eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
561 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ جلسه‌ی امروزِ شنبه‌های فقهی به نقد و بررسی این دو گذشت: 🔖 : رضایت برای ادامه حیات یا خودکشی 🌐 https://www.sid.ir/paper/370780/fa 🔖 حکم تکلیفی کرایونیک بیمار لاعلاج از منظر فقه شیعه 🌐 https://www.sid.ir/paper/195186/fa ☑️ هم‌چنین این مقاله به عنوان مقاله‌ی هم‌سو مورد اشاره قرار گرفت: 🔖 بررسی ابعاد فقهی سازی بیمار لاعلاج از دیدگاه امامیه 🌐 http://pfe.journals.miu.ac.ir/article_6479.html ✅ سه مقاله‌ی دیگر در این موضوع قابل ملاحظه است: 🔖 احوال شخصیه بیماران سرمازیست 🌐 https://www.sid.ir/paper/407290/fa 🔖 ملاحظات کیفری در خصوص اجرای کرایونیک 🌐 https://www.sid.ir/paper/399058/fa 🔖 مطالعه تطبیقی ابعاد حقوقی انجماد انسان در حقوق ایران و آمریکا 🌐 https://www.sid.ir/paper/370830/fa 🔹 ارائه‌دهنده‌ی بحث، مشغولِ تدوینِ پایان‌نامه‌ای با عنوان «بررسی فقهی کرایونیک از منظر فقه شیعه» با هدفِ بررسی ابعاد فقهی کرایونیکِ نطفه، انسانِ زنده و انسانِ مرده هستند. @tafaqqoh
🔖 بررسی تطبیقی مفهوم مرگ در روان‌شناسیِ وجودی و دیدگاه قرآنی علّامه طباطبائی (ره) 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499.html 🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499_857ce76d51b107f156ee432422234108.pdf ✔️ به عنوان یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های پیش روی انسان همواره مورد توجّه اندیشمندان علوم انسانی بوده و هر نظریّه‌پرداز به فراخور منابع معرفتی خویش، از زاویه‌ای به این مسئله پرداخته است. در مسلّم بودن این موضوع برای تمام انسان‌ها تردیدی نیست، امّا در این‌که کیفیّت مرگ چگونه است و اساساً انسان در قبال آن چه موضع‌گیری می‌تواند داشته باشد، همیشه محلّ تضارب آراء گردیده و هر مکتبی برای طرفداران خود، دستورالعمل‌هایی توصیه نموده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا دیدگاه روان‌شناسان در موضوع مرگ و آن‌گاه دیدگاه قرآنی علاّمه طباطبائی (ره) در تفسیر مطرح شده که با بیان پیش‌فرض‌ها و مبانی فکری هر دو دیدگاه یک مبنای تطبیقی به خوانندگان محترم ارائه می‌گردد. در برخی مباحث، هر دو دیدگاه اتّفاق نظر دارند و در بعضی دیگر، دیدگاه قرآنی تکاملی‌تر می‌باشد. نوع نگاه در وجودی و در دیدگاه قرآنی، موجب تضاد هر دو دیدگاه گردیده و در پایان، ذیل پانزده بند، وجوه اشتراک و افتراق دو دیدگاه مطرح شده است. @tafaqqoh
مقایسه-حیات-و-مرگ-از-دیدگاه-قرآن-و-علوم-تجربی.pdf
448.9K
🔖 مقایسه حیات و مرگ از دیدگاه قرآن و علوم تجربی ✔️ چکیده: یکی از دغدغه‌های فکری انسان‌ها، مسئله و است. در این‌باره دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که بررسی این موضوع از دیدگاه قرآن و علوم تجربی و مقایسه آن دو ما را به نتایج خوبی در شناخت صحیح و مرگ می‌رساند. این شناخت نتایج عملی فراوانی در بردارد که می‌تواند نگاه انسان را نسبت به مرگ و عوض کرده و بر رفتار انسان در تمام طول زندگی تاثیرگذار باشد. با مقایسه دو دیدگاه نقاط اشتراک و افتراقی، در تعریف این دو اصطلاح، انواع، ویژگی‌ها و مراحل و کیفیت آن آشکار می‌شود. قران کامل‌ترین نظر را در مورد حیات و مرگ بیان نموده و در مواردی هم ابهام آن ناشی از عدم درک انسان از این واقعیت است، اما علم به علت در ابزار شناخت، به نتایج محدودی در شناخت این دو پدیده رسیده است و آن چه کشف کرده است، منطبق با قران است. @tafaqqoh
🎙 رهبر معظم انقلاب آیةالله خامنه‌ای حفظه الله (۹۴/۱۰/۲۱): فقه متکفّل همه‌ى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همه‌ى امورى است که مورد ابتلاء است در زندگى و . خب، یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبل‌ها باید انجام می‌گرفت. و حالا بحمدالله شماها شروع کرده‌اید و این کار را حتماً متوقّف نکنید و دنبال کنید. امّا این‌که حالا آیا افراد وارد مقوله‌هاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّه‌ى [رشته‌ها]- این البتّه یک حرف دیگر است. بدیهى است طلبه‌اى که وارد حوزه‌ى علمیّه می‌شود، براى مقصودى وارد می‌شود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنان‌که معنایش تجارت نیست؛ همچنان‌که معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر ذوقش اقتضا کرد، برود وارد مقوله‌اى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ى هنر داشته باشد؛ اگر نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ى هنرى چه حدّ و مرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، است که بتواند درست را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، است؛ را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم به‌درستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است. 🌐 khl.ink/f/31931 @tafaqqoh
🔖 بررسی تطبیقی دیدگاه‌های آخوند خراسانی و امام خمینی (رحمهما الله) در مسئله طلب و اراده 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_137350.html 🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_137350_ae5efc2390ac05c422359f5d75014e28.pdf ✔️ یا «طلب» و «اراده» از مباحث مورد اختلاف علمای است. منشأ این اختلاف به و تفاوت دیدگاه​‌ها در صفت خدای متعال بازمی‌گردد. در مورد تکلم خداوند به آموزه اعتقاد دارند و به همین دلیل را مغایر با می​‌دانند. در این خصوص به دو گروه تقسیم می​‌شوند؛ گروهی به دلیل ملازمه​‌ای که میان تغایر و اعتقاد به کلام نفسی قائل شدند این دو مقوله را متحد می‌دانند و گروه دیگر این ملازمه را نپذیرفته و معتقدند می​‌توان در عین نپذیرفتن کلام نفسی قائل به تغایر طلب و اراده شد. و هر دو به طلب و اراده معتقد هستند؛ اما هر یک رویکرد و تبیین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی دیدگاه​‌های آخوند خراسانی، به‌عنوان اصولی‌ای که این بحث را مطرح کرده است و امام خمینی، به‌عنوان شخصیتی در ، پرداخته و تفاوت این دو دیدگاه را تبیین می‌کند. @tafaqqoh
💢 گزارشی از تقلید و علما حفظهم الله در دیدار با : ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از makarem.ir
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با دکتر وحیدی وزیر کشور کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند، چرا که حقوق آنها ثابت بوده ولی اجناس مدام گران تر می شوند و آنها نمی توانند هزینه های زندگی خود را با آن مطابقت دهند‌ . http://mk6.ir/IpEjP 🆔 @makarem_ir
و 💠 حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی در دیدار وزیر کشور؛ احمد وحیدی ✅باید ثمر اقدامات شما در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد. ✅ مردم از ما می خواهند مشکلات آنها را به گوش مسئولین برسانیم تا گره ای از مشکلات آنها باز شود ✅ انتقاد شدید حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی به کاهش ارزش پول ملی 💢 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی مرجع عالیقدر جهان تشیع پیش از ظهر امروز در دیدار با احمد وحیدی؛ وزیر کشور با اشاره به اهمیت حفظ نظام اسلامی و خدمت رسانی به مردم خاطر نشان کردند: بنده همانطور که امام فرمودند حفظ نظام را واجب می دانم منتهی عامل اصلی حفظ نظام مردم هستند. امام (رحمت الله علیه) همواره عنایت ویژه ای به مردم داشت و از کلمات ایشان است که برای حفظ نظام باید به مردم خدمت کرد و از عواملی که این نظام را بوجود آوردند حراست نمود. امام راحل فرمودند: تا زمانی که ظلم و تبعیض، فقر و جهل در جامعه ما باشد کار ما تمام نشده است و انقلاب به اهداف خود نرسیده است. 💢 معظم له در ادامه با انتقاد از شیوه برخی از مسئولین پشت میز نشین افزودند: با پشت میز نشستن گره ای از کار مردم باز نمی شود بلکه باید مسئولان امر در دسترس مردم باشند و از نزدیک با مردم در ارتباط باشند. بنده در اولین دیدار با جناب آقای رئیسی به ایشان گفتم اصل و اساس کارها باید توجه به مردم و حل مشکلات آنها باشد و باید ثمر اقدامات شما در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد. امروز مردم واقعاً در سختی هستند و باید مشکلات آنها را حل کرد البته مردم خدمات را هم می ببینند ولی باید نتیجه داشته باشد مردم باید نتیجه کارها را در سفره خود ببینند. 💢 مرجع تقلید شیعیان توجه به بیت المال و استفاده از نیروهای کارآمد را عامل مهمی در حل مشکلات دانسته و فرمودند: باید کرامت مردم حفظ شود برای رونق تولید و اشتغال زایی و رفع موانع باید تمام ظرفیت ها را بکارگرفت باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آنها حفظ شود. شما در میدان وسیعی قدم گذاشته اید و باید در این راه محکم گام بردارید و ارزش پول ملی تقویت شود. 💢 حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه با بیان توطئه های استکبار و بدخواهان نظام از آغاز پیروزی انقلاب اظهار داشتند: روزی نیست که استکبار در جهان دست به جنایت نزده باشد. ما باید به شکلی گام برداریم که دشمنان جرأت اقدام و توطئه بر علیه ما را نداشته باشند در کنار این باید موضوعات فرهنگی و ایجاد زمینه های رشد و تعالی جامعه و برداشتن فشار اقتصادی از روی دوش مردم و توجه به اصلاح ساختار اقتصادی از اولیت های مسئولین باشد. 💢 معظم له در پایان این دیدار فرمودند: ما مشکلات را درک می کنیم و از مشکلات مردم بسیار ناراحت هستیم اما عده ای هم به فکر ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند ما نباید مردم را ناامید کنیم مسئولان محترم با تلاش و جدیت و صداقت کار کنند تا مردم امیدوار باشند. امروز دشمنان تمام سعی شان نا امید کردن مردم است. https://eitaa.com/noorihamedani
حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: ما می خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم ولی ارتباط با کشورهای دشمن که بدنبال ضربه زدن هستند فایده ای ندارد. حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی امروز در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور که در بیت ایشان در قم برگزار شد، با بیان این که از همان دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد در آن دوران نیز مصاحبه‌هایی داشته ام، گفتند: تاکنون جامعه ای بخاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است، بلکه فقر و نداری جوامع از عوامل خارجی ناشی می شود. ایشان با تاکید بر خطرناک بودن طرح غربالگری جمعیت، افزودند: اسم این طرح خوب است، اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می برد. این مرجع تقلید با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه ممتحنه بیان کرد: برخی از کشورهای دنیا با کشور ما دشمنی و عداوت دارند و برخی دیگر ندارند و باید نحوه ارتباط با آنها بر اساس شکل تعامل آنها با ما تنظیم شود. ما می خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم ولی ارتباط با کشورهای دشمن که بدنبال ضربه زدن هستند فایده ای ندارد
هدایت شده از  مجلس خبرگان رهبری
⭕️ حضور وزیر کشور در جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی خبرگان رهبری 🔰 جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه ٢٩ دی در قم برگزار شد. 💠 کمیسیون سیاسی اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری، صبح پنج‌شنبه ٢٩ دی ماه با حضور دکتر وحیدی؛ وزیر کشور در دبیرخانه این مجلس در قم تشکیل شد. ♦️در این نشست موضوع "آسیب های اجتماعی و فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن" مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔴 وزیر کشور در جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی و فرهنگی خبرگان رهبری، ضمن بیان برنامه‌های دشمنان و عوامل دست نشانده داخلی در اغتشاشات اخیر، آسیب های اجتماعی و فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن از جمله اقدامات و برنامه های وزارت کشور را تشریح کرد. 🔶 در ادامه اعضاء کمیسیون، با طرح دیدگاه‌های و دغدغه‌های خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله حجاب و عفاف، ساماندهی فضای مجازی و مسأله حفظ و ارتقاء سرمایه و امید اجتماعی، سؤالات و مطالبات خود را مطرح کردند و دکتر وحیدی نیز با بیان اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت کشور را تبيين نمود. 🔹خاطر نشان می شود کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری در جلسات اخیر خود موضوع آسیب های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس از مسؤولان مختلف برای کسب اطلاع از برنامه ها و اقدامات دستگاههای مربوطه و طرح مطالبات خبرگان دعوت بعمل می آورد. http://eitaa.com/joinchat/4232904708C8e998ab250
🔺 آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور تبیین کرد: تلاش مسئولین، عامل ایجاد امید در جامعه رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تلاش و فعالیت مسئولین را عامل آفرینی در جامعه دانست و را به عنوان راه مقابله با تبلیغات سوء دشمنان، یکی از مهم ترین ابزارهای امید بخشی به جامعه، معرفی کرد. مشروح خبر در 👈 اینجا 👉 ــــــــــــــــ روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔@j_modarresin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ایجاد نشاط و شادی در کشور باید برگرفته از آموزه‌های اهل بیت(ع) باشد ▫️آیت‌الله سعیدی در دیدار با وزیر کشور، با بیان اینکه ایجاد نشاط و شادی در کشور باید برگرفته از آموزه‌های اهل بیت (ع) باشد، گفت: برخی از افراد برای نشاط آفرینی در کشور از دیگران الگوبرداری می‌کنند درحالی‌که اهل بیت (ع) الگوی ما هستند و باید با استفاده از سبک زندگی ایشان امور کشور را پیش ببریم. 📎 برای مشاهده مشروح خبر و دریافت ویدیو با کیفیت اینجا کلیک کنید 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @astanqom
💠سایه شوم تورم مردم را ناراحت کرده و باید علاج شود ▫️آیت‌الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست وزیر کشور با تولیت آستان قم، بر لزوم پیگیری دغدغه‌های علما و مراجع توسط مسئولان تاکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها پاسداری از فرهنگ عفاف و حجاب است و دغدغه دیگر مسائل معیشتی مردم است که باید علاج شود. 📎 برای مشاهده مشروح خبر اینجا کلیک کنید 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @astanqom
هدایت شده از بحار توحید
🔸این نماز را جناب سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف إقبال ذکر کرده‌اند. زمان آن، ماه جمادی الآخرة است. برای این نماز، زمان ویژه‌ای از این ماه مشخص نشده است. 🔹(آیات نور، ج1، ص75): آيةالله سید مرتضی کشمیری رضوان الله تعالی علیه -رفیق آيةالله سید علی قاضی- به این نماز بسیار اهمیت میداده‌اند. سید محمد کشمیری فرزند آقا سید مرتضی رضوان الله تعالی علیه، از شیخ حسین عاملی رضوان الله تعالی علیه نقل کرده‌اند: «هرگاه ماه جمادی الآخرة شروع می‌شد، آقا سید مرتضی قدس سره به من دستور می‌دادند این نماز را در کاغذهایی بنویسم و میان مؤمنان توزیع نمایم.» 🔸[کیفیت این نماز در تصویر بالا آمده است]. سید اهل مراقبه -سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه- پس از نقل این نماز می‌فرماید: «هر کسی این عمل را انجام دهد، همانا جان و مال و فرزند و دین و دنیایش تا سال بعد، حفظ می‌شود و اگر در آن سال بمیرد شهید از دنیا رفته است.» ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-: @behar_zarrabi 📩 دریافت نظرات: @behar_110
تفقه
#نماز_ماه_جمادی_الآخرة 🔸این نماز را جناب سید بن طاووس رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف إقبال ذکر
📚 متنِ رحمه الله: فصلٌ: فيما نذكره من صلاة تصلى في جمادي الآخرة و رأيت في كتاب روضة العابدين و مأنس الراغبين لـإبراهيم بن عمر بن فرج الواسطي حديثاً في جمادى الآخرة، و لم يذكر أيّ وقت منه، فنذكرها في أوّله اغتناماً للعبادة و استظهاراً للسعادة؛ و هي ان تصلّي أربع ركعات، تقرء الحمد في الأولى مرة و آية الكرسي مرة و سورة انا أنزلناه خمسا و عشرين مرة، و في الثانية الحمد مرة و سورة ألهاكم التكاثر مرة و قل هو الله أحد خمسا و عشرين مرة، و في الثالثة الحمد مرة و قل يا أيها الكافرون مرة و قل أعوذ برب الفلق خمسا و عشرين مرة، و في الرابعة الحمد مرة و إذا جاء نصر الله و الفتح مرة و قل أعود برب الناس خمسا و عشرين مرة. فإذا سلمت فقال: سبحان الله و الحمد لله ولا اله إلا الله و الله أكبر سبعين مرة، و صلّ على النبي سبعين مرة، ثم قل ثلاث مرّات: اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات. ثم تسجد و تقول في سجودك ثلاث مرات: يا حيّ يا قيّوم يا ذا الجلال والاكرام، يا الله يا رحمان يا رحيم يا ارحم الراحمين. ثُمّ يسأل الله تعالى حاجته؛ مَن فعل ذلك فإنّه تصان نفسه و ماله و أهله و ولده و دينه و دنياه إلى مثلها من السنة القابلة و ان مات في تلك السنة مات على الشهادة. (عنه: البحار، ج ۹۸، ص ۳۷۴) @tafaqqoh
هم‌راه با پیام آور خوبی و مهربانی گروه جهادی راه سلیمانی همزمان با مبعث مبارک حضرت محمد(ص) برگزار می‌کند: اردوی جهادی فرهنگی درمانی در حوزه های: پزشکی دندان پزشکی و فرهنگی مکان: استان تهران-شهرستان پرند زمان: ۲۶ لغایت ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ مهلت ثبت نام: ۱ لغایت ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ثبت نام از طریق لینک زیر: b2n.ir/p74635 جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت نقدی در این امر خداپسندانه با شماره زیر تماس حاصل فرمایید ۰۹۹۰۱۸۰۰۰۷۴ @Raah_ir
بیا و کشتیِ ما در شطِ شراب انداز خروش و ولوله در جانِ شیخ و شاب انداز ۱. قبل از این‌که قرآنِ توی طاقچه رو برداریم و دستمال بکشیم برای و مفاتیح رو ورق بزنیم برا پیدا کردنِ ، دلمون رو دستمال بکشیم برای و وجودمون رو ورق بزنیم برای پیدا کردنِ روزنه‌های نور... ۲. با و بیرون ریختنِ اضافات، به استقبالِ شبِ پُر نورِ اولِ ماه مبارک بریم. ۳. و ویژه‌ی این ماه رو به جان بنوشانیم. ۴. یه عمل که می‌خوایم بهش عادت کنیم و در طولِ سال همیشه انجامش بدیم رو انتخاب و از ابتدای ماه رجب تمرین کنیم تا همیشگی بشه؛ مثل قرائتِ روزانه‌ی یا بیداری یا... ۵. اگه روزه نمی‌تونیم بگیریم، با ، تسبیحِ «سبحانَ الإلهِ الجلیل....» رو تکرار کنیم. ۶. و تامّ به مقامِ و امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام را فراموش نکنیم. اگر چه مست و خرابم تو نیز لطفی کن نظر بر این دل سرگشته‌ی خراب انداز @tafaqqoh
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📚دوره پنج جلدی "تربیت اسلامے از نگاھ رهبر فرزانھ انقلاب" منتشر شد. 📔این اثر پژوهشی، محصول نهایی طرح "تدوین اندیشه تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی" است که پس از تصویب در معاونت پژوهش ، در مدت سه سال و با فعالیت پژوهشی گروهی از پژوهشگران به ثمر نشست و اکنون، در بهمن ۱۴۰۱ در انتشارات شهید کاظمی قم به چاپ رسید. 📕عنوان کتاب‌های این مجموعه عبارت‌اند از: جلد1️⃣ اهداف تربیت اسلامی؛ جلد2️⃣ اصول، مراحل، عوامل و موانع تربیتی؛ جلد3️⃣ مؤثران تربیتی؛ جلد4️⃣ برنامه‌های تربیتی؛ جلد5️⃣ مدیریت تشکل تربیتی. 📗گردآوری و تنظیم این اثر تربیتی بر عهده حجت‌الاسلام بوده است. مسئولیت نظارت علمی، بازبینی و تنظیم نهایی آن نیز با من بود، که سعی کردم در حد توان و زمانی که داشتم، از عهده آن برآیم. 📘البته اکنون و پس از گذشت حدود دو سال از پایان این طرح و آمادگی محصول برای انتشار، حتماً اگر فرصت تازه‌ای برای اعمال نظر باشد، تغییرات و اصلاحاتی تازه هم به ذهن خواهد رسید؛ اما... 📙اما شک ندارم که بیش از این درنگ جایز نیست و تا همین حالا هم دیر شده است؛ چراکه مصلحت انتشار سریع‌تر این کار برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بیشتر از اصلاح این خرده‌نقدها است. پس ضمن طلب غفران از درگاه الهی برای قصورها، از صاحبان اندیشه خواهشمندیم با نظر لطف و سازندگی این کتاب‌ها را بخوانند و درباره‌شان با ما سخن بگویند. 🆔 @rajaaei_ir
هدایت شده از شنبه های فقهی
هشتاد و چهارمین جلسه شنبه های فقهی با موضوع بررسی حجیت مضمون در کلمات قدماء مقرر محمد مهدی مقیسه شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ @shfeghhi
هدایت شده از شنبه های فقهی
مقدمه ای از بحث برای آشنایی دوستان تقدیم میشود :
هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم ان تحصیل الحجۀ هو الغرض الاقصی من علم الاصول و تطبیقه علی الفقه هو المهم فی انطباق الاجتهاد علی عمل الفقیه و لکن الظاهر اختلاف الاصحاب فی تعیین متعلق الحجۀ بین القدماء و المتاخرین. فبعض کاکثر الاعلام المعاصرین و اساتذتهم و مشایخهم علی ان ثقل الحجیۀ علی الطریق فاذا ثبتت للفقیه حجیۀ طریق فیمکنه استنباط الحکم منه و الا فلاینظر بعد الی دلالۀ الدلیل و لو کان صریحا و نصا فعلی هذا المبنی تظهر بتمام المعنی فائده الرجال و الاخذ بالظواهر و الاصول المصطلح فی زماننا هذا و بعض ذهبوا الی ان ثقل الحجیۀ علی الوثوق بالصدور و ان لم یشمل الطریق علی ما هو حجۀ سندا و صحیح اصطلاحا فالقائل بهذا المبنی التزم الی ان ما هو الحجۀ هو اثبات صدور الالفاظ من الامام علیه السلام بعد غض النظر عن صحۀ السند و ضعفه فلذا یحتاج الی مباحث الرجال و غیره مما یتعلق باثبات صحۀ الطریق لکن لا علی نحو المبنی الاول بل یجعل الطریق و صحته و حجیته من انحاء اثبات الالفاظ من الامام علیه السلام لابنحو الانحصار بل بنحو کونه من احد اسبابه . و بعض آخر ذهبوا الی ان ثقل الحجیۀ علی مضمون الدلیل و ما یریده الشارع لا نفس الطریق و لا الوثوق بنفس الالفاظ من الامام علیه السلام فحینئذ ان حاجۀ المبنی الثالث الی مباحث الرجال و الظواهر و الاصول المصطلح اقل بمراتب من المبنیین الاولیین و لکن لاتنقطع الحاجۀ بها مطلقا بل الاحتیاج الی الرجال و غیرها من المباحث من باب احد الاسباب الی الوصول بمایریده الشارع الا ان ثقل الحجیۀ لایکون علیها بل علی احراز ما یعتبره الشارع و یریده . هذا و لکن لانقیم فی هذا المجال لاختیار ما هو الصحیح من هذه المبانی الثلاثۀ بل نقول من باب التفقه ما هو المتعامل علیه القدماء الذین علیهم قوام المذهب و الفقه کالشیخین و السیدین و غیرهم من الاعلام اذا واجهوا الدلیل و خاصا الروایات بعد ان نعرف حدوث اصطلاح الصحیح و الموثق و الضعیف من زمان شیخ العلامه الحلی ره و هو السید علی بن طاوس ره الذی توفی سنه 644 ق و بعد ان نعرف ان اهتمام الفقهاء علی المبنی الاول من ذلک الزمان لا قبله و ان تخلف بعض من اخّر عن العلامۀ ره کالشهیدین فی بعض کلماتهم عن ذلک المبنی و یستقر علی مبنی من قبلهم فنجزم و نقول ان القدماء العصر الاول اعنی قبل الشیخ الطوسی ره و العصر الثانی اعنی ما بینه و بین المحقق الحلی ره لایستقرون علی المبنی الاول من الحجیۀ و لایجعلون ثقل الحجیۀ علی الطریق و السند بهذا المعنی المصطلح فاذن ما یکون المعول عندهم من المبنی و ما هو المراد من الحجۀ عندهم فی الروایات و الادلۀ ؟
هدایت شده از علی نصیری
نقد شبهات قرآنی.jpg
12K
✳️ انتشار کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد علی نصیری به لطف الهی کتاب «نقد شبهات قرآنی» پنجاه و ششمین اثر استاد آیت الله علی نصیری در قطع وزیری در 349 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/131214/ 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
دروس و دیدگاه‌های استاد ایزدهی دام عزّه 🔹 کانالی برای پوشش دیدگاه ها و فعالیت های علمی و آموزشی استاد ایزدهی ▫️مدرس خارج و اصول فقه سیاسی حوزه علمیه قم ▫️ استاد تمام و رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 ادمین کانال: @Saber1365 🌐 https://eitaa.com/izdehi @tafaqqoh
🔖 تحلیل و بررسی نظریه علامه طباطبائی در مورد صفت تکلم خداوند 🌐 https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1854-fa.pdf 🌐 https://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1854-fa.html&sw=%D8%AA%DA%A9%D9%84%D9%85 ✔️ : مسأله چگونگی رابطه صفات خداوند با یک‌دیگر و با ذات الهی از مسائل دیرینه در میان متفکران مسلمان بوده است. در این میان صفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دامنه بحث در مورد آن به یا بودن کریم نیز کشیده شده است. نظریه در مورد بودن قرآن را مستلزم و متعدد شدن موجودات قدیم و نظریه در مورد بودن آن را مستلزم و حادث بودن دانست. ولی [رحمه الله] با دانستن کلام و سخن، اشکالاتی به نظریات حادث و قدیم بودن قرآن وارد نمود و با استفاده از همین اصل، اعتباری بودن و با نظر به احادیث و روایات شیعی به نقادی نظریه بودن خداوند پرداخت. پژوهش حاضر در روی آوردی توصیفی تحلیلی به تبیین نظریه علامه طباطبائی در مورد فعلی بودن صفت کلام پرداخته و بر آن است که احادیث شیعی بر مدعای فعلی بودن صفت کلام دلالت . @tafaqqoh