⭕️جامعه سالم در گرو حاکمان سالم
🔹اگر یک انسان، یک شاه، یک رئیس مملکت، #مهذب و #صحیح باشد، آنهایی که اطرافش هستند همه صحیح خواهند شد؛ و آنها هم سرایت میکند صحت عملشان، به پایینترها. یکوقت میبینید که اگر بیست سال یک #حاکم_عادل در بین مردم باشد، یک #مملکت_عادل پیدا میشود.
🔹اینکه ما فریاد میزنیم که #جمهوری_اسلامی، برای این است که #اسلام #فرد_مهذب درست میکند، #قرآن کتاب آدمسازی است. #پیغمبرها آمدند آدمها را درست کنند؛ کاری دیگر جز این ندارند در طول زندگیشان، «پیغمبرهای بزرگ و ائمه اطهار» - علیهم السلام - دنبال این بودند که #تربیت کنند مردم را.
🔹خدای تبارک و تعالی انبیا را فرستاده برای #تهذیب مردم؛ برای #اصلاح مردم. اگر چنانچه اصلاح بشود یک فردی که در راس جامعه است، یک ملّایی که در یک جامعهای هست، اگر این ملّا یک ملّای صحیح باشد، جامعه صحیح میشود؛ از باب اینکه همه توجه به او دارند. اگر یک #حکومت_صحیح در یک جایی باشد، مردم چون توجه به او دارند آنها هم صحیح میشوند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۲/۲۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «اهل ذکر» در آیه «فاسئلوا أهل الذکر» چه کسانى هستند؟
🔹خداى متعال در «آیه ۴۳ سوره نحل» مى فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ». (اگر این موضوع را نمى دانید بروید و از #اهل_اطلاع بپرسید). #ذِکر به معنى آگاهى و اطلاع است، و #اهل_ذکر مفهوم وسیعى دارد، که همه آگاهان و اهل اطلاع را در زمینه هاى مختلف، شامل مى شود، و اگر بسیارى از مفسرین «اهل ذکر» را در اینجا به معنى علماى اهل کتاب تفسیر کرده اند نه به این معنى است که، #اهل_ذکر مفهوم محدودى داشته باشد، بلکه در واقع از قبیل تطبیق کلى بر مصداق است.
🔹در روایات متعددى که از ناحیه #اهل_بیت (علیهم السلام) وارد شده، مى خوانیم: اهل ذکر #امامان (علیهم السلام) هستند؛ از جمله در روایتى از #امام_رضا (علیه السلام) که در پاسخ سؤال از آیه فوق فرمود: «نَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ وَ نَحْنُ الْمَسْئُولُونَ». [۱] (ما #اهل_ذکر هستیم، و از ما باید سؤال شود). و در روایت دیگرى #امام_باقر (علیه السلام) در تفسیر همین آیه فرمود: «الذِّکْرُ الْقُرْآنُ، وَ آلُ الرَّسُولِ أَهْلُ الذِّکْرِ، وَ هُمُ الْمَسْئُولُونَ». [۲] (ذکر، #قرآن است، و #اهلبیتپیامبر اهل ذکرند، و از آنها باید سؤال کرد).
🔹در بعضى دیگر مى خوانیم: «ذکر» شخص #پیامبر (صلى الله علیه و آله) است و #اهل_بیت او «اهل الذکر» هستند. [۳] روایات متعدد دیگرى نیز به همین مضمون رسیده. در بسیارى از تفاسیر و کتب اهل سنت، نیز روایاتى به همین مضمون مى خوانیم از جمله در تفسیرهاى دوازده گانه معروف اهل سنت از «ابن عباس» در ذیل آیه فوق چنین نقل شده که: «هُوَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ وَ فاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیهم السلام) هُمْ أَهْلُ الذِّکْرِ وَالْعِلْمِ وَ الْعَقْلِ وَ الْبَیانِ». (اینان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) هستند آنها اهل ذکر، و اهل علم و عقل و بیان اند).
🔹این نخستین بار نیست ما در روایاتى که در تفسیر آیات قرآن وارد شده، بیان مصداق هاى معینى را مى بینیم که مفهوم وسیع آیه را هرگز محدود نمى کند؛ و همان گونه که گفتیم: #ذکر به معنى هر گونه آگاهى و یادآورى و اطلاع است، و #اهل_الذکر، آگاهان و مطلعین را در همه زمینه ها در برمىگیرد. ولى، از آنجا که #قرآن_مجید نمونه بارز یادآورى و علم و آگاهى است به آن #ذکر اطلاق شده و همچنین شخص #پیامبر (صلى الله علیه و آله) نیز مصداق روشن «ذکر» است.
🔹به همین ترتیب #امامان_معصوم که اهل بیت او و وارث علم او هستند، روشن ترین مصداق «اهل الذکر» اند. ولى، قبول این مسأله هیچگونه منافاتى با عمومیت مفهوم آیه و همچنین مورد نزول آن ـ که دانشمندان اهل کتاب اند ـ ندارد، و به همین دلیل علماى اصول و فقهاى ما در مباحث مربوط به «اجتهاد و تقلید» و پیروى ناآگاهان در مسائل دینى از آگاهان و مجتهدین به این آیه استدلال کرده اند.
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر «نور الثقلین»، ج۳، ص۵۵ و ۵۶
[۲] همان مدرک
[۳] همان مدرک
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج ۱۱، ص ۲۷۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت #ائمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ».
🔹«هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها میگوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود میشود».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۱۷
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تجسم معنويت و فضيلت
🔹#امام_سجاد (عليه السلام) وارث معارف انبياء و زينت دل اولياى خدا است. دوره امامت #امام_سجاد (علیه السلام) مصادف با اوج دنيا گرايى در جامعه آن روزگار بود. در اين دوره #غفلت و #دنياگرايى، گريبان جامعه را چنان گرفته بود كه دين و معنويت در قربت قرار داشت، و تمام تلاش #حاكمان_بنىاميه در بازگرداندن معيارهاى ناپسند عصر جاهليت خلاصه مىشد. آرى، در اين عصر، جاهليتى كه با ظهور #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله)، مقهور ارزشهاى الهى شده بود، بار ديگر با تمام توان به ميدان آمده و در مقابل قرآن و معنويت صف آرايى كرده بود.
🔹#امام_سجاد (عليه السلام) به منظور مقابله با موج #دنياگرايى و جلوگيرى از گسترش معيارهاى عصر جاهليت، #منادی_معنويت در ميان جامعه اسلامى شدند و با گفتار و رفتار خويش، مردم را دعوت به خدا و معنويت كردند. سيره #امام_سجاد (عليه السلام) در آن روزگار غربت قرآن و معنويت چنان بود كه گويى تمام معنويت در وجود مقدسش خلاصه شده و گفتارهاى متعاليش آينهاى بود كه معارف قرآن را در جامعه منعكس مىكرد. رفتار #امام (عليه السلام) در آن روزگار بسان ابرى بود كه باران معنويت بر جامعه مىباريد، و گفتارش بذر حقيقت، در مزرعه دل هاى مشتاقى بود كه از غربت ارزشهاى الهى در جامعه مىناليدند.
🔹هر رفتارى كه از وجود مقدّس #امام_سجاد (عليه السلام) تجلّى مىكرد، كتاب معرفتى بود كه مردم را به #معنويت دعوت مىنمود و رفتار صحيح اسلامى را به آنها مىآموخت. يكى از وجوه بارز سيره امام، عشق و شور آن بزرگوار به #عبادت و #پرستش خداوند متعال بود. در آن زمان كه #حاكمان_اموى، دنياپرستى را در مقابل خداپرستى تبليغ مىكردند، #امام (عليه السلام) با سير در عمق درياى عبادت و رياضت، اصل اساسى #خدا_محورى را به مردم مىآموختند و شكوه زيبايى پرستش خداى يگانه را نمايان مىكردند. #امام_سجاد (عليه السلام) در عبادت خداوند به مرتبهاى رسيده بودند كه در ميان مردم به القابى همچون #سيد_العابدين، #سيد_الساجدين و #زين_العابدين شهرت داشتند.
🔹نقل كردهاند آن امام بزرگوار هر شبانه روز، #هزار_ركعت نماز مىخواند و اكثر شبها تا طلوع صبح، به عبادت خداوند متعال مشغول بودند و روزها را با روزه سپرى مىكردند. خدمتكار امام نقل كرده است: «هرگز شبها براى امام رختخوابى نگستردم و روزها برايش غذايى تهيه نكردم، زيرا آن بزرگوار شبها را به عبادت و روزها را به روزه مىگذراند». #امام_سجاد (عليه السلام) بسيارى از شبها را با حال نيايش، طواف و نماز سپرى مىكردند و در خلوت شب در برابر عظمت خالق يكتا زار #مىگريستند.
🔹عبادت مداوم امام زين العابدين (عليه السلام) برخى از ياران امام را نسبت به جان شريفش بيمناك كرده بود، و آنها به امام عرض مىكردند كه اى فرزند رسول خدا، خود را با عبادت هلاك مكن! #امام (عليه السلام) در پاسخ به اين افراد، لزوم #سپاسگزارى از خداوند را به خاطر #نعمتها پيش كشيده و مىفرمودند: آيا بنده سپاسگزار خداوند نباشم؟ مردم كه شدت عبادت حضرت را مىنگريستند، متأثر مىشدند و مىآموختند كه در برابر نعمتهاى خداوند بايد شكرگزار باشند و با عبادت خويش از خطرات دنياگرايى كه بيمارى مهلك آن عصر بود بپرهيزند.
🔹علاوه بر اين، #امام_سجاد (عليه السلام) با گفتارهاى الهى خويش مردم را دعوت به خدا مىكردند و به مؤمنان هشدار مىدادند كه مبادا #دنياطلبى دلدادگان دنيا، شما را نيز بفريبد و از #خدا و #اعمال_خير بازتان دارد. #امام_سجاد (عليه السلام) با ذكر شواهد تاريخى به مردم مىآموختند، #دنياگرايى سرانجام خوشى ندارد و آرايش هاى دنيايى #انسان را به سرمنزل مقصود نمىرساند، پس بايد به خدا و اعمال نيك انديشيد و از سرگذشت دنياطلبانى كه پيش از اين به تعيّنات دنيايى دست يافته بودند، عبرت گرفت.
🔹به هر حال، روش های الهى #امام (عليه السلام) سبب شده بود كه زشتی های حكومت #امويان بيش از گذشته آشكار شود. به همين دليل، امويان نتوانستند #امام را تحمّل كنند. در حقيقت امويان حس كردند امام زین العابدين (عليه السلام) با رفتار و گفتار الهى خويش پيام عاشوراى حسينى را به خوبى در جامعه منتشر مىكنند، و اگر اين روش ادامه يابد، به زودى روزگار ذلّت امويان فرا مىرسد. سالروز ولادت سراسر نور و سعادت #امام_زين_العابدين و #سيدالساجدين عليه السلام را به همه پيروان راهش تبريك و تهنیت باد.
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام سجاد (عليه السلام):
🔸«حَقُّ اللِّسانِ اِكْرامُهُ عَنِ الْخَنى وَ تَعْويدُهُ الْخَيْرَ وَ تَرْكُ الْفُضولِ الَّتى لا فائِدَةَ لَها وَ الْبِرُّ بِالنّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فيهِمْ».
🔹«#حق_زبان، احترام گذاشتن به آن با ترك زشتگويى، عادت دادنش به خوبى، ترك گفتار بىفايده، و نيكى به مردم و خوشگويى درباره آنان است».
📕بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۸۶، ح ۴۱
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش سوم و پایانی)
🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی_فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و #فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد.
💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
3⃣«عدم اعتماد به نفس، خودباختگی فرهنگی»
🔹یکی دیگر از علل و عواملی که موجب می شود #دختران تن به #بیحجابی و #تبرج دهند، موضوع روانی «عدم اعتماد به نفس و خود کم بینی» و همچنین «خودباختگی فرهنگی» است. کم نیستند #دخترانی که تنها با یک القای شیطانی و کوچک، خود را زشت و نازیبا می پندارند؛ عدم اعتماد به نفس در این چنین افرادی موجب می شود که برای جلب نظر دیگران به #خودآرایی و #بیحجابی روی آورند، این در حالی است که اگر در #محیط_خانوادگی به خوبی روحیه اعتماد به نفس و عزتمندی در وجود فرزندان تقویت می شد، هیچ گاه این چنین افرادی جایگاه انسانی خود را با رنگ و لعاب #بیحجابی عوض نمی کردند.
4⃣«عدم شناخت و معرفت کافی دختران در مسأله حجاب»
🔹یکی از فضاهایی که باید موضوع و چرایی و #فلسفه_حجاب برای دختران به خوبی تبیین و روشن شود #محیط_خانواده است. سهل انگاری و #تسامح_والدین در این خصوص و وظیفه نشناسی و فرار آنان از مسئولیت آموزشی، موجب می شود که اهمیت و #جایگاه_حجاب برای فرزندان روشن نشود، و آنان را در مواجهه با چالش هایی همچون کمپین مبارزه با حجاب اجباری به مخاطره اندازد؛
🔹این در حالی است که اگر این افراد به خوبی از آگاهی لازم برخوردار بودند، «حجابی» از سر #آگاهی، #بصیرت و #شناخت را انتخاب می کردند، شناختی و معرفتی که هیچگاه باعث عقب نشینی از مقدساتی همچون #حجاب نمی شد. «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ». [۱] (بگو: این راه من است؛ من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!)
💠تأثیر محیطی و ارتباطات اجتماعی در بی حجاب
🔹علاوه بر محیط خانواده و شیوه تربیتی که والدین در قبال فرزندان خود در پیش می گیرند، #محیط_اجتماعی و تعاملی که انسان ها در خارج از منزل در آن فعالیت می کنند، نیز به نوعی تأثیرات غیر قابل انکاری بر نوع عملکرد افراد بر جای می گذارد. چه بسا یک #دوست و آشنا در محیط کاری و یا آموزشی به راحتی فکر و اندیشه و عملکرد همراه خود را تغییر دهد، از این رو در فرهنگ اسلامی تأکید و سفارش فراوانی بر «انتخاب صحیح همراه و دوست» در زندگی شده است؛ چه بسیار افرادی که تنها به خاطر ارتباط با #افراد_ناسالم گرفتار ناهنجاری های دینی و اخلاقی شده اند، و همین امر موجبات حسرت و اندوه آنان را در قیامت فراهم کرده است: «یا وَیْلَتى لَیْتَنی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً». [۲] (اى واى، کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم).
نویسنده؛ علی بیرانوند
منبع؛ راسخون
#حجاب #عفاف #خانواده #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ».
🔹«و کسانی که نادان و ناآگاهند، گفتند: چرا خدا با ما سخن نمی گوید یا نشانه و معجزه ای برای ما نمی آید؟ گذشتگان آنان نیز مانند گفته ایشان را گفتند؛ دل هایشان [در تعصّب، لجاجت، عناد و نادانی] شبیه هم است. تحقیقاً ما [به اندازه لازم] نشانه ها را برای اهل باور بیان کرده ایم».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۱۸
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی موعود (بخش اول)
🔹در اواخر قرن بیستم که نظریه پردازان غربی مکتب لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ و نجات دهنده بشریت معرفی می کردند، در #ایران، «انقلابی» در آستانه تحقق بود که تمام مناسبات و محاسبات آنها را بر هم می زد. #انقلاب_اسلامی_ایران در دوره و زمانی پا به عرصه گذاشت که #مدرنیته، تمام آنچه را که داشت به مرحله عمل در آورده و بیش از پیش بشر را دچار سر درگمی کرده بود.
🔹#مدرنیته با مشخصه هایی همچون اومانیسم [۱]، سکولاریسم [۲]، جدایی اخلاق از تار و پود عالم، و... ادعا کرده بود که سعادت و خوشبختی را برای #انسان به ارمغان آورده و مسیر رشد و پیشرفت او را مسطح کرده است. در حالی که به تدریج #انسان را در ابعاد مادی و معنوی در سراشیبی سقوط قرار داده و موجبات تنفر مردم از آن را فراهم می ساخت. در این اثناء، #نظامی بر خواسته از متن وحی و منطبق با #فطرت_انسان پا به عرصه گذاشت که شعارش برای انسان شکست خورده جامعه آن روز «و لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم...». [۳] (به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم...) و الگویش برای حاکمان، حکومت عدالت محور علوی بود.
🔹#انقلابی که با دست خالی در مقابل دشمنِ تا بُن دندان مسلح ایستاد و مسیر شکوفایی خود را طی کرد تا نمونه و «مدل حکومتی جدید و متعالی» را به دنیا عرضه کند. مخاطب این مکتب نه تنها ایرانیان، که تمام مردم دنیا است. از این رو #سران_غرب دست به کار شدند و سانسورهای خبری شدید بر اخبار #انقلاب_اسلامی اعمال کرده و طرح شوم اسلام هراسی را در دستور کار خود قرار دادند. اما وعده خداوند است که: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ». [۴] (همواره می خواهند نور خدا را با سخنان باطل [و تبلیغاتِ بیپایه] خود خاموش کنند؛ ولی خدا جز اینکه نور خود را کامل کند، نمی خواهد، هر چند کافران خوش نداشته باشند).
🔹بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت #امام_خمینی (ره) فرمودند: «مسئولان ما باید بدانند که #انقلاب ما محدود به ایران نیست؛ #انقلابمردمایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری #حضرت_حجت [علیه السلام] است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور فرجش را در عصر حاضر قرار دهد». [۵] البته آنان که با مقیاس های غربی، #انقلاب_اسلامی را می سنجند و از دریچه نگاه آنان به این نظام مقدس می نگرند، هیچ گاه نمی فهمند که #انقلاب_اسلامی در امتداد غدیر بود و در راستای ظهور. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] انسان محوری در مقابل خدامحوری.
[۲] تنظیم امور معاش و زندگی انسان، بدون دخالت دادن خدا و آخرت.
[۳] قرآن کریم، سوره اسراء، آیه ۷۰
[۴] همان، سوره توبه، آيه ۳۲
[۵] بخشی از بیانات حضرت امام ۶۸/۰۱/۰۲
نویسنده: سهیلا آقاجانلو
منبع: تبیان
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد