eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش سوم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 3⃣عفاف در شبکه های اجتماعی 🔹 بر خلاف نامش، حقیقتی همراه با مشخصه های ویژه خود است. یکی از ویژگیهای آن مخفیانه بودن است؛ در حالی که در محضر خداوند و خود انسان هیچ چیز مخفی نیست. خدای متعال میفرماید: «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُم‏؛ [ممتحنه، ۱] من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم‏». به عنوان نمونه، یکی از ویژگیهای فضای مجازی، مقوله نگاه مخفیانه است که خدای متعال درباره آن میفرماید: «یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُور؛ [غافر، ۱۹] [خدا] نگاه‌هاى دزدانه و آنچه را که دلها نهان میدارند، میداند». پس، پیچیدگی و گستردگی ارتباطات در فضای مجازی هرگز مانع از ثبت و ضبط و حسابرسی نسبت به آنها نخواهد بود.   4⃣عفاف در اندیشه 🔹 و اندیشه، سخت‌ترین گونه عفاف است؛ اما اگر این کار انجام شود، عفت در تمامی کارها را نیز تضمین میکند؛ زیرا آنچه رفتارهای انسان را کنترل میکند است؛ چنان‌که امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «مَنْ عَقَلَ عَفَّ‏؛ [۱] هر که عاقل باشد عفیف میشود». در نقطه مقابل، اگر افکار انسان از کنترل خارج شود و به سمت اندیشه های گناه آلود برود، آنگاه زمینه انجام گناهان فراهم میشود. امام علی (ع) میفرمایند: «مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی الْمَعَاصِی دَعَتْهُ إِلَیْهَا؛ [۲] آن‏که در گناهان، بسیار اندیشه کند، [این کار،] او را به گناه میکشانَد». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۸، ح۷۲۷۰ [۲] ‏تصنیف غرر الحکم، ۱۸۶ ح۳۵۴۳ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هشتم) 🔹بر اساس آیات و روایات اسلامی، ، اعم از پدر و مادر و یا افراد دیگر، نسبت به فرزندان و دیگر زیردستان خود، دارد. به همین دلیل، خدای متعال در این زمینه، خطاب به مؤمنان از پیامدهای اخروی آن خبر داده، به آنان هشدار می دهد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، حفظ کنید. بر آن فرشتگانی خشن و سخت گیر گمارده شده اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی کنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می دهند». [تحریم، ۶] 🔹 از طریق و تسلیم نشدن در برابر شهوات سرکش میسور است، نیز به وسیله تعلیم و و فراهم ساختن محیط پاک و به دور از هرگونه آلودگی فکری و عملی حاصل می شود. [۱] پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به سؤالی در این زمینه، که چگونه انسان می تواند اهل و فرزندانش را از آتش (اعم از آتش دنیا و آخرت) نجات دهد؛ فرمودند: آن ها را به آنچه خدا دستور داده امر و از آنچه نهی کرده باز دارید. اگر از شما پذیرفتند، آنان را از آتش جهنم حفظ کرده اید و اگر قبول نکردند به وظیفه خود عمل نموده اید. 🔹از اینگونه آیات و روایات در زمینه فراوان است و از آن ها به روشنی استفاده می شود که و به خصوص پدر، به عنوان سرپرست خانواده، وظیفه مهمی در زمینه مسائل دینی فرزندان و دیگر اعضای خانواده بر عهده دارد. از این رو، انجام این مهم با استفاده از شیوه های جدید تربیتی در قالب و در میان افراد خانواده، بر همه پدران و مادران لازم است. توجه دقیق و جدی والدین به تربیت دینی فرزندان در محیط خانه و سرمایه گذاری لازم در این زمینه، آثار مهم تربیتی از لحاظ فردی و اجتماعی بر کودک به جای خواهد گذاشت. ... پی نوشت‌؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۸۶؛ ذیل آیه «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجارة» برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استدلال امام جواد (ع) به امامت خود 🔹 (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، در حالی‌که تنها هشت سال داشتند به امامت رسیدند. ایشان اولین امام شیعه بودند که در سنین کودکی به امامت رسیدند. پس از ایشان، امام هادی (ع) و امام مهدی (عج) نیز در خردسالی به امامت رسیدند. همین موضوع برخی از شیعیان را به تردید انداخت و از طرف دیگر دشمنان اهل‌بیت علیهم‌ السلام هم کوشیدند تا سن حضرت را بهانه‌ای برای ایجاد شبهه در جامعه نمایند و مسئله امامت ایشان را به ابهام بکشانند و به همین علت (ع) در مواردی به و دفع شبهات پرداختند که نوشتار حاضر به یک نمونه از آن اشاره می‌کنند. 🔹مرحوم کلینی در کتاب ارزشمند الکافی می‌ نویسد: «مدّتی پس‌از آنکه امام رضا (ع) به شهادت رسید، شخصی به نام علی‌ بن‌ حسان نزد (ع) حضور یافت و خطاب به حضرت گفت: ای فرزند رسول‌خدا، مردم نسبت به مقام و موقعیت شما که در عنفوان جوانی، امام و حجّت خدا بر آن‌ها می‌باشید، مشکوک هستند و ایجاد شبهه می‌کنند؟! (ع) اظهار داشتند؛ چرا مردم چنین مطالبی را بیان می‌کنند؟ و سپس افزودند: خداوند متعال بر رسول‌ اکرم (ص) این آیه‌ شریفه قرآن را فرستاد: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این راه من است، من و پیروانم، با بصیرت‌ کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنم»؛ سپس (ع) فرمودند: به خدا قسم، کسی غیر از (ع) از پیغمبر خدا (ص) تبعیّت نکرد و در آن زمان تنها ۹ سال داشت و من نیز اکنون ۹ ساله هستم. [۱] در نتیجه:  (ع) در این روایت با اشاره به زندگی امیرالمومنین (ع) بیان می‌کنند که همان‌ طور که (ع) با توجه به سن اندک خود، به یاری دین خدا و پیامبر (ص) و انجام تکلیف الهی پرداخت، من نیز در این سن به انجام تکلیف الهی خود - هدایت مردم - می‌پردازم. پی‌نوشت [۱] الکافی (کلینی) ج۱ ص۳۸۴ ح۸ منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش یازدهم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) 🔹در آیات ۷۱ و ۷۲ و ۷۳ سوره هود می خوانیم: «وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ يَعْقُوبَ * قالَتْ يا وَيْلَتى‏ أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هذا بَعْلي‏ شَيْخاً إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ عَجيبٌ * قالُوا أَ تَعْجَبينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَميدٌ مَجيدٌ؛ و همسرش [همسر ابراهیم] ايستاده بود، [از خوشحالى] خنديد؛ پس او را به و بعد از او داديم * گفت: اى واى بر من! آيا من مى آورم در حالى كه پيرزنم، و اين شوهرم پيرمردى است؟! اين راستى چيز عجيبى است! * گفتند: «آيا از فرمان خدا تعجب ميكنى؟! اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است؛ چرا كه او ستوده و والا است!». 🔹در این آیات سخن درباره ساره، همسر حضرت ابراهیم (ع) و شگفتی او از بچه دار شدن در زمان پیری او و همسرش و پاسخی است که از سوی خداوند متعال به این تعجب ابراز می شود. می بینیم که در این آیات به ساره هم بشارت فرزندی به نام اسحق داده شده و هم بشارت به دنیا آمدن نوه ای به نام یعقوب كه هر دو از پيامبران خدا بودند. ساره كه با توجه به سن زياد خود و همسرش سخت از دارا شدن فرزند مايوس و نوميد بود با لحن بسيار تعجب آميزى فرياد كشيد كه: اى واى بر من! آيا من فرزند مى آورم در حالى كه پيرزنم و شوهرم نيز پير است، اين مساله بسيار عجيبى است؟! اما رسولان الهی فورا او را از اين تعجب در آوردند و سوابق نعمت هاى فوق العاده الهى را بر اين خانواده و نجات معجزه آسای شان را از چنگال حوادث يادآور شدند و به او گفتند که رحمت خدا و بركاتش بر شما اهل بيت بوده و هست: «رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ‏». این تعابیر که را برای ساره در آن وضعیت ناامیدی می نامد، جایگاه این موضوع مهم را در حیات بشری و عنایت ویژه الهی را به آن نمایان می سازد. [۱] ... پی نوشت؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۱۷۹ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ عامل ایجاد امنیت در دنیا 🔹 برای یک کشور، یک امر ضروری است؛ مهرورزی انسانها با یکدیگر، انصاف انسانها نسبت به یکدیگر، رعایت حال انسانهای دیگر در برنامه‌ریزی زندگی انسان، رحم و مروت بین افراد بشر، چیزهایی است که زندگی بشر را آرامش می‌بخشد. اگر ملاحظه میکنیم که دنیا امروز بیش از گذشته در آتش ناامنیها میسوزد - ناامنی، امروز بزرگترین بلای بشر یا لااقل یکی از بزرگترین بلایای بشری است؛ انسانها در درون خانواده‌شان امنیت ندارند؛ در محیط زندگی اجتماعی امنیت ندارند؛ در میان کشور و میهن خودشان امنیت ندارند - این ناامنی ناشی از سوء سیاستها، ناشی از قدرت‌طلبیها، ناشی از بی‌اخلاقیها، ناشی از دوری انسانها از است. و اسلام ما را به تزکیه دعوت میکند و این یک قلم بسیار عمده از است. «یتلوا علیکم ایاتنا و یزکیکم و یعلّمکم الکتاب و الحکمة»؛ آیات الهی را تلاوت میکند و آنها را تزکیه میکند؛ آنها را تعلیم میدهد. بیانات مقام معظم رهبری ۸۶/۰۵/۲۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش سوم) 🔸 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 6⃣مقتداى حضرت عیسى(ع) 🔹یکى از ویژگیهاى برجسته (عج) تبعیت و همراهى برخى از اولیاء و برگزیدگان الهى - از جمله حضرت عیسى و خضر علیهم السلام - با او است. بعد از قیام جهانى آنحضرت، حضرت عیسى (ع) نیز ظهور میکند و در پشت سر امام (ع) قرار میگیرد. به رهبرى اش گردن مى نهد و حتى همراه با او نماز میخواند... رسول اکرم (ص) فرمودند: « (عج) با (ع) دور هم مى آیند؛ پس هنگام نماز فرار میرسد؛ مهدى به عیسى میگوید: شما براى امامت نماز، جلو بایستید، عیسی میگوید: شما اولی هستید به نماز، پس عیسی نماز میخواند پشت سر مهدی در حالی که ماموم است و اقتدا کرده». [منتخب الاثر، ص۳۱۷] در روایت دیگرى نیز از پیامبر (ص) آمده است «بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است که خدا آنان را دوست دارد و مرا به دوستى آنان فرمان داده است؛ على، حسن، حسین و مهدى (علیهم السلام) که عیسى (ع) پشت سر او نماز میخواند». [اثبات الهداة، ج۷، ص۱۰۳] 7⃣زیباترین موجود بهشت 🔹براساس روایات معتبر، (عج)، هم در دنیا و هم در بهشت، از و بی‌نظیرى برخوردار است. پیامبر اکرم (ص) درباره آن‌حضرت میفرماید: «المهدى طاووس اهل الجنّة؛ [کشف الغمة، ج۲، ص۴۸۱] (عج) طاووس اهل بهشت است». این تعبیر جالب درباره هیچ پیامبر یا امامى وارد نشده است و اختصاص به حضرت ولیعصر (عج) دارد. این رمز، نهایت زیبایى و و فوق العاده او دارد؛ بطورى که در میان بهشتیان، ممتاز و شاخص است و خلاصه اینکه و دیدنى ترین تمام اهل بهشت است. [شمس ولایت، ص۸۱] ... منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش چهارم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 5⃣عفاف در کسب 🔹میل به کسب درآمد، نیازمند کنترل است؛ به این معنا که خرید و فروش و سودخواهی نباید موجب خروج از صداقت یا موجب سوء استفاده های گوناگون مثل احتکار و... شود. خلاصه اینکه در زمینه باید را بدانیم و آن را عمل کنیم. امام علی (ع) خطاب به بازاریان و تجار میفرمایند: «یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر؛ [۱] اى بازرگانان، اوّل فقاهت (دین شناسى) سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت». یکی از مهم‌ترین گونه های عفاف در کسب، خودداری از نزدیک شدن به و است.   6⃣عفاف در علم 🔹عفت در علم، به معنای کنترل نفس در علم آموزی و استفاده از علم، و خودداری نسبت به بیراهه های وادی دانش است. ترک علوم مضر یا بی فایده، از جمله مصادیق عفت در دانش است. امام علی (ع) خطاب به فرزندشان امام مجتبی (ع) میفرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ حِینَ لَا یُقَالُ بِه‏؛ [۲] بدان در دانشی که سودی نداشته باشد خیری نیست و علمی که آموختن آن فایده ای ندارد، از آن بهره ای نمیتوان برد». ... پی نوشت‌ها: [۱] ‏الکافی (اسلامیه)، ج ۵، ۱۵۰، ح ۱ [۲] ‏تحف العقول، ۷۰ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش نهم) 🔸جنبه های فردی و اجتماعی تربیت دینی 💠جنبه فردی 🔹به لحاظ فردی، می توان با ، فردی صالح و دارای ایمان و اخلاق اسلامی ساخت؛ زیرا غالباً از همان سال های اولیه زندگی در شکل می گیرد. گرایش ها، نگرش ها، افکار، عادات و رفتار انسان از خانه آغاز، و با عوامل موجود در محیط تکمیل و تقویت می شود. آنچه را کودک از آغوش خانواده دریافت می دارد، در طول زندگی همراه دارد و در شرایط گوناگون زندگی، تحت تأثیر آن قرار می گیرد. و رهبران دینی عموماً از خانواده های پاک و متدین پرورش یافته و را از آن جا فرا گرفته اند. بر این اساس، از نظر فردی، ارتباط انسان را با خدا محکم می کند و زمینه خدمت به اسلام و مردم را در نهاد او فراهم می سازد. 💠جنبه اجتماعی 🔹تربیت دینی خانواده از نظر اجتماعی نیز آثار قابل توجهی دارد؛ زیرا جامعه از واحدهای کوچکی به نام تشکیل شده و اگر این واحدها اصلاح گردد، مسلماً اصلاح می شود. خانواده ها به عنوان هسته اصلی جامعه، در اصلاح و یا افساد آن نقش اساسی دارند؛ زیرا کودکان امروز، که در آغوش خانواده پرورش می یابند، مربیان، مجریان و قانون گذاران آینده خواهند بود. اگر نسل امروز با برنامه های درست دینی و اخلاقی تربیت یابند، اجتماع آینده به یقین، صالح و تکامل یافته خواهد بود بدین روی، پدران و مادران مسؤولیت بزرگی در برابر جامعه دارند و باید در انجام آن سعی و تلاش فراوان نمایند. [۱] 🔹اگر پدران و مادران در زمینه به وظیفه خود عمل نمایند و فرزندان صالحی تحویل جامعه دهند، گذشته از آثار فردی و اجتماعی، به پاداش های بزرگ الهی نائل می شوند. در زمینه پاداش اخروی اینگونه پدران و مادران روایات فروانی دراختیار است؛ از جمله رسول اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دختری داشته باشد و او را نیکو ادب بیاموزد و در تعلیم و تربیتش کوشش نماید و اسباب رفاه و آسایش و زمینه تربیت دینی او را فراهم سازد، آن دختر او را از آتش دوزخ نجات می دهد». [۲] در روایت دیگری آمده است: «وجبت له الجنة؛ بهشت برایش واجب می شود». [۳] 🔹ضرورت توجه پدران و مادران به تربیت دینی فرزندان از روایات متعددی استفاده می شود که باید به آن اهمیت داد. بسیاری از در اثر بی توجهی خانواده ها به ، اعم از دختر و پسر، است؛ جوانان بی بندوباری که در خیابان ها، کوچه ها و محله ها دست به اعمال خلاف می زنند و جامعه را آلوده می سازند از وارد جامعه می شوند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ابراهیم امینی، آیین تربیت، انتشارات اسلامی، ص ۱۳-۱۲ [۲] نورالدین هیثمی، مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۱۵۸ [۳] همان، ص ۱۵۷ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️ فرهنگ زیربناست 🔹در مسئله‌ی و ، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی‌ کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ی از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ 🔹خیلی از این خطاهایی که ما در بخش های مختلف انجام می دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌ های تقلیدی، زندگی‌ های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ فرهنگی دارد. در واقع نرم‌ افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ منبع:وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش دوازدهم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) 🔹سوره دیگری که به موضوع (ع) و اشاره می کند، سوره حجر است. در آیات ۵۳ تا ۵۶ این سوره می خوانیم:  «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَليمٍ - قالَ أَ بَشَّرْتُمُوني‏ عَلى‏ أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ - قالُوا بَشَّرْناكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُنْ مِنَ الْقانِطينَ - قالَ وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّونَ؛ گفتند: نترس، ما تو را به بشارت مى دهيم! - گفت: آيا به من [چنين] بشارت مى دهيد با اينكه پير شده ام؟! به چه چيز بشارت مى دهيد؟! - گفتند: تو را به حق بشارت داديم؛ از مأيوسان مباش!» - گفت: جز گمراهان، چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى شود؟!». 🔹در این آیات مواجهه حضرت ابراهیم (ع) با فرشتگان الهی که به میهمانی به منزلش آمده بودند روایت می شود و مژده آنها را مبنی بر آن حضرت در سنین پیری را شاهد هستیم: «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَلِيمٍ». در اينكه منظور از غلام عليم (پسر دانا) كيست؟ با توجه به آيات ديگر قرآن شك نيست كه منظور، حضرت اسحاق است، چرا كه هنگامى كه فرشتگان اين بشارت را به ابراهيم دادند، همسر ابراهيم ساره كه ظاهرا زن عقيمى بود حاضر بود و اين بشارت به او نيز داده شد. [۱] 🔹گفتنی است که حرف اضافه «بـ» در کلمه «بالحق» در آیه ۵۵ این سوره باء مصاحبت است كه آيه را چنين معنا مى دهد: «بشارت ملازم با حق و غير منفك از آن». بنابراین حضرت ابراهیم (ع) نباید به صرف اینکه تولد فرزند برای او بعید به نظر می رسد، آن را انکار نماید تا در جمله نومیدان به رحمت الهی نباشد. حضرت ابراهيم (ع) هم در قبال گفته آنان به طور كنايه سخن آن میهمانان و پیغام آوران الهی را تاييد و اعتراف نموده و به عنوان استفهام انكارى گفت: «كيست كه از رحمت پروردگار خود نوميد شود جز گمراهان» و چنين فهمانيد كه نوميدى از رحمت پروردگار از خصائص گمراهان است و من از گمراهان نيستم، پس پرسشم پرسش يك نفر نوميد كه به خاطر نوميدى، فرزنددار شدن در اين سنين را بعيد بشمارد نيست. [۲] 🔹به هر حال دلالت این آیات بر شمرده شدن در بسیار روشن است. آنچه از تمامی این آیات به دست می آید این است که در آموزه های قرآنی، و و شده است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] چنان كه در آيه ۷۱ سوره هود به این موضوع اشاره شده است: «وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ». [۲] الميزان فی تفسیر القرآن، همان، ج ‏۱۲، ص ۲۶۸ نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری -  علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش پنجم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 7⃣عفاف در جنگ 🔹حتی در زمان نیز نباید به بهانه جنگ، دست به هر گونه کشتار و تخریب و تعرضی زد. آیه کلیدی در این باره آن است که میفرماید: «وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏؛ [مائده، ۸] و البتّه نباید دشمنىِ گروهى شما را بر آن دارد که نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است‏». امام علی (ع) هنگام مواجه شدن با لشکر دشمن در جنگ صفین خطاب به یاران خود، در جنگ را با مؤلفه هایی همچون آغازگر جنگ نبودن، نکشتن فرار کنندگان، تیر خلاص نزدن به مجروحان، برهنه نساختن هیچ عورتی، مُثله (قطعه قطعه) نکردن کشته ها، آزار نرساندن به زنان و... بیان کرده اند. [۱]   8⃣عفاف در کششهای جنسی 🔹 ، بخصوص در شرایط بحرانی، موجب سعادت و بزرگی در دنیا و آخرت شده و از بزرگترین عبادتهاست. امام علی (ع) میفرمایند: «أفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ؛ [۲] برترین عبادت، است». نیز میفرمایند: «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة؛ [۳] مجاهد شهید در راه خدا پاداشش بیشتر از کسى نیست که قدرت بر گناه داشته، ولى خوددارى نموده؛ چنین انسان با عفّتى نزدیک است فرشته ‏اى از فرشتگان باشد». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏وقعة صفین (مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی) ۲۰۳ [۲] الکافی، ج ۲، ۷۹، ح ۳ [۳] ‏نهج البلاغة (صبحی صالح)، ۵۵۹ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️امام محمد باقر علیه السلام 🔹یاد (ع)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود. بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۰۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش چهارم و پایانی) 🔸 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 8⃣میراث دار پیامبران 🔹براساس روایات، و ودایع و ، (عج) است؛ یعنى او است و خداوند معجزات انبیاء را در اختیار ایشان نهاده است. وجود میراث پیامبران در نزد (عج)، بیانگر این است آن‌حضرت، جامع صفات و خصوصیات آنان بوده و دارنده وسایل و لوازم منحصر به فرد ایشان است؛ براى نمونه: ۱) تابوت حضرت آدم (ع): (عج) آن را از دریاچه طبریه بیرون مى آورد؛ بطورى که نه پوسیده و نه متغیّر گشته است. [بحار، ج۵۲، ص۳۵۱، ح۹۱۰۴]. ۲) عصاى حضرت موسى (ع): آن را از دریاچه طبریه - و در روایتى از غار انطاکیه - بیرون مى آورد و با آن چنان میکند که موسى (ع) با فرعون کرد. ۳) حجر حضرت موسى (ع): سنگى است که آن را از مکّه به همراه خواهد داشت و تا کوفه، به هرجا که بزند، چشمه اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند، هرکس تشنه باشد، سیراب و هر که گرسنه باشد، سیر گردد. [همان، ج۵۲، ص۲۲۴، ح۳۷] 🔹۴) همه کتب آسمانی نزد حضرت: (عج) تورات و سایر کتب آسمانى دیگر را از غارى که در انطاکیه هست بیرون آورده، و بین اهل تورات به تورات، و بین اهل انجیل به انجیل، و بین اهل زبور به زبور، و بین اهل فرقان به فرقان حکم خواهد فرمود... [علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱]. ۵) پیراهن حضرت یوسف (ع): جبرئیل (ع) این پیراهن را هنگامى که ابراهیم (ع) را در آتش افکندند، بر تن او کرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق (ع) بست و اسحاق به یعقوب (ع) و یعقوب به یوسف (ع)... سپس در دست (عج) خواهد بود. [بحار، ج۱۷، ص۱۴۷، ج۳۰]. ۶) انگشتر سلیمان (ع): (عج)، این انگشتر را همراه خود دارد. وقتى آن را در دست میکند، جن و طیور بر دور او جمع میشوند. [مهدى منتظر، ص۴۶ به نقل از سؤال از امام مهدى در روایات، ص ۴۵و۴۶]. 🔹۷) پیراهن و آثار رسول اکرم (ص): یعقوب بن شعیب از امام صادق (ع) روایت کرده است: «آیا پیراهن (عج) را - که هنگام قیام میپوشد - نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا؛ پس آن‌حضرت جعبه اى را خواست و آن را گشود و آن پیراهن کرباسى را بیرون آورد؛ سپس آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن، آثار خون مشاهده میشود، فرمود: «این پیراهن پیامبر (ص) است؛ در روزى که دندانهاى پیشین آنحضرت ضربه دید». آن پیراهن خونى را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام (ع) آن را در هم پیچید و برداشت». [الغیبة النعمانى، ص۳۵۰، ج۴۲] علاوه بر اینها، حضرت آثار دیگرى از پیامبر (ص) را به همراه دارد؛ چون بیرقى که جبرئیل (ع) در روز بدر برای پیامبر اکرم (ص) آورد، عمامه سحاب، زره، انگشتر، عصا، اسب، عهدنامه پیامبر (ص) و... امام صادق (ع) در تأیید میراث برى امام زمان (عج) از پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «تراث رسول خدا، به (عج) میرسد»؛ یکى از یاران پرسید: تراث چیست؟ فرمود: «شمشیر، زره، عمّامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زین و آلات جنگى رسول خدا». [بحار، ج۵۴، ص۲۴۲] همچنین مصحف و ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) نیز نزد امام مهدی (عج) می‌باشد. منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دهم) 🔸شیوه های تربیت دینی خانواده (۱) 💠 در محیط خانواده دارای دو شیوه اساسی و است که هر یک در نقش اساسی دارد. به طور خلاصه، به آن ها اشاره می شود: 🔹الف. شیوه کلامی: منظور از (دستوری - بیانی) امر و نهی های والدین و دیگر اعضای خانواده است که نسبت به بایدها و نبایدهای دینی کودک صورت می گیرد؛ یعنی: به آنچه پدر و مادر در مورد انجام احکام و کارهای دینی به کودک دستور می دهند، «شیوه» کلامی تربیت گفته می شود. این نوع تربیت به نوبه خود، در رشد و شکوفایی تأثیر فراوان دارد؛ زیرا کودک در دوره کودکی وابستگی کامل به والدین دارد و با دید مثبت به آن ها می نگرد و هر چه از آنان دریافت کند، می پذیرد. 🔹 ، اعم از دستوری و غیر دستوری، حتی سخنان معمولی آن ها در شکل گیری رفتار و افکار کودک مؤثر است و چه بسیار سخنان نامناسب و احیاناً دروغ ها، سرزنش ها و تهدیدهایی که در محیط خانه جریان می یابد در روح کودک اثر منفی می گذارد. بر این اساس، پدر و مادر لازم است در گفتار و دستورات خود به کودک، دقت نمایند تا عامل بدآموزی فرزندانشان نگردد. ... برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️به دفتر شرع نگاه کنیم! 🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره:  🔹به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به دفتر شرع نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم. 📕فریادگر توحید، ص٢٢٧ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel