eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش اول) 🔶 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 1⃣دانشمندترین و حکیم ترین مردم 🔹رسول اکرم (ص) فرمودند: «انّ الله اختار من الایّام الجمعه و من اللیالى القدر و من الشهور رمضان و اختارنى نبیّاً و اختار علیّاً لى وصیّاً و ولیّاً و اختار من علىِّ الحسن و الحسین حجّة الله على العالمین تاسعهم اَعلمهم و احکمهم؛ [۱] خداوند متعال از روزها، روز جمعه و از شب ها، شب قدر و از ماه ها، ماه رمضان را برگزید. مرا نیز پیامبر برگزید و على را براى من جانشین و ولىّ انتخاب کرد. از على نیز حسن و حسین را حجت براى جهانیان برگزید که نهمین فرزند حسین (قائم)، دانشمندترین و حکیم ترین آنان است». 2⃣مورد عنایت مخصوص الهى 🔹امام باقر (ع) فرمودند: «القائمُ منّا منصورٌ بالرعب مؤیّد بالنصر تطوى له الارض...؛ [۲] ما با «رعب» یارى شده و به تأیید مى شود. زمین براى او رام مى گردد و...». امام باقر (ع) نیز میفرمایند: «هرگاه (ص) ظهور کند، خداوند او را با فرشتگان نشان دار (بالملائکة المسوّمین) و مقرّب یارى مى کند، جبرئیل، پیشاپیش او و میکائیل از طرف راست و اسرافیل از طرف چپ او حرکت مى کنند. بهت و رعب و وحشت به فاصله یک ماه راه - از جلو، عقب، چپ و راست او - حرکت مى کند (یعنى شعاع هیبت آن حضرت، تا مساحت یک ماه راه را زیر پوشش مى گیرد) و فرشتگان مقرّب خدا، خدمتگزاران او هستند. همراه او، شمشیرى بر کشیده و برهنه است. خداوند متعال، روم، دیلم، هند، کابل و خزَر را براى او فتح مى کند». [۳] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] کمال الدین، ص ۲۸۱، ج ۳۲ [۲] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۹۱ [۳] الغیبة النعمانى، ص ۲۳۴، ج ۲۲ منبع: پرسمان @tabyinchannel
⭕️کوشش در بندگی و عبادت 🔹دستورالعمل عبادی از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: در طاعت و خدمت او، هر قدر کوشا باشیم به همان درجه، متقرب و منتفع به قرب (بهرمند از تقرب) خواهیم بود. باید بدانیم که هدف باید این باشد که تمام عمر، صرف در یاد خدا و طاعت او و عبادت باشد، تا به آخرین درجه قرب مستعد خودمان برسیم؛ و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی، به مقامات عالیه رسیدند و ما بی‌جهت، عقب ماندیم، پشیمان خواهیم شد. 📕به‌ سوی محبوب، ص ۴٩ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش هشتم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 🔹موضوع دعای حضرت زکریا (ع) برای فرزند داشتن در آیاتی دیگر از قرآن نیز تکرار شده است. در همین رابطه در آیات ۵ تا ۹ سوره مریم می خوانیم: «وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِيَ مِنْ وَرائی‏ وَ كانَتِ امْرَأَتي‏ عاقِراً فَهَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا * يَرِثُنی‏ وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا * يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا * قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لي‏ غُلامٌ وَ كانَتِ امْرَأَتي‏ عاقِراً وَ قَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيًّا؛ و من از بستگانم بعد از خودم بيمناكم [كه حق پاسدارى از آيين تو را نگاه ندارند]! و [از طرفى] همسرم نازا و عقيم است تو از نزد خود جانشينى به من ببخش * كه وارث من و دودمان يعقوب باشد و او را مورد رضايتت قرار ده * اى زكريا! ما تو را به فرزندى مى دهيم كه نامش «يحيى» است؛ و پيش از اين، همنامى براى او قرار نداده ايم! * گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى خواهد بود؟! در حالى كه همسرم نازا و عقيم است، و من نيز از شدّت پيرى افتاده شده ام!». 🔹گفتیم که (ع) به عنوان یکی از پیامبران بنی اسرائیل، کسی بود که تا اواخر عمر مبارکشان، فرزندی نداشتند. در این آیات نیز می بینیم که آن حضرت در مقطعی از حیاتشان این دعا را مطرح می کند که داشته باشد تا میراث‌دار ایشان و دودمان یعقوب (ع) گردد. تعبیر آن حضرت در دعا این است که از خداوند یک می خواهند، و این بدين جهت بود كه ولى هر كس عبارت است از آن شخصى كه متولى و عهده دار كار او باشد، و ولى ميت آن كسى است كه به امر او قيام مى كند، و جانشين او در ارثيه اش میشود. [۱] مفسران اسلامى بحث فراوانى پيرامون ماهیت این در این آیات کرده اند. 🔹گروهى معتقدند «ارث» در اينجا ارث در اموال است و گروهى آن را اشاره به مقام نبوت دانسته اند. بعضى نيز اين احتمال را داده اند كه منظور معنى جامعى است كه هر دو را شامل مى شود. بسيارى از دانشمندان شيعه معنى اول را انتخاب كرده اند در حالى كه جمعى از علماى تسنن معناى دوم را. [۲] به هر حال آنچه مسلم است این است که حضرت زکریا (ع) ضمن اظهار بیمناکی فرزند نداشتن و نگرانی از بستگان شان که ممکن است آیین او را پاسداری نکنند، و نیز با اعلام این نکته که فرزند داشتن شان طبق شرایط عادی  بعید است، از خداوند متعال مسئلت می کند که فرزندی داشته باشد. در پاسخ این دعا نیز می بینیم که خداوند استجابت دعای ایشان را آميخته با لطف و عنايت ويژه و با تعبیر بیان می کند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ص ۲۷۴ [۲] همان، ج ۱۴، ‌ص ۱۰ نويسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ایستادگی و عمل به تکلیف 🔹به اندازه ای که برای (ص) گرفتاری پیش آمد، برای هیچ کس پیش نیامد، ولی ایشان تا آخر ایستادند و به شان عمل کردند، همین طور برای ائمه علیهم السلام، ولی آنها هم ایستادند... ما هم که ان‌شاءالله متعهد به می باشیم، و رشد اسلام را می خواهیم، تصمیم داریم جهان را برگردانیم و امیدواریم که ملت ها انجام دهند. 📕صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۱۹۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در تعاليم اسلامی چه سفارش هایی درباره بی تکلف بودن و آسان گرفتن بر مردم در امور زندگی و برخوردهای اجتماعی بیان شده است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹از به خوبى استفاده مى شود كه مردم در به دو گروه تقسيم مى شوند: گروهى هستند كه خداوند حساب آنها را به آسانى و سهولت رسيدگى مى كند و هيچگونه سختگيرى در موردشان نخواهد كرد: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ * فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَاباً يَسِيراً» [انشقاق، ۷ و ۸] و به عكس كسانى هستند كه با شدّت به حساب آنها رسيدگى مى شود و ذره مثقال آن، مورد دقت قرار مى گيرد، چنانكه درباره بعضى از شهرها كه مردم آن، سركش و گنهكار بودند مى فرمايد: «فَحَاسَبْنَاهَا حِسَاباً شَدِيداً وَ عَذَّبْنَاهَا عَذَاباً نُّكْراً» [طلاق، ۸] و يا ميفرمايد: «أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ» [رعد، ۱۸] به خاطر اين است كه عده اى در زندگى دنيا و رسيدگى به حساب ديگران فوق العاده سختگيرند، و به اصطلاح مو را از ماست مى كشند و سعى دارند حق خود را تا آخرين دينار به هر قيمتى كه شده بگيرند، و به هنگامى كه خطایی از ديگرى سر زد، تا آخرين حدّ ممكن او را مجازات كنند؛ 🔹اينها كسانى هستند كه در زندگى كمترين گذشتی حتى در مورد زن و فرزند و برادر و دوستان ندارند و از آنجا كه زندگى جهان ديگر بازتاب و انعكاسی از زندگى اين جهان است خداوند نيز در حساب آنها چنان سختگيرى مى كند كه بايد در برابر هر كارى كه كرده اند جوابگو باشند، بى آنكه كمترين گذشتى درباره آنها بشود! امّا به عكس، كسانى هستند آسانگير و پرگذشت و بزرگوار، مخصوصاً به هنگامى كه در برابر دوست و آشنا و يا كسانى كه بر آنها حق دارند و يا افراد ضعيف قرار مى گيرند، آنقدر بزرگوارند كه سعى مى كنند، در بسيارى از موارد خود را به تغافل زنند و گناهان بعضى را ناديده بگيرند، البته گناهانى كه نسبت به آنها جنبه شخصى دارد. خداوند در مورد اينگونه اشخاص آسان مى گيرد و آنها را مشمول عفو بى پايان و رحمت وسيع خود قرار مى دهد و با حساب يسير و آسان آنها را محاسبه مى كند و اين درسى است بزرگ براى همه انسانها، مخصوصاً كسانى كه در مصدر كارى هستند و با گروه زيادى سر و كار دارند. [۱] 🔹اگر ما در محاسبات خود سختگيرى نكنيم، خداوند نيز حساب ما را آسان مى گيرد و بلكه بدون حساب وارد بهشت مى كند و بدون حساب روزى مى دهد: «يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ» [غافر، ۴۰] اگر انسان سهل الامر و خفيف المؤونه شد خداوند كارهاى او را سريع سامان مى دهد. گاهى انسان تعجب مى كند از بعضى افراد كه چگونه كارهاى زندگى آنها سريع و راحت حلّ مى شود، گويا دست خداوند قبل از رسيدن او، گره را باز كرده است؛ حتى ديده شده چنين افرادى مرگ و كارهاى بعد از مرگشان به راحتى انجام مى گيرد و مى گويند چه مرگ راحتى كرد و چگونه كارها و قرض هايش سريع انجام و پرداخت شد، اينان هم خود سبكبار و سبكبالند و به راحتى به سوى آخرت پرواز مى كنند و هم بار مردم را سبك مى كنند و تكليفى به دوش ديگران نمى گذارند، ديگران را براى كار خود به زحمت نمى اندازند. امام صادق (ع) در روايتى مى فرمايند: «تكلّف در هر بابى و موردى از اخلاق و سيره صالحين نيست و خداوند متعال به پيامبرش فرمود: قُل لَااَسْئَلُكُم عَلَيهِ مِن اَجرٍ وَ مَا اَنَا مِنَ المُتَكَلِّفِينَ؛ بگو بر امور رسالت خود اجر و پاداشى از شما نمى خواهم و من از افراد متكلّفِ سختگير نيستم». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية، چ اول، ج ‏۱۰، ص ۱۸۱ [۲] مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة، امام صادق، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چ اول، ص ۱۴۰ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول‏، ج ۲، ص ۳۸۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️آراستگی به فضائل اخلاقی 🔹امروز ما محتاج نصیحتیم؛ برای رشد اخلاق در جامعه، برای گسترش خلقیات خوب، برای اعتلای روحیه‌ی همدلی و برادری و صفا و اخوتی که در جامعه‌ی دینی مطلوب است، احتیاج داریم به نصیحت. اینها را از کی یاد بگیریم؟ پایه‌های اخلاق در کلمات ائمه (علیهم‌ السّلام) است، در رفتار ائمه (علیهم‌ السّلام) است. ما را در جامعه رشد بدهیم؛ مردم را به خیرخواهی، به امید، به تعاون، به اخوت، به صبر، به حلم، به شکر، به احسان، به ایثار، به گذشت دعوت کنیم؛ از اخلاق بد، از تنگ‌ نظری، از ناامیدی، از بدبینی، از بدخواهی برای این و آن، از حسد، از بخل و بقیه‌ی سیئات اخلاقی، مردم را پرهیز بدهیم... بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۳/۰۳ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش پنجم) 💠اهمیت تربیت دینی 🔹در جهان کنونی، رفتار انسانی در قالب فن آوری رفتار و مهندسی ژنتیک شکل می گیرد، در اثر تزلزل نظام های ارزشی و انحلال مبانی مقدسات، مورد تهدید قرار گرفته، از وی گرفته شده، اندیشه های مکانیکی و عاریتی جایگزین آن گردیده و با بحرانهای گوناگون درونی و بیرونی مواجه شده که مهم تر از همه و بدتر از آن، است. [۱] 🔹تنها راه فرار از این بحران ها روی آوردن عمیق و عاشقانه به خویشتن خویش، و احساس درونی حقیقت جو است. به عبارت دیگر، راه خروج از بحران های زندگی کنونی، بازگشت به و است که سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می کند. اگر به گذشته تاریخ نگاه کنیم، به این نتیجه می رسیم که هدف انبیا از دعوت مردم به خدا، توحید و معاد و نجات آن ها از بحران های زندگی بوده است. مفاهیم متعددی در وجود دارند که مستقیم یا غیر مستقیم، بر دلالت دارند؛ مانند مفهوم ، و امثال آن که مکرر در قرآن ذکر شده و محتوای این گونه مفاهیم بدون تربیت دینی قابل تحقق نیست. در برخی آیات نیز [۲] صریحاً به عنوان بیان شده و این می رساند که مهم ترین هدف پیامبران بر اساس دین توحیدی بوده است. 🔹انبیای الهی هر کدام به نوبه خود، در زمینه تربیت دینی مردم، تلاش های فراوان کردند و تا حدی نیز در انجام این مهم، موفق گردیدند، به ویژه (ص) که را در مکه و مدینه پایه گذاری نمودند و افرادی را تربیت کردند که با تمام وجود، به دفاع از دین و عقیده خود برمی خاستند. تربیت یافتگان مکتب پیغمبر (ص) آنچنان در برابر دشمنان اسلام و شرک و نفاق با صلابت و استوار بودند که لحظه ای با مخالفان خودسر سازش نداشتند. 🔹در عصر حاضر، که نظام تربیتی اسلام رو به سقوط و نابودی کامل بود و می رفت تا بساط دیانت و دینداری از جامعه اسلامی برچیده شود، (ره) با الهام از قرآن و سیره ائمه معصوم را دوباره زنده ساخت و با تاکید بر این نکته، می فرمود: تربیت کامل از اهم مسائل است. اما هرگونه تربیتی را نمی توان تربیت مفید و کامل دانست، بلکه فقط در پرتو به خدا و به وسیله تعالیم انبیاء امکان پذیر است؛ زیرا غیر از انبیاء و پیروان آن ها، دیگران اعتقادی به جهان آخرت و صراط مستقیم ندارند. [۳] همچنین می فرمود: اگر بچه دارید، کنید، تربیت شیطانی نکنید. خودتان را تهذیب کنید و خود را بار آورید. [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] عبدالعظیم کریمی، تربیت دینی، انتشارات قدیانی، ص ۱۶-۱۷ [۲] سوره جمعه، آیه۲؛ «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة...» [۳] محمد شفیعی، مبانی تربیتی حضرت امام، دفتر تبلیغات اسلامی، ص ۱۷۶ [۴] ماهنامه تربیت، سال ۱۴، ش۹، ص۶ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️اعمال انسان 🔹 ... بکوش در منزلگاهی نمانی که قطعاً می‌دانی از آن کوچ خواهی کرد، و در برابر عدمِ تلاش برای آن، مورد ندامت و سرزنش قرار نخواهی گرفت؛ زیرا هرچه را که تو بگذاری و بروی، از دست تو به تاراج خواهد رفت، و از تو درباره‌ آن، پرس‌وجو خواهد شد... به زودی در پی مرکب‌ های اعمالت سیر خواهی کرد و به هرجا که اسباب خویش را پیش فرستاده‌ای فرود خواهی آمد؛ بنابراین من خویشتن و تو را بیم و پرهیز می‌دهم که مبادا ره‌توشه‌ هایی که با خود می‌بری، مایه ندامت، سرزنش و تلخی باشد و موجب بیماری تو گردد.    📕 ، سيد ابن طاووس، (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۲، ص ۷۱۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کعبه لباس احرام به تن کرد 🔹متولیان مسجد الحرام طبق رسم هر سال و در آستانه فرارسیدن موسم حج ۱۴۴۳، بعد از نماز مغرب شب گذشته با بالا کشیدن سه متر از پرده کعبه پارچه سفیدی را به عرض ۲ متر دور تا دور آن قرار دادند. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش اول) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است.   💠معنای عفاف 🔹معنای لغوی ، پرهیز از هر کار غیر حلال است. [۱] از آنجا که در پی کنترل و نه سرکوب تمایلات درونی انسان است، بازنگاهداشتن هرگونه هیجان و تمایل درونی از غیرحلال الهی، نامیده میشود؛ چنانکه برخی در معنای لغوی آن گفته اند: «العِفَّة حُصُولُ حالةٍ لِلنَفس تَمتَنع بِها عَن غَلَبَة الشَّهوَة؛ [۲] ، حصول حالتی برای نفس است که بر انسان است». 🔹از این رو، ملا احمد نراقی (رض) اصطلاح را به معنای مطیع کردن شهوت در مقابل عقل دانسته و در تعریف آن میگوید: «مطیع و منقاد شدن قوۀ شهویّه از براى قوۀ عاقله، تا آنچه امر فرماید در خصوص اکل و شرب و نکاح و جماع، متابعت کند و از آنچه نهى فرماید اجتناب نماید و آن حد است، که در شرع و عقل پسندیده است، و دو طرف افراط و تفریط آن مذموم و ناپسند است». [۳] 🔹پس، ، دوری از کارهای ممنوعی است که به منزله افراط یا تفریط در تمایلات درونی انسان محسوب میشوند. از این رو در همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی میتوان بود و شهوات و تمایلات درونی را کنترل کرد. در بخش های بعدی این نوشتار پس، به چندین مورد از مظاهر عفاف از دیدگاه متون دینی میپردازیم. ...   پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏خلیل بن احمد، العین، ج۱، ۹۲؛ (العِفَّة: الکف عما لا یحل)‏ [۲] ‏حسین بن محمد راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ۵۷۳ [۳] ‏احمد بن محمدمهدی نراقی، معراج السعادة، ۳۲۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش نهم) 🔸در ، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از برای دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است. 🔹دیگر سوره ای که به موضوع این تمنی الهی (ع) اشاره کرده است، سوره انبیاء است. در آیه ۸۹ این سوره می خوانیم: «وَ زَكَرِيَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْني‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثينَ؛ و زكريا را [به ياد آور] در آن هنگام كه پروردگارش را خواند [و عرض كرد]: پروردگار من! مرا تنها مگذار و تو بهترين وارثانى)!». با توجّه به آیاتی که از سوره های قبل راجع به آن حضرت بیان شد، هم اینک می دانیم که ظرف زمانی بیان این خواسته از سوی زکریا (ع) مربوط به دوره ای است که سالها بر عمر آن حضرت گذشته و برف پيرى بر سرش نشسته بود اما هنوز فرزندى نداشت، زیرا همسرش عقيم و نازا بود. او در آرزوى بود كه بتواند برنامه هاى الهى او را تعقيب كند و كارهاى تبليغی نيمه تمامش را تمام نماید، تا فرصت طلبان بعد از او بر معبد بنى اسرائيل و اموال و هداياى آن كه بايد صرف راه خدا مى شد پنجه نيفكنند. 🔹در اين هنگام با تمام قلب به درگاه خدا روى آورد، و برومندى كرد، و با دعائى كه توأم با نهايت ادب بود خدا را با این بیان خواند که «لا تَذَرْنِي». این فعل در زبان عربی از ماده «وذر» به معناى ترك كردن چيزى به خاطر كمى و بى اعتنايى آمده است. [۱] بنابراین زکریا (علیه السلام) اين حقيقت را بازگو كرد كه اگر تنها بمانم فراموش خواهم شد. نه تنها من فراموش خواهم شد که برنامه هاى من نيز به دست فراموشى سپرده مى شود. [۲] لذا این آیه شریفه می تواند دالّ بر این نکته باشد که تا چه اندازه می تواند و بی اعتبار شدن آدمی گردد و برعکس، برخورداری از این چه جایگاه سازنده ای در زندگی هر شخص می تواند داشته باشد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] فرهنگ معاصر عربی فارسی، ص ۷۴۱ [۲] تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۴۹۱ نويسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️تربیت دینی خانواده (بخش ششم) 🔸انواع تربیت دینی (۱) 💠 در مقام اجرا، به دو شکل و در قالب نهادهای آموزشی رسمی، خانه و جامعه انجام می گیرد و هر کدام نقش اساسی در تدین فرد دارد. 🔹«رسمی»: منظور از این است که تربیت دینی با و از پیش تنظیم شده به وسیله افراد خاصی در نهادهای آموزشی انجام شود. محیط مدرسه جایی است که شخصیت دینی و مذهبی فرد پس از خانواده در آن شکل می گیرد. بیش از دیگر نهادهای آموزشی در تربیت دینی متربی مؤثر است؛ زیرا در این مرحله از زندگی، است و هر چه به او القا شود، می پذیرد. در محیط مدرسه، نه تنها معلم و مربی در تربیت دانش آموز مؤثرند، بلکه سایر کارمندان و مسؤولان و فضای آموزشی نیز بر ابعاد تربیتی او تأثیر می گذارند. 🔹دو نهاد و مکمل یکدیگرند، بر هم تأثیر متقابل دارند و هر یک نقش خاصی در ایفا می کند؛ چرا که رابطه کودک و افراد پیرامون او در ا ین دو محیط متفاوت است؛ یعنی: روابط در خانواده، فردی تر و عاطفی تر، ولی در محیط مدرسه، جمعی تر و منطقی تر است. برای دستیابی به تربیت مطلوب، به خصوص در زمینه مذهبی همکاری این دو نهاد ضروری است. مدرسه علاوه بر تکمیل آموخته های دینی کودک از محیط خانواده، می تواند آموزش های تازه ای در زمینه های دینی با شیوه های جدید به وی ارائه دهد. [۱] 🔹اگر این دو کانون تربیتی (خانه و مدرسه) در محور تربیت دینی از قبیل ، و دستورات لازم به کودکان، به صورت یکسان و هماهنگ عمل کنند، بدون تردید، نتیجه مطلوبی به دست خواهد آمد. از این رو، برقراری روابط عمیق میان این دو نهاد تربیتی ضروری است و در این زمینه، انجمن اولیاء و مربیان نقش اساسی دارد. وظیفه مهم این انجمن فراهم ساختن شرایط مناسب تربیتی و ایجاد هماهنگی لازم میان خانه و مدرسه است که در صورت انجام آن، زمینه شکوفایی استعدادهای مذهبی کودکان فراهم می گردد. ... پی نوشت؛ [۱] موریس دبی، مراحل تربیت، ترجمه کاردان، انتشارات دانشگاه، ص ۷۳ برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️رفع آثار گناهان گذشته 🔸پرسش: چگونه می‌توانم پاک و طاهر شوم، در حالی‌ که قبلاً به انجام معاصی کبیره مبتلا بودم، البته پشیمان هستم، چگونه می‌توانم اثرات سوء گناهان گذشته را از خود دور کنم؟ 🔹حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له»؛  از گناه مانند کسی است که گناهی ندارد... باید را با تمام لوازمش عملی نماییم تا آثار معاصی بالکلیه رفع شود. 📕به‌سوی محبوب، ص ۸۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش دوم) 🔸 (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیاء و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند. 3⃣عصاره و شبیه پیامبران 🔹امام زین العابدین (ع) فرمودند: «فى القائم منّا سنن من الانبیاء: سُنةٌ من اَبینا آدم و سُنةٌ من نوح سُنةٌ من ابراهیم و سُنّةٌ من موسى و سُنّةٌ من عیسى و سنّة من ایّوب و سُنّة من محمد (ص)؛ فَأمّا من آدم، و نوح فَطولُ العُمر و اَمّا من ابراهیم، فخفاءُ الولادة و اعتزالُ النّاس و امّا من موسى فالخَوفُ و الغیبة و امّا من عیسى فاختَلافِ النّاسِ فیه و امّا من ایّوب فالفرجُ بعد البَلوى و امّا مِن محمّد فالخُروجُ بالسّیف؛ [کمال الدین، ج ۱، ص ۲۲۱، باب ۳۱، ح ۳] در (عج) ما سنّت هایى از پیامبران وجود دارد: سنّتى از پدرمان آدم، سنّتى از نوح، سنتى از ابراهیم، سنتى از موسى، سنّتى از عیسى، سنتى از ایوب و سنتى از محمد (ص)؛ اما از آدم و نوح، «طول عمر» و اما از ابراهیم، «پنهانى ولادت و کناره گیرى از مردم» و اما از موسى «خوف و غیبت» و اما از عیسى «اختلاف مردم درباره او» و اما از ایوب «فرج پس از گرفتارى» و اما از محمد (ص) «خروج با شمشیر» و...». 4⃣داراى عمرى طولانى 🔹امام سجاد (ع) درباره آن حضرت فرمودند: «فى القائم سنّةٌ من نوح و هو طول العُمر؛ [کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۲۲، ح ۴] در (عج) سنتى از نوح است و آن طول عمر (او) است». 5⃣مورد احترام و محبوب امامان و اولیاء 🔹 (عج)، برگزیده ممتاز الهى و محبوب دل صالحان، اوصیاء و انبیاء - به خصوص امامان پیش از خود - و مورد احترام و توجه خاص آنان بوده است. امام صادق (ع) میفرمایند: «لو ادرکتُه لخدمتُه ایام حیاتى؛ [الغیبة النعمانى، ص ۲۴۵، ج ۲۶] اگر دوران او را درک میکردم، همه زندگى ام را در خدمت به او می‌گذراندم». پیشواى هشتم وقتى نام عزیز او (قائم) را شنید، برخاست و بر روى پاى مبارکش ایستاد و سر نازنین را به سوى زمین خم کرد. پس کف دست راست خود را بر سر نهاد و فرمود : «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه؛ [منتهى الآمال، ج ۲، ص ۳۳۳؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۰] خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و قیامش را آسان گردان». محدّث جزایرى نیز نقل کرده است که «روزى در مجلس حضرت صادق (ع) اسم مبارک آن جناب برده شد، پس حضرت براى تعظیم و احترام او برخاست...». [نجم الثاقب، ص ۴۴۴] منبع: پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش دوم) 🔸 ، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود در تمام امور زندگی است. 1⃣عفاف در گفتار 🔹همانطور که بیشترین کارهای خیر و عبادتها به وسیله انجام میشود، خروج آن از کنترل، گناهان و تبعات سخت دنیوی و اخروی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. امام علی (ع) می فرمایند: «بپرهیز از و زننده، که افراد پست را به تو می بندد و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده میسازد». [۱] غیر از لزوم کنترل محتوای گفتار، بلند صحبت نکردن و رعایت ظاهر سخن نیز از ملاکهای است؛ چنان که لقمان به فرزند خود توصیه میکند: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر؛ [لقمان، ۱۹] از صدای خود بکاه و هرگز فریاد مزن که زشت‌ترین صداها، صدای خران است».   2⃣عفاف در نگاه 🔹 ، یکی از ظریف‌ترین و مؤثرترین گونه های عفاف است، زیرا بر فکر و روح انسان بسیار تأثیرگذار است و اگر گناه آلود باشد، همچون سمی تمام وجود انسان را فرا میگیرد، همانگونه که امام صادق (ع) میفرمایند: «نگاه (به محرمات الهی) تیری است مسموم از تیرهای شیطان، هرکه آن را فقط به خاطر خدا ترک کند، خداوند ایمانی به دنبال آن، به او عنایت میکند که طعم آن را می‌چشد». [۲]  از مشخصه های مؤمنان است و قرآن کریم خطاب به مؤمنان میفرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضّوا مِنْ ابْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ؛ [نور،۳۰و۳۱] به با ایمان بگو: دیده فرو نهند ... و به با ایمان بگو: دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ‏علی بن محمد لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ۹۹، ح ۲۲۸۵ [۲] من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ۱۹، ح۴۹۶۹ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️ عليه السلام: 🔸إنّ هذا الأمرَ لا يَأتيكُم إلاّ بعدَ إياسٍ، لا و اللهِ، حتّى تُمَيَّزوا. 🔹به خدا قسم اين امر (ظهور) برايتان در نمى رسد، مگر پس از آن كه نوميد شويد، نه به خدا، مگر پس از آن كه سره از ناسره تان جدا شود. (خالص از ناخالص تان جدا شود) 📕بحار الأنوار ۵۲/۱۱۱/۲۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا