eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش اول) 🔹با توجه به برخی های و جنسی در جوامع اسلامی، عده ای بر آن شده اند این گونه کنند که چنین رفتارهای ناشایستی نتیجه محدودیت های مردان و زنان در ارتباط با است. و هایی که از همان بدو تأسیس جامعه اسلامی در اعمال شد [۱] و از کودکی تا بزرگسالی به تدریج احساس محرومیت و ناکامی را به گونه ای در هر فرد مسلمانی متراکم می نماید که ممکن است به یک باره فوران کرده باعث خشونت ها یا تجاوزهایی گردد. 🔹در پاسخ به این ادعا، باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا واقعا خشونت ها و تجاوزهای جنسی رابطه مستقیمی با تشریع شده توسط دارند یا خیر. این موضوع را در قالب فرازهای ذیل بررسی می کنیم. 💠«محدودیت قائل شدن در روابط بین زن و مرد اختصاص به اسلام ندارد» 🔹پیش از هر چیز باید متذکر این نکته شد که در ایجاد روابط با بین زنان و مردان اختصاص به ندارد و بسیاری از و تمدن های گذشته به شیوه های مختلف برای روابط بین و محدودیت هایی داشته اند. پدران كلیسا پس از (عليه السلام) و پولس، به تبیین آموزه های مسیحیت پرداختند. آنان بر اساس تفسیر فریسیان از شریعت و تلمود، را از معاشرت با ، در ملأ عام برحذر داشتند و توصیه كردند كه بدون مسافرت نكنند. [۲] 🔹این محدودیت هرگز به معنای غریزه جنسی و منع آن نمی باشد، بلکه طبق آیات قرآن از جمله آیه «يُرِيدُ اللهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» [نساء، ۲۶] (خداوند مى خواهد [با اين دستورها راه هاى و را] براى شما آشكار سازد، و به سنت هاى [صحيح] پيشينيان رهبرى كند، و شما را از پاك سازد و خداوند دانا و حكيم است‏)، 🔹 مى خواهد به وسيله اين حقايق را براى آشكار سازد و به راه هايى كه و منافع او در آن است، رهبرى اش كند. وانگهى شخص در اين برنامه تنها نيست و نيز اين گونه ‏‌ها را داشته‏ اند. در ادامه آیات فوق، تاكيد مى‏ كند كه «وَ اللهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَواتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيماً»؛ [نساء، ۲۷] ( به وسيله اين مى خواهد، ‏ها و بركاتى كه بر اثر آلودگى به از شما قطع شده، به شما بازگردد، ولى كه در امواج غرق هستند، مى‏ خواهند شما از طريق به كلى شويد)، 🔹و همانند آنها از فرق تا قدم، آلوده انواع گرديد. اكنون شما فكر كنيد، آيا آن آميخته با و افتخار براى شما بهتر است، يا اين آزادى و توام با آلودگى و و انحطاط؟! ... پی نوشت‌ها؛ [۱] به نقل از برخی روایات (ص) درب های رفت آمد و را در از یکدیگر تفکیک کردند، و حتی برای جلوگیری از اختلاط آنها، دستور دادند که مردان از وسط کوچه و زنان از کنار آن رفت و آمد کنند. (الکافی، دارالکتب الاسلامیه، چ ۵، ج ۵، ص ۵۱۸ [۲] رهایی جنسی: رسوایی جهان مسیحیت، لارنس، ریموند، بی نا، لندن، ۲۰۰۷م، ص ۲۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️فردا از ما سؤال می‌کنند... 🔹یکی از که دائماً باید امثال بنده و شما بکنیم این است، «وَاسْتَعمِلْنی لِما تَسْألُنی غَداً عَنه» از ما می‌کنند. چرا را گفتید، چرا نگفتید. از هم سؤال می‌کنند. فقط از نیست. چرا را کردید، چرا نکردید. از هم سؤال می‌کنند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۷/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره نزدیک بودن «مرگ» چه فرموده است؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۳۱ - که به امام حسن (ع) نوشته شده - اهل اين جهان را به تشبيه كرده كه به سوى در حركت‌اند ميفرمايد: «كَأَنْ قَدْ وَرَدَتِ الْأَظْعَانُ؛ گويا اين به منزل رسيده اند [و پايان عمر را با چشم خود مى بينند]». «يُوشِكُ مَنْ أَسْرَعَ أَنْ يَلْحَقَ؛ سپس مى افزايد: نزديك است كسى كه سريع حركت ميكند به [مرگ] برسد». منظور از «مَنْ أَسْرَعَ» همه هستند نه گروه خاصى؛ زيرا همه باسرعت به سوى كه همان است میرسند. 🔹حضرت تشبيه جالبى درباره مردم جهان میكند و میفرمايد: «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ مَنْ كَانَتْ مَطِيَّتُهُ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ، فَإِنَّهُ يُسَارُ بِهِ وَ إِنْ كَانَ وَاقِفاً، وَ يَقْطَعُ الْمَسَافَةَ وَ إِنْ كَانَ مُقِيماً وَادِعاً؛ پسرم بدان آنكس كه مركبش شب و روز است، او را و در است، هرچند خود را ساكن پندارد و پيوسته قطع مسافت میكند، گرچه ظاهراً ايستاده است و استراحت ميكند». اشاره به اينكه حركت به سوى حركتى اجبارى است نه اختيارى؛ دست همه را بر مركب راهوارِ زمان سوار كرده و چه بخواهند يا نخواهند با سرعت آنها را به سوى نقطه پايان مى برد، هرچند از آن بى خبرند. 🔹تعبيرهاى ديگرى در ساير كلمات (ع) در اين زمينه ديده میشود از جمله ميفرمايد: «أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ؛ [۱] همانند سوارانى هستند كه مركبشان را به پيش مى برند و آنها در خوابند». در جاى ديگر ميفرمايد: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ؛ [۲] هربار گامى به سوى سرآمد زندگى است». حضرت در حديث دیگری میفرمايد: «إنّ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ يَعْمَلَانِ فِيكَ فَاعْمَلْ فِيهِما وَ يَأْخُذانِ مِنْكَ فَخُذْ مِنْهُما؛ [۳] شب و روز در تو اثر میگذارند [و از عمر تو میكاهند] تو هم در آنها از خود اثرى بگذار و كارى كن؛ آنها از تو چيزى ميگيرند تو هم چيزى از آنها بگير». 🔹ابن ابى الحديد در اينجا داستان جالبى از يكى از اساتيد خود نقل ميكند میگويد: «ابوالفرج محمد بن عباد (ره) از من خواست كه اين وصيّتنامه را براى او بخوانم، و در آن روز من جوانِ كم سن و سالى بودم آن را از حفظ براى او خواندم؛ هنگامى كه به اين بخش از وصيّتنامه رسيدم استادم فريادى كشيد و به زمين افتاد، در حالى كه كسى بود كه به اين زودى تحت تأثير واقع نميشد». [۴] در تعبيراتِ حضرت در اين فقرات، به تشبيه شده اند كه بر سوارند و اين مركب آنها را به سوى پيش مى برد. 🔹شكی نيست كه گروهى از اين در ايستگاه هاى وسط راه پياده مى شوند و گروه ديگرى به راه خود همچنان تا پايان عمر طبيعى ادامه ميدهند و عجب اينكه هيچ كس نميداند در او را پياده مى كنند. دو چيزِ اين سفر مسلّم است: بودن آن و اينكه دارد. گروهى اين را در حال مى پيمايند و و بعضى گاه خواب و گاه بيدار؛ آنها كه پس از پياده شدن و بركات فراوانى كه در هر ايستگاه موجود است و به آن نياز دارند تهيه ميكنند و آنها كه در و يا موقعيت خود را نمى دانند به مفهوم «اَلنّاسُ نِيامٌ إذا ماتُوا اِنْتَبِهُوا» [۵]  به مقصد میرسند. 🔹 و مأمورانى هستند كه پيوسته در مسير راه به هشدار مى دهند و بر فرياد میزنند كه برخيزيد و از توقفگاه هاى وسط راه آنچه نياز داريد ؛ چراكه وقتى به رسيديد در آنجا تهيه وسائل مورد نياز ابداً امكان ندارد و از آن مهم تر اينكه در اين مسير نيز ممكن نيست. گروهى اين سخنان را میكنند و از جان و دل مى پذيرند و گروهى میكنند يا ناباورانه به آن گوش میدهند و هنگامى كه به رسيدند به واقعيّت تمام آن سخنان پى مى برند و فرياد وا حسرتاه سر میدهند و نعره «يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ» [۶] از آنها شنيده میشود؛ ولى چه سود؟ پی نوشت‌ها؛ [۱]نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت‏، قم‏، چ۱ ص۴۷۹ (حکمت ۶۴)؛ [۲]همان ص۴۸۰ (حکمت ۷۴)؛ [۳]غررالحكم و دررالكلم‏، تميمى آمدى ص ۲۵۴؛ [۴]شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، ج۱۶ ص۹۱؛ [۵]بحارالانوار ج۴ ص۴۳ باب۵؛ [۶]سوره انعام، آيه۲۷ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ۱، ج۹، ص۶۱۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️اهتمام به امر فقرا و محرومین‌ 🔹و من امیدوارم که کسانی که دارند، کسانی که خانه‌ های زیادی دارند، کسانی که دارند گمان نکنند به این زیادی هاست. یک نفر آدمی که کم دارد، ولی به اندازه معاش دارد، این آدم را، همین زندگی مادی را، لذتش را بیشتر از آن می‌برد که صد تا دارد و هر روز و هر شب در زحمت حفظ اینهاست. 🔹 را او نمی‌تواند بفهمد چی است. هزاران غذا در اینجا هست - شما گاهی وقتها شاید دیده باشید در این چیزهایی که نمایش دادند، مثلًا در فیلمها هست - این قدر غذا هست میل نمی‌کند که دست دراز کند، نه اینکه نمی‌خواهد، اصلًا میل ندارد، نه اینکه می‌خواهد حالا خودنمایی کند که من کم می‌خورم، نمی‌تواند. 🔹یک وقتی که یک نان پیدا می‌کند و می‌خورد لذتش از آن آدمی که صد تا دارد و نمی‌تواند استفاده بکند بیشتر است. لذت به نیست، لذت یک مطلبی است که انسان در خودش باید پیدا بشود و او نمی‌شود الّا اینکه توجه به داشته باشد و مطمئن به خدا باشد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۲/۰۱/۰۱ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«الگو» و «اسوه» چه جایگاهی در تعلیم و تربیت انساها دارد و عالی ترین الگوهای تربیتی چه کسانی هستند؟ 🔹درباره عناصر و راهکارهای که با در نظر گرفتن آنها می تواند موفّق گردد، آنچه مورد اتفاق همه و تعلیم است ارائه است؛ آری در صورتی که خود ویژگی ها و شایستگی های الگوی صحیح و نمونه را دارا باشد، عملاً می تواند برای ، باشد. بنابر این کاملا واضح و مبرهن است که کسی که می خواهد و الگوی دیگران گردد، اگر در رفتارش هایی باشد و مرتکب و اشتباه گردد، نمی تواند خود را به درستی ایفا کند. 🔹از این جهت است که خداوند بر بندگان خود منّت نهاد و بندگان برگزیده خود را که از هر گونه خطا و اشتباهی مبرّا هستند را و کاملی معرفی کرد. لذا بهترین راهکار و شیوه برای استفاده از این نعمت های الهی، یعنی بهره گیری از مقام تربیتی و (علیهم السلام)، عملی کردن و ارائه رفتار آنان است. اینجاست که باید ابتدا سعی کنیم آن حضرات را در ساحت های گوناگون به تفصیل شناسایی کنیم، و پس از آن بکوشیم تا در ابعاد گوناگون زندگی خود به آن رفتار که تفصیلاً برای ما شناسایی شده اند نماییم. 📕اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۶ش، چاپ سوم، ص ۴۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام مهدى عج الله تعالی فرجه:  🔸«إنَّ اللهَ بَعَثَ مُحَمَّدا رَحمَةً لِلعالَمينَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ»؛  🔹خداوند (ص) را برانگيخت تا براى باشد و خود را تمام كند. 📕بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱۹۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش دوم) 💠تبیین معنای صحیح خوشبختی و آرامش در سایه ضوابط دینی 🔹 که در بخش قبلی این نوشتار به آنها اشاره شد، علاوه بر که برای و داشتند، در حقيقت به افرادى كه در عصر و زمان ما نيز به ، مخصوصا در زمينه ايراد مى‏ كنند، پاسخ مى‏ گويد كه اين هاى بى‏‌قيد و شرط، سرابى بيش نيست، 🔹و نتيجه آن از مسير و تكامل‏ انسانى و گرفتار شدن در و پرتگاه ها است، كه نمونه‏ هاى زيادى از آن را با چشم خودمان به شكل شدن خانواده ‏ها، انواع ، جنايت پيشه و انواع بيماری هاى آميزشى و ناراحتى‏ هاى روانى [و تحقیر زن و تبدیل او به ابزاری برای شهوترانی و شهوت پرستی و دور شدن جوانان از اهداف مهم‌تری مثل پیشرفت علمی و فرهنگی و هزاران فساد دیگر] مشاهده مى كنيم. [۱] 💠راه حل های اسلام برای کنترل غریزه جنسی و جنایت های مربوط به آن 🔹 برای کنترل و جلوگیری از فوران آن راهکارهایی نیز بیان نموده است از جمله: و مراقبت در تغذیه [۲] و گرفتن [۳] و [۴] و توصیه زنان به [۵] و...؛ حتی در صورتی که با وجود اینکه برای کنترل غریزه جنسی تلاش خود را کرده، اما باز هم این غریزه در وجود او شعله ور می باشد، هرگز به سرکوب کردن این غریزه نمی پردازد، بلکه او را به توصیه می کند؛ 🔹و از آنجا كه يك عذر تقريبا عمومى و بهانه همگانى براى فرار از زير بار ازدواج‏ و تشكيل خانواده، مساله فقر و نداشتن امكانات مالى است، به پاسخ آن پرداخته مى ‏فرمايد که از فقر و واجدین شرایط ازدواج نباید نگران بود و لازم است در شکل دادن به ازدواج شان کوشید چرا كه (اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نياز مى سازد)؛ «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ‏» [نور، ۳۲] و خداوند قادر بر چنين كارى هست، چرا كه (خداوند واسع و عليم است)؛ «وَ اللهُ واسِعٌ عَلِيمٌ‏». [۶] [۷] 🔹حتی اگر کسی واقعا نمی تواند کند، باز هم راه حل های مناسبی برای وضعیت او پیش بینی کرده، از جمله راه حلی به نام «ازدواج موقت» که مانند ازدواج دائم می باشد، ولی هزینه های آن را ندارد و یا ازدواج با کنیزان که در صدر اسلام رواج داشت. در هر صورت هرگز با فوران عطش جنسی و یا سرکوب کردن این غریزه موافق نیست و راه های مختلفی برای ارضای این غریزه از راه مشروع بیان نمونه است. 🔹چرا که «يُرِيدُ اللهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ‏ الْإِنْسانُ‏ ضَعِيفاً»؛ [نساء، ۲۸] (خدا مى‏ خواهد [با دستورهاى مربوط به با كنيزان و مانند آن] كار را بر شما سبك كند، و انسان ضعيف آفريده شده)؛ و در برابر طوفان گوناگون كه از هر سو به او حمله ور مى شود بايد براى ارضاى غرائز به او ارائه شود تا بتواند خود را از حفظ كند. [۸] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسير نمونه‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ۳۲، ج۳، ص۳۵۳ [۲] چنانکه در بسیاری از روایات در مورد خواص برخی مواد غذایی از جمله نخود و... آمده است که شهوت را زیاد می کند و برخی مواد غذایی هم شهوت را کم می کند، مثلا: «نان خورش سركه شهوت زنا را ببرد». ر.ک: آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحارالأنوار، ج۵۴)، مجلسى، ترجمه: كمره اى، محمد باقر، انتشارات اسلاميه، ۱۳۵۱ش، چ اول، ج۱۰، ص۸۱ و۱۱۰ و... [۳] «الصَّوْمُ‏ يُمِيتُ‏ مُرَادَ النَّفْسِ‏ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ و...»؛ مصباح الشريعة، منسوب به جعفر بن محمد امام ششم (ع‏)، انتشارات اعلمى، بيروت، ۱۴۰۰ق، چ اول، ص۱۳۶ [۴] «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ...»؛ سوره نور، آيه ۳۰؛ [۵] «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ...»؛ سوره نور، آيه ۳۱؛ [۶] همان [۷] تفسير نمونه، همان، ج ۱۴، ص ۴۵۸ [۸] همان، ج ‏۳، ص ۳۵۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️رذیله تنبلی 🔹 علیه‌ السلام می فرمایند: «من از کسی که در کارهای دنیایی‌اش می‌کند، بدم می‌آید و کسی که در امور تنبلی کند، در امور است». 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۳۲۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel