✳️ چه زمانی میتوانیم بگوییم علی(ع) امام ماست؟
🔻 #امامت #علی علیهالسلام یعنی #پیروی ما از ایشان. زمانی امامت علی برای ما محقق است که به ایشان #اقتدا کنیم. در غیر این صورت، علی امام ما نیست. علی در صورتی امام ماست که از او پیروی کنیم، وگرنه تفاوتی میان ما و دیگران نیست.
‼️ برادران عزیز! علی بسیار بسیار بزرگ است. اما علی مرواریدی نیست که در ویترین بگذارند یا فضیلتهای وی را روی لوحها بنویسند و ما به آن افتخار کنیم. هرگز! هرقدر که به #سیرهی علی عمل شود و هر اندازه #عملکرد ما با علی مطابق باشد و خویشتن را با #میزان علی بسنجیم، به همین اندازه میتوانیم بگوییم که علی از ما و ما از علی هستیم.
👤 #امام_موسی_صدر
📚 از کتاب #انسان_آسمان
📖 صفحات ۱۵۸، ۱۶۹ و ۱۷۰
✳ علی؛ اسلام مجسم
🔻 #امیرالمومنین در حقیقت دارای همهی ابعاد #اسلام بود؛ یعنی شخصیت او یک اسلام مجسم بود. اگر ما اسلام را ترکیبی بدانیم از #ایمان و #علم و #عمل، این هر سه عنصر در شخصیت #علی (علیه السلام) جمع بود.
🔸 ایمان این بزرگوار در شمار بافضیلتترین ایمانها است. ایمان در غربت، در تنهایی، اولین ایمان، ایمان در هنگامی که همه تکذیب میکردند.
🔹 در علم ـ علم قرآن و علم زندگی و علم شناختن جامعه و علم انسان ـ چهرهی با عظمت علیبنابیطالب همچنان مانند یک اسطوره در تاریخ پیشرفت فکری و فرهنگی بشر میدرخشد. هنوز کلمات علیبنابیطالب، نامههایش، خطبههایش، فرمانها و توصیههایش، درس زندگی است.
🔸 از جهت عمل، عبادتش او را افسر عابدان و زاهدان و قبلهی متعبدان قرار میدهد. جهادش درس آموزندهای برای همهی فداکاران در راه خدا است. اخلاصش نشاندهندهی معنی واقعی #اخلاص بندگان شایستهی خدا است. رسیدگیاش به مستضعفان و مستمندان، چیزی است که دیگر در تاریخ تکرار نشده است.
☑ انسان، از همهی ابعاد شخصیت انسانی که این بزرگوار را نگاه میکند، اسلام مجسم و کامل را میبیند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 صفحات ۶۹ و ۷۰
✳ علی ما را بیشتر از خودمان دوست دارد
🔻 مالک میدانست که #ولی، بیش از خود او، او را دوست دارد. علاقهی من به خودم، علاقهی مالک به خودش، یک علاقهی #غریزی است و علاقهی علی علیه السلام، علاقهای از روی #وظیفه است. مالک، خودش را برای خودش میخواهد و علی، مالک را برای خدا میخواهد. و تفاوت علاقهها به همان اندازه است که انگیزهی علاقهها با هم تفاوت دارند.
🔸 و آنها میدانستند و مالک میدانست که ولی، بیش از او به #منافع او آگاهی دارد. آخر، دید ما محدود است؛ خیلی که ببیند بیش از این گذرگاه هستی -این محدودهی هفتاد ساله- و این فرصت از زمان را نمیبیند، از قانونها، از عوامل حاکم بر تمام هستی آگاهی ندارد و چه بسا که آنچه در این محدوده و در این هفتاد سال مفید باشد، در مجموعهی حیاتها و زندگانیهای ما جز ضرر چیزی نداشته باشد.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۷ و ۱۸
📌نتیجه حکومت و #تبلیغات_امویان
طبق گزارش مسعودی از مورخان مشهور:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابوبكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مردم مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم:
تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
📌خباثت های معاویه در غارتگری
معاویه، به نمایندگان خود دستور میداد:
«اگر دو نفر گواهی دهند که کسی از #دوستداران علی(ع) و خاندان او است، اسم او را از دفتر دولتی #حذف و #حقوق او را قطع کنند. خانه اش را خراب کرده و بلایی بر سر او بیاورند که برای دیگران درس عبرت باشد.» (1)
به اعتراف #معاویه، هدف از #غارت هایی که در حکومت امیرمؤمنان #علی(ع) انجام می داد، فرار مردم از حکومت علی(ع) بود؛ چنانکه به سُفیان بن عَوف غامدی که از فرماندهان نظامی در #حمله به شهر هیت و شهر انبار بود، می گفت:
«به خداوند سوگند بعد از اندك زمانى مردم #عراق از على(ع) فرار می كنند و به طرف ما می آيند.»(2)
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج11، ص44.
📚 ابراهيم بن محمد ثقفى، الغارات، ج2، ص465.
📌فریب حلوای #معاویه
روزی #معاویه،
#حلوایی زعفرانی برای #ابوالاسود دُؤلی فرستاد. ابوالاسود حلوا را کنار گذاشته بود، اما دختر وی نادانسته انگشتی از آن را خورده بود. ابوالاسود به دخترش اعتراض کرد که چرا حلوای معاویه را خورده است؛ زیرا معاویه قصد دارد دل ما را از #مال_حرام سیاه کند تا #محبت امیرمؤمنان #علی(ع) از آن گرفته شود.
دختربچه گفت: پدر جان،
هنوز حلوا جذب بدن من نشده است. پاهایم را بگیر و من را وارونه کن تا آن را بالا بیاورم. ابولاسود چنین کرد و در قابل شعری گفت: «ای پسر هند! ایا با حلوای زعفرانی، میخواهی #فضائل و #دین خود را به تو بفروشیم؟
پناه بر خدا! چگونه این کار عملی خواهد شد، در حالیکه سرور ما امیرمؤمنان علی(ع) است.»
📚عباس قمی، الكنى والألقاب، ج1، ص10.
📚منتجب الدين بن بابويه، الاربعون حدیثا، ص81.
📌کشته سازی و تحریف تاریخ
لازم به یادآوری است که دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) در طول تاریخ بوده است. در دوره امام حسن #عسکری(ع) نیز این دشمنی چنین منعکس شده است:
ابراهیم بن یعقوب جوزجانی(م259ق) از امیرمؤمنان #علی(ع) رویگردان شده و دلیل آنرا کشته شدن اصحاب #جمل توسط آن حضرت می داند. وی، می گفت:
«هیچ کس حاضر نیست مرغ را ذبح کند، اما علی در نصف روز(جنگ جمل) بیش از بیست هزار مسلمان را کشت.»
📌نقد:
جالب آن است که منابع کهن تاریخی بر این نکته اتفاق دارند که اهل جمل جنایات مسلحانه انجام داده و شورشی بودند و شیعیان و غیر شیعیان بصره را شهید کردند و امام 5 هزار نفر از آنان را کشت، اما جوزجانی تاریخ را #تحریف و #کشته سازی می کرد تا امام را از چشم مردم بندازد.
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج7، ص281؛
📚ابن حجر عسقلانی، تهذیب التهذیب، ج1، ص159.
📌قاطعیت در برابر منحرفین؛ اگرچه پسر مقداد هم باشد....
پس از آنكه امیرمؤمنان #علی(ع) در روز #جمل بر دشمنان خود پيروز گرديد، آهسته از كنارشان مىگذشت و مىفرمود.
#قريش كه- فساد و ظلم کرده- موى دماغ- حکومت اسلامی- بودند، آنان را كندم و خود را راحت كردم . ایشان خطاب به کشته شدگان فرمود:
پيش از اين به شما اطلاع دادم و شما را از شمشير بران خود بيمناك نمودم و شما كه تازهكار بوديد از سرانجام كار خود باخبر نگرديديد و به همين مناسبت به #هلاكت رسيديد و به بلا افتاديد و در بد خوابگاهى دچار شديد ما از آن بخدا پناهنده مىشويم.
پس از اين، امام بر #جنازه #معبد پسر #مقداد(از شیعیان خالص) گذشت و فرمود:
خدا پدرش را بيامرزاد؛ عقيدهاش بهتر از عقيده فرزندش بود.
#عمار بن ياسر عرضه داشت خدا را شكر كه او را به عمل #ناپاكش گرفتار كرده و صورتش را به خاك ماليد. سوگند به خدا که ما از كشتن هيچ فرد منحرفى باك نداريم، پدر باشد يا پسر.
امير المؤمنين فرمود خدا تو را بيامرزد و از آئين حق به تو پاداش نيك بدهد.
📚شیخ مفید، الارشاد، ج1، ص255- 254.
📌 دشمن شناسی
هشدار امیرمؤمنان #علی(ع) :
اگر #بنی_امیه کارها را به دست بگیرند،
◀️حرمت و حریم #احکام_خدا را می شکنند؛
◀️مرتکب حرام می شوند تا قباحت آن از بین رود.
◀️به خدا قسم، بنی امیه همچنان به ستم ادامه می دهند تا آنجاکه حرامی باقی نماند، مگر آنکه حلالش کنند و پیمانی نیست، مگر اینکه آن را بشکنند.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، خطبه ۹۸، ص144.
📌حکم برخورد با بازرس خاطی
علی بن اصمع از سوی امیرمؤمنان #علی(ع) به عنوان ناظر و #بازرس_بازار #بصره انتخاب شد، اما وی #خیانت کرد. بعد از احراز خیانتش، امام دستور داد تا انگشتانش بریده شد.
📚سیدمرتضی، تنزیه الانبیاء، ص163.
📌برخورد امیرمؤمنان علی(ع) با خوارج چگونه بود؟
امیرمؤمنان #علی(ع) درباره برخورد با #خوارج فرمود:
«خوارج تا زمانی که با ما هستند سه حق دارند:
🕌شما را از نماز در مسجد منع نمی کنم؛
💰حقوق شما را از بیت المال پرداخت می کنم
🗡و تا زمانی که با ما نجنگیده اید، با شما نمی جنگم.»
من بر سپاه جمل اقامه دلیل کردم، اما آنان پیروان من را کشته و با من جنگیدند، من نیز به جنگ با آنان رفتم.
📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص393.
📚شیخ مفید،الجمل، ص398.