✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره «استخاره» چه بیانی دارند؟
🔹امام علی (علیه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ «نهج البلاغه» به فرزندش امام حسن (علیه السلام) مى فرمايد: «وَ أَكْثِرِ الْإِسْتِخَارَةَ». (و از خدا بسيار بخواه كه #خير و #نيكى را برايت فراهم سازد).
🔹لازم به ذكر است كه #استخاره دو معنا دارد: يكى استخاره اى است كه امروز در ميان مردم معمول و متعارف است، هرگاه مسئله اى بر انسان مشكل شده و با نيروى عقل خود و مشورت با اهل آن نتوانست آن را حل كند به سراغ مشورت با خداوند مى رود و #استخاره، نوعى «مشورت كردن با پروردگار» است.
🔹معناى دوم #استخاره اين است كه انسان در هر كارى كه قدم مى گذارد از خدا #طلب_خير كند؛ يعنى #خداوند را حاكم بر سرنوشت خود ببيند، در امر تجارت و زراعت و مانند آن تلاش كند، ولى زبان حال و قال او «اَسْتَخِيرُ اللهَ بِرَحْمَتِهِ» باشد؛ يعنى خدايا #خير و #بركت را از رحمتِ تو مى خواهم.
🔹اين نوع از استخاره در روايات بسيار بر آن تأكيد شده است. از جمله در روايتى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «مَا اسْتَخَارَ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا خَارَ لَهُ»؛ (هيچ بنده باايمانى از خداوند #طلب_خير نمى كند؛ مگر اينكه خداوند خير او را فراهم می سازد.
پی نوشت:
[۱] فتح الأبواب بين ذوی الألباب و بين ربّ الأرباب، ابن طاووس، مؤسسة آل البيت(ع)، قم، ۱۴۰۹ق چ اول، ص ۱۴۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج۹، ص۵۰۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#استخاره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸وَالّذى نَفْسى بِيَدِهِ لا يَدْخُلُ الْجَنَّةِ اِلاّ رَحيمٌ قالوا: كُلُّنا رَحيمٌ؛ قالَ: لا، حَتّى تَرْحَمَ الْعامَّةَ.
🔹سوگند به آن كس كه جانم در دست اوست، كسى جز #اهل_ترحم به بهشت نمى رود؛ عرض كردند: «همه ما دلْ رحم و مهربانيم»، فرمودند: نه، مگر آنگاه كه به #عموم_مردم رحم كنيد.
📕كنزالعمال، ح ۵۹۸۹
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «معاقبه» كه در جهاد با نفس لازم است چيست؟ (بخش اول)
🔹علماى اخلاق براى #جهادبانفس امورى را بيان كرده اند كه التزام به آنها لازم است. يكی از اين امور، #معاقبه است كه بعد از «مشارطه» و «مراقبه» و «محاسبه» قرار دارد. بعد از #محاسبه، اگر معلوم شد كه #نفس تقصير كرده و دست به ارتكاب معاصى زده، بايد به او مهلت نداد؛ كه مهلت دادن همان و ارتكاب معاصى و مانوس شدن با آن همان. و اگر نفس با #معصیت انس گیرد و مثل كودك که به شير مادر وابسته است و به آن خو کرده، با معصيت خو گرفته باشد، همانند جدا کردن نوزاد از شیر مادر جدا کردن او از #گناه و معصیت دشوار و سخت است.
🔹اگر «لقمه مشتبهى» از روى شهوت نفسانى خورده، بايد با گرسنگى شكم را تنبيه كند، و اگر به «نامحرم» نظر كرده، بايد چشم را از نظر كردن منع كند، و همين طور سایر اعضاء و جوارح! «طلحه» نقل كرده: روزى مردى لباسش را كند و شروع كرد در هواى گرم [كه زمين داغ بود] خود را در خاك ماليدن و به #نفس خود مى گفت: «بچش كه عذاب جهنم شديدتر و گرمتر از اين است! آيا مثل مرده اى در شب و فرد بيهوده اى در روز هستى؟!» او در ادامه مى گويد: پيامبر (صلی الله علیه و آله) در زير درختى بودند، وقتى این مرد را ديدند، نزديك آمدند، آن مرد گفت: #نفس من بر من غلبه كرده است.
🔹پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «آيا چاره اى جز اين نبود؟» [گويا مرد گفته باشد، نه، فقط به اين صورت نفس من تنبيه مى شود،] پيامبر فرمودند: «درب هاى آسمان به روى تو گشوده، و خداوند عز و جل نزد ملائكه به تو مباهات و افتخار مى كند». سپس به اصحاب فرمودند: «تَزَوَّدُوا مِن اَخِيكُم» [۱] (از برادرتان توشه برگيريد) و اين گونه در مقابل #نفس مقاومت كنيد، و از او حساب بكشيد و عقابش كنيد.
🔹تعجب است اهل و فرزند و زيردستان خود را به خاطر كار زشتى كه كرده اند مورد عتاب قرار مى دهى، و از اين مى ترسى كه اگر عقاب نكنى از تحت قدرت و امر تو خارج شوند و بر تو طغيان كنند، ولى به #نفس خود كه «بزرگترين دشمن» تو است مهلت مى دهى، به كسى كه #طغيانش و ضررش از طغيان و ضرر زيردستانت بيشتر است! نهايت ضررى كه اهل تو در اثر نافرمانى به تو مى رسانند اين است كه معيشت و زندگى تو را مشوش و دچار اختلال مى كنند و اگر تعقل مى كردى مى يافتى كه زندگى، #زندگی_آخرت است و نعمتِ بهشت ماندنى است، و #نفس تو چيزى است كه عيش ابدى تو را منغّض و ناگوار مى كند، پس او اولى به #معاقبه و #تنبيه است!
🔹بعضى همين چهار مرحله را برشمرده اند، ولى بعضى ديگر مثل مرحوم فيض كاشانى در «محجة البيضاء» دو تاى ديگر يعنى #مجاهده و #معاتبه [توبيخ] را هم اضافه كرده اند، كه شايد بتوان به گونه اى اين دو را در همان معاقبه ادغام كرد؛ ولى ما به تبع مرحوم فيض اين دو را نيز در دو قسمت بعدی شرح مى دهيم. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] المحجة البيضاء فی تهذيب الإحياء، فيض كاشانى، مؤسسه انتشارات اسلامى جامعه مدرسين، ۱۴۱۷ق، چ۴، ج۸، ص۱۶۸
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ۱، ج۲، ص۲۹۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معاقبه #محاسبه #مراقبه #جهاد_با_نفس #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️نقش غذا در سعادت و شقاوت انسان
🔹وای بر ما اگر در خصوص #خوردنیها و #نوشیدنیها از #حرام اجتناب نکنیم؛ زیرا همین غذاهاست که منشأ #علم و #ایمان و یا #کفر ما میشود، و یک وقت نگاه میکنیم و میبینیم که به #یزید ایمان آوردهایم! از آیه «وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ» [۱] (و نزدیک این درخت نشوید، تا مبادا از ستمکاران شوید)، استفاده میشود که همین اکل و تناول بود که در سلسله علل و معالیلِ هبوط آدم علیه السلام قرار گرفت!
🔹#انسانی که قابلیت #مَلَک و فرشته شدن را دارد، هر چند طرف مقابل آن در پستی اسفل السافلین میباشد، در اثر #خوردن و #آشامیدن است که نیروی آن در خون، و بالاخره اثر آن در اعضا، بلکه در #روح و مغز و #فکر انسان ظاهر میشود. علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند، در اثر خوردن #غذای_حلال و اجتناب از غذاهای شبههناک بوده است.
پینوشت
[۱] بقره، ۳۵؛ اعراف ۱۹
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۳۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) وضعیت مؤمنان راستین را در «آخرالزّمان» چگونه بیان می کند؟
🔹 #امام_علی(ع) در آخرین بخش از خطبه ۱۰۳ #نهج_البلاغه به وضع #آخرالزّمان و به تعبير ديگر: زمان پر شور و شرّى كه قبل از #قيام #امام_مهدى (عج) فرا مى رسد اشاره كرده، گاه #ويژگیهای_مؤمنان را در آن زمان شرح مى دهد، و گاه وضع #اسلام و #احكام و قوانين اسلامى را، مى فرمايد: «وَ ذلِكَ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ، إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ، وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ؛ آن [زمان]، زمانى است كه هيچ كس از #فتنه نجات نمى يابد، مگر #مؤمنى كه بى نام و نشان است! اگر در حضور است، شناخته نمى شود و اگر غايب شود، كسى سراغ او را نمى گيرد!».
🔹بديهى است در زمان هايى كه #فساد، #جامعه را فرا مى گيرد و مديران و سردمداران اجتماع، افراد فاسد و آلوده هستند، #افراد_مؤمن و با شخصيّت، اگر چهره هاى شناخته شده اى باشند #جبّاران، آنها را رها نمى كنند؛ يا بايد تسليم شان شوند و در رديف كارگزاران آنها قرار گيرند و يا در صورت مقاومت و امتناع، آنها را از ميان برمیدارند. بنابراين، صلاح كار #افراد_مؤمن و با شخصيّت در اين است كه #گمنام و دور از شهرت زندگى كنند، تا كسى به سراغ آنها نيايد.
🔹در عين حال اين گمنامى ظاهرى، چيزى از مقام آنها نمى كاهد و #نقش_معنوى خود را در جامعه خواهند داشت؛ از اين رو #امام_علی (ع) در ادامه سخن مى افزايد: «أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى، وَ أَعْلَامُ السُّرَى؛ [۱] آنها #چراغهاى_هدايت و نشانه هايى براى حركت در شب هاى تاريك رهروان راه حقّ اند». گرچه خاموشند، ولى راه و #رسم_آنها براى افراد آگاه و بيدار، #سرمشق_بزرگى است و به چراغ ها و نشانه هايى مى مانند كه در مسير مسافران نصب مى شود، تا در شب تاريك راه را گم نكنند و بى راهه نروند.
🔹سپس در توصيف اين گروه از #مؤمنان مى افزايد: «لَيْسُوا بِالْمَسَايِيحِ، وَ لَا الْمَذَايِيعِ الْبُذُرِ؛ آنها در ميان مردم اظهار وجود نمى كنند، و احمقانه و ناآگاهانه به افشاى اسرار نمى پردازند». در پايان اين توصيف چنين مى فرمايد: «أُولَئِكَ يَفْتَحُ اللهُ لَهُمْ أَبْوَابَ رَحْمَتِهِ، وَ يَكْشِفُ عَنْهُمْ ضَرَّاءَ نِقْمَتِهِ؛ آنها كسانى هستند كه خداوند درهاى رحمتش را به رویشان مى گشايد، و سختى ها و مشكلات را از آنان برطرف مى سازد!». اين تعبير نشان مى دهد كه در آن #زمانِ_سخت و طوفانى، خداوند عنايتش را از #مؤمنان_راستين - كه هدايتگر ديگرانند - بر نمیگیرد و آنان را از شرّ #ظالمان، #حوادث دوران و #مشكلات زمان حفظ مى كند.
🔹سپس در ادامه اين بحث، #اميرالمؤمنين (ع) به پيشگويى صريحتر و توضيح بيشترى درباره آن زمان پرداخته، مى افزايد: «أَيُّهَا النَّاسُ! سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ يُكْفَأُ [۲] فِيهِ الْإِسْلَامُ، كَمَا يُكْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِيهِ؛ اى مردم! به زودى زمانى بر شما فرا مى رسد كه #اسلام واژگون مى شود، همچون ظرفى كه واژگون شود و آنچه در آن است بريزد». تعبير به «يُكْفَأُ فِيهِ الْإِسْلَامُ» كنايه لطيفى است از دگرگون شدن همه #مفاهيم_اسلام و از دست رفتن حقيقت آن؛
🔹زيرا #اسلام تشبيه به ظرفى شده كه معارف و قوانين و احكام و اخلاق اسلامى در آن جاى گرفته است و همانگونه كه اگر ظرف آب را وارونه كنند، هر چه در آن است مى ريزد، #اسلام هم در آن زمان #وارونه مى شود و محتواى خود را از دست مى دهد و تنها نامى از آن باقى مى ماند. نشانه هاى چنين زمانى در عصر ما ظاهر شده؛ بسيارى از #مسلمانان تنها به نام آن قناعت كرده اند؛ نه اثرى از #اخلاق_اسلامى در آنها ديده مى شود، نه #تقواى_الهى، نه #توكّل بر پروردگار! نه آشنا به معارف قرآنند و نه آگاه از حقايق سنّت؛ در ميان #شهوات غوطه ورند و جز #مال و #مقام و #لذّات_مادّى و شهواتِ حيوانى چيزى را به رسميّت نمى شناسند.
پی نوشت:
[۱] «سُرى» (بر وزن شما) به معناى راه رفتن در شب است.
[۲] «يُكفأ» از مادّه «كَفأ» (بر وزن نفع) به معناى واژگون كردن است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۴، ص ۴۲۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آخرالزّمان #امام_مهدی #مومن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️معتبرترین و مقدسترین منابع بعد از قرآن
🔹معتبرترین و مقدسترین منابع ما، بعد از #قرآن، در حدیث، #کتب_اربعه است، یعنی کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب، استبصار، و در خطب، #نهج_البلاغه و در ادعیه #صحیفه_سجادیه است. اما همه اینها «فرع» بر قرآناند و به اندازه #قرآن قطعیت صدور ندارند؛
🔹یعنی حدیث کافی آن قدر میتواند معتبر باشد که با #قرآن منطبق باشد، و با تعلیمات آن جور درآید و اختلاف نداشته باشد. #رسول_اکرم صلی الله علیه و آله و #ائمه_اطهار علیهم السلام میفرمودند #احادیث ما را بر #قرآن عرضه بدارید، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانید که ساختگی و جعلی است و آن را به ما بستهاند؛ ما چیزی خلاف قرآن نمیگوییم.
📕آشنایی با قرآن (نسخه سایت)، ج ۱، ص ۸
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه گناه کردن انسان موجب فساد در جامعه مى شود؟
🔹بدون شک، هر کار خلافى در وضع #جامعه، و از طریق آن در وضع #افراد اثر مى گذارد، و موجب نوعى #فساد در سازمان اجتماعى مى شود. گناه و کار خلاف و قانون شکنى، همانند یک غذاى ناسالم و مسموم است، که در سازمان بدن انسان، چه بخواهیم و چه نخواهیم، تأثیر نامطلوب خواهد گذارد، و انسان گرفتار واکنش طبیعى آن مى شود. #دروغ سلب اعتماد مى کند. #خیانت در امانت روابط اجتماعى را بر هم مى زند. #ظلم همیشه منشأ ظلم دیگرى است.
🔹سوء استفاده از #آزادى به دیکتاتورى مى انجامد، و دیکتاتورى به انفجار. ترک حقوق محرومان #کینه و عداوت مى آفریند، و تراکم کینه ها و عداوت ها اساس جامعه را متزلزل مى سازد. خلاصه این که: هر کار نادرست، چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عکسالعمل نامطلوبى دارد، و یکى از تفسیرهاى آیه: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النّاسِ» [۱] (هم خشکیها به #فساد کشیده مى شود، و هم دریا، و این هنگامى است که #گناهان فزونى گیرد) همین است. (این رابطه طبیعى «گناه» و «فساد» است).
🔹ولى از روایات اسلامى استفاده مى شود: بسیارى از #گناهان علاوه بر اینها، یک سلسله «آثار شوم» با خود همراه مى آورند، که ارتباط و پیوندشان با آن آثار، لااقل از نظر طبیعى ناشناخته است. مثلاً در روایات آمده است قطع رحم عمر را کوتاه، و خوردن مال حرام قلب را تاریک، و شیوع زنا سبب فناى انسان ها مى شود و روزى را کم مى کند و... [۲] حتى در روایتى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ یَمُوتُ بِالذُّنُوبِ أَکْثَرُ مِمَّنْ یَمُوتُ بِالآجَالِ» [۳] (آنها که به وسیله #گناه از دنیا مى روند بیش از کسانى هستند که به #مرگ_طبیعى مى میرند).
🔹نظیر همین معنى به تعبیر دیگرى در «قرآن مجید» آمده است، آنجا که مى فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» [۴] (اگر آنها که در شهرها و آبادى ها زندگى مى کنند، #ایمان بیاورند و #تقوا پیشه کنند، #برکات آسمان ها و زمین را به روى آنها مى گشائیم، ولى آیات ما را تکذیب کردند، ما نیز آنها را به مجازات اعمالشان گرفتیم!). به این ترتیب، #فساد معناى اعمى دارد که شامل مفاسد اجتماعى و بلاها و سلب برکات است.
پی نوشتها؛
[۱] سوره روم، آیه ۴۱
[۲] در حديثى پيامبر (ص) فرمودند: «زنا شش عقوبت دارد: سه عقوبت در دنيا، و سه عقوبت در آخرت؛ و اما در دنيا، نورانيت را از انسان سلب مى كند، مرگ زودرس مى آورد، و روزى را قطع مى نمايد؛ و اما در آخرت باعث سختگيرى در حساب و خشم پروردگار، و خلود در آتش است». (سفينة البحار، ماده زنى)
[۳] «سفينة البحار»، ماده ذنب.
[۴] سوره اعراف، آیه ۹۶
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و پنجم، ج ۱۶، ص ۴۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#گناه #فساد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»
🔹و [یاد کنید] آن گاه که #موسی برای قومش درخواست آب کرد، پس گفتیم: عصایت را به این سنگ بزن. پس #دوازده_چشمه از آن جوشید به طوری که هر گروهی [از دوازده گروه بنی اسرائیل] چشمه ویژه خود را شناخت. [و گفتیم:] از روزیِ خدا بخورید و بیاشامید و تبهکارانه در زمین #فتنه و #آشوب بر پا نکنید.
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۶۰
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد