تبیین
🔸بصیرت ملت در تحقق #مشارکت_حداکثری با وجود کارشکنی های مختلف مقامات دولتی و آگاهی آن ها در انتخاب مر
🔹انشاالله به زودی ثمرات انتخاب هوشمندانه آیت الله #رئیسی توسط مردم در #انتخابات خود را نشان می دهد و کشور پس از مدت ها تحمل ذلت و حقارت در برابر دشمنان, طعم خوش و لذت بخش اقتدار و عزت را در برابر بیگانگان خواهد چشید.
🔺و به راستی چه می توان درباره دولتی گفت که به اسم بلد بودن زبان مذاکره با دنیا, 8 سال کشور را معطل نموده و هیچ اقدامی نیز در برابر زیاده خواهی های دشمنان انجام ندادند و دیپلماسی انفعالی را به جایی رساندند که ترامپ جنایتکار از برجام خارج شد اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روحانی به وی قول ماندن در برجام را داده است! که البته نتایج این کرنش در برابر دشمن نیز به حریص شدن بیشتر وی و جسارتش در دست زدن به اقداماتی چون شهادت سردار دلها, حملات به سایت های هسته ای و ... انجامید.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔴رهنمودی از دکتر چمران قابل استفاده برای فضای مجازی
🔹استقلال، راه نجات ملت ها
🔸تا وقتی که مااستقلال ذاتی و خودکفایی خود را تأمین نکنیم، بازیچه ی قدرت های خارجی و سیاست های شوم استعماری باقی خواهیم ماند.
🔹فکر دنباله روی و تکیه به غرب و شرق، باید از میان برداشته شود و مردم ما بر خلاقیت و ابتکارهای شخصی خود تکیه کنند و در راه خود سازی علمی و تکنیکی کشور خویش بکوشند.
🔸شخصیت و هویت فرهنگی خود را باز یابند و سرنوشت مردم خود را از واشنگتن و مسکو آزاد کنند.
👈منبع: شهید دکتر مصطفی چمران، بینش و نیایش، ص 27
🔺پ.ن: پیش بینی و هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص اثر دشمنان از طریق #فضای_مجازی بر کاهش مشارکت محقق شد تهران 27 درصد یعنی همان که ضدانقلاب هم پیش بنی کرده بودند، فقط نظر خداوند متعال و برکت خون شهدا و نفس رحمانی امام خامنه ای و همت پابرهنگان بود که انتخاباتی آبرومند محقق شد، حواسمان نباشد و دنباله رو دشمن و وابسته به نرم افزارهای خارجی باشیم و #استقلال فضای مجازی را در شبکه ملی اطلاعات محقق نکنیم هر روز دولت انقلابی با فتنه جدیدی مواجه خواهد شد تا به هر قیمتی ناکارامدی #جریان_انقلاب را تزریق کنند. شکست قطعی #غربگرایی در کشور منوط به خشکاندن ریشه حیات آنها یا همان جریان تحریف است.
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔴 پشتپرده حملهٔ چندی پیشِ «محسن رضایی» به «آیتالله رئیسی»
🔸محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری با حمله به آیتالله رئیسی گفت: «دادستان تهران نامزدها را تهدید کرد، آیا میتوانند با ستاد آقای رئیسی و رئیس خودشان هم برخورد کنند؟!»
🔸"آقا محسن" از ماه گذشته با ارسال نامههای فراوان و پیغامهای زیاد قصد داشته مکرر با آیتالله رئیسی دیدار کند، که به دلیل کمبود وقت ریاست قوه قضاییه این مهم انجام نشده است.
🔸گفته میشود علت اصلی تقاضای وقت ملاقاتِ رضایی از آیتالله رئیسی، اخذ تضمین "معاون اولی" دولت ایشان از آقای رئیسی بوده است!
🔸آیتالله رئیسی هم زمانی که متوجه میشود رضایی قصد گرفتن امتیاز را دارد از تنظیم جلسه با ایشان امتناع میکند.
🔸علت حمله اخیر محسن رضایی به آیتالله رئیسی هم دست رد ایشان بر سینه سهمخواهی آقا محسن ارزیابی میشود.
#دیده_بان_ایران
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش دوم)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷امیرالمومنین امام علی(ع) میفرماید: «پیامبر(ص) به من فرمود: ای پسر ابوطالب! ولایت امت من برعهده تو است. پس اگر به سلامت قدرت را به تو سپردند و در مورد زمامداری تو، با خشنودی اتفاق کردند، سرپرستی امورشان را برعهده گیر؛ ولی اگر در مورد تو رأی دیگری ابراز داشتند، آنان را به حال خود رها کن». [کشف المحجة، ص ۱۸۰] این روایت نشان میدهد: ۱) #امام_علی(ع) از سوی #پیامبر_اکرم(ص) به ولایت منصوب شده است؛ بنابراین #اصل_ولایت وابسته به رأی مردم نیست. ۲) اعمال ولایت آن حضرت، به مقبولیت و پذیرش مردمی مشروط است.
🔷بنابراین وقتی کسی از سوی #خداوند، به ولایت منصوب میشود، #ولایتش - بدون توجه به استقبال یا عدم استقبال مردم - #همواره_پابرجا است و جامعه، وظیفه دارد از او پیروی کند؛ اما تشکیل عملی حکومت از سوی «ولی امر» به آرای عمومی و وجود شرایط و بستر مناسب اجتماعی، مشروط است. به عبارت دیگر، همانطور که جامعه به پیروی از ولی امر موظف است، #ولیّ_منصوب نیز وظیفه دارد، مسؤولیت سنگین اداره و رهبری جامعه را انجام دهد. شرط اعمال این رسالت، وجود موقعیت و بستر مناسب اجتماعی است که «پذیرش و مقبولیت مردمی» مهم ترین رکن آن به شمار می آید.
🔷امام خمینی(ره) درباره #ولایت_فقیه میفرماید: «اگر برای فقها امکان اجتماع و تشکیل حکومت نباشد، هر چند نسبت به عدم تأسیس حکومت اسلامی معذورند، ولی #منصب_ولایت آنان ساقط نمی شود؛ با اینکه حکومت ندارند، بر امور مسلمین و بلکه بر نفوس مسلمین #ولایت دارند». [امام خمینی، البیع، ج۲، ص۴۶۶] بر این اساس، رأى، رضایت، کمک و همدلى مردم، باعث به وجود آمدن و تحقق عینى #حکومت_اسلامى مى شود. امیرالمومنین (ع) میفرماید: «اگر حضور بیعت کنندگان نبود، و با وجود یاوران، حجّت بر من تمام نمى شد... رشته کار [حکومت] را از دست مى گذاشتم». [نهج البلاغه، خطبه۳].
🔷همچنین مى فرماید: «لا رأى لمن لا یطاع؛ کسى که فرمانش پیروى نمى شود، رأیى ندارد». [همان، خطبه۲۷] این سخنان همگى بیانگر #نقش_مردم در پیدایش، تثبیت و کارآمدى حکومت الهى، خواه حکومت رسول الله(ص) و امامان معصوم(ع) و خواه حکومت فقیه در زمان غیبت است. حکومت اسلامى بر اراده تشریعى الهى استوار است و رأى خدا در همه جا مطاع بوده و اعتبار #رأى_مردم تا وقتى است که با دین تنافى نداشته باشد. بنابراین «مقبولیت مردمى» با «مشروعیت الهى» نه تلازمى دارد و نه تنافى.
🔷در مقابل، در نظام های غیر الهی، مشروعیت نظام سیاسی برخواسته از خواست و اراده مردم است و لازمه آن این است که اگر مردم حکومتی را نخواستند آن حکومت نامشروع باشد، هر چند در پی مصالح مردم باشد و اگر مردم خواستار حکومتی بودند آن حکومت مشروع می گردد، هر چند خلاف مصالح مردم حرکت کند و ارزش های اخلاقی را رعایت نکند. [محمد تقی مصباح یزدی، حقوق و سیاست در قرآن، ج۱، ص ۱۰۳-۱۰۴]
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️عوامل حسابرسی آسان در #قیامت (بخش دوم)
🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت.
🔴سه عامل حساب آسان در نگاه پیامبر اکرم (ص)
🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ در کلام #رسول_اکرم (ص) چنین آمده که فرمودند: «هر کس دارای #سهصفت باشد خداوند در روز قیامت هم #حسابرسی او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد. اصحاب گفتند: یا رسول الله این سه صفت چیست که اینگونه نتیجه عالی دارد؟! به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.» [۱]
🔸«اولینعامل: #بخششبهمحرومکننده»؛ عطا کردن به کسی که تو را محروم کرده، یعنی پا روی نفس گذاشتن، نفسی که مدام در اینگونه موارد به انسان هشدار می دهد که مبادا تو به آن کسی که محرومت کرده، عطا کنی؛ مگر او به تو کمک کرده که تو به او کمک کنی؛ اینجاست که #انسان_مومن آسان میگیرد و بدون کینه و عداوتی در دل، بر نفس پا می گذارد و با آسان گیری به محروم کننده، عطا می کند.
🔸«دومینعامل: #ارتباطباقاطعارتباط»؛ در مورد دوم نیز این گونه است؛ کسی که با تو #قطع_رابطه کرده است، چگونه است که آدمی با وی ارتباط برقرا کند؛ اینجا وی پا روی #نفسش می گذارد و بدون آنکه مقابله به مثل کند، با وی ارتباط برقرار می کند و چون آسان می گیرد، خداوند نیز در آخرت با وی آسان می گیرد.
🔸«سومین عامل: #بخشیدن_ظالم»؛ در مورد سوم نیز سخت ترین مورد است؛ بخشیدن کسی که در حق آدمی ظلم رو داشته انصافاً کار بسیار سختی است؛ چقدر انسان باید با خودش مراقبه کرده باشد و از نفس خود حساب کشیده باشد که در مقابل ظلم شخصی، عفو و گذشت کند و از گناه ظلم دیگری بگذرد.
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۷، ص ۹۶
منبع: وبسایتراسخون
#قیامت
#حسابرسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش سوم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت تلقینی
🔷یکی از روش های دیگری که در تربیت می توان به کار گرفت #تلقین_مثبت به خود و دیگران است. امروزه نیز یکی از روش های درمان برخی از بیماری ها مانند افسردگی، منفی نگری، ناامیدی و وسواس، روش تلقین درمانی است. امیرالمومنین امام علی(ع) نیز این روش را مورد توجه قرار داده و میفرمایند:
🔸«اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما، زیرا بسیار اندکند کسانی که خود را به گروهی همانند می کنند و یکی از آنان نمی شوند». [۱] همچنین امام خمینی(ره) می فرماید: «یکی از چیزهایی که برای انسان مفید است #تلقین است. یک مطلبی که تاثیر در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها، بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند». [۲]
🔷به همین جهت، اگر استفاده از #روش_تلقینی در تعلیم و تربیت به صورت «منفی» و «تحمیل» نباشد، بلکه به صورت #مثبت و #آگاهانه و #آزادانه انجام پذیرد، بسیار مطلوب و موثر خواهد بود.
🔷آیا تاکنون کم شدن نمره یا مردودی دانش آموزی را که بارها به او تلقین کرده اند که «تو شاگرد درس خوانی نمی شوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ آیا تاکنون زیاد شدن نمره یا قبولی دانش آموزی را که بارها و بارها به او تلقین کرده اند که: «تو می توانی شاگرد درس خوانی بشوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغه (ترجمه علی نقی فیض الاسلام) کلمه قصار ۱۹۸
[۲] قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره)، ص۴۴
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رییسی: خط امام تشکیل ایران قوی است
🔹در این مدت که در قوه قضاییه به عنوان خادم مردم بودم، محور را عدالت قرار دادیم. در دولت هم تحول بسیار مهم است و مردم هم همین را خواستند. محور ایجاد این تحول عدالت است.
🔹معتقدیم باید خط امام را حفظ کنیم. خط امام توجه به مردم و استکبارستیزی است. خط امام رفع محرومیت و مشکلات مردم است.
@Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش دوازدهم)
💠چرا #مسرفين مبغوض خدا و #مبذرين برادران شيطان شمرده شدهاند؟
🔷علت اين مطلب را بايد در جهانبينی و اعتقادات اسلامی جستجو كرد و تبيين آن، در مورد #مسرفان ميتواند چنين باشد كه خداوند امر به عدالت و احسان ميكند و طبعا #صاحبان_عدالت را دوست ميدارد. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» و از آنجا كه #اسرافكاران از اين فرمان سرپيچی كرده و بی عدالتی در مصرف را پيشه خود ساختهاند، قهرا مورد خشم و دشمنی خداوند قرار خواهند گرفت،
🔷ولی در مورد #تبذيركاران علت همدست بودن و شباهتشان به #شيطان را از آيه شريفه ميتوان استنباط كرد آنجا كه ميفرمايد: «#مبذران #برادرانشيطانند» و تعبير برادر در لغت عرب، به معنی مشابه و نظير هم میآيد و شيطان در برابر پروردگارش ناسپاس است، و از طرف ديگر #تبذير به معنای #ضايعكردننعمت های خداوند است و خود نوعی ناسپاسی است، نسبت به آن نعمت ها،
🔷و #شيطان نخستين فردی است كه همه چيز را ناديده گرفت و تمرد از فرمان خدا كرد و راه #ناسپاسی را باز نمود، لذا آنها كه مبتلا به اين #خصلتناروا باشند از همكاران و همدستان شيطان خواهند بود و از آنان با عنوان #برادران_شيطان ياد شده است و اين است رمز تعبير زيبای #قرآن. #ادامهدارد...
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاة، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
#اسراف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️دستورالعمل ناب از شیخ حسنعلی #نخودکی_اصفهانی (ره) به امام خمینی (ره)
🔷شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی از زبان پدر بزرگوارشان اینگونه نقل میشود که: در سفری که #امام_خمینی (ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند، امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله آیت الله حاج حسنعلی #نخودکی_اصفهانی مواجه میشوند. امام خمینی که در آن زمان شاید در حدود ۳۰ الی ۴۰ سال بیشتر نداشت، وقت را غنیمت میشمارد و به ایشان میگوید با شما سخنی دارم.
🔷حاج حسنعلی نخودکی میگوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی بمانید من خودم پیش شما میآیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی میآید و میگوید چه کار دارید؟ امام خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (ع) کرد و گفت: شما را به این امام رضا (ع)، اگر (علم) کیمیا داری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام فرمودند:
🔷«اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید، آیا قول میدهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید، و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان میبارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمیتوانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام شنید رو به ایشان کرد و فرمود: حالا که نمیتوانید «کیمیا» را حفظ کنید، من #بهترازکیمیا را به شما یاد میدهم و آن این که:
🔷بعد از نمازهای واجب یک بار «آیه الکرسی» را تا «هو العلی العظیم» میخوانی؛ و بعد «تسبیحات فاطمه زهرا (س)» را میگویی؛ و بعد سه بار «سوره توحید» (قل هو الله احد) را میخوانی؛ و بعد سه بار «صلوات» میگویی: (اللهم صل علی محمد و آل محمد) و بعد سه بار آیات مبارکه: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»؛ [طلاق، آیات ۲ و ۳] را میخوانی که این از #کیمیا برایت #بهتر است.
💠(ترجمه آیات مذکور؛ هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند و او را از جایی که گمان ندارد روزی میدهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را میکند، خداوند فرمان خود را به انجام میرساند، و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است).
منبع: وبسایتدارالارشادبهنقلاز سایت معاونت تهذیب حوزه
#دستورالعمل_اخلاقی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_خمینی(ره)
🔹ملت ایران اگر میخواست که #صلح_آمریکایی بکند، همان اول از #آمریکا جدا نمیشد و قطع روابط نمیکرد، و دستش را از ایران کوتاه نمی کرد و جاسوسان او را بیرون نمی کرد... ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که #طرح_آمریکایی دارد.
📕صحیفه نور، ج ۱۸،صفحه ۷۷
#امام_خمینی
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش سوم)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷با روشن شدن جایگاه مردم در نظام اسلامی این سؤال مطرح می شود، که اگر مردم در مشروعیت بخشیدن به حکومت در نظام اسلامی نقشی ندارند، #جایگاه_اکثریت در #نظام_اسلامی کجاست؟ و آیا اکثریت و رأی آنها در نظام اسلامی اعتبار دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت #شعار_اسلام، با شعار حکومت های بشری و به ویژه غربی متفاوت است.
🔷 #شعار دین و #حکومت_اسلامی #پیرویازحق است و شعار حکومت های بشری و دموکراسی غربی پیروی از اکثریت است؛ البته در #نظام_اسلامی در بعضی موارد و مراحل «اکثریت» معتبر است و جایگاه ویژه ای دارد، که همان مقام «تشخیص حق است، نه تثبیت حق»؛ یعنی #حق را #وحی_الهی تبیین و تثبیت می کند، و در مقام اجرای حق، رأی اکثریت سازگار است،
🔷و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد، و صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است. تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی غربی با اکثریت در نظام اسلامی، در این است که در #حکومت_اسلامی #حق و #قانون، #پیشازاکثریت و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است، نه مولد و به وجود آورنده آن، ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون و به وجود آورنده آن است». [۱]
🔷بنابراین در #نظام_دینی و اسلامی دو نوع رأی اکثریت محترم و معتبر است: یکی در مقام اجرا و عمل، و دیگری در مقام تشخیص قانون الهی، که توسط وحی و دین ارائه گردیده است. #قانون_شناسان را با رأی اکثریت تعیین میکنند، و قانون شناسان با رأی اکثریت خود، #قانون_الهی را می شناسند. [۲]
پینوشتها
[۱] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۹۰-۹۱
[۲] همان، ص ۹۲
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش دوازدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠 #عدالت_اجتماعی
🔷از شاخصهای بسيار مهم و برجسته در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) اقامه #قسط و #عدل به معنای وسيع كلمه است، و در اين باره بيشترين روايت را داريم كه حدود يك صد و سی روايت می باشد.[۱] #قرآن_كريم قيام به قسط و عدل را يكی از اهداف بعثت انبياء دانسته و برای آن اصالت قائل شده است: «لقد ارسلنا رسلانا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» [حدید، ۲۵]؛برای بشر قرن حاضر و قرون و اعصار بعدی، #عدالت و دادگستری از نان شب واجب تر و مهمتر است.
🔷 #بشر از #بی_عدالتی و شئون مختلف زندگی رنج می برد، پيكره جامعه بشری از اين زاويه بيمار است، و هر روز هم بر بيماريهای آن افزوده تر شود، تا آنجا كه جهان پر از ظلم و جور و بی عدالتي و شر گردد، كه به دنبال آن #عدل_جهانی در همه ابعادش بروز و ظهور میكند، و تا بی عدالتی و ستم كل جهان را در همه ابعادش فرا نگيرد، بشر آمادگی پذيرش #عدل_مطلق را ندارد. مگر نه اين است كه #امام_علی (ع) #قربانی_عدالت گرديد (قتل فی محراب عبادته لشده عدله) و امروزه زمينه پذيرش #عدل_جهانی روز به روز مهياتر شود. بشر متمدن و آگاه امروز از بی عدالتی اقتصادی و مالی رنج می برد.
🔷در گوشه ای از عالم، #آمريكا با بيست در صد امكانات و نفوس، هشتاد درصد سرمايه جهان را می بلعد، و در برخی از نقاط عالم، هزاران هزار انسان از قحطی و گرسنگی با مرگ دست به گريبانند. انسانها از بی عدالتی قضایی و تبعيضات رنج می برند، از بی عدالتی اجتماع رنج می برند، #امام_مهدی (عج) كه بيايند كل زمين را #عدل و داد فرا میگيرد، آن هم در تمام ابعادش #عدالت را پياده میكند، و تمام مظاهر عدل در جهان پياده میشود؛ #عدل_اقتصادی، #عدل_سياسی، #عدل_قضایی، #عدل_اجتماعی و... وگرنه عدل جهان ناقص خواهد بود.
🔷پس يكی از ابعاد عدالت، #عدل_اجتماعی است و در اين رابطه رواياتی را مرور میكنيم: « ...و وضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم احد احداً؛[۲] #ترازوی_عدالت را در ميان همه انسانها می نهد و در سرتاسر جهان، هيچ انسانی به ديگری ستم نخواهد كرد. (امام عصر همه ستمگران كوچك و بزرگ را سر جای خود خواهند نشاند، و اين زشتترين پديده را كه همواره در طول تاريخ گلوی بشريت را فشرده، دفن خواهند كرد). « ...و عدل فی الرعيّه؛[۳] او در ميان همه رعايايش #عدالت می ورزد، #عدل او عمومی است.
🔷« ...و يعدل في خلق الرحمن البرّ منهم و الفاجر؛[۴] او در ميان همه بندگان خدا #عدالت را پياده می كند و به عدل رفتار می نماید، چه نيكان و چه افراد فاسق و فاجر. (عدالت او به طور يكسان در حق خوب و بد اجرا ميگردد). « ...حتی لايری اثر من الظلم؛[۵] در #اجرای_عدالت تا آنجا پيش می رود، كه در هيچ گوشه دنيا اثر و نشانه ای از ظلم نماند و ديده نشود. (فاتحه ظلم را می خواند و آن را از صفحه زمين محو می كند). « ...يطهر الارض من كل جور و ظلم؛[۶] او سراسر گيتی را از هر گونه جور و ستمی پاكسازی ميكند.
🔷امام باقر (ع) در ذيل آيهی «اعلموا ان الله يحيی الارض بعد موتها؛[حدید، ۱۷] فرمودند: منظور از مرگ زمين، #جور، #ظلم و ستم در آن است و #امام_زمان (عج) زمين را به وسيله #عدالت زنده می گرداند، پس از آنكه با جور مرده باشد.[۷]
پینوشتها
[۱] منتخب الاثر، ص ۴۷۸
[۲] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲
[۳] همان، ص ۳۵۱
[۴] همان، ج ۵۱، ص ۲۹
[۵] همان، ج ۵۲، ص ۴۷۰
[۶] همان، ج ۵۱، ص ۱۴۵
[۷] نور الثقلين، ج ۵، ص ۲۴۳
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️راهکار مقابله با #شیطان
💠خطا را هر وقت مرتکب نشوی، بردی!
🔹برای جلوگیری از حربه های #شیطان، آشنایی با روش های او ضروری می باشد. به یکی از آنها در #قرآن_کریم سوره بقره اشاره شده است؛ « ... وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛[سوره بقره، آیه ۱۶۸] ... و از گام های #شيطان پيروى نكنيد، كه او #دشمن_آشكار شماست.» این مرحله به مرحله و گام به گام آمدن #شیطان، برای #فریب_انسان آن هم به صورت آشکارا، گواه این است که فریب های او قابل دفع و رفع است.
🔹در هر مرحله ای که هستیم خطوه و گام بعدی او را پیروی نکنیم، و نسبت به #رحمت_الهی ناامید نشویم. «وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛[سوره یوسف، آیه ۸۷] و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست.»
نویسنده: مهدی توحیدیان
منبع: وبسایترهروانولایت
#شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هوچیگری برای مظلومنمایی!
🔹برای مردم ایران، عادی شده است که به محض صدور حکم قانونی یا تلاش برای اجرای حکم قانونی دربارهی یک مجرم تبهکار، شاهد تحرکات وسیع #ضدانقلاب و #رسانههای_غربی برای ایجاد جریان و هشتگ در دفاع از آن شخص جنایتکار باشند! این روند هوچیگرانه، غیرقانونی و غیرمنطقی که میتوان آن را «دفاع چشمبسته از جنایتکار» نامگذاری کرد، دربارهی همهی فتنهگران و مجرمان اجرا شده است و پیشبینی میشود در آینده نیز ادامه یابد.
🔹اوج وقاحت، جذابیت پول مزدوری و - بعضی اوقات - ناآگاهی و جهالت، سبب میشود تا جماعتی معلومالحال، بدون توجه به واقعیتهای موجود و صرفاً براساس مأموریتهای محوله، به #تشویشافکارعمومی و #مظلوم_نمایی برای جنایتکاران بپردازند، در حالی که جرم و جنایت صورت گرفته، کاملا مشخص و دلیل صدور حکم برای آن در دادگاه هم معلوم است.
نویسنده: رضا رستمی
منبع: وبسایترهروانولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش چهارم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت تدریجی
🔷پزشک روان شناسی می گفت: «در تعلیم و تربیت، جذب کردن پیش از ساختن است.» جذب کردن دیگران غالبا زمینه سازی می خواهد. به کارگیری #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت و ساختن انسان ها، از لوازم مهم زمینه سازی پرورشی و آموزشی است. نازل شدن آیات قرآن و ابلاغ آنها به مردم از سوی پیامبر محبوب خدا(ص) که مهم ترین و بهترین آموزش ها و روش های تربیتی را در بردارند، در مدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی [سوره اسراء، ۱۰۶]،
🔷و بیان برخی از قوانین عملی اسلام برای مردم، همچون روزه، زکات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سورهی روم و ۱۶۱ سورهی نساء، و ۱۳۰ سورهی آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سورهی بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الکلی در آیات ۲۱۹ سورهی بقره و ۴۳ سورهی نساء و ۹۰ و ۹۱ سورهی مائده، ارزش و اهمیت استفاده از #روش_تدریجی در #مسائل_تربیتی و #آموزشی را نشان می دهد و بر آن تاکید می ورزد.
🔷شایان ذکر است: الف) توجه به #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست که در مراحل آغازین میتوان از آموزش ها و استدلال های غلط و یا مسائل تربیتی بی پایه و سست پایه استفاده کرد. ب) بکارگیری #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال ها و برهان ها نیست، بلکه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطالب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام کارهای اخلاقی پسندیده و برخی از مستحبات مهم مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی که به این حد از درک و عمل نرسیده اند، رواست؟
🔷ج) #درتعلیموتربیت، حتما باید سطح فکر، قدرت فهم و شرایط سنی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت، زیرا هماره نمی توان برای بیماران مختلفی که درد مشترکی نیز دارند، فقط یک نسخهی درمانی ارائه کرد. شاید به همین دلیل نیز بوده است که حضرات معصومین (ع) به یک سوال مشترک، مانند «افضل الاعمال» (برترین کارها) از سوی افراد گوناگون، پاسخ های گوناگونی داده اند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد