eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 تله های تبیین! 1⃣ دور نشدن از اهداف انقلاب _ مطلوب بودن وضع موجود! • برخی از اینکه رهبر انقلاب ادعای دور شدن از اهداف انقلاب را قویا رد کردند (۱۴۰۰/۱۱/۲۸) نتیجه گرفته اند: پس حتما وضعیت موجود، نزدشان مطلوب است؛ حتی آنرا قسم حضرت عباس و اینرا دم خروس گرفته اند! • در حالیکه این دوگانه تعاندی غلط است و شقّ سومی هم در بین است: از اهداف دور نشده ایم اما نسبت به وضعیت مطلوب هم فاصله(و گاهی فاصله زیاد) داریم. خود رهبر انقلاب در نمونه هایی از این فاصله ها دارند: 《آن عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ماست فاصله زیادی دارد》(۸۹/۱۱/۱۵) 《 این همه راجع به عدالت اجتماعی می گوییم جزو واضحات و مسلمات است خب کو؟ حالا تحقق پیدا کرد عدالت اجتماعی؟ ضریب جینی روز به روز بالاتر رفته است۱؛ بدتر شده است چرا؟!》(۹۶/۳/۳۱) • حرکت به سمت اهداف "کُند یا تند"، "پیوسته یا منقطع" ادامه داشته است؛ اما نظام اسلامی به اهدافش پشت نکرده است. - مثلا اینکه هر روز توئیت زن های ناقد و متعرض به رهبری بیشتر می شوند، یعنی هنوز آزادی بر استبداد ترجیح دارد. حتی اگر سعه صدر بیشتر برای تعرض ها و اقدامات تندتر را از اهداف بدانید، درون آن فاصله است نه پشت کردن به آرمانها. در گذشته به پاسبانی نمی شد چنین تعرض کرد! - عدالتخواهی نظام فقط این تشرها از عقب ماندگی عدالت بر دولتها نیست اقلا ابلاغ و قانون سیاستهای عدالتی(مثل بند ب سیاستهای اصل۴۴) بعنوان سهم جایگاه رهبر در این فرآیند نمونه ای از پشت نکردن به اهداف است. عدم تحقق آنها داخل در بررسی علل فاصله هاست و ایندو نباید باهم خلط شود. 2⃣ کارآمدی ها از ولایت _ ناکامی ها از منتخبین(دولتها و مجالس)! رهبر انقلاب اخیرا درباره برجام گفتند: 《در قضایای برجام در سال۹۴و۹۵ ایرادی که بنده می گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می شد که مشکلات بعدی پیش نیاید...در تذکرات هم مکرر گفتم خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد...این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده می کنند》(۱۴۰۰/۱۱/۲۸) • برخی کلا اینگونه موارد را تعمیم و به آن خلوص می رسند که: همه عیوب از نهادهای انتخابی و منتخبان ملت است و همه پیشرفتها از ولایت و نهادهای انتصابی! • این رویکرد در هادیان و تبیین گران مجامع حزب اللهی زیاد است که البته مخالف صریح فرمایش رهبر انقلاب است: 《وجود دو گرایش تبلیغاتی غلط است: - یکی اینکه عده ای هر مشکلِ موجود در کشور را به نظام نسبت دهند که الان وجود دارد. اگر تبعیض و فقر هست و اگر مشکل خارجی پیدا می کنیم، قواره نظام اسلامی و قانون اساسی را زیر سؤال می برند و هر مشکل کوچکی در هرگوشه ای را به مشکل نظام برمی گردانند! این غلط است. - نقطه مقابل آن که ۱۸۰ درجه با این تفاوت دارد این است که عده ای نظام را -که نظام را هم در رهبری یا چیزی مثل رهبری خلاصه می کنند- از هر عیوب مبرّا نشان می دهند. هر مشکلی که هست به پای چهار پنج مسئول یک بخش نظام می ریزند، این هم غلط است! ما مشکلاتی داریم که این مشکلات غالبا ناشی از عملکرد مجموعه خود ماست. باید ریشه مشکلات را بشناسیم و به خودمان -همانطور که آقای خاتمی در صحبت اول جلسه اشاره کردند- نگاه نقادانه کنیم، نقاط قوت و ضعف را بیابیم و دلسوزانه به نقاط ضعف بپردازیم و آنها را برطرف کنیم این مارا موفق خواهد کرد》(۸۲/۶/۵)۲ ⬅️ این رویکرد(دوگانه شماره ۲) عملا دو دهه این راه غلط را علیرغم رهبر انقلاب به شکل سازمان یافته برای برگزیده و عملا در توضیح بسیاری از مشکلات، عقیم مانده و لاجرم راه را برای راه حل رقیب(مشکل از قواره نظام و قانون اساسی است) فراهم کرده است! در حالیکه راه درست تر بازبینی و بررسی منشأ ها و کانون های تصمیم سازی و اجرا در کل حکمرانی است... * شاید ادامه یافت! ......................................... ۱. رهبر انقلاب در سیاستهای کلی برنامه ۵توسعه در فقره۳-۳۵ آوردند:"کاهش فاصله دو دهک بالا و پایین درآمدی جامعه به طوری که ضریب جینی به حداکثر۰/۳۵ در پایان برنامه برسد"(۸۷/۱۰/۲۱) برای تحقق آن در بند ب سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ کردند ۲۵٪اقتصاد کشور تا پایان این برنامه برای سه دهک پایین درآمدی باشد و ۳۰٪فروش متعلقات اصل۴۴ به تشکیل تعاونی های فراگیر این سه دهک پایین اختصاص یابد! قانون اجرایی هم در مجلس برایش تصویب شد اما...! ۲. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189 @teribon_ir
🔰 عقب‌نشینی از شروط رهبری، هرگز 📜 نامه 4 بسیج دانشجویی تهران به حجت‌الاسلام رییسی در موضوع عدم عقب‌نشینی از شروط رهبری در مذاکرات وین حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییس محترم شورای عالی امنیت ملی سلام علیکم مرور قصه‌ی پرغصه‌ی برجام و بیان اشتباهات فاحش در مراحل مختلف آن دیگر برای همه‌ی دلسوزان کشور آورده‌ای جز خشم و حسرت ندارد. اگر در همان روز‌های مذاکرات به نگرانی‌های مبتنی بر واقعیت و انتقادات کارشناسی لازم اهمیت داده می‌شد این حجم از خسارت به کشور وارد نمی‌شد. « در قضایای برجام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ایراد و اعتراض بنده این بود که نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد تا مشکلات بعدی پیش نیاید و در تذکرات هم مکرر آنها را گفتم اما بعضی از آن نکات مورد توجه قرار نگرفت و مشکلات بعدی که همه مشاهده می‌کنند پیش آمد.» این فرازی از بیانات روز گذشته رهبر معظم ‌انقلاب اشاره به همان ایرادات فاحشی که در اصل، نوع و نحوه مذاکره با 5+1 توسط قهرمانان خودخوانده دیپلماسی انجام شد و کشور را به این دور باطل کشاند. وضع امروز ما ناشی از تخطی از شروط رهبر معظم انقلاب در مذاکرات منتهی به برجام بود. اخبار این روز‌ها اما حاکی از این است که مذاکرات وین وارد مرحله سرنوشت ساز خود شده است. رهبر معظم انقلاب در تاریخ نوزدهم بهمن ۱۳۹۹ در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران را با تاکید بر دو محور بیان کردند: ۱- لغو کامل تحریم‌ها توسط آمریکا، درعمل و نه با زبان و یا روی کاغذ ۲- بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود پس از راستی‌آزماییِ صحت لغو تحریم‌ها عدم تصویب این توافق احتمالی در کنگره و سنای امریکا علاوه بر تضمین رییس جمهور ایالات متحده، عدم تخصیص زمان لازم برای راستی‌آزمایی موثر و لغو نشدن همه‌ی تحریم‌های برجامی و غیربرجامی که همچنان ریسک سرمایه‌گذاری و تبادل اقتصادی با ایران را بالا می‌برند کم‌ترین تضمینی برای دچار نشدن این توافق به سرنوشت برجام وجود ندارد. تجربه‌ی توافق خسارت‌بار برجام و جمع‌بندی کارشناسان و صاحب‌نظان دلسوز نظام و کشور در حوزه سیاست خارجه و سیاست‌ قطعی بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب همه بیانگر این است که هر توافقی که این دو شرط را رعایت نکند نه تنها دردی از دردهای کشور دوا نمی‌کند بلکه همانند برجام، خسارت محض خواهد بود. بیان عجله برای رسیدن به توافق توسط مسئولان دستگاه سیاست خارجه و شنیده شدن زمزمه‌هایی از عقب‌نشینی از سیاست‌های قطعی نظام در روز‌های اخیر نگرانی‌های جدی را برای دلسوزان ملت، کشور و نظام به وجود آورده است. ورود به هر توافقی که شروط ذکر شده را رعایت نکند نه تنها به معیشت مردم و وضعیت اقتصاد کشور کوچک‌ترین کمکی نخواهد کرد بلکه بار دیگر ضربه‌ی فاجعه‌آمیزی به صنعت هسته‌ای کشور وارد خواهد کرد. امضاکنندگان: بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بسیج دانشجویی دانشگاه علامه‌ طباطبایی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شرطی کردن اقتصاد و گره زده اقتصاد و معیشت مردم به مذاکره، کار اشتباهی بود که در دولت قبل انجام میشد ♨️امیدواریم تیم مذاکره کننده کنونی، تجربه تلخ را مد نظر داشته باشد. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط این روحانیون بیچاره را نمی شود آخوند درباری و ضعیف و پاچه خوار خواند. کم نیستند کسانی که صرفا به خاطر منافع شخصی، سکوت می کنند و از نقد این و آن ابا می کنند. اصلا همین که عده ای خاص خوانده می شوند و بقیه جوانان انقلابی، مطلوب المديران هستند گاها ریشه در همین منفعت طلبی دارد والا همان جوان ها در خلوت نقادهای خوبی اند. من از منتقدان برخی مدلهای عدالتخواهی ام ولی یادمان نرود که صداقت با خود و خدا بهترین نعمت است... رحمت خدا بر خمینی بزرگ که راه عزت را گشود @teribon_ir
4_6051000155694433327.MP3
3.01M
⭕️🎙استاد رحیم‌پور ازغدی؛ 🔹وصیت امام راحل به جوانان این است که اگر از مسئولين جواب نگرفتید؛ اعتراض کنید… تحصن کنید… بیانیه بدید… ساکت نباشید… @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️📹آیت الله شهید مطهری(رحمةالله علیه) : 🔹این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولا مسیر عدالت‌خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. 🔸باید ما به آزادی ها به معنای واقعی در آینده احترام بگذاریم. اگر بنا بشود که دولت اسلامی، جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی، بخواهد زمینه اختناق را به وجود بیاورد؛ قطعا شکست خواهد خورد. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 حضرت امیر فرمود پیش مردم خاضع، متواضع و مودب باشید. شما رئیس مردم نیستید. نوکر مردمید. 💬 کیه؟ چی میگی ؟ چی میخوای؟ اصلا تو حق نداری اینجوری حرف بزنی با مردم! حضرت امیر در نهج البلاغه میگن کسی که آمادگی اینو نداره که مردم حتی بهش توهین کنن، این مسئولیت نپذیره. 💬 حضرت امیر میگه که من به کسی مسئولیت میدم تو حکومت که، هر چه که اختیاراتش بیشتر میشه تو حکومت، تواضع و ادبش پیش مردم، به خصوص فقرا بیشتر بشه. @teribon_ir
🔴 برخورد با فسادِ خودی ها! سخت تر و شدیدتر یا مسامحه؟ 1 🔹بررسی تاریخچه مفاسد در نظامات سیاسی نشان می دهد که فساد در نظامات دینی، با لباس دین و پوشش دین و ظواهر و عناوین مقدس شکل می گیرد. در نظامات کفر، مفسدان اقتصادی نیازی به استفاده از ظواهر دین ندارند و به روش های دیگر عمل می کنند. اما اکثر مفاسدی در نظام دینی مسیحی یا اسلامی یا سایر ادیان الهی شکل می گیرد حتماً پای در میان است. 🔸چاره چیست؟ تنها راه و چاره، مواظبت و حساسیست رهبران، مدیران و مسئولان جامعه اسلامی، اصلاح ساختارها و بستن گلوگاه های فساد، شفافیت در همه سطوح، برخورد قاطع و بلااستثناء با سرویس دهنده ها و سرویس گیرنده ها، اصلاح نهادهای نظارتی و امنیتی و بها دادن به نظارت مردمی است. 🔹مجازات سنگین و بازدارنده برای فساد در پوشش عناوین مقدس و وابستگی به مسئولان هم بسیار راهگشاست. همانطور که خداوند متعال به همسران رسول الله(ص) در آیه 30 سوره احزاب می فرماید: «اى همسران پیامبر! هر کس از شما کار زشت (و گناهى) آشکار مرتکب شود، عذابش دو چندان خواهد بود». باید این پیام به همه داده شود که آنانیکه چهره دینی و اجتماعی دارند و عملشان برای جامعه سرمشق است، آنانیکه به رهبران و مدیران و مسئولان جامعه نزدیکند، باید بدانند که کیفر تخلف شان چندبرابر انسان های عادی است! 🔸وقتی که قرآن اینگونه برخورد با وابستگانِ متخلف یک مسئول را خواستار است اگر یک مسئول خودش دچار تخلف شود چقدر باید مجازات شود؟ اگر در جامعه اسلامی برخورد با چهره های دینی و اجتماعی که دچار تخلف و فساد شده اند، یا وابستگان آنان دچار فساد شده اند، از شدت و حدت بیشتری برخوردار باشد آن وقت سوءاستفاده از دین و ظواهر دین برای فساد کردن، به حداقل خواهد رسید! 🔹مادامیکه فسادِ خودی ها با ظواهر و عناوین دینی، لاپوشانی شود، به اسم «خودی بودن»، پشت پرده ماستمالی شود و مفسدین خود را پشتِ عناوین مقدس و با ارزش پنهان کنند، بدانید هم فساد افزایش پیدا می کند هم مردم به دین و دینداری و عموم دینداران، بی اعتماد می شوند. 🔸ماجرای فساد در زمان شهرداری محمدباقر را در این قالب تحلیل کنید. آنجایی که عده ای در پوشش عناوین مقدس و نهادهایی که همه قداست و ارزششان به مبارزه با ظلم و استکبار و است، قرار گرفتند و با فساد خود، به چهره اسلام، نظام و سپاه لجن پاشیدند. 🔹متأسفانه بجای برخورد سنگین تر و سخت تر، پرونده در نهایت محرمانگی و پنهانی پیش رفت، جلسات دادگاه کاملاً بدور از شفافیت برگزار شد و نفرات اصلی چون قالیباف هم محاکمه نشده اند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این می شود که رسانه های دشمن درست در شب 22 بهمن، منتشر می کنند که بخواهند به استناد فساد هولدینگ یاس، به چهره سپاه چنگ بیاندازند! 🔸اینجا مصلحت یک یا چند آدم در لباس مقدس سپاه به مصلحت نظام و مردم و خود سپاه مقدم شد! بجای اینکه با شفافیت و برگزاری دادگاه علنی، خیلی سخت تر و محکم تر با امثال قالیباف و سایر حامیان هولدینگ یاس برخورد شود، سعی کردند قضیه را بگونه ی دیگری پیش ببرند که نتیجه آن لجن پراکنی دشمنان خارجی و بی اعتمادی داخلی ملت بوده! ادامه دارد ... @teribon_ir
تریبون مستضعفین
‍ 🔸ظاهرا بزرگواران قوه ی تمییزشان بالا رفته و اهل تشخیص اند. یک روز دهه هشتادی پلاستیکی را از غیر پلاستیکی و روز دیگر، عدالتخواهی حقیقی را از فیک تمییز می‌دهند. احسنت، مرحبا. فقط جسارتا یک سوال: میتوانید نسخه ی فیک در موارد زیر را نیز همینقدر دقیق تشخیص دهید؟ ولایتمداری قلابی انقلابی‌گری جعلی چفیه و سربند فیک عطر و اسانس بی کیفیت و.... بگذریم...... 🔸راستی یک سوال دیگر، چرا شما و بقیه ی دوستان انقلابی تان، برای یک بار هم که شده عدالتخواهی اصلی را رونمایی نمی‌کنید و بساط این نسخه های جعلی فیک را برنمیچینید؟؟ بسم الله وارد میدان شوید، نسبت به مفاسد اقتصادی و سیاسی کشور طبق موازین شرع و ولایت فقیه عدالتخواهی کنید ببینیم چه شکلیست؟ 🔸باور کنید ما به همان عدالتخواهی مصداقی علیه جناح مخالفتان هم راضی هستیم اصلا خودی ها را ول کرده و صرفا به لیبرالها بپردازید. 🔸بی پرده می‌گویم؛ فهم اشعری گونه ای که از ولایت و رهبری توسط تریبون و میکروفن عده ای ، طی سال‌های متمادی به جامعه تزریق شده در هیچ زمینه ای هیچ کمکی نکرده و کاری را پیش نبرده و یقه ی کسی را نگرفته، فقط «ابوعمار اشعری های» زیادی تولید کرده. کسانی که توهم عمار بودن دارند اما مسلکشان بوی اشعری میدهد. 🔸کسانی که اگر مخالف قطب مقدسشان حرف بزنی، علیه عطر و بوی حاجی حرف زده ای و در مجله و روزنامه و رسانه شان، زلفت را به زلف تاجزاده گره می‌زنند. راستی، تا یادم نرفته بگویم، ضربه ای که ابو عمار اشعری ها به انقلاب می‌زنند، تاجزاده ها نمی‌زنند. @teribon_ir
♻️ هولوکاست قالیباف 🔰 ظاهرا با پدیده جدیدی به نام مواجه‌ایم. در این پدیده شما حق ندارید نه تنها از شخصیتی به نام محمدباقر قالیباف انتقاد کنید بلکه حتی تصور اینکه ایشان تخلف کرده است هم جرم است. از این هم بدتر شما حتی نمی‌توانید متنی بنویسید که در نگاه قبیله‌ای که قالیباف را می‌پرستند، از آن انتقاد به وی برداشت شود! و اگر سامانه‌ای که ایشان را حمایت می‌کند، چنین برداشتی ناخوشایندی از متن شما داشته باشد، حسابتان با توپخانه رسانه‌ای‌ مورد حمایت ایشان خواهد بود! دو روز قبل در توییتی خطاب به رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح نوشتم که ای کاش به جای اظهارنظر درباره حواشی جشنواره فیلم فجر، درباره حواشی فایل صوتی توضیحاتی می‌دادید که اگر چنین می‌کرید، دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی، فرصت لجن‌پراکنی علیه سپاه و حاج قاسم شهید را پیدا نمی‌کردند. در توییت دیگری به موج رسانه‌ای مصنوعی ایجاد شده که درباره اظهارنظر غلط یکی از اهالی سینما در جشنواره فجر درست شده بود اشاره کردم و آن را بازی یک جریان بولتن‌ساز با پیشنه امنیتی دانستم تا حواشی فایل صوتی تحت‌الشعاع قرار گیرد. در این توییت‌ها و حتی در هیچ متن دیگری از بنده، نه تصریحا و نه تلویحا اشاره‌ای به نام قالیباف و ارتباط وی با مفاسد مورد اشاره در فایل صوتی نشده بود اما چرا قالیباف و تیم رسانه‌ای او هر کس از فایل صوتی بگوید، خود را مصداق آن می‌دانند؟ مگر در پرونده مرتبط با فایل صوتی فقط یک متهم قرار دارد که اگر کسی بدون اشاره به نام کسی هم از آن سخن بگوید شامل آن یک نفر بشود؟ من واقعا قضاوتی درباره نقش قالیباف در این پرونده نداشتم ولی این رفتار تیم رسانه‌ای قالیباف که از یک اتاق فرمان هدایت می‌شود، فقط یک معنی می‌تواند داشته باشد: این جماعت خودشان قالیباف را متهم می‌دانند. برای همین نه تنها کسی نباید در مخیله‌اش هم تخلف قالیباف را در هر زمینه‌ای تصور کند که اگر در متنی فقط به فایل صوتی اشاره کند و بلافاصله جناب قالیباف را از هر نوع اتهامی تبرئه نکند و برای سلامتی‌اش صلوات نفرستد، از نگاه این جریان متهم و مستحق هجمه رسانه‌ای است. قبلا هم نوشتم که فقط اگر ذره‌ای عقل رسانه‌ای در این جماعت وجود داشت، باید می‌فهمید که با این هجمه رسانه‌ای به همه و دفاع بی‌ربط و بی‌مقدمه از قالیباف، خودشان انگشت اتهام را به سمت قالیباف گرفته‌اند. درست مثل کسی که خطایی کرده و با کوچکترین قرینه‌ای در کلام دیگران، خود را مصداق آن کلام می‌داند. چرا؟ چون خودش می‌داند تخلف کرده، برای همین فکر می‌کند دیگران هم می‌دانند که او متخلف است و ... جالب اینجاست که مشاور رسانه‌ای قالیباف در همین روزها برای اینکه نام وی را از این پرونده بیرون بکشد، ترجیح داد که نسبت به سپاه و حاج قاسم سليمانی لجن‌پراکنی کند و در توییتی نوشت: ‏آقای قالیباف اگر‌ می‌خواست از اسم حاج قاسم استفاده کند در این سال‌ها که او را تخریب می‌کردید، حق داشت برای دفاع از خود، موضوع ‎ را توضیح دهد اما سکوت کرد و از آبروی خود گذشت تا سپاه و حاج قاسم لطمه نخورند. نویسنده این توییت که مثلا مشاور رسانه‌ای قالیباف است، برای تبرئه رییس خود به طور ضمنی، سپاه و حاج قاسم را متهمان پرونده جا زد! و اگر این جمله را کس دیگری گفته بود تا الان باید جنازه او را از فضای مجازی بیرون می‌بردند. واقعا چه نیازی به این همه دست و پازدن بود؟! آقایان سامانه این هولوکاست را تمام کنید، باور کنید خدمت بیشتری به دکتر خلبان قالیباف خواهید کرد. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*** 🎙 نظر راجع به طرح صیانت ❓ منظور از چیست؟ صیانت از کسب‌وکار مردم است؟ جلوگیری از دزدی است؟ ورود به است؟ ‼️ آقایون دو ریال برای مردم قائل شوید، قبل از رأی‌گیری برای مردم توضیح دهید که راجع به چه چیزی بحث می‌کنید؟ ⛔️ این‌قدر با اعصاب، روح و روان مردم بازی نکنید. طرح را با حواشی و تبصره هایش به صورت برای مردم مطرح کنید. ❌ موفقیت‌های این مدت آقای رییسی را با این کارها تحت‌الشعاع قرار ندهید. @teribon_ir
🔺 هم، مانند «جوان مومن حزب اللهی، آتش به اختیار، افسر جنگ نرم، گام دوم» و بسیاری از کلیدواژه های دیگر که برگرفته از نگاهی عمیق اند بزودی با برخورد سطحی، جناحی و منفعت جویانه عقیم خواهد شد. 🔺اگر به من بگویند کدام گروه را متخصصِ به محاق بردن و استحاله ی جوهره ی مفاهیم ناب میدانی، بلافاصله اصولگرایان و قرارگاه های بی خاصیت و سازمان‌های عریض و طویلشان را مثال میزنم. بزودی خواهیم دید، چند صد کارگروه و سازمان و پروژه و دفتر و دستک تحت عنوان جهاد تبیین متولد خواهند شد، که هیچ نسبتی با آنچه گفته شده، ندارند. 🔺و کل خاصیتشان این است که ایام انتخابات به مردم تبیین کنند اگر به لیست شورای اسلام و مسلمین رای ندادی، کفر و الحاد رای می‌آورند، آنگاه گناهکاری و نامت در قیامت، در زمره ی رها کنندگان تنگه ی احد نگاشته می‌گردد. 🔺عزیزی زیبا می‌فرمود، شما که به عدالتخواهان برچسب عدالتخواری و خوارج می‌زنید، اصلاح طلبان را خود فروخته و عنصر بیگانه میدانید، مردم را هم نسبت به نتایج انتخابات ، یک دوره در میان، بین کوفه و مدینه و غدیرخم میچرخانید. پس اساسا تبیین به چه دردتان می‌خورد؟؟ 🔺تبیین و بیان یک ریشه دارند ، وقتی گفته می‌شود جهاد تبیین، یک عده جهاد را به معنای خشنش یعنی، تخاصم و جنگیدن در برابر دشمنان اسلام لحاظ می‌کنند و تبیین را به همان معنای اصلی یعنی بیان. خروجی کارشان هم می‌شود همین که الان در جامعه می‌بینیم، با مردم حرف می‌زنند اما از موضع جهاد با خصم خدا. 🔺بیان می‌کنند ولی از جنس بیانِ جنگ آورانه در مقابل افراد بی بصیرت کوفی سرشت. خلاصه ی جهاد تبیین با معنای اصولگرایی، می‌شود همان که آن بزرگوار گفت: خانم بی حجاب باید احساس کند مردم از او بدشان می‌آید و نفرت دارند، این ابراز نفرت، تکلیف الهیست!!!!! @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ بیان نکردن حرام است.. 💬 اسلام جاهایی عدم بیان رو ممنوع کرده، یعنی مسأله فقط این نیست که بیان کردن مجاز است، بلکه بالاتر از این، بیان نکردن حرام است. 💬 همین نظام، همین دستگاه، همین مسئولین، اگر قرار شد از خط اسلام منحرف بشوند، اگر بنا شد که راه رو عوضی برن، اگر سرنوشت نظام اسلامی تهدید به انحراف از مبانی اسلامی شد، اینجا بیان کردن واجبه، امر به معروف و نهی از منکر کردن لازمه، نصحیت الائمه المسلمین لازمه و افشای حقایق برای مردم. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️📹 استاد رحیم پور ازغدی؛ 🔹تفکّری که امام در منشور روحانیت تحت عنوان هدف گرفت، نسبت به زمانی که منشور روحانیت نوشته شد، قوی‌تر شده! @teribon_ir
⭕️ اوکراین چه بود و با راهبرد چه شد؟ 🔹در دوران جنگ سرد و وجود اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین (یکی از جمهوری‌های شوروی) محل استقرار یک سوم از موشک های اتمی ابرقدرت شرق شده بود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۷۰، اوکراین این حجم از سلاح های هسته ای و بهترین تجهیزات طراحی و ساخت سلاح های هسته ای را در اختيار داشت و سومین قدرت اتمی جهان به حساب می آمد. 🔸انبار های سلاح های هسته ای اوکراین شامل ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بود که هر موشک دارای ۱۰ کلاهک هسته ای بود که تاکنون در سطح موشک های بالستیک بی نظیر است. در مجموع ۱۷۰۰ کلاهک هسته ای در خاک اوکراین وجود داشت. علاوه بر این، اوکراین دارای ۳۳ بمب افکن دورپرواز بود. 🔹اما در سال ۱۳۷۳، اوکراین با امضای معاهده "بوداپست" به همراه آمریکا، انگلیس و روسیه، متعهد شد که کلیه سلاح های هسته ای خود را تحویل دهد و در مقابل آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین درمقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند. اوکراین به این تعهد خود به طور کامل عمل کرد اما از آن به بعد به یک کشور حاشیه ای و آسیب پذیر تبدیل شد. 🔸در بحران فعلی اوکراین و روسیه، آنچه تا کنون مشخص گردیده این است که حمایت جهان غرب از اوکراین در حد اعمال تحریم های جدید، گوناگون و گسترده علیه روسیه باقی خواهد ماند و جهان غرب به رهبری آمریکا هرگز به خاطر اوکراین، اقدام به برخورد نظامی با روسیه نخواهد کرد زیرا هرگونه درگیری نظامی بین روسیه و جهان غرب به جنگ جهانی سوم و جنگی با سلاح های اتمی تبدیل خواهد شد. قطعا اوکراین چنین ارزشی برای جهان غرب ندارد. 🔰 "یوری کاستنکو" سیاستمدار معروف اوکراینی در کتاب "اوکراین و خلع سلاح هسته ای" چنین نوشته است: 🔹«همه ما (اوکراینی ها) فریب خوردیم و برای آن معاهده دست زدیم، بنابراین همه ما مقصریم. خلع سلاح هسته ای با توافق و کف و سوت ملت اوکراین و با حمایت رسانه ای و تبلیغاتی انجام شد. 🔸اما اکنون مشخص شده که آن ارزیابی ها کاملا اشتباه بوده است. گویی اوکراین، عراق دوم شده که نظام آن با تهاجمی بین المللی سرنگون شد و در حال حاضر به سمت تکه تکه شدن و غرق شدن در بحران های گوناگون پیش می رود.» @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مطمئنیم اگر کارد به استخوان نمی‌رسید آقای نبویان این حرف‌ها را علنی نمی‌کرد! متاسفانه خبرهای خوبی از توافق مجدد و نمی‌رسد! 🎥 نبویان: در توافقی که احتمالا در چند روز آینده رخ می دهد مطلوب نمایندگان وجود ندارد / متاسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولان اصلی تیم کنونی هستند. 🔹در مورد لغو تحریم آیسا و کاتسا به هیچ عنوان تضمین نداده‌اند / در مورد تبدیل ارز مطلقا تضمین نداده اند. 🔹آمریکا اصلا تضمین نداده که از برجام خارج نشود. 🔹کنگره امروز آمریکا اکثرا دموکرات هستند و ما می توانیم از کنگره تضمین بگیریم. 🔹به جای اینکه آنها تضمین عدم خروج دهند از ما تضمین گرفته اند. 🔹قرار بود آمریکا تحریم ها را لغو، ما راستی آزمایی کرده و گزارش به ما داده شود ولی هیچ کدام از این موارد انجام نشده است. 🔹ظاهرا آمریکا فقط بر روی کاغذ تحریم ها را برمیدارد و ما باید به تعهداتمان برگردیم. @teribon_ir
🔴بیانیه هشدار آمیز بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران پیرامون مذاکرات وین 🔸بسم الله الرحمن الرحیم ﴿ وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ | و به ستم‏پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید و در برابر خداوند سرورى ندارید، و یارى نیز نخواهید یافت‏. هود ۱۱۳﴾ 🔸ملت شریف و کارگزاران ایران اسلامی پس از گذشت چهل‌و‌سه سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش‌های شبانه‌روزی دشمنان ملت ایران برای به زانو درآوردن نظام اسلامی، امروز نتیجه «مقاومت همه‌جانبه» ملت شریف ایران، شکست فشار‌های ظالمانه و اهداف خبیثانهٔ دشمنان بوده است؛ دست‌یابی به فناوری‌های نوین در صنعت و انرژی هسته‌ای، پیشرفت‌های شگرف در عرصه نظامی و خودکفایی در حوزه‌های گوناگون، پیوستن به معاهدهٔ شانگهای، ساخت واکسن کرونا و حل مشکل واردات آن به کشور همه دست‌آورد‌ها و پیروزی‌های واقعی و ملموس «مقاومت حداکثری ملت ایران و نظام اسلامی» با وجود متحمل شدن هزینه‌های فراوان است. 🔸با این اوصاف، اما رویکرد «سازش» که مقابل ایدهٔ «مقاومت» است، تجربهٔ تلخ برجام نافرجام را نصیب تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی نموده است؛ تجربه‌ای که در دورهٔ اجرایی شدن آن سند، رفاه اقتصادی پایدار برای ملت ایران ممکن نشد؛ در واقع برجام نه تنها به خواسته‌های دولت مردان وقت، که حتی به اهداف درون‌متنی خویش نیز نزدیک نشد. به همین سبب معتقدیم برجام سند تاریخی شکست «دولت‌مردانِ کدخدا پرست» بوده است. 🔸امروز و پس از روی کار آمدن دموکرات‌های آمریکایی، بیش از هر زمان دیگری مشخص است که مجادلهٔ ایران با غرب و آمریکا، یک مجادلهٔ سیاسی-حقوقی نیست، بلکه یک جدال تمدنی-تاریخی است. اتکاء برجام به مجادلهٔ حقوقی-سیاسی و بی‌توجهی به ابعاد تمدنی این پیکار، موجب خسارات محض غیرقابل جبران شده است. اصرار دموکرات‌های کنگرهٔ آمریکا بر احیاء سریع برجام ۲۰۱۵ برای بازگرداندن ایران به آن نقطه و اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری موجبات تقویت ایران را فراهم کرد، نشانه‌هایی برای فرارسیدن موسم اتخاذ یک «تصمیم سخت سیاسی» در بدنهٔ حاکمیتی کشور است. 🔸این تصمیم سخت سیاسی باید مشخص کند در شرایطی که آمریکای بایدن نیز همچون آمریکای ترامپ، بر استمرار سیاست‌های تحریمی خود اصرار داشته و حتی در ظاهر حاضر به لغو تحریم‌ها در همان سطح مندرج در توافق‌نامهٔ برجام نیست، تضمین عدم خروج از توافقنامه را نمی‌دهد و انجام گام‌به‌گام تعهدات با هدف راستی‌آزمایی دوطرفه را قبول نمی‌کند و در حالی که سه کشور اروپایی نیز پس از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و تمام و کمال خطوط مدنظر آمریکا را دنبال کردند، اساساً ایران چه نفعی از توافق جدیدی که همهٔ ابعاد آن به حضور یا عدم حضور آمریکا بستگی دارد خواهد برد؟ 🔸ما معتقدیم عهدِ جدید دولت سیزدهم با ملت ایران در فرایند تشکیل دولت و همچنین سیاست تحسین‌برانگیزش در گره‌نزدن مسائل کشور به مذاکره و توافق با غرب، ایجاب می‌کرد که رویکرد امتیازدهی به جهان‌خواران را «متوقف» نماید. به نظر ما پاشنهٔ آشیل دولت سیزدهم از همان ابتدا عدم اتخاذ سیاست صحیح پیرامون برجام بوده است؛ به همین سبب امروز هرگونه بازگشتی به نقطهٔ برجام را، بازگشت به یک نقطهٔ شکست تلقی می‌کنیم. 🔸دولت‌مردان سیزدهم باید متوجه باشند در هرگونه توافقی که پای آمریکا در میان باشد، خصوصا زمانی که تنها دو سال از ریاست جمهوری بایدن باقی مانده و جمهوری خواهان در یک قدمی کنگره آمریکا هستند، «ضمانت حقوقی-سیاسی» هیچ معنایی نداشته و از نظر حاکمان فعلی و آتی این کشور «کاغذپاره‌ای» بیش نیست! این را تجربهٔ تلخ برجام به ما آموخت و امروز موسم به‌کارگیری این آموخته‌هاست. 🔸بسیج دانشجویی ضمن قدردانی از دل‌سوزی و امانت‌داری مذاکره‌کنندگان کشورمان، قطعا «عدم توافق» را بهتر از هرگونه «توافق بد» می‌داند و با صدای رسا هشدار می‌دهد دولت خبیث آمریکا با هیچ توافقی تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد؛ به همین سبب نیز اصرار سیاست‌مداران بر توافق سریع را برنمی‌تابد و احیاء برجام را سیاست شسکت‌خورده تلقی می‌کند. توصیهٔ أکید به تصمیم‌گیران کشور این است که از تجربهٔ تاریخی برجام عبرت بگیرند و با اتکاء بر روح مقاومت دینی، موجبات پیشرفت این مرز و بوم را فراهم آورند و مصالح کشور را به نمایش‌های کوتاه مدت تبلیغاتی مقدم بدانند. بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر @teribon_ir
🔹معنای شکست فشار حداکثری آمریکا فرض کنید قلب فردی باید عمل شود ولی کرونا می گیرد و پس از بهبودی از کرونا می توان جراحی را انجام داد؛ پزشکان پس از یک ماه اعلام کنند که این بیمار توانسته است کرونا را شکست دهد و بدنش آماده عمل جراحی است. به اظهارات کسانی نمی‌خندید که به پزشکان اعتراض کنند و بگویند چگونه مدعی شکست بیماری کرونا هستید وقتی نیاز به جراحی قلب دارد؟ برخی مقامات آمریکا اعتراف کردند که فشارهای وارد شده به ایران شکست خورده است و برخی چهره های سیاسی همچون سعید جلیلی مدعی شدند که در این شرایط نباید توافق ضعیفی همچون برجام را دوباره پذیرفت. از سوی برخی جریان های سیاسی هجمه به این اظهارات شد و اعتراض کردند با وضعیت فعلی اقتصاد کشور و مشکلات معیشتی مردم چگونه از شکست تحریم ها سخن گفته می شود! این اعتراض شبیه اعتراض خنده دار کسانی است که انتظار داشتند بیماری که مشکل قلبی داشت با شکست بیماری کرونا، دیگر نیاز به درمان قلبش نداشته باشد. همانگونه شکست کرونا یعنی بیماری کرونا مانعی برای درمان قلبش نیست؛ شکست کارزار فشار حداکثری آمریکا یعنی تحریمها دیگر مانعی برای درمان اقتصاد کشور و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم نیست نه اینکه اقتصاد کشور به نقطه مطلوب رسیده است. علت به وجود آمدن چنین انتظار نابه جایی از تعلیق یا لغو تحریمها به دلیل اظهارات مسئولین اجرایی در سالهای گذشته و رسانه‌های برخی جریان‌های خاص در بزرگنمایی سهم تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور بود که نباید به مسئولین فعلی نیز فرصت استفاده از چنین بهانه هایی را داد. حداکثر عقب نشینی آمریکا در مذاکرات فعلی، «بازگشت موقت» به زمان اجرای برجام است که ایران بتواند نفت خود را بفروشد. این عقب نشینی نیز ارزشی ندارد زمانی که فروش نفت ایران در طول یک سال گذشته افزایش قابل توجه یافته و از سوی دیگر قیمت نفت نیز به حدود 100 دلار رسیده و کشورهای صنعتی برای جلوگیری از روند افزایشی قیمت نفت از عرضه نفت استقبال می کنند. تا زمانی که خطر احتمال خروج دوباره آمریکا وجود دارد هزینه هر نوع توافق بدون تضمین های موردنیاز از خود تحریم ها بیشتر است زیرا دوباره اقتصاد ایران را آماده شوک جدید می کند که در یادداشت جداگانه‌ای به آن پرداخته می‌شود. @teribon_ir
✅احیای هیچ 👤با حضور: ▪️ دکتر ابراهیم متقی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ دکتر محمد صادق کوشکی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ حجت‌الاسلام والمسلین سیدمحمود نبویان (نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر الهام امین‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ آقای مسعود براتی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) ▪️آقای محمدصادق شهبازی (پژوهشگر مسائل انقلاب) 🕑 زمان: چهارشنبه، ۱۱ اسفند ماه از ساعت ۱۲:۳۰ 📍مکان: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تالار شیخ انصاری(ره) (حضور در برنامه برای عموم آزاد است.) @teribon_ir
🔴 ضعیف بودن، یعنی جنگ طلبی! 🔻مهم ترین دِژ و سپر حکومت ها چیست؟ 🔹از بین چندین رهیافت در سیاست بین الملل، دوتا از سوی دولت ها مورد توجه است. ایده آلیسم(آرمان گرایی) و رئالیسم(واقع گرایی). ایده آلیسم بر مبنای خوش بینی به انسان‌ها و دولت‌ها شکل گرفته و بدبینی بر مبنای دیدن واقعیت های دنیا و بدبینی به عرصه سیاست بین الملل. 🔸رهیافت رئالیسم(واقع گرایی) دارای اصول و قواعدی است. اصل اول این است که نظام بین الملل یک نظام آنارشیک است. یعنی هیچ نظم و قواعد خاصی بر سیاست بین الملل حاکم نیست. هیچ بازیگری که قادر به تنظیم روابط متقابل دولت‌ها باشد، مافوق دولت‌ها وجود ندارد. دولت‌ها هیچ مافوقی ندارند که مطیع آن باشند. آنچه روابط هر دولت را تعیین می‌کند قدرت واقعی آن دولت است. 🔹یکی دیگر از اصول واقع گرایی در سیاست بین الملل، خودیاری (self-help) است. یعنی دولت ها بدنبال منافع خود هستند و خود به تنهایی باید توان تأمین منافع و تامین امنیت ملی سرزمین خود را دارا باشند. ائتلاف ها و اتحادها ذاتی نیستند و امکان نیرنگ و فریب از سوی هر دوستی وجود دارد لذا باید از درون قوی شد. 🔸مفهوم خودیاری در روانشناسی فردی نیز مورد توجه است: اصطلاح خودیاری (Self-Help) در روانشناسی مکتبی است که از طریق آگاه کردن فرد با اصولی مبتنی بر روانشناسی، او را در راه بهبود زندگی شخصی، اقتصادی، عاطفی، با ایجاد ، کمک می‌کند. 🔹البته اینکه هرکدام از رهیافت ها، تا کجا و چه اندازه مورد پذیرش فلسفه سیاسی اسلام است مسئله دیگری است. اما تاریخ پر است از این واقعیات! اینکه هرکشوری از درون قدرتمند نباشد مورد تهاجم و طمع دیگران قرار خواهد گرفت. اساساً ضعیف بودن، یک نوع جنگ طلبی است و افزایش قدرت داخلی، بازدارنده هر جنگی است. 🔸منابع قدرت دولت از دید مکاتب و رهیافت‌های گوناگون متفاوت است. از قدرت نظامی و قدرت اقتصادی گرفته تا قدرت سایبری. از منظر اسلام، مهمتر از موارد فوق، قدرت ایمان به ذات لایزال الهی و قدرت رهبری دینی و حمایت مردمی از یک حکومت است که توان مقاومت در برابر هرگونه تجاوزی را بالا می برد. 🔹آنچه که باعث می شود یک ملت از دولت خود حمایت و پشتیبانی کنند در مکتب امیرالمؤمنین(ع)، است. فرمود: ما حُصِّنَ الدُّوَلُ بمِثلِ العَدلِ. با هیچ چیزی مثل عدل، دولت ها در حصن(دژ مستحکم) قرار نمی گیرند! جای دیگری می فرماید: العَدلُ جُنَّةُ الدُّوَلِ. عدالت، سپر(حفاظ) دولتهاست. 🔸وقتی عدالت باشد مردم، پشتیبان اصلی حکومتند. مظلومین پشت بهم نمی‌دهند که علیه حکومت بایستند بلکه علیه دشمنِ حکومت می ایستند و سپر حکومت می شوند. وقتی حکومت عادل باشد، حاکم جامعه در دعوت مردم به جهاد، لُکنت زبان ندارد و مردم نیز، فرمان جهاد را اطاعت می کنند. 🔹حضرت در جای دیگری، بهترین پشتیبان و قدرت که دولت می تواند به آن تکیه کند را عدالت می‌دانند: «من أفضل الاختيار و أحسن الاستظهار أن تعدل في الحكم و تجريه في الخاصّة و العامّة على السّواء.» غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 448 بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان این است که در حکمرانی عدالت ورزیده و بالسویه بین خواص و عوام اجرا شود. @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 هفت دقیقه طوفانی در ویژه برنامه ده سالگی ثریا هشدار دلسوزانه حاج سعید قاسمی خطاب به دولت سیزدهم : پاکسازی و حجامت از تفکر اسلام اشرافی‌آمریکایی و تغییر ریل در سیاست ها @teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نبویان: متن توافق وین نهایی شده است / نمایندگان با توافقی که منافع ملت را جلب نکند مخالفت می کنند/ قرار بود در همین هفته توافق شود 💬 عضو کمیسیون اصل ۹٠ در گفتگو با خبرگزاری دانشجو: 🔻 فروش نفت و جابجایی پول آن مورد انتظار ما در توافق است. 🔻 باید به ما تضمین دهند که از برجام خارج نشده، تحریم جدید ایجاد نکرده و مکانیزم ماشه را اجرایی نمی کنند/ قانون مجلس باید اجرا شود. 🔻 متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که قرار نیست تحریم های آیسا و کاتسا برداشته شود، تضمین عدم خروج و عدم استفاده از مکانیزم ماشه نیز در توافق وجود ندارد. 🔻 آمریکا و اروپا بداند، اگر موارد مورد انتظار مجلس در توافق وجود نداشته باشد، نمایندگان ملت این توافق را نمیپذیرند. اجازه نابودی منافع ملی را نمی دهیم. 🔻 در جلسه شورای امنیت ملی، متن نهایی توافق آورده شده است، قرار بود در همین هفته توافق را اعلام کنند. @teribon_ir
چالش‌گریِ غیرنمایشی در معرکۀ جنگ روایت‌ها: در فضیلتِ سنّتِ «آزاداندیشی» [1]. وظیفۀ من، «شکستن‌ قداست‌های نابجا» و «گشودن بابِ آزاداندیشی» هست. «عقلانیّت»، هیچ مرزی ندارد و حتّی دربارۀ اصل وجود خدا نیز می‌توان پرسید و باید از نظر عقلی، قانع شد. حتّی مسأله‌های فراعقلی نیز به حکم خودِ عقل، فراعقلی تشخیص داده می‌شوند. این «حجّت»، آنچنان منزلتی دارد که هم‌رتبۀ وحی و نبی، «رسولِ باطنی» معرفی شده است. «نظریۀ پیشرفت»، چهار لایه دارد و یکی از آنها، «فکر» است. باید «اندیشه‌ورزی» و «قدرت تجزیه‌وتحلیلِ انتقادی» را فراگرفت و در برابر هجوم روایت‌ها، «سواد رسانه‌ای» داشت. باید «محقّق» بود، نه «مقلّد». [2]. موضع‌گیریِ «دیگران»، حتّی نیروهای انقلابی، در نظر من هیچ‌گونه «حجّیّتِ شرعی» ندارد و من فقط‌‎وفقط، تکلیفم را می‌شناسم و بس. در اینجا، هیچ اقلیّت و اکثریّتی، تعیین‌کننده نیست، بلکه باید تنها به «وظیفۀ اسلامی و انقلابیِ» خویش نگریست و در برابر «مؤاخذۀ الهی»، حجّت داشت. این‌که دیگران، «تحقیر» و «ملامت» و «تخطئه» کنند و از پشت خنجر بزنند و بدگویی کنند، نباید رخنه‌ای در «عهد ایمانی» و «مسئولیّت انقلابیِ» ما ایجاد کند. بگذریم از این‌که همواره در طول تاریخ، اکثریّت، حتّی اکثریّتِ اهل حقّ، «محافظه‌کار» و «مصلحت‌اندیش» بوده‌اند و در زمانۀ «بلا» و «تنگنا»، دین‌دارانه نزیسته‌اند و هزینه نداده‌اند. عرصۀ دین‌داریِ عدّه‌ای، «مسجد» و «هیئت» و «زیارت» است، نه «روشنگریِ میدانی» و «جنگ نرم» و «جهادِ تبیین». [3]. بدون قصد مقایسه باید گفت دربارۀ علامه مصباح نیز همین داوری‌ها صورت می‌گرفت و ایشان به دلیل «مواضع خاص و منحصربه‌فرد»ش، همواره محدود و منزوی بود؛ حتّی در میان بسیاری از نیروهای انقلابی. ایشان «فریاد» می‌زد و با «صراحت» سخن می‌گفت و روشنگری می‌کرد، امّا دوستان انقلابی، این رویّه را برخلاف «مصالحِ انقلاب» و «منطقِ رهبر انقلاب» می‌دانستند و رفتار ایشان را تقبیح می‌کردند. دراین‌باره، یک اجماعِ نسبی در میان نیروهای انقلابی شکل گرفته بود و ما در هرجا که سخن می‌گفتیم، مجبور به دفاع از ایشان در برابر سیلِ «خُرده‌گیری‌های دوستان» بودیم. [4]. چون «موقعیّتِ اجتماعیِ» رهبر انقلاب با ما تفاوت دارد، «پیامدهای مترتّب» بر رفتار ایشان نیز با ما تفاوت دارد. ازاین‌جهت، نباید «به‌طور مطلق»، مشابه ایشان رفتار کنیم. برای مثال، ما در موسم انتخابات، فعالیّت سیاسیِ مصداقی داریم، درحالی‌که رهبر انقلاب هیچ‌گاه چنین نمی‌کنند. پس «موقعیّت‌های مختلف»، «وظایف مختلف» در پی دارند. ازاین‌رو، این‌که رهبر انقلاب در قدم نخست، انتقادهای خویش را به‌صورت خصوصی مطرح می‌کنند و آن‌گاه در سخنرانی عمومی، آنها را بیان می‌کنند، سازوکاری نیست که لازم باشد ما در مقام تبیین، به‌طور ضروری و عام، به آن پایبند باشیم. افزون‌براین، هنگامی‌که موضعی به‌صورت «رسانه‌ای» و «عمومی» مطرح می‌شود و «فضایی منفی و مخرّب بر ضدّ یک ارزش انقلابی» شکل می‌گیرد، نمی‌توان نسبت به فضای شکل‌گرفته، بی‌تفاوت بود. بگذریم از این‌که ما به بسیاری از بزرگان، دسترسی نداریم و اگر هم داشته باشیم، صدای انتقادمان شنیده نمی‌شود. پس چاره‌ای نیست جز این‌که از «قدرت رسانه» استفاده کنیم و به صدای خویش، «ضریب» بدهیم تا شاید مؤثّر افتد. [5]. من هر زمان احساس کنم که «حضور رسانه‌ای»‌ام به ضرر «جبهۀ انقلاب» تمام می‌شود، لحظه‌ای در کناره‌گیریِ خویش از «جبهۀ رسانه‌ای انقلاب»، درنگ و تعلّل نخواهم کرد و داوطلبانه، خارج می‌شوم تا مبادا تشخیص و عملِ ناصوابم، غباری بر این جبهه بنشاند. به‌بیان‌دیگر، هر جا احساس کنم که حضورم، اسبابِ «زبان‌درازیِ توجیه‌ناپذیرِ غیرانقلابی‌ها» شده است و نوشته‌ها و گفته‌هایم، از جنسِ کارِ «آتش‌به‌اختیارِ تمیز» نیستند، به میدانِ نخستم که «جبهۀ علمیِ انقلاب» است، بازمی‌گردم و در همان جا متمرکز می‌شوم تا «جبهۀ رسانه‌ای انقلاب»، آسیب نبیند. در این ماجرا نیز چنانچه دادگاه حکم به جرم من بدهد، با فعّالیّت‌های رسانه‌ای خداحافظی خواهم کرد و به طور خاص، دیگر دربارۀ اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای چیزی نخواهم نوشت تا گمان برده نشود که «شارحان» و «تبیین‌کنندگانِ» این تفکّر و خطّ معرفتی، اهل اهانت هستند. این تصمیم را نگاشتم تا دوستانِ انقلابیِ دل‌نگران و ملامت‌گر، شک و تردید روا ندارند. @teribon_ir