✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش اول)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
💠معنای عفاف
🔹معنای لغوی #عفاف، پرهیز از هر کار غیر حلال است. [۱] از آنجا که #دین_اسلام در پی کنترل و نه سرکوب تمایلات درونی انسان است، بازنگاهداشتن هرگونه هیجان و تمایل درونی از غیرحلال الهی، #عفت نامیده میشود؛ چنانکه برخی در معنای لغوی آن گفته اند: «العِفَّة حُصُولُ حالةٍ لِلنَفس تَمتَنع بِها عَن غَلَبَة الشَّهوَة؛ [۲] #عفت، حصول حالتی برای نفس است که #مانع_غلبه_شهوت بر انسان است».
🔹از این رو، ملا احمد نراقی (رض) اصطلاح #عفت را به معنای مطیع کردن شهوت در مقابل عقل دانسته و در تعریف آن میگوید: «مطیع و منقاد شدن قوۀ شهویّه از براى قوۀ عاقله، تا آنچه امر فرماید در خصوص اکل و شرب و نکاح و جماع، متابعت کند و از آنچه نهى فرماید اجتناب نماید و آن حد #اعتدال است، که در شرع و عقل پسندیده است، و دو طرف افراط و تفریط آن مذموم و ناپسند است». [۳]
🔹پس، #حقیقت_عفاف، دوری از کارهای ممنوعی است که به منزله افراط یا تفریط در تمایلات درونی انسان محسوب میشوند. از این رو در همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی میتوان #عفیف بود و شهوات و تمایلات درونی را کنترل کرد. در بخش های بعدی این نوشتار پس، به چندین مورد از مظاهر عفاف از دیدگاه متون دینی میپردازیم. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] خلیل بن احمد، العین، ج۱، ۹۲؛ (العِفَّة: الکف عما لا یحل)
[۲] حسین بن محمد راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ۵۷۳
[۳] احمد بن محمدمهدی نراقی، معراج السعادة، ۳۲۱
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش نهم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
🔹دیگر سوره ای که به موضوع این تمنی الهی #حضرت_زکریا (ع) اشاره کرده است، سوره انبیاء است. در آیه ۸۹ این سوره می خوانیم: «وَ زَكَرِيَّا إِذْ نادى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْني فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ؛ و زكريا را [به ياد آور] در آن هنگام كه پروردگارش را خواند [و عرض كرد]: پروردگار من! مرا تنها مگذار و تو بهترين وارثانى)!». با توجّه به آیاتی که از سوره های قبل راجع به آن حضرت بیان شد، هم اینک می دانیم که ظرف زمانی بیان این خواسته از سوی زکریا (ع) مربوط به دوره ای است که سالها بر عمر آن حضرت گذشته و برف پيرى بر سرش نشسته بود اما هنوز فرزندى نداشت، زیرا همسرش عقيم و نازا بود. او در آرزوى #فرزندى بود كه بتواند برنامه هاى الهى او را تعقيب كند و كارهاى تبليغی نيمه تمامش را تمام نماید، تا فرصت طلبان بعد از او بر معبد بنى اسرائيل و اموال و هداياى آن كه بايد صرف راه خدا مى شد پنجه نيفكنند.
🔹در اين هنگام با تمام قلب به درگاه خدا روى آورد، #تقاضاى_فرزند_صالح و برومندى كرد، و با دعائى كه توأم با نهايت ادب بود خدا را با این بیان خواند که «لا تَذَرْنِي». این فعل در زبان عربی از ماده «وذر» به معناى ترك كردن چيزى به خاطر كمى و بى اعتنايى آمده است. [۱] بنابراین زکریا (علیه السلام) اين حقيقت را بازگو كرد كه اگر تنها بمانم فراموش خواهم شد. نه تنها من فراموش خواهم شد که برنامه هاى من نيز به دست فراموشى سپرده مى شود. [۲] لذا این آیه شریفه می تواند دالّ بر این نکته باشد که #ترک_فرزندآوری تا چه اندازه می تواند #موجب_تنهایی و بی اعتبار شدن آدمی گردد و برعکس، برخورداری از این #نعمت_الهی چه جایگاه سازنده ای در زندگی هر شخص می تواند داشته باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] فرهنگ معاصر عربی فارسی، ص ۷۴۱
[۲] تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۴۹۱
نويسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش ششم)
🔸انواع تربیت دینی (۱)
💠 #تربیت_دینی در مقام اجرا، به دو شکل #رسمی و #غیر_رسمی در قالب نهادهای آموزشی رسمی، خانه و جامعه انجام می گیرد و هر کدام نقش اساسی در تدین فرد دارد.
🔹«رسمی»: منظور از #تربیت_دینی_رسمی این است که تربیت دینی با #برنامه_ریزی_مدون و از پیش تنظیم شده به وسیله افراد خاصی در نهادهای آموزشی انجام شود. محیط مدرسه جایی است که شخصیت دینی و مذهبی فرد پس از خانواده در آن شکل می گیرد. #مقطع_ابتدایی بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی متربی مؤثر است؛ زیرا #متربی در این مرحله از زندگی، #گیرنده است و هر چه به او القا شود، می پذیرد. در محیط مدرسه، نه تنها معلم و مربی در تربیت دانش آموز مؤثرند، بلکه سایر کارمندان و مسؤولان و فضای آموزشی نیز بر ابعاد تربیتی او تأثیر می گذارند.
🔹دو نهاد #خانه و #مدرسه مکمل یکدیگرند، بر هم تأثیر متقابل دارند و هر یک نقش خاصی در #تربیت_کودک ایفا می کند؛ چرا که رابطه کودک و افراد پیرامون او در ا ین دو محیط متفاوت است؛ یعنی: روابط در خانواده، فردی تر و عاطفی تر، ولی در محیط مدرسه، جمعی تر و منطقی تر است. برای دستیابی به تربیت مطلوب، به خصوص در زمینه مذهبی همکاری این دو نهاد ضروری است. مدرسه علاوه بر تکمیل آموخته های دینی کودک از محیط خانواده، می تواند آموزش های تازه ای در زمینه های دینی با شیوه های جدید به وی ارائه دهد. [۱]
🔹اگر این دو کانون تربیتی (خانه و مدرسه) در محور تربیت دینی از قبیل #القاء_ارزشها، #ارائه_الگوهای_مناسب و دستورات لازم به کودکان، به صورت یکسان و هماهنگ عمل کنند، بدون تردید، نتیجه مطلوبی به دست خواهد آمد. از این رو، برقراری روابط عمیق میان این دو نهاد تربیتی ضروری است و در این زمینه، انجمن اولیاء و مربیان نقش اساسی دارد. وظیفه مهم این انجمن فراهم ساختن شرایط مناسب تربیتی و ایجاد هماهنگی لازم میان خانه و مدرسه است که در صورت انجام آن، زمینه شکوفایی استعدادهای مذهبی کودکان فراهم می گردد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] موریس دبی، مراحل تربیت، ترجمه کاردان، انتشارات دانشگاه، ص ۷۳
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رفع آثار گناهان گذشته
🔸پرسش: چگونه میتوانم پاک و طاهر شوم، در حالی که قبلاً به انجام معاصی کبیره مبتلا بودم، البته پشیمان هستم، چگونه میتوانم اثرات سوء گناهان گذشته را از خود دور کنم؟
🔹حضرت آیتالله بهجت قدسسره: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له»؛ #توبه_کننده از گناه مانند کسی است که گناهی ندارد... باید #توبه_حقیقیه را با تمام لوازمش عملی نماییم تا آثار معاصی بالکلیه رفع شود.
📕بهسوی محبوب، ص ۸۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش دوم)
🔸 #حضرت_مهدی (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیاء و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، #امام_مهدى (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند.
3⃣عصاره و شبیه پیامبران
🔹امام زین العابدین (ع) فرمودند: «فى القائم منّا سنن من الانبیاء: سُنةٌ من اَبینا آدم و سُنةٌ من نوح سُنةٌ من ابراهیم و سُنّةٌ من موسى و سُنّةٌ من عیسى و سنّة من ایّوب و سُنّة من محمد (ص)؛ فَأمّا من آدم، و نوح فَطولُ العُمر و اَمّا من ابراهیم، فخفاءُ الولادة و اعتزالُ النّاس و امّا من موسى فالخَوفُ و الغیبة و امّا من عیسى فاختَلافِ النّاسِ فیه و امّا من ایّوب فالفرجُ بعد البَلوى و امّا مِن محمّد فالخُروجُ بالسّیف؛ [کمال الدین، ج ۱، ص ۲۲۱، باب ۳۱، ح ۳] در #قائم (عج) ما سنّت هایى از پیامبران وجود دارد: سنّتى از پدرمان آدم، سنّتى از نوح، سنتى از ابراهیم، سنتى از موسى، سنّتى از عیسى، سنتى از ایوب و سنتى از محمد (ص)؛ اما از آدم و نوح، «طول عمر» و اما از ابراهیم، «پنهانى ولادت و کناره گیرى از مردم» و اما از موسى «خوف و غیبت» و اما از عیسى «اختلاف مردم درباره او» و اما از ایوب «فرج پس از گرفتارى» و اما از محمد (ص) «خروج با شمشیر» و...».
4⃣داراى عمرى طولانى
🔹امام سجاد (ع) درباره آن حضرت فرمودند: «فى القائم سنّةٌ من نوح و هو طول العُمر؛ [کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۲۲، ح ۴] در #قائم (عج) سنتى از نوح است و آن طول عمر (او) است».
5⃣مورد احترام و محبوب امامان و اولیاء
🔹 #مهدى_موعود (عج)، برگزیده ممتاز الهى و محبوب دل صالحان، اوصیاء و انبیاء - به خصوص امامان پیش از خود - و مورد احترام و توجه خاص آنان بوده است. امام صادق (ع) میفرمایند: «لو ادرکتُه لخدمتُه ایام حیاتى؛ [الغیبة النعمانى، ص ۲۴۵، ج ۲۶] اگر دوران او را درک میکردم، همه زندگى ام را در خدمت به او میگذراندم». پیشواى هشتم وقتى نام عزیز او (قائم) را شنید، برخاست و بر روى پاى مبارکش ایستاد و سر نازنین را به سوى زمین خم کرد. پس کف دست راست خود را بر سر نهاد و فرمود : «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه؛ [منتهى الآمال، ج ۲، ص ۳۳۳؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۰] خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و قیامش را آسان گردان». محدّث جزایرى نیز نقل کرده است که «روزى در مجلس حضرت صادق (ع) اسم مبارک آن جناب برده شد، پس حضرت براى تعظیم و احترام او برخاست...». [نجم الثاقب، ص ۴۴۴]
منبع: پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش دوم)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
1⃣عفاف در گفتار
🔹همانطور که بیشترین کارهای خیر و عبادتها به وسیله #زبان انجام میشود، خروج آن از کنترل، گناهان و تبعات سخت دنیوی و اخروی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. امام علی (ع) می فرمایند: «بپرهیز از #سخن_زشت و زننده، که افراد پست را به تو می بندد و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده میسازد». [۱] غیر از لزوم کنترل محتوای گفتار، بلند صحبت نکردن و رعایت ظاهر سخن نیز از ملاکهای #سخن_عفیفانه است؛ چنان که لقمان به فرزند خود توصیه میکند: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر؛ [لقمان، ۱۹] از صدای خود بکاه و هرگز فریاد مزن که زشتترین صداها، صدای خران است».
2⃣عفاف در نگاه
🔹 #کنترل_نگاه، یکی از ظریفترین و مؤثرترین گونه های عفاف است، زیرا بر فکر و روح انسان بسیار تأثیرگذار است و اگر گناه آلود باشد، همچون سمی تمام وجود انسان را فرا میگیرد، همانگونه که امام صادق (ع) میفرمایند: «نگاه (به محرمات الهی) تیری است مسموم از تیرهای شیطان، هرکه آن را فقط به خاطر خدا ترک کند، خداوند ایمانی به دنبال آن، به او عنایت میکند که طعم آن را میچشد». [۲] #نگاه_عفیفانه از مشخصه های مؤمنان است و قرآن کریم خطاب به مؤمنان میفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضّوا مِنْ ابْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ؛ [نور،۳۰و۳۱] به #مردان با ایمان بگو: دیده فرو نهند ... و به #زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] علی بن محمد لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ۹۹، ح ۲۲۸۵
[۲] من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ۱۹، ح۴۹۶۹
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هفتم)
🔸انواع تربیت دینی (۲)
💠 #تربیت_دینی در مقام اجرا، به دو شکل #رسمی و #غیر_رسمی در قالب نهادهای آموزشی رسمی، خانه و جامعه انجام می گیرد و هر کدام نقش اساسی در تدین فرد دارد.
🔹«غیر رسمی»؛ این نوع از تربیت دینی در قالب دو نهاد #خانه و #جامعه بدون طرح و برنامه پیشین انجام می گیرد. پس از خانه و مدرسه، #جامعهای که #کودک در آن زندگی می کند به عنوان #یک_عامل_مؤثر در #تربیت_دینی وی ایفای نقش می کند؛ زیرا کودک تمامی آداب و رسوم اجتماعی و بیشتر #نگرشهای_دینی و مذهبی را از اجتماع فرا می گیرد. اگرچه در زمینه تربیت دینی کودک در جامعه، طرح و برنامه ریزی قبلی پیش بینی نمی شود، ولی آنچه در #جامعه می گذرد، اعم از فرهنگ عمومی مردم، روابط اجتماعی، مسائل سیاسی و برداشت های دینی، بدون شک، بر ابعاد جسمی و روحی #متربی تأثیر می گذارد.
🔹به عنوان مثال، اگر فضای حاکم بر اجتماع و محل زندگی، فضای دینی و معنوی باشد و هر روز برنامه های نماز جماعت و دیگر مراسم دینی و مذهبی در آن برقرار شود، کودکی که در چنین جامعه ای پرورش می یابد به احتمال بسیار قوی، متدین خواهد بود. به عکس، در جوامع آلوده به انواع انحرافات و بی بند و باری های فکری و عملی، بعید است افراد صالح و متعهد به ارزش های دینی و اسلامی پرورش یابند.
🔹بنابراین، #فرهنگ و #ارزشهای_رایج در #اجتماع مستقیم یا غیر مستقیم، بر فکر و اندیشه #کودک تأثیر می گذارد و بدین روی باید از وی مراقبت نمود. اما آنچه بیش از همه بر ابعاد رشد کودک مؤثر است و اهمیت فراوانی در تربیت دینی او دارد نهاد #خانواده است. از این رو، لازم است به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد که در بخش های این نوشتار بدان ها پرداخته خواهد شد. #ادامه_دارد...
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️آراستگی به فضائل اخلاقی
💠رهبر معظم انقلاب حفظ الله تعالی:
🔹واقعاً اگر انسان بخواهد کارهای کشور را، این بخشها و قسمتهای گوناگون کشور را تقسیمبندی کند و به حسب اهمیت، موقع اینها را مشخص کند، آن بالابالاها #آموزش و #پرورش قرار میگیرد. #جوان ما به آموزش و پرورش بستگی دارد، #اخلاق ما به آموزش و پرورش بستگی دارد. یک عدهای مینالند از این که چرا ما از لحاظ اخلاقی جلو نمیرویم. البته این درست است، ما هم قبول داریم که باید در زمینهی اخلاقی جلوتر رفت؛ منتها یکی از شرائطش این است که ما برای جوانهامان #الگو داشته باشیم.
🔹بعضیها با رفتارهای خود، با عملکرد خود، با اظهارات خود، الگوهای بدی برای جوانهای ما میشوند. #الگوسازی، یکی از اساسیترین کارهاست. ما #الگوهای_خوب خیلی داریم. اینقدر جوانهای خوب، اینقدر چهرههای نورانی - در تاریخ که بماند - در زمان خودمان داریم که همین قدر کافی است با تعریف هر کدام از اینها - تعریف به معنای معرفی کردن - یک چهرهی برجسته و یک الگو جلوی جوانانمان بگذاریم. اینها جوانهائی بودند که از پیشروان خودشان جلو افتادند؛ جوانهائی که پای درس بنده و امثال بنده نشستند، اما صد پله از ما جلو رفتند؛ ما وعده کردیم، آنها عمل کردند؛ ما یاد دادیم، آنها عمل کردند؛ ولی خودمان عمل نکردیم.
🔹چقدر از این جوانها، چقدر از این شهدا کسانی بودند که از امثال ماها چیزی یاد گرفتند، اما آنها بهتر از ما شدند، جلوتر از ما شدند، بیشتر به کشور آبرو بخشیدند، پیش خدا بیشتر آبرو پیدا کردند؛ «چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد»؛ وعده را ما کردیم، او عمل کرد. ما این همه جوان خوب داریم؛ اینها را یکییکی در بیاورند، بگذارند جلوی جوان نسل حاضر؛ غیرت او را، همت او را، صداقت او را، سلامت او را، فداکاریهای او را، بینش والای او را، رفتار نیک او را با مردم، با همنوعان، با پدر و مادر، با خانواده، با دوستان، بگذارند جلوی چشم جوان نسل امروز؛ خود این آموزنده است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۱/۰۲/۱۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش دهم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع)
🔹 #حضرت_ابراهیم (ع) یکی از انبیای الهی بود که به رغم کهولت سن شان، #فرزندی نداشتند و به همین خاطر در آیات متعددی از قرآن مجید این موضوع و #دعای_ایشان برای #فرزند_داشتن و در ادامه، اجابت این دعا مورد اشاره قرار گرفته است. برای مثال در آیه ۱۰۰ و ۱۰۱ سوره صافات و در بیان بخشی از سیر زندگی شان می خوانیم که ایشان در مقطعی از زندگی شان این دعا را به خداوند عرضه داشتند که: «رَبِّ هَبْ لي مِنَ الصَّالِحينَ - فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَليمٍ؛ پروردگارا! به من از صالحان [فرزندان صالح] ببخش! - ما او [ابراهيم] را به نوجوانى بردبار و صبور بشارت داديم!».
🔹در این آیه #تقاضای_حضرت_ابراهیم (ع) از خداوند بیان شده است که در ۸۰ سالگی وقتی دید فرزندی ندارد، از خداوند متعال درخواست کرد که #فرزند_صالحی را به ایشان عنایت کند. فرزندى كه بتواند خط رسالت او را تداوم بخشد و برنامه هاى نيمه تمامش را به پايان برساند. بلافاصله بعداز این دعاست که خداوند با تعبیر «بشارت یک نوجوانی بردبار» از مستجاب شدن این دعا خبر می دهد. علاوه بر آن ادامه همین سوره و در آیه ۱۱۲ همین سوره، سخن از بشارت دادن حضرت ابراهیم (ع) به تولد حضرت اسحاق هم به میان می آید: «بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ؛ ما او را به اسحاق- پيامبرى از شايستگان- بشارت داديم!». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۱۰۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️وظایف اجتماعی روحانیون
🔹 #روحانیون وظائف اجتماعی هم دارند. روحانیون بایستی در #مسائل_اجتماعی وارد شوند؛ منتها آن نکتهی اساسی این است که این ورود روحانی در مسائل اجتماعی باید ورود همراه با روحانیت باشد، نه با تحکم؛ اگر با تحکم شد، دیگر فایدهای ندارد. خصوصیت روحانی این است که با روحانیت، با اخلاق، با نصیحت، با ارائهی راه، اطراف قضیه را آگاه کند، مشتاق کند، قانع کند، به یک کاری وادار شوند. اگر با تحکم شد، فایدهای ندارد. روحانی باید در مقام روحانی عمل کند. البته اگر شما رئیس جمهور شدید، در مقام رئیس جمهور یک وظیفهی دیگری دارید، در مقام قاضی یک وظیفهی دیگری دارید؛ اما در مقام روحانی، وظیفه این است که با زبان روحانیت و با زبان انبیاء با مردم حرف بزنید؛ با تحکم نباید باشد، با روحیهی سیاسیکارانه نباید باشد.
بیانات مقام معظم رهبری در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه ۹۰/۰۷/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش سوم)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
3⃣عفاف در شبکه های اجتماعی
🔹 #فضای_مجازی بر خلاف نامش، حقیقتی همراه با مشخصه های ویژه خود است. یکی از ویژگیهای آن مخفیانه بودن است؛ در حالی که در محضر خداوند و خود انسان هیچ چیز مخفی نیست. خدای متعال میفرماید: «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُم؛ [ممتحنه، ۱] من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم». به عنوان نمونه، یکی از ویژگیهای فضای مجازی، مقوله نگاه مخفیانه است که خدای متعال درباره آن میفرماید: «یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُور؛ [غافر، ۱۹] [خدا] نگاههاى دزدانه و آنچه را که دلها نهان میدارند، میداند». پس، پیچیدگی و گستردگی ارتباطات در فضای مجازی هرگز مانع از ثبت و ضبط و حسابرسی نسبت به آنها نخواهد بود.
4⃣عفاف در اندیشه
🔹 #کنترل_فکر و اندیشه، سختترین گونه عفاف است؛ اما اگر این کار انجام شود، عفت در تمامی کارها را نیز تضمین میکند؛ زیرا آنچه رفتارهای انسان را کنترل میکند #اندیشه است؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «مَنْ عَقَلَ عَفَّ؛ [۱] هر که عاقل باشد عفیف میشود». در نقطه مقابل، اگر افکار انسان از کنترل خارج شود و به سمت اندیشه های گناه آلود برود، آنگاه زمینه انجام گناهان فراهم میشود. امام علی (ع) میفرمایند: «مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی الْمَعَاصِی دَعَتْهُ إِلَیْهَا؛ [۲] آنکه در گناهان، بسیار اندیشه کند، [این کار،] او را به گناه میکشانَد». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۸، ح۷۲۷۰
[۲] تصنیف غرر الحکم، ۱۸۶ ح۳۵۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هشتم)
🔹بر اساس آیات و روایات اسلامی، #سرپرست_خانواده، اعم از پدر و مادر و یا افراد دیگر، نسبت به #تربیت_دینی فرزندان و دیگر زیردستان خود، #مسؤولیت_سنگینی دارد. به همین دلیل، خدای متعال در این زمینه، خطاب به مؤمنان از پیامدهای اخروی آن خبر داده، به آنان هشدار می دهد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، حفظ کنید. بر آن فرشتگانی خشن و سخت گیر گمارده شده اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی کنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می دهند». [تحریم، ۶]
🔹 #نگهداری_خویشتن از طریق #ترک_معاصی و تسلیم نشدن در برابر شهوات سرکش میسور است، #نگهداری_خانواده نیز به وسیله تعلیم و #تربیت_درست و فراهم ساختن محیط پاک و به دور از هرگونه آلودگی فکری و عملی حاصل می شود. [۱] پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به سؤالی در این زمینه، که چگونه انسان می تواند اهل و فرزندانش را از آتش (اعم از آتش دنیا و آخرت) نجات دهد؛ فرمودند: آن ها را به آنچه خدا دستور داده امر و از آنچه نهی کرده باز دارید. اگر از شما پذیرفتند، آنان را از آتش جهنم حفظ کرده اید و اگر قبول نکردند به وظیفه خود عمل نموده اید.
🔹از اینگونه آیات و روایات در زمینه #تربیت_دینی_خانواده فراوان است و از آن ها به روشنی استفاده می شود که #والدین و به خصوص پدر، به عنوان سرپرست خانواده، وظیفه مهمی در زمینه مسائل دینی فرزندان و دیگر اعضای خانواده بر عهده دارد. از این رو، انجام این مهم با استفاده از شیوه های جدید تربیتی در قالب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر در میان افراد خانواده، بر همه پدران و مادران لازم است. توجه دقیق و جدی والدین به تربیت دینی فرزندان در محیط خانه و سرمایه گذاری لازم در این زمینه، آثار مهم تربیتی از لحاظ فردی و اجتماعی بر کودک به جای خواهد گذاشت. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۸۶؛ ذیل آیه «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجارة»
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استدلال امام جواد (ع) به امامت خود
🔹 #امام_جواد (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، در حالیکه تنها هشت سال داشتند به امامت رسیدند. ایشان اولین امام شیعه بودند که در سنین کودکی به امامت رسیدند. پس از ایشان، امام هادی (ع) و امام مهدی (عج) نیز در خردسالی به امامت رسیدند. همین موضوع برخی از شیعیان را به تردید انداخت و از طرف دیگر دشمنان اهلبیت علیهم السلام هم کوشیدند تا سن حضرت را بهانهای برای ایجاد شبهه در جامعه نمایند و مسئله امامت ایشان را به ابهام بکشانند و به همین علت #امام_جواد (ع) در مواردی به #اثبات_امامت_خود و دفع شبهات پرداختند که نوشتار حاضر به یک نمونه از آن اشاره میکنند.
🔹مرحوم کلینی در کتاب ارزشمند الکافی می نویسد: «مدّتی پساز آنکه امام رضا (ع) به شهادت رسید، شخصی به نام علی بن حسان نزد #امام_جواد (ع) حضور یافت و خطاب به حضرت گفت: ای فرزند رسولخدا، مردم نسبت به مقام و موقعیت شما که در عنفوان جوانی، امام و حجّت خدا بر آنها میباشید، مشکوک هستند و ایجاد شبهه میکنند؟! #امام_جواد (ع) اظهار داشتند؛ چرا مردم چنین مطالبی را بیان میکنند؟ و سپس افزودند: خداوند متعال بر رسول اکرم (ص) این آیه شریفه قرآن را فرستاد: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این راه من است، من و پیروانم، با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنم»؛ سپس #امام_جواد (ع) فرمودند: به خدا قسم، کسی غیر از #علی_بن_ابیطالب (ع) از پیغمبر خدا (ص) تبعیّت نکرد و در آن زمان تنها ۹ سال داشت و من نیز اکنون ۹ ساله هستم. [۱] در نتیجه: #امام_جواد (ع) در این روایت با اشاره به زندگی امیرالمومنین (ع) بیان میکنند که همان طور که #امام_علی (ع) با توجه به سن اندک خود، به یاری دین خدا و پیامبر (ص) و انجام تکلیف الهی پرداخت، من نیز در این سن به انجام تکلیف الهی خود - هدایت مردم - میپردازم.
پینوشت
[۱] الکافی (کلینی) ج۱ ص۳۸۴ ح۸
منبع: وبسایترهروانولایت
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد