💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چه عواملی سبب شد که #امام_حسن (ع) #پیشنهاد_صلح معاویه را بپذیرد؟ (بخش دوم)
🔷 #امام_حسن (ع) در جای دیگری فرمود: «وَ رَأَیْتُ أَهْلَ الْعِراقِ، لَایَثِقُ بِهِمْ أَحَدٌ أَبَداً إِلَّا غَلَّبَ؛ اهل عراق مردمانی هستند که هر کس به آنها اعتماد کند، مغلوب خواهد شد»؛ زیرا هیچکدام با دیگری در فکر و خواسته ها، موافقت ندارند. آنان نه در خیر و نه شر، هیچ قصد جدی ندارند. [۱] با چنین مردمی، امکان برپایی جنگی با اهل شام، که اتحادی کامل داشته و هدف و نیت مشخصی داشتند، وجود نداشت. #مردمی_پراکنده، #مذبوب و #فاقد_اراده.
🔷نگاهی به سخنان دردناک امام علی (ع) که در سالهای ۳۹ و ۴۰ هجری خطاب به مردم ایراد شده، هر منصفی را قانع می کند که راهی جز واگذاری عراق به شام وجود نداشت. #امام_حسن_مجتبی (ع) نمی توانست با #دست_خالی، خود و شماری از شیعیانش را تسلیم شامیانی کند که فرمانده آنها، «بسر بن ارطاة» خونخوار بود. اکنون با #صلح، بهانه ای برای #حفظ_عراق از چپاول و غارت وجود داشت. این ممکن بود #امام (ع) با شماری اندک از سپاهیانش بایستد و به شهادت برسد؛ اما نتیجه آن چندان روشن نبود.
🔷 #معاویه با طرح خونخواهی عثمان، فضای مسمومی ایجاد کرده بود. او علاوه بر شام، اکنون مصر و بسیاری از نقاط دیگر را در اختیار داشت. در برابر او #امام_حسن (ع)، با آن همه سابقه و نفوذ کلام، کاری از پیش نبرده بود و این دلیلی جز زبونی عراق در برابر شام نداشت، در #چنین_وضعیتی #شهادت_امام نیز لوث می شد. این چهره ای است که همه از #معاویه می شناسند و در شناسایی آن، نیازی به اصرار و اثبات نیست. گاه به خطا گفته شده است که #امام (ع) از خونریزی بیزار بود. چنین چیزی درست نیست، او در طول جنگ «جمل» و «صفین»، خود در صحنه نبرد حضور داشت، سیره پدر را هم کاملا تأیید می کرد. آنچه #امام_حسن (ع) نمی پذیرفت، #خونریزی_بیحاصلی بود که نتایج سیاسی روشنی نداشته باشد. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] الكامل فی التاريخ، ابن الأثير، عزالدين أبو الحسن على بن ابى الكرم، دار صادر، بيروت، ۱۳۸۵ق، ج ۳، ص ۴۰۵
برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی #صلح_امام_حسن #صلح #جنگ #معاویه #اسلام #حفظ_اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️جایگاه اجتماعی زن در قرآن (بخش اول)
🔶در #قرآن_کریم به لحاظ اجتماعی #ارزش_فراوانی برای #زن قرار داده شده است. ضرورت حضور زنان در مسائل اجتماعی، استقلال مالی قائل شدن برای زنان، و به رسمیت شناختن حقوق آنان، و دادن مسئولیت های مهم اجتماعی به زنان مثل امر به معروف و نهی از منکر بخشی از این #ارزشگذاری_قرآنی برای #زنان است.
🔷نگاه ارزشی به #زن در ادیان و اقوام مختلف همیشه مورد اختلاف بوده است. هرکس مدعی است در نظر و آیین او نگاه ویژه ای به زن شده است. آیا #اسلام از #زن و جایگاه او سخنی گفته است؟ در پاسخ به اینکه #اسلام از جایگاه #زنان چگونه یاد کرده است فقط بخش کوتاهی از آیات را که به #نقش_اجتماعی_زنان اشاره دارد، مورد بررسی قرار می دهیم.
🔷در #قرآن_کریم رسیدن به #مراتب_عالی بین #زن و #مرد تفاوتی نیست، چنانچه قرآن کریم می فرماید: «مردان و #زنان مسلمان، و مردان و #زنان با ايمان، و مردان و #زنان عبادتپيشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزهدار، و مردان و زنان پاكدامن، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مىكنند، خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است». [احزاب، ترجمه آیه ۳۵]
🔷اما آنچه در حقیقیت تفاوت بین زن و مرد را رقم می زند، #تفاوت_فیزیکی در #خلقت است. با توجه به این تفاوت فیزیکی نگاه اقوام و ادیان به #زن نیز متفاوت است. البته این نگاه متفاوت کاملا درست است، اما بحث در این است که #کدام_نگاه به خوبی توانسته این تفاوت ها را درک کند؟ #قرآن_کریم به حدی به #مساله_زن اهمیت داده است، که خداوند در #سورهای به نام #زنان (نساء) از #حقوق آنان سخن گفته است. #ادامهدارد...
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#اسلام #قرآن #زن #زنان #جایگاه_زن #حقوق_زن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨
🌷
⭕️ #مهارتهای_زندگی و توسعه فرهنگ خانواده (بخش اول)
🔶با توجه به اهمیت ویژه #خانواده که #کانون_دوستی و یگانگی #زن و #مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی #نقش_مؤثر_زنان در #خانواده و شیوه هایی که #زنان_خانه_دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم
💠ارتقای فرهنگ مدارا
🔹علیرغم تغییرات فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی، بسیاری از افراد در #رویارویی با #مسائل_زندگی، #فاقد_تواناییهای_لازم و اساسی هستند، و در نتیجه بسیار #آسیب می بینند. مطالعات نشان داده است که #ارتقای_مهارتهای_مدارا (سازشی) و #تواناییهای_روانی - اجتماعی در #بهبود_زندگی بسیار مؤثر است. بنابراین، با توجه به اهمیت ویژه خانواده که کانون دوستی و یگانگی زن و مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد بر اساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد به بررسی نقش مؤثر زنان در خانواده و شیوه هایی که زنان خانه دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم؛ چرا که یکی از #عوامل_مؤثر در بروز #مشکلات_خانوادگی، اشکال در نحوه برخورد با #فشارهای_زندگی است.
💠 #مدارا را می توان با کلمه های ذیل بهتر بیان کرد
🔷وفق، سازش، آمیزش، سازگاری، تطبیق، توافق، مصالحه، همکاری، کنار آمدن، همسویی، یکی شدن، همزیستی مسالمت آمیز، هماهنگی، عادت کردن، همسازی، دمسازی، خوگرفتن، سازشکاری و امثال آن. فرد زمانی از #سازگاری بهره مند می شود که بتواند میان #خود و #محیط_اجتماعیاش #رابطه_سالم برقرار کرده و انگیزه های خود را ارضا کند. ولی نباید فراموش کرد که #فرهنگ_مدارا در #خانواده باید از سوی #زن و #مرد هر دو، مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا مدارای یک طرفه نوعی انحراف در رشد روانی اجتماعی خانواده محسوب میشود. #ادامهدارد...
📕مهارتهای زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#خانواده #زن #مرد #زن_خانه_دار #زنان_خانه_دار #نقش_زنان #زندگی #مدارا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ #ارزش_حجاب و علت برتری #چادر در حجاب (بخش دوازدهم)
🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند، #حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و #چادر #حجاببرتر_بانوان محسوب مىگردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا #فلسفه_حجاب چیست؟
💠حجاب و امنیت اجتماعی
🔷«كاركردهای فردی و اجتماعی #حجاب»؛ #برای_حجاب #كاركردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است: الف) #كاركردهای_فردی: همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما و... ب) #كاركردهای_اجتماعی: هویّتبخشی و ایجاد #امنیّت_اجتماعی از جمله این كاركردهاست. #زن با عنصر #حجاب_اسلامی، نه تنها به #تهذیب، #تزكیه_نفس و ملكات نفسانی پرداخته و #قرب_الهی را فراهم میسازد، بلكه باعث گسترش روزافزون #امنیّت_اجتماعی و ایجاد زمینهای جهت #رشد_معنوی_مردان میگردد؛ همچنان كه خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اكرم (ص) میفرماید: «به #مردان_مؤمن بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه این بر پاكیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است». [نور، ۳۰]
🔷همچنین میفرماید: «به #زنان و #دختران خود و به #زنان_مؤمن بگو كه خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند كه این كار برای آن است كه آنها به #عفّت شناخته شوند، تا از تعرّض و جسارت، آزار نكشند (در امنیّت كامل باشند)؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است». [احزاب، ۵۹] همانگونه كه ذكر گردید، #حجاب و #پوشش_اسلامی برای #مردان و #زنان، تنها از كاركرد فردی برخوردار نیست و فقط برای ساماندهی خلقیّات و ملكات نفسانی آدمیان، مؤثر نمیباشد، بلكه از #كاركرد_اجتماعی نیز برخوردار است؛ غرایز، التهابهای جسمی و معاشرتهای بیبند و بار را كنترل نموده، بر #تحكیم_نظام_خانواده میافزاید. همچنین از انحلال كانون مستحكم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیّت اجتماعی را فراهم میسازد.
🔷حال اگر كسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویكرد جامعهشناختی و روانشناسی به چنین كاركردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگی میكنند، بلكه برای رفتارها و اندیشههایشان دست به گزینش میزنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند. از اینرو به #مسأله_حجاب نیز به عنوان #راهبردی_كارساز جهت تأیید و ترویج ارزشهای اجتماعی، #تأمین_كننده #سعادت آدمی و منشأ قرب الهی مینگرند. بنابراین، #پوشش_اسلامی به منزله یك #حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد میشود كه #مصونیت_اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهمّتر #امنیّت_اجتماعی را فراهم میسازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراكه پوشش و لباس هر بشری، پرچم كشور وجود اوست. پرچمی كه وی بر خانه وجودش نصب كرده است و با آن اعلام میدارد كه از كدام فرهنگ تبعیّت میكند. [فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل، ص۴۰] #ادامهدارد...
منبع: پرسمان / حقوق زن
#زن #زنان #بانوان #حجاب #حجاب_اسلامی #پوشش_اسلامی #حجاب_برتر #چادر #فلسفه_حجاب #آثار_حجاب #بی_حجابی #بدحجابی #امنیت #امنیّت_اجتماعی #تزکیه #سعادت #خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️چه عواملی سبب شد که #امام_حسن (ع) #پیشنهاد_صلح معاویه را بپذیرد؟ (بخش سوم)
🔷نکته دیگری که #دلیل_صلح را از دید امام (ع) روشن می کند، آن است که اساسا #برپایی_جنگ در شرایط عادی، منوط به #حضور_مردم بوده، و حاکم در حد خاصی می تواند، آنان را به حضور در جنگ وادار کند. در واقع دو نکته را باید از یکدیگر جدا کرد، یکی آن که آیا حاکم مسلمانان می تواند به هر صورت و حتی در شرایط مخالفت آشکار اکثریت مردم، جنگ را آغاز کند؟ اگر چنین کاری را می تواند انجام دهد، در چه شرایطی؟ نکته دوم آنکه به فرض، حاکم بتواند چنین کند، آیا چنین کاری به #مصلحت_مسلمانان است یا نه؟ اصولا سیره رسول خدا (ص) آن بود که در امر جنگ با مسلمانان مشورت می کرد. این در حالی بود که اولاً رسول خدا (ص) از ابتدا با مردم بیعت کرده بود، و ثانیاً آنکه جهاد در شمار فروعات اسلام بوده و اصولاً وظیفه مسلمانان است که همانند نماز به این دستور نیز عمل کنند.
🔷پس چرا آن حضرت، علیرغم این دو نکته، در امر جنگ با مردم مشورت می کرد؟ دلیل نخست آن این بود که بار #جنگ #بسیار_سنگین بوده و این #مردم بودند که این بار را بر دوش می کشیدند. نماز خواندن عبادتی است که تنها وقت محدودی را از یک مسلمان می گیرد؛ اما #جنگ سبب از بین رفتن جان و مال مسلمان ها و گاه آوارگی و خانه به دوشی است. با وجود #چنین_تبعاتی برای #جنگ که با شهادت یک نفر، طایفه ای نگران و ناراحت می شوند، طبیعی است که مردم خود در جریان آن قرار گرفته و با مشورت در این زمینه، قدری از بار این خسارت را بر دوش گیرند. رسول خدا (ص) - علیرغم آنکه جهاد از فروعات اسلام بود - در جنگ های پیش از بدر از انصار که تعهد شرکت در جنگ های آن حضرت را نداشتند استفاده نکرد. در بدر نیز، تنها پس از اعلام آمادگی رهبران آنها، از ایشان بهره گرفت. بعدها در احد و احزاب نیز مشورت هایی داریم.
🔷اما درباره این نکته که آیا #درزمینهجنگ می توان کاری را بر #مردم تحمیل کرد یا نه؟ سیره امیرالمؤمنین (ع) بر آن بود که تنها با نصیحت و احیاناً در دست گرفتن درّه (شلاق) به تربیت مردم بپردازد؛ اما #امام (ع) حاضر نبود تا برای وادار کردن مردم برای شرکت در #جنگ از شکنجه و شمشیر استفاده کند. [۱] آنحضرت به طور صریح می فرمود: «من دیروز فرمان می دادم و امروز فرمانم می دهند. دیروز باز می داشتم و امروز بازم می دارند. شما زنده ماندن را دوست دارید و «لَیْسَ لِی أَنْ أَحْمِلَکُمْ مَا تَکْرَهُونَ؛ نرسد به من تا چیزی وا دارمتان که #ناخوش می انگارید». [۲]
🔷 #امام_مجتبی (ع) نیز به همین سیره پایبند بود. زمانی که می دید #مردم خود مایل به داشتن چونان امامی نیستند و حاضر به حفظ موقعیت خویش در برابر شام نیستند، طبیعی بود که او بعد از #نصایح_لازم که بخش عمده را پدرش پیشاپیش کرده بود، #عراق را رها کرده و به مدینه برود. #امام_علی (ع) #مردم_عراق را از #آینده_سختی که در انتظارشان است آگاه می کرد: بدانید که بعد از من به سه بلا گرفتار خواهید آمد. خواری و ذلتی همه گیر، شمشیری کشنده و استبداد و خودکامگی ستمکاران. در آن حالات مرا یاد خواهید و آرزو کنید که کاش مرا می دیدید و یاریم می کردید و خون های خود برای دفاع از من بر خاک می ریختند. [۳]
#ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] الغارات، ثقفى، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، مترجم: آيتى، عبد المحمد، وزارت ارشاد، چ ۲، ص ۱۷۳
[۲] نهج البلاغة، صبحي صالح، هجرت، قم، چ اول، ص ۳۲۴، (خطبه ۲۰۸)
[۳] الغارات، همان، ص ۱۸۵
برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام #حفظ_اسلام #امام_حسن #امام_حسن_مجتبی #صلح_امام_حسن #صلح #جنگ #معاویه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️کودکان و نوجوانان در کشاکش جذابیتهای فضای مجازی (بخش دوم)
💠رابطه عزت نفس و سلامت مجازی
🔷امر و نهی در زمینه فضای مجازی که هم جذابیتهای خیره کنندهای دارد و هم تبلیغات کَرکننده، باید اصولی و حساب شده باشد. گر چه ما در نگاه ابتدایی، شاید به #پشت_پرده #فضای_مجازی کاری نداشته باشیم، و بیشتر آسیبهای ظاهری آن مانند اعتیاد به نت، پرخاشگری و... را ببینیم، اما واقعیت این است که #آسیبهای_فضای_مجازی مختص کودکان و نوجوانان نیست، و همه اقشار جامعه را درگیر خود کرده است؛ این واقعیت را باید خودمان بدانیم و به فرزندان خود در حد ظرفیت و پذیرش گوشزد کنیم، چرا که برای هر #تغییر_مثبت، #آگاهی شرط اول ماجراست.
🔷اگر میخواهیم #فرزندانمان خود، #حضوری_فعال در این #کنترل داشته باشند، و ما به نتایج خوبی در این زمینه برسیم، باید #میزان_آگاهی در این زمینه افزایش یابد. #تربیت_عزتمندانه که رکن اولی آن، #آگاهی است، و نه توبیخ و تنبیههای کورکورانه، باید در #دستورکار_والدین قرار بگیرد، و با این مبنا است که میتوان در زمینه #استفاده_درست از #فضای_مجازی و بازیهای رایانهای برای فرزندان گامهای موثری برداشت. امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره میفرمایند: «مَن کَرُمَت عَلَیهِ نَفسُهُ، لَم یُهِنها بِالمَعصِیَةِ؛ هر کس براى خودش #ارزش #قائل باشد، آن را با #معصیت، بىارزش نمىسازد.» [۱]
🔷حال جدای از اینکه #آگاهی_دادن به #فرزندان از #پشت_پرده #فضای_مجازی، میتواند به #جهتدهی_درست و کنترل مناسب آنها در این فضا کمک کند، اما برای جذابیتهای این فضا که بدان اشاره شد نیز باید #راهکارهایی را مد نظر قرار داد. به طور کلی با دو روش #اقدامات_تقویتی و #اقدامات_جایگزینی میتوان این مدیریت را دنبال کرد که در بخشهای بعدی این نوشتار بدان ها خواهیم پرداخت. #ادامهدارد...
پینوشت
[۱] ترجمه تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۹۳، مصطفی درایتی، انتشارات مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، قم
✍مصطفی راهی
منبع: وبسایت راسخون
#فضای_مجازی #اینترنت #کودک #کودکان #نوجوان #نوجوانان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد