تبیین
⭕️نماز، کارخانه انسانسازی است
🔹شما #انقلاب_اسلامی کردید که #اسلام را ترویج کنید، که اسلام و احکام اسلام را پیاده کنید. در اسلام، از #نماز هیچ فریضهای بالاتر نیست. چطور نماز را این قدر سستی میکنید در آن؟ از نماز همه این مسائل پیدا میشود. شما پرونده هایی که در دادگستریها، در جاهای دیگر، دادگاهها هست، بروید ببینید. از نمازخوانها ببینید پرونده هست آنجا؟ از بینمازها پرونده هست، هر چه پرونده پیدا کنید پرونده بینمازهاست. #نماز پشتوانه ملت است. #سیدالشهداء در همان ظهر عاشورا که جنگ بود و آن جنگ بزرگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است، فرمود که یاد من آوردید یاد آوردید نماز را و خدا تو را از نمازگزاران حساب کند، و ایستاد همان جا نماز خواند. نگفت که ما میخواهیم جنگ بکنیم. خیر، جنگ را برای نماز کردند.
🔹امیرالمومنین وقتی که یک مسئلهای، یک چیزی از او پرسیدند، در همان بحبوحه جنگ، ایستاد و جواب داد. یکی گفت: حالا [...] من شمشیر برای این میزنم. [...] جنگ در اسلام یک چیزی نیست که خودش یک مطلبی باشد و یک چیزی باشد که طرحی باشد، جنگ برای این است که آن زبالههایی که هستند، آنهایی که مانع از پیاده شدن اسلام هستند، آنهایی که مانع از ترقّی مسلمین هستند، آنها را از بین راه بردارند. مقصد این است که #اسلام را پیاده کنند و با اسلام، انسان درست کنند. نماز یک کارخانه انسانسازی است. فحشا و منکر را #نماز، نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امّتی بیرون میکند. اینهایی که در این مراکز فساد کشیده شدهاند، اینها آن بینمازها هستند. نمازخوانها در مساجدند و مهیّایند برای خدمت. مسجدها را خالی نکنید. تکلیف است امروز. امروز یک روزی است استثنایی. ما در یک مقطع از عصر واقع شدهایم که استثنایی است
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۳/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا قرآن، تفسیر میشود؟
🔹 #آیات_قرآن، از کلماتی تشکیل شده اند که انسان ها با آنها سخن میگویند و مینویسند؛ امّا چون قرآن، زبان و سخن معجزه آسای خالق است، در آن، مفاهیم و معانی بلندی وجود دارد که گاهی فهمش حتّی برای مردمان عصر نزول قرآن که عرب زبانان بودند، آسان نبود و برای درک معنا و مقصود آیات قرآن، از پیامبر (ص) توضیح می خواستند و ایشان هم آیات الهی را شرح و تفسیر می فرمود. پس از پیامبر (ص) نیز با توجّه به دور شدن از عصر نزول، معنا و مراد حقیقی آیات قرآن و فضای نزول آنها، برای همگان معلوم و مشخّص نبود. از این رو، #امامان_شیعه که پس از پیامبر (ص) #مفسّر_حقیقی_قرآن بودند، قرآن را تفسیر و تفسیرهای نادرست را رد می نمودند.
🔹از سوی دیگر، مواردی از #بلاغت_ناب_قرآن، چنان نبود که همه بتوانند آن را دریابند. اینجا نیز پیامبر خدا و اوصیای او این بخش از معجزه الهی (بلاغت قرآن) را برای مردمان بیان می کنند. اکنون مفسّران قرآن، مطابق قواعد و اصول دانش تفسیر، معنا و مفهوم آیات و نیز فصاحت و بلاغت آن را کشف و بازگو می کنند. نمونه کوچکتر این موضوع، در ادبیّات فارسی دیده میشود. امروز فهم معنا و مقصود و نیز درک زیبایی ها و ظرافت های شماری از متون کهن فارسی مانند اشعار حافظ یا بوستان و گلستان سعدی، برای حتّی کسانی که مدارک تحصیلی بالا دارند نیز دشوار است و باید به افراد یا کتاب هایی که این متون را شرح و تفسیر کرده اند، مراجعه نمود. بنابراین، برای راه یافتن به حقایق بلند قرآن که کتاب و معجزه الهی است، به تفسیر، آن هم به شیوه مفسّران حقیقی آن، نیازمندیم.
📕از قرآن بیشتر بدانیم (مهدی خسروی سرشکی، قم، انتشارات دارالحدیث) ص ۱۵۱ـ۱۵۲
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️درخت تناور جمهوری اسلامی ایران
🔹علیرغم همهی آنچه که انجام گرفته است در این سالها، #توطئه های گوناگون، از موذی گریها و توطئه های براندازی و کودتا که در سال های اول، دهه اول انقلاب بود، تا جنگ تحمیلی، تا توطئه های به اصطلاح نرم از بعد از دهه اول و بعد از پایان جنگ به این طرف تا امروز، #ملت_ایران و #جمهوری_اسلامی ثابت کرد که شایسته و لایق باقی ماندن است؛ با قدرت ایستاد.
🔹بعد از این هم حوادث گوناگون عالم نخواهد توانست این درخت تناور را تکان بدهد، که آن روزی که یک نهال بود، نتوانستند از جا درش بیاورند، امروز تبدیل شده به یک درخت تناور و ریشهدار. #جمهوری_اسلامی را نمی توانند تکان بدهند. ما باید خودمان مراقب باشیم که از درون پوک نشویم؛ از درون پوسیده نشویم. از #دشمن_بیرونی، آن وقتی که ما سلامت معنوی خودمان را حفظ کردیم، راهی را که اسلام و جمهوری اسلامی به ما نشان داده، پیش رفتیم و از آن راه منحرف نشدیم، مطلقاً ترسی نداریم؛ به ما آسیبی نمیزند؛ نمیتواند آسیب بزند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علل غیبت امام زمان (عج)
🔹غیبت موقّت رهبران الهی از میان مردم، در امّتهای پیشین نیز سابقه داشته است؛ چنان که حضرت موسی (ع) چهل روز از امّت خود غایب شد و در میقات به سر برد؛ [۱] حضرت مسیح (ع) به مشیّت الهی از دیدگاه امّت خویش پنهان گردید و دشمنان قادر به کشتن او نگشتند؛ [۲] حضرت یونس (ع) نیز مدتی از قوم خود غایب گشت؛ [۳] به طور کلّی هرگاه مطلبی از طریق نقل متواتر ثابت شود ولی انسان نتواند به راز آن کاملاً پی ببرد، نباید آن را مورد تردید یا انکار قرار دهد؛ زیرا در اینصورت بخش عظیمی از احکام الهی، که از مسلّمات و ضروریات دین اسلام به شمار میرود، مورد تردید قرار میگیرد؛ #غیبت_امام_زمان (عج) نیز از این قاعده مستثنی نیست و عدم اطلاع از سرّ یا اسرار حقیقی آن، مجوّز تردید یا انکار آن نمیتواند باشد؛ علت اساسی غیبت، برای مردم بیان نشده و غیر از ائمه اطهار کسی از آن اطلاع ندارد.
💠علت غیبت امام زمان، سرّی که بعد از ظهور مشخص خواهد شد
🔹در مضمون روایت عبدالله بن فضل هاشمی از امام صادق (ع) به موضوع علت غیبت امام زمان اشاره شده است؛ «ایشان فرمودند: حضرت صاحب الامر، ناچار غیبتی خواهد داشت، بطوری که گمراهان، در شک واقع میشوند. عرض کردم: چرا؟ فرمودند: اجازه نداریم علتش را بیان کنیم؛ پرسیدم: حکمتش چیست؟ فرمودند: همان حکمتی که در غیبت حجّتهای گذشته وجود داشت، در غیبت آنجناب نیز وجود دارد؛ اما حکمتش ظاهر نمیشود، مگر بعد از ظهور او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی و کشتن جوان و اصلاح دیوار به دست خضر (ع)، برای موسی (ع) آشکار نشد، مگر آنگاه که میخواستند از هم جدا شوند؛ ای پسر فضل! موضوع #غیبت سری است از اسرار خدا و غیبی است از غیوب الهی؛ چون خدا را حکیم میدانیم، باید اعتراف کنیم که کارهایش، از روی حکمت صادر میشود؛ گرچه تفصیلش برای ما مجهول باشد. [۴]
💠دریافتن علت غیبت امام زمان در حد اندیشههای بشری
🔹با این همه، میتوان راز غیبت را در حدّ اندیشه بشر دریافت؛ #امام_مهدی (عج) آخرین حجّت معصوم الهی است که برای تحقق آرمانی بزرگ (گسترش عدل فراگیر و به اهتزاز درآوردن پرچم توحید در جهان) در نظر گرفته شده است و این آرمان نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشر و آمادگی روحی بشریّت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادی برود؛ ظهور زود هنگام آن حضرت، قیام کلی و گستردهای را به دنبال نخواهد داشت؛ زیرا اگر ایشان پیش از فراهم شدن مقدمات در میان مردم ظاهر شوند، سرنوشتی چونان دیگر حجّتهای الهی (شهادت) یافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، دیده از جهان برخواهند بست.
💠بعضی از حکمتها در علت غیبت امام زمان (ع) در روایات
🔹امام باقر(ع) فرمود: برای #قائم (عج) غیبتی است قبل از ظهور؛ راوی از علت آن پرسید؟ امام فرمود: «برای جلوگیری از کشته شدن». [۵] گذشته از این در برخی روایات مسأله امتحان و #آزمودن_خلق مطرح شده است؛ بدین معنی که مردم در عصر غیبت در بوته آزمایش الهی قرار میگیرند و مراتب استواری آنان در ایمان و اعتقاد سنجیده میشود. [۶] از امام رضا (ع) نیز نقل شده است که غیبت امام زمان به این دلیل است که بیعت هیچکس در گردن ایشان نباشد [۷] و به وسیله غیبت، ایشان از بیعت با ستمکاران، محفوظ میماند. [۸]
💠ناسپاسی مردم
🔹تاریخ نشان داده است که مردم قدر و منزلت یازده امام معصوم را ندانستند و هر یازده امام شهید شدند؛ زندگی و خانواده از آنها گرفته شد، خانواده آنها به اسارت درآمد و زندانی شدند و حتی برخی شیعیان نیز در حق آنان ظلم کردند و درجایی که باید در کنار آنان میبودند، آنان را تنها گذاشتند. درمنابع تاریخی آمده است که دشمنان اهل بیت (ع) برای کشتن #امام_مهدی (عج) نیز برنامه ریزی کرده بودند؛ واقعاً جواب این ناسپاسی بندگان خدا چیست؟ آیا ما هم منتظر واقعی امام زمان هستیم؟
💠نکته پایانی
🔹 #امام_مهدی (عج) آخرین وصیّ از اوصیای الهی است که برای تکامل همه جانبه بشر و ایجاد حکومت واحد الهی آفریده شده است؛ این ایده و آرزو هنگامی تحقق میپذیرد که در جامعه بشری آمادگی برای پذیرش چنین حجتی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت، ظهور ایشان جز کشته شدن و نابودی نتیجهای نخواهد داشت و آن هدف عالی تحقق نخواهد یافت؛ از این جهت حضرت در #غیبت به سر میبرند؛ با اینکه ایشان در میان مردم زندگی میکنند و مردم هم ایشان را میبینند، ولی نمیشناسند و از این طریق از گزند دشمنان حق و عدالت مصون میمانند؛ علاوه براین، حکومت ایشان حکومت جهانی خواهد بود و تحقّق این امر در گرو ایجاد شرایطی است که در هنگام تولد، وجود نداشته است؛ این شرایط به مرور زمان تحقّق پیدا کرده و یا در حال پیدایش است. [۹]
مآخذ در منبع موجود است
منبع: راسخون به نقل از سایت ستاره
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه:
🔸وَ أنـَا أعُـوذُ بِاللهِ مِنَ الْعـَمى بَعْدَ الْجَـلاء، وَ مِنَ الضَّلالَةِ بَعْدَ الهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الْأعْمالِ، وَ مُرْديـاتِ الْفِـتَنِ فَإنـَّهُ عَـزَّ وَ جَـلَّ يَقُـولُ: الم أحَسِبَ النّاسُ أنْ يُتْرَكُوا أنْ يَقُولُوا آمَنـّا وَ هُــمْ لا يُفْتـَنُون.
🔹به خدا پناه می برم از كورى بعد از روشنايى و روشن بينى، و از گمراهى بعد از هدايت، و از چيزهايى كه موجب نابودى اعمال میشود، و به او پناه مى برم از آزمايش هاى هلاك كننده؛ زيرا خداوند متعال میفرماید: آيا مردم تصور میكنند همين كه گفتند ايمان آورديم رها میشوند و مورد آزمايش قرار نمیگیرند؟
📕بحارالانوار، ۱۹۰/۵۳
#امام_مهدی #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دعا برای فرج در آخرالزمان
🔹روایت دارد که در #آخرالزمان همه هلاک میشوند، به جز کسی که برای #فرج دعا میکند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست؛ همین، مرتبهای از فرج است.
📕گوهرهای حکیمانه، ص١١٥
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش اول)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠اولین اثر گناه؛ زنگار دل
🔹 #اثر_گناه آن است که به تعبیر امام باقر (ع)، خالی است سیاه بر جای سفید، که در صورت #توبه، پاک شده و در صورت عدم توبه و بازگشت از آن و گناه بیشتر، سیاهی بیشتری بر آن افزوده میگردد؛ امام باقر (ع) میفرمایند: «مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِی الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى یُغَطِّیَ الْبَیَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَیَاضَ لَمْ یَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ - کَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون [۱]؛ [۲] هر بنده اى در دلش نقطه سفیدی است که چون #گناهى کند، خال سیاهى در آن پیدا شود، سپس اگر #توبه کند آن سیاهى برود، و اگر از گناه دنبالگیرى کند، آن سیاهى بیفزاید تا روى سفیدى را بپوشاند، و چون سفیدى پوشیده شد، دیگر صاحب آن دل، هرگز بخیر نگراید و همین است، گفتار خداى عز و جل: «نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب شدند بر دلشان زنگارى بست».
🔹یعنی گناه بر گناه باعث میشود بر دل انسان زنگاری بنشیند که دیگر صاحب آن دل هرگز به خیر و سعادت راه پیدا نکند. واژه ی «ران» از «رین» به معناى #زنگار است که بر اجناس قیمتى مىنشیند. [۳] از این آیه فهمیده میشود که فطرت اولیه آدمی، پاک است، اما به وسیله #گناه به مرور زمان زنگار بر دل می نشیند و سیاه میشود، پس گناه تیرگی می آورد و سیاهی بدنبال دارد. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] سوره مطففین، آیه ۱۴
[۲] الکافی، ج۲، ص ۲۷۳
[۳] تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت #توبه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش زنان در عصر انقلاب و قبل از آن
🔹کسی که تاریخ این صدساله را مطالعه کرده است میداند که در جنبش هایی که در ایران بوده است، جنبش های اصیلی که در ایران بوده است قبل از این دوره رژیم پهلوی، جنبش تنباکو، جنبش مشروطیت، #زنها همدوش با مردها فعالیت می کردند. #زنها در جامعه بودند و با مردها راجع به امور سیاسی و امور اجتماعی و گرفتاری های مملکت خودشان فعالیت می کردند. همان طوری که مردها آن وقت قیام میکردند و قیام کردند برای اینکه قضیه تنباکو را - که همه چیز ما را به باد داده بود - جلوگیری از آن قرارداد بکنند. #زنها هم در آن وقت شریک بودند، و در جنبش مشروطیت هم همان طور که مردها فعالیت میکردند، زنها هم فعالیت میکردند، این مال قبل از رژیم.
🔹بعد از سقوط این و در حال سقوط و در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همهتان ملاحظه کردید که #زنها پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ برای اینکه همین #خواهرها که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دو چندان کرد. وقتی مردها ببینند که #خانمها آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام میکنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند. و در طول این نهضت تا حالا، که در غیاب رژیم سابق است، میبینیم که خانمها در همه مسائل شرکت دارند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۷/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سیاست های استکبار
🔹سیاست های شبکه صهیونیستی عالم که آماج اولش برای دشمنی، به دلائل روشن، #جمهوری_اسلامی است، نمیتوانند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند؛ نه فقط نمی توانند از پا در بیاورند، نمی توانند کند کنند. ما می توانیم با سرعت حرکت خودمان را پیش ببریم. البته منتظر توطئه #دشمن هستیم. این توطئهها ادامه پیدا خواهد کرد، تا یک مقطعی؛ آن مقطع عبارت است از اقتدار همهجانبه کشور که این، کارِ شما دانشجوها، کارِ شما نسل جوان است.
🔹آن وقتی که توانستید کشور را به اقتدار علمی و به اقتدار اقتصادی برسانید و آن وقتی که توانستید عزت علمی را برای کشور فراهم کنید، آن روز البته توطئهها کم خواهد شد؛ مأیوس خواهند شد. تا وقتی به آن نقطه نرسیدهایم، منتظر توطئه ها باید بود و آماده مقابله با این توطئهها باید بود؛ و ان شاءالله هر روزی که بگذرد، شما قویتر خواهید بود، #دشمن شما ضعیفتر خواهد شد و آن روزی که پیروزی نهایی نصیب ملت بشود، انشاءالله روز دوری نخواهد بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش اول)
🔹یکی از سوالات مهم و کاربردی که در عرصه #عفاف و #حجاب ذهن پژوهشگران و محققان علوم اجتماعی و اسلامی را به خود جلب کرده؛ چرایی و علت این پدیده اجتماعی یا ناهنجاری اجتماعی است؟ به راستی چه علت و یا عواملی موجب می شود افرادی در جامعه به مبانی و اصول ارزشی و دینی و اجتماعی خود پشت پا بزنند و با لجاجت و پافشاری سعی در ادامه دادن به رفتار خود در جامعه داشته باشند. برای دستیابی به این پرسش سعی داریم ریشه ها و عوامل تأثیرگذار در این امر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
💠ریشه و علت پیدایش بی حجابی در جامعه
🔹گاهی برخی افراد با دیدن صحنه هایی از #دختران_بیحجاب در جامعه بدون بررسی مؤلفه های روانشناسانه و جامعه شناسی تمام علت و منشأ این رفتار غیر دینی را برنامه های استکباری و استعماری می دانند، و چشم خود را بر روی سایر عوامل تأثیرگذار در شیوع بی حجابی در جامعه می بندند. این در حالی است که بسیاری از #پدیدههای_اجتماعی دستخوش یک سلسله علل تربیتی فرهنگی، سیاسی، علمی است، که باید هر یک از عوامل را در محیط های مختلف زندگی از جمله خانواده، محیط کار و آموزش مورد بررسی و تأمل قرار گیرد.
💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
1⃣عدم پایبندی و عملکرد منفی والدین
🔹بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی_فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی، و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ؛ [۱] همه با فطرت پاک متولد می شوند، این #پدر و #مادر اویند که او را یهودی، مسیحی می کنند».
🔹در مسأله #حجاب نیز به همین منوال است، در واقع وقتی #والدین، فرزندان خود را از ابتدای طفولیت و کودکی با #فرهنگ_برهنگی و غربی عجین می کنند و این چنین به او وانمود می شود که تو با بدن برهنه و عریان زیباتر به نظر می رسی، این چنین کودکی #حجاب را به عنوان یک نازیبایی تصور می کنند، از این رو از آن گریزان می شود. در واقع این رفتار والدین به طور عینی مصداق بارز رفتار و عملکرد شیطان است که نازیبایی ها را زیبا و زیبایی ها را زشت جلوه می دهد. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛ [انفال، ۴۸] و [یاد کن] هنگامى را که #شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست». حضور در مجالس مختلط و بدون ضابطهی خانوادگی و همچنین شرکت در مجالس لهو و لعبی که فرهنگ برهنگی را با خود به همراه دارند، همه و همه در محیط خانوادگی می تواند موجب تغییر رویکرد فرزندان در سبک زندگی و پوشش دینی آنان شود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج۳، ص۲۸۱، ح۲۲
نویسنده؛ علی بیرانوند
منبع؛ راسخون
#حجاب #عفاف #زن #خانواده #والدین #فرزند #تربیت #تربيت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سوء ظن
🔹از حضرت آیت الله بهجت (قدس سره) سوال شد که برای رفع #سوءظن چه کنیم؟ ایشان فرمودند سوء ظن به اعدی الاعداء (دشمن ترین دشمنان) که دشمن داخلی و #نفس است، مانع از سوءظن به غیر است.
📕به سوی محبوب، ص ۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از نعمت داده شدگان، مغضوبین و ضالین در سوره حمد چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
🔸قرآن کریم در این سوره، مردم را به سه دسته تقسیم مى کند: ۱) کسانى که مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند؛ ۲) غضب شدگان؛ ۳) گمراهان.
🔹الف. قرآن در تشریح و شناساندن این گروه ها، مصادیقی را ذکر کرده است، ما نیز با توسل به آیات این گروه ها را تشریح می کنیم. در آیه ۶۵ سوره نساء مصادیقی برای گروه «نعمت داده شدگان» بیان شده است چنین است: «کسانى که دستورات خدا و پیامبر را اطاعت کنند، خدا آنها را با کسانى قرار مىدهد که #مشمول_نعمت خود ساخته، از پیامبران و رهبران صادق و راستین و جانبازان و شهیدان راه خدا و افراد صالح، و اینان رفیقان خوبى هستند». این آیه افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مىکند: پیامبران، صدیقان، شهیدان، و صالحان. اینان ویژگی های مشخص و آشکاری دارند که از جمله مهمترین آنها که مشترک بین آنها است، #عمل_صالح و #راستگویی است.
🔹ب. اما در تشریح مفاهیم و مصادیق گروه دوم و سوم که نزدیکی بسیاری به یکدیگر دارند - راه حق را به کناری زده اند و رانده شده از درگاه الهی هستند - اختلاف اندکی وجود دارد و محققان سه احتمال را بر حسب روایات مطرح کرده اند: ۱) از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مىشود که #مغضوب_علیهم مرحلهاى سختتر و بدتر از #ضالین است، و به تعبیر دیگر «ضالین» گمراهان عادى هستند، ولی «مغضوب علیهم»، گمراهان لجوج و یا منافق اند؛ و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده است. [۱] ۲) جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ضالین، منحرفان مسیحی و منظور از مغضوب علیهم، منحرفان یهودی هستند.
🔹این برداشت به دلیل موضعگیری هاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام است؛ زیرا همان گونه که قرآن هم صریحاً در آیات مختلف بازگو مىکند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مىدادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که در جای خود بیان شده - از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان - سرسخت ترین دشمن اسلام شدند، و از هر گونه کارشکنى در پیشرفت اسلام و مسلمانان فروگذار نکردند. اما منحرفان مسیحی که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آیین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به «ضالین» شده است. [۲]
🔹با این حال تعبیر از آنها به «مغضوب علیهم» بسیار صحیح به نظر مىرسد، ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است؛ یعنی اینها از جمله مصادیق بارز این مفهوم هستند و افراد مغضوب و ضالین افراد و گروه های بیشتری را شامل می شود. ۳) این احتمال نیز وجود دارد که #ضالین به گمراهانى اشاره مىکند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند، در حالى که #مغضوب_علیهم کسانى هستند که هم گمراه اند و هم گمراهگر، و با تمام قوا مىکوشند دیگران را همرنگ خود سازند! [۳]
🔹 #قرآن_کریم، خود در آیاتی مصادیق مختلفی را برای گمراهان و غضب شدگان ذکر می کند که براى نمونه به موارد زیر اشاره مىشود: «مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که بر خدا بدگمانند عذاب کند. بر گردشان بدى حلقه زند و خدا بر آنها خشم گرفت». [فتح، ۶] «آن کس که کفر را به جاى ایمان برگزیند، چون کسى است که راه راست را گم کرده باشد». [بقره، ۱۰۸] «آنان که درِ دل را به روى کفر مىگشایند، مورد خشم خدایند و عذابى بزرگ برایشان مهیاست».[نحل، ۱۰۶] قرآن این گروه را جزو #مغضوبین و #ضالین نام میبرد که وجه مشترک در تمام آنها #نافرمانی کردن از خداوند است، و هر یک به نوعی مخالفت خود را با خداوند به انجام رسانیده اند و در نهایت، جزو #گمراهان و یا #غضب_شدگان قرار می گیرند.
پی نوشتها؛
[۱] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۴، دار الکتب الإسلامیة، چ اول
[۲] همان، ج ۱، ص ۵۵
[۳] همان، ج ۱، ص ۵۶
منبع: اسلام کوئست
#قرآن #گمراهی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️وضعیّت زنان در دوره پهلوی
💠امام خمینی (رحمة الله عليه):
🔹خوب، در زمان این رژیم که فریاد میکردند که «آزادزنان و آزادمردان»، چه فعالیتی #زنها داشتند؟ فعالیتی که ما از #زنها می دیدیم این بود که چند تایشان جمع بشوند، با آن وضع فضیح، بروند سر قبر رضاخان، آنجا تشکر کنند از اینکه ما را #آزاد کردید! چه جور آزاد کرد؟ چه کرد؟ فکر این نیستند که چه آزادی اینها به آنها اعطا کردند، و تا چه اندازه اینها می خواستند #زنها یا #مردها آزاد باشند. بله، آنها یک آزادی را می خواستند - حالا هم این اشخاصی که قلم دستشان است و بر ضد اسلام و بر ضد روحانیت چیز مینویسند همین آزادی را میخواهند - و آن #آزادی است که دیکته شده است از #غرب برای به فساد کشیدن #جوان های ما. زن و مردشان را اینها میخواهند که آزاد باشند! زنها برای اینکه در مجالس آن طوری که تشکیل می دادند و داشتند بروند آنجا و با آن وضع در حضور چشم های ناپاک مردها آن وضع را درست کنند.
🔹این نحو #آزادی می خواهند که هم خواهرهای ما را به فساد و تباهی بکشند؛ و هم #جوانهای ما، #مردهای ما را به تباهی بکشند. اینها می خواهند که همه فحشا آزاد باشد. آزادی زمان ایشان، که آزاد زن و آزاد [مرد، کی] توانست راجع به مسائل روز یک کلمه بگوید؟ و کدام مرد توانست که راجع به گرفتاری هایی که ملت ما از دست اجانب و از دست داخلی ها داشتند یک کلمه بنویسد؟ کدام مطبوعات ما آزاد بودند؟ کجا رادیو - تلویزیون آزاد بود؟ و مردم، جوانها، دانشگاهی ها، و طُلّاب علوم دینی، کجا آزاد بودند؟ در این پنجاه سال، که من شاهد قضایا بودم، آزادی واقعیِ مفید برای جامعه مسلوب بود. هیچ نداشتیم؛ یعنی #زنها آزاد نبودند که راجع به مسائل جامعه فعالیت بکنند، یا حرف بزنند راجع به گرفتاری های ملت. راجع به گرفتاری های ملت به دست شرق و غرب هیچ آزادی نبود. راجع به گرفتاری این ملت از دست دولت های دست نشانده یک کلمه #آزاد نبودند که صحبت کنند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۷/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #زن #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش دوم)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠دومین اثر گناه؛ قساوت دل
🔹یکی از آثار گناهان، سخت دلی است، که در فرهنگ قرآن کریم از آن به #قساوت_قلب تعبیر شده است. در سه جای قرآن از فعل «قست قلوبهم» استفاده شده است؛ آیه اول: «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ [انعام، ۴۳] چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دل های آنها قساوت پیدا کرد و شیطان، هر کاری را که میکردند، در نظرشان زینت داد!». در این آیه ریشه عدم تضرع در مقابل خداوند، زینت اعمال انسان توسط شیطان است. وقتی انسان اعمالش را زیبا ببیند و گناهش را نیز بزک کند، دیگر تضرع و درخواست از خداوند را فراموش می کند؛ چون دلش سخت شده است.
🔹آیه دوم: «أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّـهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۱۶] آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلب هایشان قساوت پیدا کرد؛ و بسیاری از آنها گنهکارند!». در آیه مذکور، #قساوت_قلب مقدمه فسق است.
🔹آیه سوم: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّـهِ وَ مَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون؛َ [بقره، ۷۴] سپس دل های شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سختتر! چرا که پارهای از سنگها میشکافد، و از آن نهرها جاری میشود؛ و پارهای از آنها شکاف برمیدارد، و آب از آن تراوش میکند؛ و پارهای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر میافتد؛ (اما دلهای شما، نه از خوف خدا میتپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!) و خداوند از اعمال شما غافل نیست». از آیه مذکور می فهمیم که قساوت و سنگدلى، مرض روحى سختى است که به جهت لجاجت هاى پىدرپى، براى انسان پیدا مىشود. [۱] پس دومین اثر گناه #قساوت و سختی دل است که در آیات بالا بیان شد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نور (محسن قرائتی)، ذیل آیه، ج۱، ص۱۴۱
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت #قساوت_قلب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛
🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد.
📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان
🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است».
🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان میدانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱]
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت انوار طاها
#انسان #سعی #کوشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد