⭕️قبل از ظهور امام زمان (عج) هنگامه امتحان، و بعد از ظهور هنگامه آرامش
🔹شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا #زمینه را برای #آنچنان_دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، #ظلم و #ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، #اندیشه و #عقول_بشر، از همیشه #فعالتر و #خلاقتر و #آفرینندهتر است؛ دورانی که #ملتها با یکدیگر نمیجنگند؛
🔹 #دستهایجنگافروز عالم - همانهایی که جنگ های منطقهیی و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند - دیگر نمیتوانند جنگی به راه بیندازند؛ در #مقیاس_عالم، #صلح و #امنیتِ_کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران #مهدی_موعود، آسایش و #راحت_طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحّصن» و «والله لتغربلن» است؛ به شدت #امتحان میشوید؛ فشار داده میشوید.
🔹 #امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که #میدان_مجاهدتی هست. قبل از #ظهور #مهدی_موعود، در #میدانهای_مجاهدت، انسانهای پاک #امتحان میشوند؛ در #کورههای_آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفیِ #مهدی_موعود (ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛ این، آن #امید_بزرگ است...
بیاناتمقاممعظمرهبری ۷۰/۱۱/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #ظهور #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دو اثر شوم ترک «امر به معروف» و «نهی از منکر»
🔸«امر به معروف» و «نهی از منکر» دو واجب از #واجبات_الهی در دین مبین اسلام هستند؛ این دو واجب جایگاه بسیار مهمی در این آیین، و به خصوص مذهب تشیّع دارند و در لسان #ائمه_اطهار (علیهم السلام) مورد تاکید بسیاری قرار دارند. اگر به احادیث معصومین (علیهم السلام) رجوع کنیم خواهیم دید آن بزرگواران به شدّت بر انجام این دو واجب در #جامعه_اسلامی تاکید میکردند و شیعیان خود را نسبت به انجام این دو واجب فرا میخواندند.
💠برای نمونه به چند مورد از این احادیث اشاره میکنیم:
🔹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر كس #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را انجام دهد، جانشين خدا در زمين و جانشين رسول اوست در میان امت». [۱] امام علی (عليه السلام) نیز فرمودند: «تمام کارهای نیک، حتی جهاد در راه خدا در برابر «امر به معروف» و «نهی از منکر» چون قطرهی آبی است در برابر دریای پهناور». [۲] همچنین در حدیث دیگری فرمودند: «قوام شريعت به #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر و بر پاداشتن حدود [الهى] است. [۳]
🔹حضرت در این دو روایت بیان میکنند که ارزش و جایگاه «امر به معروف» و «نهی از منکر» از تمام واجبات الهی بالاتر، بلکه مانند قطره در مقابل دریاست، که به زیبایی گویای ارزش و اهمیت این #فریضه_الهی است. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر فریضه بزرگ الهی است که #همه_واجبات با آن، برپا میشود و به وسیلهی آن، امنیت برقرار میگردد، کسب و کار مردم حلال و حقوق افراد تامین میشود و در سایهی آن آبادانی میآید و از دشمنان انتقام گرفته میشود و کارها سامان پیدا میکند». [۴]
🔹در این روایت، حضرت به زیبایی میفرمایند تمام #واجبات_الهی به انجام این #فریضه_مهم بستگی دارد، و اگر این مورد رعایت نشود، دیگر واجبات نیز انجام نخواهد شد. امام صادق (عليه السلام) فرمودند: «پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «خداوند (عز و جل) از #مومن_ضعيفى كه دين ندارد نفرت دارد؛ عرض شد: مومنى كه دين ندارد كيست؟ فرمود: كسى كه #نهى_از_منكر نمیكند». [۵]
🔹در این روایت، حضرت میفرماید «امر به معروف» و «نهی از منکر» آنقدر مهم است که انجام ندادن آن، به معنای عدم دین و ایمان است؛ یعنی کسی که این #فریضه را انجام ندهد، اصلا دین و ایمان ندارد، و لو اینکه سایر واجبات را به خوبی انجام داده باشد. این فریضه مهم الهی آنقدر مورد مهم و حیاتی است که ترک آن علاوه بر این که #دین_انسان را از بین میبرد، دارای آثار شومی برای #جامعه است نیز میباشد؛
🔹امیرالمومنین (عليه السلام) در وصیت خود به امام حسن مجتبی (عليه السلام) در این باره فرمودند: «#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را ترک نکنید، که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط میشوند و آنگاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد». [۶] در این حدیث حضرت میفرمایند اگر در جامعهای «امر به معروف» و «نهی از منکر» ترک شود، دو اثر شوم در پی خواهد داشت، یکی اینکه بَدان و اشرار جامعه بر مردم مسلط شده و زمام امور را به دست خواهند گرفت؛ دیگری اینکه خوبان جامعه نیز هر چه دعا کنند، دعایشان مستجاب نمیشود.
پینوشتها؛
[۱] مستدرك الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۹؛ [۲] نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴؛ [۳] غرر الحكم، حدیث ۶۸۱۷؛ [۴] وسائل الشیعه، ج ۱۱، باب اول، حدیث ۶، ص ۳۹۵؛ [۵] الكافی، ج ۵، ص ۵۹؛ [۶] نهج البلاغه، نامهی ۴۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دامن عصمت و عفت
🔹شماها مردان و زنانِ شیر در ایران تربیت میکنید. دامن شما دامن عصمت و عفت و عظمت است. شماها موظف هستید که #اولاد_خودتان را خوب #تربیت کنید؛ #اسلامی تربیت کنید، #انسانی تربیت کنید، #مجاهد تربیت کنید. ما با مجاهده شما و همه طبقات، این #نهضت را تا اینجا پیش بردیم و #جمهوری_اسلامی را اعلام کردیم. و از این به بعد باز احتیاج به شما داریم.
بیانات حضرت امام در دیدار با جمعی از بانوان کرمانشاه و دزفول در خصوص نقش بانوان در انقلاب اسلامی ایران ۵۸/۰۱/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره لزوم «اخلاص» در «دعا» چه فرموده است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه به فرزندش امام حسن (علیه السلام) مى فرمايد: «وَ أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ، فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ». (به هنگام #دعا، پروردگارت را با #اخلاص بخوان [و تنها دست به دامان لطف او بزن] چرا كه بخشش و حرمان به دست اوست).
🔹«اخلاص» نيز از ثمرات #ايمان به «توحيد افعالى» است، زيرا هنگامى كه انسان بداند «لَا مُؤَثِّرَ فِی الْوُجُودِ إِلَّا اللهُ» يقين پيدا مى كند كه #عَطا و #حِرمان به دست اوست. به هنگامى كه به اين امر ايمان پيدا كرد تنها به در خانه او مى رود و با #خلوص_نيّت هرچه مى خواهد از او مى خواهد. به همين دليل در روايات وارد شده است كه #رياكاران مشركاند.
🔹امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «كُلُّ رِيَاءٍ شِرْكٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ للهِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللهِ». [۱] (هر #ريايى شرك است، هر كس كارى براى مردم كند پاداش خود را بايد از مردم بگيرد، و هركس عملى براى #خدا انجام دهد پاداش او بر خداست).
🔹اين جمله در ضمن به اين حقيقت نيز اشاره دارد كه #انسان خواسته هاى خود را بايد فقط از #خدا بخواهد، نه از غير خدا و اگر طبق عالَم اسباب به سراغ غير خدا مى رود باز هم «مؤثر واقعى» را #خدا مى داند كه ارادهاش گاه به دست بندگانش تحقق مى يابد و جمله «فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَانَ» نيز بيانگر همين حقيقت است.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۲، ص ۲۹۳، (باب الرياء).
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۰۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دعا #اخلاص
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام سجاد عليهالسلام:
🔸«خَفِ اللهَ لِقُدرَتِهِ عَلَيكَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ».
🔹از #قدرت_خداوند بر خويش بترس و از نزديكى اش به خود شرمگين باش!
📕بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۶۰
#امام_سجاد #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه «عبادات» چیست؟
🔹بى شك، #خداوند_متعال از عبادت ما و فرشتگان بى نياز است، و اگر تمام جهانيان، راه ايمان يا كفر را پيش گيرند چيزى بر جلال او افزوده يا از آن كاسته نمى شود. از این رو #قرآن_کریم می فرماید: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِى الْاَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللهَ لَغَنِىٌّ حَمِيدٌ»؛ [۱] و نيز مى فرمايد: «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ». [۲]
🔹هر كس هر چيز دارد از بركات ذات پاك پروردگار و رشحه اى از رشحات وجود اوست، بنابراين #مخلوق كارى نمى تواند انجام دهد كه بر عظمت خالق بيفزايد، و از اينجا به خوبى مى توان نتيجه گرفت كه فلسفه و فايده #احكام، عموماً، و #عبادات خصوصاً به خود #انسانها باز مى گردد. «عبادات»، فلسفه مشترك و فلسفه خاص دارد؛
🔹«فلسفه مشترك عبادات»، #خضوع و #تواضع در پيشگاه خدا و شكستن بت كبر و غرور و سركشى و طغيان است. افزون بر اين، #عبادات، انسان را به #ياد_خدا مى اندازد، و #قلب و #روح را زنده نگاه مى دارد، و آثار #غفلت و بى خبرى را مى زدايد، و بدين ترتيب #عبادات انسان را هميشه در مسير عبوديّت و #بندگى حق نگاه مى دارد.
🔹اضافه بر اين، هر يك از عبادات، «فلسفه ويژه» خود را نيز دارد؛ #نماز نهى از فحشا و منكر مى كند، و #روزه مبارزه با هواى نفس را تقويت مى نمايد، و #زكات، اختلاف طبقاتى را از بين مى برد يا كاهش مى دهد، #حجّ باعث اتّحاد صفوف مسلمانان و قوّت و قدرت اسلام مى گردد، و در روايات اسلامى كه در باب فلسفه احكام آمده به همه اين امور اشاره شده است. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] سوره ابراهيم، آيه ۸
[۲] سوره آل عمران، آيه ۹۷
[۳] ر ک: نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۱۲، (حکمت ۲۵۲)
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۴۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عبادت #بندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️وظیفه ما، امر به معروف و نهی از منکر است
🔹هر کس که خود #مهتدی (هدایتشده) است، میتواند یکی را مهتدی کند، و تدریجاً این یکییکیها جماعت را تشکیل میدهند. و وظیفه ما همین است که در صورت امکان، #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنیم. اما اینکه چطور نتیجه بدهد، مقدّرات دست ما نیست.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️این که قرآن کریم فرموده که خداوند «سميع الدّعاء» است، به چه معناست؟
🔹در «سوره آل عمران» به تعبير تازه اى برخورد مى كنيم كه خدا را به #سَميعُ_الدُّعاءِ توصيف كرده، و از قول پیامبر بزرگ خداوند #حضرت_زكريا (علیه السلام) نقل می کند كه وقتى حضرت زكريا آن همه شايستگى و مقام را در حضرت مريم (سلام الله علیها) مشاهده كرد ـ و تا آن زمان فرزندى نداشت شوق فرزندى كه برنامه هاى او را ادامه دهد در دل او گل كرد ـ (آن جا بود كه #زكريا (علیه السلام) [با مشاهده آن همه شايستگى در مريم] پروردگار خويش را خواند و گفت:
🔹پروردگارا! از سوى خود، فرزند پاكيزهاى [نيز] به من عطا فرما، كه تو #دعا را مى شنوى)؛ «هُنالِكَ دَعا زَكَرِيّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَميعُ الدُّعاءِ». [۱] گرچه #سميع به معنى «شنونده» است، ولى در اين گونه موارد به معنى كسى است كه هم «مىشنود» و هم «قبول» و «اجابت» مى كند، و اين به خاطر آن است كه اگر كسى عملا پاسخ مثبت به چيزى ندهد گویی نشنيده است. [۲]
پی نوشت:
[۱] «ذريّه» به معناى فرزند است و به مفرد و جمع هر دو اطلاق مى شود؛ ولى در اينجا معنى مفرد دارد به قرينه «وليّاً» در آيه ۵ همين سوره.
[۲] الجامع لأحكام القرآن، قرطبى، انتشارات ناصر خسرو، چ ۱، ج ۴، ص ۷۲، سورة آل عمران، آيات ۳۷ الى ۳۸
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۴، ص ۱۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد