eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ 🔶 همان عليه السلام بودند که بر اثر و و ناداني، در مساله موضع گرفتند و سرانجام همه آنها ـ جز اندکي در يک جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه امیرالمومنین عليه السلام کشته شدند. 🔷قبل از جنگ، از راه هاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا با مذاکره و مناظره گردد و کار به جنگ نکشد، ولي آنها گوش به نصايح امام علي عليه السلام ندادند و آتش جنگ را شعله ور ساختند. 🔷يکي از راهها اين بود که امام، پسر عمويش را، که به خوبي آنها را ميشناخت، چندين بار بين خود و آنها قرار داد، ولي از آنجا که آنها در حصار و خود محبوس بودند، گاهي قبل از آن که با ابن عباس سخن بگويند، به ذکر مسائل جزئي مي پرداختند، مثلاً در حالي که ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خَبّاب» و همسر باردار او را جايز مي دانستند[۱] به ابن عباس که براي مناظره نزد آنها مي آمد، ميگفتند: «اين لباس زيبا چيست که پوشيده اي؟!...». 🔷امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً؛ به وسيله با خوارج ، زيرا قرآن کتابي است که مي توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني کرد، تو چيزي ميگويي و آنها چيز ديگر (و سخن به جايي نميرسد) ولي با (ص) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخي نخواهند يافت».[۲] 💠توضيح اين که: مثلاً ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه امام علي عليه السلام ميخواست از آيات قرآن، صحت اصل حکميت را (صرف نظر از کيفيت آن) براي آنان ثابت کند، ولي آنها بر اثر و کوته فکري و و مفاهيم قرآن، با و سخن ابن عباس را رد ميکردند و مي پنداشتند که بايد براي هر موضوعي، آيه بخصوصي باشد و چون قرآن درباره «حکميت سياسي دو گروه» چيزي نگفته است، پس حکميت دو گروه مسلمانان باطل است. 🔷دانشمند معتزلي، ابن ابي الحديد ميگويد: سخن فوق (که امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد...؛ سپس ميگويد: اگر سئوال شود که پس ابن عباس با کدام سنت بايد با خوارج گفتگو کند، در پاسخ گوييم: منظور امام، (و توجيه ناپذير) (ص) است مانند اين که پيامبر اکرم فرمود: «علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار؛ با است و حق با علي است و هر جا که باشد، علي نيز همراه و به هم پيوسته با حق است». 🔷و يا مانند که پيامبر (ص) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله؛ خداوندا، دوست بدار آن که علي را دوست بدارد، و دشمن بدار آن که علي را دشمن بدارد، و ياري کن آن که علي را ياري کند، و واگذار آن کس را که علي را واگذارد». 🔷و امثال اين گونه روايات را که اصحاب از پيامبر اکرم (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود، و اگر حتي در مقابل اين نيز سرباز ميزدند، براي امام علي علیه السلام ثابت ميشد که خوارج هدف ديگري دارند، نه اينکه حسن نيت داشته ولي نميفهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد کوشش کرد و نمود، آنها بر خود افزودند، سرانجام علي امام ناگزير شد با آنها پيکار کند و آن چنان با آنها بجنگد که همه آنها ـ جز اندکي ـ را به هلاکت رسانده و سر به نيست نمايد.[۳] [۱]. شرح نهج البلاغه خويي، ج ۴، ص ۱۲۸ [۲]. نگاه کنيد به نهج البلاغه نامه ۷۷ [۳]. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۱۸، ص ۷۲ ـ در نامه ۷۸ نهج البلاغه نيز مطالبي در مورد خوارج آمده است. منبع: وبسایت اندیشه ی قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️فلسفه گرفتن در اسلام 🔶یکى از این است که کسى را که پیرو این آیین گردند، چنان که در آیه ۲۵۶ از سوره بقره فرموده است: «لاَ اِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ»؛ در قبول دین اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است. هم است؛ زیرا اسلام از روز نخست خود را و دلیل نهاده و در راه مبارزه با خرافات و موهومات، یگانه سلاحش همان و روشن نمودن افکار عمومى بوده است. با داشتن چنین که افراد بیدار و فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و اجبار دارد؟ 🔷اساساً و واقعى احتیاج به مقدّمات و مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى و و حاصل نشود، محال است در دل جاى گیرد؛ و اگر روزى با جبر و فشار تحمیل شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت. 👇👇👇👇👇
🔷ایمان یک چنین افرادى در اسلام بى ارزش است. مى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلام بوده و آنى از آن غفلت نورزند. این چنین ایمانى جز با منطق و دلیل و تنویر افکار، میسّر نمى شود. هدف جهاد در اسلام، و مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثى است جداگانه. 💠 : جزیه اى بود که آن را در هر سال، به مى پرداختند؛ و علّت قرار دادن چنین مالیاتى این بود که چون کشورهاى آنان اداره مى شد و یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، دولت اسلامى مجبور بود که و و آنها را به عهده بگیرد؛ از این لحاظ لازم بود اى از هر فردى که اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تأمین وسایل زندگى و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید. 🔷ناگفته پیداست، نیروهایى که دولت اسلامى مجبور بود در نقاط مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به داشت که یگانه راه تأمین آن این بود که از خود مردم گرفته و در طریق رفاه خودشان مصرف نماید - هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند. 👇👇👇👇👇
💢شواهد تاریخى گواهى مى دهند مبلغى که از اهل ذمّه دریافت مى کردند، عنوان جریمه و فشار نداشت؛ بلکه صرف آن در تأمین آسایش آنان بوده است. اینک نمونه هایى را یادآور مى شویم: 🔺هنگامى که فرمانروایان مصر و سایر قبطیان را به مى کرد، به آنان چنین گفت: با شماست، خواستید آیین اسلام را با کمال آزادى اختیار کند و اگر نمیخواهید مسلمان شوید، مى توانید بدهید و تحت فرمان باشید و تا ما باشیم و شما باشید، همه ساله رفتارى با شما خواهیم نمود که طرفین از هم خشنود باشیم؛ ما با شما هم پیمان مى شویم، و شما را مى کنیم و هرکس به اموال شما تجاوز کند با او مى جنگیم! 🔺پس از آن که مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و قسمت هاى زیادى از «شامات» به دست آنان افتاد، مردم حاضر شدند بپردازند؛ سپس مسلمانان به عللى صلاح دیدند پیمانى که بین خود و مردم مسیحى «حِمص» بسته بودند با رضایت طریفین ملغى سازند؛ از این لحاظ سردار بزرگ مسلمانان در یک مجمع عمومى به مردم «حِمص» چنین خطاب کرد: 👇👇👇👇👇
آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و ما را از هم پیمانى خود آزاد سازید. مردم «حمص» در پاسخ گفتند: هرگز ما از شما جدا نمى شویم، دادگسترى و پرهیزکارى شما به مراتب بهتر از رفتار رومیان است، ما حاضریم - اگر شما بپذیرید - همراه نیروهاى اسلامى با ارتش رومیان بجنگیم! 🔺مقدار هایى را که رسول اکرم (ص) براى معیّن نموده، درستی مطلب ما را روشن مى سازد؛ زیرا قرار شد که مردم آن جا سالى سه هزار «حُلّه» که بهاى هر حله چهل درهم بود، بطور تدریج در دو وقت بدهند؛ دو هزار آن را در ماه صفر و هزار دیگر را در ماه رجب و همچنین رسول اکرم (ص) با اهل «اذرح» صلح نموده که سالى صد دینار بدهند. 👈بطور مسلّم این رقم پول ها در برابر نگهبانى و حفظ جان و مال آنها در برابر دشمن، چندان قابل توجّه نبود. 📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی ص ۳۲۹ |کانال پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ – بسته شدن مراکز ادراک 🔷أُوْلئِک الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَأَبْصرِهِمْ وَ أُوْلئِک هُمُ الْغفِلُونَ؛ آنان کسانی هستند که خدا بر دل هایشان و گوش آنان و چشمانشان مُهر نهاده؛ و آنان فقط غافلند. 🔺نکته ها و اشاره ها 🔷مقصود از مُهر نهادن بر قلب، گوش و چشم انسان آن است که و انسان، و را از او میگیرد و پرده های غفلت بر دیده ی دل او می افتد و و را از دست میدهد. پس مُهر نهادن کنایه از نفوذ ناپذیری است، که مانع هدایت پذیری مرتدان میشود. 🔺آموزه ها و پیام ها 🔷 و عدم درک حقایق، و باقی ماندن در کفر است. 📕منبع: تفسیر قرآن مهر جلد یازدهم صفحه ۳۳۷ @tabyinchannel
⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️ 🥀 ⭕️ ، به چه معناست؟ 🔷 در برابر گناه و معصیت یعنی ، کف نفس کردن، استحکام و . 🔷به صرف گفتن اینکه من مسلمان هستم، ایمان کامل نیست. قرآن میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى آيند و میگويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد.[فصلت/۳۰] 🔷در مقابل معصیت، به این است که انسان جذب نشود، نشود، تحت تأثیر شهوات قرار نگیرد. 🔷 ؛ شهوت مال، مقام، محبوبیت و امثال اینها. همه اینها شهوات انسانی هستند که انسان با توجه و می تواند در مقابل آنها صبر و مقاومت داشته و خودش را آلوده به پستی این گناهان نکند. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 برای و تعیین تمام امور عالم مادی، برای تمامی انسانها و...
⭕️ از منظر علیه السلام 💠حَرَسَ اللّه عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّکَواتِ و مُجاهَدَهِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسکینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، وإذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، و لِما فی ذلِکَ مِن تَعفیرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا، وَالتِصاقِ کَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغُرا، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّیامِ تَذَلُّلاً. 🔷خداوند، خویش را با نمازها، زکات‌ها و تلاش براى در روزهاى واجب شده، نگهدارى کرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا کند و جان‌هایشان رام گردد و دل‌هایشان متواضع شود و غرور از آنان_زدوده گردد، به سبب حکمت‌هایى که در آنهاست، چون: خاکى شدن چهره‌هاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شکم‌ها به پشت‌ها از روى رام شدن. 📕نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️منظور از راست، چپ، بالا و پايين در حوزه كاری 🔷تعبير از اين مقاطع گوناگون اين است كه صريحاً گفت: (لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطك المستقيم‌٭ ثم لاتينَّهم مِنْ بَينِ أيديهم و مِنْ خَلْفِهِم و عَن أيمانِهِم و عَن شمائلهم) من بر سر راه راست می‌نشينم و را از ميرانم و از تعقيب مي‌كنم و از طرف و گرفتارشان ميسازم. 🔷منظور از جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، جهات چهارگانه جغرافيايی نيست، زيرا حوزه كه كار است، آدمی است و دل نيز از اقليم جغرافيايی منزّه است. 🔷 از راه ، گاهی انسان را از آينده ميترساند، گاهی نسبت به گذشته اندوهگين ميكند، و گاهی از جهت يمين و و گاهي از جهت شِمال و ، وی را ميفريبد. 📕تفسير موضوعي، ج ۱۱، ص ۱۰۸-۱۰۹ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ و نکاتی کوتاه و گویا در رابطه با عليه السلام 🔷اميرالمومنين علیه السلام در هیچ و جهادی شرکت نکرد، مگر این که برگشت. (۱) 🔷رسول خدا (ص) میفرمود: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا؛ علی، و مردم است.» (۲) 🔷 را فقط با میکشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا؛ ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳) 🔷 پیامبر اسلام میفرمود: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ؛ است که بر روی خدا کشیده می شود.»(۴) 🔷اميرالمومنين علیه السلام بیشتر و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟‌پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵) 🔷حضرت را میپوشاند و . از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶) 🔷 و امام علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه و او را در جنگ می دیدند به همدیگر می کردند، مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷) 🔷هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸) 🔷روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹) 🔷وقتی که در پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند،‌ تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛  کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰) 🔷اميرالمومنين علیه السلام از نان دنیا به بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید،‌ شاخه اش سخت تر باشد، ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد،‌ چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱) 🔷از سخنان آن حضرت است که می فرمود: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... ؛ به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲) 🔺منابع (1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 ☆(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). (2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). (3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. (4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. (5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. (6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. (7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. (9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. (10) - نهج البلاغه، خطبه 11. (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ در 🔶برای دست یابی به باید در کنکور زندگی دینی نمره خوبی را کسب نمود. 🔷پنج درس راهبردی از آیات سوره مبارکه عنکبوت عبارتند از: 🔺همه انسانها مورد و قرار خواهند گرفت، 🔺 منوط به از ضوابط وحیانی است، 🔺 مسئول عملکرد خود است، 🔺 و تکیه به ممنوع است، 🔺 و خارج شدن از امکان پذیر نیست. |منبع: رهروان ولایت @tabyinchannel
(ع) از زبان 💠مردم اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است باخبر بودید، از خانه ها کوچ می کردید، در بیابان سرگردان می شدید و بر اشک می ریختید. و چونان زنان مصیبت زده به سر و سینه می زدید و سرمایه خود را بدون نگهبان رها می کردید، و تنها به کار خود می پرداختید، و به دیگری توجهی نداشتید. 🔷به خدا سوگند ، ، و و هشدارهای الهی به من آموزش داده شده، و امور انسانها نزد ما علیهم السلام است. 💠سوگند به آن کس که جان پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسانتر است از مرگ در بستر استراحت. 🔷ای مردم اگر از من کنید به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد، چند پر از تلخی ها و سختی ها باشد. 💠مردم، هیچ کس پیش از من در پذیرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد. پس به سخن من گوش فرا دهید و منطق مرا دریابید. 🔷همانا پس از من روزگاری بر شما فراخواهد رسید که چیزی پنهان تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان تر از دروغ به خدا و پیامبرش نباشد. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ ، فرصت دشمن شناسی 🔶 یک مسئله شخصی نیست، و یک مسئله مخصوص به یک کشور و یا یک مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه است و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده. ، ، سرزمین اصلی و وطن میلیون‌ها آواره مسلمان فلسطینی است که استکبار جهانی توسط جنایتکار آن را کرده است. و از دو منظر قابل دقت و بررسی است:   💠اول: 🔷مسجد الأقصى، و است. نماز خواندن در چنین جایگاهی از ارزش و اعتبار بسیاری برخوردار است. ، نه تنها ریشه در اسلام، بلکه ریشه در داشته و پیامبران الهی همچون سلیمان و داود آن را بنا نهاده و پیامبران دیگر به تعمیر آن پرداخته و خدمت در آن را به عنوان افتخاری برای خود به ثبت رسانده اند.   🔷 گرداگرد را پربرکت می‌داند. این برکت از آن جهت است که این مکان، قرارگاه پیامبران و محل نزول فرشتگان بوده است. رسول اکرم (ص) در بیان ویژگی مسجد الاقصی می‌فرماید: ، از میان هر چیزی، چند نمونه را برگزید:.. اما برگزیده او از سرزمین‌ها ، و است. پس به یقین نماز در مسجد من، بالاتر از هزار رکعت در غیر این مسجد است، مگر [نماز] در مسجد الحرام و مسجد الاقصی یعنی مکه و بیت المقدس... 🔷با توجه به آیات و روایات پرشمار درباره و ، این مسجد نزد مسلمانان از احترام خاصی برخوردار است و مسلمانان در طول تاریخ برای حفظ آن قربانی‌های بسیاری داده اند اما؛ گزارش‌های تاریخی حکایت از آن دارد که با چنین ارزش و منزلتی، در طول تاریخ دچار حوادث و کینه جویی‌های دشمنان اسلام قرار گرفته است، که توسط یک ، و گشودن درهای چنین مسجد با عظمتی بر روی جهانگردان، که با و عمومی‌ داخل این مکان مقدس شده و باعث آن شدند از جمله آن است. 💠دوم: ساکنان قدس 🔷یکی دیگر از ، تحت سلطه قرار دادن و مقیم کشورهای دیگر در این شهر است. هدف این رژیم بیرون کردن ساکنان مسلمان این شهر و به خصوص ، و در نهایت برای و پایگاهی برای در کل جهان است 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1520273 بخوانید. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫🌷💫🌷💫🌷💫🌷💫 🌷 ✅ چیست؟ شرع، عقل، دین، و یا دل؟ 🔷منبع اولیه ایمان، انسان است؛ یعنی چون انسان دارای عقل است، مکلف به ایمان می‌باشد. امام علی (ع) در این زمینه می‌فرمایند: 🔺جبرئیل بر حضرت آدم نازل شد و گفت: ای آدم به من دستور داده شده است سه چیز را بر تو عرضه کنم. تو فقط یکی از آنها را انتخاب کن و دو تای دیگر را رها کن. آدم گفت: آن سه چیز کدام است؟ 🔺جبرئیل گفت: عقل و حیاء و دین. آدم گفت من عقل را انتخاب می‌کنم. جبرئیل به حیاء و دین گفت: شما بروید. ولی آن‌ دو به جبرئیل گفتند: به ما دستور داده شده هر جا که عقل بود، همان جا باشیم. جبرئیل گفت: به آنچه که دستور دارید عمل کنید. سپس عروج کرد.[۱] 🔷البته چون با کردار خود، پرده‌هایی به دور عقل می‌کشد خدای متعال را با و فرستاده تا آنچه در لابلای حجابهای عقل مدفون شده (دفائن عقول) را زنده و بیدار کنند؛ خداوند پیامبران را فرستاد کرد تا آنچه در عقل‌ها نهفته شده را بیدار کند. [۲] |پی نوشت [۱]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج ۱، ص ۱۹۱ [۲]. سید رضی، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص ۴۳ |منبع: وبسایت اسلام کوئست @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ و 🔷از جمله ، تاکید به است تا اینکه بدانیم در طول روز چه مقدار موفق در عمل کردن به فرامین الهی بوده‌ایم و چه مقدار در این امر کوتاهی کرده‌ایم. 🔷امام کاظم (ع) در مورد می‌فرمایند: «کسى که هر روز به نرسد از ما نیست، اگر کار خوبى انجام داده، از خدا توفیق فزونى طلبد و اگر عمل بدى انجام داده، استغفارکند و به سوى خدا برگردد و توبه کند!» [تحف العقول، ص ۳۹۶] 🔷این روایت به روشنی به فلسفه و حکمت محاسبه‌ی نفس اشاره کرده که مایه فزونى حسنات و جلوگیرى از سیئات و جبران آنها می‌گردد. از طرفی همانطور که در دین به اصلاح نفس و رشد و کمال شخصی تاکید شده، با دستوراتی مانند وجوب امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به نیز تاکید شده است و این نشان از و افراد است، که هر فرد همانطور که باید به فکر اصلاح خود باشد، باید به فکر و اطرافیان و خود نیز باشد. پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرمایند: «هرگاه (مردم) و نكنند و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدان آنها را بر آنان مسلّط گرداند.» [کافی، ج۲، ص۳۷۴] 🔷از اینرو حکومت اسلامی نمی تواند نسبت با مردم و جامعه، بی تفاوت باشد، بلکه یکی از ، و ایجاد فضایی برای رشد جامعه است. اگر جامعه ناسالم و فاسد شد، منسب ها و رسانه ها و قدرت را به دست می گیرند و حکومت هم فاسد می شود؛ پس حکومت، هم باید امر به معروف کند و هم امر به معروف بشود. |پی نوشت: تحف العقول، ۱۴۰۴ / ۱۳۶۳ق، ص۳۹۶ الكافی (ط - الإسلاميه)، ۱۴۰۷ ق، ج۲، ص۳۷۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🌴 هدف خدا از واجب کردن چیست؟ 🌴 💚 مصيبتها و شدائد براى تكامل بشر ضرورت دارند. اگر محنت ها و رنج ها نباشد بشر تباه مى‏ گردد. قرآن كريم مى‏ فرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ‏ فِي‏ كَبَدٍ 📚 سوره بلد ، آیه ۴. «همانا انسان را در رنج و سختى آفرينش داده‏ايم». 💛 المؤمنين (علیه السلام) در يكى از نامه‏ هاى خود به عثمان بن حنيف، فرماندار خويش در بصره نوشتند : در ناز و نعمت زيستن و از سختی ها دورى گزيدن، موجب ضعف و ناتوانى مى‏ گردد، و برعكس، زندگى كردن در شرايط دشوار و ناهموار، آدمى را نيرومند و چابک مى‏ سازد و جوهر هستى او را آبديده و توانا مى ‏گرداند. ... 🧡 [ مثلاً ] درختان بيابانى كه از مراقبت و رسيدگى مرتّب باغبان محروم مى‏ باشند، چوب محكم تر و دوام بيشترى دارند، برعكس، درختان باغستان ها كه دائماً مراقبت شده ‏اند و باغبان به آنها رسيدگى كرده است، نازک پوست ‏تر و بى‏ دوام‏ ترند. 💜 خداوند متعال در قرآن كريم مى ‏فرمايد: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ‏ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ‏ الْخَوْفِ‏ وَ الْجُوعِ‏ وَ نَقْصٍ‏ مِنَ‏ الْأَمْوالِ‏ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ‏.‏ 📚 سوره بقره ، آیه ۱۵۵. «حتما شما را با اندكى از ترس، گرسنگى و آفت در مال ها و جان ها و ميوه‏ ها مى ‏آزماييم، و مردان صبور و با استقامت را مژده بده. يعنى بلاها و گرفتاری ها براى كسانى كه مقاومت مى ‏كنند و ايستادگى نشان مى ‏دهند، سودمند است و اثرات نيكى در آنان به وجود مى ‏آورد. 💙 خدا براى تربيت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشريعى و تكوينى دارد و در هر برنامه، شدائد و سختی ها را گنجانيده است. 1⃣ در برنامه تشريعى، عبادات مثل روزه، حج، جهاد، انفاق، نماز، شدائدى است كه با تكليف ايجاد گرديده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تكميل نفوس و پرورش استعدادهاى عالى انسانى است. 2⃣ در برنامه تکوینی گرسنگى، ترس، تلفات مالى و جانى، شدائدى است که بطور قهرى انسان را در بر مى‏ گيرد. 📚 مجموعه‏ آثار استاد مطهرى ، ج‏ ۱ ، خلاصه ای از ص ۱۷۶ تا ۱۷۸. @tabyinchannel @daneshgahevelyat
عدالتخواهانی که علی علیه السلام را کشتند 🔻اعرف الحق تعرف اهله پاسخ امیرالمومنین است به یک پرسش. پرسشی که نماد یک زخم کاری و عمیق بر جان اندیشه خوارجی است. اندیشه کسانی که قدرت ندارند در میانه دعواها و نقشه ها حق را بیابند. شاخص ها و استاندارد هایشان غلط و ناقص است ظاهرگرایانه است و برای اینکه دچار نشوند تیغ را به روی حق و باطل هر دو میکشند. هم علی هم معاویه و عمروعاص. 🔻چرا حکومت داری؟ اصلا حکومت مال خدا است. پس هر کس حکومت دارد بزنیم. چرا پول داری پول مال خدا است پس هر کس پولدار است بزنیم. تو پول و قدرت داری و این همه انسان فقیر داریم پس تو بدی. اگر بگویی خدیجه پولدار بود محمدص پولدار بود موسی ع پولدار بود امیرالمومنین پولدار بود امام خمینی پولدار بود نمی‌فهمند. اگر بگویی باید پول داشت و خرج جبهه حق کرد حکومت داشت و خرج احقاق حق مظلوم کرد نه چپ‌گرایانه هر پولدار قدرتمندی را محکوم کرد ارور میدهند. باور کنید ظلم ستیزی کمونیستی روحش ظلم ستیزی خوارجی است. ظلم ستیزی بر بستر ظاهرگرایی. 🔻در جامعه دینی اینها عدالتخواهانی هستند که آرمانجویی شان ربطی با ولایت ندارد ان الحکم الا لله یعنی آرمان بی ولایت، یعنی توحید بدون ولایت، یعنی حرکت بدون رهبر. چرا رهبر نه ؟ چون ولایت و رهبری عقل جامعه است و این آرمانجویی با عقل نسبتی ندارد. چون ولایت روح جامعه است و این جریان بدن را میشناسد نه روح. 👇👇👇