eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
561 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
❇️توثیق روایات علی بن حمزه بطائنی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹علی بن ابی‌حمزه با اینکه جزء ائمه‌ی ضلال است و اصلا وقف را او تأسیس کرده است، ولی ظن متاخم بالعلم است که تا قبل از اینکه مسائل مالی برایش پیش بیاید جزء موثقین و مورد قبول اشخاص بوده و وکیل حضرت و مورد اعتماد عموم بوده است و بعدا مسائل مالی سبب انحرافش شد. ولی قبل از وقف مورد قبول بوده و علی بن حکم روایات را یا از خود او در موقع استقامتش و یا از کتابش که مسلّم الانتساب بوده و در حال استقامت نوشته بوده است، اخذ کرده است. 🔸لذا به نظر من روایاتی که علی بن ابی حمزه در آنها واقع شده، به ظنّ قوی در ایام استقامت از او اخذ شده است و باید اینها را صحیحه تعبیر کرد و اینکه روایات علی بن ابی حمزه و امثال این اشخاص را موثّقه تعبیر می‌کنند، صحیح نیست. چون اعتبار روایت را باید بر اساس ایام اخذ حساب کرد که آیا آن وقت منحرف بوده‌اند یا نه و اگر ثابت شد که بعد از انحرافش اخذ شده است، اگر قائل به وثاقتش شدیم، روایت موثقه می‌شود. 🔹حاجی نوری می‌گوید ممکن است بعد از انحراف، از او اخذ کرده باشند و حداقل نسبت به نقل برخی از رواة از او مدعی چنین مطلبی است. ولی برای ما این مطلب ثابت نیست و به احتمال بسیار قوی همه اینها قبل از انحراف از او اخذ کرده‌اند؛ چون فاصله‌ی بین واقفیه و امامیه به قدری شدید بوده است که امکان نداشته است که امامیه پیش چنین افرادی بروند و شاگردی کنند. 🔸نتیجه اینکه اظهر این است که این روایت را صحیحه بدانیم و لذا اگر کسی ایمان را جزء شرائط اخذ حدیث بداند، همانطور که بعضی‌ها معتبر دانسته‌اند، می‌تواند به این احادیث اخذ کند؛ همچنین اگر کسی در مقام تعارض، مابین روایت امامی و غیرامامی قول امامی را مقدم بداند، همانطور که شیخ گفته است، روایت علی بن ابی حمزه جزء روایت‌های امامی محسوب می‌شود، چون زمان اخذ حدیث از او را باید حساب کرد. 🔹دلیل وثاقت علی بن حمزه نیز وکالت مالی از جانب حضرت نیست. آن وکالت مربوط به امین بودن از جهت مالی است و وثاقت در احادیث و امثال آن برای وکیل لازم نیست؛ بلکه کافی است که راجع به مسائل مالی مورد اطمینان باشد. دلیل توثیق او این است که شیعه او را قبول کرده بوده و خیلی مورد اعتبار بوده است. اینکه عده کثیری او راقبول کردند نشانه وثاقت اوست. او با مسئله وقف خطر عظیمی ایجاد کرد و چنین خطر عظیمی را یک آدم معمولی متعارف دروغگو که مردم به وثاقت نمی‌شناسند احداث نمی‌کند؛ بزنطی و امثال او، همگی جزء واقفیة شدند و حضرت رضا بعدا آنها را قانع کرد و عده‌ای که واقفیه شده بودند برگشتند. ▪️ آیت‌الله شبیری زنجانی، کتاب الحج، ص ۳۳۶ ___ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
هدایت شده از کتابخانه صوتی
📕کتابهای صوتی موجود در کانال با موضوع و 📕 گزیده حماسه حسینی اثر شهید مطهری 👇 https://eitaa.com/audio_ketab/481 گزیده فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/302 کتاب "آه (بازخوانی مقتل نفس المهموم شیخ عباس قمی)👇 https://eitaa.com/audio_ketab/502 کتاب مقتل "لهوف" اثر سید بن طاووس👇 https://eitaa.com/audio_ketab/744 کتاب "حسین عقل سرخ" اثر حسن رحیم پور ازغدی به همراه فایل pdf👇 https://eitaa.com/audio_ketab/624 رمان "پدر، عشق و پسر" ( داستانی عاشقانه درباره حضرت علی اکبر (ع) )(خلاصه شده) اثر سید مهدی شجاعی👇 https://eitaa.com/audio_ketab/562 کتاب ناگفته هایی از حقایق عاشورا اثر آیت الله سید علی حسینی میلانی ✅دوستان عزیز شما میتوانید از لیست موضوعی کتابهای بالای صفحه به کلیه فایلهای صوتی کانال دسترسی پیدا کنید.
هدایت شده از حامی انقلابی🇮🇷
fathe-khoon.pdf
865.7K
⚘ کتاب فتح خون(روایت محرم) @hamieh_enghelabi
هدایت شده از امتداد حکمت
| | ❇️«دين انسانيت» اگوست کنت‌‌‌‌‌ 🔸گفتيم جهان دومرتبه تا حدود زيادي به سوي مکتب انسانيت بازگشته است؛ يعني فلسفه‌‌‌‌‌هايي به نام فلسفه‌‌‌‌‌هاي انسانيت در جهان پيدا شده است، و شايد از همه اينها عجيب‌‌‌‌‌تر دين انسانيتي است که اگوست کنت در اواسط قرن نوزدهم تأسيس و اختراع و ابتکار کرد. اين مرد در يک بن بست عجيبي ميان عقل و فکرش از يک طرف، و دل و وجدانش از طرف ديگر واقع شده بود. روي همين جهت چيزي را اختراع کرد به نام «دين انسانيت» و گفت: دين براي بشر ضرورت دارد و تمام‌‌‌‌‌مفاسدي که در اجتماع ديده مي‌‌‌‌‌شود به اين جهت است که دين در اجتماع سستي گرفته است. 🔸 دينِ گذشته (که او توجهش هميشه به مذهب کاتوليک بوده است) صلاحيت اين را که دين بشر امروز باشد ندارد 🔸او دوره‌‌‌‌‌هاي سه گانه‌‌‌‌‌اي را تشخيص داده بود: دوره ربّاني و ماوراء الطبيعي، دوره فلسفي و تعقلي، و دوره علمي و تحققي و مثبت (به قول خود او). گفت: مذهب کاتوليک مربوط به طرز تفکر ماوراء الطبيعي بشر بوده است. امروز ديگر عصر، عصر علم است و بشر، ديگر تفکر ماوراء الطبيعي را نمي‌‌‌‌‌پذيرد. دين را اختراع کرد منهاي ريشه غيبي (خيلي عجيب است: دين، دين باشد منهاي ريشه غيبي!). ولي تمام آداب و رسوم و مناسک و شعائر و آدابي را که در دين بود قبول کرد. حتي براي دين خودش کشيش قائل شد. خودش هم به عنوان يک پيامبر اما پيامبر بي‌‌‌‌‌خدا. و حتي گفته‌‌‌‌‌اند در آدابش از مذهب کاتوليک اقتباس کرده. عين همان آداب و مناسک مذهب کاتوليک را در دين انسانيت خودش آورد. 🔸بعضي به او اعتراض مي‌‌‌‌‌کردند، مي‌‌‌‌‌گفتند: ما با ديني که ريشه الهي ندارد کاري نداريم. تو که مذهب کاتوليک را قبول نداري، ديگر چرا اين تشريفات را که حتي ممکن است از نظر يک عالِمْ خرافات جلوه کند، مي‌‌‌‌‌آوري؟ تو خدا را قبول نداري، آداب و مناسکش را مي‌‌‌‌‌آوري و قبول مي‌‌‌‌‌کني؟!. 🔸ولي از يک جهت حق با او بود؛ بشر نياز به عبادت و پرستش دارد، نياز به انجام يک سلسله آداب و عادات دارد که آنها را به مفهوم و عنوان ديگري [بجا] بياورد. اين بود که او ديني در ميان بشر آورد که منهاي ريشه غيبي بود ولي به علاوه عبادات، آداب و عادات و مناسک و شعائر. 🔸و عجيب اين است که در بعضي کتابها خواندم که اين مرد اتباع و پيروان زيادي هم در اروپا و آمريکا پيدا کرد و حتي نوشته‌‌‌‌‌اند امروز هم دين اين آدم اتباع و پيروان زيادي دارد و خانه او براي پيروانش حکم کعبه را پيدا کرده است. به طوري که در يکي از کتابهاي عربي خواندم، او معشوقه‌‌‌‌‌اي داشته است و جريان از اين قرار بوده که شوهر آن زن به حبس ابد محکوم مي‌‌‌‌‌شود و بعد او عاشق آن زن مي‌‌‌‌‌شود و قبل از اينکه به وصال او برسد، وي مي‌‌‌‌‌ميرد و تا آخر عمر هم او را فراموش نمي‌‌‌‌‌کند. و مي‌‌‌‌‌گويند اساساً از همين جا از دنياي عقل به دنياي دل و احساسات رو آورد، و بعد هم کارش منتهي شد به اينکه‌‌‌‌‌دين انسانيت را اختراع کند. 🔸در اين کتاب نوشته بود که اتباع او، معشوقه وي را مريم عذراي اين دين مي‌‌‌‌‌خوانند؛ يعني به اندازه‌‌‌‌‌اي که مسيحيها براي مريم عذرا تقديس و احترام قائل هستند، پيروان مکتب انسانيت اگوست کنت براي معشوقه او تقديس و به اصطلاح قدسيت قائلند. 🔸ولي بعدها مسئله مکتب انسانيت و به عبارت ديگر اصالت بشر، به شکلهاي ديگر مطرح شده است که امروز شما خودتان مي‌‌‌‌‌بينيد و مي‌‌‌‌‌خوانيد و مي‌‌‌‌‌شنويد. ✏️شهید استاد مطهری(ره) 📒آزادی معنوی ص۲۴۸ 🌐 ایتا تلگرام و اینستاگرام: @emtedade_hekmat
قیام امام حسین.pdf
2.37M
📚 قیام حسین علیه السلام 🖋 دکتر سید جعفر شهیدی رحمه‌الله @aminseydi @tafaqqoh
هدایت شده از سیدالعلماء
🏴 توسل به اباالفضل العباس سلام‌الله‌علیه برای دست‌یابی به همتی عالی 🔺 از مرحوم - زمانی‌که در به اشتغالات علمی مشغول بود- منقول است که: مدتی در بودم که کتابی در شرح بنویسم و مطالب لازم را درباره‌اش بیان کنم، ولی گرفتاری‌هایی پیش می‌آمد و مانع می‌شد، اما من در خودم همتی ایجاد کردم که با آن اگر می‌خواستم، می‌توانستم از آسمان ستاره‌ای را به زمین وارد کنم!، و اثر او را ( ) معجزه‌ی قرن نامیدند. با این همه تفصیل وقتی ایشان با قصیده‌ی شیخ کاظم که در مورد (علیهم‌السلام) سروده بود، برخورد کرد، آرزو نمود این قصیده در نامه‌ی عملش به جای کتاب جواهرش نوشته شود!. بنابراین از این مطلب مشخص می‌شود که ارادت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌تواند عصای کار ما باشد و به وسیله‌ی به می‌توانیم همتی به کار گیریم و إن‌شاءالله در به جایی برسیم. توسل به چه کسی؟ به صاحبان همت اعلی، مثل حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) که می‌فرماید: "و الله أن قطعتمو یمینی" قسم به خدا دست مرا زدید، دستم را از من گرفتید؛ والله إن قطعتمو یمینی إنی احامی ابداً عن دینی من هیچ‌گاه دست از حسینم نمی‌کشم و از یاری علیه‌السلام دست بر نمی‌دارم. خدایا به آبروی همت اباالفضلی، به همه‌ی ، توفیق فهم وظیفه و عمل به آن مرحمت بفرما. سایه‌ی مبارک عجل‌الله‌فرجه را بر سر معظم، مجتهدین، علما، حوزه‌ها، مؤمنین و مؤمنات، ممالک اسلامی مستدام بدار. ۸۹٫۱٫۲۲ مرحوم‌آیت‌الله‌سیدابراهیم‌خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
📖 سوره امام حسین (ع) 🔸 بنا بر روایات معصومین (ع) ، سوره امام حسین (ع) است . مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل کرده اند: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع)»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین (ع) است... 🔹 «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین (ع) و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد (عهم) است. «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ‏»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین (ع) و در درجه ایشان خواهد بود. 👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً» البته میتوانیم بگوییم متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند. 🔻برای شنیدن تفسیر از سوره فجر مراجعه کنید به🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960
📌 بمناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹_۹۸ جامعة المصطفی العالمیه 📖 درس خواندن در حوزه، عبادت است 📖 📚 #درس در حوزه‌های علمیه یك #عبادت محسوب می‌شود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یك عمل عبادی است. لازمه‌اش این است كه این كار مقدس به حساب بیاید. اساتیدی كه قبل از درس #وضو می‌گیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی كه پیش از رفتن به جلسه‌ی درس وضو می‌گیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزه‌ها كم نیستند. این یكی از چیزهای معمولی و رائج است كه وضو بگیرند بروند درس. درس را آن روزی كه در حوزه‌ها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچكس از كسی نمی‌پرسید كه شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید. درس را در همان روزها هم طلبه‌ی حوزه با #شوق و #رغبت و به صورت #خستگی‌ناپذیر و با فراموش كردن بسیاری از جلوه‌های زندگی دنبال می‌كرد هیچ انگیزه‌ای جز انگیزه‌ی #معنوی و #اخروی و #الهی نمی‌تواند یك طالب علم را آن وقتی كه از او نمی‌پرسند آقا شما چی خواندید و پیش كی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمی‌كند. ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم. 🎙 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶  #امام_خامنه_ای #حوزه #درس_خواندن #کانال_طلاب_المصطفی: 🆔 https://eitaa.com/almustafauni
🔊 آموزش روان‌شناسی (۹ جلسه) 🎤 استاد حجةالاسلام نوید جانباز دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از استاد فتوحی
✍ ️ 🔸ف فرمت: pdf 🔹 حجم فایل: ۶۸.۷ MB 📚 تعداد صفحات: ۳۵۷ ♻️ تهیه و تدوین: جمعی از طلاب مدرسه مبارکه رضویه قم 🗓 سال تحصیلی ۹۷-۹۸ دانلود با لینک مستقیم: http://s9.picofile.com/d/8367866384/caa3a3aa-eee4-4775-8ce6-6cab6fa3b9cc/Havashi_Ostad_Fotouhi_Bar_Mokhtasar.pdf
هدایت شده از استاد فتوحی
‼️نکته مهم اینکه برای انتشار حواشی کتاب از ایشان اجازه گرفته شده است.
هدایت شده از استاد فتوحی
🔸نکته دیگر اینکه همه صفحات کتاب در این سند نیامده و تقریبا فقط صفحاتی که استاد در آنها حاشیه نوشته اند، در این سند آمده است.
هدایت شده از استاد فتوحی
Havashi Ostad Fotouhi bar Jvaher-Al-Balaghah.pdf
39.66M
🔸 فرمت: pdf 🔹 حجم فایل: ۳۷.۸ MB 📚 تعداد صفحات: ۲۳۵ ♻️ تهیه و تدوین: جمعی از طلاب مدرسه مبارکه رضویه قم 🗓 سال تحصیلی ۹۷-۹۸
💠 حسنات عصر (شماره1) ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 یکی از شهرهای مستعد ایران شهر است. اگر بخواهیم فهرست بزرگانی را که از این شهر برخاسته‌اند، ذکر کنیم در یکی-دو ساعت میسر نمی‌شود، ولی اجمالاً عرض می‌کنم که هم در رشته‌های علمی و هم در رشته‌های معنوی شخصیتهای روحانی بزرگی از این شهر برخاسته‌اند همانند شیخ مرتضی دزفولی شوشتری، شیخ اسدالله شوشتری، سید علی شوشتری و ... یکی از رجال معنوی درجه اول که‌ مورد قبول خاص و عام بوده، شیخ جعفر شوشتری است. ایشان موعظه فوق‌العاده‌ای داشته و کسی نبوده که در محضر موعظه ایشان باشد و حالش تغییر نکند. یکی از آن اشخاصی که همین دقت نظر و معنویت و زهد را به ارث برده، نتیجه ایشان آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری است که هم خودشان و هم کتابشان «قاموس الرجال» را باید جزء حسنات عصر حاضر به شمار آورد، هم مؤلَّف و هم مؤلِّف. از قاموس الرجال می‌توان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدین‌گونه است. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص72 @zanjani_net
💠 حسنات عصر (شماره2) ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 از ویژگی‌های مؤلف «قاموس الرجال» دقت نظر، وسعت اطلاع و استفاده از منابع مختلف و توجه به تصحیفات و یافتن علل تصحیفات و توجه به اشتباهات بزرگان و علل اشتباه آنها است. ایشان در این جهات از افراد کم‌نظیر یا بی‌نظیرند، هم از لحاظ دقت‌نظر، هم از لحاظ آگاهی. آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری اطلاع کامل از رجال شیعه دارد؛ مثلاً در فلان کتاب تاریخ، یا در فلان کتاب شعر و کتب ادبی دیگر به مطالبی برخورد کرده‌اند و به نکاتی دست یافته‌اند که تا تضلّع در رجال نباشد، توجه به آنها حاصل نمی‌شود. ایشان در اثر کثرت تنبهات و کثرت احاطه‌ای که در علم رجال داشته‌اند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کرده‌اند و برای مطالب رجالی به کار برده‌اند و این ابتکاری است که کمتر کسی دارد. ممکن است شخصی از استعداد و نبوغ بی‌نظیر برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمی‌تواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلاً فرض کنید در باب حدود و دیات روایتی باشد که متضمن نکته‌ای متناسب با باب طهارت است. شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، می‌تواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب می‌توان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را می‌داند و می‌تواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را می‌تواند روشن کند. ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را می‌داند، یک وقت در شعری مطلبی می‌یابد که متنبه می‌شود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن می‌کند. ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العاده‌ای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفاده‌های بسیار زیادی کرده‌اند. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص73 @zanjani_net
e (001) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
15.51M
#حلقه_ثالثه_جلد۱ جلسه ۱ ص۱۴: دروس في علم الأصول، تمهيدٌ ... + توصیه‌هایی در مورد نحوه خواندن حلقه ثالثه + معرّفی شرح‌های حلقه ثالثه ۲۵ شهریور ۹۸ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #تعریف_علم_اصول #حلقه_ثالثه #دروس_في_علم_الاصول_ح۳ 🎙 @Alamolhoda_org
180828_1115.mp3
5.43M
📚 آشنایی با شروح و حواشی 🔊 استاد حمید وحیدی دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای #مراقبه: «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»¹ ۹۱٫۶٫۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ________ ۱) [مقدمه‌ی مرحوم علامه #طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات] @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 در سال‌روز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)، متن کامل مصاحبه‌ای از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی منتشر می‌گردد @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ الحرام ۱۴۰۲=۲۴ ۱۳۶۰) بسم الله الرحمن الرحیم "و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین" 🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 از برکات حرم مطهر (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس ، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله و تأسیس علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند راحل و مرحوم علامه می‌باشد. 🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی 🔹 جلسات و هشداردهنده‌ی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید باشند. ولذا استاد شهید در سفری به با استاد ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهج‌البلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله‌ی مرحوم علامه طباطبایی (رضی‌الله‌عنه) از الطاف خاصه‌ی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم. 🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان 🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقام‌شان مرحوم کسب شده بود، دست‌گیری و دادن و از خواب و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزه‌ی عمر در الهی بود، به طوری‌که تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا اداره‌ی پست‌ها و مقام‌ها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبه‌ی بندگی باشد، آن‌گونه که در ابتدای سوره‌ی در صفحات اول فرموده‌اند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشی‌ء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان‌ عن‌ النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث‌). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان درباره‌ی این‌که اولین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه که اولین سوره‌ی قرآن است و با آیه‌ی شریفه‌ی "بسم الله" آغاز می‌شود، مطرح می‌کنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعده‌ی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به این‌که به فعل "أبتَدِءُ" بر می‌گردد یعنی من ابتدا می‌کنم به نام خداوند بخشاینده‌ی مهربان. در صورتی‌که شاید مفسرین و لغت‌شناسانِ‌ دیگر این‌طور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسأله‌ی تفسیرشان بود، از یک نبوی متابعت کرده‌اند که آن روایت این است که اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموده‌اند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفاده‌شان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره‌ی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفاده‌اش از با سایر هیچ فرقی ندارد، منتها آن‌ها آیه را بیان می‌کنند و در تفسیرش روایت می‌آورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع می‌کند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم می‌کنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آن‌ها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفته‌اند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی‌که خدمت‌شان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمی‌فهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار می‌شد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات اطهار (علیهم‌السلام) است. ص ۱ 1⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهید فرمود: تفسیر سال‌ها بعد جلوه شایسته‌اش بُروز می‌کند. در تأیید فرموده‌ی ایشان عرض می‌شود که ببینید در زمان ما که سال‌ها از مقدس اسلامی می‌گذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دوره‌ای برای محترم ترتیب داده نشده، چه رسد به و عزیز و زحمت‌کش و دل‌سوز که مانند یک جهش یا و یا با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیه‌ی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک شایسته‌ی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسان‌ها، مسأله طبیعت و وجهه‌ی الاهیت را چنان پایه‌ریزی کند، که اگر استاد یا متوجه شود که کلاس را گذرانده، و کند. مرحوم علامه این بیت را فراموش نمی‌کرد: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که و اسلامی باید به عنوان یک فاجعه‌ی از آن بپرهیزد. (رحمه‌الله) هم درباره‌ی پیروزی در با دشمنان، مسأله‌ی را تکرار می‌کرد. وظیفه همان خدای جهان و انسان است که حضرت (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کره‌ی زمین خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن و با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام ها چه رسد به ها و ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دوره‌ای که از پیش از آغاز شده باشد و به همان شیوه‌ای که با دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا می‌شود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود. است که و فراگیر در جهان، ریشه در همین مسأله‌ی بی‌خبری از جهان دارد. این ایده و مرام در و معاشرت این‌گونه اساتید به وضوح دیده می‌شد. 🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر 🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شب‌های ماه خوابیده باشم. به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، را در حدود بعد از نیمه‌شب، در صحن شریف ترتیب دادند، به طوری‌که پس از درس به مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کم‌خوابی و بی‌توفیقی بیمار شده و از هم محروم گردیدم. 🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی 🔹 در همه‌گونه امور برای ارائه‌ی وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ رحمه‌الله] بودیم و بحث را بیان می‌کردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره به‌طور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه‌الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان و آشنای با !. 🔺 از اویی و به سوی اویی! 🔹 مرحوم استاد شهید دوره‌ی دروس را به همین منظور برای نسل آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامه‌ریزی های همه‌ی دوره‌های و از آن استفاده شود. در ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرموده‌اند. «جهان‌بینی توحیدی یعنی درک این‌که جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آن‌ها استوار است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسه‌ی است و خداوند به هر انسانی بر طبق و کوشش صحیح و درستش می‌دهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطع‌الآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحه‌ی اعمال قرار دادن و جهاد و علمی، درباره‌ی این‌که لحظه‌ای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف های روز ما است، که حتی در کشورهای سران منفور دستور اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیده‌ی پذیرش می‌نهند و را رها می‌کنند. ص ۲ 2⃣ @seyedololama ⬇️