eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️آیت الله العظمی بهجت (ره): 🔹هنگامی که (ره) بیمارستان بود، چند روز قبل از وفاتش، پنجشنبه بعد از نماز صبح، در حالی که خواب نبودم، دیدم ایشان ، و با ، از جلوی من گذشت. چهره اش از عکس او زیباتر بود. 🔹بعد از چند روز که خبر ایشان منتشر شد، متوجّه شدم که ایشان آمده از من خداحافظی کند. خوش حال بود برای اینکه کارش تا آخر، درست بوده و از آنچه انجام داده، پشیمان نیست؛ بلکه کارش (موفق) بوده است. 📕زمزم عرفان، ص٣٨٩ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از ديدگاه امام علی (علیه السلام) علت «زوال نعمت ها» چيست؟ 🔹 (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۷۸ ميفرمايد: «به خدا سوگند! هرگز ملتى كه در ناز و نعمت مى زيستند، زوال نيافت، مگر بر اثر كه مرتكب شدند؛ زيرا هرگز به بندگانش ستم روا نمیدارد». در واقع اين سخن برگرفته از است؛ آنجا كه ميفرمايد: «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْم حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ» (خداوند هاى هيچ قوم و ملتى را تغيير نمیدهد، مگر آنكه آنها آنچه را مربوط به خودشان است، تغيير دهند). 🔹و نيز ميفرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْاَرْضِ وَ لَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» [اعراف، ۹۶] (اگر اهل شهرها و آبادى ها ايمان مى آوردند و پيشه ميكردند، آسمانها و زمين را بر آنها مى گشوديم؛ ولى آنها [حقّ را] تكذيب كردند، ما نيز آنان را به مجازات كرديم). به يقين بر حسب و لياقتها در ميان بندگان تقسيم میشود؛ لذا پاكان و شايسته آنند، نه . 🔹پرسشی در اينجا مطرح میشود، اینکه در روايات میخوانيم خداوند براى ترفيع مقام گاه آنها را به مبتلا مى سازد؛ همانگونه كه در تعبير معروف آمده است: «اَلْبَلَاءُ لِلْوَلَاءِ»؛ [۱] و از بعضى آيات و روايات استفاده میشود كه گاهى براى و پاداشهاى بزرگ الهى، و نيز گاه براى هشدار و بيدارى بندگان است؛ آيا اين موارد با آنچه در عبارت ذكر شد منافات ندارد؟ 🔹پاسخ این است که آنچه در كلام (عليه السلام) آمده، يك است و ميدانيم هر قانون كلى دارد. موارد و بيدار باش و امثال آن، استثنائاتى در قانون كلى فوق محسوب میشود و به تعبير ديگر آنچه حضرت فرموده، حمل بر غالب میشود و اين شبيه چيزى است كه در بيان شده است: «وَ مَا أَصَابَكُمْ مِّنْ مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» [شوری، ۳۰] (هر بر شما میرسد به سبب است كه انجام داده ايد و بسيارى را نيز عفو میكند). 🔹به يقين اين آيه با آيه «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىْءٍ مِنَ الْخَوْفِ... » [بقره، ۱۵۵] كه از هاى مختلف الهى به وسيله بلاها سخن ميگويد، و نيز با آيه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» [روم، ۴۱] ( در خشكى و دريا به دليل كه مردم انجام داده اند آشكار شد، خدا میخواهد نتيجه بعضى را به آنها بچشاند؛ شايد [به سوى حقّ] بازگردند) منافاتى ندارد؛ و اگر انسان درست دقت كند غالباً میتواند مواردى را كه جنبه دارد، از مواردى كه براى يا است بازشناسد. 🔹هرگاه مهمى از او سر زد و يا آلوده به انواع شد، حوادث تلخى كه بعد از آن پيدا میشود، قطعاً است؛ ولى حوادث تلخى كه براى و پاكان پيش مى آيد، معمولاً جنبه و هشدار براى ترفيع مقام است. سپس امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن كه در واقع نتيجه مستقيم يادآورى پيشين است، ميفرمايد: «و اگر مردم زمانى كه بر ایشان نازل میشود و از آنان زايل مى گردد، با در پيشگاه خدا كنند و با قلب هاى پر از عشق و محبّتِ به خدا، از او درخواست [توبه] نمايند، يقيناً آنچه، از دستشان رفته به آنان بازمیگردد و هر خرابى را براى آنها اصلاح میكند». 🔹در واقع اين طبيب حاذق الهى بعد از ذكر درد، به بيان درمان مى پردازد و راه دفع آفات و بلاها را به آنها مى آموزد و را كه باشد و از اعماق جان برخيزد و در يك كلمه، در انسان ايجاد كند، میشمرد؛ همانگونه كه در احاديث متعدد ديگرى وارد شده است؛ از جمله امام سجاد (عليه السلام) ميفرمايد: « بلاهايى را كه نازل شده و نازل نشده است، برطرف میسازد». پی نوشت‌ها؛ [۱] اين عبارت كه در كلمات علما و بزرگان آمده، متن حديث نيست، بلكه برگرفته از احاديث اسلامى است؛ از جمله در حديثى از امام صادق(ع) میخوانيم كه فرمود: «پيامبران الهى بيش از همه [با آفات و مصايب] آزمايش ميشوند؛ سپس كسانى كه بعد از آنها قرار دارند و به همين ترتيب آنها كه برترند آزمون بيشترى دارند). الكافی ج۲ ص۲۵۲ [۲] الكافی، همان، ج۲ ص۴۶۹ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه‏، چ۱ ج۶ ص۶۲۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️روشن‌بینی، آینده‌نگری امام در حوادت 🔹 از روز اوّلِ شروع نهضت اسلامی، بر روی مسئله‌ تکیه کردند، مطالبی گفتند، آینده‌ نگری‌ای کردند و راهنمایی‌هایی به و به خود ملّت فلسطین کردند. آنچه درباره‌ی آینده‌ فلسطین از پنجاه سال قبل یا بیشتر پیش‌بینی کرده بودند، امروز به تدریج در حال تحقّق یافتن است؛ این روشن‌بینی امام در مسئله‌ ، موضوع بسیار مهمّی است که بعد توضیحی عرض خواهم کرد. 🔹البتّه این و و دقّت نظر در حوادث، مخصوص مسئله‌ فلسطین نبود؛ در بسیاری از قضایای جاری و مهمّ کشور، نظر امام، نگاه دقیق امام، روشن‌بینی امام در جلوی چشم کسانی که آنها را شنیده بودند تحقّق پیدا کرد که نمونه‌ های زیادی دارد. یک نمونه همان روزهای اوّل نهضت است؛ آن روزی که به رهبری امام بزرگوار اوّلین گامهای خودش را برمی‌داشت و در فیضیّه‌ی قم، 🔹در خیابانهای قم، در تهران، هر حرکتی را با شدّت و بی‌رحمیِ تمام سرکوب میکرد، در یک چنین شرایطی که مبارزین تعداد اندکی بودند و طرف مقابل هم یک رژیم جبّار و بی‌رحم بود، ایشان خطاب به ماها که آن روز طلبه‌های جوانی بودیم، فرمودند «اینها رفتنی هستند، شما می‌مانید». آن روز کسانی که اهل تحلیل بودند، اهل مطالعه‌ی مسائل گوناگون کشورها و مبارزات و مانند اینها بودند، از این‌جور سخنی تعجّب می‌کردند؛ ایشان گفتند و همین هم شد. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ منبع‌؛ وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بایسته های رقابت سیاسی سالم (بخش سوم) 🔸از مؤلفه های اساسی میان احزاب و گروه های سیاسی، و حاکم شدن بر رقابت های سیاسی است. «رقابت سیاسی» برای اینکه و باشد باید «شرایط» و «ضوابطی» داشته باشد که مهمترین بایسته ها و شاخصه های رقابت سیاسی سالم عبارتند از: 2⃣«اخلاق مداری» 🔹توجه‌ به‌ و هنجارهای اخلاقی و ارزشی در موجب می شود که رقابت سیاسی و گروه های سیاسی از فاصله گرفته و در سازنده و سالم قرار بگیرد. گرچه «رقابت سیاسی» به عنوان یك فعالیت تخصصی، تابع ضوابط و اصول قانونی خاص خود است، امّا این امر به هیچ وجه از ضرورت فعالان در این عرصه به مبادی و نمی كاهد. 🔹 می تواند همچون «محافظی قوی» در عرصه‌ عمل نموده و از نفوذ پاره ای از بینشها و رفتارهای ناسالم كه فضای رقابت سیاسی را مخدوش و ناسالم می سازند، جلوگیری نماید؛ گونه ای از رفتارها كه حتی سد قانون نیز توان مقابله با آن را ندارد. ‎ 3⃣«توجه‌ به‌ اصول و مبانی اسلامی و انقلابی» 🔹با توجه به اسلامی‌ بودن‌ نظام، توجه به اصول و مبانی‌ ارزشی‌ و نظام از سوی احزاب و گروهها و جریانهای سیاسی، و رقابت در چارچوب آن، زمینه ساز و صحیح خواهد بود؛ و رقابتی سالم خواهد بود که با در نظر گرفتن اصول و و انقلابی انجام شود. نمی توان انتظار داشت که ، و جریانهای سیاسی در نظام اسلامی بدون در نظر گرفتن و اصول اسلامی و انقلابی با یکدیگر به رقابت بپردازند. ... نویسنده: علی مجتبی زاده منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️انتخابات و مردم؛ باید با تمام قوا جدیت کنید 🔹ممكن است كه اگر شماها يا كنيد براى يك همچو و طورى باشد كه به نظر بيايد كه بى‌تفاوتيد - اگر شد، برويد رأى بدهيد، اگر نشد نرويد - و يا گروه‌هاى شما با هم پيدا بكنند، ممكن است اشخاصى كه اين مقام نباشند به اين برسند. 🔹اين امرى است كه بسته به نظر خودتان و بايد با جديت كنيد كه سرنوشت و را به دست كسى كه براى اين مقام نباشد، ندهيد، و من اميدوارم كه با اتكال به خدا اين مطلوب هم حاصل بشود و از خداى تبارك و تعالى سلامت و توفيق و رفاه ملت را خواستارم. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۱۰/۰۹ منبع: سایت جامع امام خمینی(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رابطه پوشش با اخلاق 🔸چه رابطه ای بین «پوشش» و «لباس» با «اخلاق» وجود دارد؟ 🔹 یکی از «شئون انسانی» است و این شأن ، به خصوصیات متفاوت فردی، اجتماعی وی مربوط میشود و میتوان گفت که ، پرچم وجود آدمی است که از ، و و رسوم وی سخن میگوید. پیدایش منشأهای گوناگونی دارد، منشأ روانی، امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی و به خاطر این منشأها و کاربردهای گوناگون آن، بعنوان از آن یاد میشود، که خداوند مثل بقیه نعمتها به انسان ارزانی داشته، 🔹و آنرا وسیله ای برای پوشش و زیبایی و حفاظت از سرما وگرما و از همه مهمتر، انجام عبادات خداوند قرارداده است. ، مبحث را در لابلای آیاتی که پیرامون آفرینش حضرت آدم(ع) آورده است و آن را بعنوان از طرف خدا معرفی میکند: «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً...»، و بخاطر همین است که شیطان با وسوسه هایش میخواهد آنرا از تن ارزشمند انسان بکند و جدا کند، و اگر در این زمینه موفق نشد تلاش میکند تا انسان از مسیر اصلی استفاده صحیح از لباس منحرف شود و راه افراط و تفریط را بپیماید. 🔹سفارش وتأکید قرآن و روایات به استفاده صحیح ازاین وسیله، به ما یادآوری میکند که شکر ، به و مناسب ازآن نعمت است، تا زمینه رشد شخصیت فردی واجتماعی انسان را فراهم کند و تأثیر پوشش صحیح را بر آرامش وامنیت بیان نماید. روایات به این نکته اشاره دارند که ، سمبل و «نماد اعتقاد انسان» است و زبان گویای اوست که از سرّ درون انسان، پرده برمیدارد، و حتی نسبت به جنس و رنگ وشکل لباس حساسیت نشان میدهد و رهنمود ارایه مینماید، 🔹تا ما به و لباس برای انسان پی برده و بدانیم که انسان با پوشیدن لباس، نشانه ها و نمادهای فرهنگی و اعتقادی خود را به نمایش میگذارد. بااین مقدمه روشن شد نوع پوشش ما در واقع نمادی از پایبندی ما به است. در به تفصیل درمورد پوشش و حجاب و لباس سخن گفته شده است که در کتابهایی که در مورد آداب اسلامی است میتوانید آنها را ملاحظه کنید. و در جنبه‌های مختلف دارای آثار و فواید زیادی است که دو مورد از آنها بیان میشود. 🔹 در جنبه فردی، یعنی اینکه حجاب برای خود شخص چه فایده‌ای دارد؛ حجاب باعث ایجاد بین افرادجامعه است که بوسیله آن احساسات جنسی تحریک نمیشود و در مقابل، و معاشرتهای بی‌بندوبار میان زن و مرد هیجانهای جنسی را بالا می‌برد و زمینه را برای مهیا میکند. موجب میشودکه انسان حفظ شود، یعنی حجاب حفاظ انسان است. چه زیبا فرموده است استاد مطهری که: «مصونیت» است نه «محدودیت». معنی این جمله این است که باعث نمیشودکه انسان در محدودیت و اسارت واقع شود، بلکه حجاب او را حفظ میکند. 🔹مثلاً اگر از شمابپرسیم خانه‌ای که در آن زندگی میکنید، شما را محدود و اسیر کرده است و یا شما را حفظ میکند؟ مسلماً میگویید ما در خانه احساس امنیت میکنیم و خانه ما را از شر دزدان یا سرما و گرما و... حفظ میکند. هیچکس نمیگوید که من در خانه اسیر هستم و خانه مرا محدود میکند، پس بنابراین دوست دارم همیشه در خیابان و بیابان زندگی کنم؛ یا همین لباسی که میپوشیم، هیچکس نمیگوید این پیراهن یا شلوار مرا محدود کرده، دوست دارم لخت باشم، بلکه میگوید این لباس مرا حفظ میکند. پس انسان را از نامحرمان و انسانهای شهوتران و هوسران حفظ میکند. 🔹فی‌المثل تا زمانی که در شیشه عطر بسته باشد عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود، ولی به محض اینکه چند ساعتی سر شیشه عطر برداشته شود عطر داخل آن می پرد و تنها شیشه خالی بدون عطر میماند که کسی بدان میلی ندارد، یعنی دیگر از آن استفاده نمیکنند. هم همانند سر شیشه عطر است که بوی خوش و زیبایی و طراوت را حفظ میکند و با برداشتن حجاب، آن زیبایی هم از بین میرود. رمز زیبایی زنان مسلمان هم همین حجاب است. ریشه در و دارد و بروز و ظهور این صفات اخلاقی مهم است، 🔹لذا فردی که از حجاب محروم است از دسته‌ای از مهم‌ترین صفات اخلاقی محروم است. و آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف زندگی ما دارد، چه در ارتباط با خدا، چه درارتباط ما باخودمان و دیگران. شما میتوانید درمورد این دو صفت بطور جداگانه مطالعه کنید و نقش هریک را در وجود ایمانی و اخلاقی فرد بهتر بشناسید. فایده عفت ورزی و در بُعد خانواده نیز این است که اگر امور جنسی تنهادر چارچوب ازدواج، و محدود بین زن و شوهر باشد، همین موجب اتصال و پیوند قوی میان همسران شده و در نتیجه کانون گرم خانواده مستحکم‌تر میشود، و در مقابل، بی‌حجابی و بی‌عفتی، موجب انهدام و ویرانی خانواده خواهد شد. منبع: پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام‌ جواد عليه‌السلام:  🔸«أهلُ المَعـروفِ إلَى اصطِناعِه أحوَجُ مِن أهلِ الحاجَةِ إلَيهِ؛ لأِنَّ لَهُم أجرَهُ و فَخرَهُ و ذِكرَهُ، فمَهما اصطَنَعَ الرَّجُلُ مِن مَعروفٍ فإنَّما يَبدأ فيهِ بِنَفسِهِ، فلا يَطلُبَنَّ شُكرَ ما صَنَعَ إلى نَفسِهِ مِن غَيرِهِ». 🔹 به «نيكى كردن» نيازمندترند، تا كسانى كه به آن نيازمندند؛ زيرا و افتخار و نيك ناميش از آنِ آنهاست؛ بنا بر اين، آدمى هر كه كند، نخست به خود كرده است؛ پس، نبايد به خاطر خوبی‌ای كه به خود كرده از ديگران سپاسگزارى بخواهد. 📕كشف الغمّة، ۳/۱۳۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بایسته های رقابت سیاسی سالم (بخش چهارم و پایانی) 🔸از مؤلفه های اساسی میان احزاب و گروه های سیاسی، و حاکم شدن بر رقابت های سیاسی است. «رقابت سیاسی» برای اینکه و باشد باید «شرایط» و «ضوابطی» داشته باشد که مهمترین بایسته ها و شاخصه های رقابت سیاسی سالم عبارتند از: 4⃣«حاکم شدن فضای عقلانی بر رقابت های سیاسی» 🔹از مؤلفه‌های اساسی رقابت سالم میان احزاب و گروه های سیاسی، حاکم شدن بر رقابت های سیاسی است. حاکمیت بر رقابت های سیاسی موجب خواهد شد که تصمیم گیری‌ها، برنامه ریزی‌ها و همه فعالیت‌ها و از جمله رقابت های احزاب و جریان های سیاسی، براساس و و به دور از و عواطف و های مقطعی و زودگذر و احیاناً جناحی و حزبی صورت بگیرد و در سایه عقلانیت، و عموم‌ جامعه در نظر گرفته خواهد شد. 🔹رعایت این بایسته ها و شاخصه ها موجب خواهد شد که «رقابت های سیاسی»، سالم و سازنده شکل بگیرد و چنین رقابتی مصداق و نمونه «فاستبقوا الخیرات» [بقره، ۱۴۸] و «یسارعون فی الخیرات» [آل عمران، ۱۱۴] و پیشی گرفتن در نیکی ها و خوبی خواهد بود. در نگاه‌ دینی و بر اساس آموزه های اسلامی، و در نظام اسلامی، و برای به‌ مردم محسوب میگردد، نه زمینه ای برای کسب و ثروت؛ 🔹و همانگونه که (علیه السلام) به یکی از کارگزاران خود فرمود: «و انّ عملک لیس لک بطعمه و لکنه فی عنقک امانه» [۱] (همانا تو برای تو وسیله آب و نان نبوده، بلکه در گردن تو است). بر این اساس، پذیرش‌ ها و در نظام اسلامی باید با هدف «خدمت‌ به‌ مردم» صورت بگیرد، و در نتیجه که با این نگرش و در این راستا صورت می گیرد، رقابتی است که در آن ارزشها و و اخلاقی رعایت خواهد شد و در آن حاکم خواهد بود و جایی برای بد اخلاقی و و ناسالم نخواهد بود؛ 🔹زیرا هدف در نهایت به مردم است، نه کسب قدرت، و این همان نکته ای است که رقابت های سیاسی در را از نظام های سیاسی غیر دینی جدا می‌کند و رنگ ، و معنوی به تمامی فعالیت های در این زمینه میدهد. به یقین اگر احزاب، گروه ها و ، مسئولیت هایی که برای به دست آوردن آنها با یکدیگر رقابت می کنند، زمینه‌ و فرصتی برای به جامعه بدانند، رقابت های سیاسی آنان از مرزهای اخلاقی و اسلامی فراتر نرفته و شکل زیبایی به خود خواهد گرفت و شاهد و رقابت های سیاسی ناسالم نخواهیم بود. پی‌نوشت‌ [۱] نهج البلاغه، نامه ۵ نویسنده: علی مجتبی زاده منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel