی اثر دارد که جامعه، فردی را بهعنوان یکی از #مراجع_فکری خود بهشمار آورده و منتظر است نظر و موضع او در حوادث را بداند.
🔻 جناب آقای #اعرافی در فضای عمومی جامعه و کشور اساساً فردی شناختهشده و دارای مرجعیت نیستند. حتی شاید با یک کار آماری ببینیم درصد بسیار زیادی حتی اسم مدیر حوزه را هم نمیدانند. چه رسد به اینکه منتظر اعلام موضع او باشند. این سخن حتی درباره جامعه مذهبی نیز میتواند صادق باشد.
🔻 پس #کنش_متناسب با جایگاه اجتماعی مدیر حوزه اساساً از جنس #بیانیه و رهنمود نیست بلکه از جنس #عملیات و #اقدام است. آن هم باتوجه به ظرفیت عظیمی که در دسترس اوست. نخبگان، بزرگان و طلاب اهل اندیشه در حوزه، نهادهای حوزوی و نهادهای فرهنگی حاکمیتی همه در دسترس وی برای اقدام هستند.
🔻 ایشان در بخش رسالت و وظیفه ما، 12 وظیفه برای حوزه تعيين میکنند. سوال اینجاست: #مخاطب این وظایف کیست؟ آیا کسی غیر از مدیر حوزه میتواند و باید بسیاری از این موارد را محقق کند؟ آیا با صرف بیان بایستهها، شاهد تحقق آنها خواهیم بود؟ بهنظر باید در #مدل نسبت گیری با #مسائل_اجتماعی نیاز به تجدید نظر داریم. مسئله اجتماعی با اقدام حل میشود نه با بیانیه.
🔻 البته اگر بیانیه در کنار چند اقدام هوشمندانه عینی قرار گیرد و یک پازل را تکمیل کند، قابل دفاع خواهد بود. طبیعتاً بهدلیل کاستی اطلاعات ما، ممکن است مدیر محترم حوزه طی این مدت اقداماتی داشتهاند که از آن بیخبریم و قضاوت ما بر اساس نتایج و مشاهدات میدانی است.
📍یک نکته: میزان #انعکاس، بازتاب، تحلیلِ دربارهی بیانیه، نشاندهنده مقیاس اثرگذاری آن است. آیا از میزان بازتاب خبری و رسانهای این بیانیه خبری دردست هست؟
📌 در ادامه طی چند یادداشت پیشنهادهایی عملیاتی برای اقدام متناسب از جایگاه مدیر حوزه تقدیم میشود.
#حوزه_علمیه
#پایگاه_اجتماعی
#کنش_متناسب
#حوزه_اثرگذاری
#جایگاه_اجتماعی
#جنگ_ترکیبی
#مدیر_حوزه
#تحلیل
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه نسبت به حوادث اخیر (1) 🔻 تقریباً بیش از دوماه بود که از حوادث
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه کشور (2)
🔻 بیانیه دوم مدیر محترم حوزههای علمیه خطاب به طلاب و فضلای حوزه بود که ضمن اعلام تعطیلی یک هفتهای حوزه برای #تبلیغ، رهنمودهایی بیان شده است: https://eitaa.com/ismcir/6164
مسئله این است که ما از اقدامات خود چه اهدافی را دنبال میکنیم؟ آیا اقدام ما با هدف مدنظر تناسب دارد؟
🔻 حوزه زمانی نسبت به یک دعوت عمومی، بسیج میشود که آن دعوت از جایگاه #رهبری_حوزه و #مرجعیت_حوزوی رخ دهد. حوزه و طلبه کسی را محل اخذ مأموریت خود میداند که برای او جایگاه #رهبری_اجتماعی و #مرجعیت_فکری یا فقهی قائل باشد. وجود چنین جایگاهی است که موجب بهپا خواستن و یک #رستاخیز میشود.
🔻 بهنظر میرسد بیانیه اخیر مدیر محترم حوزه خطاب به حوزویان منجر به یک رخداد اجتماعی و یک #قیام نمیشود چرا که نه ایشان در بین بدنه دارای مرجعیت هستند و نه ساخت و ساز یک #قیام و #اقدام_ملی با نگارش بیانیه رقم میخورد.
🔻 حال که با بیانیه، تحقق امری را هدف گرفتهایم باید برای عملیاتی شدن آن، سازمان حوزه گارد متفاوتی بگیرد. از #معاونت_تبلیغ گرفته تا #معاونت_تهذیب و معاونت آموزش و معاونت پژوهش. همه باید سهم خود را در این خیزش #جریانساز ایفا کنند. اقدام مدیر حوزه باید متناسب با امکانات وی باشد، امکانات او عبارتند از دسترسی به بدنه طلاب، سازمان حوزه، نهادهای فرهنگی حاکمیتی و.... . ساماندهی این ظرفیت است که میتواند یک اقدام ملی را مورد توقع قرار دهد.
🔻 حال گمان کنید این خیزش (فارغ از تمهیدات لازم و با صرف صدور بیانیه) رخ دهد و تعداد پرشماری به تبلیغ بروند. قرار است چه کنند؟ چه بگویند؟ در کدام نقاط حساستر مستقر شوند؟ چهکسی مسئول طراحی این #سامانه_اجتماعی است؟
🔻 برای ارزیابی میزان اثرگذاری این اقدام باید دو امر مورد سنجش قرار گیرد:
1. تعداد طلابی که در هفته آینده به تبلیغ خواهند رفت و پاسخ به این سوال که آیا این عدد بیش موارد مشابه سالهای گذشته است؟ (سوال کمّی)
2. میزان اثرگذاری متفاوتی که از این اعزام مبلغین در سطح جامعه رخ خواهد داد. (سوال کیفی)
📌 پاسخ به این دو پرسش میتواند به سنجش میزان اثرگذاری اقدام اخیر کمک کند.
ادامه دارد...
#تحلیل
🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه کشور (2) 🔻 بیانیه دوم مدیر محترم حوزههای علمیه خطاب به طلاب
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (3)
(اگر جای مدیر حوزه بودم چه میکردم؟)
🔻 همانطور که گذشت جناب آقای اعرافی با صدور دو بیانیه نسبت به حوادث اخیر واکنش نشان دادند. اگر سطح کنشگری مدیر حوزه، محدود به صدور #بیانیه باشد، بیتردید قابل نقد است. حال اگر بخواهیم خود را جای ایشان بگذاریم، در چنین موقعیتی چه تدبیری را اقدام صحیح میدانستیم؟
📍#اقدام_کوتاهمدت: تشکیل قرارگاه عملیات فرهنگی
📍#اقدام_بلندمدت: بازخوانی و آسیبشناسی عناصر، کنشگران، ساختارها و کلان ایدههای کنش فرهنگی اجتماعی حوزه (و پارهای دیگر از اقدامات که بیان خواهد شد.)
📍مدیر حوزه در قامت یک #فرمانده_فرهنگی باید سکان کنش فرهنگی نسبت به اتفاقات را در دست میگرفت.
❇️ در لایهی اول مدیر حوزه باید با تشکیل #ستاد_فرماندهی_فرهنگی حوادث اخیر با شناسایی محیط نیاز به طراحی و اجرای اقدام متناسب میپرداخت. به مواردی اشاره میشود:
❇️ با توجه به اینکه بعد مهم اتفاقات اخیر #جنگ_شناختی است (فارغ از بعد امنیتی) با طیف گستردهای از جوانان و نوجوانانی مواجهیم که مملو از سوال، احساسات، خشم و برداشتهای غلط از واقعیت کشور و مسائل جاری هستند. باید به این جمعیت دسترسی پیدا کرد. هرچند این دسترسی در بلندمدت باید بهلحاظ ساختاری رخ دهد، اما عجالتاً باید اقدام بههنگام داشت. از جمله:
1⃣ کُنش تبیینی در دانشگاهها
🔻 شناسایی دانشگاههای متشنج و نظام مسائل و پرسشها
🔻 طبقهبندی پرسشها و تولید پاسخ
🔻 تولید محتوا مکتوب و چندرسانهای پاسخ به شبهات
🔻 تشکیل یک تیپ عملیات فرهنگی 500 نفره از طلاب متناسب با فضای دانشگاه و تشکیل چند کارگاه یک روزه توجیهی
🔻 اعزام به دانشگاهها و بازخوردگیری هفتگی
🔻 بهروزرسانی محتوا و آرایش تیپ نسبت به بازخوردهای میدانی
🔻 #فعالسازی ظرفیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه
2⃣ کُنش تبیینی در دبیرستانها
🔻 طبقهبندی مدارس براساسِ میزان نیاز به حضور جهت تنویر افکار (استعدادهای درخشان، دولتی، غيرانتفاعي و مدارس تحت پوشش طرح امین)
🔻 طبقهبندی شبهات و پرسشها و تولید پاسخ
🔻 طی مراحل 4گانه قبل در این مورد
🔻 فعالسازی ظرفیت بسیج دانشآموزی
🔻 فعالسازی ظرفیت انجمنهای اسلامی دانشآموزان
🔻 فعالسازی طلاب #طرح_امین، صدرا، معراج
3⃣ کنش تبیینی در بازداشتگاهها
🔻 تشکیل تیم زبده از طلاب جهت حضور در بازداشتگاهها و گفتگو با بازداشت شدههای حوادث اخیر در سنین نوجوان و جوان
🔻 هماهنگی با دادستان کل کشور جهت دسترسی به زندانها
🔻 طراحی شیوه تعامل و هدف از گفتگو
🔻 بازخوردگیری و طبقهبندی اطلاعات بهدست آمده
🔻 طراحی شبکه ارتباطی با طیف جوانان بازداشت شده جهت اثرگذاری بر این طیف
4⃣ طراحی تبلیغ هدفمند فاطمیه
🔻 ساماندهی تعداد مشخصی از مبلغین ویژه برای کنشگری در محیطهای تبلیغی
🔻 تدوین بستههای محتوایی متناسب با نیاز مخاطب هیئتی در فضای اخیر
🔻 طراحی #منبر_تعاملی و شیوههای جدید تعامل با مخاطب
🔻 طراحی شیوههای جدید #کنشگری_اجتماعی در محیط تبلیغی
📌 ادامه دارد...
#جهاد_تبیین
#حوزه_علمیه
#مدیر_حوزه
#کنشگری_اجتماعی
#جنگ_شناختی
#اقدام_ملی
#تحلیل
#اقدام_کوتاهمدت
#ستاد_فرماندهی_فرهنگی
🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (3) (اگر جای مدیر حوزه بودم چه میکردم؟) 🔻 همانطور که گذشت جنا
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (4)
(اگر جای مدیر حوزه بودم، چه میکردم؟)
🔻 مدیر حوزههای علمیه، مدیر ساختمانهای حوزه، معاونتهای حوزه، سازمان و ساختار حوزه فقط نیست! مدیر حوزه، مدیر حوزه است. حوزه یک سرمایهی بزرگ انسانی است از طلاب و فضلا و نخبگان. مدیر حوزه نسبت به همه این سرمایهی انسانی #مسئول است.
5⃣ لزوم تنویر افکار نخبگان
🔻 در بین حوزویان و طبقات مختلف از نخبگان، فضلا، بیوتات و مراجع معظم تقلید برداشتهای گوناگونی نسبت به حوادث اخیر پیدا کردند. از برخی واکنشها چنین بهنظر میرسد که نیاز به #تبیین در برخی لایههای نخبگانی جدی است.
❌ اظهارنظرها و مصاحبههای برخی حوزویان و بزرگان جای بسی تعجب و نگرانی دارد و گویای بیاطلاعی ایشان از عمق ماجرای اخیر و ابعاد #جنگ_ترکیبی است. چهکسی وظیفه رسیدگی به اذهان ایشان را دارد جز مدیر حوزه؟
🔻مدیر حوزه موظف است با طبقهبندی طیفهای گوناگون برای هر یک بستری از اطلاع رسانی ایجاد کند. اینکه آیا نیاز است برای مراجع عظام تقلید در سطح وزیر اطلاعات و وزیر کشور حضور پیدا کنند و گزارش دهند و در سطوح دیگر افراد دیگر نیاز به بررسی و تدبیر دارد.
🔻 حتی ممکن است در اينجا نیاز به یک هماهنگی کلی باشد. مثلا دستیار ویژه رئیسجمهور در امور حوزه مامور این اقدامات باشد، اما تدبیر کلی داستان باید از #اتاق_فکر اصلی و مرکزی با حضور مدیر حوزه رخ دهد.
6⃣ استنطاق نهادهای پژوهشی
🔻 نهادهای پژوهشی حوزه موظفند به پرسشهای روئین و بنیادین جامعه پایخ دهند اما در بسیاری از مواقع تولیدات آنها با نیاز اجتماعی همراه و همگام نیست. این وظیفه مدیر حوزه است که این مجموعهها را به تولید متناسب با نیاز روز هدایت و راهبری کند.
🔻 این استنطاق تنها اختصاص به نهادهای پژوهشی نداشته و شامل افراد و پژوهشگران و صاحبان فکر نیز میشود. ایجاد زمینه سخن گفتن و حرف نو زدن بخشی از عملکرد مورد توقع از آن جایگاه است.
#جهاد_تبیین
#حوزه_علمیه
#مدیر_حوزه
#کنشگری_اجتماعی
#جنگ_شناختی
#اقدام_ملی
#تحلیل
#اقدام_کوتاهمدت
#ستاد_فرماندهی_فرهنگی
🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
#حاج_قربی
#فاطمیه
#پرسشی_از_تاریخ
1⃣ #حاج_قربی خودش از اون انسان های با مرام و داش مشتی بود. توی قاموس آدم های با مرام، #مردبودن جایگاه ویژه ای دارد. اصلا خودش یک معیار ارزش گذاری است.
2⃣ #حاج_قربی هرسال ظهر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها منزلش #روضه داشت. مجلس خاصی بود. از قبل نماز ظهر شروع میشد تا حوالی 4 عصر ادامه داشت. گاهی بیش از ده مداح روضه می خواندند. اصطلاحا روضه بزمی بود.
3⃣ #حاج_قربی گاهی حالش چنان دگرگون میشد که دیدنی بود. همه وجودش #غیرت بود و روضه بی بی هم روضه غیرت. اصلا آدم های خیلی باغیرت، خیلی بیشتر از روضه بی بی اذیت می شوند.
4⃣ حالش #منقلب بود. گفت: من می خوام بدانم تو #کوچه اصلا مسلمان نبود، ولی یک #مرد هم نبود نذاره کسی دست روی یک #زن بلند کنه....
🆔 @taalighat
#شعر
باز هم اي دختر پيغمبرِ اكرم بمان
مرهم درد علي، اي درد بي مرهم بمان
زندگي رو به راهي داشتم چشمش زدند
كوري چشم همه با شانه هاي خم بمان
دست هاى تو شكسته ش هم پناه مرتضي ست
تكيه گاه محكم من، پشت من محكم بمان
اين نفسهای شكسته قيمتش جان من است
زنده ام با يك دمت پس لطف كن يك دم بمان
با همين دستى که دارى باز دستم را بگير
پيش اين مظلوم اى مظلومه عالم بمان
كم ببوس اين دست هايم را خجالت مي كشم
من حلالت مي كنم اما تو هم يک كم بمان
آه آه تو مرا به آه آه انداخته
جاي كم كم رفتن از پيش علي كم كم بمان
آب ها از آسياب افتاد، خوبت مي كنم
تو فقط يک چند روزي بيشتر پيشم بمان
از تو و از ديدن تو توشه كم برداشتم
يار هجده ساله! هجده سال ديگر هم بمان
روي تو گر چه ورم كرده ولي با آن خوشم
با همين روي بهم پيچيده و مبهم بمان
رفته رفته كار من دارد به خواهش مي كشد
التماست مي كنم، چيزي نمي خواهم بمان
📌 علی اکبر #لطیفیان
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیشنهاد_ویژه
🎙 #حاج_محمود_کریمی
زمینه (سرّ لولاک، یاعلی مولا)
شاد کن جان من که غمگین است
رحم کن بر دلم که مسکین است
روز اول که دیدمت گفتم...
آنکه روزم سیه کند این است
🎥 #فاطمیه دوم
🗓 یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱
🆔 @taalighat
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#دومین_سالگرد
❇️ به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیتالله #مصباح_یزدی، برای دسترسی آسان به مطالبی که طی این مدت در #کانال درباره ایشان نوشته شد، به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻🔻
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 #خاطره1: تندیس عمار: بخش اول
https://eitaa.com/taalighat/273
🔸 #خاطره1: تندیس عمار: بخش دوم
https://eitaa.com/taalighat/275
🔹 #خاطره2
https://eitaa.com/taalighat/294
🔸 #خاطره3: اسم من، محمد تقی
https://eitaa.com/taalighat/296
🔹 #خاطره4: تواضع در محضر ولی...
https://eitaa.com/taalighat/299
🔸 #خاطره5: علمدار بصیرت
https://eitaa.com/taalighat/300
🔹 #خاطره6: برای تقی دعا کنید
https://eitaa.com/taalighat/345
🔹 #خاطره 7: مرد میدان اندیشه
https://eitaa.com/taalighat/619
🔹 #خاطره 8: صمیمانه با جوانان
https://eitaa.com/taalighat/620
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📌 متن حجت الاسلام #حجتی_کرمانی درباره شخصیت آیت الله #مصباح
https://eitaa.com/taalighat/302
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 1
https://eitaa.com/taalighat/307
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 2
https://eitaa.com/taalighat/308
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 3
https://eitaa.com/taalighat/309
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 4
https://eitaa.com/taalighat/314
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 5
https://eitaa.com/taalighat/315
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (4) (اگر جای مدیر حوزه بودم، چه میکردم؟) 🔻 مدیر حوزههای علمیه
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (5)
(اگر جای مدیر حوزه بودم، چه میکردم؟)
🔹 عملیات گسترده فرهنگی پایلوت در مقیاس قم با محوریت حوزه علمیه
🔻 همانطور که مقام معظم رهبری فرمددند #مسئول_دینداری مردم، حوزههای علمیه هستند. مخاطب این سخن شخصیتهای حقوقی و مسئولان حوزه از اعضای شورای عالی حوزه تا مدیر حوزههای علمیه تا شخصیتهای حقیقی حوزه هستند. اما این میان کسی باید سکاندار و میداندار باشد. بهنظر میرسد #مدیر_حوزه علمیه یکی از مخاطبان اصلی باشد.
🔻 مدل اقدام مدیران حوزه از جنس رهنمود است نه اقدام. چندی پیش یکی از چهرههای شاخص حوزه در دیدار شهردار قم گفته بود باید در کنار مسائل عمرانی به فکر مسئله فرهنگی و حجاب قم هم باشید. این بیانات اعجابآور بود. چراکه این حداقل اقدامی است که آقايان در حداقل قم که محدوده حضور آنهاست، ميتوانند رقم بزنند.
🔻 اینکه اکنون توقع داشته باشیم حوزه علمیه بتواند نسبت به تحول و #مدیریت_فرهنگی_کشور کنش جدی و اثرگذار داشته باشد، توقعی بیجاست. چرا که نه چنین عزمی دیده میشود نه چنین سازوکاری وجود دارد. اما میتوان توقع داشت مدیر حوزه بهصورت #پایلوت در مقیاس #قم عملیات فرهنگی تعريف کند.
🔻دسترسی فوقالعاده به طلاب اهل فضل و بدنهی نیروی انسانی گسترده در قم این امکان بیبدیل را در اختیار مدیر حوزه قرار میدهد که در سطح قم یک عملیات گسترده فرهنگی تعریف کند. برخی از اقداماتی که بهنظر میرسد میتوان در این #عملیات_فرهنگی انتظار داشت.
❌ البته این پیشنهاد زمانی مسموع است که در #رسالت_مدیر_حوزه تجدید نظر کنیم. حوزه باید نشان دهد میتواند در تغییر #وضعیت_فرهنگی جامعه کنشگر و اثرگذار باشد. دوران انقلاب، #عصر_اقامه است نه #رهنمود. اینکه با #بیانیه و سخنرانی بخواهیم تحول فرهنگی رخ دهد، #سادهانگارانه است. حداقل نشان دهيم در یک نقطه مانند قم توانستیم در وضعیت فرهنگی و اجتماعی تحولی را رقم بزنیم. ذهن جوانان را به مدار برگردانیم.
⏬ آنچه در ادامه تقدیم میشود تنها یک #پیشنهاد برای نگاه جدید به مأموریتها و مسئولیتهای حوزه است. شاید در روش اختلاف یا رویکرد اختلاف نظر باشد اما میتوان بهعنوان باب جدید گفتگو از آن سخن گفت.
برخی اقدامات #بلندمدت
1⃣ طراحی چشمانداز فرهنگی قم
2⃣ تدوین برنامه عملیاتی تحقق چشمانداز
3⃣ بهکارگیری ظرفیت نخبگانی و طلاب در صف و ستاد عملیات
4⃣ تحول در ساختار فرهنگی
5⃣ یکپارچهسازی اقدام فرهنگی متولیان حاکمیتی فرهنگ در راستای تحقق چشمانداز
برخی اقدامات #کوتاهمدت
1⃣ برنامهریزی برای حضور اثرگذار طلاب در #مدارس و #دانشگاهها با رویکرد:
🔹حل مشکلات فکری
🔹 اعتمادسازی و شبه زدایی
🔹 ارتقای فکری، معرفتی، روحی
🔹 ایجاد بستر دوستی و رفاقت
◀️ در قالب:
🔹 معلم و دبیر و استاد دروس مرتبط (براساس پیوست شیوه اثرگذاری و ماموریت محوری)
🔹 مربی پرورشی (براساسِ ایده تربیتی)
🔹 حلقههای معرفت و جلسات پرسش و پاسخ (براساسِ طراحی پیشینی)
🔹 امام جماعت (طراحی برنامه ویژه برای استفاده از ظرفیت نماز جماعت)
2⃣ برنامهریزی برای همافزایی مدارس دارای رویکرد تربیت دینی و گسترش الگوهای موفق (تحول در سبک تربیتی نسل جدید)
3⃣ مدیریت مقوله #عفاف و حجاب در قالب طراحی چرخه مدیریت و حل مسئله (دارای توضیح تفصیلی)
4⃣ حضور و ارتباط مؤثر در #محلات در قالبهای گوناگون گروههای جهادی، مساجد، طرح امام محله، پایگاه و حلقههای معرفتی (توسعهی حضور و نقش روحانی در حیات جامعه)
5⃣ حضور و اثرگذاری در متن #بازار قم و کسبه و حرکت بهسمت بازار اصیل اسلامی
6⃣ تأسیس دفتر جذب #ایدههای_تحول اجتماعی و زمینهسازی برای اجرای موارد موفق در مقیاس کوچک
7⃣ تفکیک #مناطق_فرهنگی قم بر اساس خصوصیت، نیاز و مسئله فرهنگی (اقدام مسئله محور)
❇️ اگر در قم یک الگوی موفق مدیریت فرهنگی با محوریت حوزه را بهنمایش بگذاریم میتوان این الگو را تعمیم داد.
#جهاد_تبیین
#عصر_اقامه
#مدیر_حوزه
#کنشگری_اجتماعی
#جنگ_شناختی
#اقدام_ملی
#اقدام_کوتاهمدت
#ستاد_فرماندهی_فرهنگی
🆔 @taalighat