استاد #علی_ابوالحسنی_منذر در کنار شهید آیتالله #شیخ_قاسم_اسلامی از علمای تهران و وعاظ نامی که در مسیر دفاع از اندیشه ناب اسلامی و در مقابله با جریان اسلام منهای روحانیت ترور شد و به شهادت رسید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
استاد #علی_ابوالحسنی_منذر در کنار شهید آیتالله #شیخ_قاسم_اسلامی از علمای تهران و وعاظ نامی که در مس
👈 اظهاراتِ تکان دهنده همسر استاد ابوالحسنی (منذر) درباره تروریستها و عناصر مرموز
💠 اشاره: همسرِ استاد ابوالحسنی که از اساتید موفق حوزه و دانشگاه هستند، چندی قبل، پس از گذشت 30 سال، سکوت خود را شکسته و از ترورها و تهدیدهای منافقین نسبت به استاد ماجراها گفتند. ایشان در مصاحبه با مجله همشهری و روزنامه جوان با اشاره به فضای رُعب آلود اوایل دهه 60 خاطر نشان کردند:
1⃣ آقای منذر در اوایل انقلاب، کتاب «شهید مطهری افشاگر توطئه» و «فرقانیسم» را در نقد جریان حسینیه ارشاد، گروه فرقان و حزب توده به نگارش درآورد که این اقدامات خشم منافقین را برانگیخت. همین مسئله موجب شد که آن گروه های خطرناک که در مسئله تعصب نسبت به غربزدگی و ساختارشکنی مشترک بودند، دست به ترور ایشان و آزار خانواده بزنند.
2⃣ اقدامات عملی در راستای وحشت آفرینی و ترور استاد به جریان افتاد. علاوه بر ترور خود ایشان، یک جنگ روانی را درباره خانواده هم به راه انداختند که مدتها به طول کشید. خُب، میدانیم که در اردیبهشت ماه سال 1362 کتاب افشاگری راهی بازار شد و ضربه سختی به بدنه جریان التقاط و منوّرالفکری زد. فراموش نمیکنم در همان ایام، یک روز بعد از خروج همسرم از منزل، به فاصله چند دقیقه، موتور سواری پشت در آمد و ضمن لگد زدن به در و تهدید به قتل، اسلحه خود را از پشت شیشه در نشان داد و با صدای بلند گفت: الان مُنذِر از خانه خارج شد و ما او را تحت نظر داریم؛ اگر باز هم از این کارها انجام دهد، چنین و چنان خواهیم کرد. استاد چندین بار تا آستانه شهادت پیش رفت.
3⃣ آنها قساوت قلب عجیبی داشتند. خُب در طول آن سالها مواردی پیش میآمد که ایشان ناچار به سفر میشد؛ ما در قم ساکن بودیم و ایشان به تهران میرفت. یادم هست یک شب که حاج آقا به تهران آمده بود و من دسترسی به ایشان نداشتم، ساعت 9 شب به منزل ما تلفن زدند و گفتند ما سر همسر شما را بُردیم و شما بیایید از پشت در بردارید! اتفاقاً یک کارتن هم پشت در گذاشته بودند که من از روی بام دیدم.
4⃣ شما فکر کنید در آن روزها که این کارها از سوی منافقین طبیعی بود، من تا صبح چه حالی داشتم و چقدر دلشوره داشتم که این اتفاق واقعاً افتاده یا نه؟ علاوه بر این در آستانه تولد فرزند جدید بودیم و شرایطم اصلا با این ترورها متناسب نبود؛ ولی خدا را شکر میکنم که در را باز نکردم. البته این مسائل فقط به همان سال محدود نشد بلکه این اقدامات حداقل تا سال 68 استمرار یافت. این در حالی بود که من سه تا فرزند با فاصله سنی کم داشتم و واقعاً شرایط سختی بود. آنها نقشههای زیادی برای اذیت ما داشتند که در برابر عزم و ایمان استاد، ناکام ماند.
به نقل از: کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ امروز موفق به بازدید از #مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت در مدرسه فیضیه شدم. کاری حقیقتا در خور تحسین که جای آن در تمام سالهای گذشته خالی بود.
از جذابیت اسناد و تصاویر که با سلیقهای ستودنی به نمایش گذاشته شده که بگذریم، حُسن برخورد دستاندرکاران با بازدیدکنندگان بسیار قابل تحسین بود.
☘در بدو ورود که حقیر را نشناخته بودند، خیلی خوش برخورد و با حوصله اسناد و تصاویر را به یک طلبه ساده توضیح میدانند.
بعد از اینکه دو عنوان از آثار خود درباره علمای تهران را در قفسههای کتاب دیدم و آشنایی دادم، ناباورانه به طرف اتاق ریاست مرکز هدایت و مورد استقبال و محبت جناب آقای #مسعود_پیرانی واقع شدم.
از حسن اتفاق، محقق گرانقدر آقای #عبدالحسین_جواهرکلام هم که تحقیقات و آثار گرانبهایی درباره رجال حوزه به رشته تحریر درآوردهاند هم حضور داشتند و با اینکه اولین بار بود که با هم روبرو میشدیم، بنده را از پشت ماسک شناختند.
☘دو ساعتی به گفتگو پیرامون فعالیت مرکز اسناد حوزه و مشاهده برخی از اسناد و تصاویر به ویژه اسناد مرتبط با #حوزه_تهران پرداختیم و از لطف و محبت دوستان نسبت به کتاب #فیضیه_تهران شرمنده شدم.
گفتگوهایی هم پیرامون مرکز اسناد حوزه تهران صورت گرفت. ضمنا فهرستی از شخصیتهای حوزوی تهرانی که اسنادی از ایشان در این مرکز موجود است در اختیارم گذاشته شد.
خدا قوت به همه مدیران عالی حوزه و دستاندرکاران مرکز اسناد حوزه و روحانیت بابت این اقدامات تحسینبرانگیز که در راستای تبیین هویت تاریخی حوزه است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
وجب وجب خوش آمدی! / ماه رجب خوش آمدی🍃
✍ میرزا محمدحسن آشتیانی مجتهد اول دارالخلافه طهران در ماه رجب ۱۳۱۲ق از سفر زیارتی خود بازگشت و وارد تهران شد.
🔹ناصرالدینشاه که بهخاطر اقدامات میرزا در ماجرای #تحریم_تنباکو دل خوشی از او نداشت، دستور داده بود کسی برای استقبال او از شهر خارج نشود. اما تودۀ مردم بیتوجه به این دستور، همگی از شهر خارج شده و به استقبال مجتهد پایتخت رفتند.
📖(أعیان الشیعة، ج ۵، ص ۳۸.)
#اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات خود مینویسد: «امروز حاجی میرزا حسن آشتیانی که به بیتالله رفته بود، ورود نمود. با وجود غدقن #نایب_السلطنه که کسی از او استقبال نکند، تمام شهر به استقبال او رفته و دکاکین و بازارها را بسته بودند و در جلو قاطر حاجی آقا سینه میزدند و این شعر را میخواندند:
وجب وجب خوش آمدی/ ماه رجب خوش آمدی»
📖(روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، ص ۹۸۸.)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زندگینامه مرحوم آیتالله #سید_محمدتقی_حکیم_شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان
برگرفته از مستند #سعادتمندان
✍آیتالله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آلطیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجتالاسلام سید محمدکاظم آلطیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیتالله مرتضی مطهری پیگیری کرد.
سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.
آیتالله سید محمدتقی حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتابهای چاپی، ۱۲۰ جلد از کتابهای چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتابهای خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.
🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون
🍁آیتالله الله العظمی شیخ شمسالدین مجتهد نجفی از علما و مراجع تهران دار فانی را وداع گفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از مرکز اسناد حوزه و روحانیت
#گزارش_تصویری
💠 بازدید حجت الاسلام و المسلمین حمید سبحانی صدر، مولف کتاب فیضیه تهران از مرکز اسناد حوزه و روحانیت؛
#بهمن_1400
کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت"
🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
تاریخ حوزه طهران
✍ اندر حکایت #فرونشست_حوزه_تهران 👇👇👇👇👇👇👇
#فرونشست_حوزه_تهران
✍ «کارشناسان با توجه به تصاویر ماهوارهای موسسه تحقیقاتی اینتل لب در زمینه فرونشست زمین در اطراف تهران از این پدیده به عنوان بمب ساعتی بیصدا یاد کرده اند. فرونشست زمین در حاشیه جنوب غرب تهران در ۱۰ سال گذشته تقریبا دو تا سه برابر شده است.»
🔺اینها گوشهای از گفته کارشناسان درباره پدیده خطرناک فرونشست زمین تهران است. اما فرونشست زمین تهران، تنها منحصر به خاک آن نیست. فرونشستی دیگر نیز چون بمب ساعتی، تهران و به ویژه #حوزه_تهران را تهدید میکند و آن رفتن علمای آن است.
💡خداوند میفرماید:
«أَوَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها»؛ (رعد/۴۱)
«مگر نديدى كه ما به سراغ زمين مىآييم و دائماً از اطراف آن مىكاهيم.»
در روایاتی که ذیل این آیه شریفه آمده میبینیم که مقصود از این نقص و کاستی در زمین، «فقد العلماء» بیان شده و از امام صادق علیهالسلام روایت است: «ننقصها بذهاب علمائها و فقهائها و خيارها». (مجمع البيان،۶ /۵۲)
آری، رفتن علما و فقها و خوبان، نقص و فرونشستی است برای زمین. نقصانی که در دو دهه اخیر، سرزمین پایتخت و #حوزه_عاصمه را به شدت دچار فرونشست کرده و با سیری فزاینده، متاسفانه تنها در سه ماه گذشته، چهارتن از برترین علمای تهران و اساتید مبرز حوزه را از دست دادهایم: آیتالله سید رضی شیرازی، آیتالله طبرستانی، آیتالله سید محمدتقی حکیم، آیتالله شیخ شمسالدین مجتهد نجفی.
⚡️کاش آنقدر که مسأله فرونشست خاک، برای دستاندرکاران آن نگران کننده است، نقصان و فرونشست معنوی و علمی و فرهنگی تهران هم برای تصمیمگیران و مسئولان آن نگران کننده بود تا برای آن تدبیر میشد. کاش درک میکردیم که این فرونشست هم همچون یک بمب ساعتی، فضای معنوی شهر و فضای علمی و اخلاقی حوزه تهران را تهدید میکند.
تفاوت سطوح علمی علمایی که از میان ما میروند با بعضی از عزیزان و بزرگوارانی که (ضمن احترام فراوان) جایگزین ایشان میشوند به جای خود، تفاوت رویکرد و عملکرد برخی از روحانیت در مواجهه و انس با توده مردم و حضور در میان اجتماع نسبت به علمای سلف نیز قدری جای تامل و بازنگری و اصلاح دارد. هم سطح علمی و معنوی تغییر یافته، هم سبک زندگی و معاشرت با مردم.
اینهاست که باعث میشود از دست دادن علمای ربانی پیشین را فرونشست حوزه تهران بخوانیم و اینجاست که مسئولان مرتبط با حوزه و روحانیت باید با بررسی نقاط ضعف، در صدد اصلاح وضع موجود برآیند. جامعهای دینی که دینداریاش مرهون انس با علمای الهی است و حوزهای که قوام علم و معنایش به قلههای دانش و معنویت و تربیت است، اگر در جایگزینی علمای خلف بر سلف، به درستی گام برندارد، حیات علمی و معنوی خویش را به شدت به مخاطره انداخته است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۴۰. تهران؛ در حاشیه جشن مبعث پیامبر اسلام(ص)؛
☘ آیتالله #سید_محمود_طالقانی، حجتالاسلام #سید_هادی_خسروشاهی، حجتالاسلام دکتر #محمدابراهیم_آیتی، همراه با جمعی از اعضای انجمن اسلامی مهندسین
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨شرحی بر حیات علمی مجتهد گمنام پایتخت
✍ فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السّلام) مرحوم آیت الله العظمی شیخ #شمس_الدین_مجتهدی_نجفی از مراجع تقلید و علماء برجسته ی تهران و از اساتید بزرگ این حوزه، اما همراه با گمنامی بسیار بودهاند.
👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
✨شرحی بر حیات علمی مجتهد گمنام پایتخت ✍ فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السّلام) مرحوم آیت الله الع
✍ فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السّلام) مرحوم آیت الله العظمی شیخ #شمس_الدین_مجتهدی_نجفی از مراجع تقلید و علماء برجسته ی تهران و از اساتید بزرگ این حوزه، اما همراه با گمنامی بسیار بودهاند.
🌱ایشان در نجف از محضر اساتیدی همچون آیت الله سیّد ابوالقاسم خویی، آیت الله سیّد محسن حکیم، آیت الله سیّد عبدالهادی شیرازی، آیت الله سیّد محمود شاهرودی ، آیت الله شیخ حسین حلّی ، آیت الله شیخ مرتضی طالقانی و آیت الله سید علی قاضی ؛
در کربلا از محضر مرحوم آیت الله حاج آقا حسین قمی،
و در قم از محضر مرحوم امام خمینی ، آیت الله بروجردی، آیت الله حجت کوه کمره ای و مرحوم علامه طباطبایی بهره برده بود و در طول مسیر تحصیل با بزرگانی همچون حضرت آیت الله سیستانی(حفظه الله) و مرحوم آیت الله سیدمحمّدحسین تهرانی و برخی دیگر همدوره و هم بحث بود،
و پس از مهاجرت به تهران بیش از نیم قرن در مسجد حضرت رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله) واقع در منطقه ی غرب تهران به ارائه خدمات علمی وفرهنگی پرداخت.
📚از ایشان آثار و تالیفات متعدّدی بر جای مانده است.از جمله آثاری که معظّم له در ایّام جوانی به چاپ رسانده بودند ،می توان به کتاب «النّظر الثّاقب و نیل الطّالب» اشاره نمود که شاملِ تعلیقاتِ مرحومان: آیت الله حاج شیخ محمّدحسین و شیخ احمد کاشف الغطاء بر مکاسبِ مرحوم شیخ انصاری بوده و مرحوم آیت الله حاج شیخ شمس الدّین مجتهدی نجفی آن دو اثر را اِحیاء،تدوین و تنظیم کرده و به چاپ رسانده بودند.
📜مرحوم علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در تقریظی که بر این اثر نوشته اند ، به نیلِ معظّم له به مراتب والای علمی و فقهی و همچنین شرحِ در دستِ تدوینش بر مکاسب -که در آن زمان آغاز به این کار کرده بود - اشاره کرده و نهایتاً اجازه ی روایتی به ایشان داده است.
مرحوم آیت الله العظمی مجتهدی نجفی از ذوق شعری و ادبی سرشاری بهره مند بودند و در شعر به «خاضع» تخلّص می کردند. دیوان اشعار ایشان در دو جلد تحت عنوان «نغمه های عشق» و «جلوه های عشق» به چاپ رسیده است. آنچه که از اشعار این عالم ربّانی مشهود است ، آن است که در عین توجّه به ظرایف ادبی و صوری ، سعی بلیغ داشتند تا از حیث مفهوم و معنا نیز بهترین محتواها را به خواننده القاء کنند و به همین جهت می بینیم که معظّم له مضامین بسیاری از آیات و روایات را به زیبایی به نظم کشیده اند.
🕌معظّم له در منطقه ی غرب تهران در مسجد حضرت رسول اکرم(صلّی الله علیه و آله) جلسات ماهیانه ای در بیان معارف اسلامی و تفسیر قرآن برای ائمّه ی جماعات تهران داشت و از این جهت ، می توان گفت که حقّ حیات عظیمی بر حوزه ی علمیّه تهران بالخصوص بر منطقه ی غرب تهران داشت.
🍃ایشان پس از تحمّل یک دوره بیماری روز شنبه هفتم اسفند ماه ، در ۹۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.
🙏با سپاس از آقای شهابالدین شهرابی بابت ارسال اطلاعات
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 انالله وانا الیه راجعون
✨مراسم تشییع تنها یادگار مکتب سیدابوالحسن اصفهانی ،مفسر عظیم الشان ،فقیه عالیقدر شیعه،حضرت آیت الله العظمی شیخ #شمس_الدین_مجتهدی_نجفی (رضوان الله تعالی علیه)
روز پنج شنبه ۱۲ اسفند ،ساعت ۸:۳۰صبح ، از مقابل مسجد حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
که جنابشان بیش از نیم قرن در آن مسجد به اقامه جماعت و تدریس معارف اسلامی و تبلیغ مکتب اهل بیت(علیهم السّلام) اشتغال داشتند ، واقع در تقاطع خیابان نواب با خیابان کمیل ، برگزار می گردد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨مرحوم آیتالله طبرستانی از قول ایشان برایم نقل میکردند که میگفت: اگر اداره مدرسه مروی را به من بدهند، اینجا را مثل #حوزه_نجف میکنم.
✍ حاج #شیخ_محمدرضا_محقق_تهرانی (۱۲۹۱-۱۳۷۳ ش)، از دانشمندان و مجتهدین معاصر تهران بوده است. وی در قم و مشهد از دروس آیات عظام: میرزا هاشم قزوینی و حاج آقا حسین طباطبایی قمی، سیدصدرالدین صدر، سید محمدتقی خوانساری و سید محمد حجت کوهکمرهای بهره جُست و در تهران از محضر درس اخلاق و عرفان #آیت_الله_شاه_آبادی استفاده نمود.
با ورود آیتالله بروجردی به قم در سال ۱۳۲۳ش، به مدت نه سال در درس فقه و اصول ایشان حاضر شد و به مدارج بالای علمی دست یافت.
☘آیتالله محقق تهرانی پس از ۲ سال توقف در مشهد، به تهران بازگشته و در #مدرسه_مروی به تدریس فقه و اصول مشغول شد تا اینکه در سال ۱۳۵۸ش دروس را تعطیل و به تألیف موسوعه (کتاب هفتاد جلدی) #حقایق_الفقه در شرح شرایع الاسلام پرداخت. وی خیلی نگران این بوده است که مبادا عمرش برای ادامه تألیفات کفاف ندهد، لذا ایشان برای صرفهجویی در وقت حتی در بین نمازهای جماعتی که در مسجد برپا می نمودند، مشغول تألیف کتاب می شدند.
ایشان در #مسجد_خندق_آباد واقع در خیابان مولوی اقامه جماعت مینمودند. از جمله شاگردان ایشان میتوان به #آیت_الله_جوادی_آملی اشاره کرد.
آیتالله محقق تهرانی پس از عمری تلاش علمی و اخلاقی، سرانجام در ۱۲ اسفند ۱۳۷۳ش برابر با دوم شوال ۱۴۱۵ ق در هشتاد و دو سالگی به جوار رحمت حق شتافت.
شرح حال ایشان در کتاب #فیضیه_تهران آمده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱۴ اسفند
🔹سالروز درگذشت آیتالله حاج #شیخ_محسن_حبیبی
تولیت فقید مدرسه علمیه آیتالله مجتهدی
📃قسمتی از وصیتنامه #آیت_الله_مجتهدی:
«جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ محسن حبيبي دامت توفيفاته، وصي حقير هستند در اداره حوزه علميه تهران و مسجد مرحوم حاج ملامحمد جعفر، هفته اول فوت مخصوصا شب و روز نماز مسجد و اداره كلاس عمومي، به كمك آقاي نصيري و مدرسين توسط ايشان اداره شود و بعد از يك هفته هر كه را صلاح مي دانند براي نماز صبح، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشاء تعيين فرمايند و شهريه مدرسه توسط آقاي خودكار اداره شود و رسيدها كه نزد حقير است اعلان كنند كه صاحبش مراجعه كنند و بگيرند انشاءالله خداوند و حضرت مهدي (ع) نميگذارند مدرسه براي شهريه لنگ شود....
ضمنا كتاب هاي حقير توسط جناب آقاي حبيبي به طلاب داده شود كه استفاده نمايند؛ احتياطا" به طلبههاي عام بابت سهم امام (ع) حساب شود و به طلبههاي سيد بابت سهم سادات قبول فرماييد.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۹ اسفند سالروز درگذشت #سید_جمال_الدین_اسدآبادی
📖 #اعتماد_السلطنه در کتاب #المآثر_و_الآثار درباره سید جمال مینویسد:
✍ «در علوم عتیقه و فنون جدیده مقامی بلند یافته، مردم ایران را به وجود وی جای افتخار است.
علوم شرعی را در قزوین تحصیل کرد و به تهران آمد و مدتی در افغانستان و هندوستان گذرانید و به اسلامبول رفت و از آنجا به مصر شد. گروهی از دانش پژوهان جامع ازهر بر روی تلمذ میکردند و بسیاری از روزنامهجات دیار مصریه را فیالحقیقه وی در تحت افادت و بلاغت آورد.
پس به موجبی به اروپا رفت و در پاریس جریده العروة الوثقی را ایجاد کرد و از این گاه نامش در جمع ممالک مشهور شد و صیت فضایل و آوازه خصایصش در افواه افتاد.
بعضی از دول قویّه در منع انتشار جریده فریده مشارالیها جهد بلیغ مبذول داشت، لاجرم خاطر سید را از اروپا ملالت گرفت و به سمت آسیا در گردش آمد و به حدود ایران رسید.
نگارنده او را حسب الامر به دارالخلافه دعوت کرد و به کرّات به حضور مبارک شاهنشاهی مشرف گردید و طبقات اهالی از دانی و عالی آن بزرگوار را دیدار نمودند.
پس به روسیه رفت و فعلاً در پطرزبورغ است. همه جا محترم بوده و مکرم زیسته.
اهل سنت و جماعت او را #افغانی میشمارند، چنان که تلمیذ اجلش استاد الأدب #محمد_عبده در مقدمه رساله «رد نیچریه» نگاشته.
بالجمله این شخص بزرگوار از اعاجیب روزگار است و نوادر ادهار.»
📷 تصویر: سید جمال در جمع علمای تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۱ اسفند، سالروز درگذشت آیتالله #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی
📷 تصویر، از راست: حاج #شیخ_حسن_سعید_تهرانی ، آیتالله #سید_احمد_خوانساری ، حاج شیخ نصرالله شاهآبادی، #شیخ_مصطفی_مسجد_جامعی ، در حال اقامه نماز بر پیکر آیتالله #میرزا_عبدالله_چهل_ستونی
🔹آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی در خاطرات خود از دوران تحصیل در #حوزه_تهران میفرمود:
🔅«الحمدالله در زمان ما زمینههای رشد فراوان بود. #مدرسه_مروی از نظر علمی بسیار گرم و فعال بود. #مدرسه_سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) نیز همین طور بود. البته ابتدا مدرسه سپهسالار در دست دولت بود و به عنوان #دانشکده_معقول_و_منقول بهرهبرداری میشد. تمام حجراتش نیز در اختیار شاگردان افسری و از دست طلبهها خارج بود.
🔹 این وضع ادامه داشت تا اینکه با تلاشهای مرحوم دایی ما حاج میرزا ابوالحسن روحانی و با کمک آیتالله بهبهانی مدرسه پس گرفته شد.
به توصیه مرحوم دایی عدهای از علما و فضلا را در آنجا جمع کردیم تا مدرسه رونق بگیرد. افاضلی چون آقای عصار، آقای ابن الدین، آقای #سید_محمود_طالقانی ، آقا #میرزا_هدایت_الله_گلپایگانی و آقا #شیخ_عباس_تهرانی (از شاگردان مرحوم صاحب کفایه) از جمله آنها بودند. بیش از ۱۰۰ طلبه در آنجا جمع شدند و مدرسه رونق گرفت.
🔹#حوزه_علمیه_تهران در سطح علمی بالایی قرار داشت و اساتید و علمای بسیاری در آنجا مشغول فعالیت علمی بودند. علاوه بر آن که هر یک از آنان مسجدی داشتند و آن را پایگاه فعالیتهای خودشان قرار داده بودند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ چندی پیش به #مدرسه_قنبرعلیخان سری زدم. #مسجد_مدرسه ای زیبا و خوشساخت و پر سابقه که در سال ۱۲۸۸ق توسط حاج قنبر علی خان کرد مافی از رجال قاجار بنا شد.
🔹تولیت این مدرسه در حال حاضر بر عهده #آیت_الله_تحریری است و جهت انجام برخی فعالیتهای فرهنگی، در اختیار مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران قرار گرفته و خالی از طلبه و فعالیت آموزشی است.
📖
📚برخی از مفاخر مدرسه قنبرعلیخان که در کتب تذکره به آنها اشاره شده است:
۱. مرحوم ملا محمدمهدی بهبهانی فرزند آقا محمود متوفای ۱۳۱۱ق از نوادگان #وحید_بهبهانی بود.
شیخ آقا بزرگ تهرانی با بیان اینکه خانه مرحوم ملا محمد مهدی بهبهانی نزدیک مدرسه قنبرعلیخان بوده و تولیت آن را برعهده داشته، او را چنین میستاید: «من أجلّاء العلماء الأتقياء الورعين بطهران. و كان عارفا سالكا مجاهدا مراقبا مواظبا للآداب و السنن الشرعيّة، منزويا عن الناس، تاركا للدنيا، عاملا للآخرة.» (طبقات أعلام الشيعة، ج۱۷، ص: ۴۷۵)
پس از وی نیز فرزندش حاج آقا حسن بهبهانی تولیت مدرسه قنبرعلیخان را برعهده داشته است.
۲. حاج سید حسن رضوی قمی متوفای ۱۳۵۲ق که به گفته شیخ آقا بزرگ تهرانی در حدود سال ۱۳۱۳ق برای تحصیل علوم دینی از قم به تهران آمد و در مدرسه قنبرعلیخان نزد اساتید و علمای آن تلمذ کرد و سپس به نجف رفت و در زمره شاگردان آخوند خراسانی درآمد. (الذریعه)
۳. میرزا طاهر تنکابنی که از حکما و سیاسیون اواخر دوران قاجار و زمان پهلوی اول بوده و در مدرسه قنبرعلیخان و سپهسالار به تدریس اشتغال داشته است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۲۷، تهران، عزیمت #آیت_الله_کاشانی جهت اقامه #نماز_عید_فطر
🗓 به بهانه ۲۳ اسفند ۱۳۴۰ درگذشت آیتالله کاشانی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 ۱۳۲۷، تهران، عزیمت #آیت_الله_کاشانی جهت اقامه #نماز_عید_فطر 🗓 به بهانه ۲۳ اسفند ۱۳۴۰ درگذشت آیت
🗓 به بهانه ۲۳ اسفند ۱۳۴۰ درگذشت #آیتالله_کاشانی
✍ آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی در تهران متولد شد. پدرش سید مصطفی هم از علمای بزرگ تهران بود که بعدها به نجف اشرف هجرت کرد. آیتالله کاشانی در نجف به تحصیل پرداخت و با استفاده از محضر میرزا محمدتقی شیرازی و آخوند خراسانی، در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید و بسیاری از بزرگان نجف مقام علمی او را ستودند.
☘پس از قیام کاشانی و برانگیختن مردم علیه انگلیس در عراق، او در سال ۱۲۹۹ به تهران آمد و از آن تاریخ به عنوان یک مجتهد مبارز و مردمی به فعالیت دینی و سیاسی پرداخت. بارها زندانی و تبعید شد و آزاد گردید. بازگشت وی از تبعید لبنان در سال ۱۳۲۹ یکی از بزرگترین و باشکوهترین تجمعات مردمی بود که همه تهران در استقبال از او به خروش آمد. در روز ورود وی از فرودگاه مهرآباد تا محله او «پامنار»، ۲۷ طاق نصرت بسته شد. آیتالله کاشانی در فروردین همان سال، با آنکه خود در تبعید بود، با فعالیت جمعی از طلبهها و بازاریها به نمایندگی مجلس انتخاب شد.
✨یکی از نقاط برجسته شخصیت آیتالله کاشانی، روحیه عجیب او در انس و ارتباط با مردم بود. او شخصیتی متواضع، خاکی و دوستداشتنی داشت. در خانهاش به روی مردم باز بود. پدری مهربان برای جوانان مبارز و به ویژه طلبهها بود و شاید در این خصوص کمنظیر بوده است. شاید همین ویژگی بود که در مهمترین حوادث سیاسی آن سالها، مردم را به صحنه کشاند. آیتالله کاشانی قوی بود، چون مردم همراه تو بودند و دقیقا او از زمانی ضعیف شد که به خاطر برخی کنشهای سیاسی خود و رفتارهای اطرافیانش و البته تخریبهای تودهایها و طرفداران مصدق، همراهی مردم را از دست داد و تنها شد.
نماز عید فطر و قربان باشکوهی که توسط آیتالله کاشانی در تهران و پس از بازگشت از تبعید تا ملی شدن صنعت نفت اقامه شد از حافظه تاریخی این شهر پاک نمیشود.
تهران در آن سالهای دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۳۰ و سقوط #دولت_مصدق و چندی پس از آن شهادت #شهید_نواب_صفوی ، دوران پر هیاهویی را پشتسر گذاشت. اما به ناگاه، آن شعلهها فرونشست و گویا یک سرخوردگی سیاسی و مبارزاتی هم برای مردم و هم روحانیت مبارز رخ داد. سکوتی سخت همهجا را فراگرفت. علما و مردم متدین با تقویت هیئتهای مذهبی، خیریهها، محافل دینی به تربیت دینی جامعه و تقویت مبانی معرفتی روی آوردند تا کمکم زمینه برای قیام امام خمینی ره فراهم شد و باری دیگر شور مبارزه در سر افتاد.
☘آنچه در این مختصر قلمی گردید، در کتابی مستقل درباره فعالیت مبارزاتی برخی از مدارس علمیه تهران و روحانیون مبارز در دو قرن گذشته به ویژه در دوران پهلوی به رشته تحریر درآمده و ان شاء الله به زودی در آستانه انتشار قرار میگیرد.
#تاریخ_حوزه_تهران
#مفاخر_حوزه_تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
روح پاک مرجع عالیقدر آیتالله العظمی علوی گرگانی به ملکوت اعلی پیوست 🍃
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🍃 مرحوم #آیت_الله_علوی_گرگانی :
✨من سالهای طولانی شب های جمعه (سالهای ۵۱ به بعد) به جهت تبلیغ از قم به تهران می رفتم؛ در مسیری که به طرف مکان بر گزاری جلسه بود، افرادی بسیاری از کسبه بودند، هر هفته به آنان سلام گرمی می کردم.
✨یک روز شخصی به نام آقای #نجات_زهاویدان پیش من آمد و گفت: من از جمله کسبه ای بوده ام که هر هفته بر من سلام می کردید، اما من مسلمان نبوده ام بلکه اعتقاد به آیین یهودیت داشته ام اما بواسطه ی این حسن بر خورد شما و هم چنین حقانیت دین اسلام ، می خواهم بدست شما مسلمان شوم.
✨این شخص مسلمان شد و نامش را به محمد علی احمدی تغییر داد و از آن جا که اولاد نداشت تمام اموالش را هم به بنده بخشید. و بعد از یکی دو ماه که مسلمان شد ، از دنیا رفت.
✨من هم منزل این شخص را #صندوق_قرض_الحسنه_وحدت_فاطمیه قرار دادم که تاکنون پابرجاست.
#مسلمان_شدن_یهودی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷آیتالله کاشانی در بازدید از مجلس شورای ملی/ ۱۳۲۹ش
#قرارداد_دارسی در زمان مظفرالدین شاه امضا شد تا امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را در اختیار یک تبعه انگلیس قراردهد. طبق این قرارداد سود ایران از نفت خود تنها ۱۶ درصد بود و مابقی برای دارسی.
این قرارداد تا سال ۱۳۴۰ش تمام میشد اما انگلیس برای تمدید قرارداد تا سال ۱۳۷۰ش، به رضاخان فشار آورد و آن را تمدید کرد. با تمدید قرارداد، سود ایران با تنها ۴ درصد افزایش به ۲۰ درصد رسید.
بعد از آنکه #آیت_الله_کاشانی از تبعید لبنان بازگشت دو نکته را مورد تأکید قرار داد: نخست اینکه نفت ایران باید ملی شود و دوم اینکه ملت ایران نسبت به تأسیس رژیم صهیونیستی در منطقه بیتفاوت نمیماند.
به این شکل موجی از مخالفت با استعمار انگلستان در سایه مطالبه #ملی_شدن_صنعت شکل گرفت. نخبگان و عموم مردم همگی به حرکت درآمدند و روحانیون به رهبری آیتالله کاشانی در صف نخست این مطالبه گری عمومی قرارداشتند.
در این میان #رزم_آرا نخستوزیر وقت به خاطر مخالفت با ملی شدن صنعت نفت، مانعی برای این نهضت به شمار میآمد و گاه نطقهایش در اینباره نیز توسط انگلیسیها نوشته میشد، تا آنکه در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ با گلوله #فدائیان_اسلام در #مسجد_شاه کشته شد.
چند روز بعد، در مجلس شانزدهم، فراکسیون #جبهه_ملی که با حمایت مردم و آیتالله کاشانی شکل گرفت، در اواخر اسفند ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت را در مجلس به تصویب رساند و در ۲۹ اسفند مجلس سنا نیز طرح ملی شدن صنعت نفت را تأیید کرد؛ به این ترتیب نفت ایران ملی شد و کشور وارد مبارزه جدی با انگلستان و استعمار پیر گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran