🌀بخشهای ثبتیِ قم
✏️حسین مسرور سردفتر اسناد رسمی شماره ۲۵ قم:
🔸️اداره ثبت قم در ۲۵ تیر ماه ۱۳۱۴ راهاندازی و قم به ۱۰ بخش #ثبتی تقسیم شد. جالب اینکه طبق این #تقسیمبندی جاسب بخش ۶ و مشهد #اردهال بخش ۷ و شهر #محلات به عنوان بخش ۱۰ ثبتی قم محسوب شدهاند.
🔹️جالبتر اینکه در تعریف استان قم بخشهای مذکور خارج از محدوده و مرزهای سیاسی استان قرار گرفتهاند. بخشهای دهگانه مزبور:
۱. جنوب رودخانه
۲. شمال رودخانه و شهر نو
۳. جاده قدیم قم - تهران و دهستان #قمرود
۴. دهستان قنوات
۵. #کهک
۶. #جاسب
۷. مشهد اردهال
۸. رودخانه
۹. دهستان #طغرود
۱۰.#محلات
(منبع: قمپژوهی)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸آرامگاه سیدمحمد #فاطمی قمی "نویسنده #قانون_مدنی ایران"
📍قبرستان شیخان
🗓تاریخ وفات: ۲۸ مرداد ۱۳۲۴
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
📸آرامگاه سیدمحمد #فاطمی قمی "نویسنده #قانون_مدنی ایران" 📍قبرستان شیخان 🗓تاریخ وفات: ۲۸ مرداد ۱۳۲۴
🌀 قانون مدنی انشای #فاطمی است
✏️دکتر جعفری لنگرودی؛ حقوقدان:
🔸️در تاریخ آمده است که #ناپلئون در برخی از جلسات تدوین قانون مدنی #فرانسه شخصا حضور پیدا میکرد و در مذاکرات دخالت داشت.
🔹️در ایران رئیس مملکت چنین کاری نکرد و به منزل #فاطمی سر نزد. علاوه بر این، کارِ فاطمی، کار #فردی بود و حال آن که کد ناپلئون را در مجمعی از دانایان تهیه دیدند.
🔸️بعدا برخی از پختهخوران سعی کردند که بگویند ما هم در تدوین قانون مدنی #دخالت داشتیم. دکتر سید حسن #امامی [از] نزدیکترین اطرافیان فاطمی بود و اطلاعاتی که او به من داد موثقترین است.
🔹️روزی از او پرسیدم که متن قانون مدنی ایران #انشای کیست و به قلم چه کسی نوشته شده است، بیدرنگ گفت #تماما انشای خود فاطمی است. این فارسی روان از مردی فقیه جای تعجب است. انشای #فقیه در فارسی معمولا سبک انشای جامع الشتات است.»
📚 منبع: علم حقوق در گذر زمان
📍جامع الشتات به زبان فارسی از فقیه بزرگ میرزای قمی است که مدفنش در مقابر شیخان قم است.
چهارراه فاطمی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بخشهایی از مستند جذاب «#سفری_از_تهران_به_قم»
📍ساخته مرحوم #همایون_شهنواز
🔸️ تصاویری کمیاب از مقبره شاه #سلیمان صفوی، #فتحعلیشاه قاجار، #محمدشاه قاجار و همسرش #مهدعلیا در حرم حضرت معصومه (س)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 مرحوم احمد #خمینی، فرزند امام، با لباس #ورزشی
🔸️ از راست: کاظم رحیمی، مرحوم سید احمد #خمینی و سید ابوالقاسم رضوی ( دروازه بان)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀 از شاغالخون تا تکیه خروس
🎙ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز قمی:
🔸️مردم ما دوست دارند اسامی را کوتاه کنند و بعدها هم برایش داستان بسازند. در قم یک محلی هست که به #شاغالخون مشهور است. برایش داستان ساخته اند که در قدیم #شغالها میآمدند و اینجا زوزه میکشیدند.
🔹️وقتی به آن محل میروی میبینی نوشته اند گذر #شاه_قلی_خان یا شاد قلی خان.
🔸️یا مثلاً یک #تکیه خروس داریم. میگفتند خروسی بود از مناره بالا میرفته است و مردم را برای اذان #بیدار می کرده است. بعد که به آن محل میرفتی میدیدی رویش نوشته اند: تکیه #خلوص.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 عکس دستهجمعی بزرگان ادبیات در دبیرستان حکیم #نظامی قم (امام صادق کنونی)
🔸️دکتر سیدمحمد #فاطمی، دکتر بدیعالزمان #فروزانفر، مرحوم حبیب #یغمایی، مرحوم رشید #یاسمی و...
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸استقبال مردم از رییس شهربانی قم در #شکوهیه!
🗓۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۳
🔸️به مناسبت مراجعت آقای سرهنگ سیدحسین #پرتو رئیس شهربانی از زیارت #مکه معظمه جمعیت کثیری از مردم که بیش از هزاران نفر از طبقات مختلف اصناف و پیشهوران و محترمین و کارمندان را تشکیل میدادند با وسائط نقلیه شخصی و کرایه به #شکوهیه ۲۰ کیلومتری قم آمده اجتماع کردند.
🔹️عده زیادی نیز به بین راه رفتند تا با استقبال شایان خود از این افسر #جدی و صمیمی که همیشه اوقات خود را صرف رفاه و آسایش مردم کرده و میکند ادای وظیفه کرده باشند.
🔸️در ساعت شش بعد از ظهر آقای سرهنگ پرتو در میان استقبال بینظیر مستقبلين به شکوهیه وارد شدند که تعدادی گاو و #گوسفند از طرف مردم قربانی شد. پس از معارفه با جمعیت در میان کاروان مستقبلين به قم وارد و مستقیماً به #حرم حضرت معصومه سلام الله علیها رفته پس از زیارت مرقد آن حضرت به منزل رفتند که تمام طبقات از ایشان دیدن کردند.
📜 روزنامه اطلاعات
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 تصویری جالب از جوانی برادران #لاریجانی
🔸️#صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔸️#محمدجواد لاریجانی، دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀 نماز جمعههای قم
🔸️در سال ۱۳۵۸ و پس از استقرار دائم آیتالله حسینعلی #منتظری در قم، نماز جمعه این شهر نیز به امامت وی برگزار میشد.
🔹️پس از گذشت یک سال، آیتالله حاج میرزا علی #مشکینی نیز به امامت جمعه شهر قم منصوب شد. از آن پس، عمدتا نمازهای جمعه این شهر به امامت وی اقامه میشد.
🔸️خطبههای #اخلاقی و سیاسی آیتالله حاج میرزا علی مشکینی در نماز جمعه قم، #بازتاب گستردهای در رسانههای آن دوران داشت.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
49.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بخشهایی از مستند جذاب «#سفری_از_تهران_به_قم»
🌀قسمت دوم
📍ساخته مرحوم #همایون_شهنواز
🔸️ تصاویری از حال و هوای حرم حضرت معصومه (س) و #زیارتنامهخوانی دستهجمعی، #دقالباب کردن، آیین #شمعگردانی در حرم...
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸تجمع تظاهر کنندگان جلوی درب دبیرستان #حکیم_نظامی (امام صادق)
🗓پاییز سال ۱۳۵۷
📷 عکاس: محمدحسین رحمتی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 متن وقفنامۀ بیمارستان فاطمی
🔹️و بعد - حضرت آقای حاج میرزا سید محمد #فاطمی_قمی (دام علاه) رئیس شعبۀ دیوان عالی تمیز، وقفِ موبد دائمی فرمود: تمامی شش دانگ یک دستگاه #مریضخانه ملکی متصرفی جدید البناء خودشان را که واقع است در قلعه را به حدود مرقومه شمالا به یخگیر #یخچال_قاضی و به باغچه #ارباب_حبیب_الله جنوبا به مریضخانه #سهام_الدوله شرقا به اراضی #باغ_قلعه غربا به #باغ_نو (وقفی آستانه مقدسه حضرت معصومه) بر کلیه مرضی [مَرضا = مریضان] و #تولیت موقوفه را با خودشان قرار دادند مادام حیاته.
🔸️و بعد با شخصی که خود ایشان #معیّن میفرمایند و صیغه #وقف جاری شد و به تصرف وقف هم دادند به تاریخ شنبه بیست و هفتم رجب سنه ۱۳۵۴ مطابق سوم آبان ۱۳۱۴
محمد الحسینی القمی
🔹️سواد مطابق با اصل و اصل به ابرازدهنده مسترد گردید. ۱۳۱۴/۸/۱۹»
📚منبع: خاطرات سیدمحمد فاطمی؛ ص۲۵۲
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸تصویر ایوان #آیینه حرم حضرت #معصومه (س) در حال ساخت
🗓دوران قاجار- ۱۳۰۴ قمری
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀حیدرعلی قلمداران قمی- بخش اول
🔹️وی در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در روستای #دیزیجان در ۵۵ کیلومتری جاده قم-اراک متولد گردید. وی در پنج سالگی مادرش را از دست داد و در سن ۱۵ سالگی شاهد فوت #پدرش نیز بود.
🔸️در ۳۰ سالگی به خدمت ادارهٔ #فرهنگ قم درآمد. از آن پس در روزنامههای «#استوار» و «#سرچشمه» در قم و «#وظیفه» در تهران مقاله مینوشت. مجله #یغما نیز مقالات و اشعار وی را چاپ میکرد و همچنین مقالات فقهی او در مجلهٔ «#حکمت» به چاپ میرسید.
🔹️قلمداران از دوستان نزدیک #برقعی و سید مصطفی #طباطبایی بودند و به نوعی ادامه دهنده راه کسانی مانند محمدحسن #شریعت سنگلجی و سید اسدالله #خرقانی بود.
🔸️کتاب «راه نجات از شّر غُلات» از آثار قلمداران است که در این کتاب به نقد و رد #شفاعت و #زیارت پرداخته و اعتقاد شیعه به وجود #خمس را مورد سؤال قرار داد. کتاب دیگر وی «شاهراه اتحاد» نقد اعتقاد رایج شیعه در مورد #امامت بود. با توجه به دیدگاههای متفاوتی که قلمداران با عقاید شیعه داشت برخی او را متمایل به #وهابیگری دانستند.
وی از دوران جوانی به آثار محمد #خالصی علاقهمند بود و آثار او را ترجمه کرد.
🔹️برخی گفتهاند وی با مهدی #بازرگان در ارتباط بوده و بازرگان پس از آزاد شدن از زندان چهار مرتبه برای دیدار با حیدرعلی به قم آمد.
🔸️دکتر علی #شریعتی به یکی از دوستان خود که با قلمداران آشنایی داشت گفته بود که قلمداران سهم بزرگی در جهت بخشیدن به افکار او داشته و بدین جهت مشتاق دیدار او بود. این دیدار هرگز عملی نشد.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀حیدرعلی قلمداران- بخش دوم
🔸️ نزدیک به ۱۵ سال جلسه #تفسیر قرآن در شهر قم داشت. عدهای از همفکران و فرهنگیان به منزل او میرفتند و او به آنها درس میداد.
🔹️وی برخلاف اعتقاد #شیعیان، خلافت و امامت را منصوص از جانب خدا نمیدانست بلکه اعتقاد داشت که خلیفه باید با رأی مردم انتخاب شود و مردم هم به #خلفاء رأی دادهاند و امام علی (ع) هم با آنها موافقت کرده! او برای اثبات ادعاهایش نکاتی را بصورت گزینشی از #نهج البلاغه و کتابهای دیگر به نفع اعتقاد و عقایدش آورده است.
🔸️بعد از از انقلاب در تابستان ۱۳۵۸ که طبق عادت هر سال تابستان را در روستا میگذراند مهاجمی ناشناس نیمه شب وارد خانهٔ او شد و به او در حالت خواب #شلیک کرده و گریخت، لیکن علیرغم فاصله بسیار کم گلوله فقط پوست گردن او را #زخمی کرد. در اواخر عمر، از سوی قوه قضاییه دستگیر و به زندان ساحلی قم منتقل شد ولی با وساطت آیتالله #منتظری آزاد شد.
🔹️او در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۶۸ بعد از ۸ سال بیماری وفات یافت و در قبرستان #باغ_بهشت قم دفن گردید.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 خیابان ارم و درب #شرقی حرم
🗓سال ۱۳۳۵
منبع: قمپژوهی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀نارضایتی وزیر معارف دوران پهلوی از تغییر نام مدرسه #حکیم_نظامی
✏️یادداشتهایی از مرحوم علی اصغر حکمت:
🔹️شیراز- (چهارشنبه سی ام آذر ۱۳۱۷شمسی):
صبح چند کارت #پستال از دوستان رسیده بود. از قم نوشته بودند مدرسۀ قم که برای ساختمان آن این جانب رنج بسیار کشیده بودم اخیراً خاتمه یافته و #افتتاح کرده اند ولی نام آن را که حکمت بوده است تغییر داده اند و #حکیم_نظامی گذاشته اند که البته احیاء اسم حکیمی بزرگ و شاعری معرف چون نظامی بسیار پسندیده است ولی چرا حق شناسی نکرده و نام آن را تغییر داده اند. خداوند همۀ ما را به راه راست هدایت فرماید.....
🔸️شیراز- (یکشنبه بیست و پنجم دی ماه ۱۳۱۷ شمسی)
آقای مصباح تولیت فرزند #تولیتباشی قم یک جلد کتاب راهنمای قم، که به یادگار گشایش دبیرستان #حکمت قم، بنا بود طبع شود و اینک از چاپ در آمده، برای من فرستاده بود، خیلی محبت کرده. این کتاب به مجاهدت و نظارت آقای رشید #یاسمی به طبع رسیده و مقدمۀ جزئی هم دارد. و در همه جا از زحمات و خدمات این حقیر نسبت به #معارف قم ذکر کرده و نام برده و مخصوصاً تأسیس موزه و ساختن دبیرستان را مشروحاً به اسم و رسم بیان نموده. ماده تاریخهای آقای یاسمی را محتوی است. رفقا از راه #حسادت شاید اسم آن دبیرستان را عوض کرده اند ولی طبع این کتاب که بدون تقاضا و نظر اینجانب واقع شده گویا خداوند خواسته است که #پاداش بدهد.
آیۀ «یُرِیدون أن یُطفئوا نُورَ الله بِأفواههم» از نظر گذشت. باری خداوند همۀ ما را #هدایت فرماید.
📚منبع: کتاب #رهانجام حکمت: یادداشت های روزانۀ میرزا علی اصغر حکمت شیرازی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀خواب وحشتناکی که تعبیر شد!
🔹️ یکی از #سادات عظام حکایت کرد که شبی خواب دیدم در #حرم حضرت معصومه (س) مشغول به گریه و خواندن زیارتم که ناگاه دیدم جمعی وارد حرم شدند و #ضریح آن حضرت را برداشته و قبر شریف حضرت معصومه (س) را #خراب کردند و [نستجیر بالله]، پیکر مطهر را بیرون آورده و بردند.
🔸️من هرچه جزع نمودم که بدن حضرت را کجا میبرید التفاتی ننمودند و من با دهشت (ترس) از #خواب بیدار شدم. صبح همان روز خواب خود را برای مرحوم آقا شیخ مهدی #مجتهد و جمعی دیگر نقل نمودم گفتند پیشآمد بزرگی خواهد بود...
🔹️ فرداشب فرارسید که آن رؤيا تعبير شد. [زن #رضاخان، در حرم کشف حجاب کرد و در پی تذکر آیت الله #بافقی رضاخان با چکمه وارد صحن آینه شد و عمامه آن عالم بزرگوار را به گردنش آویخت و با خشونت به شکم و پهلوی ایشان میزد و صدای یا #صاحب الزمان (عج) شیخ به گوش میرسید] تا اینکه حاج شیخ محمدتقی #بافقی را گرفتند و به تهران بردند...
دانستم که حاج شیخ چقدر ارتباط با حضرت #معصومه (س) و آباء گرامش دارد.
📚 کتاب مجاهد شهید به قلم شیخ محمد رازی ص ۹۳ و ۹۴.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بخشهایی از مستند جذاب «#سفری_از_تهران_به_قم»
🌀قسمت سوم
📍ساخته مرحوم #همایون_شهنواز
🔸️ تصاویری از حال و هوای حرم حضرت معصومه و صحن #اتابکی و مسجد #طباطبایی و مسجد #اعظم و...
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸بیمارستان #نکویی قم
🗓 سال ۱۳۳۵
📍محل نگهداری: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀چرا به کهک، میگویند کهک؟
✏️حمید صادقی
🔸️دریافتن معنی و وجوه تسمیه بسیاری اسامی #دیهها و #مزارع قدیمی به دلیل قدمت آنان و تغییر و تحریفهای صورت پذیرفته دشوار و بر عامۀ مردم ممکن نیست.
🔹️#کهک (قم) از آن جمله اسامی است. این نام در دیگر جاها نیز شنیده شده است لذا به نظر جملگی شبیه هم بوده و وجه تسمیه مشترک دارند؛
🔸️اما معنای #کهک چیست؟ اگر معنای آن دانسته شود، وجه تسمیه آن نیز در محلهایی که کهک نامگذاری و مشهور شده #روشن میشود.
🔹️در خصوص معنای کهک و وجه تسمیه آن در کتب اعلام پژوهی آوردهاند این واژه به معنای "#گرم" است. گرم در سانسکریت #کهر بوده که این "ر" در زبانها از میان رفته یا برای اینکه سبک باشد انداخته شده است.
🔸️لذا کهر تبدیل به"که" گردیده و یک "ک" تکراری نیز برای همبستگی به آن اضافه شده و در نهایت تبدیل به کهک شده است. لذا این موضع به جهت #گرم بودنش بدین نام مشهور شده است و از عهد قدیم محلی گرم بوده است.
🔹️از این رو به نظر در تقابل با منطقه فرا دست خود همچون #کرمجگان، #فردو و... که منطقهای سردسیر است بدین نام شهرت یافته است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀 یهودیان قم
✏️محمد مهیار
🔺️بخش اول
🔸️ یهودیان در مرکز ایران، از جمله در منطقه جوباره اصفهان، در حوالی خیابانِ فعلیِ محتشم در کاشان، و در سه راه بازار #قم و احتمالا در چند شهر دیگر میزیستهاند.
🔹️شغل آنها غالباً #خرّازی، #بزّازی، #طلا_فروشی و دیگر حِرَفی بود که به نوعی با خرید و فروش عتیقه پیوند داشت.
🔸️من خود از این یهودیان، خاطراتی دارم؛ هنوز کودکی پنج شش ساله بودم که در کوچه پسکوچههای قم فروشندگان #دورهگردی را میدیدم که قیافه ای بسیار متین و موقّر داشتند؛ یعنی وضعِ ظاهرشان چند سر و گردن از دیگران بالاتر بود؛
🔹️این فروشندگان دوره گرد، #الاغی داشتند که بارش پارچه بود، و شاگردی که آن الاغ را هدایت میکرد؛ فروشنده #یهودی در حالی که نیم متری فلزّی در دست داشت، چند قدم جلوتر از الاغ و شاگردش حرکت میکرد و #جار میزد: بزّازی، بزّازی.
🔸️این نکته را هم ناگفته نگذارم که مردم به این فروشندگان دوره گردِ یهودی #اعتماد کامل داشتند و یهودیان هم سعی میکردند این اعتماد آسیب نبیند.
🔹️باری، قاعده فروشِ، نقد که نبود، غالباً #نسیه و یا تهاتر با اشیای کهنه و عتیقه، بدین صورت بود که فروشنده بساطش را که تماماً شامل پارچههای ارزان قیمت بود، داخل خانه مشتری و در وسط حیاط پهن میکرد و با به نمایش گذاشتن پارچههای #رنگارنگِ چیت و کُدَری و دارایی و دَبیت و غیره دلِ خریدار را میبُرد.
ادامه دارد...
#یهودیان_قم
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom