eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
762 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
شجر
#معنویت_و_اخلاق #تحلیل_کننده #امام_حسین (ع) #زن #امر_به_معروف ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(
(ع) ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند 2️⃣ قسمت دوم ▪️رهبر انقلاب اسلامی در پیام به کنگره ۷ هزار شهید زن در تبیین «الگوی سوم زن»، یکی از ساحت‌های مهم حضور زنان را ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» معرفی کردند. آنچه که ایشان فرمودند، بر مبنای آیه ۷۱ سوره توبه است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»؛ مردان و زنان با ‌ایمان ولى یکدیگرند. آنان امر به معروف و نهى از منکر مى‌کنند و نماز را برپا مى‌دارند و زکات را مى‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‌کنند. خداوند به‌زودى آن‌ها را در رحمت خویش قرار مى‌دهد. خداوند توانا و حکیم است. ▪️ اگر بخواهیم قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را با این آیه تطبیق دهیم، درمی‌یابیم که سطح مدنظر امام علیه‌السلام برای امر به معروف و نهی از منکر، بسیار بیش از آنی است که در عرف و در بعضی مواضع در متون دینی ما بیان شده است. ▪️ حضرت اباعبدالله علیه‌السلام دو سال قبل از واقعه عاشورا، در خطبه بسیار مهم منا با قرائت همین آیه‌ای که ذکر شد، درباره امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «در این آیه خداوند از امر به معروف و نهى از منکر به‌عنوان فریضه‌اى الهى آغاز کرده است؛ زیرا مى‌دانسته است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ادا شود و به اقامه آن توجه شود، همه کارهاى واجب محقق می‌شود؛ چه آسان باشد و چه دشوار؛ چون امر به معروف و نهى از منکر دعوت به اسلام است؛ همراه با جلوگیرى از ستم‌ها و مخالفت با ستمگران و تقسیم‌کردن سودها و غنیمت‌ها و گرفتن صدقات از محلش و مصرف آن‌ها در اموری که حق آن‌هاست.» (محمدمحسن‌بن‌شاه‌‌مرتضى فیض‌کاشانى؛ الوافی؛ ج‌ ۱۵، ص ۱۷۷) ▪️بیان آیه و مطلع و ادامه آن دقیقاً همانی است که حضرت امام حسین علیه‌السلام به آن اشاره کرده‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بنگریم، آیه ۷۱ سوره توبه یکی از مهم‌ترین آیات بیان‌کننده دستورالعمل جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است. این آیه با ولایت مؤمنین و مؤمنات آغاز می‌شود که یعنی نظام ولایت، شالوده ساخت جامعه است. ▪️در جامعه ولایی، مؤمنین و مؤمنات به یکدیگر محبت دارند و یکدیگر را یاری می‌کنند. ولایتی که در این بخش ذکر شده، مقدمه است برای بخش دوم؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر که «برخاسته از حس محبت و دل‌سوزی، تناصر و یاری‌دادن است و مرتبط با شأن تولی در جامعه.» (نقل به مضمون از تفسیر دکتر محمدعلی انصاری، ذیل آیه ۷۱ سوره توبه) ▪️حضرت در خطبه منا می‌فرمایند که با امر به معروف و نهی از منکر تمام امور واجب محقق می‌شود؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر بسترساز است و بستر اجتماعی را برای تحقق احکام الهی فراهم می‌کند. تا جایی که اقامه صلوات که نظام عبودیت خداوند در جامعه است و ایتاء زکات که مربوط به نظام اقتصادی و اطاعت خداوند است، با مقدمه امر به معروف و نهی از منکر توانایی اجرا و تحقق دارد. ▪️ قیام حضرت اباعبدالله علیه‌السلام برای اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر را باید در این سطح ببینیم؛ یعنی سطح جامعه‌سازی و ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای دین و احکام آن؛ نه یک امر خُرد فردی یا تقلیل آن صرفاً به‌ نوعی امر نظارتی. ▪️ : خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #تحلیل_کننده #امام_حسین (ع) #زن #امر_به_معروف ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(
(ع) ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند 3️⃣ قسمت سوم ▪️نکته بسیار مهم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر اولاً توجه به تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، یعنی مقدم‌بودن اقدام ایجابی بر سلبی است. ▪️ دوم توجه به این نکته است که در این آیه و مجموعه آیات حول این موضوع، امر به «حلال» و نهی از «حرام» گفته نشده است؛ بلکه بیان آیات، امر به «معروف» و نهی از «منکر» است و این حکایت از این دارد که حلال و حرام باید به امر اجتماعی تبدیل شوند؛ حلال در جامعه باید به‌عنوان «معروف» یعنی امر نیک و پسندیده شناخته شود و محدوده محرمات الهی باید به‌عنوان «منکر» در جامعه شناخته شوند. (برای مطالعه بیشتر ر.ک. : آیت‌الله حائری شیرازی؛ تفکر؛ صص ۵۷-۵۶) ▪️ جمع این مقدمات به این معناست که بعد از عنصر ایمان و شالوده ولایت در جامعه، ایجاد بستر اجتماعی برای اقامه حدود و عبودیت حق‌تعالی نیاز است و اگر نظام‌سازی را دارای سه مرحله ایجاد، حفظ و بسط سیستم یا نظام بدانیم، امر به معروف و نهی از منکر در مرحله ایجاد نظام موضوعیت دارد. ▪️ با همه این نکات، به پیام رهبر انقلاب اسلامی که در ابتدای متن به آن اشاره شد برمی‌گردیم که ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» را سومین ساحت مهم زنان، بعد از ساحت رشد و تهذیب خویش و ساحت حفظ خانه سالم و خانواده متعادل، برای تبیین الگوی سوم زن مطرح فرمودند؛ ساحتی که طبق آیه‌ای که شرح آن بیان شد، «مؤمنات» در کنار «مؤمنین» عنصر مکلف و عامل تعیین‌کننده در ساخت و ایجاد جامعه اسلامی هستند و اگر حضرت امام‌حسین علیه‌السلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، بر شیعیانی که خود را محب و پیرو آن حضرت می‌دانند نیز همین هدف و تلاش برای رسیدن به آن فرض است و نه‌تنها زنان از این تکلیف استثنا نشده‌اند، بلکه این مسئولیتی است که در کنار مردان، بر عهده آنان هم گذاشته شده است؛ آن‌هم در سطح کلان؛ نه سطح خُرد فردی. همچنین اگر به تعریف ولایت در ابتدای متن برگردیم و آن را در سطح محبت هم حتی در نظر بگیریم، زنان که مدیریت‌کننده عواطف اجتماعی در جامعه هستند و این به‌مثابه قدرت نرم آنان است، نقش اساسی در ایجاد و حفظ پیوندهای ولایی، به‌عنوان مقدمه برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارند. این، علاوه بر نقش و تکلیفی است که در خود امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای تحقق اوامر و نواهی الهی به عهده آن‌ها گذاشته شده است و آنان را در کنار مردان مسئول جهاد در این راه می‌داند. ▪️ : خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله ۳۵۲.pdf
1.66M
(ع) ⬛️ پرچمدار عزت 👈 در شماره این هفته خط حزب‌الله، به مناسبت ایام محرم گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار شورای مرکزی هیئت‌های عزاداری استان تهران در تاریخ ۱۳۷۳/۵/۱۲، برای نخستين‌بار منتشر شده است. ▪️خط حزب‌الله، در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی علیه‌السلام، نگاهی به ابعاد مهم و ثمرات نهضت عاشورا بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی داشته است. ▪️یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله، به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، مروری بر فراز و فرودهای نهضت مشروطیت و عوامل انحراف آن داشته است. 🌷 شماره‌ی این هفته‌ی خط حزب‌الله تقدیم می‌شود به ارواح مطهر شهدای مدافع حرم، عبدالله اسکندری، حجت‌الاسلام محمد امین کریمیان، مصطفی تاش‌موسی، رحيم کابلی و عباس آسمیه که پیکرهای آنان به تازگی تفحص و شناسایی شدند. ▪️ خط حزب‌الله، شماره ۳۵۲ 🆔 @tahlil_shjr
آقای بورل! مذاکرات جای بازی با اعداد نیست.pdf
169.3K
آقای بورل! مذاکرات جای بازی با اعداد نیست 🔸 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی است به واسطه ارائه آنچه «طرح جدید اروپا» نامیده می‌شود، زمان تصمیم‌گیری بر سر احیای توافق هسته‌ای فرارسیده و توافقی بهتر از آنچه وی و همراهانش ارائه کرده‌اند در دسترس نخواهد بود. 🔹 در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. 🔸 : دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
(ع) ⬛️ اسلام سیاسی ◼️گروهی همواره تبلیغ می‌کنند که مراسم عزاداری را به سیاست آلوده نکنید. برخی از طرفداران این تفکر، شامل رسانه‌های معاند، سکولار و همچنین فرقه شیعه انگلیسی هستند که با آگاهی و هدف روشن در تلاش برای تحریف حقیقتند. اما گروهی دیگر از روی جهل و بی‌اطلاعی این مطالب انحرافی را تکرار می‌کنند، لذا روی حرف ما با این عزیزان است. ▪️اسلام یک دین سیاسی است که تشکیل حکومت توسط پیامبر اسلام و انتخاب جانشین توسط ایشان از بارزترین شاخصه‌های آن است. ▪️مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند واقعه‌ی غدیر صرفا بحث سیادت علی‌بن‌ابیطالب نیست بلکه یک امر کاملا سیاسی است، چرا که آنچه ضامن اجرای احکام اسلامی است، تشکیل حکومت اسلامی بر اساس احکام قرآن می‌باشد؛ که اگر واقعه‌ی غدیر دچار انحراف نمی‌شد، حاکمیت اسلامی هم دچار انحراف و خیانت نمی‌شد که در نهایت به جنایت عظیم عاشورا ختم گردد. ▪️امام حسین(ع) هم در نامه خود به محمد حنفیه علت قیام و حرکت خود را احیای دین جد بزرگوارشان بیان می‌نمایند. لذا قیام ایشان نیز در ادامه‌ی احیای حکومت اسلامی و امری کاملا سیاسی است. از همین منظر امام خمینی(ره) فرمودند: گریه ما بر اباعبدالله هم سیاسی است. پس برگزاری عزاداری حسینی یک امر احساسی و عاطفی نیست، گرچه عواطف و احساسات در آن نقش زیادی دارد. ▪️عاشورا بر پایه‌ی عقل، حماسه و ‌عاطفه استوار است، لذا انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی بزرگ در جهان، مولود همین اندیشه امام حسین(ع) است، به فرموده امام راحل این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. ▪️ : مصطفی علیجان‌زاده 🆔 @tahlil_shjr
⬛️ شمر زمانه‌ات را چقدر می‌شناسی؟! ◼️ در روزهای اخیر بیانات منتشرنشده مقام معظم رهبری در دیدار شوراى مرکزى هیئت‌هاى عزاداری استان تهران (در ۱۲ مردادماه ۱۳۷۳) توسط سایت معظم له منتشر شد که در آن تأکید کرده‌اند که «دیدید که در سال ۵۷، همین هیئات مذهبى شما در روشن کردن حقایق براى مردم چه نقش بزرگى ایفا کرد. مردم در خیابان‌ها راه می‌رفتند و نغمه هیئت‌های عزادارى براى آن‌ها بهترین تحلیل‌کننده سیاسى و انقلابى آن روز بود که حقایق را بیان می‌کرد؛ در سال ۴۲ هم همین‌جور بود، در دوران جنگ هم همین‌جور بود. امروز هم همین‌جور است». ◼️ گزاره‌های خبری ▪️اگرچه امروزه فرد سفاک و خونریزی مثل یزید وجود ندارد؛ اما ده‌ها انسان فاسد و ظالم وجود دارند که خون میلیون‌ها انسان بی‌گناه را مباح کرده‌اند و شبانه‌روز در حال تخریب، آتش زدن سرپناه‌ها و اسارت آن‌ها هستند و لازم است که هیئت‌های عزاداری رابطه دقیق و ظریف این جنایت‌ها را با افرادی مثل یزید روایت کنند: 1⃣ از سال ۱۳۹۴ تاکنون عربستان سعودی به نمایندگی از آمریکا، از دریا، زمین و آسمان حمله علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرد که طبق آمار رسمی، در این فاصله قریب به ۱۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم به شهادت رسیده‌اند که ۴ هزار کودک بوده‌اند. این عملیات اگرچه در شرایط فعلی با پیروزی مردم مظلوم یمن در حال پایان یافتن است؛ اما شمر زمانه آن را فراموش نکن که گناه این کودکان هم این بود که پدرانشان در مقابل جنایات یزید صفت‌هایی مانند حاکمان سعودی ایستادگی کردند. 2⃣ از سال ۲۰۱۱ عربستان سعودی به همراه جبهه‌ای عظیم از تروریست‌ها خون، جان و مال مردم بی‌گناه سوریه را مباح کردند و در طول ۱۰ سال قریب ۴۹۴ هزار نفر از مردم را به شهادت رساندند که بیش از ۳۰ هزار نفر از آنان کودک و ۳۰ هزار نفر هم زن بوده‌اند. گناه مردم سوریه آن بود که بین تسلیم در مقابل ائتلاف سعودی و مقاومت، گزینه مقاومت را انتخاب کرد. 3⃣ در این روزها شاهد حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه هستیم؛ تخریب خانه‌ها، اسارت و شهادت بهای دفاع رزمندگان غزه از قبله اول مسلمین است. در حملات رژیم صهیونیستی به غزه همواره ۸۰ تا ۹۰ درصد از کشته‌شدگان؛ غیرنظامی و یک‌چهارم آن‌ها کودک هستند. ▪️آمار جنایت‌های آمریکایی- صهیونیستی و مزدوران آن به این میزان خلاصه نمی‌شود و در جای جای دنیا قابل رصد و مشاهده است. ◼️ نکته پایانی ▪️اگر شمر اکنون زنده بود، همین جنایت‌ها را مرتکب می‌شد ولی اکنون اگرچه هویت متفاوت شده؛ اما ماهیت جنایتکاران همان است. امروز هم سفیدی گلوی کودکان را با موشک نشانه می‌گیرند، خانه‌های مظلومان را بمب‌های مخرب به آتش می‌کشند، زنان و دختران مسلمان را به‌عنوان کنیز خریدوفروش می‌کنند، مردم مسلمان را تحریم می‌کنند و در زمین، هوا و دریا مراقبت می‌کنند که به آن‌ها غذا و دارو نرسد. آری، مردم اگر شمر و یزید زمانه را نشناسند، نمی‌توانند به امام زمانشان(عج) کمک کنند و در حسرت لبیک به «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» خواهند ماند؛ زیرا اکنون جنگ شناختی دشمن به‌گونه‌ای است که تشخیص جبهه باطل و حق بسیار دشوارتر از گذشته است و جهاد تبیین در هیئت‌های عزاداری، قدرت تحلیل و مبارزه در رکاب امام حق را به ما می‌آموزد که آری شمر و یزید زمانه هم با زر، زور و فریب در حال جنگ دائمی هستند. ▪️: فرهاد مهدوی، کارشناس رسانه و مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
(ع) ⬛️ خونی که سرد نمی‌شود! ◼️ پس از قیام عاشورا، دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام تلاش بسیاری برای زدودن معارف حسینی و قیام عاشورا از اذهان و قلوب مردم کردند؛ در برهه‌های مختلف مانند دوره منصور دوانیقی، هارون‌الرشید، متوکل عباسی و ... برای فراموش شدن قیام حسینی، اقدام به تخریب فیزیکی قبر و بنای موجود بر آن شد. ▪️ساختار خلافت در دوره اموی و مروانی تلاش کردند تا با تغییر و تحریف عاشورا این روز را روزی برای شادی و روزه‌داری مردم قرار دهند، چنانکه این شادی در زیارت عاشورا و عبارت «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه‌السلام» منعکس گردیده است. ▪️فراتر از آن در برهه‌هایی از تاریخ از سوی دشمنان اهل‌بیت تلاش گردید که مناسک مذهبی و مراسماتی شبیه عزاداری تشیع در روز عاشورا راه‌اندازی شود، چنانکه برخی روز کشته شدن مصعب ابن زبیر را تکریم نموده و به عزاداری می‌پرداختند. ▪️نمونه‌های مشابه این‌چنینی در مواجهه با عاشورا و مکتب حسینی را می‌توان متعدد نام برد و مثال زد؛ لذا سؤالی که پدید می‌آید این است که چگونه با همه این تلاش‌ها، عاشورا و مکتب امام حسین علیه‌السلام تداوم یافت ولی دیگر مناسک شبیه‌سازی‌شده باقی نماندند؟ به نظر ۳ موضوع در ماندگاری عاشورا و مکتب سیدالشهدا تأثیرگذار بوده است: 1⃣ فطری و الهی بودن قیام عاشورا قیام عاشورا صرفاً با هدف کسب قدرت نبود، بلکه فراتر از آن تلاشی الهی برای زدودن غبار تحریف از معارف الهی بود. قیام حسینی در برابر یزید را باید قیام خیر مطلق در برابر شرورترین خلقت موجود دانست و همین موضوع باعث گردید که ماهیت این قیام در راستای فطرت مردم بوده و هیچ‌وقت رنگ کهنگی به خود نگیرد. 2⃣ منسک فرقه‌ای یا تعظیم شعائر الهی هرچند آن‌گونه که گفته شد، دشمن با شبیه‌سازی‌هایی مانند قتل ابن زبیر تلاش کرد عاشورا را به فراموشی ببرد؛ اما آنچه مغفول ماند این بود که عاشورا صرفاً یک منسک مذهبی و یا عزاداری برای فقدان یک فرد نبود، بلکه محل و موعدی برای تعظیم شعائر الهی گردید و همین بر ماندگاری قیام عاشورا تأثیرگذار بود. 3⃣ مردم پایه بودن گرامیداشت عاشورا باوجود تلاش بسیاری از حکام جور از حجاج بن یوسف ثقفی تا رضاشاه پهلوی برای زدودن عاشورا، اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در ماندگاری عاشورا، مردم پایه بودن آن و خیزش مردم برای تکریم آن در طول تاریخ است. ◼️ نکته پایانی ▪️ قیام حسینی هر سال جلوه‌ای مردمی‌تر و رنگ و بویی تازه‌تر می‌یابد که اثباتی بر الهی بودن آن است. ▪️: یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
درس های عاشورا.pdf
1.99M
(ع) ⬛️ درس‌های عاشورا ⚫️ در مباحث مربوط به عاشورا، سه بحثِ عمده وجود دارد: 1⃣ یکی بحث علل و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) است، که چرا امام حسین(ع) قیام کرد؛ یعنی تحلیل دینی و علمی وسیاسی این قیام. 2⃣ بحث دوم، بحث درس‌های عاشورا است که یک بحث زنده و جاودانه و همیشگی است و مخصوص زمان معینی نیست. درس عاشورا، درس فداکاری و دین‌داری و شجاعت و مواسات و درس قیام‌لله و درس محبت و عشق است. یکی از درس‌های عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) انجام دادید. 3⃣ بحث سوم، درباره‌ی عبرت‌های عاشورا است. بحث عبرت‌های عاشورا مخصوص زمانی است که اسلام حاکمیت داشته باشد. حداقل این است که بگوییم عمده‌ی این بحث، مخصوص به این زمان است؛ یعنی زمان ما و کشور ما، که عبرت بگیریم. ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
داستان همیشگی حمله به اقتدار پلیس 🔶 در چند روز اخیر ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن یک خانم طی یک اقدام عجیب روی سقف خودروی پلیس نشسته است! 🔹 رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه متهم خانم از دستور مأمورین تمرد و بالای سقف ماشین کلانتری رفته و اقدام به داد و فریاد و جوسازی کرد، گفت: « این زن مدعی بود باید شوهر او را آزاد کنند. این در حالی است که تمرد از دستور پلیس در حقیقت مصداق قانون شکنی و تعدی به قانون است». 🔸 البته چنین اقدامی و یا شبیه به آن، برای اولین بار نیست که رخ می دهد. پیش از این نیز تصاویری از یک پزشک متخصص زنان و زایمان! در فضای مجازی منتشر شد که به نشانه اعتراض روی کاپوت خودروی پلیس نشسته بود! 🔷 در این زمینه بیان چند نکته خالی از فایده نیست: 1⃣ اول از همه یک پرسش اساسی و کلی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود؛ وقتی کسی در برابر پلیس می‌ایستد، برایش خط و نشان می‌کشد، قدرت و اقتدار پلیس را در ملأ عام به سخره می‌گیرد، در هنگام دستگیری فرد متهم یا خاطی، در کار پلیس اخلال ایجاد می‌کند یا به دست و پای او می‌پیچد و یا جلوی حرکت خودروی پلیس را می‌گیرد، در اینجا پلیس چه وظیفه‌ای دارد؟ کوتاه آمدن از قانون و میدان دادن به فرد متخلف یا انجام وظیفه ذاتی خود؟ حقیقت این است که نیروی انتظامی تراز جمهوری اسلامی در عین اینکه منطق، درایت و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد، همچنین نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار توهین، سرپیچی از دستور پلیس و یا اخلال در کار این نیرو بگذرد. 2⃣ واقعاً ساده‌لوحانه است که انتظار داشته باشیم تا پلیس با خواهش و التماس از متخلف یا کسی که در کار پلیس اخلال ایجاد می‌کند، مأموریت خود را انجام دهد! اقتدار، از لوازم کار نیروی انتظامی است و در نبود آن، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و امنیت، نظم و آرامش جامعه در زمینه‌های گوناگون از بین خواهد رفت. 3⃣ وضعیت نیروهای پلیس کشورمان را در شرایط فوق و یا در شرایط مشابه، با نیروهای پلیس در برخی کشورهای غربی مقایسه کنید؛ نه به آن قدرت منفی پلیس در غرب و نه به این شرایط بسته‌ای که برای نیروهای زحمتکش پلیس در کشورمان ایجاد شده است. مأمورین ما در حین انجام عملیات و مأموریت‌های خود بعضاً حواسشان به این سمت می‌رود که نکند فردا پشتشان خالی شود و یا مورد اتهام یا قضاوت‌های نادرست حتی از جانب خودی ها قرار بگیرند. 4⃣ همچنین ضروری است که تعداد مأمورین زن در نیروی انتظامی افزایش یابد. نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند. برای مقابله با زنان و دخترانی که از قانون سرپیچی می‌کنند، وجود نیروی زن بسیار الزامی است. 🆔 @tahlil_shjr
⬛️ تفاوت آزادی و آزادگی در مکتب عاشورا ◼️ آزادی با آزادگی فرق دارد، هر چند این دو واژه در کنار یکدیگر و به صورت ملازم استعمال می‌شوند، چه بسیار مردمی که آزادند اما آزاده نیستند و چه بسا اسیرانی که آزاده‌اند، هر چند آزاد نیستند. از این رو، از نظر مفهومی تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد: 1⃣ اولاً؛ «آزادی» در مقابل بردگی، اصطلاحی حقوقی و اجتماعی است و به معنای رهایی از اسارت و نیز خلاصی از تنگناهای زندگی و انتخاب آگاهانه مسیر حق است. اما «آزادگی» برتر از آزادی است و شامل نوعی رهایی از قید و بندهای ذلت‌آور نیز می‌شود و به معنای رهایی عقل و جان آدمی از زندان نفس و شهوت و گام برداشتن در وادی عشق و حیرت است. 2⃣ ثانیاً؛ به گفته علمای علم اخلاق، آزادی رهایی از اسارت دیگران است و آزادگی رهایی از اسارت خویشتن. آزادی وقتی حاصل می‌شود که شخصی بر دیگری تسلط نداشته باشد؛ اما آزادگی با تسلط انسان بر خویشتن به دست می‌آید. ▪️به راستی یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در نهایت آزادی و آزادگی بودند. به قول شهید آوینی: «مؤمن اگر وابستگی داشته باشد، نمی‌تواند قیام کند و عصر ما عصر قیام است.» ▪️در طول تاریخ هر انسانی که وابستگی داشت، نتوانست برای دین کاری انجام دهد و در مقابل، آنان که در طول تاریخ شهید شدند، کسانی بودند که وابستگی نداشتند. آری، یاران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با عدم وابستگی به متعلقات دنیا معنای آزادی و آزادگی را تفسیر کردند، و خیلی از جاماندگان عاشورا نتوانستند به خاطر عافیت‌طلبی و دنیاگرایی در رکاب امام و برای دفاع از حقیقت بایستند و به شهادت برسند. ▪️: دکتر مرتضی امیری نژاد 🆔 @tahlil_shjr
آزادی.pdf
1.76M
⬛️ آزادی ⚫️ در کلام حضرت آیت الله خامنه‌ای ▪️ تببین منظور آزادی ▪️مرزهای آزادی در اسلام و غرب ▪️ریشه آزادی در اسلام و غرب ▪️تأثیر قانون بر آزادی در اسلام و غرب ▪️آزادی تفکر در اسلام ▪️آزادی عقیده مذهبی در اسلام ▪️آزادی و موضع اسلام نسبت به عقاید باطل ▪️آزادی بیان در اسلام ▪️حدود آزادی بیان در اسلام ▪️آزادی در تعیین نظام و رهبران ▪️آزادی و حق رأی در اسلام ▪️آزادی اقتصادی در اسلام ▪️حدود آزادی اقتصادی در اسلام ▪️انفاق و آزادی اقتصادی در اسلام ▪️آزادی مطبوعات و نظام اسلامی ▪️استقلال فکری و آزادی ▪️منظومه‌‌سازی فکری درباره آزادی ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
حماسه حسینی - جلد ۱.PDF
5.27M
(ع) ⬛️ حماسه حسینی ◼️ جلد اول - سخنرانی‌ها ▪️یکی از مسائل در مورد نهضت امام حسین(ع) این است که ماهیت این نهضت چه بوده است؟ ▪️یکی شئ را اگر بخواهیم بشناسیم، یا به علل فاعلی آن می‌شناسیم یا به علل عائی آن - که امروز شناخت به علل غائی را چندان قبول ندارند - یا به علل مادی آن یعنی اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده آن، و یا به علت صوری آن یعنی به وضع و شکل و خصوصیتی که در مجموع پیدا کرده است. ▪️اگر یک نهضت را هم بخواهیم بشناسیم و ماهیتش را به دست آوریم، ابتدا باید علل و موجباتی را که به این نهضت منتهی شده است بشناسیم. ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#معنویت_و_اخلاق #تحلیل_کننده #امام_حسین (ع) #عاشورا ⬛️ حماسه حسینی ◼️ جلد اول - سخنرانی‌ها ▪️یکی
حماسه حسینی - جلد ۲.PDF
4.39M
(ع) ⬛️ حماسه حسینی ◼️ جلد دوم - یادداشت‌ها ▪️حادثه شهادت امام حسین(ع) نه تنها فجیع بود و نه تنها مظهر یک فداکاری عظیم و بی‌نظیر بود، حادثه بسیار عجیبی است از نظر توجیه علل روحی قضیه. ▪️این قضیه پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر اکرم واقع شد به دست مسلمانان و پیروان رسول اکرم و مردمی که معروف به تشیع و دوستی آل علی بودند و واقعا هم علاقه به آل علی داشتند، در زیر پرچم کسانی که تا سه چهار سال قبل از وفات پیغمبر با او جنگیدند و عاقبت که مردم دیگر مسلمان شدند آن‌ها هم اجباراً و ظاهراً مسلمان شدند. ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
نهضت عاشورا.pdf
1.81M
(ع) ⬛️ نهضت عاشورا ▪️نهضت حسینی و تأسیس نظام اسلامی ▪️اربعین و زنده نگهداشتن یاد نهضت حسینی ▪️تأثیرات نهضت عاشورا در تاریخ اسلام ▪️عبرت‌های عاشورا ▪️خصوصیات منحصر به فرد حادثه‌ی کربلا و مسئولیت امروز ما در پاسداری از اسلام ▪️برکات عزاداری اباعبدالله و احیای ذکر عاشورا ▪️تأثیرات عاشورایی و مسئولیت امروز ما ▪️بازشناسی هدف قیام امام حسین(ع) ▪️شباهت‌های نهضت حسینی و نهضت خمینی ▪️عوام و خواص ▪️عبرت‌های عاشورا و بررسی مقاطع اصلی زندگی حسین(ع) ▪️بررسی باطن نهضت حسینی ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
ماندگار تا ابد.pdf
835.9K
(ع) ⬛️ ماندگار تا ابد ◼️ اهداف، نتایج و خصوصیات قیام عاشورا ▪️آن‌هایی که نفهمیدند حسین چرا شهید شد، نفهمیدند که چرا این عَلَمی که در دست حسین بود، برافراشته شد و تکلیف پیروان حسین در قبال این رسالت چیست، باید بر خودشان گریه کنند و دنیای اسلام متأسفانه در طول قرن‌های متمادی از این حقیقت غافل ماند. ▪️ملت ما پشت سر امام حکیم و بزرگوار و الهی خود فهمید که شهادت حسین یعنی درس غلبه‌ی خون بر شمشیر و این درس را به کار بستید و ملت ما این درس را به کار بست و خون را بر شمشیر پیروز کرد. ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
انسان ۲۵۰ ساله.pdf
3.17M
⬛️ انسان ۲۵۰ ساله ◼️ بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین(علیهم‌السلام) ▪️زندگی ائمه(علیهم‌السلام) را ما باید به عنوان درس و اسوه فرا بگیریم، نه فقط به عنوان خاطره‌های شکوه‌مند و ارزنده؛ و این بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران، ممکن نیست. ▪️این بزرگواران یک واحدند، یک شخصیتند، شک نمی‌شود کرد که هدف و جهت آن‌ها یکی است. پس ما به جای این‌که بیاییم زندگی امام حسن مجتبی(ع) را جدا و زندگی امام حسین(ع) را جدا و زندگی امام سجاد(ع) را جدا تحلیل کنیم -تا احیاناً در دام این اشتباه خطرناک بیفتیم که سیره‌ی این سه امام به خاطر اختلاف ظاهری باهم متعارض و مخالفند - باید یک انسانی را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست و شصت هجری این راه را طی کرده است. ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
(ع) ⬛️ الگوی زيست مسلمانی ◼️ هر سال محرم می‌آيد و می‌رود و نام حسين(ع) و اصحاب عاشورایی‌اش بارها و بارها در گستره يک ملت در اين سرزمين تکرار می‌شود و جامعه‌ای را متلاطم می‌کند و اين حقيقت را آشکار می‌سازد که ذکر نام اباعبدالله(ع) تنها يادکرد حادثه‌ای در ميان حوادث تاريخ نيست که غبار گذر روزگار آن را به فراموشی بسپارد. ▪️تکرار نام حسين(ع) يادآوری و بازخوانی نوعی از مرگ نيست، بلکه سخن از سبک زندگی است که از چگونه زيستنی سخن می‌گويد که نهايت آن آن‌گونه مردنی شرافتمندانه است! الگويی که برای بشريت سرگردان همه اعصار تاريخ می‌تواند نجات‌بخش باشد. ▪️بازخوانی دفتر عاشورا، آشنايی با جريان عدالت‌خواه تاريخی است که مسئولانه زيستن را می‌آموزاند و خود را وقف ايستادگی در برابر ظلم و ذلت نموده و روحيه مبارزه و انقلابی‌گری را به کالبد جامعه مرده تزريق می‌کند. ▪️سرور و سالار شهيدان پيام‌آور حريت و آزادگی است و تلاش‌گر بزرگ برای اقامه امر و به معروف و نهی از منکر و احياگر اسلام نابی که در شام فراگير حاکميت اموی، نویدبخش صبح ظهور حکومت علوی است! ▪️حرکت امام حسين(ع) تنها نهضتی انفعالی و واکنشی به وضع موجود نيست! بلکه فراتر از آن، ارائه الگويی برای همه ملت‌های در بند است که «خوب زيستن» دغدغه آنان است. غايت حرکت حسينی تحقق تمدنی اسلامی است که در آن زندگ عاشورایی، «الگوی زيست مسلمانی» بشريت است. در آن تمدن، همه مفاهيم متعالی از عدالت و آزادی و صلح و امنيت و معنويت و اخلاق تجلی خواهد يافت. ▪️آرمان برجسته نهضت حسين علیه‌السلام ظلم‌ستیزی و ايستادگی در برابر زياده خواهان است كه توجه و تقويت آن به يكی ديگر از نيازهای امروز انقلاب ما تبديل شده است. روح ايستادگی و استقامت در برابر استكبار جهانی و استعمارگران زياده‌خواه و تأکید بر شعار «نه شرقی نه غربی» و حمايت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان‌هایی است كه منشأ و مبدأ آن را در حركت حسين بن علی(ع) بايد جستجو نمود. در جهانی كه نظام سرمايه‌داری - صهيونيستی، در تلاش است تا همه مخالفين و منتقدين خود را به بردگی مدرن و تسليم و وادادگی بكشاند، توجه به روح قيام امام حسين(ع) و عدم تسليم در برابر قدرت فاسق و فاجر زمانه به‌خوبی می‌تواند به مانيفست سياست خارجه جمهوری اسلامی بدل گردد. ▪️کلیدواژه‌هایی چون حريت و آزادگی، شجاعت، ايستادگی، غيرت، ايثار، ازخودگذشتگی، وفای به عهد، صبر، توكل، رضا؛ مفاهيم ارزشمند سبك زندگی حسينی است كه تمسك به آن پیام‌آور عزت ملت ايران در اين زمانه خواهد بود. ▪️: مهدی سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
در مذاکرات چه می‌خواهیم؟ 🔶 مذاکرات هسته‌ای از چند روز گذشته وارد فاز جدیدی شده است و این موضوع باعث گردیده تا رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی و غیررسمی طرفین به انتشار خبرها و تحلیل‌های جهت‌دهی شده در راستای اهداف خود بپردازند. 🔳 گزاره‌های خبری ▪️ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد: «۵ دقیقه یا ۵ ثانیه با خط پایان فاصله داریم. مذاکرات به‌ویژه برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها حساس است. نمی‌توانم ضمانت کنم؛ اما برداشت‌ موجود این است که گفت‌وگوها در مسیر درست پیش می‌رود». وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: «خبر فوری! هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس توافق احیای برجام را توزیع کرد. شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین اکنون باید تصمیم بگیرند این پیش‌نویس مورد پذیرش آن‌ها هست یا خیر. چنانچه مخالفتی وجود نداشته باشد، توافق هسته‌ای احیا خواهد شد». ▪️ یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تأمین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تأمین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا، دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است». 🔷 گزاره‌های تحلیلی 🔹 آنچه از سوی رسانه‌ها، چه خوش‌بینانه و چه بدبینانه به‌عنوان گام آخر مذاکرات مطرح می‌گردد، صرفاً جنبه رسانه‌ای و روانی دارد. هرچند ایران از فرسایشی شدن توافق استقبال نمی‌کند ولی تا حصول نتیجه مدنظر خود، از مواضع اصولی‌اش کوتاه نخواهد آمد. لذا نکته‌ای که باید از سوی رسانه‌های انقلابی و جریان انقلابی مدنظر قرار گیرد، عدم پمپاژ خبرهای با پشت زمینه ناامیدکننده و یا ارسال خبرهایی است که موجب خوشحالی کاذب می‌گردد. 🔹 در شرایط فعلی ایران درخواست‌هایی را بر روی میز دارد که یکی از موضوعات محوری، حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده است که نمونه‌ای از آن بستن ادعاهای پادمانی علیه برنامه هسته‌ای است. علت این خواسته هم مشخص است؛ چراکه بسته نشدن این موارد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد هر از چند گاهی به بهانه ادعاهای طرف‌های ثالث ازجمله رژیم صهیونیستی، سؤالات و ادعاهای تازه‌ای علیه ایران باز کند و این کار آثاری سوء بر محیط داخلی و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران خواهد گذاشت. 🔹 موضوع دیگری که ایران بر آن تأکید دارد، رفع پایدار و باثبات تحریم‌ها برای اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری است. آنچه پیش‌ازاین هم تأکید شده است این است که پس از امضای برجام در ۲۰۱۵، آمریکایی‌ها به علت زیاده‌خواهی، راه سرمایه‌گذاری در ایران را سد کرده و مانع از حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران شدند. بر این اساس ارائه تضمین برای تسهیل تجارت بین‌المللی یکی از خواسته‌های ایران در شرایط فعلی است. 🔶 نکته پایانی 🔸 این یک اصل اساسی است که برجام نقطه پایانی در مواجهه ایران با غرب نبوده و نیست و آنچه طرف مقابل مدنظر دارد، تخلیه قدرت ایران و گرفتن مؤلفه‌های قدرت‌ساز جمهوری اسلامی است؛ لذا علاوه بر تیزبینی در مواجهه با دشمن، آنچه باید مدنظر قرار گیرد، متوازن کردن سیاست خارجی و دیپلماسی از یک‌سو و قوی‌تر شدن پایه‌های اقتصادی از سوی دیگر است؛ چراکه از قدیم‌الایام گفته‌اند برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی؛ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است. 🔸 : یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
آغازی برای حل بحران غذایی در جهان 🔶 روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافق‌نامه‌ای را در راستای حل بحران جهانی غلات امضا کردند. بر اساس این توافق نامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چورنومورسک » و «یوژنه » که محل صادرات غلات خواهند بود، در اختیار طرف اوکراینی خواهد بود. مدت این توافق نامه ۱۲۰ روزه و قابل تمدید است. 🔹 در صورت اجرای این توافق‌نامه بیش از ۲۰ میلیون تن غلات از جنوب اوکراین صادر می‌شود که می‌تواند به کاهش بحران غذا و قیمت مواد غذایی در جهان کمک کند. به نظر می‌رسد این توافق‌نامه گام نخست برای حل بحران غذایی در جهان خواهد بود. 🔸 با توجه به این که روسیه و اوکراین نقش مهمی در تأمین محصولات غذایی استراتژیک مانند گندم ، ذرت و روغن‌های خوراکی دارند، لذا این توافق‌نامه می‌تواند راه را برای از سرگیری صادرات این محصولات از طریق بنادر اوکراین در دریای سیاه و از آن‌جا به دریای مدیترانه و سایر نقاط جهان هموار کند. 🔹 پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۱ با توجه به درگیری‌ها در نقاط ساحلی اوکراین مانند بندر ماریوپل و نیز تنش‌های نظامی بین دو طرف در سواحل شمالی دریای سیاه، عملا امکان صادرات محصولات غذایی از طریق اوکراین به صفر رسیده بود. ضمن این‌که تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه به انحای مختلف موجب کاهش صادرات این محصولات استراتژیک از جانب این کشور شده و همین مسئله باعث شکل‌گیری معضل مهمی یعنی بحران غذایی در جهان شد. 🔸 بیش از ۵۰ کشور جهان برای گندم خود به روسیه و اوکراین وابسته هستند. کمبود یا افزایش هزینه گندم به معنای تأثیر بر مواد غذایی ضروری مانند نان، ماکارونی و غلات است. 🔹 با تشدید بحران اوکراین و تلاش کشورهای جهان برای یافتن تأمین‌کنندگان مختلف، قیمت‌ بسیاری از انواع مواد غذایی در حال افزایش است. در این راستا سازمان ملل بار‌ها درباره بحران غذایی به دلیل کمبود غلات هشدار داده و کشور‌های غربی نیز بدون اشاره به تأثیر اقدامات منفی خود در این زمینه، روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات اوکراین به بازار‌های جهانی متهم کرده‌اند. اما مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. در عین حال مقامات کی‌یف خود موانع زیادی برای صادرات غلات به کشور‌های دیگر ایجاد کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به آتش زدن غلات در بندر ماریوپل و کارگذاشتن مین‌های دریایی در دریای سیاه از سوی نیروهای اوکراینی اشاره کرد. 🔸 با این حال، پروجکت سیندیکت به نقل از رومن لشچنکو، وزیر کشاورزی پیشین اوکراین می‌نویسد: سطح زیر کشت اوکراین در سال ۲۰۲۲ کمتر از نصف سطح زیر کشت در سال ۲۰۲۱ است و این یعنی حتی با پایان جنگ در همین لحظه نیز جهان در سال آینده با مشکلات بسیار زیادی در تأمین مواد غذایی دست و پنجه نرم خواهد کرد، چرا که برای آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی به منظور کشت دوباره، ترمیم سیلوها و بازسازی کارخانه‌ها سال‌ها زمان لازم است. 🔸 : سیدرضا میرطاهر 🆔 @tahlil_shjr
فرهنگ ایثار و شهادت.pdf
1.34M
⬛️ فرهنگ ایثار و شهادت ▪️قیام، مجاهدت و شهادتی که از همیشه تاریخ باارزش‌تر است ▪️زنده شدن رسم شهادت با نظام اسلامی ▪️در میدان ماندن با روحیه شهادت‌طلبی ▪️امروز باید راه شهدا را ادامه دهیم ▪️دو موضع‌گیری و حرکت زیبا از شهیدان در مقابل خدا و دشمنان خدا ▪️ملت‌هایی که مجاهدت کنند، خداوند به آن‌‌ها همه چیز می‌دهد ▪️نگاه از ابعاد مختلف به پدیده شهادت ▪️نیروی ایمان رزمندگان عامل انجام کارهای بزرگ ▪️کمتر نبودن عظمت خانواده شهدا از عظمت خود شهیدان ▪️شهادت، نعمت و هدیه‌ای که خداوند آسان به نمی‌دهد ▪️ادامه دادن راه شهدا به معنای گرامیداشتن یاد آن‌ها ▪️سه نکته برجسته در شهدا ▪️بقای انقلاب اسلامی در گرو خون شهیدان ▪️ 🆔 @tahlil_shjr
اولین بستر پرداخت جهانی در کشور 🔶 به‌زودی اولین سیستم گسترده پرداخت جهانی در کشورمان به‌صورت رسمی خدمات خود را عرضه خواهد کرد؛ این خبری بود که اوایل مردادماه، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه رسانه‌ای کرد و از توافق‌ برای استفاده از کارت‌بانکی «میر» روسیه که نسخه روسی مستر ویزا و مستر کارت است، سخن گفت. 🔷 گزاره‌های تحلیلی 🔹 استفاده واشنگتن از دلار به‌عنوان یک سلاح سیاسی- اقتصادی برای تقابل با دولت‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر کاهش نسبت بدهی دولت آمریکا به gdp این کشور که ناشی از چاپ دلار بدون پشتوانه است، سبب گردیده تا اعتماد جهانی نسبت به این ارز در پایین‌ترین سطح خود قرار گیرد و بر همین اساس، مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، میزان ذخایر دلار در سال ۲۰۰۰ از ۷۲ درصد به ۵۸ درصد در انتهای سال ۲۰۲۱ برسد. ازاین‌رو بسیاری از کشورها (حتی در اتحادیه اروپا) سعی در فاصله گرفتن از دلار، تنوع بخشیدن به پشتوانه‌های ارزی خود و استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه دارند. 🔹 بسیاری از کشورها بخصوص آن‌هایی که در یک بلوک تحریمی هستند، برای تسهیل تجارت و کاهش نقش دلار، به دنبال سازوکارهای مالی بر بستر ارزهای ملی هستند. پرداخته‌ای مالی در تجارت بین‌الملل می‌تواند بر بستر ویزا کارت یا مستر کارت باشند که مؤسسات متولی آن در ایالات‌متحده قرار دارند؛ اما واشنگتن چنین پرداخت‌هایی را در دولت‌های تحریمی خود ممنوع کرده است. از سال ۲۰۱۴، نسخه روسی این پرداخت‌ها در تجارت جهانی با نام MIR شروع به کار کرد و تاکنون در ۱۴ کشور به‌صورت رسمی و آزمایشی پذیرفته شده است. گسترش سریع پرداخت‌های میر در روسیه و فراتر از آن، تأکیدی بر شبکه پرداخت اوراسیا دارد که کاملاً مستقل از سیستم غربی است و دسترسی جهانی آن در حال افزایش است. 🔹 کارت میر را باید اولین سیستم گسترده پرداخت جهانی دانست که در ایران خدمات خود را به‌صورت رسمی عرضه خواهد کرد. نحوه استفاده از کارت میر این‌گونه است که گردشگر روس می‌تواند از کارت‌خوان‌های متصل به شبکه شتاب استفاده کند و مبلغ کالایی را که می‌خرد، پرداخت نماید و هم‌زمان مبلغ کالا که به فروشنده توسط بانک پرداخت می‌شود، از حساب خریدار به روبل کم می‌شود. البته یک کارمزدهایی هم از خریدار (گردشگر) دریافت می‌شود. همچنین دارنده کارت میر می‌تواند از دستگاه‌های خودپرداز، پول نقد به ریال دریافت کند که به روبل از حسابش کسر می‌شود. عمده مزایای این کارت در رشد و "توسعه گردشگری" و "تسهیل تجارت" است. 🔸 : علی محمدی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
ضرورت هوشیاری مقتدی صدر در تحولات داخلی عراق 🔶 عراق روزهای سخت و دشواری را سپری می‌کند. ده ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد و دولت جدید نه‌تنها تشکیل نشده است، بلکه بر اثر کشمکش‌ها و منازعات داخلی که بر اثر رفتارها و اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه مقتدی صدر به وجود آمده است، نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی از آینده سیاسی و دولت بعدی عراق ترسیم کرد. 🔸 واقعیات جاری در صحنه سیاسی و میدانی عراق نشان می‌دهد، تا این لحظه مقتدی صدر که جمعیت بزرگی را رهبری می‌کند و بازیگری منحصربه‌فرد در جامعه عراق است، از موانع اصلی تشکیل دولت در این کشور محسوب می‌شود. 🔸 مقتدی صدر که ۲۳ خرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از سیاست خداحافظی کرده است، در هفته‌های اخیر با صدور چند بیانیه نوشته، مواردی را مطرح کرده است که در فضای سیاسی کنونی عراق نه‌تنها کارآمد نیستند بلکه بر عمق و دامنه مشکلات موجود افزوده‌اند. 🔸 او در بیانیه‌ها و صحبت‌هایی که داشته بر روی نکات زیر تأکید کرده است: 1⃣ خواهان تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی عراق شده ولی نظام سیاسی مدنظر خویش را مطرح نکرده است. 2⃣ از حشدالشعبی و قبیله‌ها خواسته تا از اعتصاب هواداران در منطقه سبز، حمایت و در آن شرکت کنند. وی در یکی از آخرین توئیت‌های خود با بیان اینکه «این فرصتی بزرگ برای تغییر ریشه‌ای نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات است»، خطاب به ملت عراق اظهار داشته: «ای ملت آزاده و علاقه‌مند به اصلاحات، دموکراسی، حق شهروندی، قانون، استقلال، حاکمیت، اقتدار کشور و انحصار سلاح به دست دولتی قوی، همه شما مسئول هستید و در بوته آزمایش قرار دارید؛ یا عراقی سربلند میان کشورها یا عراقی سرسپرده که فاسدان و سرسپردگان و افراد دارای مطامع دنیایی بر آن حاکم‌اند و ایادی شرق و غرب هدایت آن را بر عهده دارند». 🔷 گزاره‌های تحلیلی 🔹 در اینکه مقتدی صدر متعلق به خاندانی اصیل، ریشه‌دار، مجاهد و ضداستکباری است و خود نیز در زمره یکی از شخصیت‌های مهم و بازیگران منحصربه‌فرد در تحولات داخلی عراق محسوب می‌شود که در مقاطع مختلف برای منافع ملی و مردمی عراق تلاش کرده است، شکی نیست. 🔹 بااین‌وجود، مقتدی صدر در شرایط کنونی که عراق در یک وضعیت گذار قرار دارد، جریانی را رهبری می‌کند که نظارت کافی به آن نداشته و به‌رغم داشتن جمعیت هوادار قابل‌توجه، تحلیل واقع‌بینانه‌ای از اوضاع داخلی عراق ندارد. این باعث شده که جریان صدر از انسجام و آموزش سیاسی لازم در مواجهه با پدیده‌های سیاسی و ... برخوردار نباشد. برای همین است که همه تیپ آدم از عناصر بعثی گرفته تا چپ‌ها و ملی‌گرایان و تکفیری‌ها به‌آسانی می‌توانند در صفوف این جریان در کف خیابان رخنه کرده و به نام صدر، مطالبات خود را فریاد زده و بر تشنج اوضاع در عراق بیفزایند. 🔹 مقتدی صدر باید دقت نظر کافی داشته باشد که مورد سوءاستفاده دشمنان داخلی و خارجی ملت عراق قرار نگیرد که بخواهند به نام او، عراق را در باتلاقی از بحران‌های پیچیده و درازمدت فرو ببرند. 🔸 بن‌بست سیاسی در خصوص تشکیل دولت جدید، عراق را وارد مرحله خطرناکی کرده که فرصت هرگونه آزمون‌وخطا را از آن گرفته است؛ وضعیتی که برای بدخواهان عراق به‌ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی بازیگران مخرب منطقه‌ای، یک فرصت مغتنم محسوب شده و بیشترین بهره را برای آنان به دنبال دارد. امروز هیچ‌چیز به اندازه وحدت جریان‌های شیعی برای عراق حائز اهمیت راهبردی نیست. این وحدت حتی مهم‌تر از تشکیل دولت است؛ چراکه مهم‌ترین متغیر مؤثر و کلیدی در تشکیل دولت جدید به شمار می‌رود. 🔸 : حمید خوش آیند، کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
خباثت دروغگو علیه مدافعان حرم 1️⃣ قسمت اول 🔸 کارنامه سیاسی میرحسین موسوی از خرداد ۸۸ تاکنون را می‌توان به مثابه مجموعه تمام گفتارها و رفتارهایی به حساب آورد که برای بدنام شدن یک عنصر خائن در تاریخ هر کشوری کافی است؛ فردی که در کوران حوادث و روشن شدن واقعیت‌هایی که در برخی برهه‌ها زیر سایه تردیدها دفن شده بودند به دست فراموشی سپرده شده، حالا مدتی است تلاش می‌کند با تقلاهای بیهوده و اظهارنظرهای توهین‌آمیز، موهوم و جنجالی و حمله به ارزش‌ها و مقدسات مردم ایران، نام خود را حتی به بدنامی هم که شده زنده نگه دارد. 🔹 مرد شماره یک فتنه ۸۸ که در چند سال اخیر حتی از سوی حامیان سابق خود نیز تحویل گرفته نمی‌شود و تبدیل به عنصری عبرت‌آموز در سپهر سیاسی کشور شده است، در جدیدترین اقدام خصمانه خود به بهانه تقریر مقدمه‌ای بر مجموعه بیانیه‌های سیاسی‌اش بر ترجمه عربی(!) بیانیه‌هایی که سال‌های ۸۸ و ۸۹ منتشر شده بود، زبان به هتاکی علیه شهدای مدافع حرم و تکرار ادعاهای سخیف و موهوم باز کرده است. 🔸 ادعاهای جدید موسوی فارغ از وجه توهین‌آمیزش نشان از عمق فاجعه‌بار و بلاهت‌آمیز درک این عنصر فتنه‌آفرین از معادلات منطقه‌ای دارد. او که روزی سعی می‌کرد خود را با برند «نخست‌وزیر» در فضای سیاسی کشور بازآفرینی کند و از این طریق به اعتبار سیاسی خود بیفزاید، در جدیدترین ادعاهایش به تکرار روایت رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های واداده عربی درباره حضور منطقه‌ای ایران در مواجهه با توطئه جریان تکفیری در بحران سوریه پرداخته است. 🔹 هرچند این نخستین باری نیست که عناد با جمهوری اسلامی باعث شده صدای داعش، جبهه‌النصره و باقی گروه‌های تکفیری از اردوگاه اصلاحات به گوش برسد اما صراحت لهجه اخیر وی را می‌توان تلاشی عامدانه برای نمایان ساختن اوج دنائت سیاسی جریان فتنه دانست. در حالی که با جنایات غیرانسانی گروه‌های تکفیری تحت حمایت غرب پرده از سیمای حقیقی توطئه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع عربی برای سوریه برداشته شده و عمق تیزبینی جبهه مقاومت در مواجهه با این توطئه روشن شده است، موسوی با تکرار ادعاهای منقضی شده‌ میزان جهل خود در فهم واقعیت‌های جهانی را بار دیگر به رخ همگان کشیده است. 🔸 موسوی در بخشی از متنی که سایت منتسب به وی منتشر کرده است با حمله به سیاست جریان مقاومت در جلوگیری از سقوط سوریه به دامن جریان تکفیری، جمهوری اسلامی ایران را عامل «پیدایش داعش، جنگ‌هاى قومى و قبیله‌اى در یمن و گرایش کشورهاى عربى به پیوند با اسرائیل» خوانده و در ادامه نوشته است: «مصیبت‌هاى ناشى از این اقدامات برای ایران و منطقه همه از یک خطاى بزرگ ریشه مى‌گرفت و آن دست بردن در مضمون حقیقى خواست ملت‌ها بود. مردم تشنه آنند که آزاد باشند و خود برگزینند، و این انتخاب آنان قطعا به نفع بشریت به طور عموم، با هر ایده و ایمانى، و به سود منافع ملى و حاکمیت مردم خواهد بود». 🔹 سردسته جریان اوباش و فتنه‌گران سال ۸۸ در ادامه گزافه‌گویی‌های خود در حمله به نظام و جبهه مقاومت، با توهین‌های سخیف و مشمئزکننده به شهدای مدافع حرم و سردار سرافراز شهید حاج‌حسین همدانی میزان حقد و کینه خود را به نیک‌نام‌ترین فرزندان این خاک نمایان ساخته تا در ایامی که تبدیل به یک مهره سوخته در عرصه سیاسی کشور شده است بار دیگر تمایلش را به اتخاذ مواضع ضدملی و ضدمذهبی هویدا کند. 🔸 ادامه دارد... 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عزت_ملی #تحلیل_کننده #جریان_های_سیاسی ✅ خباثت دروغگو علیه مدافعان حرم 1️⃣ قسمت اول 🔸 کارنامه س
خباثت دروغگو علیه مدافعان حرم 2️⃣ قسمت دوم - جهل یا خیانت؟ شاید هر دو! 🔸 مواضع و عملکرد میرحسین موسوی از فردای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ تاکنون تمثال کاملی از خیانت به منافع و مصالح ملی بوده است؛ چه زمانی که با به آشوب کشیدن پرمشارکت‌ترین انتخابات ادوار ریاست‌جمهوری عملا این سرمایه و فرصت سیاسی را تبدیل به یک تهدید تمام‌عیار کرد و با ایجاد یک گسل سیاسی و اجتماعی به تضعیف جمهوریت و انسجام ملی پرداخت و چه پس از آنکه همواره از هر فرصتی برای ضربه زدن به اقتدار ملی ایران استفاده کرد. 🔹 مواضع اخیر وی در خوش‌بینانه‌ترین حالت نشان از جهل سیاسی جریان غرب‌گرایی دارد که با گذشت ۱۰ سال از توطئه جریانات تکفیری کماکان به همصدایی با آنان می‌پردازد و در حالت بدبینانه نیز گویای این است که موسوی به عنوان نماد رادیکالیسم اصلاحات با علم به واقعیت‌های بیرونی ابایی از به جان خریدن ننگ همسویی با دشمنان ایران برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ندارد. 🔸 موسوی در حالی در بخشی از متن منتشر شده از «گناه بزرگ حکومت ما دست بردن در حقیقت معانی» سخن به زبان می‌آورد که مشی جریان فتنه در سال ۸۸ دقیقا تهی کردن مفاهیم از معنای حقیقی‌شان بوده است؛ چه در زمانی که با برند «نخست‌وزیر امام» به گفتمان و اصول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حمله می‌کرد و چه در مناسبت‌هایی که با وارونه کردن معنای‌شان روز قدس را تبدیل به مناسبتی برای حمله به «غزه و لبنان» و روز سیزدهم آبان به عنوان نماد استکبارستیزی ملت ایران را فرصتی برای مقابله با شعار «مرگ بر آمریکا» کرد. 🔹 اما شاید آشناترین اقدام جریان فتنه که با حمایت میرحسین موسوی نیز همراه بود مربوط به بهمن ۸۹ و همزمان با بیداری اسلامی و شروع انقلاب‌های منطقه‌ای علیه حکام مستبد و غرب‌گرای‌شان بود که با فراخوان راهپیمایی تمام اهتمام خود را معطوف به هم‌ردیف کردن جمهوری اسلامی با شرایط پساانقلابی مصر و تونس کرد. شاید حقد عجیب وی نسبت به شهدای مدافع حرم و جریان مقاومت را بتوان به ناکامی فتنه‌گران در این سناریو دانست. 🔸 موسوی جاهل یا خائن، با مواضع گستاخانه اخیرش بخوبی فهم وارونه خود و جریان فتنه را نسبت به توطئه‌های منطقه‌ای به اثبات رساند. از همین رو حمله وی به سرداران مقاومت را بیش و پیش از هر چیز باید در چارچوب زاویه‌ای که با منافع ملی کشورمان دارد مورد کنکاش و مداقه قرار داد؛ جریانی که برای نپذیرفتن شکست سیاسی خود و در تلاش برای تسخیر قدرت هیچ خط قرمزی مقابل خود نمی‌بیند و در این مسیر ابایی از همراه شدن با بدنام‌ترین عناصر طرد‌شده ضدانقلاب ندارد و سخیف‌ترین و بی‌شرمانه‌ترین صفات را نثار شهدای مدافع حرمی می‌کند که این روزها همه نسبت به درست بودن مسیری که در پیش گرفته‌اند شهادت می‌دهند. 🔸 ادامه دارد... 🆔 @tahlil_shjr