eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 شهیدان (نشسته) و (ایستاده) در حال دفاع از خود در دادگاه این دو شهید بزرگوار از حامیان نهضت امام خمینی ره بودند که بعد از ۱۵_خرداد دستگیر و در ۱۱ آبان ۴۲ به شهادت رسیدند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 شهیدان #طیب_حاج_رضایی (نشسته) و #حاج_اسماعیل_رضایی (ایستاده) در حال دفاع از خود در دادگاه این دو
🔹محمود فراهتی روایت می‌کند: شهید بزرگوار ، گذشته از همه علل و اسبابی که بدان اشاره می‌شود، شاگرد و عاشق آیت‌الله (رحمت‌الله علیه) بود. ایشان در زمره مبارزان پرآوازه تهران و منطقه بود. دراین‌باره خاطره‌ای نقل کنم. ایشان یک بار بر منبر، درباره قهوه‌خانه‌ای در میدان خراسان ــ که الان به فروشگاه لوازم خانگی تبدیل شده ــ انتقادی را مطرح می کند. صاحب این قهوه‌خانه یک تلویزیون ترانزیستوری خریده و روی یک بست چوبی قرار داده و آن را به دیوار زده بود و مردم می‌آمدند و به هوای خوردن چای، برنامه‌های نامناسب آن را تماشا می‌کردند. عمله‌ها و کارگرها هم، پشت شیشه قهوه‌خانه جمع می‌شدند! به آقای فومنی خبر دادند: آقا! چه نشسته‌اید که در محله شما، این وضع پیش آمده است! آشیخ جواد فومنی سر منبر گفت: «ای مردم! غیرت دینی شما کجا رفته؟ چرا باید در محله مومنین چنین کاری انجام بشود و...» آقای حاج حسین صالحی می‌گوید: پس از این سخنِ آقای فومنی، دیدم که حاج اسماعیل از جا بلند شد! من فهمیدم چه قصدی دارد و من هم بلند شدم و دو سه نفر دیگر هم با من راه افتادند که یک وقت به حاج اسماعیل رضایی صدمه‌ای نرسد؛ چون فهمیدیم آن‌طور که از جا بلند شد، قصدی دارد! می‌گوید: رفت داخل قهوه‌خانه، همه داشتند فیلم می‌دیدند، رفت تلویزیون را برداشت و محکم زد زمین و تلویزیون خرد شد! آن روزها قیمت تلویزیون 1500 تومان بود. فوری دست کرد توی جیبش و 1500 تومان به قهوه‌چی داد و 300 تومان هم روی آن گذاشت و گفت: «این هم برای اینکه دهانت را ببندی، جمعیت را متفرق کن بروند!» قهوه‌چی روی حرف حاجی حرفی نزد و شکایتی هم نکرد، ولی این خبر پیچید و مأموران کلانتری آمدند و حاج اسماعیل را گرفتند! پسر کوچک مرحوم فومنی می‌گفت: همه نشستیم توی مسجد و ختم چهارده‌هزار صلوات گرفتیم که حاج اسماعیل را آزاد کنند! خلاصه حاج اسماعیل را تا آخر شب آزاد کردند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ پس از سخنرانی و موضع‌گیری امام خمینی علیه ، علما و روحانیون اعلامیه‌هایی در محکوم کردن آن لایحه انتشار دادند و گویندگان مذهبی در منابر بر ضد دولت و مصونیت قضایی مستشاران آمریکایی در ایران سخنرانی‌های شدیدی ایراد کردند. در پی این حوادث، امام خمینی ره در تاریخ #۱۳_آبان ۴۳ به ترکیه تبعید شدند. تبعید حضرت امام موجی از اعتراضات از سوی علما و روحانیون به ویژه وعاظ تهرانی را در پی داشت که منجر به دستگیری تعدادی از آنها گردید. 📷در تصویر بالا جمعی از این روحانیون را می‌بینیم که در این جریان بازداشت شدند. اسامی برخی از حاضران در تصویر: ۳. آیت‌الله ۴. آیت‌الله ۵. ۹. ۱۱. ۱۲. ۱۵. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ربانی املشی ۲۲. مهدوی خراسانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨به مناسبت همزمانی سالگرد در ۱۲ آبان با چهلمین روز رحلت 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
✨به مناسبت همزمانی سالگرد #علامه_شعرانی در ۱۲ آبان با چهلمین روز رحلت #علامه_حسن_زاده_آملی 🕌 @tarik
🗓به مناسبت همزمانی سالگرد در ۱۲ آبان با چهلمین روز رحلت ✨علامه حسن‌زاده آملی می‌فرمود: 🔹آقای شعرانی ذوالفنون بودند. بنده هیچ یک از اساتیدم را به تبحر در فنون مثل ایشان ندیدم. یکی از کتاب‌های دوره شفا، علم موسیقی است. مرحوم آقای شعرانی، موسیقی هم می‌دانست. فرانسه را به اندازه عربی می‌دانست و مسلّط بود. ترکی خوب میدانست و تلفظ می‌کرد. انگلیسی‌اش خوب بود اما نه مثل فرانسه‌اش. عبری را می‌دانست. خودش به من می‌گفت که من عبری را پیش یک ملای یهودی خوانده‌ام. 🔸جناب علامه شعرانی در ادبیات، قلم توانایی داشت. فارسی را خیلی سنگین، قوی و فصیح می‌نوشت. در ریاضیات عالیه، در نجوم، در میان علمای روحانی ما، در عصر خودم بنده کسی را به تبحر در ریاضیات از ایشان برتر ندیده‌ام. 🌨 يکي از خاطرات خوشي که از محضر شريف ايشان دارم اين است که يک روز زمستان که برف خيلي سنگيني آمده بود من از حجره بيرون آمدم، برف را نگاه کردم و مردد بودم که به درس بروم يا نه. اگر نميرفتم، دليل بر تنبلي من و عدم عشق و شوق من بود، به هر حال تصميم گرفتم بروم. رفتم تا در خانه ايشان در سه راه سيروس( فعلي) خواستم در بزنم، با آن برف سنگين که آمده بود، خجالت کشيدم. مدتي ايستادم که کسي بيرون بيايد، اما کسي نيامد. ديدم وقت درس هم دارد مي‌گذرد. در هر صورت در زدم. آقازاده‌هايشان در را باز کردند وارد شدم و رفتم. ديدم ايشان مشغول نوشتن هستند. با انفعال وارد شدم سلام کردم و به محض نشستن عذرخواهي کردم. گفتم آقا در اين برف مزاحم شدم، مي‌خواستم نيايم. گفتند چرا؟ گفتم در اين برف نمي‌خواستم مزاحم بشوم. گفتند: مگر شما که از تا اينجا مي‌آمديد، گداها در راه ننشسته بودند و گدايي نمي‌کردند؟ گفتم چرا بودند. ايشان گفتند: خوب آنها که تعطيل نکردند، ما چرا تعطيل کنيم؟!» 📚اندیشه نامه علامه شعرانی، ج۱، ص ۱۷۴_۱۷۰ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم آیت‌الله متوفای آبان ۱۳۳۵ش و مدفون در از علمای بزرگ در زمان پهلوی اول و دوم بود. 🔹ایشان که در و تدریس می‌فرمود، با گسترش ماجرای و آزردگی از این امر به شمیران که در آن زمان از روستاهای شمال تهران بود پناه برد که مردمی متدین و جوی سالمتر داشت. از اقدامات وی در آن زمان احداث در تجریش بود. ایشان بعدها به مسجد قائم چیذر رفت و تأثیر چشمگیری در تربیت دینی اهالی شمیران، به‌ویژه تجریش و چیذر داشت و برخی از جوانان جویندۀ علم، در درس‌هایی که در زیرزمین خانۀ وی برگزار می‌شد، شرکت جسته و از دانش وی بهره‌مند می‌شدند. 🔹سید محمداسماعیل چیذری از معتمدین محل درباره آیت‌الله نهاوندی چیذری می‌گوید: 🔹آیت‌الله نهاوندی دارای علم نجوم بود و طی حدود سی سال امامتش در این مسجد، هرسال را همیشه یک سال پیش از آن پیش‌بینی می‌کرد و درست و دقیق هم درمی‌آمد. وقتی نماز جماعت برپا می‌شد، مردم از نیاوران، رستم‌آباد، ازگل، درکه، قلهک، جماران، حصارولی، شاه‌آباد، اختیاریه و دزاشیب برای اقامه نماز جماعت پشت سر ایشان به مسجد قائم چیذر می‌آمدند. 🔹 در وصف آیت‌الله شیخ علی چیذری می‌نویسد: «آیت‌الله چیذری عالمی ربانی و آیتی سبحانی، خالی از هوا و تظاهرات و دارای نفس قدسی و ملکات فاضلۀ اخلاقی و خصال حمیده و صفات پسندیده و سیمایی ملکوتی بود.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر بالا: مرحوم شیخ حسینعلی راشد در حال سخنرانی در رادیوی مستقر در مدرسه سپهسالار جدید 📷تصویر پایین: متخصصین فنی فرستنده رادیو در مدرسه سپهسالار ✍ مرحوم پس از آنکه در سال ۱۳۲۹ از طرف نایب تولیت جدید شد، در نخستین اقدامات خود، در روز دستگاه فرستنده رادیو را در مدرسه نصب کرده و به متصل کردند. در این روز اذان ظهر به صورت زنده از مدرسه سپهسالار در رادیو پخش شد و پس از تلاوت «سوره هل أتی» مرحوم سیدالعراقین از همین طریق با مردم سخن گفت. وی در ضمن سخنان خود گفت: «اینجانب افتخار دارم که در چنین روز مقدسی از که مدرس فقه و معارف جعفر بن محمد علیه السلام است تبریکات صمیمانه خود را در این عید سعید تقدیم کلیه شیعیان جهان نموده و ضمنا شمه‌ای از این مدرسه اسلامی به اطلاع شنوندگان محترم برسانم. مدرسه عالی سپهسالار یکی از بهترین ابنیه اسلامی کشور ایران است. این مدرسه فعلا دارای ۹۰ نفر محصل است که در حجرات آن سکنی دارند و ۱۸ نفر از علما و دانشمندان، استاد این مدرسه هستند.» از آن تاریخ به بعد شخصیت‌هایی چون ، ، و از طریق فرستنده رادیو تهران در مدرسه سپهسالار به بیان معارف اسلامی پرداختند. ..................... ❓به نظر شما آیا با وجود در مرکز قم و حضور کارشناسان اسلامی در شبکه‌های مختلف رادیو، پخش مستقیم گفتگوهای مذهبی از برخی مدارس علمیه می‌تواند سودمند باشد؟! منبع: تاریخ مدرسه سپهسالار، ص۱۵۲ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر آیت‌الله حاج یكى از نوادگان مرحوم از علمای بزرگ که در مسجد صحن مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) اقامه جماعت می‌کرد. وی از روحانیون مبارز و همراه با (ره) بود که در #۱۵_خرداد سال ۴۲ به همراه دیگر علما و وعاظ بازداشت شد. 📖 مرحوم شریف رازی در جلد چهارم درباره ایشان می‌نویسد: «وى در سال ۱۳۲۳ق در زاویه مقدسه شهر رى و جوار سید الكریم حضرت عبدالعظیم حسنى علیه‏السلام متولد شده ... و مقدمات و ادبیات را نزد والد ماجد خود شروع نموده و پس از اتمام آن مهاجرت به قم كرده و سطوح را از محضر آیت‏اللَّه آخوند ملا على همدانى و آیت‏اللَّه میرزا محمد همدانى استفاده و سطوح عالى را از مرحومین آیتین آقا میرزا محمد فیض و آقا میرزا محمد كبیر بهره‏مند شده سپس از حوزه درس مرحوم آیت‏اللَّه حجت و آیت‏اللَّه حاج سید محمدتقى خونسارى و مرحوم آیت‏اللَّه العظمى حایرى مؤسس حوزه استفاضه نموده و در طول سالها با رشته‏هاى علوم اسلامى آشنا و باخذ دانشنامه مدرسى در رشته معقول و منقول نیز موفق و مسافرتى باعتاب عالیات نموده و از محضر آیات عظام نجف مانند مرحوم آیت‏اللَّه اصفهانى و آیت‏اللَّه آقا ضیاءالدین عراقى بهره‏مند و بدریافت اجازه نائل [آمد]. آنگاه بوطن برگشته و در مسجد صحن مطهر به اقامه جماعت و ترویجات دینى و انجام وظائف مذهبى و روحى اشتغال دارند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹روز گذشته پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور یکی از اساتید تعویض شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔹روز گذشته پرچم گنبد #قبله_تهران حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور یکی از اساتید #حوزه_علمیه_قم تعویض ش
⚡️روز گذشته پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور یکی از اساتید تعویض شد. 🌿ضمن احترام فراوان به حجت‌الاسلام که از اساتید بنده بودند و برخی از دروس مقدماتی را از محضرشان استفاده کردم و در مراسم تعویض پرچم حضور داشتند؛ ✍ دیروز که این تصاویر را دیدم اولین عبارتی که به ذهنم خطور کرد، این بود: از ماست که بر ماست! ☀️آستان حضرت عبدالعظیم (ع) قبله تهران است. اصلا به گواهی تاریخ آنگاه که برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) و نیایش خود (ع) از قزوین به شهرری آمد، از تهران گذر کرد و کثرت درختان و فراوانی آب و نزهت و صفای طهران نظر وی را به خود جلب کرد و از این‌رو در سال ۹۶۱ق به دستور او دیواری بر گرد تهران کشیدند تا آنکه بعدها و در زمان قاجار تهران به دارالخلافه تبدیل شد و حضرت عبدالعظیم (ع) نیز قبله تهران گردید. ▫️در تمام این دو سه قرن گذشته، علمای تهران و شهرری در تکریم و تعظیم حضرت عبدالعظیم (ع) از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. چه بسیار عالمان و مراجع بزرگ تهران همچون و بسیاری دیگر که طبق وصیت، در این حرم ملک‌پاسبان به خاک سپرده شدند. ✨حتی در این سالهای اخیر، استوانه‌های علم و عرفان تهران، کنج این حرم مقدس را آرامگاه خود برگزیدند. اینها همه ارتباطی عمیق با هویت و پیوند بدنه اجتماعی پایتخت با حوزه و روحانیت آن دارد که متأسفانه و ناخواسته، روز به روز رو به ضعف می‌گذارد. الغرض، آیا شایسته و بایسته نبود که یکی از علمای تهران را برای تعویض پرچم قبله تهران در روز بزرگداشت حضرت عبدالعظیم (ع) دعوت نمایند؟ عبدالعظیم حسنی(ع) از عالمان و محدثان شیعه و اصحاب ائمه(ع) بود. آیا جا نداشت عالمان تهران یا همان شهرری را فرابخوانند؟ اصلا در این تصاویر چند طلبه و عالم می‌بینید؟! 👌شاید این امر از نظر بعضی چندان اهمیتی نداشته باشد، اما ما معتقدیم که اینها همه از تبعات کم‌اهمیت و کمرنگ شدن حوزه تهران در نظر متولیان امر و بالتبع عموم مردم است. اگر در این صفحه اهتمام جدی به مرور و داریم، هدفمان نشان دادن هویت تاریخی آن برای احیای این حوزه استراتژیک است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۱ آبان سالروز شهادت ایران سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم ، تربیت شده یکی از عالمان ربانی تهران یعنی آیت‌الله حاج است. این فقیه فرزانه امامت مسجد حضرت زینب کبری(س) (واقع در ، ) و ریاست (س) را برعهده دارد و با روحیه ای مردمی، در سالیانی طولانی به تعلیم و تربیت عموم اهتمام می‌ورزد. ▫️شهید طهرانی مقدم و دو برادر دیگرشان که یکی از آنها اولین شهید این مسجد بود، همگی تربیت شده آیت‌الله لواسانی هستند. آیت‌الله لواسانی درباره فعالیت‌های فرهنگی مسجد خود و شهید حسن طهرانی مقدم می‌فرماید: «با بچه‌های مسجد به گردش هم می‌رفتیم، مثلاً کرج یا استخر یا سفرهای دیگر را در برنامه‌‌هایمان داشتیم. حسن آقا بین بچه‌های مسجد زینب کبری(سلام الله علیها) شاخص بود. از حدود 10 الی 12 سالگی به مسجد می‌آمد.صبح‌ها هم مرتب برنامه زیارت عاشورا و احکام را داشت. یک شب یادم هست به بچه‌ها گفتم باید امشب امتحان احکام را پس بدهید. بهشان گفتم به عنوان مراقب امتحان کسی بالای سر شما نیست. خدا بالای سر شماست. آن شب بچه‌ها امتحان دادند و هیچ کس از روی دست کسی نگاه نکرد. الحمدلله با تربیت اسلامی بزرگ شدند. مادر برادران تهرانی مقدم می‌گفت مسجد زینب کبری(سلام الله علیها) برای این بچه‌ها دانشگاه بود.» 📷 تصویر: نشسته از راست ، ، ، عبد صالح مرحوم 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۱ آبان سالروز درگذشت آیت‌الله در سال ۱۳۴۲ 🔹مرحوم آیت‌الله نقل می‌کردند: یکی از سیاست‌های مرحوم بهبهانی این بود که در مجالس عمومی دولتی‌ها را احترام نمی‌کرد و برعکس روحانیون را احترام می کرد. از این جهت عظمت روحانیت را در نظر دولتی‌ها حفظ کرده بود. وقتی یک روحانی وارد می‌شد ایشان سریع بلند می‌شد، اما اگر نخست وزیر وارد می‌شد این پا و آن پا می‌کرد و گویا که نمی‌تواند بایستد. به یاد دارم از طرف شاه برای مرحوم آیت‌الله در فاتحه گرفته بودند. وقتی وارد شد، آقای بهبهانی برای او بلند نشد و همان جایی که نشسته بود کمی حرکت کرد و قوام السلطنه را جلوی خود نشاند. بعد از لحظاتی شاه آمد. عده‌ای از آقایان و روحانیون مثل و حاج تا دم پله_ها و بعضی هم تا نزدیک شبستان به استقبال شاه رفتند. آقای بهبهانی سر جایش نشسته بود تا اینکه شاه آمد و به قسمت زیر گنبد مسجد رسید. جمعیتی زیربغل آقای بهبهانی را گرفتند و نزدیک شاه آوردند و ایشان در همانجا با شاه ملاقات کرد. در همین حال یکی از اطرافیان شاه گفت: خدا سایه اعلی‌حضرت را کم نکند. سید ابراهیم ابطحی هم که آنجا بود تند و تند می‌گفت: اعلی‌حضرتا! خدا سایه حضرت آیت الله بهبهانی را از سر من و شما کم نکند! 📚 ص۳۱۴ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☘چند شب قبل توفیق یافتم به دیدار استاد ارجمند آقای که حقا از مفاخر بزرگ کشور ما هستند شرفیاب شوم. دیداری شیرین و بی‌تکلف، پر از بیان خاطرات دلنشین و ارزشمند. 📚در کتاب شرح حالی از این استاد عزیز نوشته‌ام و این خود بهانه‌ای بود تا جهت تقدیم یک جلد از این کتاب، به دیدارشان بروم و ساعتی در محضرشان تلمذ کنم. محبت کردند و پس از رؤیت «فیضیه تهران» بسیار تحسین فرمودند که: «مشخص است بسیار زحمت کشیده‌اید؛ اگر به این شخصیت‌ها پرداخته نشود و در کتابی این‌چنین شرح حالشان ذکر نگردد، در تاریخ گم می‌شوند!» من اسامی شخصیت‌های هم‌دوره ایشان را می‌بردم و استاد هم بی‌دریغ نکته‌ای از آنها بیان می‌فرمودند. 🔹بگذارید یکی از خاطرات شیرینی که بیان داشتند تقدیمتان کنم: فرمودند: «من با توصیه‌نامه جذب آموزش و پرورش شدم. آن موقع هنوز لباس طلبگی بر تن داشتم. مدرسه‌ای در برای آموزش متوسطه بود که جهت تدریس به آنجا رفتم. اتفاقاً و (که آن موقع ایشان هم در لباس روحانیت بودند) و دوستان طلبه دیگری هم در آن مدرسه تدریس می‌کردند. یک روز یکی از دانش‌آموزان به مزاح گفت: یک دفعه اسم اینجا را عوض کنید و بذارید ! برای آن نوجوان عجیب بود که چند عمامه به سر، آن هم در آن دوران حکومت پهلوی در مدرسه متوسطه تدریس می‌کنند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
.🔰 به مناسبت ۲۴ آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی با وجود کهن سالی و ضعف مزاج، هر دو هفته یک بار از قم به تهران می آمد تا در جلسه ای علمی به سؤالات پاسخ دهد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
.🔰 به مناسبت ۲۴ آبان سالروز رحلت #علامه_طباطبایی علامه طباطبایی با وجود کهن سالی و ضعف مزاج، هر دو
✍ علامه طباطبایی درباره دومین ملاقات خود با کربن نوشته است: امسال (سال 1338 ش). نیز که نویسنده پس از گذرانیدن تعطیلات تابستانی - در یکی از ییلاقات اطراف دماوند موقع مراجعت به قم، چند روزی در تهران توقف داشتم، شب 16 مهرماه طبق وعده قبل، ملاقات دوم در محیط گرم و دوستانه به عمل آمد . در این مجلس کربن مذاکره را ادامه داده، افزود: امسال موقعی که اروپا بودم، در ژنو کنفرانسی در موضوع امام منتظر (حضرت مهدی (عج)) طبق عقیده شیعه داشتم و این موضوع برای دانشمندان اروپایی که در آن جلسه حضور داشتند، کاملا تازگی داشت! وی همچنین گفت: به عقیده من، مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پا برجا می دارد . کربن افزود: به اعتقاد من، تمامی ادیان حقیقتی را دنبال می نمایند; اما تنها مذهب تشیع است که به این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این ویژگی میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی است . این نظر من است; آیا شما نیز این گونه فکر می کنید . گفتم آن چه از نظر اسلام می توان گفت، آن است که نظریه اثبات صانع در تمامی ادیان مشترک است; ولی آیینی که ارزش این حقیقت را داشته، دینی است که در آن تنها خدای یگانه پرستش شود و رابطه نبوت را اثبات کرده، معادی قائل شود . آن چه از لوازم احترام و تعظیم می توان در حق یک دین روا داشت، اسلام در حق یهودیت و مسیحیت روا داشته و مقام نبوت حضرت مسیح را تقدیس و تنزیه نموده و شریعت این پیامبر و نیز حضرت موسی (ع) را ستوده است و نیز نسبت به دین مجوس، به دیده احترام می‌نگرد. 📚شیعه (مجموعه مذاکرات با هانری کربن)، ص 24 و 27 با اندکی تلخیص و بازنویسی. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
. 🔰 روزهایی که گذشت یادآور رحلت آیت‌الله است. خاندان ایشان تا پنج پست همگی از اهل علم بودند و پدرشان آیت‌الله مشهور به از علمای طراز اول تهران بود که در مسجد اقامه جماعت می‌کرد. ( قاب عکس بر دیوار، تصویر آیت‌الله سید محمدباقر مسجدحوضی) ☘️ سید محمدرضا علوی تحصیل خود را در همین مدرسه سپهسالار آغاز کرد و در دوران تحصیل بیش از همه با در ارتباط بود و از محضر اساتیدی چون آیت‌الله ، ، و بهره برد. 🔸آیت‌الله علوی تهرانی پس از دوره‌ای تحصیلات عالی در حوزه قم، در سال ۱۳۴۵ به تهران بازگشت و از سال ۱۳۵۱ش در (ع) در خیابان کارگر شمالی به اقامه جماعت و تعلیم و تربیت پرداخت. 🍃 آیت‌الله علوی تهرانی در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۷۵ دارفانی را وداع گفت. ✨ ایشان ۲۰ روز قبل از وفات فرموده بودند: دوست خوبی از من دعوت کرده است. وقتی اطرافیان چند مرتبه اصرار کردند که چه کسی از شما دعوت کرده است، فرمودند: «میهمان حضرت امام محمدباقر علیه السلام هستم.» تا آنکه در روز ولادت امام محمدباقر (ع) رحلت فرمودند. 🔸اکنون فرزند ایشان واعظ ارجمند حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی به جای پدر در مسجد حضرت امیر(ع) به اقامه جماعت می‌پردازد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔺آیت‌الله متوفای ۲۷ آبان ۱۳۷۴ش و در سن ۹۲ سالگی ✍ ایشان در دوران تحصیل در نجف از دروس فقه و اصول آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانى، آقا ضیاء عراقى، شیخ محمدحسین کمپانى و میرزای نائینى استفاده کرد و اسفار را خدمت آقا و و منظومه را خدمت فراگرفت. 🔹پس از وفات آیت‌اللّه‌ سیدابوالحسن اصفهانى در آبان ۱۳۲۵ ش، آیت‌الله جعفری تصمیم به مراجعت به ایران داشت، اما مرحوم آیت‌اللّه‌ به منزل ایشان رفته، اظهار مى‌دارد: «شرعا جایز نیست شما به ایران باز گردید؛ زیرا با فوت مرحوم آقا سیدابوالحسن اصفهانى حوزه نجف در وضعیتى نیست که امثال شما، آن را خالى کنند.» وی پاسخ می‌دهد: «من کاره‌اى نیستم.» آیت‌الله شیرازی می‌گوید: «در هر صورت، تو پله‌اى از نردبانى هستى که حوزه نجف قائم به آن است.» 🔹 آیت‌الله جعفری همدانی چند سالى پس از وفات استادش در نجف ماند، تا آنکه سرانجام در سال ۱۳۲۸ش به ایران آمد و در تهران اقامت گزید. در ضلع شرقى تهران شبستان متروکه‌اى بود که آن را مى‌گفتند. وى ضمن احیا و بازسازى این شبستان به اقامه جماعت و نشر معارف اسلامى در آنجا پرداخت. 🔅علاوه بر شاخصه‌ها و فعالیتهای علمی، آیت‌الله جعفری همدانی را میتوان یکی از ارکان مبارزاتی در دوران دانست که در سنگر محراب و منبر بسیار شجاعانه مبارزه می‌کرد و خانه‌اش یکی از مراکز تصمیم‌گیری و جهت‌گیری سیاسی علمای تهران بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 👇👇👇👇👇 🕌 @tarikh_haw
🔹پس از پیروزی انقلاب، بر سر شهرنو بزرگترین مرکز فساد و فحشا در پایتخت چه آمد؟ 🔸استاد می‌فرمایند:. اوایل انقلاب مردم به شهرنو حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند که آقای طالقانی موضع‌گیری سختی کردند و حق هم داشتند. چون دلیلی نداشت آنجا را به آتش بکشند. مرحوم که دادستان وقت انقلاب بود بنده را به دفتر خودشان دعوت کرد و پرسید: درباره این قلعه چه‌کار کنیم؟ گفتم: اگر بودجه به من بدهید، مشکل آنجا را حل می‌کنم. ایشان هم۳۰۰ هزار تومان که آن زمان پول زیادی بود در اختیارم گذاشت. بنده هم با آقای محمدی گیلانی مشورت کردم، ایشان فرمودند: بروید، من هم شما را کمک می‌کنم، ولی کار به شکلی انجام بگیرد که خلاف شرع نشود. گفتم اگر بخواهد خلاف شرع نشود، ما باید یک آماری از خانه‌های آنجا بگیریم، خانمها را و به خصوص جوانها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. صاحبخانه ها را بخواهیم و با آنها صحبت کنیم. آمار خانه‌ها را گرفتند که ۱۱۲۰ خانه در آن چهاردیواری قلعه بود و کل این خانه‌ها محل زنا بود. یعنی هر اتاق در اختیار یک زن یا یک دختر قرارداشت. قرار شد خانه‌ها را از آنان بخریم که آن‌وقت هر خانه‌ای در آن منطقه، ده تا بیست هزار تومان قیمت داشت. پول زیادی را آقای گیلانی و قدوسی در اختیارم گذاشتند و همه حاضر به فروش خانه‌هایشان بودند، چون نمی‌گذاشتند کسی در آنجا به راحتی زندگی کند. پول تمام خانه‌ها را دادیم و سندها را به نام دادستانی انقلاب منتقل نمودم. سندها را هم خودم امضا کردم. تمام خانم‌هایی که دلشان می‌خواست به خانواده‌هایشان برگردند، به شهرستان‌ها برگرداندیم و آنهایی که می‌خواستند ازدواج کنند،‌ برای نجات این افراد گرفتار خیلی‌ها حاضر به ازدواج با آنها شدند. مخارج ما [برای حمایت مالی از این افراد] خیلی سنگین بود. لذا به آقای محمدی گیلانی عرض کردم: مردم در حد لازم پول داده‌اند، ولی کار گسترده‌ای است. ایشان یکبار حضور امام خمینی ره رفته و داستان را تعریف کردند. امام فرمودند: آقای انصاریان مجاز هستند که برای نجات آنها از سهم امام خرج کنند. به نظرم این یکی از فتواهای ویژه امام بود. 📖خاطرات استاد حسین انصاریان، سوره مهر، ص۳۰۹ و ۳۱۰ همراه با تلخیص. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
عارف عظیم الشأن در روز ۳ آذر ۱۳۲۸ش وفات نمود. برخی علمای تهران ابراز داشتند که دفن ایشان در نجف و کربلا و قم مانعی ندارد. به این معنا که میتوان مقدمات اعزام پیکر را فراهم کرد. فرزند ایشان آیت‌الله پاسخ می‌گوید: پدر راجع به حمل جنازه نظر موافقی نداشت و هرکس هم وصیت می‌کرد که جنازه‌اش را کربلا ببرند، اگر نزد پدر وصیت می‌کرد، پدر می‌فرمود: «کاری بکن امام حسین (ع) بیایند، نه اینکه تو را ببرند و بعد دوباره ملکه نقاله تو را به جای دیگر ببرند. به علاوه عده کثیری از قتله امام حسین (ع) هم در کربلا دفن شدند. هرکجا باشی اگر با امام حسین (ع) باشی، حضرت خودش به سراغت می‌آید.» حتی یکی از مادربزرگ ها به رحمت خدا رفته بود. اصرار کردند که جنازه را به کربلا ببرند. مرحوم پدر فرمودند: «تا حرمت مؤمنه از بین نرفته است، زودتر او را خاک کنید.» سرانجام پیکر مطهر آیت‌الله به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) تشییع شد. ایشان در مکانی دفن شد که در ایام تحصن خود علیه در آن به عبادت و انجام نوافل می‌پرداخت. نوشته سنگ مزار وی نیز توسط آیت‌الله تحریر شد. 📚 ص۲۵۹ و ۲۶۰ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنایت امام زمان(ع) به 🔻به مناسبت ۵ آذر سالروز درگذشت آیت‌الله در سال ۱۳۸۴ ش ✍️ استاد ارجمند حجت‌الاسلام در کتاب خود که شامل خاطرات و حکایاتی از علما و عرفا است، به نقل از آقای چنین آورده‌اند: مرحوم حاج علی پرهیزکار که مدت‌های طولانی کاروان به مکه می‌بردند، زمانی برایم نقل کردند که کنار بودم. در ضمیرم با امام زمان (ع) درد دل کردم که: آقا جان! بیست سال است به مکه می‌آیم، اما خبری نشد و هنوز خدمت شما نرسیدم. زمانی دیدم آقایی تشریف آوردند و فرمودند: به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کند! ایشان هم به حاج آقای سیبویه (که داخل حجر مشغول نماز بودند) گفت: آقا می‌فرمایند برای فرج من دعا کنید! آقای سیبویه هم با شنیدن این سخن می‌گوید‌: چشم! چشم! ولی هر دو توجه ندارند که این آقا کیست. کاروان از مکه به ایران بازگشت. در فرودگاه پسر حاج علی آقای پرهیزکار به استقبال پدر آمد و گفت: از مکه چه خبر؟ حاج علی آقا به پسر گفت: خبری نیست. از چه چیزی خبر می‌خواهید؟ پسر گفت: من خواب دیدم شما خدمت حضرت ولی عصر(عج) مشرف شدید. حاج آقای پرهیزکار تازه متوجه شد که آن بزرگواری که فرموده بود به آقای سیبویه بگویید برای فرج من دعا کنند، وجود نازنین امام زمان(عج) بودند و ناراحت از اینکه چرا به فرمایش حضرت توجه نکردند. 📚منبع: ص۱۶ و ۱۷ (انتشارات ) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 ۲۲ ربیع‌الثانی، سالروز رحلت فقیه مبارز، و حکیم و عارف عظیم الشأن آیت‌الله بود. شخصیتی که امام خمینی ره ایشان را نامیدند. 🔻 در کتاب ، آیت‌الله خسروشاهی را چنین وصف می‌کند: «دوست‌ مهربانتر از برادر، و صميمي‌تر از هر يار و دوست‌، و بي‌شائبه‌تر از هرگونه‌ توهّم‌ شائبه‌» و در عبارت خود خطاب به آیت‌الله خسروشاهی چنین می‌نگارد: «شما كه‌ يك‌ عمري‌ را در پي‌ معارف‌ الهيّه‌ گردش‌ كرده‌ايد، و براي‌ كشف‌ حُجُب‌ و شهود عياني‌ از هر گونه‌ سعيي‌ دريغ‌ نداريد، بلكه‌ اين‌ آرزوي‌ شماست‌ كه‌ در صدر شريفتان‌ مختفي‌ است‌، و دنبال‌ يك‌ انسان‌ كامل‌ ميگرديد كه‌ بطور يقين‌ خود را بدو بسپاريد؛ بحمدالله‌ و المنّه‌ عالمي‌ هستيد زحمت‌ كشيده‌ و سابقه‌دار، و به‌ قرآن‌ و اخبار معصومين‌ عليهم‌ السّلام‌ وارد، و دروس‌ حكمت‌ را نزد استادُنا العلاّمة‌ آية‌ الله‌ سيّد محمّد حسين‌ طباطبائي‌ مُدّ ظلُّه‌ العالي‌ خوانده‌ايد، و « شرح‌ منازل‌ السّآئِرين‌ » و « شرح‌ قَيصريّ بر فصوص‌ الحكم‌ » و « فتوحات‌ مكّيّة‌ » محيي‌ الدّين‌ عربي‌ را كاملاً ميدانيد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله در سال ۱۳۱۶س ✍ با تشکیل مجلس دوم، آیت‌الله مدرس در تاریخ 28 ذی‌الحجه سال 1328 ه‍.ق در جلسات مجلس شرکت کرد و به‌عنوان طراز اول، مشغول دفاع از حریم اسلام و حاکمیت امت مسلمان شد. وی در با هرگونه خودکامگی، استبداد، قانون شکنی و نفوذ بیگانگان مخالفت و مبارزه می‌کرد. شهید مدرس در دوران نمایندگی مجلس، از جلسه 200 (19 محرم 1329) تا جلسه 326 (30 ذی الحجه 1329) مجلس شورای ملی بیش از 60 نطق ایراد کرد که 15 مورد اقتصادی، 11 مورد سیاسی، 5 مورد در باره امور فرهنگی و 29 نطق راجع به مباحث حقوقی و قضایی بود. با فرا رسیدن انتخابات دوره هفتم مجلس شورای ملی در سال 1307 رضاخان تصمیم گرفت به هر شکل ممکن از ورود مدرس و یارانش به مجلس جلوگیری کند و در همین راستا انتخاباتی کاملاً فرمایشی برگزار کرد، به نحوی که حتی یک رأی هم به اسم آیت‌الله مدرس از صندوق‌ها بیرون نیامد. پس از این که از ورود آیت‌الله مدرس به مجلس جلوگیری شد، وی جلسه‌های درس خود را در که مدتی نیابت تولیت آن را برعهده داشت، تشکیل داد و آن را به مرکز افشاگری و بیان اعمال خلاف قانون رژیم پهلوی تبدیل کرد. مدرس چنان بی پرده صحبت می‌کرد که خشم رضاخان را برمی‌انگیخت. 🔹منبع: پایگاه اینترنتی مرکز بررسی اسناد تاریخی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
چشم تهران باز از یک داغ دیگر تر شده است شهر ما از سال‌های قبل خالی‌تر شده است ✨انا لله و انا الیه راجعون ✨روح پاک و بی‌آلایش فقیه و حکیم بزرگ حوزه تهران آیت‌الله به ملکوت اعلی پیوست. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰به مناسبت ۱۱ آذر سالروز شهادت ؛ میرزا که دانش‌آموخته بود... ✍️ ، روحانی مبارزی بود که دل در گرو ایران داشت. شجاعت، وطن‌پرستی و آزادی‌خواهی را از ویژگی‌های وی دانسته‌اند. مرحوم علی دوانی درباره ویژگی‌های میرزای جنگل می‌نویسد: میرزا سنین اول عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در «صالح­ آباد» رشت، و مدرسه «جامع» به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. چند وقتی هم در تهران در به همین منظور اقامت گزید و می­ بایست قاعدتاً با این مقدمات، یک امام جماعت و یا یک مجتهد جامع­ الشرایط از کار درآید، اما حوادث و رخدادهای کشور افکارش را تغییر داد و عبا و عمامه را به تفنگ و فشنگ و نارنجک مبدل ساخت. میرزا مردی خوش‌هیکل و قوی ­البنیه و زاغ چشم، دارای سیمائی متبسم و بازوانی ورزیده و پیشانی باز بود. از لحاظ اجتماعی مؤدب و متواضع و خوش‌برخورد و از جنبه روحی عفیف و با عاطفه و معتقد به فرایض دینی و مؤمن به اصول اخلاقی بود. خاطراتی که از طلاب و دوستان ایام تحصیلش شنیده شد، مؤید این معنی است که میرزا کوچک از همان روزگار قدیم دارای صفاتی عالی و اخلاقی ممتاز بوده و بین طلاب و همسالانش شاگردی با استعداد، صریح ­اللهجه و طرفدار عدل و حامی مظلوم به شمار می­ رفته است. هر کس به دیگری تعدی می­کرد یا کمترین اجحاف و بی­ اعتدالی روا می­ داشت، مشت میرزا بالای سر متعدی بلند می ­شد و تجاوز دانش آموزان دینی را مطلقاً به حقوق یکدیگر چه در داخل مدرسه و در خارج از آن بی ­کیفر نمی ­گذاشت. 📚 منبع: نهضت روحانیون ایران؛ جلد ۲ 🕌@tarikh_hawzah_tehran