#عزت_ملی
#مهار_تورم_رشد_تولید
#حقوق_بشر #تحریم #برجام
✅ چرا اکتبر 2023 مهم است؟
🔶 اکتبر 2023 (مهرماه 1402) ماهی است که 8 سال پیش در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تاریخ انقضای محدودیتهای مربوط به موشکهای بالستیک ایران تعیین گردید. این قطعنامه پس از تأیید مفاد برجام از طرفین میخواهد تا بر اجرای کامل آن پایبند باشند، موضوعی که با خروج زود هنگام آمریکا از برجام در ادامه روند خود با چالش جدی مواجه شد.
🔸علیرغم اینکه روند توافق برجام آنطور که در قطعنامه 2231 تعیین شده بود به پیش نرفت با این حال تاریخ اعلام شده برای پایان بخشیدن به محدودیتهای برنامه موشکی ایران تروئیکای اروپایی را به شدت نگران ساخته است چرا که میتواند مبنایی قانونی برای ایران در جهت گسترش برنامه موشکی فوق پیشرفتهاش فراهم آورد خاصه اینکه این تاریخ (اکتبر 2023) به کشورهای مختلف دنیا این اجازه را میدهد تا همکاری خود با ایران را زمینه موشکی و تسلیحاتی گسترش دهند و طبیعتا این موضوعی نیست که به مذاق جهان غرب خوش بیاید.
🔶 اما این نگرانی برای غرب آنجایی دو چندان میشود که پس از ماه اکتبر احیانا ایران بخواهد موشکهایش را در ویترین فروش تسلیحات قرار دهد، موشکهایی متنوع و فوق پیشرفته که میتواند مشتریان زیادی را به خصوص در منطقه به خود جذب نماید و یک فصل جدیدی در فروش تسلیحات نظامی آغاز کند. البته نگرانی اروپا در قبال ایران به همین مقدار ختم نمیشود، شاید بهتر است بگوییم آنها عصبانیاند و این عصبانیت بیدلیل نیست.
🔸تروئیکای اروپا چه قبل از توافق برجام و چه پس از آن همه تلاش خود را به کار گرفتند تا به زعم خود جمهوری اسلامی را به بنبست بکشانند، تحریمهای همهجانبه، حمایت از گروههای مخالف ایران، دمیدن در تنور از ناآرامیها پمپاژ ناامیدی، سوءاستفاده از حقوق بشر و... برای اینکه مانع از قدرتیابی ایران شوند اما به قول این ضربالمثل اروپایی که «ظاهر اغلب آن طور که به نظر میرسد نیست.»
🔶 اکنون تروئیکای اروپا احساس میکند پس سالها تلاش و صرف هزینهای بسیار نه تنها توانسته از قدرت ایران بکاهد بلکه روزبهروز بر تواناییهای نظامی آن افزوده شده، از گروههای مقاومت حمایت کرده، قدرتهای شرقی را در کنار خود نگه داشته و در حال گسترش مراودات با سایر کشورهای منطقه است، علاوه بر این ناآرامیهای داخلی را مهار و در حال تلاش برای افزایش تولید و مهار تورم است و این به هیچوجه برای اروپا مطلوب نیست. همه سر و صدای این روزهای آنان برخواسته از این موضوعات است.
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#معنویت_و_اخلاق
#اقتصاد #مرزبندی_با_دشمن
#هویت #انقلاب_اسلامی
✅ جاودانگی اسلام به برکت عاشورا
🆔 @tahlil_shjr
خط حزب الله_ ۴۰۲.pdf
2.18M
#ولایت_فقیه
#نشریه #خط_حزب_الله
#معنویت_و_اخلاق
#اقتصاد #مرزبندی_با_دشمن
#هویت #انقلاب_اسلامی
✅ جاودانگی اسلام به برکت عاشورا
🔸خط حزبالله به مناسبت ایام محرم، نگاهی به ثمرات و نتایج قیام اباعبدالله الحسین علیهالسلام در مرور بیانات رهبر انقلاب اسلامی داشته است.
🔶 سخن هفته این شماره خطحزبالله با عنوان «هویت دینی و ملی، رمز پیشرفت و پیروزی» به این پرسش پاسخ داده است که راز نقشه دشمنان در تخریب گسترده هویت ملی ایرانیان چیست؟
🌷شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر شهید اروپایی دفاع مقدس، کمال کورسل تقدیم میشود.
🔸 خط حزبالله؛ شماره ۴۰۲
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#اشتغال #رسانه
#تحریم #بودجه
✅ تحلیلی بر آمار اشتغال کشور
🔶 خبر صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهبود وضعیت اشتغال در کشور خبری بود که مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
🔰گزاره خبری:
🔸بر اساس دادههای مرکز آمار ایران و همچنین منطبق بر مصاحبه متولیان امور اقتصادی در کشور، نرخ بیکاری در بهار سال جاری به 8/2 درصد رسیده است که کاهش یک واحد درصدی را نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) نشان میدهد. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1401) 0/3 درصد افزایش یافته است.
🔰گزاره تحلیلی:
🔸موضوع مهم اینکه آمار بازار کار قبل از اینکه نمایانگر وضعیت کمّی اشتغال در اقتصاد باشد، بیانگر درستی یا نادرستی سیاستهای حکمران اقتصاد در جهت نیل به رشد اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه است. در واقع یکی از حلقههای اولیه که بازخورد سیاستهای اقتصادی دولت میباشد، دادههای مربوط به بازار کار است.
🔶 نکته دیگر اینکه نرخ بیکاری به تنهایی نمیتواند تحلیل واقعی از بازار کار به ما ارائه دهد و باید همزمان با نرخ اشتغال و نرخ مشارکت تحلیل شوند. بهترین وضعیت زمانی خواهد بود که نرخ بیکاری کاهش و در عین حال نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ اشتغال افزایشی باشد. نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است.
🔸کاهش نرخ بیکاری در سالهای گذشته و تغییرات نرخ مشارکت، بیش از آنکه ثمره ایجاد اشتغال جدید باشد، نتیجه انصراف جمعیت فعال اقتصادی از حضور در بازار کار و خروج آنها از چرخه فعالیت اقتصادی به دلیل کرونا، فشار تحریمها و ضعف در مدیریت داخلی میباشد. در واقع علت تکرقمی شدن نرخ بیکاری در سالهای گذشته، کاهش جمعیت بیکار و اضافه شدن آنها به جمعیت غیرفعال بوده است.
🔶 تحلیل دادههای آماری نیز که از گزارشهای مرکز آمار استخراج شده نشان میدهد از سال 1397 تا 1400 حدود 3 میلیون و 300 هزار نفر به جمع افراد «غیرفعال» افزوده شدهاند؛ همچنین حدود 900 هزار نفر از جمعیت بیکار کاسته شده است. علاوه بر این جمعیت شاغلان کشور حدود 400 هزار نفر کم شده است.
🔸این ارقام نشان میدهد کاهش نرخ بیکاری نه به دلیل تبدیل بیکار به شاغل؛ بلکه به دلیل تبدیل شاغلان و بیکاران به جمیعت غیرفعال (خروج بیکاران و شاغلان از بازار کار) بوده است. با این حال از سال 1400 تا بهار 1402 کاهش نرخ بیکاری با افزایش نسبی جمعیت شاغلان همراه بوده است.
🔶 طبق اعلام مرکز آمار، جمعیت شاغلان از سال 1400 تا بهار 1402 حدود 900 هزار نفر افزایش یافته و در مقابل جمعیت بیکاران حدود 210 هزار نفر کاهش یافته است. این موضوع نشان میدهد کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم برخلاف سالهای گذشته که ناشی از خروج نیروی کار از بازار کار بوده، برآمده از افزایش اشتغال بوده است.
🔸منطبق بر دادهها و آمارهای مربوطه، کاهش نرخ بیکاری از سال 1397 تا 1400 توأم با کاهش نرخ مشارکت بوده است که نشان از کاهش افراد حاضر در زنجیره تولید دارد. از سال 1400 به بعد که نرخ بیکاری کاهش یافته، همزمان نرخ مشارکت نیز بالا میرود که نشان از بهبود وضعیت بازار کار و حضور افراد بیشتر در زنجیره تولید است. به نظر میرسد رشد بخش صنعت و معدن در سال 1401 و احتمالا ادامه آن در بهار 1402، همچنین وضعیت روند مثبت تشکیل سرمایه در کشور، تحقق 105 درصدی بودجه عمرانی و طرحهای حمایتی دولت در اشتغال از جمله عوامل مؤثر بر روند بازار کار باشد.
🔸 #به_قلم_اساتید:علی محمدی
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#مسئله_محوری
#مسکن
✅ پایان کلاهبرداری و دادرسی در حوزه املاک با اعتبارزدایی از قولنامهها
🔶 به گفته کارشناسان بازار مسکن و کارشناسان حقوقی آنچه رهبر معظم انقلاب در خصوص اعتبارزدایی از اسناد عادی مثل قولنامهها بیان کردند موضوع مهمی است که سالهاست دغدغه کارشناسان است و قوه قضاییه چرا که بخش زیادی از پروندههای محاکم و دادگستری ناشی از موضوعاتی در بخش املاک و مستغلات است که متاسفانه منجر به زیان بخشی از مردمی میشود که به دلیل بلاتکلیفی تمامی دارایی و پس انداز خود را از دست میدهند به این خاطر رسمیت بخشیدن قانون به اسناد موضوع بسیار حائز اهمیتی است.
🔶 در بحث اعتبارزدایی از اسناد عادی برای نشان دادن اهمیت دنبال کردن این موضوع میتوان به چند مورد اشاره کرد که نشان دهد اسناد غیر معتبر تا چه حد زیانهای بزرگی به گروههای مختلف مردم و به کشور وارد کرده است. در تعارض بین اسناد عادی و اسناد رسمی، همواره اسناد رسمی دارای اعتبار بودهاند، اما در گذشته تقدم زمانی بود که مالکیت یا صحت معاملات افراد را مشخص میکرد.به این معنا که در گذشته اگر من دارای یک سند رسمی بودم و ملکی را خریداری کرده بودم اگر فرد دیگری مدعی میشد که از فروشنده ملک را در تاریخی قبل از سند رسمی خریداری کرده سند ابطال میگردید و ملک در صورت برررسی ادعا به مالکیت فرد ثالث در میآمد. مساله به این جا ختم میگردید که در نهایت شخص زیان دیده شکایت فروش اموال غیر انجام میداد و سند رسمی ابطال میگردید. در این حالت پرونده قضایی به وجود میآمد و زمینخواری، کلاهبرداری و فروش اموال غیر شکل میگرفت که در نهایت به قوه قضاییه و کش و قوس شکایت و بررسیهای معمول در دستگاه قضا ختم میگردید.
🔶 دادرسیهایی که در دستگاه قضا صورت میگرفت به این خاطر بود که هر نوع نقل و انتقال یا اجاره یا واگذاری سرقفلی مسائل دیگری را مالک با امضای دو شاهد بدون اینکه در جای رسمی مورد ثبت قرار دهد انجام میداد و به تبع این روال معاملهای صورت میگرفت و به یک سند عادی تبدیل میشد، این روند لزوماً حتی میتوانست خارج از صنف مشاورین املاک قرار بگیرد، حتی با یک دست نوشته بین دو نفر.
🔶 قطع به یقین روال ثبت اسنادی که در قدیم بعضاً دنبال میشد که از آن به عنوان قولنامه یاد میکنیم، پیامدهای فسادزای زیادی به دنبال داشت، به این خاطر مصلحتاندیشی در این موضوع مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید کردند که اعتبارزدایی از اسناد عادی در برابر اسناد رسمی صورت بگیرد.
🔶 اگر تعارضی بین یک سند عادی و یک سند رسمی شکل بگیرد فارغ از تقدم زمانی که حق با کیست و چه اتفاقی میافتد اولویت یا مالکیت سند رسمی به قوت خود باقی میماند این باعث میشود افراد اگر که در آینده معاملهای انجام دادند و مبایعهنامه و قولنامهای نوشتند باید در مراجع و سامانهها ثبت شود تا بتوانند از ثبت صورت گرفته استفاده کنند تا سندیت مورد خدشه قرار نگیرد.
🔶 مساله اعتبارزدایی که در خصوص بحث اسناد عادی اتفاق بیفتد منجر به آن میشود که در طول زمان افرادی که دارای سندهای عادی هستند به این سمت سوق پیدا کنند که آنها را تبدیل به اسناد رسمی کنند. بیشک بعد از تحقق این موضوع شاهد اثراتی مثل ساماندهی، شفافیت و کاهش تخلفات در حوزه املاک و مستغلات خواهیم بود.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: فرهاد بیضایی؛ کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#اقتصاد #واردات
✅ کدام فرمول به حل چالشهای بازار خودروی کشور کمک میکند؟
🔶 یکی از اخبار مثبتی که طی روزهای گذشته زمینهساز کاهش نرخ خودرو شد، خبر تصویب واردات خودروی کارکرده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. حال این پرسش مطرح میشود که آیا واردات خودرو میتواند جانی دوباره به صنعت خودرو برای افتادن در مسیر رقابت و خروج از انحصار بدهد؟ موضوعی که حتی رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن انتقاد دارند و خواستار افزایش کیفیت، کمیت و رعایت حقوق مصرفکنندگان حقیقی هستند.
🔶 آیا واردات میتواند به بازار خودروی ایران و کاهش قیمتها به نفع مصرفکننده واقعی سامان دهد؟ مسئله مهم این است که در ابتدای امر باید ببینیم چه زمانی خودروی خارجی وارد کشور میشود، چون از سال گذشته تاکنون بارها درباره این موضوع صحبت شده است. زمانی میتوانیم درباره کاهش نرخ خودرو بر اثر واردات خودروی خارجی صحبت کنیم که خودرویی وارد کشور شود.
🔶 آیا واردات خودروی خارجی منجر به از بین رفتن انحصار موجود در دست دو خودروساز اصلی میشود؟ برای شکستن انحصار دو خودروساز بزرگ باید کارهای گوناگونی صورت بگیرد؛ چراکه پر واضح و مسلم است که بازار خودروی ایران در انحصار دو خودروساز یعنی ایرانخودرو و سایپاست؛ خودروسازانی که قطعاً میانه خوبی با واردات ندارند. به همین دلیل باید ببینیم وارداتی که صورت میگیرد در چه اندازه و تعدادی خواهد بود؟ قیمتها چگونه است که آن زمان بتوانیم از شکستن انحصار خودروسازان داخلی و باز شدن فضا برای رقابت بیشتر در این صنعت به درستی سخن بگوییم و پیشبینی کنیم. برخی بر این باورند که نباید خودروی خارجی اعم از نو یا کارکرده وارد کشور شود؛ چراکه واردات خودروی خارجی منجر به زیان این صنعت و عدم رشد صنعت میشود، به همین دلیل تلاش میکنند درهای کشور را به روی واردات ببندند تا به زعم آنها صنعت خودروسازی داخلی رشد کند.
🔶 اما از آن سو عدهای معتقدند با باز گذاشتن درها و ایجاد رقابت بین خودروساز داخلی و خودروساز خارجی، قطع به یقین خودروساز داخلی رشد میکند، البته لازم به ذکر است که این موارد یعنی آنچه مورد نظر موافق یا مخالف واردات است، از فرمول خاصی تبعیت نمیکند؛ چراکه در عمل مشخص میشود، یعنی اگر دروازههای کشور را به روی خودروی خارجی میبندیم، باید به این شرط بسته باشد که خودروساز داخلی بتواند تمام نیاز بازار را آن هم با کیفیت و مشابه تولیدات خارجی تأمین کند.
🔶 وقتی میخواهیم با کشورهای دیگر تجارت کنیم باید ببینیم در چه چیزی مزیت مطلق یا نسبی داریم. اگر میخواهیم در کشور را به روی واردات ببندیم، باید منافع خود را در نظر بگیریم که آیا در این صورت منافع تجاری ما حفظ میشود و مردم از این موضوع متضرر نمیشوند؟
🔶 اگر میتوانیم در داخل نیاز کشور را به خوبی تأمین کنیم و مردم را از قیمت و کیفیت خودرو راضی نگه داریم، قطعاً نباید وارداتی داشته باشیم، به ویژه در تعداد بالا، چراکه به کاهش تولید و از بین بردن اشتغال منتهی میشود. وقتی استعداد تولید خودروی با کیفیت را داریم که با خودروی خارجی رقابت میکند، باید به اندازهای خودروی خارجی با تعرفههای بالا وارد کنیم که دارندگان ثروت خریدار این خودروها باشند؛ چراکه عموم مردم از کیفیت خودروی داخلی و قیمت آن راضی هستند.
🔶 در تمام دنیا روی خودروی خارجی که این احتمال داده میشود وارداتش به زیان تولید ملی باشد، تعرفههای بالا میبندند، بعداً اگر تصمیم بگیرند واردات را ممنوع میکنند، درحالی که ما برعکس عمل کردیم اول ممنوع کردیم، بعد تعرفهگذاری میکنیم.
وقتی ممنوع میکنی نمیدانی صد را برداری چه اتفاقی میافتد. این الفبای کار است، هنوز فرصتی پیش نیامده که در اینباره بحث منطقی کنیم که وقتی ممنوع میکنیم، رفتارهای اشتباه متعاقب آن رفتار یکییکی دامنگیر ما میشود؛ بنابراین الان نمیدانیم چقدر تقاضا پشت درهای کشور برای واردات خودروی خارجی است. هنوز نمیدانیم چه بخشی از تقاضا برای خودروی خارجی نیاز سوداگری و واقعی است! پس اینجا باز هم تولیدکننده ایرانی که در طول این سالها نتوانست بازار را به درستی تامین و مدیریت کند، زیر سوال میرود؛ چراکه تولید کم و قطرهچکانی و پیدا شدن بازارهای مختلف و مسائلی مثل ثبتنام و قرعهکشی این بازار را به چالش کشانده و نشان داده بخشی از ثبتنامکنندهها یا خریداران خودرو با قیمت دولتی متقاضی واقعی نیستند.
🔸 #به_قلم_اساتید:آلبرت بغزیان؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه
🆔 @tahlil_shjr
جمعی از خانوادههای شهدا با رهبر انقلاب دیدار کردند.pdf
67.3K
#ولایت_فقیه
#معنویت_و_اخلاق
#سبک_زندگی
#دفاع_مقدس #انقلاب_اسلامی
✅ شهدا سرنوشت ایران را عوض کردند
🔰 رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از خانوادههای شهدا:
🔶 شهیدان شما در یکی از حساسترین مقاطع تاریخ کشور، سرنوشت کشور را عوض کردند. انقلاب اسلامی رخ داد تا کشور را که داشت به سرعت به سمت درهی انحطاط اخلاقی و دینی و سیاسی پیش میرفت حفظ کند و حفظ کرد، بعد دشمن حملهی نظامی کرد، این جوانها بودند که رفتند ایستادند هشت سال مقاومت کردند، کشور را نجات دادند.
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#مرزبندی_با_دشمن
✅ صبر مردم بیانتها نیست!
🔶 ترور اولین و آخرین روش معاندین برای مقابله با جمهوری اسلامی بوده و هست، گاه این ترور جان افراد را هدف قرار میدهد، گاه تفکر، عقیده و آبروی آنها را و گاه همه اینها را.
🔸برخلاف تصور عمومی که تروریستها با چهرههای خشن و با جلیقههای انتحاری تصویر میشود در واقعیت تروریستهای اصلی با چهرههایی موجه، شیک و مجلسی و حتی گاهی با سیمایی مذهبی و عالمگونه در پناه مصونیتهای حقوقی و عناوین دهن پر کن پنهان شده و هدایت جریان ترور را بر عهده دارند، به واقع تروریستهای مسلح پیاده نظام و مجری بخش خشونتآمیز سناریوهای طراحی شده توسط اینها هستند.
🔶 نمونه بارز این مورد را میتوان در واقعه روز شنبه زاهدان دید، آن چیزی که اتفاق افتاد و طی آن دو حافظ امنیت فراجا شهید و تعدادی از تروریستها کشته شدند حاصل فعالیت کسانی است که گرچه خود سهم بزرگی در عقبماندگی و بیعدالتی در آن مناطق دارند اما در لوای دلسوزی به شکل عوامفریبانهای همسو با تروریستهای خارجی چهل جمعه است که در تنور ناآرامیها دمیده و بر طبل برادرکشی میکوبند.
🔸این افراد تریبونی را که به اعتبار ملت به دست آوردهاند به سلاحی علیه آنها تبدیل نمودهاند و به جای کمک به حل مسائل مردم دائما در تلاشند تا با تکرار ادعاهای پوچ و تحریک و تهییج افکار عمومی دایره اختلافات را به کف خیابان و در میان مردم بکشانند، موضوعی که تنها جز خشونت و نا امنی تاکنون رهآوردی برای مردم آسیب دیده آن مناطق نداشته است. ظاهرا هر اندازه حاکمیت و مردم صبوری به خرج میدهند تا بلکه این افراد به مسیر عقلانیت باز گردند متأسفانه مرغ منطق آنها یک پا دارد و همچنان مصرانه بر طریق تقابل و خشونت گام بر میدارند. به نظر میرسد این اشخاص یا این صبر را برداشت به ضعف نموده و یا اینکه قصد سوءاستفاده از این فضای صبورانه را دارند وگرنه کیست که نداند که گفتوگوهای گرهگشا و تصمیمات عقلانی تنها در محیطی امن قابلیت شکلگیری و زمینه اجرایی دارد. این افراد باید بدانند این راهی که میروند جز اینکه آنان را از چشم مردم بیاندازد نتیجهای برایشان نخواهد داشت و قطعا صبر مردم نیز بیانتها نیست.
🔸 #به_قلم_اساتید:حسین حسینینژاد
🆔 @tahlil_shjr
#سیاستهای_کلی_نظام
#مرزبندی_با_دشمن
#انقلاب_اسلامی #تاریخ_اسلام
✅ آن چیزى که تصمیم گرفته شد -قطعنامه ۵٩٨- به هیچ وجه برگشت از شعارهاى اصولى ما نیست.
🔰 دشمن نمیتواند در اینجا ما را متّهم کند که ما از اصول خودمان برگشتیم؛ حاشا و کلّا.
🔶 انقلاب اسلامى و رهبرى عظیمالشّأن آن و مسئولین این انقلاب و این نظام با ذرّهذرّهى وجود خودشان و با لحظهلحظهى عمر خودشان از اصول انقلاب اسلامى و از روح آشتىناپذیرى این انقلاب با ابرقدرتها و مستکبران عالم حراست و دفاع خواهند کرد.
🔸در تاریخ ما هم یک بار دیگر [نظیر قطعنامه ۵٩٨] اتّفاق افتاد، در زمان پیغمبر در سال ششم هجرت. یعنى ١۴٠٢ سال قبل از این، رسول خدا با عدّهاى راه افتادند به قصد ورود به مکّه. خداى متعال به پیغمبر هم وعده داده بود، پیغمبر هم به مردم از قول خداوند گفته بود که ما وارد مکّه خواهیم شد. آمدند مسلمانها با امید اینکه وارد مکّه خواهند شد -در محلّى به نام حدیبیه- دشمن راه آنها را سد کرد، مانع از حرکت آنها شد؛ میخواستند حمله کنند، آنها را قتل عام کنند، از بین ببرند. خداى متعال مسلمین و بندگان خودش را حفظ کرد و قضیّه منتهى شد به نوشتن یک صلحنامه، که به «صلح حدیبیّه» معروف است. وقتى که صلحنامه را مینوشتند، پیغمبر نام خودش را که به امیرالمؤمنین فرمود نوشت، بعد از آن کلمه «رسولاللّه» را نوشت. آنها اعتراض کردند، گفتند ما به رسولاللّه بودن تو اعتقادى نداریم.
🔸پیغمبر گفت: بسیار خوب، این کلمه را پاک کن. امیرالمؤمنین عرض کرد یا رسولاللّه! من دلم نمىآید کلمهى رسولاللّه را پاک کنم. پیغمبر فرمود بده من خودم پاک کنم؛ گرفت کاغذ را از امیرالمؤمنین، آنجایى که رسولاللّه نوشته بود، با دست مبارک خودش آن را پاک کرد. پیغمبر این صلحنامه را با کلمهى «بسم الله الرّحمن الرّحیم» شروع کرد که شعار اسلامى است، آنها گفتند ما قبول نداریم؛ ما این رحمانى که تو میگویى، نمىشناسیم؛ بنویسید «بسمک اللّهمّ»؛ همان شعارى که مشرکین و کفّار قریش داشتند.
🔸پیغمبر فرمود بسیار خوب، «بسماللّه» ننویسید، بنویسید «بسمک اللّهمّ». آن چنان وضعیّتى پیش آمد که اوّلاً همهى مسلمانها دچار تعجّب شدند. یک عدّه از مسلمانهای داغ و تند فریادشان بلند شد که یا رسولاللّه! چه کار دارى میکنى؟ مگر ما حق نیستیم؟ مگر اینها باطل نیستند؟ این چه جور تصمیم و روشى است که شما در پیش گرفتید؟
🔸یک نفرى هم از سرشناسهاى مسلمانها گفت من حتّى در پیغمبرىِ پیغمبر در آن روز شک کردم! آن روز میدانید خداى متعال از این حادثه در قرآن به چه تعبیرى یاد کرده؟ این آیهى معروف و آیات اوّل سورهى «اِنّا فَتَحنا» که میفرماید: اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا، راجع به همین #صلح است.
🔸این فتح مبینى که در قرآن یادآورى شده، این فتح مبین جنگ بدر و حنین و اُحد و احزاب نیست؛ #صلح_حدیبیّه است. اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا؛ ما فتح آشکارى را براى تو تدارک دیدیم. آن وقت مسلمانها نمیفهمیدند. همین آیهاى که در اوّل خطبهى اوّل خواندم، این مطلب را بیان میکند: فَعَلِمَ مالَم تَعلَموا؛ خدا چیزى را میدانست که شما نمیدانستید. پیغمبر فرمود صبر کنید، تحمّل کنید، نتیجه معلوم خواهد شد.
🔸در تاریخ اسلام مینویسند برکاتى که بر صلح حدیبیّه مترتّب شد، بر هیچ جنگى از جنگهاى پیغمبر مترتّب نشده بود. شش سال پیغمبر تا آن تاریخ با کفّار قریش جنگیده بود و این صلح حدیبیّه به معناى #نفى_جنگ_بدر و اُحد نبود. در جنگهاى قبل از صلح حدیبیّه یک جا پیغمبر بهطور مطلق فاتح شده بود، مثل بدر؛ یکجا پیغمبر شکست خورده بود، مثل اُحد؛ یک جا پیغمبر مورد محاصره قرار گرفته بود، مثل احزاب؛ یک جا به متارکه منتهى شده بود، مثل بعضى از جنگهاى دیگر؛ این جنگها سر جاى خودش بود.
🔶 صلح حدیبیّه به هیچ وجه شعار جنگ بدر و اُحد را تخطئه نمیکرد. پیغمبر شعار جنگ با کفّار و مشرکین را که پس نگرفته بود، موضع پیغمبر که تغییر نکرده بود امّا #مصلحت آن روز آن بود؛ همچنان که مصلحت جنگ بدر آن بود، مصلحت جنگ اُحد آن بود، مصلحت جنگ احزاب آن بود. این ریشهى تاریخى این کار است؛ ببینید که همه چیز در تاریخ اسلام منطبق با یک نظام منطقى و روشن در جاى خود گذاشته شده است. مسئله این است.
🔶 منبع؛ امام خامنه ای، خطبه نمازجمعه ٣١ تیر ١٣۶٧
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق
#رژیم_صهیونیستی #بصیرت
✅ وظيفه، بصيرت و امام
🔶 حيراني و سردرگمي آدمي در دنياي پرآشوب امروز که ميتوان آن را عصر هژموني رسانهها ناميد، گويا به وصفي جدايي ناپذير از خصوصيت دنياي مدرن امروز بدل گرديده است که راهي براي گريز از آن وجود ندارد. در اين سيطره غفلت، يافتن راه و سخن گفتن از "وظيفه" کلام فراموش شدهاي است که کمتر طرفدار دارد و آدميان ترجيح ميدهند غافلانه از آن بگذرند و آرامش گلخانهاي خود را با توجه به آن بر هم نريزند. اما وظيفهشناسي در سبک زندگي اسلامي و انقلابي، به مثابه دال کليدي، معنابخش و آغازگر تمامي رفتارهاست و گزينهاي رهاييبخش که آرامشت را بر هم ميريزد تا تو را به آرامشي متعالي و حقيقي برساند.
🔶 براي شناخت و يافتن وظيفه علم و تقوا دو شرط اساسي است، اما با پيچيده شدن اوضاع زمانه امکان تشخيص وظيفه دشوارتر شده، به نحوي که تکيه بر اين دو ناکافي مينماياند. اينجاست که کليد واژه "بصيرت" به عنوان رمز شناخت وظيفه مطرح ميگردد که بدون آن ترسيم مرزهاي وظيفه ممکن نخواهد بود. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در اين باره ميفرمايد: «آنچه مهم است اين است که (انسان) وظيفهي خودش را در هر برههاي از زمان تشخيص بدهد. اگر وظيفه تشخيص داده نشد، علم و تقوا و مانند اينها به درد نميخورد؛ يعني بجا مصرف نميشود. اگر علم داشته باشيم، تقوا هم داشته باشيم،حتّي شجاعت هم داشته باشيم، امّا: ندانيم وظيفه چيست، ندانيم موقعيت کدام است، ندانيم امروز مطالبهي خداي متعال و مطالبهي دين از ما در عرصهي اجتماع چيست، آن علم و تقوا و شجاعت و بقيهي خصوصيات مثبت اثر خودش را نميبخشد؛ و کارکرد لازم را نخواهد داشت. اين کلمهي «بصيرت» که ما دائم تکرار ميکنيم، معنايش اين است. يکي از مصاديق مهم بصيرت همين است که انسان بداند امروز چه نيازي در جامعه وجود دارد.»(16/6/95)
🔶 بصيرت اما خود مفهومي متعالي و وصفي از کمال عقلاني و نفساني است که دستيابي به آن داراي مقدمات و پيچيدگيهايي است. سوال اصلي آن است که بصيرت از چه طريقي حاصل ميشود؟ با کدام معيار و شاخصي ميتوان صاحب بصيرت را از غير آن تشخيص داد؟ آنچه در اين ميان محل توجه اين نوشتار است آن است که بصيرت با شناخت امام و تبعيت از آن ممکن خواهد بود. الگوي امت – امامت الگوي ممتاز تفکر شيعي است که راز رسيدن به سعادت و تامين حيات طيبه اخروي و دنيوي در گرو شکل گيري آن است. در اين الگوي عنصر بصيرت بخش امت، امام است. امام است که اولويتها و فوريتهاي جامعه را رصد و تعيين ميکند. امام است که با شناخت کامل از آرايش اردوگاه جبهه حق و باطل ميتواند وظايف مومنان را در زمانه خود آشکار سازد و از افتادن در دايره سردرگمي و تشويش ممانعت کند. امام با شناخت بضاعتها و استعدادها و توانمنديها، سنگيني وظايف را تقسيم ميکند. امام است که با تشويقها و لطفتها و مرحمتهايش، شور و ايمان و معنويت را در قلبها تزريق ميکند و جوانان و مومنان را مهياي حضور در ميدان عمل به تکليف و وظيفه ميگرداند. به واقع امام روح و گوهر و موتور حرکت در مسير کمال جامعه اسلامي است.
🔶 نگاهي گذرا به طول تاريخ هزار و چهارصد ساله تشيع مويد اين حقيقت است که شيعيان آنگاه که با تمام توان چشم بر لبان مطهر امام(ع) دوختهاند، توانستهاند از بحرانها و سردرگميها به سلامت بيرون آيند و آنگاه که در ملازمت و تبعيت کاهلي کردند، دچار انحراف و گمراهي شدند و اين تفسير اين کلام معصوم (ع) است که: «المتقدم لهم مارق، و المتاخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق»
🔶 در معرکه جاودانه کربلا نيز آنچه تجلي مييابد شناخت و انجام وظيفه با محوريت امام است. همه اصحاب عاشورايي بزرگمرداني هستند که اوج بصيرت را در پرتو امام شناسي يافته اند و همه آنهايي که در اردوگاه غير جمع آمده اند در شناخت امام حق و کسب بصيرت در پيروي و اطاعت از او به انحراف رفته اند. امروز و در زمانه ما که پيچيدگيهاي سياست و در هم آميخته شدن مرزهاي جبهه حق و باطل بيش از گذشته شده و دشمنان حقيقت و عدالت اعم از استکبار جهاني و صهيونيسم بينالملل، افکارعمومي جهانيان را متکي بر سلطه رسانههاي فراگير مديريت کرده و حتي اسلامهاي دروغين از الگوي سکولار و ليبرال تا الگوي تکفيري و داعشي را براي جامعه ما ترويج ميکنند، ضرورت رجوع به امام و رهبري جامعه بيش از پيش ضرورت مييابد.
🆔 @tahlil_shjr
#اقتصاد
#روابط_خارجی
#صادرات #ارز
✅ چرخش ترکیه به سمت کشورهای عربی حوزه خلیجفارس
🔰 قسمت اول
🔶 «رجب طیب اردوغان» رئیسجمهور ترکیه نخستین دور سفرهای منطقهای خود را پس از انتخاب مجدد به عنوان ریاستجمهوری به مقصد کشورهای عربی رقم زد. وی ابتدا به عربستان رفته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. کارشناسان هدف اصلی سفر اردوغان به عربستان، قطر و امارات را جذب منابع مالی و سرمایهگذاریهای خارجی برای خروج از بحران اقتصادی در ترکیه ارزیابی کردهاند؛ به ویژه در شرایطی که تورم این کشور روند صعودی یافته و ذخایر ارزی این کشور نسبت به سال گذشته ۷ برابر کاهش یافته است.
🔶 اردوغان در سخنانی قبل از سفر به عربستان نیز گفت که همکاریهای اقتصادی، محور اصلی این سفرها را تشکیل میدهد. در واقع اردوغان تأکید کرده که دستور کار اولیه آنکارا برای سفر به سه کشور ثروتمند حاشیه خلیجفارس، فعالیتهای تجاری و پروژههای سرمایهگذاری مشترک است؛ به طوری که علاوه بر جذب این سرمایهها در داخل ترکیه، برخی گزارشها حاکی از آن است که اردوغان قصد دارد ضمن عادیسازی روابط با بشار اسد، از سرمایه کشورهای عربی برای گرفتن دست بالا در بازسازی سوریه نیز استفاده کند.
🔶 همچنین در شرایطی که دولت ترکیه به تازگی اعلام کرده میزان صادرات این کشور در رکوردی بیسابقه به بیش از ۲ میلیارد دلار در روز رسیده، او قصد دارد در دور جدید ریاستجمهوری خود از مزیتهای اقتصادی ترکیه برای کسب درآمدهای ارزی به ویژه در میان اعراب خلیجفارس نهایت بهرهبرداری را انجام دهد.
🔶 شایان ذکر است روابط تجاری ترکیه با عربستان، امارات و قطر از ۱.۶ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار در طول ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است. به همین دلیل است که اردوغان در این سفرها بیش از ۲۰۰ فعال اقتصادی ترکیه را به همراه خود برده و درصدد توسعه این همکاریهاست. ثقل مسائل اقتصادی در حدی بود که اردوغان در جده یک خودروی برقی ساخت ترکیه را به ولیعهد سعودی هدیه داد و او اردوغان را با این خودرو به هتل محل اقامتش رساند.
🔶 اردوغان امیدوار است همزمان با توافقات سیاسی، امنیتی و نظامی، برخی قراردادهای زیرساختی را نیز برای شرکتهای ترکیهای در راستای طرح چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان به دست آورد؛ امری که گفته میشود در طول دو دهه گذشته تعداد پروژههای پیمانکاران ترکیهای افزایش قابل ملاحظهای یافته و با توجه به دو طرح عظیم شهر هوشمند «نئوم» و منطقه گردشگری «ساحل دریای سرخ»، قرار است صدها میلیارد دلار سرمایه دیگر نیز از سوی دولت سعودی به این طرحها اختصاص یابد.
🔶 از طرفی، بحث توافق دو کشور برای خرید پهپادهای ترکی «بایکار» از اهمیت زیادی برخوردار است. البته وزارت دفاع عربستان، جزئیات دقیقی از این توافق ارائه نکرده، اما گفته است که یک قرارداد با شرکت ترکیهای بایکار برای خرید پهپاد امضا کرده که هدف آن، تقویت بنیه دفاعی و نظامی ریاض است. آنکارا و ریاض قراردادهایی در زمینه سرمایهگذاری مستقیم، صنایع دفاعی، انرژی و ارتباطات به امضا رسانده و مدیرعامل شرکت پهپادسازی بایکار در پیامی توئیتری تصریح کرده است که توافق دوجانبه به منظور ارسال پهپادهای ترکیه به عربستان، بزرگترین قرارداد صادرات تسلیحات دفاعی و هوایی در تاریخ دو کشور به شمار میآید.
🔶 هرچند هدف اصلی سفر اردوغان به عربستان و دیگر کشورهای منطقه عمدتاً اقتصادی است؛ اما مسائل سیاسی هم در این سفر مطرح است. ضمن اینکه آنکارا و ریاض طی سالهای اخیر روابط خوبی با هم برقرار کردهاند؛ اما همچنان به دلیل همراهی و همکاری ترکیه با قطر، این روابط حساس است. عربستان میخواهد ترکیه از تعداد نیروهایش در کشورهای شورای همکاری خلیجفارس بکاهد و معتقد است برای ترمیم روابط به این تغییرات نیاز دارد.
🔸 #به_قلم_اساتید:فرزان شهیدی؛ کارشناس مسائل بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#انقلاب_اسلامی
#جهادتبیین #رسانه
✅ اسلام سیاسی
🔶 گروهی همواره تبلیغ میکنند که مراسم عزاداری را به سیاست آلوده نکنید. برخی از طرفداران این تفکر، شامل رسانههای معاند، سکولار و همچنین فرقه شیعه انگلیسی هستند که با آگاهی و هدف روشن در تلاش برای تحریف حقیقتند.
🔸 اما گروهی دیگر از روی جهل و بیاطلاعی این مطالب انحرافی را تکرار میکنند،لذا روی حرف ما با این عزیزان است. اسلام یک دین سیاسی است که تشکیل حکومت توسط پیامبر اسلام و انتخاب جانشین توسط ایشان از بارزترین شاخصههای آن است.
🔶 مقام معظم رهبری هم میفرمایند واقعهی غدیر صرفا بحث سیادت علیبنابیطالب نیست بلکه یک امر کاملا سیاسی است، چرا که آنچه ضامن اجرای احکام اسلامی است،تشکیل حکومت اسلامی بر اساس احکام قرآن میباشد.که اگر واقعهی غدیر دچار انحراف نمیشد،حاکمیت اسلامی هم دچار انحراف و خیانت نمیشد که در نهایت به جنایت عظیم عاشورا ختم گردد.
🔶 امام حسین (ع) هم در نامه خود به محمد حنفیه علت قیام و حرکت خود را احیای دین جد بزرگوارشان بیان مینمایند.لذا قیام ایشان نیز در ادامهی احیای حکومت اسلامی و امری کاملا سیاسی است.از همین منظر امام خمینی(ره) فرمودند:گریه ما بر اباعبدالله هم سیاسی است.پس برگزاری عزاداری حسینی یک امر احساسی و عاطفی نیست،گرچه عواطف و احساسات در آن نقش زیادی دارد.
🔶 عاشورا بر پایهی عقل،حماسه وعاطفه استوار است،لذا انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی بزرگ در جهان، مولود همین اندیشه امام حسین(ع) است، به فرموده امام راحل این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
🔸 #به_قلم_اساتید:مصطفی علیجانزاده
🆔 @tahlil_shjr